Moderne elektrische stadsbussen zijn hoger, zoals bleek in 2016 bij de start van de nieuwe dienstregeling van Arriva in Maastricht, toen een geplande busroute door dit tunneltje niet mogelijk bleek met de nieuwe bussen. Maar zoals je al aangaf: ter plekke zal het wel passen, omdat men er waarschijnlijk nog conventionele bussen heeft.PeterSchoeber schreef: ↑do 27 feb 2020, 23:14 ... er alleen maar stadsbussen worden toegelaten. En 3,2 meter zal echt wel passen...
[D] Bruggenproblematiek
Moderator: Moderatoren
-
- 2x2 autosnelweg
Re: [D] Bruggenproblematiek
-
- stadsweg
Met hogevloerbussen en modellen als de Mercedes-Benz Citaro LE (met zo'n hoge dakopbouw) of de Setra LE Business wordt het ook krap bij deze hoogtebeperking.
-
- autoweg

Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
-
- 2x5 autosnelweg
Syntus Utrecht heeft deze bussen aangeschaft, maar omdat ze vanwege een hoogtebeperking niet door het spoortunneltje bij station Veenendaal-De Klomp kunnen, zijn er specifiek voor de buslijnen die hier langs moeten VDL Citea's aangeschaft die met hun beperkte hoogte van 3,06 meter net niet het plafond raken.Sondermaut schreef: ↑ma 02 mar 2020, 8:29Setra LE Business wordt het ook krap bij deze hoogtebeperking.
-
- Voorzitter
Wellicht op sommige spits- en scholierenlijnen, die formeel wel OV zijn, maar waarvoor de concessieverlener niet altijd een beperking heeft met betrekking tot het uitsluitend gebruiken van lagevloerbussen.PeterSchoeber schreef: ↑ma 02 mar 2020, 11:06Ik vraag mij zelfs af of er in Nederland Überhaupt nog wel hoge vloer bussen in het OV rijden.
En mogelijk ook nog op sommige Qliner-verbindingen.
-
- Moderator
Bij Koblenz overspant de Pfaffendorfer Brücke de Rijn. Dit is de middelste van de drie Rijnbruggen bij Koblenz en ligt kort voor de monding van de Mosel.
De brug verkeert al jaren in dramatisch slechte conditie. Al meer dan 10 jaar geleden is de brug een jaar lang afgesloten geweest omdat een aanbrug dreigde in te storten. De brug wordt nu al een jaar of 6 met noodreparaties in stand gehouden, in 2019 is de brug ook versmald van 4 naar 2 rijstroken.
In 2019 was er op alle drie Rijnbruggen van Koblenz sprake van een vermindering van het aantal rijstroken, alle bruggen verkeren in slechte conditie. Je ziet wat voor impact dit heeft op de bereikbaarheid van een stad als Koblenz als op alle drie verbindingen tegelijkertijd beperkingen zijn. Op de brug van de A48 wordt ook dit jaar gewerkt en ook wordt het viaduct van de B327 gerenoveerd.
Er is nu een tracébesluit vastgesteld voor de vervanging van de brug. Een tijd terug was de planning dat de vervanging in 2021 zou gaan starten.
2014:

De brug verkeert al jaren in dramatisch slechte conditie. Al meer dan 10 jaar geleden is de brug een jaar lang afgesloten geweest omdat een aanbrug dreigde in te storten. De brug wordt nu al een jaar of 6 met noodreparaties in stand gehouden, in 2019 is de brug ook versmald van 4 naar 2 rijstroken.
In 2019 was er op alle drie Rijnbruggen van Koblenz sprake van een vermindering van het aantal rijstroken, alle bruggen verkeren in slechte conditie. Je ziet wat voor impact dit heeft op de bereikbaarheid van een stad als Koblenz als op alle drie verbindingen tegelijkertijd beperkingen zijn. Op de brug van de A48 wordt ook dit jaar gewerkt en ook wordt het viaduct van de B327 gerenoveerd.
Er is nu een tracébesluit vastgesteld voor de vervanging van de brug. Een tijd terug was de planning dat de vervanging in 2021 zou gaan starten.
2014:

-
- autoweg
EBS in Waterland, R-net lijnen.Coen Tunnel schreef: ↑ma 02 mar 2020, 14:57Wellicht op sommige spits- en scholierenlijnen, (..)PeterSchoeber schreef: ↑ma 02 mar 2020, 11:06Ik vraag mij zelfs af of er in Nederland Überhaupt nog wel hoge vloer bussen in het OV rijden.
En mogelijk ook nog op sommige Qliner-verbindingen.
Qbuzz in DMG concessie Drechtsteden). Nieuwe Scania's hoge vloer, voor de SnelBuzzen naar R'dam en Utrecht.
-
- Moderator
Bij Auggen tussen Freiburg en Basel is een in aanbouw zijnde brug ingestort op de Rheintalbahn en daar is vervolgens een trein van de Rollende Landstraße op ingereden.

https://www.badische-zeitung.de/zugungl ... atz-laeuft

https://www.badische-zeitung.de/zugungl ... atz-laeuft
-
- Moderator
Oh ironie, niet de jaren 60 wanproducten storten in, maar de gloednieuwe
Echt, Duitsland... 
Die trein heeft die betonnen plaat nog verrassend ver weten te krijgen

Die trein heeft die betonnen plaat nog verrassend ver weten te krijgen

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- autoweg

De machinist heeft het ongeluk in ieder geval niet overleefd.
Met vriendelijke groet,
-
- Moderator
Dat maakt het nog triester 

-
- autoweg

Aan de schade aan het rollend materieel te zien heeft de trein het brugdek op (bijna) volle snelheid geraakt. Het begeleidend slaaprijtuig staat nagenoeg in zijn geheel op de eerste auto transport wagon en de vrachtauto die daarop stond is ook ver terug gedrukt en heeft de daarop volgende vrachtauto ook weer meegenomen. Een wel heel merkwaardige vorm van een kop staart botsing tussen vrachtauto's.
Gelukkig zaten de chauffeurs van de vrachtauto's in het slaaprijtuig want en is er slechts een van hen zwaar gewond geraakt. Hadden ze in de cabines van hun auto's gezeten dan was het voor de chauffeurs van de eerste 2 of 3 auto's heel anders afgelopen.
Met vriendelijke groet,
-
- 2x2 autosnelweg
De afsluiting duurt blijkbaar maar tot maandag. Bij de problemen in Rastatt duurde het bijna twee maanden.
-
- autoweg

Met vriendelijke groet,
-
- dorpsstraat
-
- Moderator
De media meldt nu dat de renovatie van de Mülheimer Brücke nog twee jaar langer gaat duren dan gepland, men spreekt nu van 2025, dat is zelfs 3 jaar langer dan waar vorig jaar nog vanuit gegaan werd. De reden is dat er veel meer roestschade is dan verwacht en er asbest en andere schadelijke stoffen in de pylonen zitten.Chris schreef: ↑di 19 mar 2019, 18:38 De Mülheimer Brücke in Köln verkeert in zeer slechte conditie en wordt vanaf april naar 1 rijstrook per richting versmald voor een grootschalige renovatie. Dit duurt tot 2022, men verwacht serieuze verkeershinder. De afgelopen jaren zijn al gewichtsbeperkingen op de brug ingevoerd vanwege de slechte conditie. In 2013 is de gewichtslimiet verlaagd naar 30 ton, in 2018 naar 12 ton en vanaf straks 3,5 ton.
Dit betekent dat van de 6 Rijnbruggen er nog maar 3 door vrachtwagens bereden mogen worden; de Zoobrücke, Severinsbrücke en de Rheinbrücke Rodenkirchen. Dit zorgt voor overbelasting van deze bruggen, het netwerk wordt nu steeds kwetsbaarder want de Severinsbrücke heeft ook een grote renovatie gepland over een aantal jaar.
![]()
WDR: Sanierung der maroden Mülheimer Brücke dauert länger
Dit is helaas ook weer typerend voor veel brugrenovaties in Duitsland, tijdens de bouw komt men er achter dat er veel meer problemen zijn dan verwacht. Is dat dan niet goed geïnventariseerd en geïnspecteerd? Je krijgt toch erg vaak de indruk dat men niet goed weet waar men aan begint.
-
- autoweg

Je kunt in principe weten dat er in alles wat er in de 50-er, 60-er en 70-er jaren van de vorige eeuw is gebouwd asbest kan zitten op de meest onmogelijke plekken. Asbest was toen ter tijd het tovermiddel tegen veel dingen.
Met vriendelijke groet,
-
- 2x3 autosnelweg
Die brug moet gewoon vervangen worden. Daar is geen discussie over mogelijk. Maar ja... 

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- Moderator
Het merendeel van de probleembruggen komt juist uit die periodePeterSchoeber schreef: ↑wo 20 mei 2020, 8:48Waar is de Duitse Gründlichkeit gebleven van vroeger. Een goede voorbereiding is het halve werk leert mij uit ervaring. Ik mag hopen dat wij in Nederland dit soort gekkigheid niet gaan tegenkomen met brug renovaties.
Je kunt in principe weten dat er in alles wat er in de 50-er, 60-er en 70-er jaren van de vorige eeuw is gebouwd asbest kan zitten op de meest onmogelijke plekken. Asbest was toen ter tijd het tovermiddel tegen veel dingen.

-
- 2x3 autosnelweg
Het doseringssysteem is op een gegeven moment blijkbaar weer verwijderd, ik zie geen doseringssysteem in deze video: LinkChris schreef: ↑di 08 jan 2019, 21:29 Op de Köhlbrandbrücke in Hamburg is blijkbaar een doseringsysteem met verkeerslichten geïnstalleerd om te waarborgen dat er 50 meter afstand tussen vrachtauto's zit. Dit gaat om het deel met de hoofdoverspanning (de tuibrug). Aangezien er 13.000 vrachtwagens per dag over die brug rijden, leidde dit meteen tot kilometerslange wachtrijen.
Er staan wel pijlen op het wegdek en borden dat vrachtwagens 2 pijlen afstand moeten houden.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- Moderator
In het dorp Vadrup is een heel stuk van een brugkant op het spoor gestort.
Het gewicht wordt geschat op 20 - 30 ton.

https://www.wn.de/Muensterland/Kreis-Wa ... auf-Gleise

Het gewicht wordt geschat op 20 - 30 ton.

https://www.wn.de/Muensterland/Kreis-Wa ... auf-Gleise
-
- 2x5 autosnelweg

Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- autoweg
Een groot "geluk" bij dit voorval is het feit dat het vallend betondeel de bovenleiding heeft vernield waardoor de spanning daarop gelijk wegviel. En bij een plotsklaps wegvallende spanning op de bovenleiding wordt de machinist geacht een snelremming in te zetten en zijn trein zo snel mogelijk stil te zetten.
Ik vraag mij af bij wie dit viaduct in onderhoud/beheer is. DB Netz als eigenaar van de spoor infrastructuur of bij een gemeente waarin het viaduct ligt.
Ik vraag mij af bij wie dit viaduct in onderhoud/beheer is. DB Netz als eigenaar van de spoor infrastructuur of bij een gemeente waarin het viaduct ligt.
Met vriendelijke groet,
-
- autoweg
Ik ben benieuwd naar de constructie van het geheel. Die zijkant lijkt gewoon koud op de brug te liggen zonder enige bevestiging. Gewoon een betonnen L-ligger die door zijn eigen gewicht moet blijven liggen.
-
- Moderator
Wellicht is dat (deel) van de oorzaak, als zij zich hetzelfde afvragen.PeterSchoeber schreef: ↑za 06 jun 2020, 11:10 Ik vraag mij af bij wie dit viaduct in onderhoud/beheer is. DB Netz als eigenaar van de spoor infrastructuur of bij een gemeente waarin het viaduct ligt.
-
- expressweg
Vervolgens mij zijn de ankers van deze betonelementen simpelweg afgebroken.
Ik ben wel benieuwd hoe dit heeft kunnen gebeuren en waarom dit soort ankers niet te inspecteren zijn.
Anders zou je zo'n situatie niet verwachten.
Ik ben wel benieuwd hoe dit heeft kunnen gebeuren en waarom dit soort ankers niet te inspecteren zijn.
Anders zou je zo'n situatie niet verwachten.
-
- stadsweg
Dat is twee maanden terug al eens met dodelijke afloop gebeurd bij Auggen. Ik had een hoopje dat dat leidde tot meer controle van zwakke bruggen.

-
- autoweg

Uiteraard hadden beide gevallen NOOIT, maar dan ook nooit, mogen voorkomen. Het wachten is gewoon op de volgende blunder/stommiteit bij onze oosterburen.
Met vriendelijke groet,
-
- 2x2 autosnelweg
De WDR heeft er nog een artikel over. Als ik dat zo lees is het de gemeente.PeterSchoeber schreef: ↑za 06 jun 2020, 11:10 Ik vraag mij af bij wie dit viaduct in onderhoud/beheer is. DB Netz als eigenaar van de spoor infrastructuur of bij een gemeente waarin het viaduct ligt.
https://www1.wdr.de/nachrichten/stoerun ... rw100.html
Edit: het staat ook al uitgebreid genoemd in de bron die Chris aanhaalde. De stad Telgte heeft het kunstwerk in beheer.
-
- woonerf
Er wordt alweer een tijdje gewerkt aan de Westring Brucke op de A46 bij Wuppertal, eind april zijn daar nieuwe pilaren geplaatst en was de planning dat dit project klaar zou zijn aan het einde van de lente van 2021.
Het lijkt er nu dus echter op dat dit nog wel wat langer gaat duren..
Toch bijzonder dat het altijd zo lang duurt met die bruggen in duitsland.
https://www1.wdr.de/nachrichten/rheinla ... l-100.html

Het lijkt er nu dus echter op dat dit nog wel wat langer gaat duren..
Toch bijzonder dat het altijd zo lang duurt met die bruggen in duitsland.
https://www1.wdr.de/nachrichten/rheinla ... l-100.html