[E] bewegwijzering in Spanje
Moderator: Moderatoren
-
- 2x3 autosnelweg
Re: [E] bewegwijzering in Spanje
Als doel lijkt Toulouse me toch onnodig verwarrend met die alternatieve route. Tussen Perpignan en Montpellier heb ik niet echt een voorkeur. Perpignan en agglomeratie zijn groot genoeg om op redelijke afstand te verschijnen. Montpellier is wel een stuk groter en bekender, maar ligt weer een flink eind verder weg.
Lyon lijkt me hier wat te vaag en weinig meer dan een synoniem voor Frankrijk. Puur theoretisch zou je dan ook voor Parijs kunnen kiezen. Dat is nog verder weg, maar als het Franse snelwegennet nu vanaf 0 genummerd moet worden met dezelfde systematiek, zou het zomaar kunnen dat Parijs-Orleans-Clermont Ferrand-Perpignan de A9 was geworden en was Parijs dus een logisch einddoel. Goed, dat is heel hypothetisch, en zo beredeneerd komt ook Marseille om de hoek kijken omdat je hier op de snelwegroute tussen Gibraltar en Sicilië rijdt en dat de volgende miljoenenstad aan de kust is. Maar Perpignan en Montpellier blijven hoe dan ook het meest logisch in het verwachtingspatroon.
Lyon lijkt me hier wat te vaag en weinig meer dan een synoniem voor Frankrijk. Puur theoretisch zou je dan ook voor Parijs kunnen kiezen. Dat is nog verder weg, maar als het Franse snelwegennet nu vanaf 0 genummerd moet worden met dezelfde systematiek, zou het zomaar kunnen dat Parijs-Orleans-Clermont Ferrand-Perpignan de A9 was geworden en was Parijs dus een logisch einddoel. Goed, dat is heel hypothetisch, en zo beredeneerd komt ook Marseille om de hoek kijken omdat je hier op de snelwegroute tussen Gibraltar en Sicilië rijdt en dat de volgende miljoenenstad aan de kust is. Maar Perpignan en Montpellier blijven hoe dan ook het meest logisch in het verwachtingspatroon.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- 4x3 autosnelweg
Denk dat een echte E9-uitbouw nog wel op zich zal laten wachten. Voorlopig doet met rond Toulouse erg zijn best om je weg te houden van deze route. Als je deze route echt aantrekkelijk maakt voor Toulouse, is hij het ook voor Parijs, flinke stukken Benelux, Engeland. En voor dat soort verkeer de route uitbouwen, zal denk ik moeilijk liggen. Dus ik zou de richting niet echt uitvlakken.
Voor wat het waard is: ben zelf in 2018 heen en terug naar Barcelona gereden, en heb toen op de heenweg over Toulouse gereden voor de variatie. Heb de E9 toen wel op netvlies gehad, maar vond het risico van vertraging achter een langzame weggebruiker op het enkelbaans stuk te groot. En ik had ook de A61 nog nooit gereden, dus Narbonne won het. Toch jammer, want de E9 is volgens mij wel een mooie route.
Voor wat het waard is: ben zelf in 2018 heen en terug naar Barcelona gereden, en heb toen op de heenweg over Toulouse gereden voor de variatie. Heb de E9 toen wel op netvlies gehad, maar vond het risico van vertraging achter een langzame weggebruiker op het enkelbaans stuk te groot. En ik had ook de A61 nog nooit gereden, dus Narbonne won het. Toch jammer, want de E9 is volgens mij wel een mooie route.
-
- 2x2 autosnelweg
Misschien een stomme suggestie, maar Nîmes lijkt mij vanuit het zuiden ook wel een logische bestemming. Het is een behoorlijk grote stad (140.000-150.000 inwoners), heeft veel bezienswaardigheden uit bijvoorbeeld de Romeinse tijd en ligt bij het knooppunt tussen de A54 en de A9.
-
- Moderator
Montpellier heeft wel een redelijk grote agglomeratie en is de primaire centrumstad voor de wijde regio, ook al is de knooppuntfunctie vrij beperkt. Bijna niemand gaat daar vanaf de A9 nog de A750 op richting Millau, daar sla je bij Béziers al voor af.
Eigenlijk is Narbonne het eerstvolgende knooppunt van belang, maar dat is niet zo'n grote plaats en vanaf Barcelona daardoor te ver weg om dan al relevant te zijn. Op de Franse A61 wordt vanuit Toulouse ook eerst Carcassonne aangegeven en pas later komt Narbonne erbij, eigenlijk pas vanaf het punt waar Carcassonne de volgende afrit wordt.
Nîmes is vanaf Barcelona te klein en ver weg, ook al is het wat meer een knooppunt dan Montpellier, dat is toch wel waar Lyon en Marseille splitsen.
Eigenlijk is Narbonne het eerstvolgende knooppunt van belang, maar dat is niet zo'n grote plaats en vanaf Barcelona daardoor te ver weg om dan al relevant te zijn. Op de Franse A61 wordt vanuit Toulouse ook eerst Carcassonne aangegeven en pas later komt Narbonne erbij, eigenlijk pas vanaf het punt waar Carcassonne de volgende afrit wordt.
Nîmes is vanaf Barcelona te klein en ver weg, ook al is het wat meer een knooppunt dan Montpellier, dat is toch wel waar Lyon en Marseille splitsen.
-
- Voorzitter
Volgens mij is dat al lang het geval en hebben we hier op het forum al eens positieve verhalen gehoord over iemand die deze route had genomen op een zwarte zaterdag. Op dat soort dagen zijn de Franse A61 en A9, alsmede de Spaanse AP-7, ook niet bepaald een pretje om te rijden.Pino schreef: ↑vr 17 apr 2020, 22:21 Denk dat een echte E9-uitbouw nog wel op zich zal laten wachten. Voorlopig doet met rond Toulouse erg zijn best om je weg te houden van deze route. Als je deze route echt aantrekkelijk maakt voor Toulouse, is hij het ook voor Parijs, flinke stukken Benelux, Engeland.
Ik zie geen plannen voor een corridoraanpak van de hele E9, maar met elke upgrade wordt de route stukje bij beetje aantrekkelijker. Op het moment dat de expressweg inderdaad verlengd is tot voorbij Ax-les-Thermes, ben je in ieder geval de langere dorpspassages van Tarascon-sur-Ariège kwijt, plus nog een paar andere dorpspassages. Rond Ax-les-Thermes ligt nu al een kort stukje ongelijkvloerse weg.
Dan kom je op een gegeven moment op een omslagpunt dat navigatiesystemen en routeplanners de E9-route de voorkeur gaan geven. Dan maakt het niet zoveel uit wat men bij Toulouse op de borden zet.
Ik vind het een fraaie route, en het rijdt best aardig door. Ik heb alleen de Puymorenstunnel nooit gereden; in 2012 kwam ik vanaf Andorra en reed ik richting Touolouse, afgelopen februari kwam ik vanaf Andorra en reed ik richting Barcelona. Vooral het Spaanse deel is, zeker vanaf de Cadítunnel naar het zuiden, een prima weg waar het leuk rijden is in een mooie omgeving.Toch jammer, want de E9 is volgens mij wel een mooie route.
-
- 4x5 autosnelweg
-
- Voorzitter

Volgens mij valt het hier met het off topic zijn wel mee, want de discussie gaat over welke Franse doelen er vanuit Spanje aangegeven (zouden kunnen) worden, ook over hoe de situatie aan de andere kant van de grens was en de E9 als route tussen Toulouse en Barcelona in zijn geheel kwam ook nog voorbij. Het past mijns inziens allemaal in de context van de discussie; ik zie eerlijk gezegd geen enkele post die ik als (flink) off topic zou kwalificeren.
-
- Moderator
Aparte wegwijzer in Santiago. SC-20 op een ruiter, je ziet hier kennelijk op een niet-autovía deel terwijl de SC-20 ook autovía-delen heeft (alhoewel de volledige weg 2x2 ongelijkvloers is).
Verder snap ik de blauwe aanduiding van 'Noia' niet. Volgens mij is dat gewoon een fout, Noia is wel via de AG-56 te bereiken. Of het hele vlak met nummer en plaats had blauw moeten zijn.

SC-20 Santiago de Compostela 07 by European Roads, on Flickr
Verder snap ik de blauwe aanduiding van 'Noia' niet. Volgens mij is dat gewoon een fout, Noia is wel via de AG-56 te bereiken. Of het hele vlak met nummer en plaats had blauw moeten zijn.

SC-20 Santiago de Compostela 07 by European Roads, on Flickr
-
- 4x5 autosnelweg
Het ziet er 'bijgeplakt' uit. Zou het niet een heel oud bord kunnen zijn dat nog voor de autovia-status dateert?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Moderator
-
- 2x4 autosnelweg
Dat Tanger in het Arabisch vermeld staat is te begrijpen.
Bij Ceuta is dat minder duidelijk: het via die plaats naar Marokko reizen ligt minder voor de hand.
Bij Ceuta is dat minder duidelijk: het via die plaats naar Marokko reizen ligt minder voor de hand.
-
- Voorzitter

-
- Moderator
-
- Moderator
Een oudje in Almería. Het bord is circa 2015 weggehaald met de bouw van een fietspad: https://goo.gl/maps/gKZSAUTyDrUPHdQm8

Rond die rotonde staan nog steeds een aantal oude borden:

Rond die rotonde staan nog steeds een aantal oude borden:

-
- Moderator
Gezien het nummer N-IV moet dit bord van voor de hernummering van 2003 zijn, waarschijnlijk uit de jaren '90 want de Autovía de Andalucía had grotendeels maar 10-15 jaar het nummer N-IV voordat dit in 2003 de A-4 werd.
Maar men gebruikte indertijd al het Transport font blijkbaar. Ik dacht dat dit pas veel recenter werd ingevoerd als alternatief voor Autopista.

Maar men gebruikte indertijd al het Transport font blijkbaar. Ik dacht dat dit pas veel recenter werd ingevoerd als alternatief voor Autopista.

-
- Hoofdmoderator
Dit lijkt ook écht Transport te zijn en niet de normaal toegepaste Carretera (Traffic Type Spain (D)), welke wat dikker is dan Transport. Overigens wordt op het OWN toch al heel lang Carretera gebruikt. Ik meen in ieder geval al sinds 1992.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- 4x3 autosnelweg

-
- Hoofdmoderator

Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- Moderator
De bewegwijzering van het 'Red Azul' (blauwe netwerk). Dit is bij de A-42 bij Yuncas, vandaag 30 jaar geleden dat het geopend is.

-
- 4x3 autosnelweg
Nu moet je me toch even helpen Chris. Het Red Azul is/was toch het netwerk van nationale hoofdwegen voor zover die geen E-weg waren (want dat laatste was Red Esmeralda)? Waren de borden in blauw op wit dan de verwijzingen naar die wegen en hun doelen op wegen zonder autosnelweg-status, zoals onder meer de oudste stukken autovia? Want op die laatste hebben we ook wel borden in blauw-op-wit langs zien komen uit de jaren '80.
Vraag me ergens ook af of op het bord rechtsboven het A-42 schildje pas later is bijgeplakt. Want anders zou je toch verwachten dat Madrid en Toledo bij het A-42 in een groot blauw vlak hadden gezeten ...
Vraag me ergens ook af of op het bord rechtsboven het A-42 schildje pas later is bijgeplakt. Want anders zou je toch verwachten dat Madrid en Toledo bij het A-42 in een groot blauw vlak hadden gezeten ...
-
- Moderator
Volgens mij ben ik in de war met het 'Red de Interés General del Estado' (RIGE). Dat waren bestemmingen die tot het 'netwerk van algemeen staatsbelang' behoorden en zo met blauwe letters bewegwijzerd werden in een korte periode eind jaren '80 en begin jaren '90. Wellicht een opvolging van het Red Azul.
-
- 4x3 autosnelweg
De richtlijn 1988 kent de kleurstelling blauw-op-wit alleen toe aan autovias, dus niet aan enkelbaans RIGE-wegen. In 1990 is vervolgens een gedetailleerdere richtlijn ingegaan, waarin autovias naar wit-op-blauw zijn gegaan. Zij het met de opmerking dat sprake zou zijn van een overgangsperiode vanaf blauw-op-wit (zie pagina 16).
Die richtlijn 1990 is gedateerd 27 juni 1990, dus het bord op de foto van een weg geopend in juli 1990 zal er nog net niet aan voldaan hebben - wat gezien de overgangsperiode ook mogelijk was.
Overigens vind ik een schitterende collectie oude Spaanse snelweg-bewegwijzering op http://www.metidosencarretera.esy.es/ar ... 41991.html. In 1967 was daar al sprake van nummering van afritten.
Die richtlijn 1990 is gedateerd 27 juni 1990, dus het bord op de foto van een weg geopend in juli 1990 zal er nog net niet aan voldaan hebben - wat gezien de overgangsperiode ook mogelijk was.
Overigens vind ik een schitterende collectie oude Spaanse snelweg-bewegwijzering op http://www.metidosencarretera.esy.es/ar ... 41991.html. In 1967 was daar al sprake van nummering van afritten.
-
- 4x5 autosnelweg
Op een ander nummer gestickerd lijkt het wel.Vraag me ergens ook af of op het bord rechtsboven het A-42 schildje pas later is bijgeplakt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Moderator
Het was vroeger de N-401. Het nummer A-42 is pas bij de grote hernummering van 2003 geïntroduceerd. Autovías werden daarvoor veelal met hun N-nummer aangegeven. N-401 is wel breder dan A-42 dus de sticker zal wel breder dan gebruikelijk moeten zijn.
-
- 4x3 autosnelweg

-
- Moderator
Een klassieker in Benicàssim. De kruisende weg is de N-340 (wel te raden aan de bestemmingen...)

-
- 4x3 autosnelweg

Laatst gewijzigd door Pino op ma 03 aug 2020, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
Ik moest ook even zoeken, maar het staat hier: https://goo.gl/maps/67evs6XPXirch4a37
Die urbanizaciones zijn dus inderdaad in de bergen en niet aan de kust.
Die urbanizaciones zijn dus inderdaad in de bergen en niet aan de kust.
-
- Moderator
-
- Moderator
Toulouse wordt nu bewegwijzerd vanaf de A-2 bij Lleida.

Ook bij de aansluiting met de N-230, de oorspronkelijke route naar het noorden, staat nu Toulouse.

Dit was vroeger niet zo, alleen Vielha stond aangegeven.

Op de A-14 zelf staat Toulouse ook op de afstandsborden, toch nog een rit van 315 kilometer.

Ook bij de aansluiting met de N-230, de oorspronkelijke route naar het noorden, staat nu Toulouse.

Dit was vroeger niet zo, alleen Vielha stond aangegeven.

Op de A-14 zelf staat Toulouse ook op de afstandsborden, toch nog een rit van 315 kilometer.