Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.
Moderator: Moderatoren
-
RSK
- Penningmeester
Bericht
door RSK » di 11 feb 2020, 13:55
Chris schreef: ↑vr 12 jul 2019, 13:27(reken eens uit wat deze projecten kosten per kilometer of per kWh)
Oké, dat lijkt me wel een interessante. Ik pak even de busbaan in Spijkenisse.
WoutdeWegenbouwer schreef: ↑do 25 jul 2019, 10:01Spijkenisse heeft
2 miljoen gekost inclusief alle verificatie en validaties.
’s Werelds eerste energieopwekkende busbaan aangesloten in Spijkenisse
De verwachte elektriciteitsopbrengst van de 100 meter zonnebusbaan langs de N218 is ca. 30.000 kWh per jaar: voldoende voor 10 huishoudens.
De huidige stroomprijs vertegenwoordigt een waarde van €0,21 per kWh inclusief belastingen en BTW, dus het wegdek zou in theorie €6.300 per jaar op moeten leveren. Op een totaalplaatje van €2 miljoen is dat 0,315% rendement per jaar. Omgekeerd redeneren kan ook: als de panelen 20 jaar mee zouden gaan, leveren ze in totaal 600.000 kWh. Dat komt neer op €3,33 per kWh, oftewel bijna 16 keer de consumentenstroomprijs en bijna 90 keer de marktprijs voor elektriciteit.
Nu is het natuurlijk wel zo, dat er ook een bepaalde factor wegdek in zit. Wanneer je 100 meter asfalt of beton neer zou leggen, kost dat ook centen. Die kosten moet je eigenlijk van die 2 miljoen af halen, en dan bovenstaand sommetje nog een keer maken. Iemand die een indicatie heeft?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.
-
PeterSchoeber
- autoweg
Bericht
door PeterSchoeber » di 11 feb 2020, 14:26

De kosten van het wegdek hangen heel sterk af van de ondergrond en van de belasting. Een fietspad op stevige zandgrond kost meer een fractie per vierkante meter in vergelijking met een busbaan ergens in de polder/op het veen in het westen des lands.
Een vergelijk maken is erg moeilijk en ik zou zo niet 1,2 3 een grootst gemene deler kunnen samenstellen.
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » di 11 feb 2020, 16:04
Kijkend naar de problemen van solaroads elders in den landen zal die 20 jaar never nooit gehaald worden.
Als je zo nodig van 2 miljoen af moet, is het goedkoper om het in de fik te steken.
-
Basjuh1981
- autoweg
Bericht
door Basjuh1981 » di 11 feb 2020, 19:49

Ik wil mijn bankrekening wel ter beschikking stellen

-
Rein
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Rein » wo 12 feb 2020, 15:04
Blijkbaar weet SolaRoad zichzelf goed te verkopen (en hebben politici en beleidsmakers oogkleppen op en hebben ze nog niet begrepen dat alle SolaRoad projecten mislukt zijn), want op de N417 bij Maartensdijk is ook een project in de planning waarbij over 350 meter zonnepanelen in een fietspad worden gelegd. Vanavond is er een informatieavond.
Vereniging Groenekan schreef:
Vanaf de zomer van 2020 voert de provincie Utrecht wegwerkzaamheden uit aan de N417 tussen Maartensdijk en Hollandsche Rading. De werkzaamheden betreffen het aanbrengen van zonnepanelen op een gedeelte van het fietspad (in juli/augustus) en groot onderhoud aan de weg, inclusief een aantal aanpassingen (in september/oktober).
INLOOPBIJEENKOMST
Om bewoners en andere belanghebbenden/belangstellenden te informeren over de werkzaamheden, organiseert de provincie Utrecht een inloopbijeenkomst:
Datum: Woensdag 12 februari 2020
Tijd: Inlopen tussen 18:30 en 21:00 uur
Locatie: Dorpshuis Hollandsche Rading, Dennenlaan 57, 3739 KM Hollandsche Rading
Tijdens de inloopbijeenkomst presenteert de provincie Utrecht haar plan van aanpak voor het groot onderhoud en voor de gelijktijdige uitvoering van een aantal extra aanpassingen op en rond de weg in september/oktober. Ook is er informatie over de zonnepanelen die deze zomer op een gedeelte van het fietspad worden aangebracht (over een lengte van circa 350 meter, ter hoogte van Maartensdijk). Medewerkers van de provincie Utrecht, de gemeente De Bilt en SolaRoad zijn aanwezig om een nadere toelichting te geven en vragen te beantwoorden.
-
Wouter N14
- Moderator
Bericht
door Wouter N14 » wo 12 feb 2020, 17:39

Daar wonen vast wel een paar forummers bij in de buurt...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door mavas » do 13 feb 2020, 15:19
Maar zonnepanelen op een fietspad zijn toch op zich wel een succes gebleken? In Krommenie hoor je er niks meer over, dus geen bericht, is goed bericht?
-
PeterSchoeber
- autoweg
Bericht
door PeterSchoeber » do 13 feb 2020, 15:42
Inmiddels heb ik vanmiddag geconstateerd dat de nieuwe zonnepanelen in het fietspad met witte plastic zijn afgedekt. De geplande opleverdatum is opgeschoven naar 24 februari en na enig kabelwerk in de ochtenduren was er vanmiddag geen activiteit meer zichtbaar ter plekke.
De fietsers worden inmiddels over de langs het fietspad gelegen parkeerstrook geleid deels met behulp van kunststof rijplaten dus de veiligheid is een stuk verbeterd. Eerst moesten de fietsers oversteken waarbij de drukke parallelweg werd gekruist hetgeen een onveilige situatie opleverde.
Met vriendelijke groet,
-
Rein
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Rein » do 13 feb 2020, 15:46
mavas schreef: ↑do 13 feb 2020, 15:19
Maar zonnepanelen op een fietspad zijn toch op zich wel een succes gebleken? In Krommenie hoor je er niks meer over, dus geen bericht, is goed bericht?
Ik heb het idee dat ik een smiley mis of was je serieus?
Voor zover je serieus was: het is maar hoe je 'succesvol' uitlegt. De
projectorganisatie gebruikt woorden als 'waardevolle resultaten', 'grote verbeterslagen zijn gemaakt', 'de toplaag wordt verder geoptimaliseerd' en 'perspectieven voor de toekomst'. Nou als dit soort termen worden gebruikt dan weet je het wel. In mijn woorden: mooi-weerpraatjes om niet te hoeven zeggen dat het een veel te duur project is met heel veel onverwachte ontwikkelingen.
Lokale media gebruiken woorden als '
’t was niks en ’t wordt ook nooit iets…' en ik denk dat dit dichterbij de waarheid zit dan de praatjes van de projectorganisatie. En ook op
Wikipedia is te lezen wat de werkelijke resultaten zijn geweest van de pilot in Krommenie.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » do 13 feb 2020, 20:47
Tijd voor een programma als Zembla, Nieuwsuur of Brandpunt om eens aandacht te besteden aan gemeenten die graag een goede beurt maken om zich vervolgens te laten naaien.
-
Durashift
- autoweg
Bericht
door Durashift » do 13 feb 2020, 23:28
Tja.. wellicht hadden de benen tijdens de brainstorm sessie, destijds bij TNO, nog iets langer op tafel moeten blijven liggen.. zodat dit idee gepasseerd zou zijn?
(..) ‘Het idee komt uit een brainstormsessie die we bij TNO hadden in 2009. Tijdens dat soort sessies wisselen we geregeld ideeën en wensen uit die kunnen leiden tot innovaties die vooral op de langere termijn meerwaarde bieden. SolaRoad kwam daaruit naar voren als een innovatie die de moeite waard was om nader te onderzoeken. In 2009 zijn we overigens van start gegaan met Zon-e-weg, de voorloper van SolaRoad. (..)
https://www.solaroad.nl/wp-content/uplo ... BU2013.pdf
Als ze bij Strukton nou ff die 'nieuwe liefde' van de groot-eigenaar (dhr. Sanderink).. erop af sturen.. die schijnt
overal verstand van te hebben.. dus dan is het lek zo boven en wordt dit een gigantisch succes natuurlijk.
https://www.consultancy.nl/nieuws/26520 ... -sanderink
-
PeterSchoeber
- autoweg
Bericht
door PeterSchoeber » ma 17 feb 2020, 17:24
Het gaat erg goed,

not dus, met het stukje fietspad op zonnepanelen hier op Remmerden. Toen ik vanmiddag naar het huis van de gemeente ging in Rhenen was men bezig met het eruit halen van de "solarroad". De "Solarroad" bestaat in feite uit een stelconplaat met daarop een laag zonnepanelen.
Geen idee wat er niet goed is maar de platen waren vorige week, en ook dit weekeinde, met witte plastic. Na het verwijderen van de "Solarroad" is de witte plastic weer terug gelegd in het cunet. Mag er soms geen water op komen?

Met vriendelijke groet,
-
Durashift
- autoweg
Bericht
door Durashift » ma 17 feb 2020, 20:18
Nou, ik keek ook al vreemd naar dat plastic.. dat lag vorige week toch een stukje hoger
Productiefoutje?
-
PeterSchoeber
- autoweg
Bericht
door PeterSchoeber » ma 17 feb 2020, 20:55

Dat vermoed ik wel gelet op het feit dat de platen met witte plastic folie waren afgedekt. Nu gaapt er dus een diep gat, maar hopen dat de borden goed blijven staan en er niet per ongeluk een wielrenner er toch in duikt onder het motto "dat bord geldt niet voor mij".
BTW waar werk jij op Remmerden dat je het ook dagelijks volgt.
Met vriendelijke groet,
-
Durashift
- autoweg
Bericht
door Durashift » ma 17 feb 2020, 21:21
Ik verblijf in de hoek van de waterzuivering, zeg maar.
-
PeterSchoeber
- autoweg
Bericht
door PeterSchoeber » wo 19 feb 2020, 23:19
De Gelderlander weet weer iets te melden over het stukje fietspad op zonnepanelen.
https://www.gelderlander.nl/rhenen/ruim ... ~a3f00281/ Is denk een archief foto van een week of wat geleden met de gedeputeerde want toen ik er om 15.50 uur langs kwam lag het wegdek er nog niet weer in.
Met vriendelijke groet,
-
Durashift
- autoweg
Bericht
door Durashift » vr 21 feb 2020, 16:24
Vanmiddag was er activiteit.
Iets met de kabels denk ik, er was in ieder geval een kruiwagen en schep aanwezig en de werkauto stond bij de regelkasten nabij de rotonde.
-
PeterSchoeber
- autoweg
Bericht
door PeterSchoeber » vr 21 feb 2020, 20:19

Daar heb ik dan weinig, beter gezegd niks, van gezien terwijl ik toch twee keer daar ben geweest met het uitlaten van de hond en het wegbrengen van de post aan het eind van de middag.
Voor het overeind zetten van de omgevallen bebording waren ze in ieder geval te beroerd want dat heb ik maar gedaan om te voorkomen dat een fietser tegen de onderzijde van het bord knalde.
Met vriendelijke groet,
-
PeterSchoeber
- autoweg
Bericht
door PeterSchoeber » vr 06 mar 2020, 23:21
Inmiddels zijn wij 2 weken verder na mijn vorige post en helaas moet ik jullie melden dat er verder niks, maar dan ook echt niks, meer is gebeurd bij dit project. De omver getrapte borden zijn inmiddels wel overeind gezet. Ben benieuwd wanneer dit vervolgd gaat worden.
Met vriendelijke groet,
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door mavas » za 07 mar 2020, 8:24
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/263160/t ... nnepanelen
Op Texel wil men 140 kilometer fietspad voorzien van zonnepanelen. Het is een dure oplossing, maar de wethouder vindt van niet

-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » za 07 mar 2020, 9:04
"We moeten eerst maar eens kijken wat het rendement is"
Kijk dan eens naar het 'succes' van andere Solar fietspaden...
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » za 07 mar 2020, 9:40
Dit soort dingen komen vaak uit andere potjes.
Koop je als organisatie energie in, dan zou dit direct afvallen, want veel te duur
Leg je een verharding van deze kostprijs aan, dan zou dit afvallen, want veel te duur
Maar komt het uit een potje duurzaamheid, dan kan het ineens wel
-
Durashift
- autoweg
Bericht
door Durashift » za 07 mar 2020, 22:21
Afgelopen (na)middag was er weer activiteit
Zelfde kerel als laatst (met de kruiwagen) was er weer + een grondwerk- en bestratingsbedrijf. Aan de zijde van de Rijn lagen allemaal opsluitbanden in het werkvak. Ik weet eerlijk gezegd niet of die er nou al lagen of dat men dat nu erin heeft gelegd..
Enfin, als men in aankomende week die prefab platen er weer inleggen.. dan is het zaakje zo gepiept, lijkt mij.
Dat witte plastic zeil ligt er weer in, ieder geval.
-
PeterSchoeber
- autoweg
Bericht
door PeterSchoeber » ma 09 mar 2020, 13:36

Ik denk, weet wel zeker, dat de zonnepanelen in de solarroad nog even op zich laten wachten. Uit zeer betrouwbare bron, mijn lieftallige echtgenote, die de hond uitliet vernomen dat men de boel aan het dicht straten was.
Kennelijk zit er iets "niet helemaal" goed met deze solarroad. Ik ben toch wel heel benieuwd wanneer de zonnepanelen gelegd gaan worden.
Met vriendelijke groet,
-
Durashift
- autoweg
Bericht
door Durashift » ma 09 mar 2020, 20:47
Ja, het wordt een mooie klucht..

-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » zo 19 apr 2020, 22:30
Ik kwam vanmiddag door Remmerden om eens te kijken hoe het stond met de SolaRoad. Helaas was er niks te zien. Ik zag aan de oostzijde van Remmerden (vlakbij de rotonde) wel een kast staan met daarbij een asfaltfietspad dat een stukje door tijdelijke bestrating is onderbroken. Is dat de locatie van het zonnepanelenfietspad? Die kast staat er volgens Street View al langer, kan ook een OV-kast zijn.
Een opmerkelijke plaats wel, dat Remmerden. Eigenlijk een bedrijventerrein met een paar huizen ertussen. Dat lijkt mij nou niet een ideaal bereikbaar bedrijventerrein voor vrachtverkeer....
-
Durashift
- autoweg
Bericht
door Durashift » zo 19 apr 2020, 22:50
Geen nood, er komen nog méér innovatieve ideeën voor het fietspad van de toekomst aan.
- SPOILER: TOON
(..) Het Fietspad van de Toekomst ligt langs de N225, grotendeels op de toekomstige snelfietsroute tussen Utrecht en Veenendaal. Het wordt gebruikt als experimenteerruimte voor innovaties die fietsen nog aantrekkelijker maken. (..)
https://www.fietspadvdtoekomst.nl/goedo ... bedrijven/
Ruimte bieden voor alle soorten fietsers door het beter benutten van bestaande fietspaden. Dat is het idee achter de bliksemsnelle baan. Met minimale ingrepen en behoud van wat er is creëren we ruimte voor de snelle forens én een veilige en comfortabele route voor de recreatieve fietser.

Ik denk dat de aanwonenden in Elst deze ombouw van een stukje N225 wel aanstaat... maar lijkt mij niet realistisch.. tenzij het autoverkeer een nieuwe weg, op palen, door de uiterwaarden krijgt..
Vele automobilisten hebben nu al moeite om de 30 km/h zone aldaar op te volgen..

-
Wouter N14
- Moderator
Bericht
door Wouter N14 » zo 19 apr 2020, 22:51

Groep 6 mocht de Photoshop-plaatjes maken?

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Chrysa
- autoweg
Bericht
door Chrysa » zo 19 apr 2020, 23:20
Ze hebben de driestrooksweg opnieuw uitgevonden.