Grenscontroles in Europa

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door carman6 » di 14 apr 2020, 12:43

Eigenlijk zou je een grens moeten zoeken met van die boeren landweggetjes waar de boeren met de tractor rijden om op hun velden te komen. Zijn meestal ook prima te rijden met een normale auto en kunnen niet afgezet worden doordat er een stuk land van honderden meters naast ligt. Je zou zoiets dan moeten gebruiken om voorbij een afzetting te komen, dus een versperring van de weg met containers of hekken. Bospaadje zijn misschien ook mogelijk, maar die zijn gemakkelijk af te zetten. Dus misschien dat die wel daadwerkelijk dicht zijn. Iemand die lokaal bekend is zal ook altijd wel een mogelijkheid weten, misschien heb je familie of vrienden die aan de grens wonen die je hiermee kunnen helpen? Of als je geluk hebt weet iemand hier op het forum iets. Anders is het zelf een aantal plekjes zoeken met Google Maps (satelliet beeld) en de gok nemen. Of niet gaan, dat kan ook.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Wesso » di 14 apr 2020, 12:51

Gewoon een (goed) plan bedenken en gaan. Mijn ervaring in dit soort situaties is dat je vanzelf creatiever wordt dan je ooit hebt gedacht.

Ik vind het hartverscheurend om mensen te belemmeren in hun bewegingsvrijheid (of ze in ieder geval het gevoel te geven dat ze zich nauwelijks mogen verplaatsen) op de manier die België hanteert.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Peter » di 14 apr 2020, 13:17

Als er (nog steeds) een goede reden was, had het te verdedigen geweest om te discrimineren tussen landen of burgers. Die is er niet
(meer) tussen Benelux-Frankrijk en Duitsland.
Kan je als Nederlander (NL kenteken) wel door Belgie heen, met de smoes van doorreis naar Luxemburg of Trier of zo ? Boek een hotel in Luxemburg dat je tot op de dag van aankomst kan cancellen, doe dat bij aankomst in Belgie en voila. Wellicht kan de vriendin dan naar Belgie (met een eigen of geleende auto).

Volgens mij heeft de Nederlandse politie (of marechaussee) alleen op Goede Vrijdag en Paaszaterdag "gecontroleerd" aan met name de Duitse grens. Duitsers die echter toch (met max 2 inzittenden of alleen een gezin) doorwilden werden niet tegengehouden. Andersom gold hetzelfde, dus je kan nog steeds boodschappen doen of tanken in Duitsland. De graad van besmetting is ongeveel hetzelfde (Noord weinig, zuid meer, maar geen oost-west verschillen)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » di 14 apr 2020, 13:21

IQ[] schreef: di 14 apr 2020, 12:32 Voor wat het waard is, mijn ervaring met grenswerken is ondertussen de volgende. Ik heb een Belgisch kenteken, en ik moest voor mijn werk naar Duitsland voor de farmaceutische industrie.

Reismoment: Dinsdag 7 april ochtend:
Nederlandse grens oversteken Maaseik: gelijk doorgewuifd.
Belgische grens A2 - A25 E25/Visé: gelijk doorgewuifd.
Duitse grens A27 - A60 E42 bij Lommersweiler: geen controle bij Duitsland inrijden.

Reismoment: Donderdag 9 april, avond (voor goede vrijdag):
Belgische grens A27 - A60 E42 bij Lommersweiler: controle, papieren laten zien voor de reden van verplaatsing en ook ID.
Nederlandse grens A2 - A25 E25/Visé: geen controle bij Nederland inrijden.
Belgische grens oversteken Maaseik: controle, papieren laten zien voor de reden van verplaatsing en ook ID.

Bottomline: vroeg of laat kom je een controle tegen en mag je de verplaatsingspapieren laten zien. Als je die niet hebt, wordt het betalen. Formeel mag je ook niet te voet of te fiets de grens oversteken, maar ik heb hier nog geen controle op gezien aan de brug te Maaseik. In mijn regio zijn alle kleine grensovergangen versperd met containers of betonblokken.
Het is voor jou dus wel toegestaan om tussen twee punten in België via Nederland te reizen?

België heeft namelijk voor Nederlanders verboden om in transit via België te reizen, dus bv. een rit van Maastricht naar Terneuzen wordt op die manier al gauw 80 km langer.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op di 14 apr 2020, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.

VRS_
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 10:30

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door VRS_ » di 14 apr 2020, 13:26

Peter schreef: di 14 apr 2020, 13:17 Als er (nog steeds) een goede reden was, had het te verdedigen geweest om te discrimineren tussen landen of burgers. Die is er niet
(meer) tussen Benelux-Frankrijk en Duitsland.
Kan je als Nederlander (NL kenteken) wel door Belgie heen, met de smoes van doorreis naar Luxemburg of Trier of zo ? Boek een hotel in Luxemburg dat je tot op de dag van aankomst kan cancellen, doe dat bij aankomst in Belgie en voila. Wellicht kan de vriendin dan naar Belgie (met een eigen of geleende auto).

Volgens mij heeft de Nederlandse politie (of marechaussee) alleen op Goede Vrijdag en Paaszaterdag "gecontroleerd" aan met name de Duitse grens. Duitsers die echter toch (met max 2 inzittenden of alleen een gezin) doorwilden werden niet tegengehouden. Andersom gold hetzelfde, dus je kan nog steeds boodschappen doen of tanken in Duitsland. De graad van besmetting is ongeveel hetzelfde (Noord weinig, zuid meer, maar geen oost-west verschillen)
Inventieve manier die met dat hotel, maar helaas.
Bij controle word mijn vriendin per direct teruggestuurd, je mag België niet doorreizen.
Het is veel riskanter om haar hier heen te laten komen dan andersom.
Laatst gewijzigd door VRS_ op di 14 apr 2020, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.

VRS_
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 10:30

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door VRS_ » di 14 apr 2020, 13:33

carman6 schreef: di 14 apr 2020, 12:43 Eigenlijk zou je een grens moeten zoeken met van die boeren landweggetjes waar de boeren met de tractor rijden om op hun velden te komen. Zijn meestal ook prima te rijden met een normale auto en kunnen niet afgezet worden doordat er een stuk land van honderden meters naast ligt. Je zou zoiets dan moeten gebruiken om voorbij een afzetting te komen, dus een versperring van de weg met containers of hekken. Bospaadje zijn misschien ook mogelijk, maar die zijn gemakkelijk af te zetten. Dus misschien dat die wel daadwerkelijk dicht zijn. Iemand die lokaal bekend is zal ook altijd wel een mogelijkheid weten, misschien heb je familie of vrienden die aan de grens wonen die je hiermee kunnen helpen? Of als je geluk hebt weet iemand hier op het forum iets. Anders is het zelf een aantal plekjes zoeken met Google Maps (satelliet beeld) en de gok nemen. Of niet gaan, dat kan ook.
Reden dat ik het hier vraag is omdat ik geen vrienden/familie heb die aan de grens streek wonen.
Hoop dus inderdaad dat er hier iemand reageert die dat wel doet.

Daarnaast heb ik al heel wat tijd verslonden met op maps te struinen naar kleine weggetjes, kom alleen vaak tot de conclusie dat ze als nog afgezet zijn. het gaat allemaal best wel ver moet ik zeggen. Ik heb daarnaast ook nog eens voor de helft de nederlandse nationaliteit...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Peter » di 14 apr 2020, 13:47

Kan je die voor de helft bezitten ? Nederlande nationaliteit maar geen geldig NL paspoort ?
Mag je wel naar Nederland reizen als een familielid in Nederland ziek is of anderszins hulp nodig heeft ? Maar geen corona uiteraard. Moeilijk te bewijzen dat het niet zo is. Of een fake overlijdensbericht meenemen. Allemaal niet waterdicht maar een geringere kans op een boete of teruggestuurd worden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

VRS_
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 10:30

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door VRS_ » di 14 apr 2020, 13:54

Peter schreef: di 14 apr 2020, 13:47 Kan je die voor de helft bezitten ? Nederlande nationaliteit maar geen geldig NL paspoort ?
Mag je wel naar Nederland reizen als een familielid in Nederland ziek is of anderszins hulp nodig heeft ? Maar geen corona uiteraard. Moeilijk te bewijzen dat het niet zo is. Of een fake overlijdensbericht meenemen. Allemaal niet waterdicht maar een geringere kans op een boete of teruggestuurd worden.
Door geboorte als een kind van een Nederlander. Een persoon, die geboren is op of na 1 januari 1985 en een Nederlandse vader / mee-moeder of moeder heeft, heeft de Nederlandse nationaliteit vanaf geboorte. Het is niet van belang waar het kind geboren is.

Staat zo op Wikipedia, mijn moeder is geboren en getogen in Nederland en heb dus ook automatisch de Nederlandse nationaliteit.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » di 14 apr 2020, 13:57

Peter schreef: di 14 apr 2020, 13:47 Kan je die voor de helft bezitten ? Nederlande nationaliteit maar geen geldig NL paspoort ?
Mag je wel naar Nederland reizen als een familielid in Nederland ziek is of anderszins hulp nodig heeft ? Maar geen corona uiteraard. Moeilijk te bewijzen dat het niet zo is. Of een fake overlijdensbericht meenemen. Allemaal niet waterdicht maar een geringere kans op een boete of teruggestuurd worden.
Zie https://www.vlaanderen.be/gezondheid-en ... ronacrisis
  • Grensverkeer
    De grenzen met de buurlanden mag u alleen nog maar passeren in het kader van woon-werkverkeer of een andere essentiële verplaatsing (bv. goederenvervoer, hulp aan familie). Co-ouderschap blijft nog mogelijk voor kinderen van ouders die aan beide zijden van de grens wonen. Reizen naar een hulpbehoevend familielid is ook mogelijk als er geen alternatieve hulp is, maar u moet eerst nagaan of het land in kwestie dit ook toelaat.

    Voor een vlotte grensovergang neemt u best een schriftelijk bewijs mee (attest van de werkgever, doktersattest, bewijs van co-ouderschap, ...). Neem ook een geldig identiteitsdocument mee.
Je kunt natuurlijk altijd proberen uit te reizen, de reactie van IQ[] wekt de indruk dat er ingaand strenger wordt gecontroleerd dan uitgaand. Als je dan weer het land inreist kun je zeggen dat je een ziek familielid hebt bezocht. België zal een eigen ingezetene de toegang niet weigeren.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » di 14 apr 2020, 15:18

Wesso schreef: di 14 apr 2020, 12:51 Gewoon een (goed) plan bedenken en gaan. Mijn ervaring in dit soort situaties is dat je vanzelf creatiever wordt dan je ooit hebt gedacht.

Ik vind het hartverscheurend om mensen te belemmeren in hun bewegingsvrijheid (of ze in ieder geval het gevoel te geven dat ze zich nauwelijks mogen verplaatsen) op de manier die België hanteert.
Ik snap het aan de ene kant wel, maar aan de andere kant vind ik het goed en prettig dat we hier in Nederland wat meer vrijheden hebben, en we doen het in Europees opzicht echt niet slecht.

Het kan goed zijn lokale media uit de grensstreek in de gaten te houden, en een beetje te kijken waar sluipmogelijkheden zijn. Limburg valt grotendeels af, want daar is de Maas op de meeste plekken de grens en heb je geen sluiproutes. Bovedien rij je dan ook langer door België. Ik zou het ofwel naar Noord-Brabant, ofwel naar Zeeuws-Vlaanderen proberen. Daar zijn tig veldweggetjes die de grens kruisen. Het is de kunst om er eentje te vinden waar je niet opvalt.

Het land uitreizen zal dan niet het grootste probleem zijn, het land inreizen kan wel weer tricky zijn.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Peter » di 14 apr 2020, 15:47

Zoals IQ al stelt zal Belgie niet snel om bewijs vragen voor Belg (of Belgisch kenteken) om huiswaarts te keren. De Belgische politie kan niet controleren of je verhaal van hulpvoorziening in Nederland klopt, dus zal (zeker met een vage uitdraai met een mail of Appverzoek van vriendin met hulpverzoek) niet snel beboeten en je hoogstens terugsturen omdat ze het bewijs te mager vinden. Affin: de boete is vermoedelijk het (10%-20%) risico waard, zeker als je een paar dagen de grens oversteekt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door paolie » di 14 apr 2020, 15:51

Coen Tunnel schreef: di 14 apr 2020, 15:18Limburg valt grotendeels af, want daar is de Maas op de meeste plekken de grens en heb je geen sluiproutes.
Voor ongeveer de helft maar.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door IQ[] » di 14 apr 2020, 15:52

Coen Tunnel schreef: di 14 apr 2020, 13:21Het is voor jou dus wel toegestaan om tussen twee punten in België via Nederland te reizen?
Er staat volgens mij nergens dat dit niet mag. Ik ben bezig met een essentiële verplaatsing en neem de snelste route. Overigens werk ik voor een Nederlandse werkgever, dus die papieren heb ik voor het geval dat ook nog. Morgen mag ik weer zo een ritje doen, kijken hoe dat gaat.
Coen Tunnel schreef: di 14 apr 2020, 13:57Je kunt natuurlijk altijd proberen uit te reizen, de reactie van IQ[] wekt de indruk dat er ingaand strenger wordt gecontroleerd dan uitgaand.
Op de binnenwegen wordt uitgaand wel behoorlijk streng gecontroleerd. Wellicht had ik gewoon geluk. Waarom er geen spoor van controle van België naar Nederland op de A2/A25/E25 bij Visé was, geen idee. Idem voor de overgang naar Duitsland. Wellicht hangt het af van het tijdstip, de beschikbare capaciteit, wellicht alleen vliegende controles. Ik zat net op Google Maps te kijken, en op de E314, E25, E40 en E42 zijn bij de uitreis groene lijnen te zien, bij de inreis oranje. Bij de E19 en de A12/A4 bij Antwerpen is dat heel anders. Het geeft een idee denk ik. Hoe er wordt omgegaan met data van ANPR camera's: geen idee.
Coen Tunnel schreef: di 14 apr 2020, 13:57Als je dan weer het land inreist kun je zeggen dat je een ziek familielid hebt bezocht. België zal een eigen ingezetene de toegang niet weigeren.
Nee, maar een boete aan de broek krijgen kan je wel. Als je geen bewijs hebt tenminste. Zelfde gold voor mensen die na het werk in Nederland boodschappen hadden gedaan: zij gingen ook op de bon. Niet voor het werken in Nederland, maar het feit dat ze boodschappen hadden gedaan, wat ook in België kan en niet essentieel is om dat in Nederland te doen...

VRS_
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 10:30

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door VRS_ » di 14 apr 2020, 16:23

*Staat letterlijk op de website van gemeente Essen*

Kan ik mijn partner of familie, die in Nederland woont, nog bezoeken?

De grenzen van ons land zijn afgesloten voor niet-essentiële verplaatsingen. Je mag dus enkel de Belgische grens oversteken als dat strikt noodzakelijk is, bijvoorbeeld voor woon-werkverkeer. Je partner - die niet onder hetzelfde dak woont - in het buitenland bezoeken is wel toegestaan. Denk echter twee keer na voor je je partner gaat opzoeken. De maatregelen die van kracht zijn, gaan uit van zoveel mogelijk “in dezelfde contactbubbel” te blijven. Het is voor ieders gezondheid af te raden om daar te lichtzinnig mee om te gaan.

Hoe bewijs je dit?

Je moet een 'verklaring op eer' opmaken. Wat staat daarop?

‘Verklaring op eer’
Je voornaam + naam
Je geboortedatum + geboorteplaats + rijksregisternummer
(handgeschreven door jou) ‘verklaar dat ik de feitelijke partner ben van mevrouw/mijnheer (naam van je partner)
je handtekening
je partner doet net hetzelfde.

Dit, vergezeld van een kopie van de identiteitskaart van de partner, zou voldoende moeten zijn.

Ik denk dat ik zonet zelf een antwoord gevonden heb op mijn probleem.
Aangezien dit op de website van de gemeente Essen staat zal ik denk ik daar maar proberen over te steken.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Peter » di 14 apr 2020, 16:37

Succes !
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » di 14 apr 2020, 17:42

Tipje: print dan ook even de pagina van de gemeente Essen waar dit staat. Altijd handig om dat op papier bij je te hebben, mocht het bij de grens toch tot een discussie leiden.

Als je de E19 bij Sint-Job-in-'t-Goor verlaat rij je zo over de N117 naar de grens bij Essen en over de Nederlandse N262 naar de A58 bij Roosendaal. Maar het zou natuurlijk bij elke grensovergang moeten kunnen, dus je kunt ook de E19 proberen. Wat hierboven ook al genoemd is, is om te kijken op Google Maps of er een controle is of niet.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Palance » di 14 apr 2020, 17:50

En koppel vooral terug hoe het ging (het reizen bedoel ik :twisted: )
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

VRS_
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 10:30

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door VRS_ » di 14 apr 2020, 18:29

Peter schreef: di 14 apr 2020, 16:37Succes !
Bedankt!
Coen Tunnel schreef: di 14 apr 2020, 17:42 Tipje: print dan ook even de pagina van de gemeente Essen waar dit staat. Altijd handig om dat op papier bij je te hebben, mocht het bij de grens toch tot een discussie leiden.

Als je de E19 bij Sint-Job-in-'t-Goor verlaat rij je zo over de N117 naar de grens bij Essen en over de Nederlandse N262 naar de A58 bij Roosendaal. Maar het zou natuurlijk bij elke grensovergang moeten kunnen, dus je kunt ook de E19 proberen. Wat hierboven ook al genoemd is, is om te kijken op Google Maps of er een controle is of niet.
Afprinten was ik inderdaad wel van plan, altijd goed voorbereid op pad ;)
Palance schreef: di 14 apr 2020, 17:50 En koppel vooral terug hoe het ging (het reizen bedoel ik :twisted: )
Zal ik doen 8-)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Hajo » di 14 apr 2020, 19:57

Eén vraag blijft staan: hoe hoog is de boete? Als die onder de € 500 ligt, zou ik het erop wagen... ;)

VRS_
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 10:30

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door VRS_ » di 14 apr 2020, 20:05

Hajo schreef: di 14 apr 2020, 19:57 Eén vraag blijft staan: hoe hoog is de boete? Als die onder de € 500 ligt, zou ik het erop wagen... ;)
€250

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Palance » di 14 apr 2020, 20:11

Het is trouwens maar goed dat de Westerscheldetunnel er ligt, anders was het een stuk lastiger om Zeeuws-Vlaanderen te bereiken. Zijn er trouwens plekken in België die je enkel via buitenlands grondgebied kunt bereiken en andersom? Behalve Baarle dan natuurlijk.

Ik zat bv ook te denken aan de B258 tussen Monschau en Aachen. En formeel ook de kruisingen met de Vennbahn.
Laatst gewijzigd door Palance op wo 15 apr 2020, 7:53, 1 keer totaal gewijzigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

de_Aristocraat
stadsweg
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 17:20
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door de_Aristocraat » di 14 apr 2020, 21:21

IQ[] schreef: di 14 apr 2020, 12:32Bottomline: vroeg of laat kom je een controle tegen en mag je de verplaatsingspapieren laten zien. Als je die niet hebt, wordt het betalen. Formeel mag je ook niet te voet of te fiets de grens oversteken, maar ik heb hier nog geen controle op gezien aan de brug te Maaseik. In mijn regio zijn alle kleine grensovergangen versperd met containers of betonblokken.
Mwah, ik denk dat als je te voet de "groene grens" zou pakken (weiland, bos, etc.) en iemand aan de andere van de grens je oppikt de kans op ontdekking relatief klein is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » di 14 apr 2020, 23:00

Palance schreef: di 14 apr 2020, 20:11Ik zat bv ook te denken aan de B258 tussen Monschau en Aachen.
Die is wel met de rest van België verbonden, maar die weg is niet algemeen toegankelijk. Misschien wel voor aanwonenden, zoals restaurant Fringshaus volledig over Belgisch grondgebied bereikt kan worden. In ieder geval het eerste deel van de weg is verhard, er er staat ook een fietswegwijzer: https://www.google.com/maps/@50.6259148 ... 312!8i6656

De situatie in België is zo bizar dat ik heb gelezen dat inwoners van Martelange 20 km moeten rijden naar Arlon of Bastogne voor een volle tank. Het dorp kent 12 tankstations, maar de grens loopt daar parallel aan de N4 en alle tankstations staan aan de Luxemburgse kant, en even de straat oversteken is een niet-essentiële verplaatsing naar het buitenland, maar 40 km op en neer rijden mag gerust. :nuts:

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door De praktijk » wo 15 apr 2020, 1:24

Wesso schreef: di 14 apr 2020, 12:51 Gewoon een (goed) plan bedenken en gaan. Mijn ervaring in dit soort situaties is dat je vanzelf creatiever wordt dan je ooit hebt gedacht.

Ik vind het hartverscheurend om mensen te belemmeren in hun bewegingsvrijheid (of ze in ieder geval het gevoel te geven dat ze zich nauwelijks mogen verplaatsen) op de manier die België hanteert.
Dat er in Belgie iets meer mensen overlijden als in NL is natuurlijk maar een klein detail.

Maatregelen en beperkingen tegen Corona snapt iedereen wel.
Uitgezonderd hun zelf!!!

Als iedereen nou zoveel mogelijk thuis/in de buurt blijft, zoals de regering oproept, dan kan ''jij'' rustig naar de bouwmarkt of tulpenvelden.
Maarja, al die andere mensen luisteren niet he.

Ik zie dat bijna elke dag wel ergens in de media. Dan komt er weer zo'n verbaasde in beeld.
Tjonge, toch druk hier. Had ik niet verwacht……..

Maar ik vind het verder prachting om te zien.
Al die mensen die quality time belangrijk vonden.
Papadag.
Echt aan vakantie toe zijn.
Die dat nu verplicht krijgen, en zich geen raad weten. :rofl2:

En straks na de Coronacrisis echt aan vakantie toe zijn. :nuts:

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Chrysa » wo 15 apr 2020, 3:26

Ik zie niet in wat daar raar aan is. Deze onzekere tijden zijn voor mij (en waarschijnlijk vele anderen) mentaal een stuk zwaarder dan normaal, ook al heb ik minder om handen.

Mijn alcoholgebruik is in ieder geval aardig gestegen nu ik niet elke dag vroeg op moet. :emo:

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Peter » wo 15 apr 2020, 7:43

De praktijk schreef: wo 15 apr 2020, 1:24 Als iedereen nou zoveel mogelijk thuis/in de buurt blijft, zoals de regering oproept, dan kan ''jij'' rustig naar de bouwmarkt of tulpenvelden.
Maarja, al die andere mensen luisteren niet he.
Een beetje flauw. De meeste mensen gaan naar de bouwmarkt om thuis nuttig bezig te zijn (verven, timmeren, tuin bewerken). Voor de tulpenvelden is men ervan uitgegaan dat als je met je gezin in een auto zit, je geen gevaar loopt en ook niet oplevert. Als iedereen naar de tulpen (of het strand van Zandvoort) gaat wordt het wel wat druk. Kan je omkeren als je dat ziet, maar wellicht lastig als je verwachtingvolle kinderen bij je hebt. Wellicht wat naief van sommigen dat ze dat niet voorzien hebben. Ik heb hier in het noorden nog geen enkele keer een drukke bouwmarkt gezien (of rijen ervoor). De Praxis+tuin in Assen heb ik niet bezocht (omdat ik vreesde dat het juist daar wel drukker zou zijn). Perkplantjes kan ik ook lokaal krijgen, ook bij de Aldi en Lidl.

Ik weet niet hoe men dat in Duitsland heeft opgelost bij de megacombizaken voedsel+bouwmarkt+kledingwinkel (concept MAKRO en Praxis samen zeg maar). De helft dicht met afzetlint ? Wel open ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Palance » wo 15 apr 2020, 7:59

Coen Tunnel schreef: di 14 apr 2020, 23:00 De situatie in België is zo bizar dat ik heb gelezen dat inwoners van Martelange 20 km moeten rijden naar Arlon of Bastogne voor een volle tank. Het dorp kent 12 tankstations, maar de grens loopt daar parallel aan de N4 en alle tankstations staan aan de Luxemburgse kant, en even de straat oversteken is een niet-essentiële verplaatsing naar het buitenland, maar 40 km op en neer rijden mag gerust. :nuts:
Gaat iemand dat controleren dan? Of staat er nu een muurtje zoals vroeger in de Nieuwstraat in Kerkrade? :)

En hoe zou het bv zijn aan de Vrijstraat aan de rand van Sas van Gent? Daar loopt de grens over het midden van de weg, dus als je van Nederland naar Nederland moet reizen, mag dat dus slechts in 1 richting. Leuk als je hier woont, want als je naar de kern van Sas van Gent wil, mag je dus formeel niet meer linksaf omdat je dan op de Belgische weghelft terecht komt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Peter » wo 15 apr 2020, 8:25

Men zal in Baarle Hertogh wel ook wel niet controleren. Men zal net als in de jaren 60 de controlegrens wel op een praktischer plek hebben neergelegd. Maar, net als met de oude grenzen, creeer je wel een smokkelpad. Je mag vermoedelijk als Belg met een zwakke smoes naar Baarle Hertogh reizen en dan ben je feitelijk in Nederland. Dan moet je wel daar grens over natuurlijk.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door paolie » wo 15 apr 2020, 8:59

De praktijk schreef: wo 15 apr 2020, 1:24 Maar ik vind het verder prachting om te zien.
Al die mensen die quality time belangrijk vonden.
Papadag.
Echt aan vakantie toe zijn.
Die dat nu verplicht krijgen, en zich geen raad weten. :rofl2:

En straks na de Coronacrisis echt aan vakantie toe zijn. :nuts:
Ik weet natuurlijk niet wat jij de hele dag thuis doet, maar wij proberen hier thuis met z'n tweeën full-time te werken met alle beperkingen van dien, een bedrijf van de ondergang te redden en tegelijkertijd twee kinderen les te geven. En ja, ik ben aan vakantie toe, maar zal daar helaas nog even op moeten wachten. Maar zodra het kan, ga ik.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door SnarfFlevoland » wo 15 apr 2020, 10:05

^^
Veel landen maken al "reclame" om dit jaar in eigen land vakantie te gaan vieren, om zo de eigen toeristische economie te stimuleren, zodra het kan. Men bereid zich er dus wel op voor. Opzich ook niet zo'n rare gedachte, omdat ik niet echt verwacht dat in juli/augustus alle Schengen-binnengrenzen al open zullen zijn, laat staan de buitengrenzen. Men zal het openen van grenzen wel voor de laatste fasen bewaren. Verder mee eens dat je op een bepaald punt gewoon aan vakantie toe bent als er verder hard doorgewerkt moet worden. Anderen wederom die nu thuis niks doen, zullen mogelijk wel eerst weer blij zijn überhaupt aan het werk te kunnen.
Peter schreef: wo 15 apr 2020, 7:43 Ik weet niet hoe men dat in Duitsland heeft opgelost bij de megacombizaken voedsel+bouwmarkt+kledingwinkel (concept MAKRO en Praxis samen zeg maar). De helft dicht met afzetlint ? Wel open ?
Bij ons zijn de bouwmarkten gewoon open. Heb nog niet uitgebreid geinspecteerd of alle afdelingen open zijn, maar het leek vrij normaal.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie