Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » di 31 mar 2020, 14:49

Rene schreef: di 31 mar 2020, 14:06 Dat je automatisch op die andere weg uitkomt is verder geen argument: het nieuwe wegnummer komt anders als een duveltje uit een doosje en daar kan een ter plekke onbekende die een ander wegnummer volgde verdomde weinig mee.
^^ Is er echt een reden om te gaan vloeken?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » di 31 mar 2020, 15:06

Een paar NBA-foto's van afgelopen weekend. De meeste wellicht al eerder door anderen gepost (het is te lastig om dat uit te zoeken).

A32 afrit Sneek, vooraankondiging t.b.v. vzp Mandelân:
SPOILER: TOON

Afbeelding
A1 richting oost, Deventer t/m Lochem:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En de andere kant op, A1 Lochem-Deventer:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
A7 naar het oosten, vzp Hayum. Ik beschouw deze toch maar als NBA (let op het verschil met het bord erachter):
SPOILER: TOON

Afbeelding
En dit vind ik gewoon een mooi plaatje:
SPOILER: TOON

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door verfmeer95 » di 31 mar 2020, 15:36

harry schreef: di 31 mar 2020, 15:06
SPOILER: TOON

Afbeelding
Leuk als je hier met een breed voertuig rijdt. De rechterrijstrook valt af, en op de linker twee rijstroken mag je niet rijden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 31 mar 2020, 16:02

Rene schreef: di 31 mar 2020, 14:06 Dat je automatisch op die andere weg uitkomt is verder geen argument: het nieuwe wegnummer komt anders als een duveltje uit een doosje en daar kan een ter plekke onbekende die een ander wegnummer volgde weinig mee.
Wel, bij de laatste afritten voor de Duitse grens verwijzen we het opvolgende Duitse wegnummer, waarop je onvermijdelijk uitkomt, ook. Meestal met [einde Nederlands wegnummer], al is dat niet helemaal consistent. Die situaties bij inhoudelijk bepaald vergelijkbaar, dus ik zie niet helemaal waarom hier zo op hoge poten wordt geroepen dat vooruit lopen op komende wegnummers een stom idee zou zijn. Dat continuiteit in het wegnummer is trouwens ook een argument met beperkte waarde, wanneer het enige rechtdoordoel een knooppunt is zonder wegnummer.

Overigens zou ikzelf het eindigende wegnummer handhaven op de borden totdat het wegnummer echt eindigt. Maar je zou op afstandenborden wat meer vooruit kunnen lopen op het naderende einde. Zoiets als [A44] A4 op de bovenste regel.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Palance » di 31 mar 2020, 16:04

Vanwaar die geslotenverklaring voor bussen en vrachtverkeer bij VZP Boermark? Is er (tijdelijk) geen plek?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Chris » di 31 mar 2020, 16:25

Dat is een permanente situatie. Men wil deze alleen nog beschikbaar maken voor personenverkeer en de VZP is daarvoor ook gereconstrueerd dat er geen trucks meer op kunnen parkeren.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Palance » di 31 mar 2020, 16:39

Is dit de enige VZP in het land die dat heeft?

Benieuwd hoe ze het fysiek willen tegenhouden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

martijnsch
polderweggetje
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 16 okt 2013, 12:58

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door martijnsch » di 31 mar 2020, 17:09

Rene schreef: di 31 mar 2020, 14:06 (...)
Dat je automatisch op die andere weg uitkomt is verder geen argument: het nieuwe wegnummer komt anders als een duveltje uit een doosje en daar kan een ter plekke onbekende die een ander wegnummer volgde verdomde weinig mee.
Daar valt over te discussiëren.... ;)

Wel zou in dat geval naar mijn mening bij het naderen knooppunt de situatie duidelijker moeten uitgelefd, dat de A20 ophoud en overgaat in de A12.
Door schildjes op het aankondigingsbord van het knooppunt ( [A20] [A12] ) of een soort omgekeerd vorkbord.
Want de situatie na de samenkomst van de wegen komt nu een beetje als een duveltje uit het doosje.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » di 31 mar 2020, 17:42

^^ Nu heb je in het geval A20 > A12 ineens wel heel veel wegnummers omdat de E25 en E30 ook al samen lopen vanaf Gouda. Dan krijg je ongeveer het volgende;

[A20] [A12] [E25] [E30]
Arnhem 93?
Utrecht 37
Gouda 5

Dat lijkt me dan toch enigszins onwenselijk. Dan zou je op het vorkbord beter de doorgestreepte A20 en A12 kunnen vermelden, en dan de doorgestreepte A20 weer weglaten op het afstandenbord. Plus dan heb je de "bonus" en rechtvaardiging om al met Arnhem te beginnen, zoals, naar mijn mening, eigenlijk al kan na Capelle aan den IJssel.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » di 31 mar 2020, 20:33

Pino schreef: di 31 mar 2020, 16:02
Rene schreef: di 31 mar 2020, 14:06 Dat je automatisch op die andere weg uitkomt is verder geen argument: het nieuwe wegnummer komt anders als een duveltje uit een doosje en daar kan een ter plekke onbekende die een ander wegnummer volgde weinig mee.
Wel, bij de laatste afritten voor de Duitse grens verwijzen we het opvolgende Duitse wegnummer, waarop je onvermijdelijk uitkomt, ook. Meestal met [einde Nederlands wegnummer], al is dat niet helemaal consistent. Die situaties bij inhoudelijk bepaald vergelijkbaar, dus ik zie niet helemaal waarom hier zo op hoge poten wordt geroepen dat vooruit lopen op komende wegnummers een stom idee zou zijn. Dat continuiteit in het wegnummer is trouwens ook een argument met beperkte waarde, wanneer het enige rechtdoordoel een knooppunt is zonder wegnummer.

Overigens zou ikzelf het eindigende wegnummer handhaven op de borden totdat het wegnummer echt eindigt. Maar je zou op afstandenborden wat meer vooruit kunnen lopen op het naderende einde. Zoiets als [A44] A4 op de bovenste regel.
Vooropgesteld: in het Old-school tijdperk was het ook allemaal niet helemaal netjes geregeld, zeker niet bij autosnelwegen die op een vorkknoopunt eindigen; maar nu met NBA zou ik het wel toejuichen als hier in de richtlijnen wat over gezegd gaat worden, want dit is een best bijzondere situatie waar de weggebruiker wel ietsje meer geleiding van de bewegwijzering zou kunnen gebruiken. Mijn voorkeur zou zijn om Utrecht (A 12) in rechtdoorgaande richting toe te voegen op het vorkbord, en dus Amsterdam (A 4) bij knooppunt Burgerveen (en in alle andere vergelijkbare gevallen). Ik vind nu dat in beide gevallen de belangrijkste richtinggevende elementen ontbreken: namelijk het verdere verloop van de weg waar ongeveer de meeste weggebruikers heen willen, sterker nog: door de A 12-west wél expliciet te benoemen kan je verwarring krijgen over wat er met de A 12-oost gebeurt. Voor de niet dagelijks bekende weggebruiker die wel even snel op een wegenkaart kijkt is dat net een beetje meer bevestiging. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » di 31 mar 2020, 20:58

Vinny schreef: di 31 mar 2020, 20:33Vooropgesteld: in het Old-school tijdperk was het ook allemaal niet helemaal netjes geregeld, zeker niet bij autosnelwegen die op een vorkknoopunt eindigen; maar nu met NBA zou ik het wel toejuichen als hier in de richtlijnen wat over gezegd gaat worden, want dit is een best bijzondere situatie waar de weggebruiker wel ietsje meer geleiding van de bewegwijzering zou kunnen gebruiken. Mijn voorkeur zou zijn om Utrecht (A 12) in rechtdoorgaande richting toe te voegen op het vorkbord, en dus Amsterdam (A 4) bij knooppunt Burgerveen (en in alle andere vergelijkbare gevallen). Ik vind nu dat in beide gevallen de belangrijkste richtinggevende elementen ontbreken: namelijk het verdere verloop van de weg waar ongeveer de meeste weggebruikers heen willen, sterker nog: door de A 12-west wél expliciet te benoemen kan je verwarring krijgen over wat er met de A 12-oost gebeurt. Voor de niet dagelijks bekende weggebruiker die wel even snel op een wegenkaart kijkt is dat net een beetje meer bevestiging. :yes:
Waarom dat netwerkdoel toevoegen? Die staat normaal ook niet op het vorkbord, maar komt na de toerit op het afstandenbord. Dat is de manier waarop een verder verloop van de weg gecommuniceerd wordt én ruim op tijd om de weggebruiker voor te bereiden op de overgang naar een ander wegnummer. Wat eigenlijk helemaal niet zo bijzonder en dus irrelevant is als je toch maar één kant op kan.

Op de A20 staat vanaf Rotterdam al de hele tijd Utrecht op de afstandsborden, die mensen gaan hier echt niet verdwalen omdat er rechtdoor A20 Gouda staat aangegeven op het vorkbord. Gewoon het doorgaande wegnummer en de volgende afrit, zoals gebruikelijk. Dat het wegnummer onderweg wijzigt omdat er een incompleet knooppunt tussen zit en je onherroepelijk op de A12 richting Utrecht terecht komt is niet iets waar je de weggebruiker op deze plek mee moet lastigvallen. Maakt de borden alleen maar onduidelijker.

Die verwarring doordat de A12-west wel wordt benoemd lijkt me mee te vallen, en als hier toch iemand op weg naar Utrecht zou afslaan is de omweg natuurlijk te overzien. Ik vermoed dat dit echt nauwelijks zal voorkomen.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wesso » di 31 mar 2020, 22:34

Binnenkort in dit theater: een nieuw vorkbord?

Afbeelding

Voorheen:
SPOILER: TOON

Afbeelding
(van Harry's wegnummers)

Bij de vooraankondiging voor KP Velperbroek is nu 2900 meter over de oude afstandsaanduiding geplakt (was 2300 meter).

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door boe! » di 31 mar 2020, 22:41

Wesso schreef: di 31 mar 2020, 22:34 Binnenkort in dit theater: een nieuw vorkbord?
Ik denk dat het bord tijdelijk is weggehaald omdat de rijstrookconfiguratie door de werkzaamheden aan de IJsselbrug niet meer overeenstemt met de rijstrookconfiguratie op het bord.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Chris » di 31 mar 2020, 22:44

Staan er nou veel van dat soort portalen over de rijkswegen?

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wesso » di 31 mar 2020, 22:50

Ik zal eens kijken of ik een filmpje kan uploaden. Op de IJsselbrug zijn deze borden verschenen en er is één lange uitvoegstrook voor de A348/N325 (voorlopig).

Afbeelding

Vlak voor het puntstuk is nog wel een uitvoegende taper gemaakt, maar mijn NBA-kennis schiet tekort om te weten of die borden dat dingetje goed weergeven.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Peter » wo 01 apr 2020, 7:47

Pino schreef: di 31 mar 2020, 16:02 Overigens zou ikzelf het eindigende wegnummer handhaven op de borden totdat het wegnummer echt eindigt. Maar je zou op afstandenborden wat meer vooruit kunnen lopen op het naderende einde. Zoiets als [A44] A4 op de bovenste regel.
Jij zou dus ook de A13 op de borden bij KP Ypenburgh doortrekken naar het Pr Clausplein ? Met of zonder de vermelding van de A4 ? De A13 loopt op de hm bordjes immers tot bijna aan de A12.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » wo 01 apr 2020, 10:15

^^ Je komt vanaf de A13 niet eens onherroepelijk op de A4 uit, dus ja, daar is wat voor te zeggen. Door het breiwerk tussen Ypenburg en het Prins Clausplein is er vrijwel sprake van één geïntegreerd knooppunt, niet veel anders dan Holendrecht, Ridderkerk en Coenplein. Het is bij twee dicht bij elkaar gelegen knooppunten ook heel lastig om het als zodanig te bewegwijzeren; bij Batadorp/Ekkersweijer staat tenminste één knooppuntbord ook pas na een splitsingspunt dat al bij dat knooppunt hoort.

En komende vanaf de A13 is Ypenburg niet eens een knooppunt. Je hebt :AS: 7 Rijswijk die je naar de A4-zuid kan brengen; Ypenburg is de facto niet meer dan een splitsing. En daarna kun je kiezen tussen de A4 richting Amsterdam of de A12 in beide richtingen. Maar dat zou ik beschouwen als deel van het Prin Clausplein, ook al zit je nog niet op de A4-hoofdrijbaan en kom je daar ook niet onherroepelijk op uit.

Wat mij betreft zou dit in zijn geheel als één knooppunt gezien moeten worden daar ze zo met elkaar verbonden zijn. Vanuit het noorden voegt de A13 immers al uit voordat de A12 is ingevoegd.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door sanderl » wo 01 apr 2020, 10:51

Chris schreef: di 31 mar 2020, 22:44 Staan er nou veel van dat soort portalen over de rijkswegen?
Volgens mij niet. Maar vraag me wel altijd af waarom we ze niet vaker gebruiken? Volgens mij rollen zulke staalprofielen zo uit te fabriek ipv de vakwerkportalen waar veel handwerk in zit. Moet toch veel goedkoper zijn zou je zeggen. En in het buitenland zijn ze toch ook niet gek?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Chris » wo 01 apr 2020, 10:55

Ik kan mij voorstellen dat vanuit esthetisch oogpunt liever voor de Nederlandse portalen wordt gekozen. In vergelijking met bijvoorbeeld Frankrijk staan hier vele malen meer portalen over de weg, wat het landschapsbeeld meer beïnvloedt dan vaak alleen een mast zoals in Frankrijk. Veel afritten hebben daar geen portalen en in Nederland komt daar ook nog eens de verkeerssignalering bij.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » wo 01 apr 2020, 11:19

Ik denk dat het ook iets te maken heeft met aantal m2's bewegwijzeringspanelen in combinatie met de windbelasting. Een kokerportaal rust op twee I-poten, waardoor alle windbelasting (kunnen enorme krachten zijn) op die twee punten komen. Bij vakwerkportalen heb je twee A-poten met dus vier punten waar die krachten op komen. Daarnaast staan die poten weer op grote betonpoeren welke weer op lange palen gefundeerd zijn. Veel van die kokerportalen zijn ook weer gefundeerd op een trilbuis of een wat simpelere betonpoer o.i.d.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 01 apr 2020, 14:13

^^ Misschien hangt het ergens ook samen met de slappe grond die we in (Laag) Nederland hebben. In andere landen is het misschien makkelijker dan maar een flinker betonblok naast de weg in de grond te rammen dat de wind kan opvangen.
Peter schreef: wo 01 apr 2020, 7:47
Pino schreef: di 31 mar 2020, 16:02 Overigens zou ikzelf het eindigende wegnummer handhaven op de borden totdat het wegnummer echt eindigt. Maar je zou op afstandenborden wat meer vooruit kunnen lopen op het naderende einde. Zoiets als [A44] A4 op de bovenste regel.
Jij zou dus ook de A13 op de borden bij KP Ypenburgh doortrekken naar het Pr Clausplein ? Met of zonder de vermelding van de A4 ? De A13 loopt op de hm bordjes immers tot bijna aan de A12.
Nee, het knooppunt waar het wegnummer eindigt is een ander verhaal. Dit is gewoon een hele lange verbindingslus, waarin het wegnummer dat je verlaat niet meer op de borden thuishoort (hectometerpaaltjes daargelaten) en het wegnummer waarop je terecht komt met een regulier schildje op de borden moet. In zoverre was ik het eens met de opmerking van Rene over het wegnummer rechtdoor op de laatste afrit voor een vork-knooppunt, wanneer die laatste afrit kan worden gezien als onderdeel van het knooppunt. Dat vertaalt zich dan ook in deze situatie.

Kijkend naar Ypenburg en het Prins Clausplein: ik moet zeggen dat de keuze om de A13-kilometrering zo ver door te laten lopen me wel verbaast. Ik heb daar toch honderden keren gereden en na de flauwe bocht, waar je parallel aan de A4 hoofdbaan rijdt, heb ik toch altijd het idee dat ik op de A4 zit. De kilometrering in de richting Amsterdam -> Rotterdam loopt wel zo: op het breiwerk rijd je op de A4 en zodra je onder de A4 door gaat, wissel je naar A13. Nou goed, daar zullen technisch valide redenen voor geweest zijn, maar ik denk niet dat dat invloed moet hebben op de bewegwijzering. Hoogstens ook hier het nummer A12 wat eerder gaan vermelden komend vanaf de A13, en omgekeerd het nummer A13 ook al wat eerder vermelden vanaf de A4 en de A12. Dat laatste is trouwens ook wenselijk om vermeldingen naar uitvalswegen binnen Den Haag en Rijswijk goed te kunnen laten doorlopen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » wo 01 apr 2020, 19:26

Dat komt ook omdat er beleidsmatig een andere keuze wordt gemaakt voor het aanhouden van het nummer in een knooppunt. De hectometerpaaltjes laten het nummer waar je vandaan komt zo lang mogelijk doorlopen en op de bewegwijzering begint men zo vroeg mogelijk met vermelden van het nummer waar je op terecht komt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » wo 01 apr 2020, 19:30

Waarom dat netwerkdoel toevoegen?
Omdat ik vind dat het netwerkdoel áltijd op een vorkbord zou moeten staan. Als vorkborden te vol worden, en dat is in Nederland inderdaad nogal eens het geval, geef dan alleen de naam en nummer van de afrit weer en eventueel het nummer van de aansluitende weg en voeg alle andere bestemmingen toe op regelborden. Betekent wel dat een groot deel van NBA herzien moet worden, maar dat is dan maar zo. Ik vind ook dat er geen verschil moet zijn in portaalborden en vorkborden voor de weggebruiker. De systeemtechnische onderscheid is echt een absurde beleidskeuze, maar goed, het is wel de richtlijn dus daar doen we het maar weer mee.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wesso » wo 01 apr 2020, 20:26

De video van de IJsselbrug (parallelrijbaan richting oost en hoofdrijbaan richting west) staat al in het Autosnelwegentopic, ook even hier gelinkt.
Alle configuraties en nieuwe borden staan er duidelijk op ;)

https://www.youtube.com/watch?v=XYFN70wRGGA

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » wo 01 apr 2020, 21:05

Coen Tunnel schreef: wo 01 apr 2020, 10:15
En komende vanaf de A13 is Ypenburg niet eens een knooppunt. Je hebt :AS: 7 Rijswijk die je naar de A4-zuid kan brengen; Ypenburg is de facto niet meer dan een splitsing. En daarna kun je kiezen tussen de A4 richting Amsterdam of de A12 in beide richtingen. Maar dat zou ik beschouwen als deel van het Prin Clausplein, ook al zit je nog niet op de A4-hoofdrijbaan en kom je daar ook niet onherroepelijk op uit.
Precies. Na :AS: 8 (Delft-Noord) van de A13 kun je toch, theoretisch, gewoon het volgende doen? Ik zie het probleem niet.

[A13][A4][E19]
Amsterdam
Leiden
-------------------------
[A12] Den Haag
[A12] Utrecht

Na :KP: PC-plein:

[A4][E19]
Amsterdam
Schiphol
Leiden

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » vr 03 apr 2020, 20:49

Kaaiman schreef: za 21 mar 2020, 20:16 Ik zag vandaag dat langs de A37 bij Hoogeveen richting knooppunt Hoogeveen een enorm dikke mast is geplaatst. Ik vermoed dat er een kolossaal vorkbord gaat komen. Tot op dit moment heeft een overzichtsbord gek genoeg altijd ontbroken in die richting.
Ik heb vandaag een foto gemaakt van die paal. ;)
Een stukje ervoor staat een nieuw knooppuntbord. Verder alleen de oude borden, inclusief het oude knooppuntbord.
(Ik kan pas begin volgende week foto's on-line zetten.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » za 04 apr 2020, 15:05

Ehhm... :nahzeg:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Palance » za 04 apr 2020, 15:28

De kleurtjes waren op?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » za 04 apr 2020, 15:32

nickdh schreef: za 04 apr 2020, 15:05 Ehhm... :nahzeg:

Afbeelding
Dank voor het melden

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Palance » za 04 apr 2020, 15:56

Maar het vorige bord was wel goed. Waarom is het vervangen? Schade?
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie