[A015] Doortrekking Ressen - Zevenaar • stikstofberekening goedgekeurd

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Re: [A015] Doortrekking Ressen - Zevenaar

Bericht door Schelpenpaadje » di 11 feb 2020, 12:44

Voor ons was het op weg naar vakanties altijd de eerste stop en bestuurderswissel. Heb daar in de vroege ochtend op 170 kilometer van huis heel wat thermoskannen koffie opengedraaid.

De verzorgingsplaatsen op het eerste deel van de A3 vind ik niet echt om over naar huis te schrijven qua inrichting, onderhoud en voorzieningen.

Ben benieuwd hoe Bergh-Zuid wordt aangepakt. Jammer dat het niet is opgenomen in de scope van het project A15/A12. Nu sluiten de planningen van afsluiting en uitbreiding niet op elkaar aan?

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » do 13 feb 2020, 15:37

Volgens "De Gelderlander" worden de eerste panden inmiddels gesloopt https://www.gelderlander.nl/montferland ... ad104b5fc/
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

SechsBKV
polderweggetje

Bericht door SechsBKV » do 13 feb 2020, 17:02

Dit is de Hengelderweg 28. Ik kan op de kaart niet meteen het nut van sloop zien, maar misschien hebben ze er een op- of afrit voor in de planning.
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op do 13 feb 2020, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foto verwijderd i.v.m. auteursrechten. Het is niet toegestaan foto's waar auteursrechten op zitten zomaar te gebruiken!

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 13 feb 2020, 17:10

^^ Ja, hier komt de nieuwe halfklaverbladaansluiting Zevenaar-Oost:

Afbeelding

De huidige aansluiting Zevenaar gaat verdwijnen en wordt vervangen door deze aansluiting aan de A12, en de nieuwe aansluiting Zevenaar-West waar de A15 op de N810 zal aansluiten.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » vr 14 feb 2020, 11:23

En weer haalt dit project de krant. https://www.gelderlander.nl/zevenaar/ga ... ~ac91580f/ voor een verhaaltje in "De Gelderlander"
Met vriendelijke groet,

hurricane
verkeersader

Bericht door hurricane » vr 14 feb 2020, 13:15

^^
Hier zaten we toch wel erg lang op te wachten. Eindelijk een behandelingsdatum (reeks). Uitspraak dan waarschijnlijk ergens in augustus / september gok ik.

hurricane
verkeersader

Bericht door hurricane » za 15 feb 2020, 21:54

Bij deze aan aantal foto's ten noorden van het Pannerdensch kanaal die het begin van de sloopwerken laat zien.
SPOILER: TOON

Kamerstraat 2 te Groessen
Afbeelding

Helhoek 6 te Groessen
Afbeelding

Hengelderweg 28/ 30 te Didam
Afbeelding

Kollenburgweg 9 te Didam
Afbeelding

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » do 20 feb 2020, 0:14

Chris schreef: wo 05 feb 2020, 13:15 Impressies van de brug

over het Pannerdensch Kanaal! Het wordt dus toch een grote kokerbrug met een fietsbrug er onder. Ik ben wel benieuwd naar de dimensies, de brug zal hoger moeten worden dan de gebruikelijke 9,1 meter Rijnvaarthoogte om die fietsverbinding mogelijk te maken.

Kennelijk heeft dit nog de status van 'ontwerpvoorstel'.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Rijkswaterstaat schreef:Ontwerpvoorstel brug over Pannerdensch kanaal

GelreGroen heeft een voorstel gedaan voor een ontwerp van de brug over het Pannerdensch kanaal. Het ontwerpvoorstel van architect Ney & partners voorziet in een fietspad dat onder de brug hangt. GelreGroen voegt daar nog een wandelpad aan toe. Midden op de brug wil de aannemer een uitzichtpunt creëren, waar fietsers en wandelaars vrij uitzicht hebben over het Pannerdensch Kanaal en de uiterwaarden. In het ontwerp worden vanaf het begin kansen voor de natuur meegenomen. Een voorbeeld hiervan zijn nestgangen voor oeverzwaluwen, die de aannemer wil bouwen in de pijlers van de brug.
Denk dat die hekken tot het plafond mogen reiken, is het niet de wind die je er onderuit zal blazen, dan zijn het wel de mensen die - levensmoe - het Pannerdens kanaal als laatste rustplaats zullen kiezen.
:denk:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » do 20 feb 2020, 9:01

^^ Valt wel mee hoor. Er zijn genoeg andere grote rivierbruggen waar ook geen enorme hekken staan waar je als fietser en voetganger overheen kan....

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » do 20 feb 2020, 9:17

^^ Ik denk zelfs dat het merendeel van de bruggen over de grote rivieren geen extra hoog hekwerk hebben om zelfdodingen te voorkomen. Een enkele brug uitgezonderd vanwege de windschermen die er staan zoals langs de Waalbruggen bij Ewijk.

Je hoort trouwens ook nauwelijks of niet van zelfdodingen door in het water te springen vanaf een brug. Helaas kiest men voor een snellere door door voor de trein te springen.
Met vriendelijke groet,

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » do 20 feb 2020, 9:37

Ik vraag me ook af hoe dodelijk zo'n sprong zal zijn. Maar dat je er weinig over hoort heeft ook te maken met dat het moeilijk te herleiden is van welke brug een aangespoelde overledene is gesprongen, als er al aan te zien is dat men gesprongen is (en niet 'gewoon' door verdrinking/onderkoeling is omgekomen).

de_Aristocraat
dorpsstraat

Bericht door de_Aristocraat » do 20 feb 2020, 11:12

PeterSchoeber schreef: do 20 feb 2020, 9:17 ^^ Ik denk zelfs dat het merendeel van de bruggen over de grote rivieren geen extra hoog hekwerk hebben om zelfdodingen te voorkomen. Een enkele brug uitgezonderd vanwege de windschermen die er staan zoals langs de Waalbruggen bij Ewijk.

Je hoort trouwens ook nauwelijks of niet van zelfdodingen door in het water te springen vanaf een brug. Helaas kiest men voor een snellere door door voor de trein te springen.
In Nederland hoor je er inderdaad weinig over, maar de Golden Gate Bridge heeft wel een aantrekkingskracht op mensen die zichzelf van het leven willen beroven. Daar is ook een documentaire over gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=aY6fxHP--Co

Alleen heb ik geen notie of de Golden Gate Bridge zoveel hoger is dan de grote Nederlandse overspanningen, waardoor dus de kans op het macabere "succes" groter of kleiner is.
Volvo XC40 T5 (10/2020)
BMW 320i (01/2007)
Volvo V40 D2 (12/2013)

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » do 20 feb 2020, 11:20

^^ De "valhoogte" vanaf de Goldengate Bridge is vele malen groter dan de maximale valhoogte vanaf een Nederlandse brug. uitgezonderd de van Brienenoordbrug, en misschien nog enkele grotere bruggen in het westen, bedraagt de doorvaarthoogte rond de 15 meter tel daarbij 2 meter constructie hoogte op en je zit op 17 meter.

Een dodelijke val vanaf 15 meter in het water zie zo snel gebeuren omdat je onderwater verdwijnt en je val daardoor gebroken wordt.
Met vriendelijke groet,

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 20 feb 2020, 13:35

^^ De doorvaarthoogte van de Brienenoord ligt op 22 meter, dus je zou springen van een 24 meter. Andere grote bruggen over onze grote rivieren hebben doorvaarthoogtes van eerder 12 à 16 meter. Het brugdek van de Golden Gate ligt een 70 meter boven het water, afhankelijk van getij en het precieze punt op de brug waar je zou springen.

De maximale hoogte waarop je nog een val in het water zou kunnen overleven ligt zo rond de 50 meter (bron). Dat zijn hoogtes waarop het water je val bepaald niet meer breekt; daarboven breek je in principe al je ribben en is het effect min of meer hetzelfde als in stilstand geraakt worden door een trein op volle snelheid. Zelf één keer een sprong gemaakt vanaf een meter of tien (Rode Brug in Amsterdam Oost), en dan voel je al een beetje dat dat 'meegeven' van water eindig is. Neemt niet weg dat de hoogte van een brug over het Pannerdens Kanaal -of zelfs maar de Brienenoord- volstrekt onvoldoende zou zijn om uit het leven te stappen. Al zouden mensen die het proberen door een combinatie van verkeerd terecht komen, onderkoeling en uiteindelijk verdrinking nog best hun doel kunnen bereiken.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » do 20 feb 2020, 14:10

Ik krijg een beetje een ongemakkelijk gevoel bij dit onderwerp. Ik ben geen mod, dus als ik m'n mond moet houden hoor ik het graag, maar mag ik een verzoek indienen om dit via een ander kanaal te bespreken?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » do 20 feb 2020, 16:07

^^ Het is geen vreemd onderwerp. Er zijn al vaker in het buitenland met name anti zelfmoordschermen op kunstwerken geplaatst, welke hotspots bleken te zijn. Het is nu eenmaal een negatief iets wat helaas wel bij hoge objecten hoort. Wees blij dat wij dit niet nodig hebben :)

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 20 feb 2020, 21:35

Afgelopen maandag was het (vermoedelijk) 'raak' bij de Maasbrug in Gennep. Op de walkant weliswaar.

https://www.1limburg.nl/dode-gevonden-b ... starticles

Heel apart eigenlijk.. ik rij dus vanaf Brabant naar Gennep die ochtend, over de brug, en er is niks aan de hand (zover ik kan zien).
Na 3 kwartier wil ik terug over de brug rijden.. was dus net de boel afgezet en liep een agent mij tegemoet over het rijdek van de brug.
Ik heb toen niet kunnen zien wat er precies aan de hand was.. zag alleen politie, brandweer en de Brabantse weginspecteurs..

's avonds dus even het nieuws controleren of er bekend zou zijn wat er aan de hand was daar.. toen dacht ik toch wel even een moment: had ik iets kunnen waarnemen toen ik naar Gennep over de brug reed?

hurricane
verkeersader

Bericht door hurricane » za 22 feb 2020, 21:12

Bij deze weer aan aantal foto's van de (sloop)werkzaamheden.

Hengelderweg 28/ 30 te Didam
Afbeelding

Kamerstraat 2 te Groessen
Afbeelding

Helhoek 6 te Groessen
Afbeelding

Afbeelding

Helhoek 13A te Groessen
Afbeelding

Helhoek 15 te Groessen
Afbeelding

Achtergaardsestraat 8 te Groessen
Afbeelding

Achtergaardestraat 23A te Groessen
Afbeelding

Rijswijksestraat 4 te Groessen
Afbeelding

Rijswijksestraat 2 te Groessen. Dit betreft de schuren naast Rijksmonument "Huis Rijswijk".
Dit kasteel dreigde eerst te worden gesloopt. Na een iets aangepast trace kan het toch blijven staan.
Echter zal de toekomstige A15 het kasteel naderen op +/- 4 meter afstand.
Het kasteel is geheel rechts op te foto te zien.
Afbeelding

Vossendel 4 te Groessen
Afbeelding
Laatst gewijzigd door hurricane op za 07 mar 2020, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » za 22 feb 2020, 21:29

^^ Merkwaardig te zien dat er tenminste 3 bedrijven betrokken zijn bij deze sloopwerkzaamheden. Had RWS zoveel haast, of de aannemers geen capaciteit, dat er zoveel bedrijven aan het werk zijn. Er zit tenminste één voor mij bekend bedrijf tussen.
Met vriendelijke groet,

hurricane
verkeersader

Bericht door hurricane » zo 23 feb 2020, 11:26

PeterSchoeber schreef: za 22 feb 2020, 21:29 ^^ Merkwaardig te zien dat er tenminste 3 bedrijven betrokken zijn bij deze sloopwerkzaamheden. Had RWS zoveel haast, of de aannemers geen capaciteit, dat er zoveel bedrijven aan het werk zijn. Er zit tenminste één voor mij bekend bedrijf tussen.
Wellicht heeft het met het broedseizoen te maken, op de pagina van RWS A15/A12 valt te lezen:
Vooruitlopend op de uitspraak van de Raad van State voeren we alvast werkzaamheden uit die alleen dit seizoen gedaan kunnen worden. We moeten bijvoorbeeld rekening houden met het broedseizoen. Door de voorbereidingen nu al uit te voeren, verstoren we geen dieren en is het projectgebied vast ‘vrij’ voor GelreGroen die straks snel aan de slag wil.’

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 23 feb 2020, 11:28

Tja, ze willen natuurlijk zoiets als dit voorkomen:

Afbeelding
N35 Zwolle - Wijthmen 21-04-2018-5 by European Roads, on Flickr

Dat was bij de verdubbeling van de N35 bij Zwolle, er zaten vleermuizen in waardoor het niet gesloopt kon worden.

hurricane
verkeersader

Bericht door hurricane » za 29 feb 2020, 14:01

Helhoek 6 te Groessen
Afbeelding

Kerkakkers 52 te Groessen
Afbeelding

Kerkakkers 37 / 39 te Groessen
Afbeelding

Afbeelding

Vossendel 4 te Groessen
Afbeelding
Aan de rest van de opstallen is deze week niet veel schokkends veranderd, of er is nog niet met sanering begonnen.

playertwo
dorpsstraat

Bericht door playertwo » za 29 feb 2020, 21:13

En inmiddels is men bij Bemmel gestart met het kappen van bomen die op toekomstige tracé staan.
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo

hurricane
verkeersader

Bericht door hurricane » za 07 mar 2020, 18:18

Helhoek 13A te Groessen
Afbeelding

Achtergaardsestraat 8 te Groessen
Afbeelding

Achtergaardestraat 23A te Groessen
Afbeelding

Rijswijksestraat 4 te Groessen
Afbeelding

Afbeelding

Vossendel 4 te Groessen
Afbeelding
Albumlink: https://www.flickr.com/photos/59097653@ ... 3396587071

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » za 07 mar 2020, 18:30

Vandaag maar eens mijn camera weer uit de motteballen gehaald. Heb dit keer het traject Valburg - Pannerdensch Kanaal bekeken. Als onderdeel van het project wordt tussen Valburg en Ressen de A15 straks naar 2x3 rijstroken verbreed. Daarnaast worden de verbindingbogen Eindhoven - Bemmel en vice versa verbreed naar 2 rijstroken. Tijd voor voorplaatjes en er is soms al wat te zien, aangezien men nu echt met voorbereidende werkzaamheden is begonnen zoals eerder al gemeld. De hele fotoserie kan je hier bekijken en de reportage in de spoiler.

Hier moet straks een extra strook komen richting Eindhoven. De verbindingsboog zelf heeft al een ruimtereservering voor een tweede strook:
Afbeelding

De andere verbindingsboog die verbreed zal worden naar 2 rijstroken. Rechts zien we nog een van de nieuwe RIMOB's die massaal zijn geplaatst, sinds er enkele dodelijke ongevallen met portalen en ander wegmeubilair zijn geweest:
Afbeelding

Ik denk dat verderop een invoegende taper zal worden gerealiseerd. Je kan tevens goed zien wat destijds de projectgrens van A50 Ewijk - Valburg was bij de overgangen van het asfalt:
Afbeelding

Zo open is het landschap al een tijdje niet meer ter hoogte van Oosterhout ten zuiden van de A15. Men heeft daar een flink bedrijventerrein aangelegd:
Afbeelding

De aansluiting Elst is daarbij aan de zuidzijde aangepast, door deze verbindingbogen aan te laten sluiten op een weg naar het bedrijventerrein:
Afbeelding

Onderhoud was geen prioriteit meer de afgelopen decennia, zo lijkt het. Waar nodig is lapwerk uitgevoerd, maar het asfalt is in nederlands onwaardige staat. Bij regen is de markering zelfs nauwelijks te zien:
Afbeelding

Hier zien we waar straks de hoofdrijbanen moeten gaan aftakken naar de rangeerbanen. Ondertussen shinen de nieuwe RIMOB's je ook hier tegemoet bij al het wegmeubilair in de bermen:
Afbeelding

Nieuw type RIMOB wat ik pas sinds een tijdje overal op zie duiken:
Afbeelding

De viaducten van de toekomstige rangeerbanen over de spoorlijn Arnhem - Nijmegen en een aftak naar de Betuweroute. Bijzonder is dat de liggers in staal zijn uitgevoerd. Is een nogal ongebruikelijke keuze over het algemeen in Nederland:
Afbeelding

De bekende taluds die al sinds de jaren 70 liggen te wachten om ook te voorzien worden van kunstwerken:
Afbeelding

Detail bestaand viaduct. Je ziet dat de aanzetjes tot de eerste pijlers wel met betonnen liggers zijn uitgevoerd. De grotere overspanningen niet:
Afbeelding

Toekomstig aandachtspuntje, namelijk roest:
Afbeelding

Een van de pijlers heeft bij een brandje ook een opdoffer gehad. Het beton is er gewoon door de warmte vanaf gespat. Zo op het oog ligt er gelukkig nog geen wapening bloot:
Afbeelding

Zicht op knooppunt Ressen. Hier moeten ook nog centrale kunstwerken worden gerealiseerd. Ben benieuwd of ze hier ook de rangeerbanen opfrissen die in het beheer van Rijkswaterstaat zijn:
Afbeelding

Viaduct waar De Plak de A15 kruist. Hier is de A15 enkel op autoweg profiel aangelegd met een rijbaan. Kunstwerk is wel voorzien van ruimtereservering, dus hier moet vooral grondwerk en een tweede rijbaan worden aangelegd:
Afbeelding

Hier kijk je naar knooppunt Ressen. De ruimtereservering is duidelijk zichtbaar. Wat niet goed te zien is dat er ook over de snelfietsroute Arnhem - Nijmegen nog extra kunstwerken voor de hoofdrijbaan moeten worden gerealiseerd. Wat ik mij ook afvraag is waarom de verbindingsboog Nijmegen -> Bemmel een raar knikje heeft, terwijl het ruimtebeslag een meer rechtere verbindingsboog voorzag? In elk geval wordt dit straks rechtgetrokken, omdat de toekomstige rangeerbaan meer naar buiten moet komen te liggen:
Afbeelding

De bekende grondwalletjes met schuttingen (waarvan ik het nut nooit begrepen heb):
Afbeelding

De N839 wordt nog wat verbouwd. Daarom zijn er wat lokale wegen verlegd. Dit is nodig omdat het fietspad aan de westzijde middels een nog te bouwen tunnel onder de Betuweroute en A15 moet gaan om ruimte te maken voor meer opstelstroken op het bestaande viaduct over de betuweroute. Aan de oostzijde komt dan het fietspad te vervallen. Hier is men nu nog mee bezig:
Afbeelding

Bij de toekomstige aansluiting Bemmel is flink gekapt. Er moet nog een half bos weg, maar het begin is er:
Afbeelding

Nog meer gekapte bomen:
Afbeelding

Hier komt de A15 rechtdoor te liggen en gaat dan net voor dat de brug begint de Betuweroute schuin kruisen:
Afbeelding

Nabij de Rijndijk wordt momenteel een aantal opstallen gesloopt. De A15 komt hier half doorheen te liggen:
Afbeelding

De hoogspanningsleiding is hier al verhoogd. Hier gaat de A15 namelijk de betuweroute schuin kruisen en was er meer ruimte nodig voor de kabels:
Afbeelding

De boortunnel van de Betuweroute ligt echt pal naast waar straks de brug gaat komen. Links waar het huis wordt gesloopt komt de brug, rechts ligt de tunnel:
Afbeelding

Hier komt de Betuweroute uit de tunnel. Iets verderop gaat de A15 deze kruisen:
Afbeelding

Vanaf de Rijndijk zicht op het huis wat gesloopt wordt:
Afbeelding

De brug zal rechts van de steenfabriek die je ziet liggen moeten komen:
Afbeelding

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » za 07 mar 2020, 18:58

captain007 schreef: za 07 mar 2020, 18:30
Hier kijk je naar knooppunt Ressen. De ruimtereservering is duidelijk zichtbaar. Wat niet goed te zien is dat er ook over de snelfietsroute Arnhem - Nijmegen nog extra kunstwerken voor de hoofdrijbaan moeten worden gerealiseerd. Wat ik mij ook afvraag is waarom de verbindingsboog Nijmegen -> Bemmel een raar knikje heeft, terwijl het ruimtebeslag een meer rechtere verbindingsboog voorzag? In elk geval wordt dit straks rechtgetrokken, omdat de toekomstige rangeerbaan meer naar buiten moet komen te liggen:
Afbeelding
Uitgaand van Google Maps lag die verbindingsboog eerder wel gewoon rechtdoor. De knik is toegevoegd om de snelfietsroute samen met de hoofdrichting Valburg->Bemmel met één viaduct te kunnen kruisen. Die keus zal destijds vast voorzien zijn op een toekomstige rijbaanindeling. Wordt dit kunstwerk straks gebruikt voor de hoofdrijbaan?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 07 mar 2020, 19:00

Mooie update! :top:

Ik heb dat stukje tussen het knooppunt Ressen en Bemmel denk ik maar 2 of 3 keer gereden maar dat van die schuttingen is mij wel bijgebleven. Ik heb ook nooit begrepen waarvoor dat is. Een soort geluidsmaatregel wellicht, maar dit is anders dan je normaal ziet. Misschien is het wel een stukje kunst wat wij niet begrijpen ;)

De RIMOBs vliegen nu als paddestoelen uit de grond trouwens.

Dat van die brandschade is wellicht iets om te melden aan Rijkswaterstaat? Ik kan mij voorstellen dat een weginspecteur daar nou niet geregeld komt.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » za 07 mar 2020, 19:45

Schelpenpaadje schreef: za 07 mar 2020, 18:58 De knik is toegevoegd om de snelfietsroute samen met de hoofdrichting Valburg->Bemmel met één viaduct te kunnen kruisen. Die keus zal destijds vast voorzien zijn op een toekomstige rijbaanindeling. Wordt dit kunstwerk straks gebruikt voor de hoofdrijbaan?
Die knik lag er al eerder in. Zie ook oudere topografische kaarten:
Afbeelding

Met betrekking tot de vraag over de viaducten vanwege het snelfietspad. Het huidige viaduct aan de zuidzijde wordt straks gebruikt voor de hoofdrijbaan richting Zevenaar. Ten zuiden daarvan moet nog een twee nieuwe komen voor de rangeerbaan en verbindingsboog. Zie ook de kaart uit het TB:
Afbeelding
Chris schreef: za 07 mar 2020, 19:00 Dat van die brandschade is wellicht iets om te melden aan Rijkswaterstaat? Ik kan mij voorstellen dat een weginspecteur daar nou niet geregeld komt.
Ik ga dat gelijk even doorzetten. Beter een keer teveel dan een keer te weinig.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » za 07 mar 2020, 20:07

Chris schreef: za 07 mar 2020, 19:00 De RIMOBs vliegen nu als paddestoelen uit de grond trouwens.
Ik ben ze ook op de A12 tegengekomen voorbij Harmelen (richting Den Haag).

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » za 07 mar 2020, 20:13

Die kaart maakt veel duidelijk inderdaad :top:

Is dit nieuw? Of spoor van een eerdere fasering of reservering?
Afbeelding