Verkeersborden in Nederland

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Wouter N14 » wo 25 mar 2020, 21:31

^^ Oh. Dus zoals ik al zei, drama :|
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

TomTorquay
dorpsstraat
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 09 jan 2019, 23:51

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door TomTorquay » do 26 mar 2020, 4:40

Sibren schreef: wo 25 mar 2020, 19:04België heeft dan bijvoorbeeld weer dat op- en afritten van 120 km/h-wegen dikwijls met een gelijkwaardig kruispunt op het onderliggend wegennet aansluit.
Nou, "dikwijls" is wel heel scherp gesteld. Het komt slechts beperkt voor, met name op enkele compleet uitgestorven afritten diep in de Ardennen. Blijft wel een bizar fenomeen, zoveel is zeker.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Via » do 26 mar 2020, 7:30

Chris schreef: wo 25 mar 2020, 18:36 Ik zag veel van dit soort borden staan in het buitengebied van Holten.

Afbeelding
Rechts voorrang by European Roads, on Flickr

Nederland lijkt op het oog alleen te staan met voorrang van rechts op dit soort wegen. In het buitenland is op zulke kruisingen toch bijna altijd wel een voorrangssituatie geregeld. Ik vraag mij soms af of alle landen het fout doen en alleen wij goed, of dat wij in Nederland een te afwijkende mindset hebben op dit soort verkeerskunde.
Deze zie ik ook meer en meer opduiken in Brabant, vaak wel als 2 normale borden zonder de fluorgele achtergrond. Naar mijn mening duidelijk een weeffout in de richtlijnen om altijd maar alles gelijkwaardig vorm te geven, zeker bij wegen met markering met smalle zijwegen zonder. En een ETW met vrijliggende fietspaden met gelijkwaardige kruisingen is helemaal gezopen als je het mij vraagt...

Zijn hier nou nooit ontwikkelingen in de verkeerskunde dat zo'n regel wordt herzien?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door mavas » do 26 mar 2020, 10:17

Maar inderdaad, je zou verwachten dat onderwerpen in Duurzaam Veilig worden geëvalueerd, zoals de gelijkwaardigheid van kruisingen, de markeringen, etc. Vraag is of dat nog mogelijk is, met zulke gefragmenteerde besluitvorming.


Zelfs op een provinciale weg moet er gewaarschuwd worden voor een weg van rechts: https://www.google.nl/maps/@52.5740729, ... 384!8i8192

Voorrang van rechts zou mijns inziens alleen in 30-gebieden mogen voorkomen en misschien op wat plaatsen in het buitengebied.
In het buitengebied in met name op plekken waar geen of nauwelijks verlichting is, nauwelijks te zien of een weg van rechts een uitrit is of een "gewone" weg. Ook bij wegen die achter begroeiing vandaan komen is er vaak zeer slecht zicht. Zeker in dat soort situaties zou ik dan een voorrangskruising toepassen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 591
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Sibren » do 26 mar 2020, 10:49

^^ Dat was vroeger vaak het geval. Het gevolg was dat verkeer op de weg met voorrang dan overal snel doorreed, want op de zijwegen letten hoefde niet. Hoge snelheid en lagere oplettendheid op zijwegen is ongewenst op de wegen die tegenwoordig geen GOWs zijn, in het buitengebied dus 60 km/h ETWs (verblijfsgebied). Daar heb je over het algemeen smalle wegen, fietsers op de rijbaan, uitritten van woningen en landbouwgronden die direct op de rijbaan aansluiten.

Naar mijn mening zijn gelijkwaardige kruispunten binnen verblijfsgebieden wel een goede standaard, omdat dan de snelheid van het autoverkeer bij kruispunten er zoveel mogelijk uit wordt gehaald omdat de bestuurders op de zijweg moeten letten en niet blind het kruispunt op kunnen stuiven (zonder plateau kan het wel, maar dan zit een ongeluk in een klein hoekje). Als de standaard niet toereikend is, dan is er dus maatwerk nodig, en naar mijn mening gaat het daar dus fout met Duurzaam Veilig. Die biedt dan geen standaardoplossingen, dus dan bedenken de wegbeheerders maar wat.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door mavas » do 26 mar 2020, 17:12

Ergens gaat er in Nederland toch iets niet goed dan, als we niet meer in de top 3 staan van meest veilige landen in Europa.

In bijvoorbeeld het VK, die ook heel erg hoog staan in de lijst van landen met beste verkeersveiligheid, daar stikt het van de voorrangskruisingen. Volgens mij bestaan daar in principe geen gelijkwaardige kruisingen voor zover ik weet.
Ik vraag me dan toch af waarom we in Nederland dan per se zoveel gelijkwaardige kruisingen hebben in vergelijking met het buitenland.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door LennyKravitz » do 26 mar 2020, 22:43

Beetje gevalletje a la ditte:

https://goo.gl/maps/BdXn84k4YcucFU9B8


Je leert met rijles dat je verkeer van rechts voorrang moet verlenen op gelijkwaardige kruisingen. Wat is het probleem toch?
It aint over 'till it's over...

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door verfmeer95 » do 26 mar 2020, 22:50

^^ Het probleem is dat de fietsstrook doorgetrokken is over de kruising. Daardoor ontstaat er een optische afscheiding met de zijweg. Had de fietsstrook onderbroken geweest of naar rechts afgebogen dan was dat bord niet nodig geweest.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Wouter N14 » vr 27 mar 2020, 17:54

^^ Die fietsstrook zal het verschil niet maken, het verschil tussen de doorgaande en de zijweg is sowieso te groot.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Wouter N14 » vr 27 mar 2020, 21:41

Via schreef: do 26 mar 2020, 7:30 Deze zie ik ook meer en meer opduiken in Brabant, vaak wel als 2 normale borden zonder de fluorgele achtergrond. Naar mijn mening duidelijk een weeffout in de richtlijnen om altijd maar alles gelijkwaardig vorm te geven, zeker bij wegen met markering met smalle zijwegen zonder. En een ETW met vrijliggende fietspaden met gelijkwaardige kruisingen is helemaal gezopen als je het mij vraagt...

Zijn hier nou nooit ontwikkelingen in de verkeerskunde dat zo'n regel wordt herzien?
mavas schreef: do 26 mar 2020, 10:17 Maar inderdaad, je zou verwachten dat onderwerpen in Duurzaam Veilig worden geëvalueerd, zoals de gelijkwaardigheid van kruisingen, de markeringen, etc. Vraag is of dat nog mogelijk is, met zulke gefragmenteerde besluitvorming.
Ik zit er niet meer zo dicht op, maar volgens mij hoeven we geen herziening of grondige evaluatie van DV te verwachten. In de basis is het concept ook goed maar is het 1) in te star en te theoretisch uitgewerkt en 2) te vrijblijvend. Punt 1 is specifiek DV, punt 2 is de algemene achilleshiel van de verkeerskunde in Nederland. En nu hebben we ons in een soort vicieuze cirkel gemanoeuvreerd.
> De uitwerking van DV is star en theoretisch omdat het gehele wegennet in 6 hokjes is verdeeld, met cruciale, onderscheidende criteria die onvoldoende aansluiten bij de praktijk, maar ook bij de wegbeheerder en bij de weggebruiker. Overigens zijn de hokjes zelf niet zo zeer het probleem, maar meer het geforceerde onderscheid en de uitwerking daarvan.
> Het door DV enerzijds onderschatten van de weggebruiker door de bepaalde zwakheden die als uitgangspunten zijn genomen, maar anderzijds het overschatten door de aangenomen begrijpelijkheid (en effectiviteit) van theoretische principes als ook van de basale kennis en eigenlijk ook wel van het natuurlijke aanpassingsvermogen van die weggebruiker.
> Het door DV enerzijds onderschatten van de wegbeheerder die meer belang hecht aan lokale dan aan landelijke belangen, waardoor bijvoorbeeld de essentiële uniformiteit in het gedrang komt als ook het onderschatten van niet-inhoudelijke factoren (politiek, maatschappij), maar anderzijds het overschatten van de technische en financiële mogelijkheden die een (met name lokale) wegbeheerder heeft als ook van diens inhoudelijke autoriteit/zeggenschap en van überhaupt de kennis van die inhoud.
> De wegbeheerder kan en/of wil daarom onvoldoende de theorie omzetten in de praktijk.
> De weggebruiker kan en/of wil in die praktijk dus onvoldoende het gewenste en noodzakelijke gedrag tonen dat de theorie verwacht.
> DV houdt star vast aan het totale systeem en heeft alleen in de marge wat handreikingen gedaan met compenserende maatregelen, handvaten voor maatwerk en faseringsoplossingen.
> Dat leidt tot meer ruis tussen theorie en praktijk, ofwel tussen functie en vorm, en dus tussen functie, vorm en gebruik/gedrag.
> In het corrigeren en bijsturen ligt de focus vrijwel volledig op de gebruiker en wordt onvoldoende gekeken naar de samenhang met functie en vorm, ofwel het functioneren van het systeem als geheel en de verbanden tussen de verschillende onderdelen zoals de rol van de wegbeheerder (de discussie over geloofwaardigheid van maatregelen, en vervolgens op bijvoorbeeld de niet-inhoudelijke factoren die daar weer achter liggen).
> In het corrigeren en bijsturen van de gebruiker ligt de focus vrijwel volledig op eenvoudig te toetsen variabelen en lijkt dat ook het primaire criterium te zijn, en niet een overtuigende koppeling met feitelijke en/of achterliggende oorzaken (zoals het op peil brengen en houden van kennis) en evenmin met de samenhang met andere factoren (zoals ook hier de geloofwaardigheid).
> Het aanpakken van al dan niet feitelijke tekortkomingen wordt primair als verantwoordelijkheid van de weggebruiker gezien waarbij de oplossingen worden gezocht in zo concreet en begrijpelijk mogelijke maatregelen (zoals extra borden en drempels) gericht op die gebruiker, met geen of onvoldoende oog voor de achterliggende, eigenlijke problematiek/oorzaak, de effectiviteit/probleemoplossend vermogen van de maatregel en voor de andere systeemonderdelen.
> Dat leidt tot meer ruis tussen theorie en praktijk, ofwel tussen functie en vorm, en dus tussen functie, vorm en gebruik/gedrag.

Bijvoorbeeld de gebiedsontsluitingsweg moet een fysieke rijrichtingscheiding hebben, zowel binnen als buiten de kom. De variant met dubbele asstreep is slechts een faseringsoplossing die je kan accepteren tot het moment van groot onderhoud of renovatie daar is. Maar dan moet je wel het budget (willen) hebben om een grote stap te maken, en dan zal je ook keuzes moeten durven maken. En dat laatste is misschien nog wel het grootste probleem, want je moet altijd polderen, altijd tot een compromis komen en alle mogelijke belangen hebben meegewogen. En dan krijg je veelal participatieoplossingen die vaak van alles wat, maar maar meestal net niks zijn. En in heel veel gevallen kan je simpelweg met al het nodige budget en een duidelijke keus alsnog niet de gewenste of noodzakelijke maatregel treffen. En dus is de faseringsoplossing, met weinig oplossend vermogen, in de praktijk de standaardoplossing geworden en is de oplossing zoals beoogd door de theorie en die wel een verschil maakt, een zeldzaamheid. Theorie en praktijk (lees de wegbeheerder) zouden misschien dichter bij elkaar kunnen komen, maar niet tot een overbrugbare afstand. Dus zou je terug moeten gaan naar de vraag: welk probleem willen we nu op te lossen?

Ook het massaal afwaarderen van wegen is niet zozeer een gevolg van DV zelf, maar meer van het onderschatten van DV van zowel de complexiteit van de praktijk als van het vermogen en/of de bereidheid van wegbeheerders om het tot uitvoer te brengen (hoe terecht dat ook kan zijn). Opwaarderen is ingrijpender en duurder dan afwaarderen, terwijl het eigenlijk het uitgangspunt is van DV.
mavas schreef: do 26 mar 2020, 17:12 Ergens gaat er in Nederland toch iets niet goed dan, als we niet meer in de top 3 staan van meest veilige landen in Europa.

In bijvoorbeeld het VK, die ook heel erg hoog staan in de lijst van landen met beste verkeersveiligheid, daar stikt het van de voorrangskruisingen. Volgens mij bestaan daar in principe geen gelijkwaardige kruisingen voor zover ik weet.
Ik vraag me dan toch af waarom we in Nederland dan per se zoveel gelijkwaardige kruisingen hebben in vergelijking met het buitenland.
Het verschil zal niet gemaakt worden met die kruispunten. Of misschien is het wel zo dat het risico van gelijkwaardige kruispunten wordt gecompenseerd met de Nederlandse vri-kruispunten (vrijwel zonder deelconflicten) en rotondes (Engelse rotondes zijn vaak complexer, krapper en/of te zwaar belast). Maar dan nog zal opheffen van gelijkwaardige kruispunten niet tot verschil in cijfers leiden vermoed. Het zijn denk ik toch gedrag en mentaliteit waardoor het achteruit gaat in Nederland. Even gas los bij het naderen van een VOP in plaats van ik zie niks, ik weet niks dus er is niks. Gewoon fatsoenlijk licht op je fiets hebben. En natuurlijk de verdovende en beïnvloedende middelen. Maar ook is er denk ik nog wel wat te winnen in de infrastructurele maatregelen, zeker in relatie tot de zwakke verkeersdeelnemers. Enerzijds wordt daar heel veel voor gedaan, met vrijliggende fietspaden, zebrapaden, verblijfsgebieden met gelijkwaardigheid als uitgangspunt. Anderzijds laat de uitvoering vaak te wensen over, al dan niet door gebrekkige kennis, naïviteit en/of politieke en/of maatschappelijke druk. Een fietsoversteek in de voorrang, overal maar een zebrapad, alles gelijkwaardig want dat moet zo. Of fietspaden die te smal zijn, of een rare knik hebben, of niet goed zijn verlicht, met tweerichtingen over een kruispunt. En je moet je als wegbeheerder natuurlijk wel de boekjes volgen, maar dan moeten die boekjes wel duidelijk en consistent zijn. Want een goed gesitueerde en goed uitgevoerde VOP kan prima en dan wordt het voor de gebruiker ook weer wat makkelijker om zich zoals gewenst te gedragen.

We hebben het in Nederland veel te moeilijk gemaakt door alles maar te willen uitwerken, uitschrijven en voorschrijven in een poging de theorie tot uitvoering te krijgen, en bij gebleken omissies nog meer richtlijnen, voorschriften en aanbevelingen op te stellen, in plaats van even uit te zoomen en terug gaan naar de essentie: wat is het probleem en hoe lossen we het op. En dan dus onder andere te komen met een pakket uitvoeringsvoorschriften dat pragmatisch is, is gestoeld op bewezen effectiviteit en oplossend vermogen, dat begrijpelijk en geloofwaardig is voor de gebruiker, dat aansluit bij de praktijk en redelijkerwijs uitvoerbaar is binnen alle beperkingen die je mag verwachten van een wegbeheerder in een sterk gedecentraliseerd land. En dus geen kasten vol richtlijnen waarin je óf verschillende antwoorden op dezelfde vraag vindt, óf überhaupt het antwoord niet kan vinden, óf als het er op aan komt geen keus wordt gemaakt.

Goed, iets te lang verhaal en mogelijk slaat het nergens op, maar dat is dan even hoe ik het zie :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Chris » vr 27 mar 2020, 22:01

Wouter N14 schreef: vr 27 mar 2020, 21:41Bijvoorbeeld de gebiedsontsluitingsweg moet een fysieke rijrichtingscheiding hebben, zowel binnen als buiten de kom. De variant met dubbele asstreep is slechts een faseringsoplossing die je kan accepteren tot het moment van groot onderhoud of renovatie daar is.
Dit lijkt wel het grootste falen van de theorie te zijn. Ook nu 20 jaar na de implementatie van duurzaam veilig worden gescheiden rijbanen bij GOW-80's maar zelden toegepast. Ongescheiden rijbanen zijn de norm, ook bij complete nieuwbouw van dat soort wegen. Zelfs de weinige nieuwe autowegen worden veelal nog met ongescheiden rijbanen aangelegd, denk aan de N307 bij Dronten of de N36 rond Ommen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » vr 27 mar 2020, 23:29

^^ Ik denk dat er maar weinig GOW-80's zijn die over langere afstand 2x1 rijstroken, dus met fysieke rijbaanscheiding, hebben. Die ook daadwerkelijk nieuw, of bij groot onderhoud, zo zijn aangelegd. Ik denk dan aan de N314 rond Zutphen, maar heel veel meer van die ondingen zijn er volgens mij ook niet.

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 658
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door CasablancaMarocco » za 28 mar 2020, 0:52

De N470 tussen Zoetermeer en Rotterdam en de N314 bij Denekamp, verder weet ik er ook geen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Attietattie » za 28 mar 2020, 1:35

Onmogelijk om onderhoud uit te voeren op zulke wegen. De weg moet dan dicht. Geen andere optie mogelijk.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Palance » za 28 mar 2020, 9:01

CasablancaMarocco schreef: za 28 mar 2020, 0:52 De N470 tussen Zoetermeer en Rotterdam en de N314 bij Denekamp, verder weet ik er ook geen.
De N215 tussen Stellendam en Melissant.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Rein » za 28 mar 2020, 9:30

Coen Tunnel schreef: vr 27 mar 2020, 23:29 ^^ Ik denk dat er maar weinig GOW-80's zijn die over langere afstand 2x1 rijstroken, dus met fysieke rijbaanscheiding, hebben.
Je ziet wel veel GOW's tegenwoordig met van die blokjes tussen de rijstroken. Zoals hier op de N206. Dat voorkomt in ieder geval wel dat voertuigen gaan inhalen en onderhoud blijft goed mogelijk.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Willem » za 28 mar 2020, 10:49

En op wegen met een gescheiden rijbaan is het voor bv. een ambulance erg moeilijk om te passeren.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Wouter N14 » za 28 mar 2020, 11:09

^^ Met aan weerszijden de voorgeschreven draagkrachtige berm (grasbeton) al een stuk minder.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Attietattie » za 28 mar 2020, 13:55

^^ Jij herkent grasbeton waarschijnlijk als zodanig, maar dat kan je niet van iedereen verwachten.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door mvalkenburg » za 28 mar 2020, 14:02

Je kunt inderdaad niet van leken verwachten dat ze zó de berm in schieten. Plus, dat vereist ook veel verder afremmen, waarmee je de hulpdiensten ook meer in de weg zit, als wanneer je gewoon heel erg rechts houdt, en de hulpdiensten je eenvoudig kunnen inhalen en hun weg vervolgen. Dus dat inhalen fysiek onmogelijk maken is lang niet altijd een goede ontwikkeling.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Wouter N14 » za 28 mar 2020, 14:09

Precies, weer een mooie discrepantie dus. Technisch-theoretisch klopt het prima. En ook hier geldt, omdat het vaak achterwege wordt gelaten kun je er dus helemaal niet meer van uitgaan.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Emil » za 28 mar 2020, 15:04

Rein schreef: za 28 mar 2020, 9:30
Coen Tunnel schreef: vr 27 mar 2020, 23:29 ^^ Ik denk dat er maar weinig GOW-80's zijn die over langere afstand 2x1 rijstroken, dus met fysieke rijbaanscheiding, hebben.
Je ziet wel veel GOW's tegenwoordig met van die blokjes tussen de rijstroken. Zoals hier op de N206. Dat voorkomt in ieder geval wel dat voertuigen gaan inhalen en onderhoud blijft goed mogelijk.
Waarom is dat überhaupt een GOW? Aan alles zou ik een autoweg herkennen, ik mis alleen de groene lijn. Ik zie dat er ook borden :A1-80: zijn geplaatst, dat duidt er al op dat deze weg verkeerd geclassificeerd is.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Attietattie » za 28 mar 2020, 15:18

Rein schreef: za 28 mar 2020, 9:30
Coen Tunnel schreef: vr 27 mar 2020, 23:29 ^^ Ik denk dat er maar weinig GOW-80's zijn die over langere afstand 2x1 rijstroken, dus met fysieke rijbaanscheiding, hebben.
Je ziet wel veel GOW's tegenwoordig met van die blokjes tussen de rijstroken. Zoals hier op de N206. Dat voorkomt in ieder geval wel dat voertuigen gaan inhalen en onderhoud blijft goed mogelijk.
Ik ga motorrijders niet over die blokjes laten rijden hoor. Het enige voordeel hiervan, is dat hulpdiensten nog tussen de 2 verkeersstromen kunnen blijven rijden. Onderhoud is nog steeds moeizaam op deze manier.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Rein » za 28 mar 2020, 16:05

Emil schreef: za 28 mar 2020, 15:04
Rein schreef: za 28 mar 2020, 9:30
Coen Tunnel schreef: vr 27 mar 2020, 23:29 ^^ Ik denk dat er maar weinig GOW-80's zijn die over langere afstand 2x1 rijstroken, dus met fysieke rijbaanscheiding, hebben.
Je ziet wel veel GOW's tegenwoordig met van die blokjes tussen de rijstroken. Zoals hier op de N206. Dat voorkomt in ieder geval wel dat voertuigen gaan inhalen en onderhoud blijft goed mogelijk.
Waarom is dat überhaupt een GOW? Aan alles zou ik een autoweg herkennen, ik mis alleen de groene lijn. Ik zie dat er ook borden :A1-80: zijn geplaatst, dat duidt er al op dat deze weg verkeerd geclassificeerd is.
Vroeger was het een autoweg, maar dat is een kleine 10 jaar geleden gewijzigd in een GOW (met verbod voor langzaam verkeer). Mogelijk vanwege huizen die op een deel van het traject dicht langs de weg staan. Maar eigenlijk had hier een 2x2 autoweg moeten liggen, de taluds liggen er deels al voor klaar.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Vinny » za 28 mar 2020, 17:48

TomTorquay schreef: do 26 mar 2020, 4:40
Sibren schreef: wo 25 mar 2020, 19:04België heeft dan bijvoorbeeld weer dat op- en afritten van 120 km/h-wegen dikwijls met een gelijkwaardig kruispunt op het onderliggend wegennet aansluit.
Nou, "dikwijls" is wel heel scherp gesteld. Het komt slechts beperkt voor, met name op enkele compleet uitgestorven afritten diep in de Ardennen. Blijft wel een bizar fenomeen, zoveel is zeker.
Is dat nou echt zo gek dan? In Nederland zouden er ongetwijfeld haaientanden staan, maar de weggetjes in het voorbeeld zijn daar wellicht te onbeduidend voor. Neem aan de gemeente het wegbeheer heeft en die zullen dat niet nodig vinden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Chris » za 04 apr 2020, 16:02

Verkeersborden gebruikt als semi-bewegwijzering.
Afbeelding
N377 Dedemsvaart - Lichtmis 06 by European Roads, on Flickr

Dit is de configuratie van de kruising.
Afbeelding
N377 Dedemsvaart - Lichtmis 07 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » za 04 apr 2020, 20:44

^^ Grappig, ik kwam daar toevallig vandaag ook langs (N377 van de N48 bij Balkbrug tot de A28 bij De Lichtmis), voor het eerst in tijden. Het was mij ook al opgevallen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Kaaiman » za 04 apr 2020, 22:39

Ik reed vandaag in de tegengestelde richting. Waardoor ik weer andere opvallendheden heb gezien, zoals elders op het forum vermeld. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Bas12
polderweggetje
Berichten: 44
Lid geworden op: di 21 feb 2012, 17:52
Locatie: Groningen

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Bas12 » wo 08 apr 2020, 22:30

Lange fietsers kunnen immers bukken:

Afbeelding

Stadspark, Groningen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Wouter N14 » wo 08 apr 2020, 22:41

^^ Die vind ik heel bijzonder :nuts:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie