Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

marcel
expressweg

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door marcel » do 20 feb 2020, 18:55

SnarfFlevoland schreef:
di 18 feb 2020, 11:36
Het is maar net welke enquêtes je bekijkt. Er zijn ook genoeg voorbeelden te noemen, waar juist een overgrote meerderheid tegen een snelheidslimiet is. Zelfs een enquête van "Die Linke", die zelf principieel een snelheidslimiet willen invoeren, liep op hun facebook-pagina uit in een fiasco. Circa 90% was tegen. Al met al denk ik dat de ADAC bij ruim 50% tegen, 40% voor en de rest zonder mening het dichst bij de waarheid zit.
Volgens deze enqute was ruim 2/3 voor een snelheidslimiet:
https://www.spiegel.de/politik/deutschl ... 02905.html

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 20 feb 2020, 18:58

Eerlijk gezegd is dat niet zo verwonderlijk. Er is een groep die misbruik maakt van het ontbreken van een snelheidslimiet die agressief rijden en daardoor de andere weggebruikers steeds meer pro-snelheidslimiet laat zijn. Als je telkens bij normaal rijden met 130-140 een Audi of BMW op je bumper af hebt stormen dan kan ik mij voorstellen dat mensen daar wel genoeg van hebben op een gegeven moment.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 20 feb 2020, 19:24

^^ Absoluut. In een artikel over de positie van de SPD sprak een partijfunctionaris ook over “minder zenuwen voor de gebruiker van de snelweg.” Naast andere argumenten, maar toch. Ergens gaat hier de verantwoorde hardrijder door de nacht betalen voor de asociale jakkeraars.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 21 feb 2020, 15:58

^^
Absoluut. Helaas is dat bij diverse dingen in het leven zo dat enkelingen zaken voor de meerderheid verpesten kan.
marcel schreef:
do 20 feb 2020, 18:55
Volgens deze enqute was ruim 2/3 voor een snelheidslimiet:
https://www.spiegel.de/politik/deutschl ... 02905.html
Daar moet wel bij gezegd worden, dat van de voorstanders, het overgrote deel voor 130 was (40%) en slechts een beperkt deel voor 120 (11,2%), terwijl juist 120 steeds door de Grünen en Linke gevorderd wordt. Zelfs een limiet van meer dan 130 vond met 11,7% zelfs net iets meer ondersteuning als 120. Slechts een krappe derde was bij de Civey-enquete inderdaad tegenstander (31,1%). Ter vergelijk, hier nog wat recente enquetes uit 2019/2020 m.b.t. snelheidslimiet: De vraag is natuurlijk welke enquêtes echt een realistische spiegeling van de bevolking zijn. Op facebook of andere social media kom je soms hele andere uitslagen tegen, die of extreem voor, of juist extreem tegen zijn. Daarbij ligt het er natuurlijk maar net aan welke lobby zo'n enquête deelt en leden tot stemming oproept. Daarnaast krijgen Duitse media enorm veel kritiek van bevolkingsgroepen die zich politisch gezien rechts en/of conservatief van het midden begeven, mogelijk dat zij nauwelijks aan enquêtes meedoen. En daarmee bedoel ik niet alleen AfD/NPD aanhangers, maar ook steeds meer CDU/CSU en FDP aanhangers, die het gevoel krijgen dat de Duitse media alleen nog de linkse politieke vleugel promoot.

Van mij part kan de politiek ook eens "out-of-the-box" denken en een limiet van pakweg 160 op tafel leggen. Persoonlijk denk ik dat daarmee meer bereikt kan worden, dan dat de Grünen en Linken hun poot bij 120 stijf blijven houden en de CDU/CSU, FDP en AfD principieel tegen zijn. Met 160 haal je de excessen er wel uit en kan alsnog prima doorgereden worden. Een nog betere oplossing zou ik (veel) meer variable snelheidslimieten vinden, maar dat betekend flinke investeringen in matrixborden. Of dat de Duitse politiek wil?! Het zou ook meteen helpen tegen betere filestaartbeveiliging.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Jeff
verkeersader

Bericht door Jeff » zo 23 feb 2020, 11:18

Hoewel :KP: Kreuz Castrop-Rauxel-Ost verschillende keren in het SNUP-draadje genoemd wordt, blijf ik het een raar "ding" vinden:
Vanaf het KP kan je direct de afrit opgestuurd/opgeleid worden. (Een afrit in de structuur van een klaverblad-kp, net als :AS: Schiedam-Noord, vind ik eigenlijk ongewenst)

sven_engelen
autoweg

Bericht door sven_engelen » zo 23 feb 2020, 18:45

Met een interval van 5 dagen is er wéér een ongeval gebeurd op de Duitse A40 net over de grens bij Venlo...

https://omroepvenlo.nl/nieuws/artikel/z ... ange-files
Svenlo
Frequent gebruiker van de zolderkamer. Tsja... corona he...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 feb 2020, 9:36

Jeff schreef:
zo 23 feb 2020, 11:18
Hoewel :KP: Kreuz Castrop-Rauxel-Ost verschillende keren in het SNUP-draadje genoemd wordt, blijf ik het een raar "ding" vinden:
Vanaf het KP kan je direct de afrit opgestuurd/opgeleid worden. (Een afrit in de structuur van een klaverblad-kp, net als :AS: Schiedam-Noord, vind ik eigenlijk ongewenst)
Maar hoe wou je het dan oplossen? KP Eemnes heeft net zoiets. Soms heb je nou eenmaal afritten dicht bij een knooppunt. Bij Castrop-Rauxel zie ik het probleem niet; de snelweg eindigt daar. Bedenk ook dat daar van de A42 alleen de parallelbanen zijn aangelegd, en niet de hoofdrijbaan. In het onwaarschijnlijke geval dat de A42 ooit nog wordt doorgetrokken zal de afrit Dortmund-Bodelschwingh dus alleen via de parallelbaan bereikbaar zijn.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 24 feb 2020, 11:05

^^ Je kunt je natuurlijk afvragen of het wel zo'n handige move was om in de planning van het lokale wegennet (en woningbouw) nu net een aansluiting met de snelweg te plannen vlakbij het punt waar ook een aansluiting tussen twee snelwegen was gepland. Maar goed, in planvorming gebeurde dat nu eenmaal. Degene verantwoordelijk voor de snelwegbouw protesteerde duidelijk niet. Dit laatste vermoedelijk omdat men de huidige intensiteiten, waardoor de weefbewegingen rond zo'n afrit in het knooppunt problematisch kunnen worden, niet helemaal had voorspeld. In algemene zin raakt dit aan het idee dat weefbewegingen niet al te veel door elkaar heen moeten lopen. Wie de snelweg vlak voor een knooppunt wil verlaten, weeft dezelfde kant uit als knooppunt-verkeer, en datzelfde geldt voor wie de snelweg kort na een knooppunt op wil. De probleemverbindingen zijn de afritten kort na een knooppunt en de opritten kort ervoor. Rangeerbanen kunnen dat deels opvangen, maar ook dat loopt tegen beperkingen aan, zo zag je bijvoorbeeld bij Hoevelaken, waar de afrit na het knooppunt feitelijk moest wijken voor de invoegers vanuit Utrecht (al kunnen die invoegers de afrit nog wel gebruiken).

Je ziet in Nederland dan ook dat een deel van juist die verbindingen gesneuveld is. Naast Hoevelaken is ook Schiedam-Noord bij aanleg van de A4 Delft-Schiedam redelijk beperkt, en zo zijn er vast meer. Dus als het erop aankomt, betalen gemeentes die ooit lokale aansluitingen zo dicht op het knooppunt wilden hebben nu alsnog de prijs. En niet iedereen mag op een Eemnes-je rekenen, waar men er wel wat extra complexiteit voor over heeft gehad. Mocht men hier bij Bodelschwingh alsnog een oostelijke verlenging van de A42 willen doorvoeren, dan bestaat de kans dat ook dit complex zal sneuvelen of slechts een halve afrit zal worden. Ontsluiting van Mengede zou dan maar over andere invalswegen moeten, wellicht met een aansluiting op de Haberlandstraße ten zuiden van de bebouwde kom. Of via de volgende afrit in de A42-plannen, namelijk de Emscherallee, die oostelijk langs Mengede loopt en daarmee de kom zou ontsluiten.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » ma 24 feb 2020, 17:49

Pino schreef:
ma 24 feb 2020, 11:05
^^ Je kunt je natuurlijk afvragen of het wel zo'n handige move was om in de planning van het lokale wegennet (en woningbouw) nu net een aansluiting met de snelweg te plannen vlakbij het punt waar ook een aansluiting tussen twee snelwegen was gepland. Maar goed, in planvorming gebeurde dat nu eenmaal. Degene verantwoordelijk voor de snelwegbouw protesteerde duidelijk niet. Dit laatste vermoedelijk omdat men de huidige intensiteiten, waardoor de weefbewegingen rond zo'n afrit in het knooppunt problematisch kunnen worden, niet helemaal had voorspeld.
Misschien ook omdat men het al aan zag komen dat het weleens heel lang zou kunnen duren tot er een doortrekking komt, dan is het handlig dat er hier toch een aansluiting is.
Mocht men hier bij Bodelschwingh alsnog een oostelijke verlenging van de A42 willen doorvoeren, dan bestaat de kans dat ook dit complex zal sneuvelen of slechts een halve afrit zal worden.
Dat lijkt mij niet nodig. Je zou hier dan 150 m hebben om van rijstrook te wisselen, op het (veel drukkere) Kreuz Bochum heb je zo een situatie met maar 120 m. Bij het Nordwestkreuz Frankfurt zelfs minder dan 100 m, maar daar zal amper iemand zo afslaan.

PeterSchoeber
stadsweg

Bericht door PeterSchoeber » di 25 feb 2020, 22:57

Afgelopen zondag ging er "iets" mis met het vervoeren van een grote gastank. https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... el364.html voor wat plaatjes. Slechte beurt voor een Nederlandse transporteur.

Het tijdstip van de berging is nog niet bekend.https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... el382.html

Blijkens een ander artikel op deze zender is menselijk falen de oorzaak van het ongeval. https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... el364.html Men had verzuimd om in de bocht het laadvlak van de platformwagen zuiver horizontaal te houden. Dit was ook al mijn eerste indruk toen ik zondag de beelden zag.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

omNOMNOMNOM
dorpsstraat

Bericht door omNOMNOMNOM » wo 26 feb 2020, 9:25

marcel schreef:
ma 24 feb 2020, 17:49
Pino schreef:
ma 24 feb 2020, 11:05
^^ Je kunt je natuurlijk afvragen of het wel zo'n handige move was om in de planning van het lokale wegennet (en woningbouw) nu net een aansluiting met de snelweg te plannen vlakbij het punt waar ook een aansluiting tussen twee snelwegen was gepland. Maar goed, in planvorming gebeurde dat nu eenmaal. Degene verantwoordelijk voor de snelwegbouw protesteerde duidelijk niet. Dit laatste vermoedelijk omdat men de huidige intensiteiten, waardoor de weefbewegingen rond zo'n afrit in het knooppunt problematisch kunnen worden, niet helemaal had voorspeld.
Misschien ook omdat men het al aan zag komen dat het weleens heel lang zou kunnen duren tot er een doortrekking komt, dan is het handlig dat er hier toch een aansluiting is.
Mocht men hier bij Bodelschwingh alsnog een oostelijke verlenging van de A42 willen doorvoeren, dan bestaat de kans dat ook dit complex zal sneuvelen of slechts een halve afrit zal worden.
Dat lijkt mij niet nodig. Je zou hier dan 150 m hebben om van rijstrook te wisselen, op het (veel drukkere) Kreuz Bochum heb je zo een situatie met maar 120 m. Bij het Nordwestkreuz Frankfurt zelfs minder dan 100 m, maar daar zal amper iemand zo afslaan.
In afrit/knooppunt Trier-Ehrang zitten zelfs twee van zo'n fijne punten, en het is daar zowaar nog redelijk druk bereden. Hoeveel meter het is durf ik niet te zeggen, maar veel meer dan 100 zal het ook niet zijn.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 26 feb 2020, 11:40

^^ Van de A602 naar de B52 heb je zo'n 75 meter. De andere kant op zo'n 100 meter.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 26 feb 2020, 15:04

Verkoolde borden op de A27 bij Langwedel:

Afbeelding

Ontstaan a.g.v. een vrachtwagenbrand in augustus. Nog niet vervangen. Dat moet de eerste helft van dit jaar gebeuren.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

T-hijs
stadsweg

Bericht door T-hijs » wo 26 feb 2020, 23:34

Moet er misschien eerst een aanbestedingsprocedure worden gevolgd voor het vervangen van die borden? #dtv
Momenteel vooral aan te treffen op de route
Beesd - Utrecht Rijnsweerd v.v.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 26 feb 2020, 23:41

^^ In Nederland gaat dat ook niet heel snel. Volgens mij heeft het vervangen van een portaalbord op de A59 bij KP Hooipolder waaronder in 2008 een bus is uitgebrand ook meer dan een jaar geduurd. Een bordenproducent moet natuurlijk de capaciteit hebben om nieuwe borden te maken, en wellicht is er ook een nieuw ontwerp nodig.

PeterSchoeber
stadsweg

Bericht door PeterSchoeber » do 27 feb 2020, 9:26

^^ Niet voor het een of ander maar een "bordje" (groot of klein) moet er altijd wel tussendoor gemaakt kunnen worden. Je hebt, bij mijn weten, meerdere producenten in Nederland dus er is altijd wel iemand die een gaatje heeft. En anders maak je een gaatje want zoveel werk, in uren uitgedrukt, is het maken van een bord nu ook weer niet. Met de huidige software op het grafische vlak moet het ontwerpen binnen no time gebeurd zijn. Zijn alleen maar letters en enkele vaste figuren die in een format gezet moeten worden.
Met vriendelijke groet,

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 27 feb 2020, 9:42

Ik ben benieuwd wat de experts die daadwerkelijk betrokken zijn bij het ontwerp en de productie van bewegwijzering hier over te zeggen hebben. Soms zie je dat het meer dan een jaar duurt voordat een nieuw bord er staat. Volgens mij hebben die producenten meer dan voldoende werk en is het helemaal niet zo makkelijk een gaatje te maken.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » do 27 feb 2020, 10:05

^^ Tsja.. De ene NBA regel is nog niet eens ingevoerd of de andere ligt er al weer. Da's net zoal het maken van die 100km/h borden en alles wat er bij zit. Ik heb al totempalen zien staan langs 's Neerlands wegen :nothanks:

Nee het legt die bordenboeren geen windeieren met al die hak op de tak regeltjes uit Den Haag.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 27 feb 2020, 10:31

Coen Tunnel schreef:
do 27 feb 2020, 9:42
Ik ben benieuwd wat de experts die daadwerkelijk betrokken zijn bij het ontwerp en de productie van bewegwijzering hier over te zeggen hebben. Soms zie je dat het meer dan een jaar duurt voordat een nieuw bord er staat. Volgens mij hebben die producenten meer dan voldoende werk en is het helemaal niet zo makkelijk een gaatje te maken.
De doorlooptijd van de vervanging is één ding. Maar ik zou wel verwachten dat ze de oude verkoolde borden in de tussentijd weghalen. Als het niet om de veiligheid is (is de structuur nog stevig genoeg?), dan wel om de weggebruiker niet nodeloos af te leiden. Dit is toch immers wel iets waarnaar je blijft kijken als je hier aan komt rijden, en dan heb je je ogen niet op de weg. Het feit dat dit ding op een rangeerbaan staat beperkt de risico's van dat wegkijken wel enigszins, maar ik kan me toch moeilijk voorstellen dat dit in Nederland zou blijven hangen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 27 feb 2020, 17:56

Sneeuw heeft impact op het verkeer in een groot gebied van de Eifel tot in Zuid-Duitsland. Het is volgens mij voor het eerst deze winter dat er zo wijdverspreid impact door sneeuwval is.

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 28 feb 2020, 8:34

^^
En ik ben er gisteravond dwars door heen gereden. :lol: Het viel me tot op zekere hoogte nog wel mee. Ik was eerst in Mainz, waar het op de ring een chaos was. Dank file apps kreeg ik toch nog een prima route stadtuitwaards aangeboden en dan reed het op de A60 richting Reichelsheim nog wel redelijk met 80-100 km/h door, deels erg veel water op de rijbaan, alsof daar geen drainage is. Vervolgens op de A67 ging het prima tot Darmstadt, tussen Darmstadt en Lorsch (waar de A67 2x3 rijstroken krijgt) weer langzaam met veel gerem. Daarna was de weg 'ineens' leeg tot Mannheim en ook weinig sneeuw meer. De A5 en A8 langs Karlsruhe en Stuttgart waren prima, reed goed door, en was grotendeels droog maar wel met een flink stormachtige wind. Vooral op het stuk A81 ten zuiden van Herrenberg moest ik de auto bijna iets 'in de wind sturen', alsof het een vliegtuig was, zo heftige wind stond daar.

Het meest problematische deel was de A81 tussen Sulz am Neckar en AD Bad Dürrheim. Daar was niet gestrooid en was het hele wegdek wit en deels spekglad. Waren ook wat ongelukjes gebeurd met 1 korte mini-file. Reed langzaam met 50-80 km/h. Voorbij het knooppunt met de A864 had men duidelijk gestrooid, en eenmaal vanaf Engen regende het weer en kon ik m'n reis tot in Zwitserland via Konstanz normaal voortzetten.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » za 29 feb 2020, 0:20

^^

Ook ik ben er dwars doorheen gereden, van Mannheim via de A61 en B50n door de Ardennen naar Liège, omdat ik het Ruhrgebied niet aandurfde met die sneeuw en de avondspits. Op de A61 reed het nog wel, met zo'n 40-50km/h. De B50n was echter een drama, met enkele tientallen vrachtwagens die waren gestrand middenop de rijbaan. Een daarvan stond zelfs op de linkerstrook net na de Moselbrücke, waardoor de hele weg dus geblokkeerd was in de andere richting. Uiteindelijk zo'n anderhalf uur vertraging gehad op de rit naar Breda, omdat ik pas bij Verviers weer 100 kon rijden.

Ook ben ik heel blij geweest met m'n slipcursus... :shutup:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 03 mar 2020, 16:42

Op de A7 bij Kassel is gistermiddag een vrachtwagen op een file geklapt. De chauffeur kwam om het leven. Het duurde meer dan 20 uur voordat er weer rijstroken konden worden opengesteld, vanmiddag.

Afbeelding
https://www.hna.de/lokales/hann-muenden ... 69671.html

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 03 mar 2020, 17:06

Man wat een klap, alsof - en waarschijnlijk - die er gewoon aan 80 is ingelopen. Je vraagt je dan toch af waar de aandacht van de chauffeur was al die tijd?

Kaaiman
2x4 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 03 mar 2020, 19:19

Ik vraag me eigenlijk nog meer af waar de aandacht van de politiek was al die tijd. :shutup:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

PeterSchoeber
stadsweg

Bericht door PeterSchoeber » wo 04 mar 2020, 21:59

Het begin is er, https://www.ndr.de/nachrichten/info/Ber ... o2930.html van de berging van de tank die ruim een week geleden van een platformwagen gleed. De platformwagen is geborgen maar wanneer de tank wordt geborgen is nog niet bekend.
Met vriendelijke groet,

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 04 mar 2020, 23:11

^^ Vermoedelijk over drie maanden, als het nog voor de zomervakantie gaat lukken. Anders in september. Er moet namelijk eerst een aanbesteding voor de bergingsklus komen.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 05 mar 2020, 18:30

Waarom zoveel Duitsers nog steeds tegen een maximumsnelheid zijn (+ filmpje)
Op zijn website 'Stoppt 130' heeft Gruhler inmiddels bijna 80.000 handtekeningen verzameld. De organisatie vindt dat het een recht is voor alle Duitsers om op daarvoor geschikte snelwegen zo hard te mogen rijden als mogelijk is.(...)

Hoewel hij graag hard rijdt, is Gruhler naar eigen zeggen absoluut geen wegpiraat. Hij is voorstander van snel rijden waar het kan en waar het niet gevaarlijk is. Ook vindt hij dat er extra rijbewijzen moeten komen voor mensen die in snelle auto's willen rijden.

"Het is een schande dat iedere 18-jarige met een rijbewijs een auto kan kopen of huren die 300 kilometer per uur kan. Dat is vragen om problemen." Wie in een auto met veel paardenkracht wil rijden, zou zich daarvoor dus eerst moeten kwalificeren.
Complete waanzin, dat idee.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » do 05 mar 2020, 19:18

Slip- en circuitstage als deel van je rijbewijs halen?

Ik ben voor het idee, ik vind het eerder waanzin dat 16-jarigen in brommers op 4 wielen kruipen.

PeterSchoeber
stadsweg

Bericht door PeterSchoeber » do 05 mar 2020, 22:23

Coen Tunnel schreef:
wo 04 mar 2020, 23:11
^^ Vermoedelijk over drie maanden, als het nog voor de zomervakantie gaat lukken. Anders in september. Er moet namelijk eerst een aanbesteding voor de bergingsklus komen.
Het bergen van de verongelukte tank vond sneller plaats dan gedacht. https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... el384.html voor een plaatje van de geborgen tank.
Met vriendelijke groet,