Waze

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

petervdveen
autoweg

Re: Waze

Bericht door petervdveen » wo 26 feb 2020, 12:49

mavas schreef: wo 26 feb 2020, 9:41 Ik heb op mijn werkplek geen toegang tot Slack.

Afbeelding
Wie heeft geinterpreteerd dat de Verspronckweg afgesloten is?
Als ik kijk op de officiele wegwerkzaamhedenkaart van Haarlem https://live.andes.nl/haarlem dan zie ik nergens een tekening waarin de weg afgesloten zou moeten zijn. Ook bij de andere websites met verkeersinformatie vind ik niet terug dat de weg afgesloten is.
Melding komt van de Gemeente Haarlem.
In de DATEX II data zie ik het volgende:

Wegafsluiting van: 17-02 t/m 20-03
Gelding voor voertuigtype:Auto, bus, fiets, vrachtwagen.
Uitgezonderd: Hulpdiensten

Is de weg nu wel of niet dicht, zo niet dan zorg ik dat we deze er uit halen.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » wo 26 feb 2020, 12:55

Toevoeging:

Door je bericht ga ik er vanuit dat er enkele afsluitingen niet kloppen.

Ik zie dat er van twee segmenten niet is gespecificeerd welke modaliteiten de afsluiting voor geldig is. Die heb ik verwijderd.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 26 feb 2020, 13:14

Ik snap niet wat er dan mis gaat in Datex II.
- Tomtom: Verspronckweg is open voor auto's.
- Google maps: Verspronckweg is open voor auto's.
- https://live.andes.nl/haarlem: Verspronckweg is open voor auto's.
- zelf gezien: diverse auto's stonden voor de rotonde te wachten.

Op die website van de gemeente kun je de verkeerstekening vinden. https://ltc.andes.nl/ltc/Document/Download/CWQR: Verspronckweg is open voor auto's.

Zoals je kunt zien in die tekening is er niks aan de hand voor auto's. Ook de zijwegen zijn toegankelijk, maar enigszins in breedte beperkt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » wo 26 feb 2020, 14:22

mavas schreef: wo 26 feb 2020, 13:14 Ik snap niet wat er dan mis gaat in Datex II
Verkeerde invoer. Gebeurd in 80% van de gevallen door incompetente ambtenaren.

De afsluitingen staan nu conform de PDF.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 26 feb 2020, 15:00

petervdveen schreef: wo 26 feb 2020, 14:22
mavas schreef: wo 26 feb 2020, 13:14 Ik snap niet wat er dan mis gaat in Datex II
Verkeerde invoer.
Maar Google Maps en TomTom gebruiken ook Datex II en zij hebben de afsluiting niet. Dus wat doen ze bij Google Maps en TomTom goed en bij Waze verkeerd?

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 26 feb 2020, 15:47

^^
petervdveen schreef:Verkeerde invoer. Gebeurd in 80% van de gevallen door incompetente ambtenaren.
Maar dan zou iemand van Waze het nog kunnen checken voordat het online gaat, of niet?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 26 feb 2020, 15:52

Nederland heeft bijna 140.000 kilometer weg, het is bijna onmogelijk om alle dingen die op die wegen plaatsvinden handmatig te checken...

De vraag is dan of het realistisch is om te verwachten dat de situatie van het complete wegennet, tot woonstraten en landwegen aan toe, op elk moment van de dag accuraat zal zijn.

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » do 27 feb 2020, 8:31

boe! schreef: wo 26 feb 2020, 15:00 Maar Google Maps en TomTom gebruiken ook Datex II en zij hebben de afsluiting niet. Dus wat doen ze bij Google Maps en TomTom goed en bij Waze verkeerd?
Dat doen ze niet.
Google Maps gebruikt Waze data (met een eigen sausje)
TomTom heeft zijn eigen algoritme om te bepalen of een weg open of dicht is.

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » do 27 feb 2020, 8:32

Wesso schreef: wo 26 feb 2020, 15:47
petervdveen schreef:Verkeerde invoer. Gebeurd in 80% van de gevallen door incompetente ambtenaren.
Maar dan zou iemand van Waze het nog kunnen checken voordat het online gaat, of niet?
Ik hoor een nieuwe vrijwilliger aankomen :top:

Je kan je hier aanmelden:
http://bit.ly/SlackInviteBNL

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 27 feb 2020, 9:06

Gisteren eens een poging gewaagd een inmiddels afgebouwde bouwweg bij mij in de buurt uit het systeem te krijgen met de map editor. Had kennelijk genoeg credits opgebouwd om een 24 uur per dag geslotenverklaring in te mogen voeren. De routeplanning naar huis gaat nog steeds over die weg, dus er loopt vermoedelijk nog een review op. Benieuwd hoe dat verder gaat ...

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 10 mar 2020, 14:40

Zijn er hier mensen die soms er ook last van hebben dat een melding voor een flitspaal twee keer in beeld komt en daarna een van de twee niet meer verdwijnt? Enige optie om die te laten verdwijnen is de app herstarten, wat nogal lastig is tijdens het rijden met carplay...

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 10 mar 2020, 16:16

^^ Geen last van.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 10 mar 2020, 16:38

Ik heb dat soms wel, met name in Frankrijk had ik dat, waar de laatste flitsmelding in beeld blijft tot je de app herstart.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 16 mar 2020, 10:56

^^ Exact dit gedrag ervaar ik dus nog steeds. Hoewel het niet constant is. Soms 1,5 week niet en daarna kan het zo twee dagen achter elkaar raak zijn. Ik vermoed dat dit gewoon een bug is die twee keer de melding toont en een soort ghosted popup achterlaat die niet meer te sluiten is. Bloedirritant is het wel, want het valt dan over de layer die route aanwijzingen geeft.

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » wo 15 apr 2020, 19:14

Waar de kleurtjes bij Huizen op waren, was mijn route naar huis juist zeer gekleurd.

Afbeelding

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 21 apr 2020, 16:46

Ik vraag mij af: Wat is de beste manier om duidelijk te maken dat er 2-0-systeem op een weg actief is, waar voorheen 2 rijstroken per richting waren?
Ik ben dit nu aan het invoeren in Melvin, maar hoe wordt dit voor de Waze-community duidelijk?

Is het dan gewenst om 1 rijbaan als afgesloten in te voeren in Melvin, of juist niet? Want de weg is nog gewoon in alle richtingen berijdbaar. Maar in 1 fase zijn de op- en afritten aan de westzijde niet beschikbaar, in een tweede fase is dit het geval aan de oostzijde.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » di 21 apr 2020, 17:14

mavas schreef: di 21 apr 2020, 16:46 Ik vraag mij af: Wat is de beste manier om duidelijk te maken dat er 2-0-systeem op een weg actief is, waar voorheen 2 rijstroken per richting waren?
Ik ben dit nu aan het invoeren in Melvin, maar hoe wordt dit voor de Waze-community duidelijk?

Is het dan gewenst om 1 rijbaan als afgesloten in te voeren in Melvin, of juist niet? Want de weg is nog gewoon in alle richtingen berijdbaar. Maar in 1 fase zijn de op- en afritten aan de westzijde niet beschikbaar, in een tweede fase is dit het geval aan de oostzijde.
Voor Waze is in principe enkel relevant als een rijbaan is afgesloten. De overige informatie wordt door het systeem zelf bepaald dmv FCD.

Rijstrookafsluitingen zijn natuurlijk wel interessant, maar die informatie is over het algemeen niet betrouwbaar genoeg om automatisch door te zetten.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 21 apr 2020, 18:00

mavas schreef: di 21 apr 2020, 16:46 Ik vraag mij af: Wat is de beste manier om duidelijk te maken dat er 2-0-systeem op een weg actief is, waar voorheen 2 rijstroken per richting waren?
Snelheidsbeperking invoeren. Als alle relaties beschikbaar zijn, kan je geen afsluitingen invoeren.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 21 apr 2020, 18:28

Het gaat om een werk waarbij eerst de westelijke rijbaan dichtgaat en wordt geasfalteerd. En waar dan het verkeer over de oostelijke rijbaan rijdt in 2 richtingen. En een fase later andersom.

In de fase dat de westelijke rijbaan is afgesloten zijn de opritten en afritten aan de westzijde ook niet bereikbaar voor het gemotoriseerde verkeer, die aan de oostzijde wel.
In de 2e fase weer andersom.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 21 apr 2020, 19:14

Dan zijn feitelijk alleen de betreffende op- en afritten gesloten en dat is wat ik als weggebruiker wil weten. Dat er minder rijstroken beschikbaar zijn, er een lagere snelheid geldt en dat dat wellicht vertraging oplevert, zie ik wel terug in de verwachte reistijd die Waze berekent.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 21 apr 2020, 19:40

Precies. Je kunt vrij nauwkeurig invullen welk vak er afgesloten is. De hoofdrijbaan dan dus niet.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 21 apr 2020, 21:14

Duidelijk wat hierboven wordt geschreven, alleen onderstaande is mij niet duidelijk.
petervdveen schreef: di 21 apr 2020, 17:14

Voor Waze is in principe enkel relevant als een rijbaan is afgesloten. De overige informatie wordt door het systeem zelf bepaald dmv FCD.

Rijstrookafsluitingen zijn natuurlijk wel interessant, maar die informatie is over het algemeen niet betrouwbaar genoeg om automatisch door te zetten.
Er is per fase 1 rijbaan afgesloten. Dus die wil je wel ingevuld hebben? Je reactie is me niet geheel duidelijk namelijk.

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » di 21 apr 2020, 21:36

mavas schreef: di 21 apr 2020, 21:14 Er is per fase 1 rijbaan afgesloten. Dus die wil je wel ingevuld hebben? Je reactie is me niet geheel duidelijk namelijk.
Goed punt.
Nee, die moeten niet ingevuld.

Het is alweer een tijd geleden dat ik op het gebruikersoverleg was van Melvin, maar volgens mij als een verbinding nog mogelijke was (hetzij een rijstrook afsluiting, hetzij via de tegenoverliggende rijbaan) dat er geen rijbaan afsluiting gemeld zou worden.
In ieder geval voor Waze is dat de gewenste situatie.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 24 apr 2020, 19:58

Ik heb het nu zo ingevoerd wat meerdere personen hier gemeld hebben. Alleen de op- en afritten afgesloten ingetekend op de momenten dat ze gepland zijn.
Verder een snelheidsbeperking ingevoerd in beide richtingen op de hoofdrijbaan.

Nu nog kijken hoe het wordt overgenomen in waze.
Gaat om de n208 vanaf 10 mei.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 28 mei 2020, 22:02

Ligt het aan mij of zijn de nieuwe stukken overdag 100 nog niet lekker verwerkt in Waze? Heb natuurlijk nog maar weinig gereden sinds de invoering tijdens Corona (ben immers een thuiswerker en ben pas nu weer wat aan het touren), maar ik heb een aantal keer overdag 130 als maximumsnelheid zien staan. Kan uiteraard toeval zijn ...

Ik kan uiteraard een melding doen en de maximumsnelheid 100 opgeven, maar daarbij kan ik dan weer niet aangeven dat dat alleen overdag geldt. De reistijdberekeningen komen trouwens prima uit: ik rijd keurig iets boven de 100 over stukken die als 130 in de app lijken te staan, maar ik kom toch aan rond het verwachte tijdstip. Zal raken aan het feit dat Waze rijtijden betekent op basis van daadwerkelijke snelheden en niet de geldende maximumsnelheid?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 28 mei 2020, 22:04

Pino schreef: do 28 mei 2020, 22:02Kan uiteraard toeval zijn ...
Dat is geen toeval. De normale maximumsnelheden worden weergegeven.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 28 mei 2020, 22:16

^^ Het is maar wat je normaal noemt. Hoewel het overdag op het moment vrij simpel is -op alle snelwegen 100-, is dat toch echt de normale maximumsnelheid, en ik zou er niet op willen vertrouwen dat dit met een jaartje weer weg zal zijn. Of gaat het om de verschillen tussen tijden waarop een verlaagde maximumsnelheid geldt en de maximumsnelheid gedurende de rest van de dag, waarbij dan “rest van de dag” in de app wordt aangegeven? Was dat vóór deze 100 overdag ook al zo?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 28 mei 2020, 22:21

Mijn ervaring is dat er niets is veranderd. 130 km/u is het uitgangspunt, tenzij de maximumsnelheid al was beperkt tot 120 km/u of 100 km/u, dan wordt die snelheid weergegeven. Bij de 100/130 en 120/130 wegvakken die er waren werd volgens mij al de hoogste snelheid weergegeven en dat is met 100 km/u overdag niet veranderd.

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » do 28 mei 2020, 22:22

De afwijkingen van 'normaal' worden getoond in de app.

De redenatie is: Iedereen weet dat het overdag 100 km/h is. Dus dat hoeven we niet perse te tonen. De afwijkingen van de honderd, die weet niet iedereen, vandaar dat die snelheden zijn blijven staan.

Voorheen werd er bij variabele snelheden niets getoond. Nu kiezen we er dus voor om de afwijkingen van normaal te tonen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 28 mei 2020, 22:34

petervdveen schreef: do 28 mei 2020, 22:22Voorheen werd er bij variabele snelheden niets getoond. Nu kiezen we er dus voor om de afwijkingen van normaal te tonen.
Dit zal het grote verschil zijn voor mij. Voorheen zag ik op dit soort variabele stukken dus niets staan over de maximumsnelheid; nu kijk ik en denk “dit klopt niet”. Maar het is zoals je zegt: de 100 overdag mag bekend zijn. Zou nog mooier zijn om op alle tijdstippen de dan geldende vmax te zien, maar dat laat zich vast niet even in-programmeren en dan moet je de data ook nog verzamelen...

Dank voor de toelichting in ieder geval!