Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Palance » za 11 apr 2020, 15:08

Ik zag deze vandaag bij Princeville. Een vorkbord bij een knooppunt, met rechtdoor alleen maar de naam van de volgende afrit?

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

nickdh
autoweg
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » za 11 apr 2020, 16:49

^^ Waarom zou je in vredesnaam E-nummers op een vorkbord gooien :nothanks:

Ook heel vreemd dat er inderdaad voor rechtdoor alleen Breda-Noord wordt aangegeven. Rotterdam en Utrecht komen direct na Princeville zover mijn herinneringen me niet in de steek laten. Of wordt Utrecht nu vervangen door Nijmegen voor de A59?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » za 11 apr 2020, 17:09

Ik denk dat de richtlijnen voor vorkborden nu zo complex geworden zijn dat er gemakkelijk fouten worden gemaakt door de wegbeheerder.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » za 11 apr 2020, 17:11

Kaaiman schreef: za 21 mar 2020, 20:16 Ik zag vandaag dat langs de A37 bij Hoogeveen richting knooppunt Hoogeveen een enorm dikke mast is geplaatst. Ik vermoed dat er een kolossaal vorkbord gaat komen. Tot op dit moment heeft een overzichtsbord gek genoeg altijd ontbroken in die richting.
De mast is inmiddels voorzien van een vorkbord. Morgen heb ik een foto.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Palance » za 11 apr 2020, 17:23

nickdh schreef: za 11 apr 2020, 16:49 ^^ Waarom zou je in vredesnaam E-nummers op een vorkbord gooien
Bij knooppunten met vorkborden is dat niet ongebruikelijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » za 11 apr 2020, 17:44

^^ Zo is het. Maar dat maakt dit bord dan wel zo’n rare mix met knooppunt-standaarden en dan de volgende afrit aangeven. Ik denk niet dat dat aan grote complexiteit in de regels ligt. We hebben het knooppunt-model en het afrit-model; zo moeilijk is dat niet.

Ik heb wel eens betoogd dat het een oversimplificatie is om langs lijn afrit-knooppunt in te delen, nu je knooppunten met alleen lokaal belang hebt (Bankhoef in zuidelijke richting) en afritten met interregionaal belang (aansluiting A15-N57). De indeling zo sterk ophangen aan het knooppuntbegrip helpt dan niet altijd. Maar zolang die oversimplificatie bestaat, kun je niet zeggen “het is zo moeilijk tegenwoordig en ineens ging er iets helemaal mis met de rechtdoordoelen”.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » za 11 apr 2020, 18:07

nickdh schreef: za 11 apr 2020, 16:49 ^^ Waarom zou je in vredesnaam E-nummers op een vorkbord gooien :nothanks:
De E312 slaat hier af. Lijkt me toch wel belangrijk om te vermelden. Als je E-nummers bij knooppunten niet aan zou geven heeft het natuurlijk helemaal geen zin om ze überhaupt op de borden te plaatsen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » za 11 apr 2020, 18:27

Pino schreef: za 11 apr 2020, 17:44 ^^ Zo is het. Maar dat maakt dit bord dan wel zo’n rare mix met knooppunt-standaarden en dan de volgende afrit aangeven. Ik denk niet dat dat aan grote complexiteit in de regels ligt. We hebben het knooppunt-model en het afrit-model; zo moeilijk is dat niet.
Dat is een oversimplificatie. Je hebt vorkborden voor een knooppunt, vorkborden voor een afrit waarna een knooppunt volgt met een beslissingsmoment, vorkborden waarna een knooppunt volgt zonder beslissingsmoment, vorkborden bij een beslissingpunt waarbij afbuigende E nummers bestaan. Voor al deze situaties bestaan andere regels. En als er portaalborden staan is de regel weer anders ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » zo 12 apr 2020, 10:19

Palance schreef: za 11 apr 2020, 15:08 Ik zag deze vandaag bij Princeville. Een vorkbord bij een knooppunt, met rechtdoor alleen maar de naam van de volgende afrit?
Vreemd ja. Dank voor het melden.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door boe! » zo 12 apr 2020, 12:03

harry schreef: za 11 apr 2020, 17:11
Kaaiman schreef: za 21 mar 2020, 20:16 Ik zag vandaag dat langs de A37 bij Hoogeveen richting knooppunt Hoogeveen een enorm dikke mast is geplaatst. Ik vermoed dat er een kolossaal vorkbord gaat komen. Tot op dit moment heeft een overzichtsbord gek genoeg altijd ontbroken in die richting.
De mast is inmiddels voorzien van een vorkbord. Morgen heb ik een foto.
De vangrail die al bij het viaduct stond, is verlengd naar het oosten zodat deze totempaal ook een plekje achter de vangrail kon krijgen.
Het bord zelf staat zo'n 10 meter dichter bij het knooppunt als zijn voorganger, zodat er nog een sta-in-de-weg-boom in het zichtveld past.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Drenthe
dorpsstraat
Berichten: 159
Lid geworden op: vr 17 sep 2010, 23:35
Locatie: Emmen / Beilen

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Drenthe » zo 12 apr 2020, 12:06

Coen Tunnel schreef: ma 06 apr 2020, 20:15 ^^ Zijn ze er eigenlijk weer vanaf gestapt om N-nummers boven de 400 in Drenthe aan te geven?
Alleen de borden langs de snelweg missen de N-nummers nog.
Sinds kort zijn deze N-nummers nu bij de afrit wel begwijzerd:
N851 bij De Wijk
N854 bij Oosterhesselen
N855 bij Spier
N857 bij Rolde

En de N379 bij Roswinkel/Nieuw-Weerdinge.

nickdh
autoweg
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » zo 12 apr 2020, 15:35

boe! schreef: zo 12 apr 2020, 12:03
Afbeelding
Grappig, dit bord stond dus op het depot van VSVK in Berkel en Rodenrijs. Het deel met Zwolle /Meppel is te zien in het Ddesign topic.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » zo 12 apr 2020, 20:18

Hm. Te laat voor de primeur. :)

Afbeelding

Verder vandaag nog deze op de foto gezet, op de A12 richting oosten. "Tijdelijke" NBA. Voorbij de brug hangt de oude ANWB-bww er nog.

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Kaaiman » zo 12 apr 2020, 20:53

boe! schreef: zo 12 apr 2020, 12:03
harry schreef: za 11 apr 2020, 17:11
Kaaiman schreef: za 21 mar 2020, 20:16 Ik zag vandaag dat langs de A37 bij Hoogeveen richting knooppunt Hoogeveen een enorm dikke mast is geplaatst. Ik vermoed dat er een kolossaal vorkbord gaat komen. Tot op dit moment heeft een overzichtsbord gek genoeg altijd ontbroken in die richting.
De mast is inmiddels voorzien van een vorkbord. Morgen heb ik een foto.
De vangrail die al bij het viaduct stond, is verlengd naar het oosten zodat deze totempaal ook een plekje achter de vangrail kon krijgen.
Het bord zelf staat zo'n 10 meter dichter bij het knooppunt als zijn voorganger, zodat er nog een sta-in-de-weg-boom in het zichtveld past.
harry schreef: zo 12 apr 2020, 20:18 Hm. Te laat voor de primeur. :)
:rofl2: Ik ben vandaag ook even gaan kijken. Maar hoewel boe!'s primeur een (niet heel scherpe) afbeelding van het hele bord is, en harry's primeur een redelijk scherpe, heb ík de primeur van een foto van heel dichtbij! Met daarop details die op jullie foto's niet goed te zien zijn. Kijkt u even mee? ;)

Afbeelding
De boom is voor bermfotografen nóg hinderlijker dan voor dashcameralieden en langsrijfotografen. :)

Afbeelding
Opvallend zijn vooral de wegnummerschildjes zonder spaties en de N48 met zwart/gele buitenrand. Daarnaast is opvallend dat er maar liefst twee bestemmingen onder popnagels verborgen zitten.

Afbeelding
Onder Assen zit vast Groningen verborgen, dat is niet zo spannend. Hoogeveen wordt hier alleen nog aangegeven omdat men op de A37 de afrit Hoogeveen-Oost al is gepasseerd en de centrale afrit Hoogeveen aan de A28 ligt. Toch zou ik Assen als provinciehoofdstad en plaats van behoorlijk formaat (zeker voor noordelijke begrippen) wel missen op deze plek als Groningen onthuld zou worden.

Afbeelding
Veel opvallender vind ik dat Ommen niet is gepopnageld! Vanuit de richting Zwolle is Ommen gepopnageld over Hengelo heen. Vanuit deze richting dus niet. Wel is Meppel gepopnageld, vreemd genoeg met maar liefst 3 platen: twee gewone en eentje die daar tussengemoffeld lijkt. De twee blauwe platen naast Meppel vielen me trouwens thuis bij het bekijken pas op.

Afbeelding
De vraag is: wat zou eronder staan? Zelf vermoed ik dat Leeuwarden wel een grote kanshebber is, gezien de lengte.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » zo 12 apr 2020, 21:27

Op zich wel een aardige gedachte om Groningen en Leeuwarden te splitsen, maar vervang dan ook Zwolle door Utrecht als er toch een overregionale aanpak wordt gekozen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » zo 12 apr 2020, 21:41

Beetje verder klussen aan de N381 en de snelste route vanaf Emmen en de Duitse grens naar Leeuwarden wordt die over Appelscha ipv die over Lankhorst. Al zou een vermelding van Leeuwarden hier in zekere zin natuurlijk op de hele noordwestelijke richting duiden ten opzichte van Hoogeveen: het westen van Friesland en uiteindelijk zelfs Afsluitdijk en Kop van Noord-Holland.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door mavas » zo 12 apr 2020, 22:09

Meppel bestaat uit 2 losse popnagelplaten. Ik snap dan even niet hoe Leeuwarden daar onder past? Zit er dan ergens een spatie tussen Leeuw en arden? Of is de afstand tussen de letters sowieso breed genoeg om 2 platen te popnagelen?

Edit: Ik vraag sterk af of zo'n ver hoek-om-doel al bewegwijzerd moet worden op een knooppuntbord. Dat is niet heel gebruikelijk toch? Zou ik een bijzondere keuze vinden. Dat betekent dat na knooppunt Hoogeveen het doel moet terugkomen op de afstandenborden. Ik weet niet of daar al rekening mee gehouden is, of dat dat nog komt?
Dus met dit laatste in gedachten lijkt het mij eerder logischer dat er onder Meppel een Utrecht, Amsterdam of Rotterdam staat, dat meer een doel in lijn is dan Leeuwarden.
Ook gezien de beslissingen van RWS in het verleden met NBA, zou me dat eigenlijk verbazen als er Leeuwarden onder staat.

Edit 2: blijkbaar dus toch wel Leeuwarden. Interessante keuze in ieder geval.
Laatst gewijzigd door mavas op zo 12 apr 2020, 22:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » zo 12 apr 2020, 22:14

Opvallend ontworpen bord wel. In principe volgens de oude NBA-templates (lomp grote pijlen en te kleine wegnummerschildjes), maar met twee elementen van de nieuwe templates: het N48-schildje én de bordcode/Rijkswaterstaat in de bies.
Kaaiman schreef: zo 12 apr 2020, 20:53Onder Assen zit vast Groningen verborgen
Kaaiman schreef: zo 12 apr 2020, 20:53De vraag is: wat zou eronder staan? Zelf vermoed ik dat Leeuwarden wel een grote kanshebber is
U gaat twee maal door voor de koelkast.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » zo 12 apr 2020, 22:32

Wouter N14 schreef: zo 12 apr 2020, 21:27 vervang dan ook Zwolle door Utrecht als er toch een overregionale aanpak wordt gekozen.
Zwolle is netwerkdoel. Utrecht ligt daarachter en wordt "dus" niet aangegeven.
(Op de A28 vanaf Groningen wordt Utrecht ook langzamerhand vervangen door Zwolle.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » zo 12 apr 2020, 22:34

^^ Ik bekijk het pragmatisch/logisch, maar ik snap de Nba-theorie (niet).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Emil » zo 12 apr 2020, 22:41

Toch zit er weer een hoop inconsistentie in dit ene bord. Voor rechtdoor en rechtsaf worden straks alleen maar netwerkdoelen Groningen en Zwolle benoemd en komt Leeuwarden opeens uit het niets, terwijl die binnen NBA amper een rol speelt. Linksaf wordt juist een lokaal doel vermeld en het netwerkdoel Hengelo genegeerd. Het moet toch niet zo moeilijk zijn om simpelweg voor alle richtingen een netwerkdoel en hoofddoel te vermelden: Zwolle/Meppel - Assen/Groningen (+lokaal doel Hoogeveen) - Hengelo/Ommen. Assen zou je eventueel weg kunnen laten om ruimte te besparen.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » ma 13 apr 2020, 0:32

^
Ik vind het opmerkelijk dat een einddoel zoals Leeuwarden heel prominent op de borden terugkomt. Het is geen netwerkdoel en ook niet zo belangrijk in het landelijke snelwegennetwerk.

Een ander einddoel zoals Vlissingen staat op het nieuwe vorkbord bij Princeville niet meer aangegeven. Omdat het geen belangrijke rol vervuld binnen het netwerk. Maar het vertegenwoordigd wel een landsdeel net zoals Leeuwarden.
Ook opmerkelijk dat Etten-Leur niet op het nieuwe vorkbord staat aangeven.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door boe! » ma 13 apr 2020, 8:45

Wouter N14 schreef: zo 12 apr 2020, 22:34 ^^ Ik bekijk het pragmatisch/logisch, maar ik snap de Nba-theorie (niet).
Het doel van de netwerksystematiek is dat je vooral niet laat zien dat Zwolle onderdeel is van een netwerk. :shutup:

harry schreef: zo 12 apr 2020, 22:32 Zwolle is netwerkdoel. Utrecht ligt daarachter en wordt "dus" niet aangegeven.
Zwolle is naast netwerkdoel ook een hoofddoel. Het is heel raar dat je bij een hoofddoel wel een netwerkdoel mag vermelden, maar als dat netwerkdoel zelf een hoofddoel is geworden dan mag er ineens geen netwerkdoel bij.

nickdh
autoweg
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » ma 13 apr 2020, 10:56

Leeuwarden voor rechtdoor, hmm. Interessante keus, zeker gezien de route zowel de N381/N31 en A28/A32 min of meer gelijkwaardig zijn vanaf Hoogeveen.

Vraag is dan, hoe lang gaat het duren voordat Leeuwarden en Groningen "ontpoppen"? Wat gaat men doen met Leeuwarden op de A28/A50 ten zuiden van Zwolle, als het daar überhaupt al vermeld gaat worden? Ook vanaf Hattemerbroek heb je daar twee gelijkwaardige routes, waarvan één wel met duidelijke "risico's".

De keus voor Ommen en niet Hengelo kan ik hier wel begrijpen als men op de kaart kijkt. Dan kun je, als je op de BAB31 rijdt beter via de BAB30 en de A1 rijden. Bovendien staat Hengelo op de Duitse borden vanaf Schüttorf als mijn geheugen me niet in de steek laat.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Emil » ma 13 apr 2020, 11:09

nickdh schreef: ma 13 apr 2020, 10:56 Leeuwarden voor rechtdoor, hmm. Interessante keus, zeker gezien de route zowel de N381/N31 en A28/A32 min of meer gelijkwaardig zijn vanaf Hoogeveen.
Misschien is dat juist wel de reden dat Leeuwarden hier op de borden komt. Zeker nu met 100km/h zit er bijzonder weinig verschil tussen de twee routes en wil RWS misschien sturen op een snelwegroute. Als dat het geval is dan moet Leeuwarden al op Holsloot worden vermeld, anders slaat het de plank volledig mis. Al met al vind ik Leeuwarden een bijzonder slechte keuze.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » ma 13 apr 2020, 11:28

Emil schreef: ma 13 apr 2020, 11:09Zeker nu met 100km/h
Ik geloof niet dat de landelijke max 100 km/h overdag, tot nu toe op welke manier dan ook meespeelt in de bewegwijzering van Rijkswaterstaat. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 apr 2020, 11:39

Wouter N14 schreef: zo 12 apr 2020, 21:27 Op zich wel een aardige gedachte om Groningen en Leeuwarden te splitsen, maar vervang dan ook Zwolle door Utrecht als er toch een overregionale aanpak wordt gekozen.
Zwolle is eerstvolgende netwerkdoel. Kun je, als je de systematiek volgt, dus niet laten vallen.

Dat Assen hier vervangen gaat worden door Groningen is wel een gemis. Groningen is nog dik 60 km vanaf hier en Assen is met bijna 70.000 inwoners zeker in de regio geen onbelangrijke stad.

Dat Hengelo niet is aangegeven snap ik. Kan komende vanuit Emmen namelijk over de N34 en N36 via Coevorden en Witte Paal, en verkeer vanuit Duitsland rijdt gewoon over de A31 en A30. Hengelo is hier dus komende vanuit het oosten geen relevant doel.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » ma 13 apr 2020, 11:40

Emil schreef: ma 13 apr 2020, 11:09
nickdh schreef: ma 13 apr 2020, 10:56 Leeuwarden voor rechtdoor, hmm. Interessante keus, zeker gezien de route zowel de N381/N31 en A28/A32 min of meer gelijkwaardig zijn vanaf Hoogeveen.
Misschien is dat juist wel de reden dat Leeuwarden hier op de borden komt. Zeker nu met 100km/h zit er bijzonder weinig verschil tussen de twee routes en wil RWS misschien sturen op een snelwegroute. Als dat het geval is dan moet Leeuwarden al op Holsloot worden vermeld, anders slaat het de plank volledig mis. Al met al vind ik Leeuwarden een bijzonder slechte keuze.
Leeuwarden is hier een bestemming waarbij mensen tegen hun gevoel in worden geleid, blijkbaar is dat voor Rijkswaterstaat dan een (extra?) reden om het juist wel te willen gaan vermelden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Ds79m » ma 13 apr 2020, 11:45

Is het centrale probleem niet vooral dat het basisontwerp van dit soort wegwijzers gewoon heel slecht is?

Afbeelding

Met plaatsnamen, A/N-nummers, E-nummers, afstanden en een grote pijl staat dit binnen een scheet propvol informatie. Vroeger was niet alles beter, maar dan zou er op 1200 en 600 meter gewoon een afritbord zijn verschenen met Hoogeveen, Assen, Groningen en Ommen en de A28 en N48 en daarna een rechtdoorbord naar Meppel, Leeuwarden en Zwolle en de A28, en hadden we het er hooguit over gehad dat Leeuwarden hier wellicht overbodig was (even los van het feit dat in die tijd afslaande doelen doorgaans ontbraken).
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » ma 13 apr 2020, 11:54

Ds79m schreef: ma 13 apr 2020, 11:45 Is het centrale probleem niet vooral dat het basisontwerp van dit soort wegwijzers gewoon heel slecht is?
Precies, dat is ook mijn grootste bezwaar tegen Nba. Vorkborden moet je niet gebruiken om alle informatie mee te willen overbrengen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie