[I][A002] A2 Salerno - Reggio Calabria

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

[I][A002] A2 Salerno - Reggio Calabria

Bericht door Rene » wo 26 apr 2006, 9:37

ViaHaaren schreef:Zouden de snelwegen dan ook gelijkere inrichting krijgen? ;)
Als daarmee de soms absurde Italiaanse inrichting langzaam wordt uitgefaseerd zou dat inderdaad wel een positieve ontwikkeling zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 26 apr 2006, 9:59

Als daarmee de soms absurde Italiaanse inrichting langzaam wordt uitgefaseerd zou dat inderdaad wel een positieve ontwikkeling zijn.
Aanpassing van de A 3 is een best dure grap; dus ik vermoed dat dit best nog wel een tijdje kan duren. Dit maakt het er overigens niet minder noodzakelijk om, want dit stukje snelweg by far de gevaarlijkste snelweg waar ik ooit in mijn leven heb gereden. Opritten waar je een 360* bocht hebt én geen invoegstrook... :cry:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » wo 03 mei 2006, 20:36

Is het zo erg met deze A3? Mij lijkt dat een droomsnelweg om te rijden qua landschap dan toch. :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 03 mei 2006, 21:09

Schijnt een ramp te zijn, hele hele stuk van Nápoli tot aan Reggio di Calabria.

Maar hij wordt herbouwd, met EU financiering. Wat de huidige gang van zaken is, is mij niet duidelijk.

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Bericht door N342 » wo 03 mei 2006, 22:04

Ach, als er weer geld gegeven wordt om de A3 te verbeteren staat de Mafia vooraan om een gedeelte van dat geld te incasseren. Da's in 't verleden zo geweest, en zal in de toekomst ook wel zo blijven.
*11-08-2017 L.M.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » za 06 mei 2006, 22:04

Misschien samen met de brugverbinding tussen Sicilië en het vasteland?

CborG
verkeersader
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:33
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Bericht door CborG » zo 07 mei 2006, 10:34

Lijkt me een hele uitdaging, die snelweg! Heeft er iemand foto's van?
Zo kraait den boer z'n haantje

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » zo 07 mei 2006, 11:17

RTL Nieuws heeft enkele jaren geleden een verslag over die snelweg gedaan. Ze lieten zien dat bij sommige dalviaducten het beton vol scheuren zat, vooral bij de oplegging, dat de maffia de boel saboteerde, dat er steeds slecht asfalt werd aangebracht en die gevaarlijke afritten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 07 mei 2006, 11:29

Op Google Earth zijn diverse werkzaamheden waarneembaar. Die zijn ook heel erg nodig; zo zag ik al twee ruime trompet aansluitingen. De gevaarlijkste oprit bestaat nogsteeds. Met de bus van Heraculeum naar Pompeï kom je er langs. Je moet invoegen:
Afbeelding

Dit kan dus niet. De bus had én de rechterrijstrook en een deel van de linkerrijstrook nodig om in te voegen! :shock:
Gelukkig had het verkeer op de A 3 dat door en gaf ons de ruimte door fors af te remmen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Tijgernoot
dorpsstraat
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 22:54

Bericht door Tijgernoot » ma 22 mei 2006, 23:00

Ik ben er afgelopen donderdag met een touringcar geweest. Vanaf de A1 tot de afslag bij Pompeï, en het is een groot knutselwerk. Regelmatig verplaatsingen van de ene rijbaan naar de andere, en weer terug, veel geluidsschermen in ruwbouw en een heleboel gebouwen die worden afgebroken. Volgens de borden moet het af zijn in 2012, maar dat lijkt mij niet realistisch.

Het lijkt er wel op dat ze de grootste problemen als eerste doen. Die afrit op de luchtfoto hieronder bestaat nog steeds, maar andere drukke afritten zijn vervangen door een trompet. Op de luchtfoto zie je dat de bebouwing zo'n beetje op de snelweg staat, dus het is voorlopig nog heel veel inpassen. Ik bedoel, op een plek hing er zelfs was boven de snelweg :shock:

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » ma 22 mei 2006, 23:05

Was boven de snelweg :shock: :shock: :shock:

Welkom op het forum trouwens!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Chris » do 19 aug 2010, 14:24

A3 Napoli - Salerno - Reggio Calabria

De A3 is een bijzondere snelweg. Hij loopt door extreem bergachtig gebied tussen Salerno en Reggio Calabria omdat bestuurders in de jaren 60 en 70 het niet eens konden worden of de A3 langs de west- of oostkust van Calabria moest lopen. Gevolg: de A3 loopt dwars over het bergachtige midden van Calabria, tot hoogtes van meer dan 1.300 meter (vergelijk: Brennerpass). Het stuk tussen Napoli en Salerno opende in 1929 als een regionale tolweg en is later gebombardeerd tot autosnelweg. Het deel van Salerno naar Reggio Calabria was in 1974 voltooid.

De A3 is 495 kilometer lang.
Afbeelding

De snelweg is altijd al hét zorgenkindje van Italië geweest. Het deel tussen Napoli en Salerno is ernstig substandaard, daar deze nog opritten uit de jaren 20 heeft, vaak simpelweg met een stopbord. Ook het deel van Salerno naar Reggio Calabria is niet veel beter, kent scherpe bochten, slechte bewegwijzering, vrijwel volledig ontbrekende vluchtstroken, smalle rijstroken, onverlichte tunnels, en gebrek aan uit- en invoegstroken. Al sinds 1997 wordt de A3 grotendeels opnieuw aangelegd naar moderne standaarden. Steeds meer trajecten zijn hiervan voltooid, maar er is nog veel werk te doen. In 2013 moet het project afgerond zijn (de oorspronkelijke planning voorzag 2003 als opleverdatum).

Reizen over de A3 is momenteel tijdrovend door lange werkzaamheden, grote delen waar maar 60 of zelfs 40 gereden mag worden en lange stukken die enkelbaans zijn.

Actuele werkzaamheden:

* Battipaglia
* Contursi - Sicignano (6,5 km)
* Padula - Lauria Nord (31 km)
* Altilia - Falerna (18 km)
* Lamezia Terme - Pizzo Calabro (19 km)
* Mileto - Rosarno (11 km)
* Palmi - Scilla (20 km)

236 kilometer is reeds afgerond:

* Eboli
* Sicignano - Padula (50 km)
* Tarsia - Cosenza (33 km)
* Falerna - Lamezia Terme (16 km)
* Vibo-S.Onofrio - Mileto (22 km)
* Rosarno - Palmi (17 km)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Chris » do 19 aug 2010, 14:27

Filegevoelige wegvakken vanwege werkzaamheden:
Afbeelding
SPOILER: TOON

Padula - Lauria Nord
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Pino » do 19 aug 2010, 15:21

Het verhaal van de discussie tussen de oost- en westkust die eindigde in een snelweg over de bergen is nieuw voor mij. Ik had altijd aangenomen dat de route enigszins door het midden een manier was om zo eenvoudig mogelijk aansluiting te geven op de belangrijkste plaatsen van Calabria, op provinciehoofdsteden als Cosenza en Catanzaro. De A3 was tenslotte bedoeld als manier om het arme zuiden te ontsluiten. Ten tijde van de aanleg van de A3 werd nog gesproken over "La Terza Isola", het derde eiland dus naast de echte eilanden Sicilië en Sardinië. Een route direct langs de westelijke kust was wellicht wat sneller geweest op weg naar Reggio en Sicilië, maar had nooit die ontsluitingsfunctie kunnen hebben voor een complete regio. Daarbij is een route dwars door het midden vanuit een netwerkgedachte ook niet zo heel gek. Met één ruggegraat en korte raccordi autostradale heb je een vrij robuuste structuur. In Midden-Italië vervult de A1 eenzelfde rol.

Wat betreft zorgenkindjes, ze hadden deze weg gewoon nooit de A3 moeten noemen. Het is altijd een substandaard snelweg geweest, en lijkt meer op een superstrada met SS-prefix dan op een autostrada. Maar ja, die autosnelweg-status, die zal ook wel hebben gehoord bij de ontsluitingsgedachte van de jaren '60. Feit is dat de Italiaanse staat nooit een investeerder bereid heeft gevonden om de weg ten zuiden van Salerno te exploiteren. Het blijft dus een weg in beheer van ANAS, en dat is een organisatie die bekend staat om slecht wegonderhoud. Daarmee wel tolvrij; dat maakt de route tot een redelijk unicum in het Italiaanse snelwegennet. Zelf zou ik de route graag nog eens afrijden, al wacht ik daarmee graag tot na 2013 ...

Bijgaande foto's van SSC-gebruiker GiuWay, genomen in het bergachtige gedeelte tussen Padula en Lauria.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Vinny » do 19 aug 2010, 18:20

Wat betreft zorgenkindjes, ze hadden deze weg gewoon nooit de A3 moeten noemen. Het is altijd een substandaard snelweg geweest, en lijkt meer op een superstrada met SS-prefix dan op een autostrada. Maar ja, die autosnelweg-status, die zal ook wel hebben gehoord bij de ontsluitingsgedachte van de jaren '60. Feit is dat de Italiaanse staat nooit een investeerder bereid heeft gevonden om de weg ten zuiden van Salerno te exploiteren. Het blijft dus een weg in beheer van ANAS, en dat is een organisatie die bekend staat om slecht wegonderhoud. Daarmee wel tolvrij; dat maakt de route tot een redelijk unicum in het Italiaanse snelwegennet. Zelf zou ik de route graag nog eens afrijden, al wacht ik daarmee graag tot na 2013 ...
De A3 is een snelwegmuseum pur sang. Tussen Napels en Pompeii is het ook een druk bereden toeristische route. Wat je daar meemaakt is met geen pen te beschrijven. Weg is overigens wel een tolweg. Het snelwegstatuut schijnt uit de jaren '30 te stammen (een van de allereerste snelwegen ter wereld) dus waarschijnlijk verklaart dat en de substandaard uitvoering en toch de Autostrada betiteling. Een ander verhaal (te lezen in het Beste boek van de Weg) is dat delen van de weg in de jaren '70 tolvrij zijn gemaakt om de zuid-Italiaanse economie te stimuleren. Verder heeft de maffia ook de nodige financiele middelen verkregen door dubieuze constructies met bouwbedrijven die aan de verbetering van de weg werken.

Kortom een weg vol verhalen. Zou een mooie roadmovie kunnen opleveren :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Pino » do 19 aug 2010, 18:29

Route is tolweg tussen Napoli en Salerno. Naar ik begrijp is een gedeelte in 1929 als snelweg gebouwd, en daarmee een van de oudste stukjes snelweg ter wereld. Andere delen zijn zelfs nog een paar jaar ouder. Die zijn oorspronkelijk niet als snelweg gebouwd, maar upgraded. Naar een niveau dat ongeveer gelijk is aan dat van 1929. Het gedeelte ten zuiden van Salerno is gebouwd om de economie van Basilicata en Calabria te stimuleren. Is daarom al vanaf de opening tolvrij.

Is er trouwens iemand bekend met het verhaal dat de EU op enig moment op de huidige complete verbouwing is gaan aandringen? Dat is normaal gesproken nou niet direct iets dat de EU doet; die laat de uitbouw van wegen lekker aan de lidstaten zelf. Het enige dat ik me zo kan voorstellen is dat Italië al in de jaren '80 een enorme subsidie heeft ontvangen uit het Structuurfonds voor arme regio's om de A3 te kunnen verbeteren, maar dat de EU toch eens wat vragen is gaan stellen toen er ver in de jaren '90 nog steeds geen verbetering zichtbaar was. En dan kom je inderdaad terecht bij de onderwereld (de Ndrangheta om precies te zijn, dat is strikt genomen niet de mafia) die goed heeft geprofiteerd van allerlei projecten. En dat nog steeds doet trouwens, want ook dit project duurt weer lekker tien jaar langer dan gepland.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Vinny » do 19 aug 2010, 20:43

Wie van SNUPs houdt, kan ik zeker een reisje naar Napels van harte aanbevelen. Alhoewel mijn snelwegervaring alweer dateert van 1996, het was erg halliculant. Overigens is technisch gezien de A 3 ter hoogte van de A 1 ook tolvrij, het tolstation tussen de knooppunten hier is afgebroken (was in 1996 nog wel fysiek aanwezig in de vorm van een betonnen steenmassa). De oprit vanaf de weg naar Heraculeum richting Pompeii is overigens ook briljant. Dat is een U bocht die voor een tourincar niet te nemen is, zonder min of meer straatje te keren op de rijbanen van de autosnelweg. En bedenk dan dat er mensen met 160 km-h over betreffende autostrada heen rijden. Gelukkig zijn Italianen redelijk bedacht op dit soort dingen, we kregen keurig netjes voorrang... :shock:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Willem » do 19 aug 2010, 21:13

De weg schijnt tot aan Reggio aan toe behoorlijk wat verkeer te trekken. Het is een vrij drukke snelweg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Chris » do 19 aug 2010, 21:16

Vinny schreef:Alhoewel mijn snelwegervaring alweer dateert van 1996,

...

En bedenk dan dat er mensen met 160 km-h over betreffende autostrada heen rijden.
1996 is 14 jaar geleden Vinny. Op dit wegvak zit nu een trajectcontrole (tutor). Reken maar dat ze daar dan niet meer met 160 km/h langsrijden.

Overigens is de snelweg sindsdien niet veranderd. Dat deel is in 1929 opengesteld als lokale tolweg, en later tot autosnelweg gepromoveerd, terwijl deze duidelijk niet daar aan voldoet. Maar de omgeving is nogal dichtbebouwd, een nieuwe aansluiting aanleggen betekent de sloop van vele gebouwen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door mavas » do 19 aug 2010, 21:49

Geen invoegstrook, geen uitvoegstrook :!: Heeft wel iets weg van de Spaanse A-7/N-340.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Snelwegfreak » do 19 aug 2010, 22:01

^^
Gelukkig is dat bij de nieuwe Autovia's en Autopista's voltooid verleden tijd. Zo ook op enkele nieuw verbreedde stukken van de AP-7.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Vinny » do 19 aug 2010, 22:18

Het was volgens mij deze afrit (eentje verderop). het lijkt erop dat ze daar nu wel een korte invoegstrook hebben...
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 3&t=k&z=17
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Wouter N14 » do 19 aug 2010, 22:28

^^ Wat een aanfluiting, uhm aansluiting :lol:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Pino » vr 20 aug 2010, 0:12

Willem schreef:De weg schijnt tot aan Reggio aan toe behoorlijk wat verkeer te trekken. Het is een vrij drukke snelweg.
Valt volgens mij wel mee. Je hebt piekmomenten in het jaar, zoals in lange weekenden en tijdens de zomer-uittocht wanneer veel "geëmigreerde" zuiderlingen terug gaan naar het zuiden. Maar in het algemeen is de A3 een route die ik, ondanks de zware verkeershinder die er nu al jaren is, vrijwel niet terug zie komen in de dagelijkse filemeldingen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Vinny » vr 20 aug 2010, 12:59

Er is dan ook geen automatische verkeersdetectie. Lang niet alle files die er daadwerkelijk staan zullen genoemd worden ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Ds79m » vr 20 aug 2010, 19:10

Ik ken alleen het stuk tussen Salerno en Pompeii. Een bijzonder mooie weg, met fraaie uitzichten zo nu en dan. Maar inderdaad soms zeer substandaard aangelegd, met korte opritten en scherpe bochten. Op sommige plekken lijkt de weg ook niet meer dan anderhalve rijstrook breed.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Chris » wo 25 aug 2010, 14:13

Een indruk van de complexiteit van het project in Calabria:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Chris » wo 25 aug 2010, 14:29

A3 Napoli - Salerno

Hier zijn ze ongeveer altijd aan het werk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Pino » wo 25 aug 2010, 14:31

Een indruk van de complexiteit van het project in Calabria:
Een perfecte samenvatting van het hele project in één foto. Het doel is het rechttrekken van de vele te krappe bochten. Om dat te kunnen bereiken zijn nieuwe bruggen en nieuwe tunnels nodig, waar de oude route vaak eerder de rondingen van een berg volgde.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] A3 Napoli - Reggio Calabria

Bericht door Chris » wo 25 aug 2010, 14:37

Dat laatste klopt, en kan je bijvoorbeeld ook zien in de A7 ten noorden van Genova en de A10 ten westen van Genova. De nieuwe rijbaan gaat door tunnels, terwijl de oudere de contouren van de berghellingen volgt (en dus veel meer bochten heeft).

Plaats reactie