Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » di 21 apr 2020, 22:46

Ondanks de huidige pandemie en bijbehorende maatregelen, zullen sommige mensen toch nog voorzichtig bezig zijn met vakantieplannen. Maar wat zijn momenteel de mogelijkheden om legaal op vakantie te gaan?

Je kunt uiteraard in eigen land blijven, dat is nog steeds toegestaan.

De grens naar Duitsland is ook nog open, maar toeristische overnachtingen zijn daar vooralsnog verboden. Weet iemand of er een versoepeling aan zit te komen wanneer dit weer toegestaan wordt?

Zweden is ook nog een optie. Je mag niet door Denemarken met een toeristisch doel (ook niet op doorreis naar Zweden), maar de veerdienst Kiel-Göteborg vaart nog dagelijks en die schijn je wel te mogen nemen. Weet iemand hoe de situatie in Zweden is en of men daar van plan is de maatregelen strenger te maken, of juist weer soepeler?

Oostenrijk is van plan de horeca op 15 mei weer te openen, maar voor zover ik weet is het land dan nog niet gelijk toegankelijk voor toeristen uit het buitenland.

IJsland schijnt ook nog steeds toegankelijk te zijn voor toeristen, maar daar kom je momenteel alleen met het vliegtuig.

Heb je aanvullingen of toevoegingen, plaats ze hier!

OVERZICHT PER LAND (laatste update: 29/05)

Inwoners van Nederland mogen nog steeds naar het buitenland reizen. De Nederlandse regering heeft geen uitreisbeperkingen ingesteld. Er zijn geen beperkingen voor inwoners van Nederland die terugkeren vanuit het buitenland. Het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken ontraadt niet-essentiële reizen naar alle landen, maar er is geen reisverbod.

Voor inwoners van België zijn niet-essentiële reizen, inclusief niet-essentiële reizen naar het buitenland, niet toegestaan. Inwoners van België die terugkeren vanuit het buitenland moeten bij thuiskomst 14 dagen in quarantaine.

Onderstaande informatie is derhalve (vooralsnog) voornamelijk op Nederlandse ingezetenen gericht.

Landen die toegankelijk zijn zonder quarantainemaatregelen:

Duitsland heeft grenscontroles ingesteld met sommige buurlanden, en andere buurlanden hebben zelf grenscontroles ingesteld of de grenzen gesloten. Maar vanuit Nederland is de grens nog open en is reizen naar Duitsland mogelijk. Federale regelgeving verbiedt formeel grensoverschrijdingen voor niet-essentiële doeleinden, maar er zijn geen controles en sommige Bundesländer hebben al regelgeving aangenomen die toeristische overnachtingen ook voor Nederlanders toestaat. In Nordrhein-Westfalen mag je in ieder geval al weer op vakantie. Transit door Duitsland naar andere landen is wel toegestaan, mits met een dwingende reden én indien andere landen op je route jou ook toelaten, maar aangezien de meeste andere buurlanden hun grenzen gesloten houden of langdurige quarantainemaatregelen hebben, heb je hier momenteel niet heel veel aan. Transit door Duitsland tussen Nederlandse bestemmingen is niet toegestaan. In de praktijk zijn korte trips de grens over echter niet onmogelijk en lijken deze gedoogd te worden, mits zo spoedig mogelijk wordt teruggereisd danwel doorgereisd; controle is steekproefsgewijs en kan in de gehele grenszone plaatsvinden. Er is een uitgebreide FAQ in het Duits op de website van de Bundespolizei. Op de website van de Duitse overheid is ook een Engelstalige FAQ. Een goed overzicht in het Nederlands (doch geen officiële bron zoals voorgaande websites) is te vinden op de website van het Duitsland Instituut.

Frankrijk is open voor transitverkeer. Een ingevuld certificaat International travel to metropolitan France is benodigd voor de inreis, voor reizen binnen Frankrijk is daarnaast een Attestation de déplacement nodig. Beide documenten kunnen in het Frans en Engels gedownload worden op deze site van de Franse overheid. Je hebt er weinig aan, aangezien Spanje de grenzen gesloten houdt, en Zwitserland ook alleen maar transitverkeer accepteert. Naar Italië is de transit via Duitsland en Zwitserland of Oostenrijk makkelijker dan via België en Frankrijk. In Frankrijk zelf ligt het openbare leven grotendeels stil en mogen mensen nauwelijks hun huis verlaten, dus vakantie houden in Frankrijk is momenteel onmogelijk.

Griekenland gaat per 15 juni open voor toeristen. Wie naar Athene vliegt hoeft niet in quarantaine of een test te ondergaan. Vanaf 1 juli geldt dit ook voor aankomst op andere luchthavens. KLM en Transavia gaan vluchten naar Griekenland weer hervatten.

Italië opent per 3 juni weer zijn grenzen voor buitenlandse bezoekers. Musea, kerken en stranden gaan in de weken vooraf geleidelijk aan weer open, evenals winkels. In winkels zijn mondkapjes verplicht. Er moet wel minimaal een meter afstand worden gehouden. Cafés en restaurants gaan eveneens open. Ook voor het strand zijn specifieke regels van kracht met betrekking tot social distancing.

Luxemburg heeft geen inreisverbod en/of quarantainemaatregelen ingesteld voor andere EU-burgers. Echter, op de grenzen met België zijn grenscontroles en transit door België voor niet-essentiële doeleinden is niet toegestaan (maar wordt in de praktijk soms wel gedoogd). Via Duitsland zou het wat makkelijker moeten gaan, al zit je dan met het feit dat ook Duitsland een inreis alleen toestaat met een dringende reden. De Luxemburgse regering ontraadt alle niet-essentiële reizen. Vanaf 25 mei gaat het land weer open voor toerisme. De KLM-vluchten tussen Amsterdam en Luxemburg worden hervat per 1 juni. Engelstalige informatie is beschikbaar op de website van de Luxemburgse overheid.

Oostenrijk laat EU-burgers toe die bij inreis een maximaal 4 dagen oude verklaring (in het Engels, Duits, Frans of Italiaans) kunnen overleggen van een negatieve COVID-19-test. De horeca in Oostenrijk gaat halverwege juni weer open. Het probleem met reizen naar Oostenrijk is om een COVID-19-test te ondergaan en een verklaring te krijgen, aangezien in Nederland momenteel de prioriteit ligt bij het testen van zorgpersoneel en potentieel geïnfecteerden. Transit door Oostenrijk is ook toegestaan zonder zo'n een verklaring van een negatieve test. Vluchten tussen Nederland en Oostenrijk zijn inmiddels hervat met een dagelijkse KLM-vlucht van Amsterdam naar Wenen, en vanaf 25 mei viermaal per week een vlucht van Wizz Air van Eindhoven naar Wenen. Vanaf 15 juni wordt een inreis over land weer mogelijk; mits Duitsland ook de grenzen opent.

Portugal heeft geen inreisrestricties voor EU-burgers, uitgezonderd Spanjaarden en Italianen. Maar over land is het niet te bereiken vanwege de gesloten grenzen van Spanje. De stranden gaan per 6 juni weer open, daarmee lijkt toerisme weer mogelijk te worden. Zie dit artikel van Reuters. KLM heeft een dagelijkse vlucht tussen Amsterdam en Lissabon, vanaf 4 juli drie vluchten per dag. Transavia gaat vanaf 4 juni weer op Lissabon en Faro vliegen.

Servië gaat vanaf 22 mei weer open voor toeristen. Bij aankomst in Belgrado is er geen verplichte quarantaine of test. Air Serbia hervat vanaf 30 mei beperkt de rechtstreekse vluchten tussen Amsterdam en Belgrado.

Slovenië heeft op 14 mei officieel aangekondigd dat de epidemie in het land voorbij is, nadat twee weken lang het aantal dagelijkse besmettingen onder de tien bleef. Beperkingen voor binnenkomende reizigers uit EU-landen worden stapsgewijs opgeheven en de quarantaineverplichting vervalt voor reizigers uit landen die op de veilige lijst staan. Voor wie over land reist betekent dit dat Nederland, Duitsland en Oostenrijk allemaal op die lijst moeten staan. Reizigers die symptomen van het coronavirus hebben worden echter niet binnengelaten. Het luchtvaartverkeer naar Slovenië wordt ook weer hersteld. Vanaf 1 juni is Ljubljana vanaf Amsterdam het makkelijkst te bereiken met Lufthansa (overstappen in Frankfurt of München) en Swiss (overstappen in Zürich).

Het Verenigd Koninkrijk is momenteel nog open voor Nederlanders, maar er zijn plannen voor een quarantaine periode van 14 dagen voor inkomende reizigers. Er gaan nog beperkt vluchten tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk; British Airways vliegt nog op London Heathrow, KLM vliegt op London Heathrow, Birmingham, Manchester, Glasgow, Newcastle en Aberdeen. De veerboot van Hoek van Holland naar Harwich vaart ook nog. De andere veerdiensten van Nederland naar het Verenigd Koninkrijk (Europoort-Hull en IJmuiden-Newcastle) zijn voorlopig stilgelegd. Aangezien België de grenzen gesloten heeft voor niet-essentiële reizen zijn de Franse veerhavens van Duinkerken en Calais, alsmede de Kanaaltunnel enkel met een omweg via Duitsland te bereiken, maar hier kan de transit een probleem zijn als het om een niet-essentiële reis gaat. Daarmee is voor wie met de eigen auto rijdt de veerdienst vanaf Hoek van Holland derhalve de enige voor de hand liggende optie.
TOEVOEGING
26/05/2020: Inmiddels wordt er in het Verenigd Koninkrijk per 8 juni voor inreizende passagiers een verplichte quarantaineperiode van 14 dagen ingesteld. De verplichting geldt niet voor reizigers vanuit Ierland, maar de huidige Ierse maatregelen maken het voor Nederlanders onmogelijk om via Ierland in transit naar Noord-Ierland en dan eventueel verder naar Groot-Brittanië te reizen. Mogelijk kan deze loophole in de nabije toekomst wel gebruikt worden; Britse reisorganisaties kijken serieus naar routes via Dublin.
Zweden heeft een afwijkende aanpak en houdt de grenzen open voor EU-, EER-, Zwitserse en Britse burgers. Social distancing wordt ook in Zweden toegepast en bijvoorbeeld veel musea en attractieparken zijn gesloten. Kleinere musea, openluchtmusea en kleinere dierenparken zijn vaak wel (beperkt) geopend. Restaurants en cafés mogen geopend zijn. Hotels mogen gebruikt worden en er kan vrij door het land gereisd worden, maar er is dus een beperkt aanbod van (toeristische) activiteiten. Er is een advies om niet meer dan 1-2 uur vanaf de verblijfsplaats te reizen, maar dit is slechts een advies, geen verplichting. In de regio Stockholm is wel sprake van een duidelijke uitbraak van het coronavirus. Om naar Zweden te reizen moet je door Duitsland. Transit door Denemarken is enkel toegestaan voor wie woonachtig is in Duitsland of Scandinavië (bron: Wwebsite Deense politie). De beste optie is dus met de veerboot van Duitsland naar Zweden. Formeel heb je een dringende reden nodig om Duitsland in te mogen reizen, maar het kunnen tonen van een boeking van de veerboot zou in de praktijk mogelijk voldoende moeten zijn om aan te kunnen tonen dat je op doorreis bent en Duitsland dezelfde dag nog gaat verlaten. Het zal er ook van afhangen of je bij de grens of in de grensstreek wordt gecontroleerd, in principe wordt er niet meer gecontroleerd. Bij twijfel kan Google Maps gebruikt worden om een indicatie te krijgen waar gecontroleerd wordt. Wat betreft de veerboten: de route Sassnitz-Trelleborg is stilgelegd, maar Kiel-Göteborg (Stena Line), Travemünde-Trelleborg en Rostock-Trelleborg (beiden TT-Line) en Travemünde-Malmö (Finnlines) zijn nog in bedrijf. KLM onderhoudt dagelijkse vluchten van Amsterdam naar Stockholm en Göteborg (naar beide bestemmingen één vlucht per dag in beide richtingen) die gebruikt kunnen en mogen worden.

Zwitserland is open voor transitverkeer, maar door gesloten grenzen van Italië en de maatregelen van Oostenrijk is dit in de praktijk van weinig nut. Liechtenstein hanteert dezelfde regels als Zwitserland.

Voor reizigers die vliegen:

Op Amsterdam Airport Schiphol zijn de langparkeerterreinen P3 en P4, waarvoor je met een shuttlebus naar de terminal gaat, gesloten. Tegen het lage tarief dat normaal voor P3 gehanteerd wordt, kan van parkeergarage P1 gebruik worden gemaakt. Parkeergarage P1 is direct verbonden met de terminal.

Vanaf de luchthavens Groningen Airport Eelde, Rotterdam-The Hague Airport en Maastricht Aachen Airport vertrekken momenteel geen vluchten.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op vr 29 mei 2020, 16:23, 33 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Chris » di 21 apr 2020, 22:56

De informatievoorziening voor buitenlanders wordt wel complex als de maatregelen versoepeld worden en internationaal verkeer weer wat op gang mag komen. Je kan niet altijd afgaan op losse nieuwsberichten in de media, elk land hanteert een eigen beleid, wat op zich logisch is, maar daardoor krijg je wel een onoverzichtelijke situatie omdat ieder land net een week voor of achter loopt op maatregelen in andere landen.

Ik ga er maar van uit dat ik in mei nog niet naar het buitenland kan gaan, ik hou nog wel enige hoop voor de tweede helft van juni. Ik was aan het overwegen om weer naar Noorwegen te gaan en in Noord-Europa lijkt de situatie sowieso het meest onder controle.

Normaal ga ik eind augustus / begin september naar Zuid-Europa, het is denk ik afwachten wat wel en niet wordt toegestaan. Ik ben sowieso niet van de bestemmingen die bij massa-toerisme horen en maak mij dan ook niet zo'n zorgen, maar je krijgt wellicht wel de situatie dat al het toerisme aan banden wordt gelegd. Het zal voor regeringen ook moeilijk zijn om het ene wel en het andere niet toe te staan.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » di 21 apr 2020, 23:11

Ik heb mijn trip naar de Faeröer een tijdje terug verschoven van Hemelvaart naar half augustus. Niet dat ik er vanuit ga dat het doorgaat, maar ik moest wat. Denemarken laat reizigers tot begin mei niet door, en zelfs al zou je door mogen, moet je bij aankomst op de Faeroer in quarantaine. Het toeristenbureau adviseert daarom om “later in het jaar” te komen. Nou is daar geen massatoerisme, dus de kans is groter dat je een schaap aanrijdt dan iemand besmet, maar we gaan het zien.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » di 21 apr 2020, 23:13

Ik heb vrij eind mei, begin juni, en dat is lastig te verplaatsen. Dus ik hoop dat ik tegen die tijd wat dichterbij huis wel ergens naar toe kan. Ik ben sowieso meer van de roadtrips, dus als er niet veel aan toeristische attracties geopend is, is dat nog geen ramp, als ik maar wel legaal kan overnachten in hotels.

Ik zit te denken aan Zweden, of misschien Duitsland, als die tegen die tijd de maatregelen wat versoepeld hebben. Of anders vliegen naar IJsland. Sowieso niet buiten Europa, teveel gedoe als er mogelijk weer een lockdown zou komen. Dat houdt me bij IJsland ook wat tegen omdat je dan afhankelijk bent van het vliegtuig.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Schelpenpaadje » di 21 apr 2020, 23:41

Wij hebben juist besloten onze geplande rondreis in Zweden in juli af te blazen. We stellen het liever een jaartje uit om zo veel mogelijk te genieten in eigen land en wat investeringen in de tuin te doen (waar we sowieso meer tijd verblijven nu). Ongeacht waar je bent zal de crisis overal wel merkbaar zijn dus leven liever bij de dag.

Hoewel het voor ons niet uitmaakt dit jaar vraag ik me wel af wat de coronamaatregelen betekenen op de veerdiensten naar Scandinavië en Groot Brittannië. Ook plekken met grote groepen mensen dicht op elkaar en horeca aan boord.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door jelger » wo 22 apr 2020, 0:56

Geen plannen. Misschien in de zomer een weekje naar Drenthe. Geen zicht op nog - ook niet erg mee bezig. De echte vakantie pas laat najaar *als* de situatie dan wat genormaliseerd is.

Enfin, de vraag was, waar kan je nog wel heen. Tja, naar de minder bekende niet zo drukke bestemmingen waar je heen kan rijden. Landen in de Balkan op slot? Wit-Rusland neemt het niet zo nauw.
Laatst gewijzigd door jelger op wo 10 mar 2021, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Wesso » wo 22 apr 2020, 1:09

Schelpenpaadje schreef: di 21 apr 2020, 23:41 Hoewel het voor ons niet uitmaakt dit jaar vraag ik me wel af wat de coronamaatregelen betekenen op de veerdiensten naar Scandinavië en Groot Brittannië. Ook plekken met grote groepen mensen dicht op elkaar en horeca aan boord.
Stena Line laat minder passagiers toe en het aantal inzittenden per auto voor Hoek van Holland-Harwich is beperkt (2 volwassenen, 3 kinderen). Door de maatregelen van verschillende landen is een aantal verbindingen geschrapt, waaronder Frederikshavn-Oslo en Sassnitz-Trelleborg. Kiel-Göteborg vaart nog wel.

Er is een Engelstalige pagina over de maatregelen, maar ik vind de informatie nogal gefragmenteerd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » wo 22 apr 2020, 7:28

Mijn trip naar Japan in mei (ik zou over 3 weken vertrekken) gaat begrijpelijkerwijs niet door :sadley:

Ik neem ook geen 4 weken meer op, ik laat nog een week staan om even een weekje rust te hebben. Misschien boek ik dan wel een vrijstaand huisje in een bungalowpark, want er zijn parken die open zijn (alleen zonder faciliteiten), dat zie ik wel. Ik maak voor dit jaar geen plannen meer, behalve een weekendje weg eind augustus en misschien later in het jaar nogmaals. We zien wel.

De situatie verandert nu overal zo snel (en het is maar wachten of een eventuele opleving van het virus weer reisrestricties op gaat roepen), dat ik echt niets ver van te voren vast ga leggen in een ver buitenland.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Vahalis » wo 22 apr 2020, 8:45

Coen Tunnel schreef: di 21 apr 2020, 22:46

IJsland schijnt ook nog steeds toegankelijk te zijn voor toeristen, maar daar kom je momenteel alleen met het vliegtuig.


De ferry vaart weer. Zolang je echter niet door Denemarken kan heb je daar niets aan en IJsland kent een quarantaine.
Coen Tunnel schreef: di 21 apr 2020, 22:46

Je kunt uiteraard in eigen land blijven, dat is nog steeds toegestaan.

Als ik de media goed gevolgd heb is het wel afhankelijk van het beleid van de veiligheidsregio en de eigenaar van de accommodatie of verblijf toegestaan is.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mavas » wo 22 apr 2020, 9:14

Ik heb een vakantie gepland naar Schotland, 3e week van juni. Ik heb nog geen idee of dat door kan gaan, maar ik vermoed van niet. Voor de rest heb ik niets gepland dit jaar, dus het is inderdaad kijken wat er mogelijk wordt in de zomer.

Toerist in eigen land spelen deze zomer zou een optie zijn. En Nederland is mooi genoeg om je te kunnen vermaken. Ik heb wel de verwachting dat dat mogelijk is, met enige beperkingen.

Voor de overige landen is het inderdaad wel afwachten.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Chris » wo 22 apr 2020, 9:58

Een belangrijke voorwaarde om naar het buitenland te kunnen gaan zijn de quarantaines. Als je na aankomst in een land meteen 14 dagen in quarantaine moet heeft het geen zin om ergens heen te reizen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door jelger » wo 22 apr 2020, 11:24

^^
ach, als je sommige mensen ziet, dan is hun vakantie toch niet veel meer dan in quarantaine zitten? :heygrr:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » wo 22 apr 2020, 11:50

Alleen zal die 'quarantaine' meestal niet in een mooi resort zijn, maar gewoon in een aftands hotel ergens op een industrieterrein ofzo.

En anders ga je gewoon naar Balkonië

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5070
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Rogier » wo 22 apr 2020, 12:46

Ik verwacht dat over een half jaar de zaak weer redelijk normaal is. Tegen die tijd zullen de eerste behandelingsmogelijkheden bruikbaar zijn en sommige behandelingen lijken zeer effectief te zijn. Dan neemt de druk op de zorg ook flink af en dan is een grotere besmetting minder erg, want de groep mensen die een zware behandeling nodig heeft is een stuk kleiner, omdat men met een licht behandeling de complicaties van het virus goed onder controle kan houden. De grootste groep met milde klachten kan gewoon thuis de ziekte uitzieken.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door waldo79 » wo 22 apr 2020, 13:02

Eh, wat heeft dat met mogelijkheden voor recreatie in het buitenland te maken?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Chris » wo 22 apr 2020, 13:33

Ja het lijkt mij handig om hier niet het coronavirus in het algemeen te bespreken (daar is het coronavirus topic voor), maar de maatregelen en gevolgen voor het reizen in Europa de komende tijd.

Waarschijnlijk zal het beeld over heel Europa snel gaan wisselen met variabele maatregelen en versoepelingen per land, dus een totaal overzicht zal sowieso bewerkelijk zijn.

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door JB81 » wo 22 apr 2020, 13:59

Ik had redelijk wat plannen dit jaar, maar er lijkt weinig van over te blijven.

Berlijn (februari/maart) - nog net doorgegaan
Sofia (april) - geannuleerd
Bilbao (mei) - geannuleerd
Londen (juli) - onzeker, al wel geboekt
Weekje in eigen land (juli/augustus) - onzeker, gelukkig nog niets geboekt
Praag (oktober) - onzeker, gelukkig ook nog niets geboekt

Dan maar alle hoop vestigen op 2021 :)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Pino » wo 22 apr 2020, 14:10

Palance schreef: wo 22 apr 2020, 11:50 Alleen zal die 'quarantaine' meestal niet in een mooi resort zijn, maar gewoon in een aftands hotel ergens op een industrieterrein ofzo.
Zal enigszins afhangen van de quarantaine-regels die dan in het bewuste land van toepassing zullen zijn. Volgens mij is dat tot nu toe in veel landen een kwestie geweest van “sluit je maar ergens twee weken op; het maakt ons niet uit als je maar niet onder de mensen komt” (vraag op zichzelf hoe je dan van vliegveld of station op die plek komt).

Uiteindelijk verwacht ik dat dit soort quarantaine-eisen nog voor de zomer weg zullen zijn. Maar men zal nog wel even blijven aandringen op alle vormen van social distancing en ook persoonlijk heb ik voorlopig niet veel behoefte aan een plek waar ik enorm onder de mensen ben. Uitrusten ergens op een mooie afgelegen plek staat me voor de komende zomer meer aan dan leuke dorpjes in Italië (terwijl stranden etc het al nooit waren voor mij). Dus da’s bijna quarantaine inderdaad. Maar ook weer geen echte, want je komt vroeg of laat wel onder de mensen. Even de boodschappen laten bezorgen in een streek die je verder niet kent zal ook niet super-eenvoudig zijn bijvoorbeeld.

Ik ben ongetwijfeld niet de enige die voor de komende zomer eerder naar het noorden kijkt dan naar het zuiden. Nog los van de vraag of landen als Spanje en Italië “open” zullen zijn (de Spanjaarden zinspeelden er al op dat zij geen buitenlandse toeristen willen deze zomer), is er toch meer ruimte in Scandinavië. Schotland zat ik ook vrij voorzichtig aan te denken. Je kunt in de Kanaaltunnel toch in je auto blijven zitten? Nou goed, grote kans ook dat ik deze zomer weinig verder kom dan het Isola Castellamare (bekend eiland tussen Zeeburgerbrug, Zeeburgertunnel, BH-brug en Piet Heintunnel); het zij zo.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Schelpenpaadje » wo 22 apr 2020, 14:54

Vooralsnog is het niet de bedoeling dat je in quarantaine gaat op een resort waar je in contact komt met andere mensen (waaronder bezoekers uit andere landen en regio's). Rutte gaf het ook aan in de persconferentie: alleen als we ons houden aan de basisregels en de andere maatregelen kan er sprake zijn van versoepeling. Misschien worden de quarantaineregels versoepeld deze zomer en gaan grenzen langzaam weer open. Dan nog zal er in elk land meer niet dan wel mogen t.o.v. wat je 'normaal' zou doen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door SnarfFlevoland » wo 22 apr 2020, 15:14

Hoewel ik met hart en ziel hoop dat reizen dit jaar deels weer mogelijk zal worden, denk ik rationeel gezien dat we echte vakanties tot het verschijnen van een werkend vaccin tegen Covid-19 kunnen vergeten. Misschien dat we wel al door wat meer Europese landen voorzichtig kunnen reizen, maar daarbuiten zie ik eerlijk gezegd vrij zwart.

Natuurlijk, we hebben nog maar april en de echte harde reisrestricties zijn pas sinds 1,5 maand van kracht. Totdat we het daadwerkelijk juli hebben gaat er nog meer tijd overheen dan dat we tot nu toe hebben overwonnen. M.a.w. er kan nog veel gebeuren, zowel in positieve als ook negatieve zin. Komt het bijv. bij versoepeling van maatregelen weer tot meer geïnfecteerden, zullen de maatregelen weer harder worden aangetrokken. Dat kan ook nog een jo-jo-effect in het reizen kunnen gaan betekenen, of juist dat landen hun grenzen "voor de zekerheid" maar dicht houden totdat er een werkend en toegelaten vaccin is.

Met dit in gedachte hou ik er persoonlijk rekening mee dat ik dit jaar nergens meer echt zal komen. Zelfs niet voor het werk. Misschien als het goed loopt in de zomer wat in Zwitserland op m'n berghut en wat vrienden daar en in Oostenrijk bezoeken, maar dat was het dan wel. Kan ik opzich wel mee leven, ook al had ik het super graag anders gewild. Maar om eerlijk te zijn: Er zijn mensen die deze crisis veel harder treffen, wat dat betreft mag ik dankbaar zijn.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Pino » wo 22 apr 2020, 15:51

^^ Zo zie ik het zelf ook, inclusief je afsluitende gedachte “als dat het ergste is dat me bij deze pandemie overkomt, heb ik het niet slecht getroffen.” Mij persoonlijk verbaast het dat Oostenrijk vanaf juni de hotels alweer open laat gaan. Mogelijk gaat dat gepaard met voorwaarden achter de schermen dat je elkaar niet aan het ontbijtbuffet tegen het lijf moet lopen, maar het verbaast me wel. Na de gang van zaken in Ischgl en andere hotspots zou je meer conservatisme verwachten.

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door tsov » wo 22 apr 2020, 19:46

Ik zou in mei een weekendje naar Parijs gaan, dat is inmiddels al geannuleerd. Geld voor de Thalys is netjes teruggestort door de NS. Hotel konden we nog gratis annuleren.
31 mei hebben we een vlucht naar IJsland in de agenda staan... En ter plaatse al een camper gehuurd. Ik heb er een hard hoofd in dat dat door kan gaan, maar we wachten geduldig af.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Km357 » wo 22 apr 2020, 19:52

De zomervakantie in Europa of de hele wereld opgeven zal een zodanig onoverkomelijke klap veroorzaken dat het feit dat de zorg het overleeft niet meer van belang zal zijn.

No way dat ik m'n vakantieplannen voor juli-augustus opgeef. Er is op zich buiten -buitensporige paniekreacties- geen enkele reden voor.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Schelpenpaadje » wo 22 apr 2020, 19:58

Mwah... Veel toeristen die normaal naar Nederland of België zouden komen, zullen het ook laten afweten. Dus zo slecht voor de economie is vakantie en dagjes uit vieren in eigen land ook niet. Hopelijk kunnen we deze zomer onze horeca ook weer wat omzet bezorgen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Km357 » wo 22 apr 2020, 20:20

^^ BE en NL vind ik écht geen vakantiebestemming. Te duur en te alledaags.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door waldo79 » wo 22 apr 2020, 20:23

Misschien ligt het aan mij, maar je maakt hier aanzienlijk minder brandstof op vanwege de geringere afstanden plus de uitgespaarde tol.

En kampeervoorzieningen en hotels zijn hier echt niet veel duurder dan in Zuid-Frankrijk.

Wellicht kan ik makkelijk schakelen tussen een luxere wijze van reizen en soberder.

It's between tour ears...
:denk:

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » wo 22 apr 2020, 20:24

Ga ook geen geld uitgeven aan vakantie in NL of BE inderdaad. Houd de besparingen van nu maar even in de pocket voor tegenslagen later dit jaar en volgend jaar.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Vinny » wo 22 apr 2020, 20:24

Km357 schreef: wo 22 apr 2020, 19:52 De zomervakantie in Europa of de hele wereld opgeven zal een zodanig onoverkomelijke klap veroorzaken dat het feit dat de zorg het overleeft niet meer van belang zal zijn.

No way dat ik m'n vakantieplannen voor juli-augustus opgeef. Er is op zich buiten -buitensporige paniekreacties- geen enkele reden voor.
Met dit soort onverantwoordelijk gedrag roep je gewoon over jezelf af dat de overheid de grenzen gaat dichtgooien!

Sinds de uitbraak van het virus is heel duidelijk dat rücksichlos heen en weer reizen dé drijvende factor achter de pandemie is. Blijf deze zomer gewoon lekker thuis en hopelijk worden de maatregelen wel zo verzacht dat je in eigen regio nog wat leuks kan doen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » wo 22 apr 2020, 21:12

Km357 schreef: wo 22 apr 2020, 19:52 No way dat ik m'n vakantieplannen voor juli-augustus opgeef. Er is op zich buiten -buitensporige paniekreacties- geen enkele reden voor.
Want het is maar een griepje?

Ik zie niet wat er mis is met een vakantie in eigen land trouwens.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Km357 » wo 22 apr 2020, 21:42

Palance schreef: wo 22 apr 2020, 21:12
Km357 schreef: wo 22 apr 2020, 19:52 No way dat ik m'n vakantieplannen voor juli-augustus opgeef. Er is op zich buiten -buitensporige paniekreacties- geen enkele reden voor.
Want het is maar een griepje?

Ik zie niet wat er mis is met een vakantie in eigen land trouwens.
Vinny schreef: wo 22 apr 2020, 20:24
Km357 schreef: wo 22 apr 2020, 19:52 De zomervakantie in Europa of de hele wereld opgeven zal een zodanig onoverkomelijke klap veroorzaken dat het feit dat de zorg het overleeft niet meer van belang zal zijn.

No way dat ik m'n vakantieplannen voor juli-augustus opgeef. Er is op zich buiten -buitensporige paniekreacties- geen enkele reden voor.
Met dit soort onverantwoordelijk gedrag roep je gewoon over jezelf af dat de overheid de grenzen gaat dichtgooien!

Sinds de uitbraak van het virus is heel duidelijk dat rücksichlos heen en weer reizen dé drijvende factor achter de pandemie is. Blijf deze zomer gewoon lekker thuis en hopelijk worden de maatregelen wel zo verzacht dat je in eigen regio nog wat leuks kan doen.
Oh aub, hou dat gedoe even voor jezelf en zie de realiteit eens aan voor wat ze precies is.
Al die maatregelen zijn ENKEL genomen om de zorg te laten overleven, die heeft het overleefd.

Kunnen we misschien eens realistisch worden en er voor zorgen dat de zorg het kan overleven volgend jaar ook door er voor te zorgen dat de economie en het dagelijks leven het OOK overleeft?

Plaats reactie