Grenscontroles in Europa

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Rein » za 11 apr 2020, 8:38

Ik neem aan de Coentunnel wel weet dat het vak speechschrijver bestaat.

Maar een speechschrijver zal natuurlijk niet zomaar iets opschrijven, maar op basis van instructies en toelichting een speech gaan uitwerken. En ook daarna zal er gerust nog wel het één en ander aan geschaafd worden door degene die de speech moet geven.

Maar hoe goed de speechschrijver ook is, uiteindelijk moest Rutte zelf het verhaal doen. En de opmerkingen van Coentunnel gaan vooral ook daar over.

Zelf vond ik de speech trouwens niet heel sterk overkomen, omdat je duidelijk merkte dat hij werd voorgelezen. Op mij kwam het daarom niet spontaan, oprecht en overtuigend over. Rutte is veel sterker (en daarmee geloofwaardiger en overtuigender) over als hij een interview of een persconferentie geeft. Maar goed, het was in deze situatie natuurlijk wenselijker om een speech te geven die juist en volledig was en bij iets uit het hoofd doen is er teveel risico dat iets essentieels wordt vergeten.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door jelger » za 11 apr 2020, 9:01

Bluemoon23 schreef: za 11 apr 2020, 2:05
Coen Tunnel schreef: ma 06 apr 2020, 18:14 Rutte heeft het in zijn speech anders behoorlijk duidelijk uitgelegd
Je snapt hopelijk wel dat Rutte die speech niet zelf geschreven heeft he ?
Coen Tunnel heeft ook niet gesuggereerd dat er geen speechschrijver bij betrokken zou kunnen zijn geweest, dat de speech zijn Rutte's geheel eigen geesteskind zou zijn, zoals ik het lees.

Maar welkom in dit draadje. Vacatures zei je? Ik ga meteen schrijven! :write: oh wacht, dat doen we tegenwoordig zo :computypen:

(met andere woorden, natuurlijk zijn er anderen bij betrokken bij dit onderwerp)

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Bluemoon23 » za 11 apr 2020, 14:40

Rein schreef: za 11 apr 2020, 8:38Rutte is veel sterker (en daarmee geloofwaardiger en overtuigender) over als hij een interview of een persconferentie geeft. Maar goed, het was in deze situatie natuurlijk wenselijker om een speech te geven die juist en volledig was en bij iets uit het hoofd doen is er teveel risico dat iets essentieels wordt vergeten.
Ook bij een interview worden de vragen van te voren voorgelegd aan de communicatieafdeling en wordt er nagedacht over de antwoorden die Rutte moet geven......
Persconferenties doet ie ook niet uit zijn blote hoofd

Ik erger mij kapot aan de vrijwel kritiekloze jubelstukken in de media de laatste tijd waar Rutte als "de grote staatsman" wordt neergezet...
Zo ook in dit Telegraaf stuk
https://www.telegraaf.nl/nieuws/8541889 ... -telegraaf

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Palance » za 11 apr 2020, 15:12

Bluemoon23 schreef: za 11 apr 2020, 14:40 Ook bij een interview worden de vragen van te voren voorgelegd aan de communicatieafdeling en wordt er nagedacht over de antwoorden die Rutte moet geven......
Niet alleen bij Rutte of welke politicus dan ook. Ook de 'spontane' vragen van een nieuwslezer aan een correspondent ter plekke zijn heus van te voren doorgegeven en de antwoorden ingestudeerd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door boe! » za 11 apr 2020, 22:11

De grenscontroles aan de Nederlands-Duitse grens vanuit Duits perspectief. Moraal van het verhaal: de mensen uit NRW hadden toch moeten weten dat een bezoek aan Nederland niet gewenst was. Beelden van de WDR.
:arrow: https://youtu.be/sWKzNrgFE9M?t=325

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Bluemoon23 » za 11 apr 2020, 22:23

Terug naar grenscontrole
Ik woon 500m (hemelsbreed) van de Duitse grens (grensovergang Schoonebeek/Emlichheim)
En voor grensbewoners is het de normaalste zaak van de wereld om met de auto of fiets de grens over te gaan
Bij mijn 'vaste' rondje op de racefiets steek ik de grens Nederland/Duitsland 3x over.....

Ik ging vandaag eens kijken hoe het zat met die grenscontrole, om 16:00 was er helemaal niets
Maar toen ik rond 18:30 weer keek, toen zag ik dat net over de grens in Duitsland er een Polizei busje stond (geen Nederlandse politie of Marechaussee dus)
Op dit zijweggetje stonden ze
https://www.google.com/maps/place/49824 ... 4d6.871087

https://www.gn-online.de/grafschaft/pol ... 50561.html

Oh, en wie zich afvraagt wat er op al die asfalt vlaktes in Duitsland staat die je ziet op de satellietbeelden, daar staan jaknikkers, voor de oliewinning....
Afbeelding
Niet iedereen werd aangehouden, ik vraag mij af welke strategie erachter zit, en hoe lang ze dit volhouden
Als ik mij echt verveel dan wil ik vanavond wel een wandelingetje doen om te kijken of ze er nog steeds staan :lol:
Dit zal hoofdzakelijk voor doorgaand verkeer zijn, want lokaal verkeer kent wel "groene grensovergangen", die zijn nog open
Of nog veel minder officieel, zoals dit bruggetje over een sluis/stuw
https://www.google.com/maps/place/52%C2 ... d6.8862163
En ja, daar kun je met een auto over heen, enige tientallen meters over een zandpad, en je komt weer uit op een asfaltstraat bij zo`n jaknikker
Laatst gewijzigd door Bluemoon23 op zo 12 apr 2020, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door SnarfFlevoland » zo 12 apr 2020, 0:20

^^
Apart dat daar zovele jaknikkers zijn. Zit daar nog zoveel olie in de grond? Veruit de meesten lijken aan de Duitse kant te staan, maar aan de Nederlandse kant van de grens zijn er ook een paar zie ik?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » zo 12 apr 2020, 0:49

^^ Nee, aan de Nederlandse kant staan geen jaknikkers meer. Die zijn zo'n twintig jaar geleden weggehaald. Je kunt nog wel duidelijk zien waar ze hebben gestaan. Olie wordt er nog wel gewonnen, maar aan de Nederlandse zijde niet meer met jaknikkers. Ze zijn destijds volgens mij weggehaald omdat het niet voor Nederland meer rendabel was om de relatief visceuze olie uit het Schoonebeeker Veld te pompen, maar met nieuwe technieken kan het wel weer rendabel. Direct aan de Duitse grens staan er inderdaad nog volop jaknikkers, dat is altijd wel een markant gezicht als je tussen Schoonebeek en Emlichheim rijdt. Het was vroeger de plek waar ik met mijn ouders op vakantie vaak de grens passeerde, aangezien de A31 er toen nog niet was (en in een later stadium maar tot Twist liep, dus daar had je ook niks aan). Vanaf Assen over de N376 en dan vanaf Emlichheim de B403 richting Nordhorn, Bad Bentheim, Ochtrup, Steinfurt en daar de B54 op richting Münster, en dan doorgaans de A1, A44 en A7 richting Beieren. De passage door het Ruhrgebied namen we later wel vaker toen ik navigeerde en me met de route kon bemoeien, en we zijn ook wel eens over de A30 en A33 gegaan, maar dat was geen succes. De A33 was toen net klaar tot aan Borgholzhausen, maar daarna kreeg je dat lange stuk over de B68 door Halle en Bielefeld, en dan even de A2 op om weer op de A33 te komen. Maar goed, dat is hier allemaal wat :offtopic:

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Bluemoon23 » zo 12 apr 2020, 9:39

Aan de Nederlandse kant staand nu hoogrendementspompen die een langere slag maken, grijze torens van 15m hoog zijn dat
Met horizontale / schuine boringen hoeven ze nu niet zo verspreid te staan als vroeger met jaknikkers, maar ze beslaan nog wel een groot gebied
Sommige van die Nederlandse en Duitse locaties liggen nog geen 100m uit elkaar, aan weerskanten van die vaart/kanaal die je op Maps ziet

Aan de linkerkant een grijze toren in Nederland, aan de rechterkant een groene jaknikker in Duitsland, met de vaart/kanaal in het midden
Afbeelding[/URL]
Met de huidige olieprijs is de oliewinning natuurlijk niet rendabel, maar met deze prijs is het alleen kostendekkend in Saudi Arabië......
Dat de Saoedische begroting op een andere olieprijs gebaseerd is, dat is weer wat anders natuurlijk,,,

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Bluemoon23 » zo 12 apr 2020, 10:08

Om weer terug te komen op grenscontroles; de laatste keer dat daar grenscontroles waren, en groene grensovergangen gebarricadeerd, was met de MKZ crisis in 2001
Ik heb van 2000-2002 in dat Duitse olieveld gewerkt, voor een Nederlands bedrijf
s`morgens gingen we even naar de vestiging in Nederland om wat spullen op te halen, en toen we s`middags teruggingen was de grens opeens dicht :nahzeg:
In Schoonebeek stond er toen op die 1e dag gewoon een container dwars op de weg
Volgens mij konden we uiteindelijk via Coevorden weer naar het bedrijf in Emlichheim

In de weken daarop gingen we wel gewoon aan het werk naar dat bedrijf in Duitsland, op de fiets, en dan de fiets over een hek heen tillen bij een groene grensovergang :rofl2:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door SnarfFlevoland » ma 13 apr 2020, 14:15

Gisteren zag ik een reportage op de Duitse TV over de grensovergang tussen Duitsland en Zwitserland bij Konstanz. In eerste instantie was er een hekwerk geplaatst, waarna mensen hun geliefden en vrienden aan het hek begonnen te ontmoeten. Daarna heeft men een tweede hek geplaatst met een meter afstand ertussen, om dat soort scenario's te voorkomen, incl. patrouillerende militairen aan de Zwitserse zijde en patrouillerende politie aan de Duitse zijde. Een nogal onrealistisch beeld tussen twee Schengen-landen. Waar gaat dit naartoe? :nahzeg: Het lijkt wel een vorm van ijzeren gordijn... :nothanks:

De reportage kon ik spontaan niet meer vinden, maar dit lijkt er wat op van een andere zender als samenvatting:
Link
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5473
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door marcel » ma 13 apr 2020, 14:27

Er is een tram die vanuit Basel een stuk door Frankrijk rijdt, en het bleek gewoon mogelijk te zijn zonder controle in Frankrijk uit te stappen:
https://www.bzbasel.ch/basel/basel-stad ... -137547320

Dat leidde tot een hoop ophef en nu stoppen ze niet meer in Frankrijk:
https://www.bzbasel.ch/basel/baselbiet/ ... -137588977

maar ik denk dat je te voet toch wel gemakkelijk de grens overkomt, er staat heus niet iedere paar meter een militair.

Durashift
expressweg
Berichten: 2564
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Durashift » ma 13 apr 2020, 17:32

boe! schreef: za 11 apr 2020, 22:11 (..). Beelden van de WDR.
:arrow: https://youtu.be/sWKzNrgFE9M?t=325
Geinig, op 7:20 wordt er over Julianadorp gesproken.. maar wordt de Keizerstraat in Den Helder vertoont. :s

(Ja, het is dezelfde gemeente.. maar Julianadorp heeft toch een ander (winkel) centrum beeld. :lol: )

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Bongo » ma 13 apr 2020, 18:57

SnarfFlevoland schreef: ma 13 apr 2020, 14:15 Daarna heeft men een tweede hek geplaatst met een meter afstand ertussen, om dat soort scenario's te voorkomen, incl. patrouillerende militairen aan de Zwitserse zijde en patrouillerende politie aan de Duitse zijde.
Had dan anderhalve meter tussenafstand genomen, nu kan het virus nog steeds worden doorgegeven door 2 personen die aan hun kan t van het hek staan. :lol: :lol: :lol:

VRS_
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 10:30

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door VRS_ » di 14 apr 2020, 11:02

Dag dames en heren,

Ik hoop via deze weg een antwoord te vinden op mijn probleem.
Normaal rij ik wekelijks het traject Mechelen - Hoorn en steek de grens dus over op de E19.
Ik doe dit natuurlijk niet zomaar, ik heb namelijk al 6 jaar een relatie met een dame uit Hoorn.

Nu zoals iedereen wel weet is dit met de corona grenscontroles bijna onmogelijk geworden.
Overheidsdiensten heb ik al platgebeld om te vragen of er een mogelijkheid is tot overgang, echter is er geen enkele regeling voor.

Nu, ondertussen is het zowat 5 weken geleden dat ik mijn vriendin heb kunnen zien.
Aangezien er weer een verlenging voor de maatregelen aan zit te komen wil ik toch het risico nemen de grens over te steken.
Zou mijn vriendin in België wonen, zou ik haar namelijk ook gewoon op mogen zoeken.
Daarnaast vind ik het vreemd dat Nederland door onze overheid als risico gezien wordt, er zijn minder besmettingen/doden dan bij ons in België...

Ik vroeg me af of er hier iemand is die ook nog recent de grens over geweest is, of weet waar ik het minste kans heb om in de problemen te komen.
Desnoods met een uur omrijden, of om 5u snachts, het maakt me niet uit. De afstand en het gemis begint erg om mijn gemoed te werken.

Ik hoor het graag!
Bedankt.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5085
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Rogier » di 14 apr 2020, 11:09

^^

Ik zou het niet doen. In Belgie mag je namelijk alleen essentiele verplaatsingen doen en het bezoeken van een relatie wordt niet gezien als een essentiele verplaatsing. Je kunt ermee een stevige boete voor krijgen als je in Belgie betrapt wordt. De kans hierop is groot, omdat je nogal opvalt met een Nederlands kenteken. Ik verwacht dat over 3 - 4 weken meer mogelijk is.

De boel verbetert inderdaad, maar door de maatregelen 3 - 4 weken langer in stand te houden, kun je het aantal besmettingen verder sterk verlagen, zodat de basis voor het virus veel smaller wordt en de kans op grotere uitbraken ook kleiner wordt.

VRS_
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 10:30

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door VRS_ » di 14 apr 2020, 11:13

Rogier schreef: di 14 apr 2020, 11:09 ^^

Ik zou het niet doen. In Belgie mag je namelijk alleen essentiele verplaatsingen doen en het bezoeken van een relatie wordt niet gezien als een essentiele verplaatsing. Je kunt ermee een stevige boete voor krijgen als je in Belgie betrapt wordt. De kans hierop is groot, omdat je nogal opvalt met een Nederlands kenteken. Ik verwacht dat over 3 - 4 weken meer mogelijk is.

De boel verbetert inderdaad, maar door de maatregelen 3 - 4 weken langer in stand te houden, kun je het aantal besmettingen verder sterk verlagen, zodat de basis voor het virus veel smaller wordt en de kans op grotere uitbraken ook kleiner wordt.
Ik ben woonachtig in België en heb dus een Belgisch kenteken. Het is dus vooral de grens oversteek van België naar Nederland en het rijden in Nederland met een Belgisch kenteken dat het "gevaar" is.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Willem » di 14 apr 2020, 11:14

Door middel van dingen als Skype wordt het wellicht makkelijker om elkaar te spreken.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5085
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Rogier » di 14 apr 2020, 11:22

VRS_ schreef: di 14 apr 2020, 11:13
Rogier schreef: di 14 apr 2020, 11:09 ^^

Ik zou het niet doen. In Belgie mag je namelijk alleen essentiele verplaatsingen doen en het bezoeken van een relatie wordt niet gezien als een essentiele verplaatsing. Je kunt ermee een stevige boete voor krijgen als je in Belgie betrapt wordt. De kans hierop is groot, omdat je nogal opvalt met een Nederlands kenteken. Ik verwacht dat over 3 - 4 weken meer mogelijk is.

De boel verbetert inderdaad, maar door de maatregelen 3 - 4 weken langer in stand te houden, kun je het aantal besmettingen verder sterk verlagen, zodat de basis voor het virus veel smaller wordt en de kans op grotere uitbraken ook kleiner wordt.
Ik ben woonachtig in België en heb dus een Belgisch kenteken. Het is dus vooral de grens oversteek van België naar Nederland en het rijden in Nederland met een Belgisch kenteken dat het "gevaar" is.
In Nederland op zich niet verboden, maar wat ga je doen als je weer terug in Belgie bent en de grens met Belgie wilt passeren. De grenscontrole zal je uiteindlijk vragen waarom je naar Nederland bent geweest. Je moet een sterk verhaal hebben om deze verplaatsing als essentieel beoordeeld te krijgen. Jammer, maar ik denk dat het verstandig is om dit bezoek voorlopig uit te stellen. Ik woon zelf in Nederland en ik heb ook vrienden in de buurt wonen. Deze bezoek ik ook niet, om de hoeveelheid contacten te verminderen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Seat Ibiza » di 14 apr 2020, 11:31

VRS_ schreef: di 14 apr 2020, 11:02 Ik vroeg me af of er hier iemand is die ook nog recent de grens over geweest is, of weet waar ik het minste kans heb om in de problemen te komen.
Desnoods met een uur omrijden, of om 5u snachts, het maakt me niet uit. De afstand en het gemis begint erg om mijn gemoed te werken.
Heb je wellicht de mogelijkheid elkaar ergens nabij de grens te ontmoeten? Dan kun je te voet de grens oversteken. Bij kleine weggetjes is dat over het algemeen nog te doen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Palance » di 14 apr 2020, 11:38

Dan nog zit je met een niet-essentiele verplaatsing binnen België. Mechelen ligt nou niet echt vlakbij de grens, dus je kan ook niet even ongezien daarheen rijden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » di 14 apr 2020, 11:48

VRS_ schreef: di 14 apr 2020, 11:13Ik ben woonachtig in België en heb dus een Belgisch kenteken. Het is dus vooral de grens oversteek van België naar Nederland en het rijden in Nederland met een Belgisch kenteken dat het "gevaar" is.
In Nederland is er geen verbod op verplaatsingen, maar de Belgische overheid verbiedt niet-essentiële verplaatsingen naar het buitenland en controleert daar op bij het uitreizen van het land. Het rijden met een Belgisch kenteken kan hier gewoon. Nederland staat inreizen toe van mensen uit alle Schengen- en EU-landen alsmede Groot-Brittanië.

De Nederlandse regelgeving is voor jou op zich dus niet het probleem, als je eenmaal in Nederland bent kun je gewoon naar Hoorn rijden. Het probleem is om België te kunnen verlaten.

Als je eenmaal België inreist en weer terug naar huis rijdt zal dat wel kunnen, maar kun je bij de grens wellicht wel de vraag krijgen waar je in Nederland bent geweest en hoe lang je daar bent geweest, zoals Rogier hier ook al aangeeft. Dan moet je eigenlijk al gaan volhouden dat je voor de Belgische lockdown in is gegaan al in Nederland was. Ik weet niet in hoeverre ze iets gaan/kunnen controleren.

Er zijn her en der ongetwijfeld nog wat kleine (onverharde) wegen waar geen controles zijn en die niet fysiek zijn afgesloten. De vraag is of je dat risico wil nemen, en of je dat kan doen zonder op te vallen. Vorige week was er bijvoorbeeld bij Eijsden (NL)/Moelingen (B) nog zo'n weggetje open: viewtopic.php?f=15&t=18824&p=1087878&hi ... g#p1087878

Me dunkt dat er op meer plekken tussen Vlaanderen en Nederland nog wel wat van zulke wegen niet fysiek zijn afgesloten.

De grens tussen Nederland en Duitsland is nog open, maar aangezien vanaf België niet-essentiële reizen naar alle andere landen niet zijn toegestaan, is omrijden via Duitsland ook geen echte optie.

Thalys rijdt nog steeds eenmaal per dag tussen Brussel en Amsterdam, de Beneluxtrein rijdt nog tussen Antwerpen en Rotterdam, en de KLM-vluchten tussen Brussel en Amsterdam gaan ook nog steeds. Maar ik vraag me af of je daar makkelijker het land mee kan uitreizen.
Palance schreef: di 14 apr 2020, 11:38Dan nog zit je met een niet-essentiele verplaatsing binnen België. Mechelen ligt nou niet echt vlakbij de grens, dus je kan ook niet even ongezien daarheen rijden.
Dat is inderdaad het probleem als ik de Belgische regels zo lees: https://www.vlaanderen.be/gezondheid-en ... ronacrisis

De Nederlandse regels zijn in deze het probleem niet, het feit dat niet-essentiële reizen in België niet zijn toegestaan maakt dit moeilijk.

Let wel: vooralsnog gelden deze beperkingen tot 19 april. Het is dus nog even afwachten of deze beperkingen na dit weekend nog geldig zijn. Mocht er een versoepeling komen en mochten niet-essentiële reizen binnen België wel zijn toegestaan dan is de optie van Seat Ibiza om elkaar te ontmoeten in de buurt van de grens een optie. Wellicht is het mogelijk om dan toch Nederland in te rijden als je bv. in Baarle-Hertog zou afspreken, dan moet je wel door Nederland heen.

Een andere optie kan een fietstocht zijn; dit is in België nog steeds toegelaten. Weliswaar moet dat in de buurt van de woning zijn, maar het is niet gedefinieerd wat in de buurt van de woning is, en kleine grensovergangen zijn ook als ze zijn afgesloten vaak nog wel lopend en ook wel met een fiets te passeren. Dan kun je toch in Nederland komen. Het is vanaf Mechelen op de fiets 42 km naar de grens bij Putte, en dan zou je vriendin jou daar op kunnen pikken. Wel heb je in Nederland de regel dat mensen die op verschillende adressen wonen alleen samen in een auto mogen zitten als ze meer dan 1,5 meter afstand houden. Maar op de website van de Politie staat alleen dat ze beboeten bij drie of meer personen in één auto: https://www.politie.nl/themas/coronavir ... ewerk.html
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op di 14 apr 2020, 11:57, 2 keer totaal gewijzigd.

VRS_
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 10:30

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door VRS_ » di 14 apr 2020, 11:50

Seat Ibiza schreef: di 14 apr 2020, 11:31
VRS_ schreef: di 14 apr 2020, 11:02 Ik vroeg me af of er hier iemand is die ook nog recent de grens over geweest is, of weet waar ik het minste kans heb om in de problemen te komen.
Desnoods met een uur omrijden, of om 5u snachts, het maakt me niet uit. De afstand en het gemis begint erg om mijn gemoed te werken.
Heb je wellicht de mogelijkheid elkaar ergens nabij de grens te ontmoeten? Dan kun je te voet de grens oversteken. Bij kleine weggetjes is dat over het algemeen nog te doen.
Palance schreef: di 14 apr 2020, 11:38 Dan nog zit je met een niet-essentiele verplaatsing binnen België. Mechelen ligt nou niet echt vlakbij de grens, dus je kan ook niet even ongezien daarheen rijden.
Hier heb ik inderdaad ook al over nagedacht. Als ik echt geen andere optie zie, zal dit waarschijnlijk de manier worden.
Word ik tegengehouden, so be it... De boete weegt bij mij niet op tegen de nood om even samen te zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Chris » di 14 apr 2020, 11:59

Coen Tunnel schreef: di 14 apr 2020, 11:48Ik weet niet in hoeverre ze iets gaan/kunnen controleren.
Ik heb wat verhalen voorbij zien komen dat men dit met ANPR controleert en handhaaft. En aangezien België helemaal vol met die camera's hangt is het onmogelijk om dat te omzeilen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » di 14 apr 2020, 12:03

^^ Goed punt, die dingen hangen inderdaad overal in België en zeker in Vlaanderen. Dan maar 'recreatief fietsen'. Als je een beetje conditie hebt en een goede fiets val je niet op. Zeker niet op een mooie dag als er meer mensen op de fiets onderweg zijn. En dan kijken of je ergens stiekem Nederland binnen kan glippen. ;)

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door carman6 » di 14 apr 2020, 12:05

Ik denk dat er echt wel mogelijkheden zijn om bij de grens te komen en deze over te steken, zonder dat het mag. Uiteraard riskeer je dan die boete. Verplaatsing in België kan onder de noemer 'je vriendin woont in een of ander grensdorp'. Grens over is of een overgang vinden waar je met de auto door kunt zonder controles (een overgang met controle is sowieso vragen om problemen) of te voet en je op laten halen aan de andere kant (auto niet bij de grens parkeren dan natuurlijk). Het mag niet en volgens sommige Belgen (vooral op Facebook) ben je hiermee verantwoordelijk voor een aantal doden, maar onmogelijk kan het niet zijn. In Nederland zul je geen problemen krijgen, wij hebben de grenzen immers ook gewoon open gehouden en kennen geen verplaatsingsrestricties.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5830
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Schelpenpaadje » di 14 apr 2020, 12:07

VRS_ schreef: di 14 apr 2020, 11:50
Seat Ibiza schreef: di 14 apr 2020, 11:31
VRS_ schreef: di 14 apr 2020, 11:02 Ik vroeg me af of er hier iemand is die ook nog recent de grens over geweest is, of weet waar ik het minste kans heb om in de problemen te komen.
Desnoods met een uur omrijden, of om 5u snachts, het maakt me niet uit. De afstand en het gemis begint erg om mijn gemoed te werken.
Heb je wellicht de mogelijkheid elkaar ergens nabij de grens te ontmoeten? Dan kun je te voet de grens oversteken. Bij kleine weggetjes is dat over het algemeen nog te doen.
Palance schreef: di 14 apr 2020, 11:38 Dan nog zit je met een niet-essentiele verplaatsing binnen België. Mechelen ligt nou niet echt vlakbij de grens, dus je kan ook niet even ongezien daarheen rijden.
Hier heb ik inderdaad ook al over nagedacht. Als ik echt geen andere optie zie, zal dit waarschijnlijk de manier worden.
Word ik tegengehouden, so be it... De boete weegt bij mij niet op tegen de nood om even samen te zijn.
De volgende stap wanneer teveel mensen elkaar bij een afgesloten grens opzoeken: twee hekken
https://www.welt.de/vermischtes/article ... stanz.html

VRS_
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 10:30

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door VRS_ » di 14 apr 2020, 12:08

Coen Tunnel schreef: di 14 apr 2020, 11:48
VRS_ schreef: di 14 apr 2020, 11:13Ik ben woonachtig in België en heb dus een Belgisch kenteken. Het is dus vooral de grens oversteek van België naar Nederland en het rijden in Nederland met een Belgisch kenteken dat het "gevaar" is.
In Nederland is er geen verbod op verplaatsingen, maar de Belgische overheid verbiedt niet-essentiële verplaatsingen naar het buitenland en controleert daar op bij het uitreizen van het land. Het rijden met een Belgisch kenteken kan hier gewoon. Nederland staat inreizen toe van mensen uit alle Schengen- en EU-landen alsmede Groot-Brittanië.

De Nederlandse regelgeving is voor jou op zich dus niet het probleem, als je eenmaal in Nederland bent kun je gewoon naar Hoorn rijden. Het probleem is om België te kunnen verlaten.

Als je eenmaal België inreist en weer terug naar huis rijdt zal dat wel kunnen, maar kun je bij de grens wellicht wel de vraag krijgen waar je in Nederland bent geweest en hoe lang je daar bent geweest, zoals Rogier hier ook al aangeeft. Dan moet je eigenlijk al gaan volhouden dat je voor de Belgische lockdown in is gegaan al in Nederland was. Ik weet niet in hoeverre ze iets gaan/kunnen controleren.

Er zijn her en der ongetwijfeld nog wat kleine (onverharde) wegen waar geen controles zijn en die niet fysiek zijn afgesloten. De vraag is of je dat risico wil nemen, en of je dat kan doen zonder op te vallen.

De grens tussen Nederland en Duitsland is nog open, maar aangezien vanaf België niet-essentiële reizen naar alle andere landen niet zijn toegestaan, is omrijden via Duitsland ook geen echte optie.

Thalys rijdt nog steeds eenmaal per dag tussen Brussel en Amsterdam, de Beneluxtrein rijdt nog tussen Antwerpen en Rotterdam, en de KLM-vluchten tussen Brussel en Amsterdam gaan ook nog steeds. Maar ik vraag me af of je daar makkelijker het land mee kan uitreizen.
Palance schreef: di 14 apr 2020, 11:38Dan nog zit je met een niet-essentiele verplaatsing binnen België. Mechelen ligt nou niet echt vlakbij de grens, dus je kan ook niet even ongezien daarheen rijden.
Dat is inderdaad het probleem als ik de Belgische regels zo lees: https://www.vlaanderen.be/gezondheid-en ... ronacrisis

De Nederlandse regels zijn in deze het probleem niet, het feit dat niet-essentiële reizen in België niet zijn toegestaan maakt dit moeilijk.

Let wel: vooralsnog gelden deze beperkingen tot 19 april. Het is dus nog even afwachten of deze beperkingen na dit weekend nog geldig zijn. Mocht er een versoepeling komen en mochten niet-essentiële reizen binnen België wel zijn toegestaan dan is de optie van Seat Ibiza om elkaar te ontmoeten in de buurt van de grens een optie. Wellicht is het mogelijk om dan toch Nederland in te rijden als je bv. in Baarle-Hertog zou afspreken, dan moet je wel door Nederland heen.
Ik heb reeds gebeld met de treinmaatschappijen, er is volgens hun op elke trein politiecontrole die de grens oversteekt.
Het risico van een sluiproute wil ik wel nemen, maar dan moet ik wel weten welke natuurlijk.
De verplaatsing van Mechelen naar de grens hoeft volgens mij niet zo risicovol te zijn, zolang het op een logisch tijdstip is en een auto meer of minder niet zo zeer opvalt.

Ik heb ook al gekeken of ik via Baarle in Nederland zou kunnen raken. Als ik me niet vergis waren er nog 3 overgangen open, maar wel met controle natuurlijk. Vraag me dan wel weer af of die kleinere grensovergangen 24/7 onder toezicht staan.

Wat je aanhaalde over de maatregelen klopt inderdaad. Echter staat er al te lezen in vele artikels dat de verlenging tot 3 mei onvermijdelijk is.
Morgen komt de veiligheidsraad samen, dan zal er officieel iets beslist worden.

Overigens heeft de overheid telefonisch bij mij aangegeven dat een partner bezoeken in België die niet onder hetzelfde dak woont wel degelijk mag. Het word afgeraden maar is per definitie niet verboden.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Rein » di 14 apr 2020, 12:27

Kan ook een oplossing zijn: een partner in België zoeken.... ;)

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door IQ[] » di 14 apr 2020, 12:32

Voor wat het waard is, mijn ervaring met grenswerken is ondertussen de volgende. Ik heb een Belgisch kenteken, en ik moest voor mijn werk naar Duitsland voor de farmaceutische industrie.

Reismoment: Dinsdag 7 april ochtend:
Nederlandse grens oversteken Maaseik: gelijk doorgewuifd.
Belgische grens A2 - A25 E25/Visé: gelijk doorgewuifd.
Duitse grens A27 - A60 E42 bij Lommersweiler: geen controle bij Duitsland inrijden.

Reismoment: Donderdag 9 april, avond (voor goede vrijdag):
Belgische grens A27 - A60 E42 bij Lommersweiler: controle, papieren laten zien voor de reden van verplaatsing en ook ID.
Nederlandse grens A2 - A25 E25/Visé: geen controle bij Nederland inrijden.
Belgische grens oversteken Maaseik: controle, papieren laten zien voor de reden van verplaatsing en ook ID.

Bottomline: vroeg of laat kom je een controle tegen en mag je de verplaatsingspapieren laten zien. Als je die niet hebt, wordt het betalen. Formeel mag je ook niet te voet of te fiets de grens oversteken, maar ik heb hier nog geen controle op gezien aan de brug te Maaseik. In mijn regio zijn alle kleine grensovergangen versperd met containers of betonblokken.

Plaats reactie