[NZ] Nieuw-Zeeland (New Zealand)

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

[NZ] Nieuw-Zeeland (New Zealand)

Bericht door Palance » ma 07 mar 2005, 10:04

Op het oude forum had ik een stuk geplaatst (gepost op 28 december 2004) over wegen in Nieuw-Zeeland n.a.v. mijn reis daarheen in november 2004. Aangezien ik het zonde zou vinden als het zou verdwijnen met het oude forum, post ik het verhaal hier nog een keer op het nieuwe forum.


Het zal niemand verbazen als ik zeg dat in Nieuw-Zeeland links gereden wordt. Dat is toch het eerste dat je opvalt als je het vliegveld uitkomt.

In Nieuw-Zeeland (ik zal het verder afkorten als NZ) zijn de meeste wegen gewoon 1+1. In grotere plaatsen wil het nog wel eens 2+2 zijn.
Qua beheer kun je een onderverdeling maken in 2 soorten: State Highways (algemeen afgekort tot SH) en de regionale wegen.
Snelwegen zijn er niet veel: In en rondom Auckland (de weg naar het noordwesten en zuidoosten) en in Wellington ligt het een en ander.
De snelwegen in de regio Auckland worden 'Freeways' genoemd, in de regio Wellington 'Motorways'. Een bord met snelwegsymbooltje zoals wij dat kennen bestaat niet, alleen een bord met 'Begin/End Freeway/Motorway'.
Afbeelding
Ten zuiden van de 'Freeway' vanuit Auckland richting Hamilton ligt nog een stuk 'Expressway', te vergelijken met de Belgische Expresswegen: 2+2, maar wel met gelijkvloerse kruisingen.
De wegwijzers op de snelwegen zijn op z'n Amerikaans: Groene achtergrond, en hetzelfde lettertype als in de V.S. - en dus ook hetzelfde lettertype als in Nederland. Voor wat betreft de manier van het aangeven van afritten wordt het Amerikaanse systeem gebruikt. Afritten zijn niet genummerd.
Afbeelding

Wegnummering:
Alle SH's zijn genummerd. Er wordt een schildje gebruikt in de vorm van een driehoek, waarvan de bovenste rand recht is, en de zijden bol naar buiten toe lopen. Er wordt voor het nummer een wit cijfer op een rode achtergrond gebruikt. De SH1,2,3,4,5 lopen op het Noordereiland, SH6,7,8 op het Zuidereiland.
Andere genummerde SH's zijn logisch genummerd n.a.v. de aansluitende langere SH's: Dus de SH73 sluit aan op de SH7, de SH35 op de SH3, etc. Er zijn enkele SH's met een toevoeging A, er is er eentje met een toevoeging B ( SH8B ). Hoewel er ook SH9x wegen zijn, bestaat de SH9 niet.
Op de borden wordt altijd het schildje gebruikt. Indien er een indirecte verwijzing is naar een (andere) SH (bijvoorbeeld via een ongenummerde bypass) dan wordt het schildje gebruikt, en dat staat dan tussen haakjes.
Afbeelding

De afkorting SH wordt op de borden niet gebruikt, die vind je alleen terug in teksten, zoals krantenberichten, routebeschrijvingen, etc.
De SH1 heeft als enige (op 2 plaatsen) snelwegstatus: In/bij Auckland en Wellington. Daarnaast komt de SH1 als enige voor op beide eilanden. De weg is niet geheel consequent genummerd. Op het Noordereiland loopt de SH1 tot in Wellington, en is de ferry naar het Zuidereiland een afrit daarvan. Op het Zuidereiland eindigt de SH1 in Picton, zo'n 2 kilometer voor de ferry.
Afbeelding

Naast De SH's, zijn er ook regionale wegen. Als ze al genummerd zijn dan hebben ze een zwart nummer op een witte achtergrond in een veel kleiner schildje dan van de SH's. In enkele steden zijn ook kleinere wegen genummerd opdezelfde manier, maar onafhankelijk van andere wegnummers. Je kunt dus meerdere wegnummers in het land hebben.

Ik heb 1 bord gezien (geen foto, helaas), met een bewegwijzerde ring in Christchurch: Een zwarte R in een wit schildje.
Afbeelding

Tenslotte zijn er nog enkele bewegwijzerde toeristische routes. Deze kunnen samenvallen met andere wegnummers, maar zijn extra bewegwijzerd met een symbooltje in een driehoekje.
Afbeelding

Een andere manier om het verschil tussen SH's en niet SH's te zien zijn de wegwijzers: Op SH's zijn de borden wit op groen, op niet SH's wit op blauw, dat geldt ook voor de verwijzingen bij kruispunten. Uiteraard heb ik daar de nodige inconsequentheden in gevonden.
Na (grotere) plaatsen en belangrijke kruispunten staat vaak een bord met het wegnummer en afstanden tot de volgende plaatsen in kilometers.
Afbeelding

Op kleinere kruispunten staan kleinere gele bordjes met zwarte letters, met afstanden in kilometers.
Afbeelding

Toeristische attracties tenslotte worden in witte letters op een bruine achtergrond gezet.

In veel plaatsen heb ik gezien dat als een straat een wegnummer heeft, je dit wegnummer ook op het straatnaambordje terugvindt (in een schildje dus)
Afbeelding

Het is me ook opgevallen dat je precies kunt zien waar een wegnummer eindigt: Er zijn wegen die uiteindelijk doodlopen 'in het niets'. Op een duidelijk bord wordt aangegeven wanneer een wegnummer ophoudt, en de weg ongenummerd verderloopt.
Afbeelding

Langs de weg staan ook kleine bordjes met daarop het wegnummer en een cijfer. Ik heb niet kunnen bepalen wat dat voor moet stellen, het is in ieder geval geen kilometeraanduiding o.i.d. Waarschijnlijk zijn de wegen verdeeld in een aantal secties, en heeft dat cijfer er betrekking op. Verder is zowat elk viaduct, elke tunnel (hoewel dat er maar weinig zijn), en elke brug (ook al is het over een klein bergbeekje van nog geen 10cm breed), benoemd en genummerd volgens een bepaald systeem (waarschijnlijk afhankelijk van eerder genoemde secties).
Afbeelding

Als er ergens op bezuinigd wordt in NZ zijn het bruggen: Veel langere bruggen (lang is langer dan 10 meter) zijn zgn. one-lane-bridges. Verkeer van 1 kant krijgt voorrang op het andere dat moet wachten. Ik heb ze in vele maten en soorten gezien, waaronder met een spoorlijn (voor de liefhebbers: De spoorbreedte is aanzienlijk smaller dan in Nederland), en met uitwijkhavens. De langste one-lane-bridge ligt bij Haast op het Zuidereiland en is maar liefst 760 meter lang. Gelukkig met 2 uitwijkhavens.

De wegmarkering in NZ is wit. Inhaalverboden worden gemarkeerd met gele lijnen. Afhankelijk van de richting waar het inhaalverbod geldt, kun je dus een gele lijn en een witte (onderbroken) lijn hebben midden op de weg. Een inhaalverbod in 2 richtingen geeft 2 ononderbroken gele lijnen. De gele lijn is het wettelijke inhaalverbod, borden met inhaalverboden bestaan namelijk niet.
Op drukkere wegen waar inhalen lastiger is bestaan wel 'Passing Lanes'. Over een afstand van plm. 1 a 2 kilometer heb je dus even de kans om die vrachtwagen voorbij te kunnen. Passing Lanes worden standaard (enkele uitzonderingen daargelaten) aangekondigd op 2km en op 400m.

NZ kent geen gebodsborden zoals wij ze kennen: Driehoekig met de punt omhoog. Vergelijkbare borden zijn in ruitvorm, met zwarte logo's op een gele achtergrond. Prettig aan de borden: Je kunt de loop van de aankomende bocht zien aan het verkeersbord. Bij onoverzichtelijke of scherpe bochten hangt onder het bord een adviessnelheid op een rechthoekig bord, ook zwart op geel.

In NZ rekent met (gelukkig) in kilometers (en ook liters). Snelheidsbeperkingen worden net als bij ons aangeven op een rond wit bord met rode rand, en de max.snelheid in zwarte tekst. Standaard geldt: Binnen de bebouwde kom 50 km/h, buiten de bebouwde kom 100 km/h (ook op de snelwegen dus max 100 )
Uiteraard andere snelheden waar aangegeven. Er zijn enkele borden waarin LSZ staat, dit staat voor Low Speed Zone. Je mag hier 100 km/h, tenzij er 'druk verkeer' is of 'slecht weer', dan mag je maar 50. Een beetje lastig te definieren dus... Het is mij overigens opgevallen dat de snelheden behoorlijk goed worden nageleefd (en ja, ook NZ kent snelheidscamera's en laserguns) . Bij wegwerkzaamheden geldt vrijwel overal een VMax van 30 km/h.

NZ is officieel tweetalig, Engels en Maori. Plaatsaanduidingen zijn echter altijd in het Engels, indien er voor een plaats geen Engelse vertaling bestaat, dan alleen in het Maori. Slechts 2 bestemmingen heb ik tweetalig vermeld gezien.

Rotondes zijn er te over. Verkeer dat een rotonde op wil moet voorrang verlenen aan het verkeer op de rotonde.
Voor afslaand verkeer is er een leuk 'addertje'. Wil je rechtsafslaan, dan moet je tegemoetkomend verkeer voor laten gaan. Komt er een tegenligger die linksaf wil, dan krijg jij ineens voorrang, en moet die tegenligger wachten. De lange bocht gaat dan dus voor de korte bocht. Op gelijkvloerse kruisingen heeft verker van rechts voorrang. Als je afslaat moet je ook voetgangers voor laten gaan. Stoppen bij zebra's is verplicht.

En... op tijd tanken! :lol:
Afbeelding

Tenslotte nog een bord in Singapore, met snelwegsymbooltje.
Afbeelding
Goed, een lang verhaal geworden. De borden hier heb ik geknipt uit de oorspronkelijke foto's. Deze en nog een paar anderen (ze zijn aanklikbaar voor een grotere versie) zijn te zien op

http://www.autosnelwegen.net/NZ/
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 09 jun 2005, 22:30

Nog wat foto's van snelwegen in Nieuw-Zeeland:

Klik voor foto
Afbeelding
Afbeelding
Klik voor foto
Klik voor foto
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 09 jun 2005, 22:57

Nog 2 foto's uit de regio Auckland:

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 10 jun 2005, 0:18

@ Erwin: jouw verhaal staat ook te lezen op mijn Yahoogroup ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Sjef

Bericht door Sjef » vr 10 jun 2005, 9:23

Wow, zelfs op jullie vakanties denken jullie maar aan één ding ;)...
Voor de goede orde: dat "ene ding" sloeg dus op infrastructuur/verkeersborden ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 10 jun 2005, 10:38

Mooie foto's René, een feest der herkenning. Ik heb op de snelwegen in Auckland wel degelijk gereden, alleen zat ik net in een camper, en moest even wennen, daarom durfde ik geen foto's te maken. Ook het knooppunt in het centrum is erg leuk om doorheen te rijden. Je ziet het niet goed op de foto's, maar het ligt nogal diep, zodat je vanaf de viaducten een leuk uitzicht hebt.

En Sjef: Inderdaad, ik denk maar aan 1 ding. Maar behalve wegwijzers en wegen heb ik in Nieuw-Zeeland ook veel natuur gefotografeerd hoor :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » vr 10 jun 2005, 10:52

De natuur is volgens mij wel mooi in nieuw Zeeland net zo als de wegen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 10 jun 2005, 11:04

Behoorlijk, zie mijn reisverslag met foto's (hint: de kleine foto's zijn aanklikbaar)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Sjef

Bericht door Sjef » vr 10 jun 2005, 11:08

Erwin en Elvira? Ben je getrouwd? Wist ik niet, kameraad...gefeliciteerd! :klappen:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 10 jun 2005, 11:27

.
Laatst gewijzigd door Palance op di 15 nov 2016, 9:32, 1 keer totaal gewijzigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Sjef

Bericht door Sjef » vr 10 jun 2005, 13:09

Net even een kijkje genomen op de - zeer fraaie - site van Erwin over Nieuw-Zeeland. Dit viel mij op...
Afbeelding
Ik zou toch zweren dat onze René daar staat ;)...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 10 jun 2005, 14:57

Ik ook niet, want ik ben ook een René. Ik lijk ook geenszins op iemand van de foto.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » vr 10 jun 2005, 15:33

Ik heb wel mijn vermoeden wie Sjef bedoelt, maar ik kan niet aangeven of ik de gelijkenis groot vind. Ik heb nog nooit het genoegen mogen ervaren René in real life te ontmoeten. :D

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 17 nov 2005, 20:11

Ik kwam nog een paar niet eerder gepubliceerde foto's tegen van mijn NZ-reis:

Een stukje van "Knooppunt Auckland"
Afbeelding

De Auckland Harbour Bridge, gelegen in de SH1 (ter plekke snelweg)
Afbeelding

VMax=100, vlak voor het naderen van een voorrangsweg.
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » do 17 nov 2005, 20:16

Palance schreef:VMax=100, vlak voor het naderen van een voorrangsweg.
Gezien het linksverkeer in Nieuw Zeeland, zou je denken dat een grapjas het bord heeft omgedraaid...

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » do 17 nov 2005, 20:20

Geen heel verrassende conclusie, maar aan de foto's te zien, zijn er qua weginrichting en verkeersborden veel overeenkomsten te zien met Australië. In elk geval leuk om de foto's te zien.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 17 nov 2005, 21:11

Seat Ibiza schreef:
Palance schreef:VMax=100, vlak voor het naderen van een voorrangsweg.
Gezien het linksverkeer in Nieuw Zeeland, zou je denken dat een grapjas het bord heeft omgedraaid...
Dat zou misschien wel kunnen, maar in Nieuw-Zeeland is het gebruikelijk om na het einde van de bebouwde kom zo'n bord 100 neer te zetten. Deze foto is gemaakt net bij het verlaten van een bebouwde kom. Ik heb ook een situatie gezien (helaas niet op foto) dat er bij het verlaten van het stadje Arrowtown ook een bord stond met Max 100, en 5 (!) meter verderop een acht-hoekig stopbord.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 18 nov 2005, 18:58

Dat bord is precies hetzelfde als het oude Nederlandse bord. ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 18 nov 2005, 19:21

ViaHaaren schreef:Dat bord is precies hetzelfde als het oude Nederlandse bord. ;)
Ja, hèhè... Interstate ;)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 18 nov 2005, 19:24

René schreef:
ViaHaaren schreef:Dat bord is precies hetzelfde als het oude Nederlandse bord. ;)
Ja, hèhè... Interstate ;)
Nee, het oude lettertype van 1966 bedoel ik. Of is dat ook een oude Interstate-variant?

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » do 04 mei 2006, 17:38

Bij het Windows XP Royale Theme (het uiterlijk van de PC), wat gebruikt wordt bij de Media Centers, zit deze achtergrond toegevoegd:

Afbeelding

8-)

Deze achtergrond is ook te vinden hierzo, met andere mooie achtergronden (Windows validatie vereist).

Windows XP Royale Theme.

eendje
woonerf
Berichten: 75
Lid geworden op: do 31 aug 2006, 20:16
Locatie: Haarlem

Bericht door eendje » vr 01 sep 2006, 21:27

Mooie foto's Palance! Mocht je er nog meer hebben dan hou ik me aanbevolen. Ik ga in januari voor 5,5 week naar Nieuw-Zeeland op vakantie; altijd fijn om mooie plaatjes te zien en verhalen te lezen.
Een eend sprak tot een kever welgemeend; ik rij de kever, stap jij in de eend, dan zien we zonder jaloezie wie van ons twee de race gaat winnen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 02 sep 2006, 16:35

Zie mijn reisverslag (de link die hierboven genoemd werd bestaat niet meer)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

eendje
woonerf
Berichten: 75
Lid geworden op: do 31 aug 2006, 20:16
Locatie: Haarlem

Bericht door eendje » za 02 sep 2006, 17:03

Super, bedankt! Ik kan wel wat tips en trucs gerbuiken. ;)
Een eend sprak tot een kever welgemeend; ik rij de kever, stap jij in de eend, dan zien we zonder jaloezie wie van ons twee de race gaat winnen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 02 sep 2006, 17:33

Veel plezier (foto's zijn aanklikbaar voor grotere versies). Ik heb natuurlijk nog vele meer foto's, maar ik vond 900 foto's wat veel van het goede om te uploaden :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » za 02 sep 2006, 18:59

Er zitten een paar hele mooie foto's bij! (zoals de openingsfoto, nr. 0969 en die bij Lake Tekapo)
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 02 sep 2006, 21:11

Thanks. Het is dan ook een geweldig mooi land, en omdat er weinig vervuiling is (en de zon dus heel sterk), krijg je daar scherpe foto's
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 25 feb 2007, 12:26

Ik ben op dit moment wat foto´s aan het uitzoeken. Van mijn foto´s van Nieuw-Zeeland heb ik even alle wegenfoto´s apart genomen. Een aantal foto´s is op de vorige pagina ook nog terug te vinden, maar ik heb nu gewoon alles wat ik had wat met wegen in NZ te maken heeft even verzameld en online gezet. Diverse borden, wegensituaties op het platteland en in de steden.

http://www.xs4all.nl/~egavic/ASN/Wegen%20NZ/album/
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » zo 25 feb 2007, 14:30

Leuk. Ik zie dat ik sommige al had maar met lagere kwaliteit.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 26 feb 2007, 17:55

Kan kloppen. Ik heb ze nu wat minder verkleind.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie