Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Km357
2x2 autosnelweg

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Km357 » wo 22 apr 2020, 21:46

waldo79 schreef: wo 22 apr 2020, 20:23 Misschien ligt het aan mij, maar je maakt hier aanzienlijk minder brandstof op vanwege de geringere afstanden plus de uitgespaarde tol.

En kampeervoorzieningen en hotels zijn hier echt niet veel duurder dan in Zuid-Frankrijk.

Wellicht kan ik makkelijk schakelen tussen een luxere wijze van reizen en soberder.

It's between tour ears...
:denk:
Leg me even uit hoe ik dien te genieten van Vlaams of Nederlandse kost aan te hoge prijzen ipv een lekker gerechtje met een leuke landwijn 1000km zuidelijker? Die plaatselijke kost kan ik iedere dag al eten - ook al doe ik het niet, want Vlaamse kost is gewoon slecht. Niet te vreten.

Na 2 maaltijden heb ik het traject en de péage er al uit bespaard. BE en NL zijn gewoon niet aantrekkelijk en veel te duur. Als iemand anders het wil doen, mooi, more power to you.

Ik heb er echter helemaal geen zin in. Mag het nog om een andere mening te hebben en andere vakantiebestemming te willen? Ja? Mooi.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 22 apr 2020, 21:53

Je mag best een andere mening hebben, maar soms zijn die dom en gevaarlijk. Er is een wereldwijde consensus dat de Europese uitbraak van het virus grotendeels te herleiden is tot enkele besmettingshaarden in wintersportgebieden. Zolang de virusuitbraak niet is ingedamd, bestreden, er een medicijn tegen is uitgevonden of vaccinatie over de Europese bevolking is uitgerold zullen dit soort volksverhuizingen zo veel mogelijk vermeden dienen te worden. Net als bijvoorbeeld sportevenementen of kerkdiensten. Daar kijken ook wekelijks heel veel mensen naar uit, maar ook dat zijn evenementen die het virus leuk vind om slachtoffers te maken. Sla dit jaar dus maar gewoon over. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 22 apr 2020, 21:55

No way, ik sla een beloning van een jaar stress niet over. Ik heb ook de vinger niet gewezen naar zij die op wintersport gingen waar Corona rondhing. Moet niemand dat ook doen als ik de economie wil steunen en me er zelf ietsiepietsie beter wil doen door voelen.
Zo niet?

Kan ik evengoed in Noord-Korea gaan wonen.

PS: Mensen die kerkdiensten willen gaan bijwonen hoeven mij echt niet de vinger te wijzen. Als je in fabels wil geloven, leuk voor jezelf, maar laat je mening maar zitten, die telt toch niet voor mij.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 22 apr 2020, 22:08

Palance schreef: wo 22 apr 2020, 21:12
Km357 schreef: wo 22 apr 2020, 19:52 No way dat ik m'n vakantieplannen voor juli-augustus opgeef. Er is op zich buiten -buitensporige paniekreacties- geen enkele reden voor.
Want het is maar een griepje?

Ik zie niet wat er mis is met een vakantie in eigen land trouwens.
Er is niks mis met een vakantie in eigen land, veel mensen kunnen daarvan genieten. Maar ikzelf, en ik denk met mij vele anderen, heb ik eigen land niet bepaald een vakantiegevoel, ook al ben ik in een ander deel van het land. Ik vind het leuk voor een dagje uit, naar België of Luxemburg ook wel een weekendje weg. Maar niet voor een vakantie van een week of langer.

Dat anderen wel graag vakantie in eigen land vieren is prima, en hopelijk helpt dat de toeristische sector in Nederland. Ik zie het mijzelf nog niet zo gauw doen.
Vinny schreef: wo 22 apr 2020, 20:24Met dit soort onverantwoordelijk gedrag roep je gewoon over jezelf af dat de overheid de grenzen gaat dichtgooien!
Ga niet de grens over, anders sluiten ze de grenzen en kun je de grens niet meer over. :s
Sinds de uitbraak van het virus is heel duidelijk dat rücksichlos heen en weer reizen dé drijvende factor achter de pandemie is. Blijf deze zomer gewoon lekker thuis en hopelijk worden de maatregelen wel zo verzacht dat je in eigen regio nog wat leuks kan doen.
Vooralsnog heeft de Nederlandse regering Nederlanders niet verboden om te reizen. Al is het aantal landen waar Nederlandse toeristen nog welkom zijn zonder in quarantaine te moeten op de vingers van een hand te tellen.

Iemand die elders op vakantie gaat zal zich ook daar aan de geldende regels moeten houden en zijn verstand gebruiken. Ik zit te denken over een roadtripje door Zweden en daar in hotels te verblijven, en verder de social distancing zoals ik die hier gewend ben daar ook in de praktijk te brengen. Ik wil alles binnen de regels doen. Als ik kijk naar hoeveel mensen hier in Nederland er nog steeds een uitgebreid sociaal leven op nahouden, dan denk ik dat het met mijn onverantwoordelijkheid wel meevalt.

Kijk, mocht blijken dat het toch niet kan, dan gaan we gewoon niet. Maar mocht er wel een mogelijkheid zijn voor een buitenlandvakantie, dan zal ik dat serieus in overweging nemen zolang het volgens de regels van Nederland en het land waar ik naar toe ga reizen toegestaan is.
Vinny schreef: wo 22 apr 2020, 21:53 Je mag best een andere mening hebben, maar soms zijn die dom en gevaarlijk. Er is een wereldwijde consensus dat de Europese uitbraak van het virus grotendeels te herleiden is tot enkele besmettingshaarden in wintersportgebieden. Zolang de virusuitbraak niet is ingedamd, bestreden, er een medicijn tegen is uitgevonden of vaccinatie over de Europese bevolking is uitgerold zullen dit soort volksverhuizingen zo veel mogelijk vermeden dienen te worden. Net als bijvoorbeeld sportevenementen of kerkdiensten. Daar kijken ook wekelijks heel veel mensen naar uit, maar ook dat zijn evenementen die het virus leuk vind om slachtoffers te maken. Sla dit jaar dus maar gewoon over. :yes:
Dit is wat generaliserend. Er zit een verschil tussen massatoerisme (skiën in Tirol, op het strand in Blanes, in een resort in Antalya) en kleinschaliger toerisme.

Ik denk dat het best mogelijk is om vakantie te houden buiten de grote mensenmassa's. Op vakanties ben ik al niet vaak op drukke plekken, ik reis buiten het hoogseizoen en ik hou helemaal niet van drukte. Op het door mij genoemde hypothetische roadtripje ben ik waarschijnlijk veiliger dan op een midweekje Center Parcs of een camping in Nederland.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 22 apr 2020, 22:17

Wesso schreef: wo 22 apr 2020, 1:09
Schelpenpaadje schreef: di 21 apr 2020, 23:41 Hoewel het voor ons niet uitmaakt dit jaar vraag ik me wel af wat de coronamaatregelen betekenen op de veerdiensten naar Scandinavië en Groot Brittannië. Ook plekken met grote groepen mensen dicht op elkaar en horeca aan boord.
Stena Line laat minder passagiers toe en het aantal inzittenden per auto voor Hoek van Holland-Harwich is beperkt (2 volwassenen, 3 kinderen). Door de maatregelen van verschillende landen is een aantal verbindingen geschrapt, waaronder Frederikshavn-Oslo en Sassnitz-Trelleborg. Kiel-Göteborg vaart nog wel.

Er is een Engelstalige pagina over de maatregelen, maar ik vind de informatie nogal gefragmenteerd.
TT-Line vaart overigens ook nog gewoon van Duitsland naar Zweden op de routes Travemünde-Trelleborg en Rostock-Trelleborg.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » wo 22 apr 2020, 22:30

EC President Ursula von der Leyen is voorzichtig positief dat een (beperkte) zomervakantie op een "slimme" manier mogelijk moet zijn. Daarmee is ze deze week positiever dan vorige week, zo stellen meerdere bronnen op basis van een tv interview op het Portugese SIC kanaal (video interview is in het Engels).
https://www.euractiv.com/section/politi ... -holidays/
Contrary to her cautious approach a week ago, European Commission President Ursula von der Leyen now says she is positive about having a vacation this summer – in a “smart” way.

“I think we will find smart solutions to have some vacation, perhaps a bit different, with other hygiene measures and a bit more with social distancing. It’s impressive to see that we find a solution and therefore I am positive about summer vacation,”

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 22 apr 2020, 22:31

Km357 schreef: wo 22 apr 2020, 21:55 Ik heb ook de vinger niet gewezen naar zij die op wintersport gingen waar Corona rondhing.
Dus omdat jij anderen hun wintersport gunde terwijl dat duizenden zieken en doden veroorzaakte, verdien jij nu ook een vakantie. Oké.
Kan ik evengoed in Noord-Korea gaan wonen.
Daar zit wel wat in. Dat land maakt sowieso geen kans tegen corona, dus daar zal het leven er vast wat relaxter aan toe gaan dan hier ;)
PS: Mensen die kerkdiensten willen gaan bijwonen hoeven mij echt niet de vinger te wijzen. Als je in fabels wil geloven, leuk voor jezelf, maar laat je mening maar zitten, die telt toch niet voor mij.
Wat heeft dit er mee te maken? Ik ga überhaupt nooit naar de kerk. Dat andere mensen dingen hebben gedaan die achteraf onverstandig bleken maakt het nog steeds dom daar niet van te willen leren.
Coen Tunnel schreef: wo 22 apr 2020, 22:08 Er is niks mis met een vakantie in eigen land, veel mensen kunnen daarvan genieten. Maar ikzelf, en ik denk met mij vele anderen, heb ik eigen land niet bepaald een vakantiegevoel, ook al ben ik in een ander deel van het land. Ik vind het leuk voor een dagje uit, naar België of Luxemburg ook wel een weekendje weg. Maar niet voor een vakantie van een week of langer.
Ik herken je gevoel. Wij gaan veel weg in eigen land, maar pas in het buitenland voelt het echt als vakantie. Of je nu wel of niet op reis gaat, het vakantiegevoel zal dit jaar anders zijn.

Gezien de omstandigheden probeer ik ons eigen land toch een kans te geven. Door verder te kijken, andere dingen te doen en andere plaatsen te bezoeken dan ik normaal zal doen. Als deze zomer restaurants, dagattracties, winkelcentra e.d. nog steeds mondjesmaat open zijn zullen we ook wel creatief moeten zijn. Iets waar je in het buitenland net zo goed tegenaan zult lopen.

Ik sluit niet uit dat we voor een dagje of weekendje toch even de grens over zullen gaan. In Duitsland of België even proeven aan vakantie. Maar ik wil me nu niet verbinden aan twee weken in een buitenland als ik nog niet weet of ik er wel kan komen en of ik wel naar buiten mag om een wijntje te drinken, goedkope maaltijd te eten ;) of een strand, park of binnenstad te bezoeken.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » wo 22 apr 2020, 22:33

Nederland heeft gewoon niet de charmes en natuur die andere landen wel hebben (mijn mening). Ik houd bijvoorbeeld erg van de bergen en heuvels. Lekker bergpassen rijden, ja dan is Nederland wat dat betreft redelijk saai.. Natuurlijk zijn er mooie plekken, heuvelrug, veluwe, zuid Limburg. Maar toch heeft het wat mij betreft nooit echt de wauw factor.

En als je ieder jaar naar het buitenland op vakantie gaat, met alle respect maar dan voelt op vakantie gaan in Nederland als een stap terug.
Touren is rough so you got to be tough

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 22 apr 2020, 22:38

brytje008 schreef: wo 22 apr 2020, 22:33 Nederland heeft gewoon niet de charmes en natuur die andere landen wel hebben (mijn mening). Ik houd bijvoorbeeld erg van de bergen en heuvels. Lekker bergpassen rijden, ja dan is Nederland wat dat betreft redelijk saai.. Natuurlijk zijn er mooie plekken, heuvelrug, veluwe, zuid Limburg. Maar toch heeft het wat mij betreft nooit echt de wauw factor.

En als je ieder jaar naar het buitenland op vakantie gaat, met alle respect maar dan voelt op vakantie gaan in Nederland als een stap terug.
Dat gevoel heb ik ook. Ik vind Nederland een prachtig land, ik probeer nu elk weekend wel ergens te gaan wandelen en kom telkens op andere plekken: we wonen in een mooi land. Maar ook een land dat ik heel goed ken en wat voor mij persoonlijk niet het vakantiegevoel heeft. En dan vind ik het zonde om daar mijn centen aan uit te geven, want een weekje ergens in Nederland verblijven is niet bepaald goedkoop.
Schelpenpaadje schreef: wo 22 apr 2020, 22:31Ik herken je gevoel. Wij gaan veel weg in eigen land, maar pas in het buitenland voelt het echt als vakantie. Of je nu wel of niet op reis gaat, het vakantiegevoel zal dit jaar anders zijn.

Gezien de omstandigheden probeer ik ons eigen land toch een kans te geven. Door verder te kijken, andere dingen te doen en andere plaatsen te bezoeken dan ik normaal zal doen. Als deze zomer restaurants, dagattracties, winkelcentra e.d. nog steeds mondjesmaat open zijn zullen we ook wel creatief moeten zijn. Iets waar je in het buitenland net zo goed tegenaan zult lopen.
Ik hou van creatief doen, en ik ben in genoeg landen geweest om ook wel met zo'n situatie om te gaan. Ik heb nog niks geboekt, maar ik ga wel een plan B maken, want door plan A is inmiddels al een dikke streep.

Ik besef me ook wel dat er in (vrijwel) elk ander land ook maatregelen zijn en dat het niet hetzelfde zal zijn. Ik wil hoe dan ook proberen zo goed mogelijk met de situatie om te gaan, als dat op een verantwoorde manier kan. En dan blijf ik liever ergens in Europa met eigen vervoer dan op een bestemming waar ik van een vliegtuig afhankelijk ben. Kan bv. ook Duitsland zijn als dat volgende maand weer mag (zal wellicht per Bundesland verschillen). Die intercontinentale trip zit er voor het laatste kwartaal van het jaar sowieso niet in.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » wo 22 apr 2020, 22:40

Een Zwitserse blik op de vraag die hier gesteld werd.
https://www.thelocal.ch/20200421/corona ... the-summer

Om het citeren te limiteren haal ik dit stukje er slechts uit.
Berset said that at a time when internal travel in Switzerland was discouraged, the main focus of every resident of Switzerland must be to comply with the restrictions rather than plan trips abroad.

“We can achieve a good situation (in Switzerland) up until summer, but we have no influence as to what happens in other countries.”
En dat lijkt me met de nodige "common sense" ook voor Nederland(ers) gelden.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » wo 22 apr 2020, 22:42

brytje008 schreef: wo 22 apr 2020, 22:33 En als je ieder jaar naar het buitenland op vakantie gaat, met alle respect maar dan voelt op vakantie gaan in Nederland als een stap terug.
Wen er maar aan. ;) Misschien is het wat we ook nodig hebben (pas op: dat is niet belerend of moraliserend bedoeld)

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » wo 22 apr 2020, 22:49

Coen Tunnel schreef: wo 22 apr 2020, 22:38Dat gevoel heb ik ook. Ik vind Nederland een prachtig land, ik probeer nu elk weekend wel ergens te gaan wandelen en kom telkens op andere plekken: we wonen in een mooi land. Maar ook een land dat ik heel goed ken en wat voor mij persoonlijk niet het vakantiegevoel heeft. En dan vind ik het zonde om daar mijn centen aan uit te geven, want een weekje ergens in Nederland verblijven is niet bepaald goedkoop.
Exact mijn gevoel: leuk, maar niet leuk genoeg om veel tijd (vakantiedagen) en geld (duur!) tegenaan te gooien.
Als ik op een uurtje of 2 rijden zit, kan ik net zo goed einde dag weer naar huis.
Duitsland verwacht ik wel weer wat mogelijkheden deze zomer, alsmede Scandinavië.
Moet je het massatoerisme niet opzoeken, maar daar ben ik persoonlijk sowieso al niet van. Ik heb niet veel (mensen) nodig als ik op vakantie ben, dus ik denk dat we in een rustige streek in Zweden of Duitsland minstens net zo veilig zijn als thuis in NL.

Voor wat betreft de veerdiensten: DFDS IJmuiden-Newcastle vaart momenteel ook niet.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 22 apr 2020, 22:57

Het is niet mijn bedoeling iemand in dit topic te overtuigen. Hoewel we misschien andere keuzes maken, zitten we volgens mij dichter bij elkaar dan het lijkt.

Het is in elk geval goed je te bedenken waar je terecht komt. En, zeker als je wat verder vooruit plant, rekening te houden met andere scenario's.

Ik gun ons allemaal een welverdiende vakantie om naar uit te kijken, maar niet dat het een teleurstelling wordt of alsnog niet door kan gaan.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 22 apr 2020, 22:59

Persoonlijk snak ik ook naar wat perspectief, maar je kunt maar beter realistisch in je verwachtingen zijn.

Anders gaat het voor sommige van onze forummers een leven vol teleurstellingen zijn (en als je zeg 30 jaar bent heb je dan nog ruim 50 jaar te gaan) :lampje:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 22 apr 2020, 23:25

^^ Ik ben realistisch: ik weet dat er momenteel heel weinig mogelijk is. Maar elke mogelijkheid die er is neem ik serieus. Dat Palau en Tuvalu hun grenzen nog open houden is voor mij ook niet relevant, maar elke grens die de komende tijd in Europa weer opent is er eentje. Dat is ook de reden dat ik deze topic ben gestart: om de ontwikkelingen van het heropenen van de grenzen in de gaten te houden en ervaringen te kunnen delen. Er zitten hier veel mensen die specifieke kennis over bepaalde landen hebben, het nieuws in andere landen beter volgen, en dingen beter kunnen duiden. Het zou prachtig zijn als we met z'n allen die kennis kunnen delen, ook over wat er kan en wat er niet kan. Juist om wat perspectief te bieden.
jelger schreef: wo 22 apr 2020, 22:42
brytje008 schreef: wo 22 apr 2020, 22:33En als je ieder jaar naar het buitenland op vakantie gaat, met alle respect maar dan voelt op vakantie gaan in Nederland als een stap terug.
Wen er maar aan. ;) Misschien is het wat we ook nodig hebben (pas op: dat is niet belerend of moraliserend bedoeld)
Nou, nee. Daar pas ik voor, daar zal ik niet aan kunnen wennen. Ik begrijp dat het nu nodig is, en ik zal me uiteraard aan de geldende regels houden. Reizen is mijn grootste hobby, het is hetgene waar ik het meeste naar uitkijk: mijn volgende reis. Het prikkelt en verrijkt mijn geest, ik vind het fantastisch om te zien hoe het leven er in de rest van de wereld aan toe gaat. Ik hou er van om nieuwe landen, steden, landschappen, gerechten, mensen en culturen te ontdekken.

Ik zou doodongelukkig worden als dat voor meerdere jaren niet zou kunnen. En nee, een vakantie in Nederland is wat dat betreft niet hetzelfde, en België en Luxemburg ken ik wat dat betreft eigenlijk ook al te goed. Oké, een paar dagen in de Ardennen of Luxemburg kunnen best aardig zijn, maar dan heb ik het ook wel gehad. Voor een normale vakantie van ca. 2 weken zoek ik het liever verderop.

Het plan voor een roadtrip in Zweden, of Duitsland als die volgende maand de regels wat versoepeld hebben, is ook niet mijn eerste keus, ik ben de afgelopen jaren gewend (en verwend) geraakt aan één of twee intercontinentale trips per jaar. Maar zo'n roadtrip is tenminste wel iets waar ik nog wel wat leuks van kan maken voor mezelf. Dat het momenteel naar Zweden nog kan geeft wat dat betreft een sprankje hoop. Het toerisme zal uiteindelijk toch wel weer een keer op gang komen en dan zal ik ook weer beginnen met plannen.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » wo 22 apr 2020, 23:39

^^
Mijn opmerking was vooral bedoeld als reflecterend dat we zo verwend zijn geraakt (op allerlei manieren niet alleen qua reizen) dat we met een stapje minder al niet eens meer genoegen lijken te nemen, voor een jaar of misschien twee jaar. En ik denk zelf dat het onvermijdelijk is dat onze generatie ergens gedurende ons leven - als dat lang genoeg mag duren - ook echt wel tegen het plafond loopt en misschien moet inleveren op iets.

Maar goed, zo sta ik in het leven. Each to their own - zeg ik er nog maar eens bij. Je weet dat ik redelijk bereisd ben, ook op jonge leeftijd. Ik ben zelf in de fase dat ik niet meer die dwang heb, ook al zou ik een aantal dingen nog met mijn partner willen delen op dat vlak. Als we dit jaar niet meer weg kunnen is dat jammer, maar daar zou ik zelf heel goed mee kunnen leven.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » do 23 apr 2020, 0:30

^^ We zIjn ook erg verwend dat ben ik zeker met je eens. Maar zoals Coen tunnel zegt, het uitkijken op je volgende vakantie prikkelt de geest. De voorpret kan al erg leuk zijn en doet een mens mentaal goed. Prima als mensen dat gevoel ook kunnen oproepen bij een vakantie in Nederland, Maar mij lukt dat maar moeilijk.

Voor mij is het niet kunnen reizen naar het buitenland wat nog het vervelendste gevoel geeft van alle maatregelen. De rest kan ik makkelijk mee leven op dit moment.
Touren is rough so you got to be tough

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 23 apr 2020, 0:55

brytje008 schreef: do 23 apr 2020, 0:30 ^^ We zIjn ook erg verwend dat ben ik zeker met je eens. Maar zoals Coen tunnel zegt, het uitkijken op je volgende vakantie prikkelt de geest. De voorpret kan al erg leuk zijn en doet een mens mentaal goed. Prima als mensen dat gevoel ook kunnen oproepen bij een vakantie in Nederland, Maar mij lukt dat maar moeilijk.

Voor mij is het niet kunnen reizen naar het buitenland wat nog het vervelendste gevoel geeft van alle maatregelen. De rest kan ik makkelijk mee leven op dit moment.
Exact dat. Het social distancen gaat mij beter af dan menig ander en ik vind het ook volkomen begrijpelijk. Alle andere maatregelen vind ik ook alleszins redelijk. Dat we moeten thuiswerken: het zij zo, ook al is het op kantoor fijner. Dat er geen concerten en festivals zijn vind ik, ondanks dat een concert waar ik naar toe zou gaan uitgesteld is, ook niet erg. Dat ik niet in een restaurant kan eten is ook nog wel iets waar een mouw aan te passen is, zelf koken, afhalen of laten bezorgen zijn voor mij goede alternatieven. Ik kan heel veel hebben, maar het gebrek aan echt perspectief om weer te kunnen reizen vind ik voor mijzelf het meest frustrerend. En een reis binnen Nederland is voor mij nou eenmaal geen alternatief voor een reis naar het buitenland.

Luxeprobleem, dat snap ik ook wel, en ik weet dat mijn vriendin en ik het als tweeverdieners, die nu gewoon vanuit huis kunnen werken en geen kinderen hebben, helemaal niet slecht hebben. Er zijn tig mensen voor wie deze situatie nog veel vervelender is dan voor ons. Mijn 'vakantieprobleem' is natuurlijk maar relatief klein als je bedenkt dat anderen helemaal nooit op vakantie gaan omdat ze er het geld niet voor hebben. Voor mij is het meer een hobby, een interesse. Zo heeft iedereen wel iets wat hem of haar flink raakt met deze maatregelen. De voetbalfan baalt dat hij niet naar het stadion kan voor voetbalwedstrijden, de festivalganger baalt dat Pinkpop en Lowlands niet doorgaan, en ik baal dat ik bijna nergens meer naar toe kan reizen. Waar ik dan wél blij mee ben en ook dankbaar voor ben is dat de Nederlandse regering mij niet verbiedt om ergens anders naar toe te reizen; ik ben dus ook niet ontevreden over de Nederlandse maatregelen. Wat mij voor mijn reizen nu tegenhoudt zijn buitenlandse maatregelen.
jelger schreef: wo 22 apr 2020, 23:39 ^^
Mijn opmerking was vooral bedoeld als reflecterend dat we zo verwend zijn geraakt (op allerlei manieren niet alleen qua reizen) dat we met een stapje minder al niet eens meer genoegen lijken te nemen, voor een jaar of misschien twee jaar.
Met 'wen er maar aan' had ik het niet opgevat alsof het voor één of twee jaar bedoeld was. Kijk, dat is een overzichtelijke termijn, al is het van tevoren ook niet in te schatten hoe lang het gaat duren. Ik hoop gewoon dat dit zich niet gaat ontwikkelen tot een uitzichtloze situatie. Ik blijf gewoon hopen dat er binnen afzienbare termijn weer mogelijkheden zijn om te reizen.

Zoals de Duitsers zeggen: die Hoffnung stirbt zuletzt.
En ik denk zelf dat het onvermijdelijk is dat onze generatie ergens gedurende ons leven - als dat lang genoeg mag duren - ook echt wel tegen het plafond loopt en misschien moet inleveren op iets.
De 80+-ers hebben de oorlog bewust meegemaakt, dan is deze situatie voor ons eigenlijk kinderspel. Er wordt niks van ons gevraagd, we moeten heel veel laten. Dat maakt het natuurlijk niet leuker, maar het plaatst het wel in perspectief.
Maar goed, zo sta ik in het leven. Each to their own - zeg ik er nog maar eens bij. Je weet dat ik redelijk bereisd ben, ook op jonge leeftijd. Ik ben zelf in de fase dat ik niet meer die dwang heb, ook al zou ik een aantal dingen nog met mijn partner willen delen op dat vlak. Als we dit jaar niet meer weg kunnen is dat jammer, maar daar zou ik zelf heel goed mee kunnen leven.
Ik ben er eerlijk in: voor mij zou dat veel lastiger zijn. Ik heb die drang nog wel.

De praktijk
dorpsstraat

Bericht door De praktijk » do 23 apr 2020, 1:51

Chris schreef: wo 22 apr 2020, 9:58 Een belangrijke voorwaarde om naar het buitenland te kunnen gaan zijn de quarantaines. Als je na aankomst in een land meteen 14 dagen in quarantaine moet heeft het geen zin om ergens heen te reizen.
Scandinavie… Mocht je plannen hebben…. vergeet ze maar.
De grenzen waren dicht, en gaan per week dichter.
Zweden……. Die hoef zijn grenzen niet te sluiten, dat hebben alle buurlanden al gedaan…. Duhhh.

Z - NL of NL -Z geen probleem. Daar mag je nog ''vrij'' reizen. (Vraag is wil je het?)
Maar kom niet in DK, N of Fin, want je heb een ''probleem''.

Waar wat ik vandaag in het Nederlandse nieuws zag, en na de toespraak van Rutte, is men in NL wel een beetje er mee klaar is, en men vind dat alles wel wat opener mag....
Houd men er in Scandinavie toch hele andere regelgeving op na.
Ook al zijn het aantal besmettingen daar heelveel minder.

In Noorwegen word er niet gevlogen, en zal er verlopig ook niet gevlogen worden!
In Helsinki/Uusimaa, is de lockdown er af, maar wel met het dwingende avdvies niet te gaan reizen.

Geloof mij maar, vakantie naar Scandinavie zit er dit jaar niet in!!!!

En zolang Zweden dit beleid houd….. Er word al gesproken over een totale grenscontrolle tot 1 Okt!

#Ik ga 4x per week de grenzen over voor me werk, een van de laatste, en dan is al niet eens makkelijk.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 23 apr 2020, 8:25

Zoals Coen Tunnel het beschreef had ik het topic gisteren niet gelezen, maar omdat ik me ergens aangesproken voel als iemand die Frankrijk wat meer lijkt te kennen dan puur als vakantiebestemming, zal ik proberen om constructief mee te helpen hoe FR naar de zomervakantie toewerkt. En dat doet ze duidelijk.

Zoals jullie wel zullen weten, zijn de maatregelen in FR buitengewoon streng voor een Europese democratie. Je komt écht niet buiten zonder een attest, liefst afgeprint, die zegt hoe lang je buiten gaat zijn en voor wat. Het resultaat zijn bizar dode steden, om nog maar te zwijgen van de al leegebloede dorpen op het platteland.

Dat gezegd zijnde, Macron en zijn regering werken aan een exit, die vanaf 11 mei zou beginnen maar waar vanaf 15 juni de échte veranderingen zullen plaatsvinden(naar verluidt, maar het lijkt er toch wel sterk op dat dit bevestigd zal worden). Zoals bijvoorbeeld dat horeca terug zal open mogen op 15 juni.

https://www.msn.com/fr-fr/news/france/v ... r-BB1311hu

Ook, zouden andere activiteiten zoals sport op 15 juni weer kunnen plaatsvinden. Dat is niet helemaal toevallig nu de grootste evenementen in Frankrijk van juni-augustus ttz de 24 uren van Le Mans en de Tour de France al uitgesteld zijn richting september.

https://www.endurance-info.com/fr/vers- ... e-15-juin/

Als horeca terug open mag, en sportevenementen mogen, dan lijkt het mij aannemelijk dat de zomervakantie in FR ook door kan gaan. Misschien met wat ristricties hier en daar, maar volgens mij weinig ingrijpender dan hoe de situatie na de aanslagen in 2016 er uit zag. Die aanslag in Nice op 14/7 gebeurde immers midden in de zomervakantie, een week voor wij in die buurt op vakantie zouden gaan. Het heeft ons ook niet tegen gehouden en het was er niet veel kalmer dan normaal.
Laatst gewijzigd door Km357 op do 23 apr 2020, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 23 apr 2020, 9:18

Een waardevolle toevoeging :top:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 23 apr 2020, 11:12

brytje008 schreef: do 23 apr 2020, 0:30 We zIjn ook erg verwend dat ben ik zeker met je eens. Maar zoals Coen tunnel zegt, het uitkijken op je volgende vakantie prikkelt de geest. De voorpret kan al erg leuk zijn en doet een mens mentaal goed. Prima als mensen dat gevoel ook kunnen oproepen bij een vakantie in Nederland, Maar mij lukt dat maar moeilijk.
Oh, maar ik ben daar ook van, hoor. Ik heb meeste 2 of 3 vakanties of uitjes in de toekomst staan om ergens naar uit te kunnen kijken. En ik red me prima in Nederland (zolang het maar niet een dorp verderop is :) ), maar ga ook heel graag naar het buitenland.

Vooralsnog heb ik vrije dagen ingepland zonder iets te hebben geboekt (op een enkel hotel na, eind augustus, voor een weekendje weg) en dat is ook niet hoe ik het normaal gesproken doe. Als we al wegkunnen, zal het last-minute besloten worden, en dat heeft ook zijn charmes :)

Maar qua reizen vind ik ook dat 'we' nu eenmaal in een situatie zitten waarin vrij reizen nu eenmaal niet gaat en, als het straks wel mag, moet je je afvragen of het wel verstandig is. En dan moet je verder kijken dan alleen 'ik wil naar het buitenland'. Want kom je ergens terecht terwijl er weer een lockdown volgt? Misschien gebeurt dat hier ook en mag je niet terug? Misschien moet je eerst 14 dagen in quarantaine? En is er kans dat je iemand besmet onderweg of op locatie of neem je het virus mee terug en besmet je hier weer anderen? Dat is iets dat je echt in je achterhoofd moet houden of het allemaal wel verstandig is.

Uiteraard moet een ieder het voor zichzelf beslissen. Maar een zomervakantie zoals de afgelopen tijd, dat gaat er echt niet inzitten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 23 apr 2020, 11:33

Palance schreef: do 23 apr 2020, 11:12En dan moet je verder kijken dan alleen 'ik wil naar het buitenland'. Want kom je ergens terecht terwijl er weer een lockdown volgt? Misschien gebeurt dat hier ook en mag je niet terug? Misschien moet je eerst 14 dagen in quarantaine? En is er kans dat je iemand besmet onderweg of op locatie of neem je het virus mee terug en besmet je hier weer anderen? Dat is iets dat je echt in je achterhoofd moet houden of het allemaal wel verstandig is.
Helemaal mee eens. Met 14 dagen in quarantaine kun je de facto geen fatsoenlijke vakantie hebben. En bij een onverwachte lockdown wil je natuurlijk terug kunnen reizen, dus ik wil zelf niet van het vliegtuig afhankelijk zijn. Dat Nederland de grenzen zal sluiten voor eigen inwoners die in het buitenland zijn acht ik uitgesloten, geen enkel westers land heeft zoiets gedaan en volgens mij is het in principe wettelijk niet eens mogelijk. Als Nederlands ingezetene zou je altijd Nederland moeten kunnen inreizen.

Zou ik daarna hier in Nederland 14 dagen verplicht thuis moeten zitten, dan is dat niet zo'n ramp. Ik kom er nu al weinig uit.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 23 apr 2020, 12:40

Als het puur om besmettingen gaat is er reizen en reizen. Met het gezin (of alleen) in je auto of op de motor kan je moeilijk veel mensen besmetten. Maar als je in een vliegtuig zit waar de airco constant rond gaat en dan nog eens daarvoor en daarna via security wordt getunneld is de kans op besmetting logischerwijs veel hoger.

Om naar een buurland of pakweg 1000-1500km van je woonplaats te reizen kan je dat perfect zonder vliegtuig. Ik vermoed ergens dat vliegreizen dit jaar moeilijk wordt voor de zomervakantie, maar als ieder gezin zich als het ware individueel verplaatst moet een zomervakantie mogelijk zijn.

Het helpt natuurlijk niet dat er berichten op sociale media rondgaan alsof Spanje al zou beslist hebben om geen toeristen toe te laten deze zomer. Dat is gewoon niet geloofwaardig. Het is te vroeg om daar zo'n ultimatumbeslissing in te nemen.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 23 apr 2020, 13:09

Wat dat betreft is het nog week na week afwachten wat er gebeurt.

Dat men inkomende reizen per vliegtuig wil ontmoedigen, lijkt me gedurende langere tijd aannemelijk.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 23 apr 2020, 13:10

Vergeet ook niet dat er de afgelopen weken heel veel wantrouwen is ontstaan en gekweekt. Begon het eerst in Nederland met flauwe grappen tegen Chinezen over het virus, tegenwoordig is iedere buitenlander, bij wijze van spreken dan, verdacht. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat er heus Vlamingen zijn die het gekakreel van een paar gestoorde burgemeesters wel geloven en liever geen Nederlander willen zien vanwege het 'losse' leven hier. En dat zal in elk land wel spelen. Ik heb ook verhalen gelezen over Nederlanders die in Sri Lanka vastzaten, maar ook niet op straat durfden omdat zijn, vanwege de coronauitbraak in Europa, als gevaarlijk werden gezien en ook soms zo werden behandeld. Dit al dan niet gekweekte wantrouwen is niet meteen weg.

Ik zou er weinig trek in hebben om met mijn gele kentekenplaat elke keer ergens gedonder te willen krijgen. Ik hoop dat dat ook allemaal wel meevalt, want hoteliers enzo zitten echt te springen om toeristen, maar wantrouwen is er.

En ik voel mij ook niet zo geroepen om in Duitsland met een mondkapje op te gaan lopen, als is dat lang niet overal verplicht. Maar ik heb geen zin om alles wat ik doe of zeg nagekeken te worden.

Dat vertrouwen in elkaar zal echt terug moeten komen, willen 'we' weer fijn op vakantie kunnen. Als de uitbraak onder controle is uiteraard.
Km357 schreef: do 23 apr 2020, 12:40 Als het puur om besmettingen gaat is er reizen en reizen. Met het gezin (of alleen) in je auto of op de motor kan je moeilijk veel mensen besmetten.
Nee, maar je zal niet 4 weken in je auto wonen. Met een camper is dat weer iets makkelijker te doen, maar ook dan zul je contact moeten hebben met de lokale bevolking (supermarkten enzo)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » do 23 apr 2020, 13:19

Palance schreef: do 23 apr 2020, 13:10 Nee, maar je zal niet 4 weken in je auto wonen. Met een camper is dat weer iets makkelijker te doen, maar ook dan zul je contact moeten hebben met de lokale bevolking (supermarkten enzo)
Dat is niet meer exposure dan ik hier in NL zou hebben. Boodschappen moet ik ook hier doen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 23 apr 2020, 13:25

Palance schreef: do 23 apr 2020, 13:10Ik zou er weinig trek in hebben om met mijn gele kentekenplaat elke keer ergens gedonder te willen krijgen. Ik hoop dat dat ook allemaal wel meevalt, want hoteliers enzo zitten echt te springen om toeristen, maar wantrouwen is er.
Mwa, daar ben ik niet zo bang voor. En ik denk inderdaad dat hoteliers wel blij worden van (buitenlandse) gasten. Zeker als het toerisme langzaamaan weer wat op gang komt.
En ik voel mij ook niet zo geroepen om in Duitsland met een mondkapje op te gaan lopen, als is dat lang niet overal verplicht. Maar ik heb geen zin om alles wat ik doe of zeg nagekeken te worden.
Ik heb voor de ellende begon 50 stofmaskers bij de Hornbach gekocht, als mondbedekking. Ik heb ze nog niet gebruikt, maar er kan nu een periode aankomen dat ik ze nodig heb, ofwel in Nederland, ofwel in het buitenland. Kortom, ik ben daarop voorbereid. Ik heb er geen problemen mee.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » do 23 apr 2020, 13:38

Ik reis altijd solo, omdat ik dat erg avontuurlijk vind en het mij de ultieme vrijheid geeft. Echter zit soloreizen in eigen land er voor mij echt niet in, om exact de redenen die Coen Tunnel beschrijft.

Momenteel heb ik twee soloreizen met de auto gepland staan: naar Schotland in juli/augustus en naar Scandinavië in augustus/september. Eén van de reizen wil ik gaan maken, niet beide. Dus het wordt óf Schotland óf Scandinavië.
Mocht iemand kennis over die bestemmingen hebben qua grenzen en dergelijke, dan lees ik dat graag hier! :top:

Overigens ben ik van plan om binnenkort een blog te starten over mijn reisavonturen. Dit omdat het mij een goed gevoel geeft in deze rare tijd en omdat ik mijn avonturen in de toekomst meer wil gaan delen met anderen.
I'm average height... in Thailand.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » do 23 apr 2020, 14:00

mvalkenburg schreef: do 23 apr 2020, 13:19
Palance schreef: do 23 apr 2020, 13:10 Nee, maar je zal niet 4 weken in je auto wonen. Met een camper is dat weer iets makkelijker te doen, maar ook dan zul je contact moeten hebben met de lokale bevolking (supermarkten enzo)
Dat is niet meer exposure dan ik hier in NL zou hebben. Boodschappen moet ik ook hier doen.
Het gaat niet alleen om de expositie, maar het in contact brengen van verschillende groepen. Stel, jij besmet wordt in je Nederlandse supermarkt en je komt daar twee dagen later terug omdat je nog geen symptomen hebt. Het totale klantenbestand van een supermarkt verandert niet zo heel veel, dus kan jij alleen maar mensen besmetten die ook besmet hadden kunnen worden door de persoon die jou besmet heeft. Daarmee blijft de besmetting lokaal en beheersbaar.

Ga jij echter in die twee dagen op vakantie, dan kan je in die supermarkt daar mensen besmetten die nooit door die eerste persoon besmet hadden kunnen worden. Dat betekent dus dat je nu meer mensen aan het virus blootstelt en het virus nu op twee plekken woedt.

Met een beetje pech wordt een andere toerist weer in diezelfde supermarkt besmet, waarna hij het nu weer mee naar huis neemt, naar zijn eigen supermarkt gaat en daar weer mensen besmet. Het aantal mensen dat nu potentieel besmet kan worden is verdrievoudigd.

Dit is ook de rede dat België niet-essentiele reizen verbiedt. Ze proberen ervoor te zorgen dat in gebieden waar het virus nu niet actief rond gaat dat zo blijft, zodat er minder mensen ziek worden en sterven.