[D] Mobiliteitsbeleid

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Chris » do 28 nov 2019, 19:40

Minister Scheuer van Verkeer en Digitale Infrastructuur wordt afgebrand in dit artikel van Die Welt: Andreas Scheuer entwickelt sich zum Minister Chaos

De mislukte PKW maut, crisis bij Deutsche Bahn, slechte digitale infrastructuur en waterbeheerdebacles. Het enige wat hij er zelf succesvol doorheen gekregen zou hebben zouden de overal rondslingerende elektrische steps zijn waar veel ergernis over is in de grote steden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Chris » vr 27 dec 2019, 16:19

Wat eindejaarsstatistieken:

* in 2019 is 66,7 kilometer nieuwe Autobahn geopend. Het netwerk groeide met 155,5 kilometer vanwege de omnummering van de B6 naar de A36 en A369. Zelfs zonder de omnummering had 2019 de meeste nieuwe kilometers Autobahn in 10 jaar tijd.
* in 2019 is 62 kilometer Autobahn verbreed
* in 2019 is 49,6 kilometer Autobahnähnliche Straße geopend. De B50 was hiervan bijna de helft.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6127
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door mhkamp » vr 27 dec 2019, 17:23

^^ Schokkende cijfers. Hebben ze Polen hiermee ingehaald :hahaHAHA: ?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door DjIdee » vr 27 dec 2019, 22:18

Chris schreef: vr 27 dec 2019, 16:19 Wat eindejaarsstatistieken:

* in 2019 is 66,7 kilometer nieuwe Autobahn geopend. Het netwerk groeide met 155,5 kilometer vanwege de omnummering van de B6 naar de A36 en A369. Zelfs zonder de omnummering had 2019 de meeste nieuwe kilometers Autobahn in 10 jaar tijd.
* in 2019 is 62 kilometer Autobahn verbreed
* in 2019 is 49,6 kilometer Autobahnähnliche Straße geopend. De B50 was hiervan bijna de helft.
Ah, vond de B6 al wat vreemd. Op vakantie in de Harz geweest en toen de B6 al ontdekt als forse autobahn... Een klein stukje gelbe autobahn kende ik wel, maar niet zulke lange stukken.... Maar omgebouwd dus...

Kwam ook bijbehorend filmpje tegen
Link

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Coen Tunnel » za 28 dec 2019, 5:39

DjIdee schreef: vr 27 dec 2019, 22:18Ah, vond de B6 al wat vreemd. Op vakantie in de Harz geweest en toen de B6 al ontdekt als forse autobahn... Een klein stukje gelbe autobahn kende ik wel, maar niet zulke lange stukken.... Maar omgebouwd dus...
Er is niks omgebouwd, het is simpelweg omgenummerd en de gele borden zijn/worden vervangen door blauwe borden. Fysiek is er niks veranderd aan de weg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Chris » zo 02 feb 2020, 11:29

De uitgaven van Straßen NRW voor Autobahnen en Bundesstraßen. Te zien is dat de uitgaven flink zijn toegenomen (+33% sinds 2016). Het budget voor onderhoud is verdubbeld.

Overigens is dit in vergelijking met Nederland een stuk minder. In Nederland geven wij rond € 2,5 miljard uit aan de rijkswegen, NRW heeft iets meer inwoners, iets minder snelwegkilometers maar *veel* meer Bundesstraße kilometers.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Chris » di 18 feb 2020, 10:41

Nordrhein-Westfalen over dat er meer werkzaamheden 's nachts en in het weekend zijn:

Gesteigert wurde der Anteil der Baustellen, auf denen 24/7 – also rund um die Uhr – gearbeitet wird. Hier wuchs der Anteil von vier (2018) auf 20 Baumaßnahmen im Jahr 2019.

Beschleunigen sollen auch Funktionalausschreibungen, bei denen der Auftraggeber ein fertiges Bauwerk „bestellt“. Die Verantwortung für fristgerechte Planung und Bau liegt dann beim Auftragnehmer. Bei mehr als 15 Projekten wurden darüber hinaus Beschleunigungen vereinbart. Damit werden insgesamt 275 Wochen Bauzeit eingespart.


https://www.strassen.nrw.de/de/presse/m ... -8513.html

Dat tweede deel klinkt als een soort geïntegreerd contract, wat kennelijk bij grote werkzaamheden nog niet standaard is (je bestelt een eindproduct binnen een termijn, in plaats van dat je tot op detailniveau gaat voorschrijven wat waar en wanneer gebouwd wordt). Dat dit voor Duitsland nieuw is, kan je vanuit Nederlands oogpunt toch bijna niet voorstellen, waar het uitwerken van de planning en bouwfases al heel lang bij de aannemer ligt en niet bij de opdrachtgever (hooguit ter goedkeuring).

Het verklaart wellicht wel waarom werkzaamheden in Duitsland zo enorm veel langer duren dan in andere landen, als ambtenaren gaan bepalen wanneer wat uitgevoerd wordt, in plaats van de aannemer die zelf zijn personeel het efficiëntst kan inzetten. Je ziet in Duitsland best wel vaak baustellen waar helemaal geen werk verzet wordt.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door SnarfFlevoland » di 18 feb 2020, 19:15

Dat de Duitse Bondsraad een algemeen snelheidslimiet heeft verworpen is groots in de media geweest. Veel minder de aandacht heeft een aanpassing van de verkeersboetes in Duitsland gekregen. Voor grote overtredingen gaat er nauwelijks wat veranderen, echter worden de kleine overtredingen tot 20 km/h te hard qua bedrag verdubbeld en heb je straks Bubeko al vanaf 26 km/h te hard met een maand rijverbod te maken en Bibeko vanaf 21 km/h. Dat is nochthans pas vanaf 41 km/h Bubeko en 31 km/h Bibeko het geval. Zeker zo'n rijverbod scoor je op een autosnelweg mogelijk vrij snel.

Ook andere zaken worden in de boetecatalogus aangepast. Zo wordt de boete voor het onbevoegd rijden in een Umweltzone van 80 naar 100 euro verhoogd en parkeren in tweede rij van 25 naar 80 euro verhoogd. Ook moet er bij het parkeren meer afstand gehouden worden tot de volgende kruising. Van 5 naar 8 meter als er ook een fietspad aanwezig is. Verder moet er toekomstig 1,5 meter Bibeko en 2 meter Bubeko afstand bij het inhalen van fietsers gehouden worden.

Een compleet overzicht met de huidige en toekomstige boetebedragen, incl. nieuwe verkeersregels, wordt hier gegeven.

De veranderingen zullen in kracht treden, zodra de aanpassingen door het BMVI zijn doorgevoerd en in een Bundesgesetzblatt worden gepubliceerd. Datum is nog onbekend, maar zal mogelijk vrij spoedig komen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Jeff
expressweg
Berichten: 3004
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Jeff » di 18 feb 2020, 20:40

^^ Nog steeds een koopje t.o.v. onze tarieven.
Het enige dat daar serieus duur is, is parkeren op een spoorwegovergang.

(Ter info: Zaken als rijden onder invloed worden via de rechter geregeld)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door SnarfFlevoland » di 18 feb 2020, 20:49

^^
De bedragen blijven inderdaad vrij goedkoop, maar qua rijverboden is het wel flink strenger als Nederland. Je kan straks al een maand de benenwagen nemen als je op de snelweg 26 km/h te snel hebt gereden. Dat vind ik wel erg extreem. Zeker bij de soms onrealistisch lage maximumsnelheden op diverse snelwegstukken. Zelfs als tegenstander van een algemeen limiet, heb ik toch liever 130 op alle snelwegen, als daarvoor de rest realistischer op het wegbeeld is afgestemd. Nu mag je op sommige punten zo hard als je wil, om vervolgens voor bijv. een tunnel tot 80 km/h in de ankers te moeten. En dan zou je al bij 106 km/h door een tunnel je rijbewijs voor een maand kwijt moeten zijn?! :nothanks: Dat is een veel te harde straf. Dan liever die huidige 80€ (wat onveranderd blijft) verdriedubbelen naar 240€, en daarvoor geen rijverbod.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Chris » di 18 feb 2020, 20:58

Krijg je een rijverbod alleen bij staandehouding, of ook met flitsen van voren?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Wouter N14 » di 18 feb 2020, 21:49

Jeff schreef: di 18 feb 2020, 20:40 Het enige dat daar serieus duur is, is parkeren op een spoorwegovergang.
Ook zonder boete lijkt mij dat vrij duur...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door SnarfFlevoland » di 18 feb 2020, 22:10

Chris schreef: di 18 feb 2020, 20:58 Krijg je een rijverbod alleen bij staandehouding, of ook met flitsen van voren?
In beide gevallen. Precies om deze reden wordt er in Duitsland ook principieel van voren geflitst, omdat mogelijke punten en rijverboden altijd bij de bestuurder moet belanden en niet bij de kentekenhouder. Ook bij staandehouding gaat een rijverbod niet direct in, maar pas nadat het "Bußgeldbescheid" rechtsgeldig is. Dat is 14 dagen nadat je de definitieve boete thuis hebt ontvangen, mits je geen protest aantekend. Zolang er een bezwaar loopt is een "Bußgeldbescheid" nog niet rechtsgeldig en kan je dus nog legaal rond blijven rijden totdat uiteindelijk een rechtelijke uitspraak is geweest (en dat kan maanden duren).

In Duitsland is het zo, dat je ook bij een rijverbod je rijbewijs bij een lokaal politiebureau moet inleveren of per post moet opsturen. Deze krijg je pas na het einde van het opgelegde rijverbod terug. Buitenlanders moeten ook bij een Duits politiebureau verschijnen, maar ze kunnen/mogen dan het buitenlandse rijbewijs niet inhouden, maar uitsluitend registreren dat het rijverbod ingaat. Als je niet komt opdagen, mag je natuurlijk evengoed niet verder rijden, maar dan wordt het rijverbod ook niet automatisch opgeheven. De tijd begint pas te tikken zodra je rijbewijs bij de politie geregistreerd en/of ingehouden is.

Als je als Nederlander, Belg of Zwitser met opgelegd rijverbod dus gewoon een maand niet meer in Duitsland komt is dat niet voldoende. Wil je bijv. na 6 maanden weer in Duitsland rondrijden, moet je er dus wel voor zorgen dat je een keer je rijbewijs bij een Duits politiekantoor komt laten zien (opsturen zou ik nooit doen), waarna de tijd van je rijverbod begint te lopen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door captain007 » wo 19 feb 2020, 8:06

^^ Dan mogen ze denk ik in de praktijk mensen het rijbewijs gaan invorderen als je aangehouden wordt en nog openstaande registraties hebt. Ik kan mij niet voorstellen dat buitenlanders vrijwillig even een bezoek brengen aan een politiebureau om te voldoen aan het rijverbod. Denk dat nog een hoop mensen hier tegenaan gaan lopen, want met vmaxen van 60 vanwege schade aan bruggen, etc. kan je dit snel overkomen. Daar hoef je dan ineens helemaal niet zo gek voor doen (zoals niet bijremmen bij borden i.p.v. laten uitrollen bijvoorbeeld)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Pino » wo 19 feb 2020, 9:39

^^ Eens. Je hebt ook best wel wat korte zones 100 die redelijk algemeen genegeerd worden. Denk aan een snelweg die dichtbij een dorp ligt en dan een nachtelijke 100 (Lärmschutz) krijgt van een paarhonderd meter. Of even op een steilere afdaling, wanneer daar tenminste geen algemeen bekende flitsers staan als op A3-heuvels Elzer Berg en bij Neustadt/Wied. Die laatste is nog steeds verantwoordelijk voor mijn hoogste geflitste overtreding ooit, met een kleine 30 kilometer op een uitgestorven zondagochtend. Met de relatief klein uitgevoerde bordjes, ook zonder bijzondere achtergrond, kun je zomaar één bord missen en dan een flinke snelheidsovertreding begaan.

Vroeg of laat kom je ook wel uit in een zekere controle-moraal. Omdat het in Duitsland nou eenmaal hoogst ongebruikelijk is om mobiel te controleren op snelwegen en er zo weinig vaste camera's zijn dat die wel algemeen bekend zijn, worden snelheidslimieten vrij algemeen niet serieus genomen en ben je als weggebruiker die zich er wel aan houdt eerder een gevaarzetter. Als je iets wilt veranderen, koop je denk ik minder voor hogere sancties en meer voor de Franse methode: meer zichtbare vaste flitsers en uitgebreide borden dat je je in controlegebied begeeft. En dat dan gepaard met een wat duidelijker benadering van korte snelheidsbeperkingen.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 19 feb 2020, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 652
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door CasablancaMarocco » wo 19 feb 2020, 10:25

Ik ga komend weekend in de nachtelijke uren naar Berlijn rijden, via de grensovergang De Lutte.
Ik ga er vanuit dat het hele traject onbeperkt is, muz van de stedelijke gebieden.

Maar met hoge snelheden (170) en ook nog eens op een donker stuk autobahn is een snelheidslimiet makkelijk over het hoofd te zien.

de_Aristocraat
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 17:20
Contacteer:

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door de_Aristocraat » wo 19 feb 2020, 10:38

SnarfFlevoland schreef: di 18 feb 2020, 20:49 ^^
De bedragen blijven inderdaad vrij goedkoop, maar qua rijverboden is het wel flink strenger als Nederland. Je kan straks al een maand de benenwagen nemen als je op de snelweg 26 km/h te snel hebt gereden. Dat vind ik wel erg extreem. Zeker bij de soms onrealistisch lage maximumsnelheden op diverse snelwegstukken. Zelfs als tegenstander van een algemeen limiet, heb ik toch liever 130 op alle snelwegen, als daarvoor de rest realistischer op het wegbeeld is afgestemd. Nu mag je op sommige punten zo hard als je wil, om vervolgens voor bijv. een tunnel tot 80 km/h in de ankers te moeten. En dan zou je al bij 106 km/h door een tunnel je rijbewijs voor een maand kwijt moeten zijn?! :nothanks: Dat is een veel te harde straf. Dan liever die huidige 80€ (wat onveranderd blijft) verdriedubbelen naar 240€, en daarvoor geen rijverbod.
In het verlengde daarvan, op de A30 net over de grens willen ze wel eens politiecontrole's houden op de parkeerplaatsen. Dan hebben ze op de snelweg een paar borden neergezet die aflopen naar 60km/h, zodat ze ruim de tijd hebben het verkeer te observeren en interessante "klanten" naar de parkeerplaats te sturen.

Nu heb ik al vaker meegemaakt dat ze vervolgens ook op 60km/h staan te flitsen naast die parkeerplaats, op een rechte en rustige snelweg. Normaalgesproken is er daarom op dat stuk van de A30 dan ook geen snelheidslimiet. Leer mij mijn thuisland kennen, die kutgeintjes voel ik op mijn water aankomen. Maar het aantal (met name Nederlandse) automobilisten wat daar op snelheden boven de 100km/h langs komt is groot. Alleen als ik er met 60km/h langs tuf zie ik soms 2 a 3 bestuurders geflitst worden, en met die grens van 26km/h gaat dat helemaal een kluis vol met ingevorderde rijbewijzen opleveren. :down:

Jeff
expressweg
Berichten: 3004
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Jeff » wo 19 feb 2020, 11:01

@Cas: Helaas, de A2 kent grote stukken 120 als Tempolimit met flitsers onder viaducten. De A30 is grotendeels wel vrij van flitsers en kent maar kleine stukjes een Tempolimit

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door SnarfFlevoland » wo 19 feb 2020, 12:00

captain007 schreef: wo 19 feb 2020, 8:06 want met vmaxen van 60 vanwege schade aan bruggen, etc. kan je dit snel overkomen. Daar hoef je dan ineens helemaal niet zo gek voor doen (zoals niet bijremmen bij borden i.p.v. laten uitrollen bijvoorbeeld)
Helemaal mee eens. Maar goed, op social media kreeg ik al wel mee dat sommige moraalapostels 100x de opmerking "je moet je gewoon aan de maximumsnelheid houden, dan heb je ook niks te vrezen" lieten vallen. Leuk gezegd, maar in de praktijk lang niet altijd haalbaar, ook al doe je je best verder netjes conform de verkeersregels te rijden. Een boete kan je soms met net wat pech zomaar oplopen, zeker als je iemand bent die veel op de weg zit.
Pino schreef: wo 19 feb 2020, 9:39 Je hebt ook best wel wat korte zones 100 die redelijk algemeen genegeerd worden.
Erg herkenbaar ook voor die korte stukjes 100 in het 'niets', als ergens schade aan de weg is en/of nog een paar pionnen rondslingeren. Dan komt er een 100 km/h bord, soms gevolgd door 80 en 200 m verderop wordt het weer opgeheven. Nu heb ik op deze punten gelukkig nog nooit een mobiele flitscamera gezien, maar als die er zou staan, is gegarandeerd 80-90% van het autoverkeer z'n rijbewijs met de nieuwe regeling kwijt.
Pino schreef: wo 19 feb 2020, 9:39 Omdat het in Duitsland nou eenmaal hoogst ongebruikelijk is om mobiel te controleren op snelwegen en er zo weinig vaste camera's zijn dat die wel algemeen bekend zijn, worden snelheidslimieten vrij algemeen niet serieus genomen en ben je als weggebruiker die zich er wel aan houdt eerder een gevaarzetter.
Persoonlijk heb ik de indruk dat het aantal mobiele controles langs Duitse snelwegen wel flink is toegenomen. Zeker bij wegwerkzaamheden, maar ook op langere 120 km/h trajecten kan je regelmatig toch wel mobiele flitscamera's tegenkomen. Zo zie ik regelmatig op de A81 bij Raststätte Schönbuch of ten zuiden van afrit Herrenberg een mobiele opstelling staan, of bijv. op de A5 tussen Bad Krozingen en Bad Bellingen in beide rijrichtingen, of op de A6 achter Raststätte Am Hockenheimring richting Karlsruhe/Heilbronn. En die zogenaamde witte aanhangers (Vitronic enforcement trailer) zijn in NRW en Hessen ook erg geliefd om op bepaalde punten langer neer te zetten. Zo stonden op de A5 tussen Gießen en Darmstadt wel eens 4 stuks gelijktijdig daarvan, allemaal voor wegwerkzaamheden of algemeen limiet. En ook op het zuidelijke deel A81 kort voor Singen, waar een Vmax van 130 is ingesteld, staat regelmatig zo'n aanhanger voor de rijbaan richting Stuttgart (waar 3 rijstroken zijn).
de_Aristocraat schreef: wo 19 feb 2020, 10:38 Nu heb ik al vaker meegemaakt dat ze vervolgens ook op 60km/h staan te flitsen naast die parkeerplaats, op een rechte en rustige snelweg.
Komt me bekend voor van de A3 voor het controlepunt bij Pocking, als je van Oostenrijk naar Passau rijdt. Daar is ook over een lang stuk een zinloze Vmax van 60 km/h is ingesteld waar men graag flitst. Bij Bad Reichenhall en Kiefersfelden staan ze nooit, omdat daar de controlepunten van de Bundespolizei zich al erg kort na de grens bevinden. En in Oostenrijk mag je kort voor de grens nog gewoon 100 rijden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6127
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door mhkamp » wo 19 feb 2020, 19:29

captain007 schreef: wo 19 feb 2020, 8:06 Ik kan mij niet voorstellen dat buitenlanders vrijwillig even een bezoek brengen aan een politiebureau om te voldoen aan het rijverbod.
Mijn buurman is vorig jaar zomer geflitst met 80km/h met vrachtwagen reed daar waar 50km/h was toegestaan. Hij is toen naar Gütersloh gereden om zijn rijverbod van een maand in te laten gaan. Twee maanden later kon hij nog een keer een maand niet in Duitsland komen omdat de politie in Gütersloh administratief de boel niet op orde had. Hij is toen ik meende naar Meppen gegaan.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door SnarfFlevoland » wo 20 mei 2020, 0:34

Dit kan volgens mij ook alleen in Duitsland... :facepalm:
Link
Voor diegenen die geen Duits kunnen Duitse humor begrijpen: Een private investeerder heeft in Oststeinbek een weg die een paar huizen in een woonwijk ontsluit, voor €6.000 bij een vijling gekocht, met de intentie deze vervolgens als parkeerplaats te gaan gebruiken/verhuren. De toegang voor de bewoners werd meteen d.m.v. een oude opel en later d.m.v. betonnen palen onmogelijk gemaakt. De investeerder heeft ook de aanwoners een aanbod gedaan om de weg te kopen, maar wil daarvoor een prijs tussen de €80.000 en €100.000 hebben. Daarmee gaan de bewoners natuurlijk niet akkoord, waarna de investeerder de bewoners verbied überhaupt 'zijn' weg te betreden. M.a.w. de bewoners kunnen officieel niet meer van hun grondstuk af of opkomen.

Dit klinkt natuurlijk als een erg flauwe Duitse grap, maar helaas, dit is realiteit. :nothanks:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Egbert
expressweg
Berichten: 2720
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Egbert » wo 20 mei 2020, 7:52

Hoe kan dit vanuit de overheid legaal zijn? Ik denk dat je in Nederland de gemeente gewoon voor het gerecht kunt dagen. Dit is gewoon een onrechtmatige daad.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5060
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Rogier » wo 20 mei 2020, 10:54

Dit zou in Nederland ook niet kunnen, want dan krijg je te maken met het recht van overpad. Ieder rechter zou hier meteen de boel onderuit halen, omdat de nieuwe situatie niet redelijk is.

Stroomweg
dorpsstraat
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 16 feb 2020, 18:04

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Stroomweg » wo 20 mei 2020, 11:46

Hoe kan een investeerder zomaar een straat kopen?

IQ[]
expressweg
Berichten: 4330
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door IQ[] » wo 20 mei 2020, 12:34

Doet me in de verte denken aan dit:
Hajo schreef: wo 18 okt 2017, 12:49
Chris schreef:We hebben het er wel eens eerder over gehad: in Duitsland moet je betalen voor wegrenovaties als je als grondeigenaar aan die weg gelegen bent. In Lütjenburg (Schleswig-Holstein) moet een boer nu € 189.000,- betalen omdat zijn velden links en rechts van de weg liggen. In 2011 is de weg opnieuw geasfalteerd, de kosten worden bij de landeigenaren neergelegd.

http://www.ndr.de/nachrichten/schleswig ... hr100.html
Yep, dat is helaas niet ongewoon. Komt zelfs in steden en dorpjes voor. Als je een eigen woning hebt met eigen terrein dat aan een weg grenst, zelfs al is dat een woonstraat, dan kun je kräftig zur Kasse gebeten werden: ofwel flink meebetalen aan een renovatie. Men begrijpt wel dat dit eigenlijk niet kan, daarom zijn het vooral gemeenten en Kreise die slecht bij kas zitten die deze praktijken hanteren. Die verhalen de kosten gewoon op de burgers. Een rechtsgang kan, soms helpt dat, soms ook niet.
Uit: "Het wel en wee op de wegen in Duitsland" - viewtopic.php?p=985010#p985010

Zouden ze wegen in de verkoop doen omdat de gemeente geen geld heeft (voor benodigd onderhoud)?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Coen Tunnel » wo 20 mei 2020, 12:50

Rogier schreef: wo 20 mei 2020, 10:54 Dit zou in Nederland ook niet kunnen, want dan krijg je te maken met het recht van overpad. Ieder rechter zou hier meteen de boel onderuit halen, omdat de nieuwe situatie niet redelijk is.
Bovendien mag je de doorgang voor hulpdiensten niet blokkeren, wat de eigenaar van de weg nu wel gedaan heeft. Wat als de hulpdiensten naar één van de aanwonenden moeten en te laat zijn vanwege de blokkade? Neemt de eigenaar hier niet een enorm risico mee, ook qua eigen wettelijke verantwoordelijkheid?

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Hajo » wo 20 mei 2020, 13:25

^^ Goede vraag. Wellicht geldt hiervoor toch een soort van recht op overpad. Geldig alleen bij noodgevallen.

De enige manier dit soort idiote toestanden te voorkomen is door het stuk weg wat aan je eigen terrein grenst, zelf op te kopen. Dat voorkomt in ieder geval speculatie. Maar het blijft een knettergekke situatie... :nuts:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Palance » wo 20 mei 2020, 15:19

Het is wel een interessant verdienmodel: Een stuk straat opkopen en dan tol heffen :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Chris » vr 22 mei 2020, 21:19

In Hamburg lopen de coalitieonderhandelingen tussen SPD en Grüne. Inmiddels zijn er details over mobiliteit uitgelekt.

* De Köhlbrandbrücke moet vervangen worden. Een brug kost € 2,5 miljard, een tunnel € 3,2 miljard (hallucinante bedragen trouwens...) Vanwege de kosten wil men er een Bundesstraße van maken zodat Hamburg niet alleen voor de kosten opdraait.
* De A26-Ost (A7 tot A1) gaat aangelegd worden
* Vliegveld Hamburg krijgt geen beperkingen opgelegd
* De Jungfernstieg in het centrum van Hambrug moet autovrij worden

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Mobiliteitsbeleid

Bericht door Vinny » di 26 mei 2020, 7:45

Het is wel een interessant verdienmodel: Een stuk straat opkopen en dan tol heffen
In Nederland is dat niet echt verboden, maar de gemeente kan vereisen dat een weg openbaar toegankelijk is. Dan wordt een tolweg snel niet erg rendabel. Blijkbaar kan dat in Duitsland ook overigens, maar is de gemeente "vergeten" om dat te doen. Je moet nooit vastgoedjongens een optie tot geld verdienen geven: daar gaan ze gebruik van maken :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie