Afbeelding

Gele en witte belijning / transitie geel naar wit

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Gele en witte belijning / transitie geel naar wit

Bericht door Pino » di 24 mar 2020, 16:11

Het is in vele posts over de jaren langsgekomen: België, Oostenrijk, Italië en veel andere landen hadden nog tot in de jaren '70 gele belijning op hun wegen. Sommige van die landen hadden iets dat op huidig Amerikaans systeem lijkt, met sommige strepen geel en andere wit (al naar gelang de functie). In andere landen had je geel op wegen die besneeuwd konden raken en wit op andere, maar onder meer Oostenrijk had alles geel.

Nu is dat geel door heel Europa wel zo ongeveer verdwenen, behalve dan voor tijdelijke markering. Maar wat heeft nu precies voor die keuze gezorgd? Zichtbaarheidsprestaties in met name het donker? Maar werkt dat dan nog op dezelfde manier op besneeuwde wegen in Scandinavië en in de Alpen? is de witte verf van betere kwaliteit geworden dat deze toch nog voldoende zichtbaar blijft? Meen me ook ergens te herinneren dat de best zichtbare gele verf behoorlijk giftig is, dus het kan ook ergens met milieu te maken hebben? Ik meen hoe dan ook niet dat dit punt ergens is geharmoniseerd onder het Verdrag van Wenen of onder EU-recht, maar kan natuurlijk zijn dat ik een of ander obscuur document gemist heb.

Sowieso kan er natuurlijk een kostenelement zitten in de keuze om niet langer twee kleuren door elkaar te gebruiken.

Wouter N14
Moderator

Re: Gele en witte belijning / transitie geel naar wit

Bericht door Wouter N14 » di 24 mar 2020, 18:24

Ik heb toch het vermoeden dat het door de EU komt, of eigenlijk de EG. Twee argumenten: het tijdspad, eind jaren 70 werd de EG echt een instituut met uitvoerende regels dus dat sluit aan bij het verdwijnen van de gele streep in die tijd. De ander, landen die nu nog regulier geel hebben zijn geen of halfbakken lid van de EU, zoals het VK, Noorwegen en Zwitserland.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 24 mar 2020, 18:37

Spanje ging in 1987 over op witte wegmarkeringen, bijna direct nadat ze in 1986 lid werden van de Europese Unie. Dat suggereert inderdaad dat de EU hier een rol in speelt.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 24 mar 2020, 19:36

Midden jaren '70 is ook de periode dat het Verdrag van Wenen tot stand kwam, waarvan we uiteraard weten dat veel landen rustig hun tijd hebben genomen om dat te implementeren. Dus dat kan net zozeer de trigger zijn geweest. Maar ook in dat verdrag vind ik zo vlug geen verwijzing naar de kleur van de markering. Maar goed, er heeft in de loop der tijd genoeg informeler overleg tussen landen plaatsgevonden achter de schermen, dus mogelijk dat dit toch in een of andere aanbeveling is geland. Wat tegen een EU-regel pleit, is natuurlijk het feit dat de EU geen bevoegdheid heeft om verkeersregels te harmoniseren. Zo af en toe komt er iets door vanuit Brussel, zoals de richtlijn Tunnelveiligheid die weer is gebaseerd op de regelgevende bevoegdheid voor de interne markt (en dan alleen voor het TEN-T), maar over het algemeen laat men dit toch heel sterk aan de lidstaten zelf. Of men fluistert UNECE in, waarna er een toevoeging komt aan verdragen die UNECE onder beheer heeft.
Wouter N14 schreef: di 24 mar 2020, 18:24 Landen die nu nog regulier geel hebben zijn geen of halfbakken lid van de EU, zoals het VK, Noorwegen en Zwitserland.
Bedoel je niet Ierland in plaats van het VK? VK is bij mijn weten volledig wit. Het land was tussen toetreding en het Verdrag van Amsterdam trouwens geen land met bijzondere EG-status; pas toen meer bevoegdheden naar Brussel gingen, bedong het VK zijn opt-outs.

Ik had trouwens het idee dat het geel in Zwitserland ook zo langzaam wordt uitgefaseerd, maar je ziet het zeker nog wel in de bergen.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 24 mar 2020, 20:14

Pino schreef: di 24 mar 2020, 19:36 Midden jaren '70 is ook de periode dat het Verdrag van Wenen tot stand kwam
Het Verdrag van Wenen dateert van 1968.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 24 mar 2020, 21:03

^^ En in werking getreden in 1977. Er was ook een soort Europees Supplement op het verdrag, van 1971, waarop in de daaropvolgende jaren nog protocollen zijn gemaakt. Dus men was bij UNECE in de jaren ‘70 gewoon druk bezig met harmonisatie. En inmiddels heb ik beet met het Protocol on Road Markings uit 1973. Dat bepaalt, waar artikel 29 van het Verdrag wit en geel beide toeliet, dat belijning wit moet zijn. Behalve dan blauwe en gele parkeerstrepen.

Protocol is echter niet door alle Europese staten geratificeerd, waaronder Ierland dat nog steeds gele strepen gebruikt. En verschillende landen die wel hebben geratificeerd maakten voorbehouden rondom de kleur van de belijning, waaronder Oostenrijk en Zwitserland (zie verder UNECE). Maar dit zal duidelijk de verandering teweeg hebben gebracht. Resteert de vraag of wit dan beter was dan geel of dat men wilde harmoniseren en er moest nu eenmaal gekozen worden?