Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Chris » wo 04 mar 2020, 21:19

De vraag is hoeveel EV rijders nou primair van de bewegwijzering gebruik maken en niet van een in-car systeem dat dit absolute prioriteit moet krijgen op de bewegwijzering van verzorgingsplaatsen. Wellicht net zo'n geval als die industrienummers, de borden worden er mee volgekalkt maar volgens mij is er bijkans geen chauffeur die daar echt gebruik van maakt...

Op zich wel een interessante casus, of de bewegwijzering van dat soort objecten vereenvoudigd moet worden omdat de doelgroep quasi altijd een navigatiesysteem gebruikt. Je krijgt soms de indruk dat men nog een beetje in een jaren '90 mindset zit qua bewegwijzering van sommige objecten en bedrijventerreinen. Gemeenten zien het volgens mij ook wel eens als een stukje promotie, helemaal met van die hippe Engelse namen als 'Health Campus' of zo.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steyn_E » wo 04 mar 2020, 22:33

^^
Andersom klopt de info vooraf ook regelmatig niet; soms is de olieboer veranderd (lastig als je een tankpasje van een specifiek merk hebt, verder niks ernstigs) maar het is echt schijtirritant als ik weer eens stop op een plek waar “24u geopend” staat in plaats van “6:00-23:00 + nachtautomaat”. Er zijn zoveel meer redenen om te stoppen dan tanken alleen, als ik 24u zie staan verwacht ik ook om 3:00 koffie te kunnen krijgen.

Dat zou eens landelijk nagelopen en aangepast moeten worden (ik neem aan dat het is omdat er wat veranderd is in de openingstijden, na een overname oid). Want het zijn er best een aantal waar het niet klopt, kleine moeite om stickers te gaan plakken met de daadwerkelijke openingstijden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » wo 04 mar 2020, 23:15

^^ Ik meen dat het een paar jaar geleden RWS-beleid was om aan te geven wanneer je er kan tanken. Maar aangezien dat vrijwel overal ook 's nachts met een pinpas of creditcard kan is die informatie niet relevant. Dat was een zeer slechte ontwikkeling. Het is inderdaad veel relevanter om te weten wanneer de shop geopend is, zeker op nachtelijke ritten. Ook omdat er bij openingstijden van bv. 6-23 h er bij het ene tankstation netjes 6-23 hr + nachtautomaat staat, en bij de ander open 24 h - terwijl de shop 's nachts gesloten is.

nickdh
autoweg
Berichten: 1667
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » do 05 mar 2020, 6:30

Nu ik er zo over nadenk: is deze dubbelnummering niet hartstikke fout? :AS: 34 zit er nog tussen, dus je komt hier nog niet onherroepelijk op de A6 terecht.

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » do 05 mar 2020, 9:39

SPOILER: TOON

Coen Tunnel schreef: wo 04 mar 2020, 23:15 Ik meen dat het een paar jaar geleden RWS-beleid was om aan te geven wanneer je er kan tanken. Maar aangezien dat vrijwel overal ook 's nachts met een pinpas of creditcard kan is die informatie niet relevant. Dat was een zeer slechte ontwikkeling. Het is inderdaad veel relevanter om te weten wanneer de shop geopend is, zeker op nachtelijke ritten. Ook omdat er bij openingstijden van bv. 6-23 h er bij het ene tankstation netjes 6-23 hr + nachtautomaat staat, en bij de ander open 24 h - terwijl de shop 's nachts gesloten is.
Dit is inderdaad een punt waar de bewegwijzering niet aansluit bij wat inmiddels een vrijwel algemene standard is op Nederlandse snelwegen (misschien zelfs voorgeschreven in de pachtovereenkomsten?): je kunt tegenwoordig overal 24 uur per dag tanken aan automaten, ook al is de winkel dicht. Maar aan de andere kant is ook het fenomeen nachtautomaat wat geëvolueerd, getuige het feit dat er inmiddels ook langs snelwegen onbemande pompen staan. Daar helpen de borden (“dag- en nachtautomaat”?) dan ook weer niet bij.

Ik kan me veel voorstellen bij de gedachte dat je 's nachts wel wilt weten of een tankstation ook een open winkeltje heeft voor koffie of zoiets, maar bieden alle tankstations met een 24uurs-winkeltje 's nachts wel volledige service? Ik kom vrijwel nooit bij een tankstation 's nachts, dus kan er niets zinnigers over zeggen dan dat ik wel veiligheidsmaatregelen heb gezien waarbij er maar één bediende zit die niet achter een beschermde glaswand vandaan komt. Dat roept dan wel weer wat beperkingen op in de mate waarin je gedurende deze periode van de nacht natjes en droogjes kunt blijven aanbieden. Maar dit soort nuances kun je natuurlijk nooit kwijt op de serviceborden naar een verzorgingsplaats toe. In die zin is het misschien beter om het soort informatie dat je op een servicebord wilt geven nog eens integraal tegen het licht te houden. Voor wegrestaurants lijken openingstijden me nog steeds een logisch gegeven om te vermelden; voor benzinepompen zijn er denk ik inmiddels wel relevantere gegevens te vinden om op het servicebord te zetten: laadpalen, biofuels en op termijn ook waterstof bijvoorbeeld.

Dennal
stadsweg
Berichten: 437
Lid geworden op: zo 16 nov 2008, 11:05
Locatie: Eindhoven, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Dennal » do 05 mar 2020, 14:57

Weet niet of dit al eerder opgemerkt is, langs de A17 staan een hoop nieuwe masten geplaatst nog zonder bewegwijzering.
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Palance » do 05 mar 2020, 16:51

nickdh schreef: do 05 mar 2020, 6:30 Nu ik er zo over nadenk: is deze dubbelnummering niet hartstikke fout? :AS: 34 zit er nog tussen, dus je komt hier nog niet onherroepelijk op de A6 terecht.
Gelet op de Nederlandse manier van wegnummering kun je je sowieso nooit tegelijk op een A- én een N-weg bevinden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

nickdh
autoweg
Berichten: 1667
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » do 05 mar 2020, 18:04


Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Palance » do 05 mar 2020, 18:19

Ook die is niet correct. Wilde men route 317 mee laten liften met de A18, dan had dit als A317 bewegwijzerd moeten worden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steyn_E » do 05 mar 2020, 18:43

En deze dan: https://goo.gl/maps/j2XYtoG3HoxNgAkDA

Duurt nog wel even voordat je weer op de A2 zit; richting het noorden weliswaar nog maar 1 afrit maar richting het zuiden zitten er nog twee knooppunten tussen. Je kunt zelfs een heel eind eerder op de A67 richting Antwerpen zitten dan op de A2 richting Maastricht. Ik denk ook niet dat er veel plekken zijn waar er nóg eerder met een directe verwijzing wordt gestrooid. Of wacht, toch wel: zelfs op de eerste aansluiting bij Eindhoven Airport staat A2 (en niet eens N2 :nuts:), al zou dat sinds de recente ombouw veranderd kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » do 05 mar 2020, 19:54

Palance schreef: do 05 mar 2020, 18:19 Ook die is niet correct. Wilde men route 317 mee laten liften met de A18, dan had dit als A317 bewegwijzerd moeten worden.
Dat volgt op zich de logica, maar volgens mij is het nergens vastgelegd dat dit per se moet. Omgekeerd komt het namelijk ook voor dat er A- nummers over niet-autosnelwegen lopen. Meestal autowegen, maar de A12 Utrechtsebaan in Den Haag is bijvoorbeeld een GOW bubeko.

En dan hebben we ook nog van die gevallen zoals de S110 in Amsterdam die nog een stukje autosnelwegstatus heeft.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » do 05 mar 2020, 20:37

Palance schreef: do 05 mar 2020, 18:19 Ook die is niet correct. Wilde men route 317 mee laten liften met de A18, dan had dit als A317 bewegwijzerd moeten worden.
Dus ongeveer zo:
SPOILER: TOON

Afbeelding
:duck:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » vr 06 mar 2020, 11:48

Dit bord nabij Emmeloord is in de kern niets anders dan het aangeven van Duitse wegnummers vlak voor de grens of de oneigenlijke dubbelnummering A50-A73 vanaf Valburg tot aan Ewijk uit het verleden. Het zijn situaties waarin een wegnummer direct wordt aangegeven zonder dat je er al op zit. Op zich kan dat handig zijn voor de ter plaatse onbekende weggebruiker om daar niet super-zuiver te gaan lopen doen. Maar dit komt nogal slordig over en inconsistent met wat elders gebeurt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » vr 06 mar 2020, 17:56

^^ Er zit nog een afrit tussen. Enige correcte manier is met [A6] Lemmer onder de streep.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » vr 06 mar 2020, 19:54

^^ Dat is de vorm die we het meeste zien: direct bewegwijzeren als het onvermijdelijk is dat je op het andere wegnummer terecht zult komen. Maar uitzonderingen komen sinds jaar en dag voor: ik noemde de historische A50-A73, de Eindhovense situatie kwam al langs en er zijn er vast meer. Om maar niet te beginnen over situaties waar je onvermijdelijk op een andere snelweg uit zult komen en het nieuwe nummer niet staat vermeld. Een regel in de richtlijn bewegwijzering ontbreekt bij mijn weten.

De vraag is wellicht ergens hoe zuiver je in de leer wilt zijn. Hoewel ik dit specifieke bord absoluut niet goedkeur, had ik altijd wel enige zwak voor de A50-A73-benadering. Ik houd ook wel van de Britse benadering van situaties waar de ene weg rechtdoor overgaat in een andere: A168 (A19) en dan alle doelen die in lijn voor je liggen zonder streep aangeven. En dat ook nog ruim voor het moment dat je geen keuze meer hebt. Misschien zouden in de Noordoostpolder zulke haken ook net iets beter zijn geweest, maar het gaat om het soort situatie waarin krampachtig aan een streep vasthouden voor doelen die niet voelen als ‘hoek om’ wat mij betreft wel waarde toevoegen.

nickdh
autoweg
Berichten: 1667
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » vr 06 mar 2020, 20:27

^^ Misschien had je dan nog beter na :AS: 34 het volgende kunnen doen zoals de Engelse manier;

[N50] (A6)
Groningen 102
Leeuwarden 73
Lemmer 25
-------------------
Lelystad 40

Vraag is dan wel of je überhaupt een doel in zuidelijke richting onder de streep nodig hebt, aangezien het meeste verkeer komende van het Kampereiland de route naar Lelystad/A6-zuid toch de N307 neemt. Pas na het passeren van :AS: 33 is de N50 sneller naar de A6-zuid dan daarvoor (N352 en N307).

Een ander punt is, wat gaat men doen met Kampen, komende uit Friesland? Nu heb je puur en alleen Zwolle wat als N50-doel staat, terwijl Kampen toch wel de grootste plaats is tussen Emmeloord en Zwolle. Wellicht een eenzame vermelding op een volgbord totdat er NBA komt te hangen/staan bij :KP: Emmeloord? Het staat in ieder geval wel op het afstandenbord na Ens.

playertwo
dorpsstraat
Berichten: 222
Lid geworden op: di 29 okt 2019, 23:06

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door playertwo » vr 06 mar 2020, 22:14

playertwo schreef: zo 12 jan 2020, 9:17
Pino schreef: zo 29 dec 2019, 15:01
nickdh schreef: zo 29 dec 2019, 10:23 Afbeelding
Voelt niet goed om hier Nijmegen onder de streep te hebben en Arnhem erboven, op deze afstand van Valburg. Beide steden liggen ongeveer even ver voor je en ongeveer even ver van de A15. Ook dubbel bedenkelijk omdat het hier gaat om het doel waarmee de A15-oost normaal wordt aangeduid.
Zeker niet, aangezien er richting Valburg nog 2 borden staan, waaronder 1 nieuwe, waarbij Nijmegen weer gewoon via de A15 loopt. Dit gldt overigens ook voor alle voorgaande borden, al dan niet zonder Arnhem.
Bij Valburg wordt Nijmegen wel heel even via de A50 verwezen, maar nog op de rangeerbaan van het knooppunt zelf staat Nijmegen al weer aangegeven. Om het nog tegenstrijdiger te maken staat Kleef op dit punt gewoon via de A15 aangegeven. Om naar Kleef te komen moet je natuurlijk via Nijmegen rijden :nuts: . Vlak erna wordt het een verwijzing via de N325.
Inmiddels antwoord gekregen van Rijkswaterstaat, nu maar afwachten of het ook wordt opgelost
Rijkswaterstaat schreef:
Wij zullen bij de betreffende dienst nagaan waarom hier wederom A50 is teruggekomen, ook onzes inziens moet dit A15 zijn.
Helaas op het deel van mijn vraag inzake Nijmegen geen antwoord gekregen. Het afstandenbord is inmiddels gesneuveld door een ongeval bij wegwerkzaamheden aan de A15
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door boe! » za 07 mar 2020, 13:06

Coen Tunnel schreef: vr 06 mar 2020, 17:56 ^^ Er zit nog een afrit tussen. Enige correcte manier is met [A6] Lemmer onder de streep.
Nu wel, nog niet zo heel lang geleden niet. Wellicht is het ontwerp van dit bord van voor de aanleg van de nieuwe aansluiting.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » za 07 mar 2020, 13:31

^^ De afrit naar de Bomenweg was er al toen dit bord werd geplaatst. Toen nog al ongenummerde en niet-bewegwijzerde aansluiting, en zonder toerit in de omgekeerde richting. Die afrit is er sinds 2001, toen de N50 tussen Ens en Emmeloord werd omgebouwd. Dit bord is nooit correct geweest.

Dennal
stadsweg
Berichten: 437
Lid geworden op: zo 16 nov 2008, 11:05
Locatie: Eindhoven, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Dennal » di 10 mar 2020, 12:34

Op de A50 zijn twee nieuwe borden geplaatst. Vorkbord bij Veghel-Noord (ri Eindhoven) en bij Ravenstein (ri Nijmegen) een aankondigingsbord. Deze laatste valt uit de pas. Het bord zit gevestigd aan twee dikke ronde palen en qua ontwerp lijkt deze sterk op de bekende borden bij Het Vonderen.
https://www.google.nl/maps/@51.1288195, ... 384!8i8192

Zal eens kijken of ik de beelden nog op de dashcam heb staan.
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Robbert297 » di 10 mar 2020, 14:04

^^ Zou die dan weer van Duitse makelij kunnen zijn?
Слава Україні

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » di 10 mar 2020, 14:21

^^ Deense ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3367
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door sven_engelen » di 10 mar 2020, 15:01

Palance schreef: do 05 mar 2020, 18:19 Ook die is niet correct. Wilde men route 317 mee laten liften met de A18, dan had dit als A317 bewegwijzerd moeten worden.
De N281 lift sinds kort ook meer over de A76
Svenlo

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » di 10 mar 2020, 15:11

^^ Waar precies? Tussen Nuth en Ten Esschen dan neem ik aan?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » di 10 mar 2020, 16:29

^^ Misschien bedoelt Sven dit met "meeliften". Maar dit soort borden zie je ook op andere plekken.
Afbeelding
Sorry, betere kwaliteit foto staat op mijn wensenlijst
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door boe! » di 10 mar 2020, 21:14

Ik moest aan deze borden denken, komende vanaf de N300.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3367
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door sven_engelen » di 10 mar 2020, 22:21

^^ Die borden doelde ik ook op.
Svenlo

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3367
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door sven_engelen » wo 11 mar 2020, 11:12

Vanochtend reed ik over de A38 en zag ik dat er behoorlijk wat NBA borden zijn geplaatst. Kon helaas geen foto's maken.
Svenlo

nickdh
autoweg
Berichten: 1667
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » wo 11 mar 2020, 12:10

^^ Ik zal wel even kijken of ik er kortstonds langs kom. 😉

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3367
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door sven_engelen » wo 11 mar 2020, 15:37

^^ ik heb er net nog foto's gemaakt. Zal ze vanavond even fatsoenlijk delen.
Svenlo

Plaats reactie