Mooiste weg van Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Mooiste weg van Nederland

Bericht door Coen Tunnel » di 25 feb 2020, 20:02

Uit een andere topic:
sven_engelen schreef: di 25 feb 2020, 13:41De Epenerbaan in Zuid Limburg. Uitgeroepen door Autoweek als de mooiste weg van Nederland. Ben ik het zeker mee eens!
Daarom ben ik wel eens benieuwd wat iedereen hier mooie wegen in Nederland vindt.

Wat betreft de genoemde Epenerbaan: het is een fraaie route, maar mijns inziens toch minder bijzonder dan de Holterbergweg tussen Nijverdal en Holten die op en neer gaat en waar je een afwisseling van bos en heide hebt. De Beekhuizenseweg van Velp naar De Steeg is ook prachtig, met mooie vergezichten vanaf de Posbank. Met de heide zijn dat beide heel karakteristiek Nederlandse wegen, terwijl de Epenerbaan zeker wel door mooi landschap gaat, maar voor een groot deel ook door bos. Behalve wat hellingen krijg je van het landschap helaas niet zoveel mee...

In Zuid-Limburg vind ik de Panoramaweg/Gulperbergweg bij Gulpen dan mooier, of de Eyserweg tussen Trintelen en Eys. Vooral bij de Gulperbergweg heb je mooie vergezichten.

Een paar andere pareltjes:

Zandpad tussen Maarssen en Nieuwersluis
Pomphulweg van Hoog-Soeren naar Assel
Wildbaanweg in Nationaal Park De Hoge Veluwe

Wie heeft er nog meer?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Mooiste weg van Nederland

Bericht door Wouter N14 » di 25 feb 2020, 20:10

De A1 bij Muiden is een erg mooie weg, maar de omgeving is niet heel bijzonder.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Mooiste weg van Nederland

Bericht door Coen Tunnel » di 25 feb 2020, 20:16

^^ Haha ja, ik bedoel in dit geval wegen die zich ook in een mooie omgeving bevinden.

Qua snelwegen is mijn favoriet dan de A50 rond :KP: Waterberg. Fraai aangelegd, en mooie natuur alom.

Maar laten we dit wat breder trekken dan snelwegen. Wie weet doet er iemand nog wel ideeën op om een keer een omweggetje te maken. :)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Mooiste weg van Nederland

Bericht door Palance » di 25 feb 2020, 20:54

De Viergrenzenweg in Vaals. Erg on-Nederlands vanwege de combinatie van bos en haarspeldbochten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Mooiste weg van Nederland

Bericht door nederland24 » di 25 feb 2020, 22:46

Hier even een willekeurig lijstje van mij:

Zevenheuvelenweg tussen Beek en Groesbeek
Oude Kleefsebaan tussen Wyler en Berg en Dal
Vasserweg tussen Vasse en Ootmarsum
Lochemseweg tussen Lochem en Barchem
R102 in de gemeente Ommen
Paasbergweg in De Lutte
Philipsdam, Bruinisse

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Mooiste weg van Nederland

Bericht door Palance » wo 26 feb 2020, 7:46

nederland24 schreef: di 25 feb 2020, 22:46 Philipsdam, Bruinisse
Voor mij eigenlijk wel alle dammen in Zeeland en Zuid-Holland vanwege de mooie vergezichten die je hebt als je daar rijdt. Geldt trouwens ook voor de Afsluitdijk en de Markerwaarderdijk, alleen heb je daar meestal maar in 1 richting zicht.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Mooiste weg van Nederland

Bericht door harry » wo 26 feb 2020, 16:53

Veel van mijn favorieten zijn al genoemd.
Verder rij ik graag over:
- Meije. Ruim een kwartier kronkelen.
- Lekdijk van Kinderdijk naar Lexmond. Af en toe wat lelijke industrie, maar verder naar het oosten niet meer. Verder veel molens en oude stadjes.
- Brouwersdam, niet de N57. Vooral buiten het seizoen een mooi ritje over bijna oneindig breed asfalt.
- Maasvlakte, de route langs de stranden. Ruimtelijk. Geeft een Amerikaans gevoel.
- N306 langs het Veluwemeer. Wederom wegens het ruime gevoel.
- Het Kopje van Bloemendaal.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

playertwo
dorpsstraat
Berichten: 222
Lid geworden op: di 29 okt 2019, 23:06

Re: Mooiste weg van Nederland

Bericht door playertwo » wo 26 feb 2020, 22:22

Qua snelweg vind ik de A6 erg mooi langs het Tjeukemeer, hoewel dat al weer bijna 10 jaar geleden is ben ik daar voor het uitzicht op de parkeerplaats gestopt.
Verder de A348 langs de IJssel, vooral het uitzicht in oostelijke richting blijft iedere keer weer mooi. Voor provinciale wegen vind ik mijn rit van enkele jaren terug over de Zeelandbrug ook wel wat hebben, zo boven het water met de vergezichten. Tot slot een mooie tegenstelling met de hoek N224, N225, N226 en N227 dan net name in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug en bij Austerlitz.
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: Mooiste weg van Nederland

Bericht door Ernst76 » vr 06 mar 2020, 16:29

Laat ik wat wegen in het noordoosten van het land toevoegen:

-vlakbij de stad Groningen, namelijk over Wierumerschouw en de wierde van Oostum naar Garnwerd;
-de oude kronkelige weg langs het Damsterdiep, die parallel loopt aan de N360;
-van Gasteren naar Anderen: 5 km geen bebouwing mooi langs een hoge es en je kruist een beekdal, rustig en af en toe leuke bochten;
-door de 'outback' langs het gehucht Geelbroek (7 inwoners, wel eigen postcode);
-Soartendijk van Amen naar Grolloo, 5 km open beekdal zonder bebouwing en groot bosgebied ten zuiden ervan;
-Duerswaldmerwei van Wijnjewoude naar Bakkeveen: karakteristieke klinkerweg door donker woud.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Mooiste weg van Nederland

Bericht door Schelpenpaadje » vr 06 mar 2020, 16:46

^^ Uit dit rijtje kan ik de Duerswaldmerwei ook altijd wel waarderen.

Van hetzelfde kaliber maar toch even anders: de Brouwersweg bij Hoenderloo. Ook hier rijd je letterlijk tussen de bomen, maar overbrug je ook nog aardig wat hoogteverschil. Vooral van noord naar zuid kun je door de boomtoppen niet goed zien waar de (vrijwel kaarsrechte) weg naar toe gaat.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Mooiste weg van Nederland

Bericht door Willem » vr 06 mar 2020, 18:39

In die regio is de weg van Schaarsbergen naar Hoenderloo ook een aanrader.

De oorspronkelijke vraag ging over wegen in het noordoostelijke deel van ons land. Daar vind ik de weg van Vlagtwedde naar Ter Apel via Sellingen een heel mooie route.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mooiste weg van Nederland

Bericht door Wesso » vr 06 mar 2020, 18:57

Ik heb over de Oude Arnhemseweg parallel aan de A50 gereden omdat het mij wel interessant leek, maar vond er niet zo veel aan. Als er een tegenligger aankomt moet je over een scherpe rand aan de rechterkant (en dan met twee wielen op de 'fietsstrook'). Nu zal dat in de regel niet vaak voorkomen, want de weg heeft van één kant een geslotenverklaring bij Groenendaal.

Dit stuk is wel mooi door het open landschap en wat bomen, licht glooiend. Ten noorden van Groenendaal is ook zo'n gebied aan de rechterkant.

Nog een mooie weg bij Hoenderloo: de Berg en Dalweg. Die slingert er lekker op los en heeft ook hoogteverschillen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Mooiste weg van Nederland

Bericht door Coen Tunnel » vr 06 mar 2020, 19:03

Willem schreef: vr 06 mar 2020, 18:39De oorspronkelijke vraag ging over wegen in het noordoostelijke deel van ons land. Daar vind ik de weg van Vlagtwedde naar Ter Apel via Sellingen een heel mooie route.
Huh? Ik heb deze topic geopend voor alle mooie wegen in Nederland, niet beperkt tot een deel van het land.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: Mooiste weg van Nederland

Bericht door Ernst76 » ma 09 mar 2020, 11:17

Het topic gaat over heel Nederland. Ik wilde even wat wegen uit mijn woonomgeving toevoegen, omdat er nog weinig/niets over het noordoosten genoemd was. Ook wel logisch. Er wonen minder forummers.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Mooiste weg van Nederland

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 mar 2020, 12:08

Ik ben in Drenthe geboren, dus ik wil ook graag wel wat mooie wegen uit het noorden toevoegen:

De weg van Schipborg naar Anloo met een mooi uitzicht op het stroomdallandschap van de Drentsche Aa, ook nog een deel door een bos heen.

De weg tussen Appelscha en Weperpolder door/langs het Fochtelooërveen.

De Kerkweg tussen Stuifzand en Pesse langs de Boerveense Plassen.

Helaas zijn enkele fraaie wegen zoals de weg door het Bargerveen of de weg van Kraloo naar Lhee tegenwoordig niet meer toegankelijk voor autoverkeer.

Ook nog een aantal bijzondere wegen bibeko:

De Ted Visserweg in Maarn, er zijn weinig plekken waar de natuur tot zo dicht bij de bebouwing komt.

Hoofdlaan in Assen, dwars door het Asserbos. Assen heeft een fraai 100 ha groot bos op loopafstand van het centrum. Deze weg is tevens de verbinding tussen het centrum enerzijds en De Bonte Wever en de wijk Baggelhuizen anderzijds.

De Weg langs het Hazegrietje in Arnhem, gelegen op de hellingen in het noorden van Arnhem. In de stad en toch zo landelijk.

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: Mooiste weg van Nederland

Bericht door NWH » ma 09 mar 2020, 12:38

Ik pak regelmatig de N227 (Doornseweg) van Amersfoort naar de A12 (en vice versa) en ik blijf dat wel een mooie route vinden. Ondanks dat het een druk bereden route is met flink wat forensenverkeer is het landschappelijk zeer aangenaam in iedere periode van het jaar: https://goo.gl/maps/qEy4Kqi9TpfwQPBG9

Daarnaast is het in Zuid-Limburg erg mooi rijden met de al genoemde Epenerbaan maar ook de Bommerigerweg tussen Bommerig en Camerig vind ik erg aantrekkelijk door het heuvelachtige en slingerende karakter van de weg, de vakwerkhuizen langs de weg en de opstaande bosjes langs de weg die je af en toe doen denken aan de Engelse plattelandswegen.
https://goo.gl/maps/kjFDB1UHnd2gRCAr9

De weg langs het riviertje de Vlist tussen Haastrecht en Schoonhoven. Mooie polders, vergezichten, weide- en watervogels en rust. https://goo.gl/maps/Lh2dwBKbsCkEYCdG7

De Durgerdammerdijk rond Durgerdam. Je kijkt mooi uit richting de hoofdstad en de (grote) schepen op het IJ. https://goo.gl/maps/bTQLGRxpkQroW39x8
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Mooiste weg van Nederland

Bericht door mavas » ma 09 mar 2020, 13:12

De Elswoutlaan, nog net in Overveen is een aanrader: https://www.google.nl/maps/@52.3792958, ... 384!8i8192

De Duinlustweg daar vlakbij is ook een aanrader: https://www.google.nl/maps/@52.3851988, ... 384!8i8192

Ook de Brouwerskolkweg daar om de hoek is een aanrader: https://www.google.nl/maps/@52.386375,4 ... 312!8i6656

En de Hoge Duin en Daalseweg is ook een bijzondere: https://www.google.nl/maps/@52.4089894, ... 384!8i8192

Alle hier genoemde wegen zijn bijna on-Nederlands, met hoogteverschillen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

playertwo
dorpsstraat
Berichten: 222
Lid geworden op: di 29 okt 2019, 23:06

Re: Mooiste weg van Nederland

Bericht door playertwo » ma 09 mar 2020, 22:02

Coen Tunnel schreef: ma 09 mar 2020, 12:08
Helaas zijn enkele fraaie wegen zoals de weg door het Bargerveen of de weg van Kraloo naar Lhee tegenwoordig niet meer toegankelijk voor autoverkeer.

Dat geldt ook voor een aantal wegen bij de Oisterwijkse Vennen. Ook dat zijn prachtige routes in het bos. Die was ik vergeten in mijn eerdere post omdat ik al jaren de regio weg ben.
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Mooiste weg van Nederland

Bericht door harry » ma 09 mar 2020, 23:32

mavas schreef: ma 09 mar 2020, 13:12 En de Hoge Duin en Daalseweg is ook een bijzondere
Die stond ook in mijn lijstje hierboven, onder het kopje "Kopje van Bloemendaal."

Eigenlijk hebben veel wegen in Nederland hun eigen aantrekkelijkheden.
Als je je verdiept in de geschiedenis van een weg en zijn omgeving, kan zelfs een op het oog saaie weg bijzonder worden.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Mooiste weg van Nederland

Bericht door nederland24 » vr 13 mar 2020, 21:28

Weet iemand hoe de weg heet, waar vaak filmpjes van Autoweek worden opgenomen zoals deze:
Link
of deze
Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mooiste weg van Nederland

Bericht door Chris » vr 13 mar 2020, 22:08

Volgens mij is dat de weg Langevelderslag door de duinen bij Noordwijkerhout.

De Eemmeerdijk is volgens mij een geliefde locatie om PKs te testen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Mooiste weg van Nederland

Bericht door boe! » vr 13 mar 2020, 22:17

^^ Klopt. De Pomphulweg tussen Assel en Hoog Soeren komt ook regelmatig langs.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Mooiste weg van Nederland

Bericht door Willem » vr 13 mar 2020, 22:19

Is dat die onverharde weg waar wel bewegwijzerde doelen overheen gaan?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Mooiste weg van Nederland

Bericht door boe! » vr 13 mar 2020, 22:24

^^ Ik denk dat jij de Asselseweg bedoelt. Die ligt ten westen van Assel, de Pomphulweg ligt ten oosten van Assel.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mooiste weg van Nederland

Bericht door Wesso » vr 13 mar 2020, 22:45

Chris schreef: vr 13 mar 2020, 22:08 Volgens mij is dat de weg Langevelderslag door de duinen bij Noordwijkerhout.
Ik ben daar één keer geweest met snertweer, dus weinig gezien, maar nu ik die weg op Streetview bekijk... wauw. Het moet haast wel de mooiste duinweg van Nederland zijn. 8-)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Mooiste weg van Nederland

Bericht door mavas » za 14 mar 2020, 10:23

Chris schreef: vr 13 mar 2020, 22:08 Volgens mij is dat de weg Langevelderslag door de duinen bij Noordwijkerhout.
Zo op het eerste gezicht, zonder de video's te openen, dacht ik daar ook gelijk aan.

Als je nog een leuke duinweg zoekt, neem dan eens de N510 naar Bergen aan Zee.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Mooiste weg van Nederland

Bericht door harry » za 14 mar 2020, 20:49

Chris schreef: vr 13 mar 2020, 22:08 Volgens mij is dat de weg Langevelderslag door de duinen bij Noordwijkerhout.
Daar kom ik eigenlijk veel te weinig omdat het doodloopt en ik niet houd van dezelfde weg 2 keer rijden. Daarom rij ik veel vaker de N201/N200 via Zandvoort bijvoorbeeld.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Mooiste weg van Nederland

Bericht door Coen Tunnel » zo 15 mar 2020, 12:59

^^ Dan ga je aan de gemeentes ontheffing vragen om over het strand naar Zandvoort te mogen rijden, dan hoef je het niet twee keer te doen. :lol:

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Mooiste weg van Nederland

Bericht door GuteFahrt » di 11 aug 2020, 12:35

Persoonlijk kunnen mij de wegen door en langs het Bergher Bos wel bekoren in het Montferland, bijvoorbeeld de Peeskesweg en de Beekseweg/Arnhemseweg (N335). De weggetjes bij Stokkum zijn ook wel leuk.

Daar in de buurt heb je overigens als je op de N816 vanuit Varsselder richting 's-Heerenberg rijdt een tijdje in de verte zicht op de Rheinbrücke Emmerich. In SV nagekeken maar dat biedt geen soelaas. Zelf ontdekken is beter. :)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Mooiste weg van Nederland

Bericht door harry » di 11 aug 2020, 19:53

harry schreef: wo 26 feb 2020, 16:53 - Lekdijk van Kinderdijk naar Lexmond. Af en toe wat lelijke industrie, maar verder naar het oosten niet meer. Verder veel molens en oude stadjes.
Vandaag deze route gereden. Dat was alweer een tijdje geleden en ik was bijna vergeten hoe mooi het daar is.
(Het warme weer en de koele auto helpen natuurlijk ook mee, maar ook bij "normaal" weer is het er prachtig.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie