Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » do 23 apr 2020, 14:11

Robbert297 schreef: do 23 apr 2020, 13:38Momenteel heb ik twee soloreizen met de auto gepland staan: naar Schotland in juli/augustus en naar Scandinavië in augustus/september. Eén van de reizen wil ik gaan maken, niet beide. Dus het wordt óf Schotland óf Scandinavië.
Mocht iemand kennis over die bestemmingen hebben qua grenzen en dergelijke, dan lees ik dat graag hier! :top:
Ik geef je de grootste kans op reizen in Scandinavië in september. De vraag is of je alle landen dan al weer in kan reizen. Er kan natuurlijk veel veranderen in zo'n vier maanden. Maatregelen kunnen versoepeld worden, maar ook aangescherpt. Dat is ook de gedachte van deze topic: elkaar op de hoogte houden van maatregelen in de verschillende landen, zodat iedereen een verantwoorde keuze kan maken als het gaat om vakanties.
verfmeer95 schreef: do 23 apr 2020, 14:00Het gaat niet alleen om de expositie, maar het in contact brengen van verschillende groepen. Stel, jij besmet wordt in je Nederlandse supermarkt en je komt daar twee dagen later terug omdat je nog geen symptomen hebt. Het totale klantenbestand van een supermarkt verandert niet zo heel veel, dus kan jij alleen maar mensen besmetten die ook besmet hadden kunnen worden door de persoon die jou besmet heeft. Daarmee blijft de besmetting lokaal en beheersbaar.

Ga jij echter in die twee dagen op vakantie, dan kan je in die supermarkt daar mensen besmetten die nooit door die eerste persoon besmet hadden kunnen worden. Dat betekent dus dat je nu meer mensen aan het virus blootstelt en het virus nu op twee plekken woedt.

Met een beetje pech wordt een andere toerist weer in diezelfde supermarkt besmet, waarna hij het nu weer mee naar huis neemt, naar zijn eigen supermarkt gaat en daar weer mensen besmet. Het aantal mensen dat nu potentieel besmet kan worden is verdrievoudigd.

Dit is ook de rede dat België niet-essentiele reizen verbiedt. Ze proberen ervoor te zorgen dat in gebieden waar het virus nu niet actief rond gaat dat zo blijft, zodat er minder mensen ziek worden en sterven.
Binnen Nederland is het nog altijd mogelijk om te reizen en dat wordt, zij het in meer beperkte mate, ook nog steeds gedaan. Vooralsnog zijn er geen duidelijke aanwijzingen dat dat tot extra besmettingen heeft geleid. Als je 1,5 meter afstand van iedereen houdt, zoals in de supermarkt, en als mensen met klachten de regels volgen en thuisblijven, dan is de kans op besmetting sowieso klein. Ongeacht waar je je boodschappen doet. Rutte hamerde er ook op toen de vraag zich weer eens aandiende of we mondkapjes moeten gebruiken: "Nee, die 1,5 meter biedt voldoende bescherming". En er werd ook gezegd dat mensen er geen uitje van moesten maken en zoveel mogelijk alleen moesten komen.

Ik snap je punt, maar als we van het Nederlandse regeringsbeleid uitgaan dat die 1,5 meter afstand houden voldoende is, dan denk ik dat met inachtneming van maatregelen zoals voldoende afstand houden en/of mondbedekking (afhankelijk van het land), verdere besmettingen al voor het grootste deel worden voorkomen.

Uiteindelijk is het momenteel zo dat Nederlanders niet is verboden om te reizen, en met dat uitgangspunt ben ik deze topic begonnen. Wat is er mogelijk als je zo zorgvuldig mogelijk de geldende regels in acht neemt? Natuurlijk kan iemand het er mee eens of oneens zijn als anderen gaan reizen, dat mag best, maar ik denk dat die discussie hier minder past. Niet dat ik die discussie niet wil hebben, maar die kan misschien beter elders gevoerd worden. Laten we hier focussen op wat er mag, wat legaal mogelijk is of wat de komende tijd weer legaal mogelijk wordt, en hoe mensen die gaan reizen dat zo verstandig mogelijk kunnen doen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Peter » do 23 apr 2020, 14:17

Binnen Nederland doen ook veel mensen hun inkopen buiten eigen dorp of wijk. Omdat er een aanbieding is of er een product altijd beter/goedkoper is, of de winkel nabij je werk of andere bestemming ligt. Je zou eigenlijk aanbiedingen moeten verbieden, maar dat zie ik in NL/D niet gebeuren.
Moet je in Belgie naar de dichtsbijzijnde supermarkt ? Dat lijkt mij haast niet afdwingbaar. Wat als de eigenaar de prijzen vertienvoudigt of bepaalde producten niet heeft (buurtsuper, mini-market, etc).

De mondkapjes zijn waarschijnlijk een maatregel die iets helpt, waar de 1,5 meter nauwelijks werkbaar is, zoals openbaar vervoer, maar ook voor sommige supermarkten, die gewoon veel te druk zijn door het wegvallen van alternatieven. Ik zag in Duitsland geen borden met maximum aantal bezoekers, geen beveiligers en geen beperking winkelwagentjes. Maar dan moeten de kapjes wel beschikbaar zijn. Ik weet niet of Duitsland dat kan garanderen. Wellicht verkoopt de winkel ze (per stuk) en mag je toch naar binnen als ze uitverkocht zijn. Je mag natuurlijk zelf wel een mondkapje 100 keer gebruiken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » do 23 apr 2020, 14:24

Peter schreef: do 23 apr 2020, 14:17 De mondkapjes zijn waarschijnlijk een maatregel die iets helpt, waar de 1,5 meter nauwelijks werkbaar is, zoals openbaar vervoer, maar ook voor sommige supermarkten, die gewoon veel te druk zijn door het wegvallen van alternatieven. Ik zag in Duitsland geen borden met maximum aantal bezoekers, geen beveiligers en geen beperking winkelwagentjes. Maar dan moeten de kapjes wel beschikbaar zijn. Ik weet niet of Duitsland dat kan garanderen. Wellicht verkoopt de winkel ze (per stuk) en mag je toch naar binnen als ze uitverkocht zijn. Je mag natuurlijk zelf wel een mondkapje 100 keer gebruiken.
In Nederland hebben we ook nog eens het verbod op gezichtsbedekkende kleding ( "boerkaverbod"), dus eigenlijk mag je geen mondkapje dragen :)

Geen idee hoe dat in andere landen zit, maar juridisch zou dat nog wel eens interessant kunnen worden.

Maar goed, terug te komen op reizen: Vakantie is voor mij in ieder geval niet rondlopen met een mondkapje op, dat is voor mij geen ontspanning. Dan maar geen buitenland (zeker zolang we in Nederland nog niet die flauwekul verplicht stellen)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door harry » do 23 apr 2020, 15:24

Palance schreef: do 23 apr 2020, 14:24In Nederland hebben we ook nog eens het verbod op gezichtsbedekkende kleding ( "boerkaverbod"), dus eigenlijk mag je geen mondkapje dragen :)
Een mondkapje is geen "bekleding", denk ik. Anders zou een bril ook al een probleem worden.
Palance schreef: do 23 apr 2020, 14:24Vakantie is voor mij in ieder geval niet rondlopen met een mondkapje op, dat is voor mij geen ontspanning.
Als ik naar Zuid-Europa mag met mondkapje en dat veilig genoeg is, doe ik dat graag!
Me ontspannen doe ik wel weer tijdens het werk. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » do 23 apr 2020, 15:35

Palance schreef: do 23 apr 2020, 14:24 Maar goed, terug te komen op reizen: Vakantie is voor mij in ieder geval niet rondlopen met een mondkapje op, dat is voor mij geen ontspanning. Dan maar geen buitenland (zeker zolang we in Nederland nog niet die flauwekul verplicht stellen)
Inderdaad. Een mondkapjesplicht is wat mij betreft een no-go.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10218
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Rein » do 23 apr 2020, 15:37

Als ik (alleen) een mondkapje nodig heb om bij een tankstation te betalen of bij een supermarkt wat inkopen te doen, valt er mee te leven. Als ik op de vakantiebestemming zelf maar zonder mondkapje op het terrein mag rondlopen en bij een zwembad etc kan liggen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door jelger » do 23 apr 2020, 15:47

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op wo 10 mar 2021, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » do 23 apr 2020, 15:54

mvalkenburg schreef: do 23 apr 2020, 15:35
Palance schreef: do 23 apr 2020, 14:24 Maar goed, terug te komen op reizen: Vakantie is voor mij in ieder geval niet rondlopen met een mondkapje op, dat is voor mij geen ontspanning. Dan maar geen buitenland (zeker zolang we in Nederland nog niet die flauwekul verplicht stellen)
Inderdaad. Een mondkapjesplicht is wat mij betreft een no-go.
Ach, voor een roadtrip zal ik hem in de auto waarschijnlijk niet hoeven dragen. Als het in winkels (of wellicht ook op straat) wel moet is dat wel weer iets waar ik mee kan leven. Sommige Aziaten doen het al jaren, pre-corona zag je het in Amsterdam ook wel vaak bij met name Chinezen en Japanners.

Een mondkapje is alleen wel irritant voor langere inspannende wandelingen, bijvoorbeeld in het bos of in de bergen. Dat is niet echt te doen met een mondkapje. Binnen een stad heb ik er geen problemen mee.

In Bogotá heb ik vanwege de vuile lucht i.c.m. acute bronchitis ook wel met een mondkapje gelopen om mijn luchtwegen niet verder te irriteren.

Voor mij geldt: liever de mogelijkheid om in het buitenland een reis te kunnen maken met een mondkapje, dan hier in Nederland te blijven zitten.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Willem » do 23 apr 2020, 17:01

In de bergen of het bos zul je, zeker in Scandinavië, zo weinig mensen tegen komen (ervan uitgaande dat je niet de bekende trekpleisters bezoekt) dat het geen meerwaarde heeft om een mondkapje te dragen.

Persoonlijk ben ik het wel eens met de mensen die zeggen dat het verstandig is om dit jaar dicht bij huis te blijven (nee, ik ga graag op pad). Of het virus moet uitgeraasd zijn.
Het virus is te gevaarlijk om er laks mee om te gaan.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door marcel » do 23 apr 2020, 23:15

De AGAB-meeting in Koblenz zou komend weekend zijn, die gaat natuurlijk niet door. Ik hoop toch nog wel dat de volgende meeting in September in Magdeburg wel doorgaat en dat ik er ook naartoe kan. Maar de kans is groot dat dat ook uitvalt.

Interessant is nog hoe de luchtvaartmaatschappijen ermee om gaan. Ik had twee reizen met Swiss geboekt en heb niet geannuleerd omdat ik dacht dat ze dat zelf wel zouden doen en dat ik dan het geld terug zou krijgen. Als ik zelf (te vroeg) had geannuleerd was ik in ieder geval het geld kwijt.
Dat deden ze uiteindelijk inderdaad (Swiss vliegt nog maar met 6 vliegtuigen van de ca. 100).
Ze bieden de mogelijkheid zonder kosten om te boeken. Eerst kon dat tot eind Augustus, kort daarna werd het verlengd tot eind van het jaar, en nu is het zelfs al tot eind April 2021.
Het is in principe ook mogelijk het geld terug te krijgen maar ze verzoeken dat nu nog niet te doen omdat ze momenteel overbelast zijn.

Ik had ook vluchten geboekt bij United. Die vliegen nog steeds en hebben mij omgeboekt op een route via Frankfurt-Newark. Dat ik als Zwitser niet naar de Verenigde Staten kan is natuurlijk niet hun probleem. Maar ze bieden toch ook de mogelijkheid zonder kosten om te boeken, details zijn mij niet duidelijk maar ik wacht het maar af.

Dan nog een hotel in Engeland: omdat het wat goedkoper was had ik van te voren al betaald. Ik kreeg het geld wel terug maar ik had in GBP betaald en in de tussentijd is de koers gezakt, waardoor ik zo'n 8 % minder terugkreeg (deels door bankkosten).
Grappig is dat de bank juist op die afrekening er nog eens op wijst dat je het beste in de lokale valuta kunt betalen omdat je dan in de regel de beste koers krijgt. Dat is meestal wel zo maar juist deze ene keer was het beter geweest om in CHF te betalen.

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door De praktijk » vr 24 apr 2020, 0:05

Robbert297 schreef: do 23 apr 2020, 13:38Momenteel heb ik twee soloreizen met de auto gepland staan: naar Schotland in juli/augustus en naar Scandinavië in augustus/september. Eén van de reizen wil ik gaan maken, niet beide. Dus het wordt óf Schotland óf Scandinavië.
Mocht iemand kennis over die bestemmingen hebben qua grenzen en dergelijke, dan lees ik dat graag hier! :top:
Uit de Finse krant vandaag.
"It's predicted that inside the country Finns will get to travel, probably. But outside of Finland, I wouldn’t put my hopes up that there would be an awful lot of travelling abroad this summer. It might take as long as a year — or even two — before things get back to normal, or to the so-called new normal," Yle journalist Sara Rigatelli told APN.
She pointed out that Mika Aaltola of the Finnish Institute of International Affairs (FIIA) has claimed that the days of an 'open world' are behind us, as air travel has made states vulnerable to disease.
"Countries are very cautious because nobody wants coronavirus crossing their borders," she explained.
Om je wat getallen tegeven.
Aantal doden tot vandaag: 172.
206 mensen in het ziekenhuis, waarvan 60 op de IC.
Aantal vastgestelde besmettingen 4284.


Even ruw gezegt zijn er 3x zoveel Nederlanders als Finnen.
Vergelijk die cijfers maar met NL.

De Finse grenzen zitten potdicht. En het openbare leven ligt nagenoeg stil.
Vergelijk dat met NL.

En trek dan zelf de conclusie maar of je denkt dat toerisme mogelijk is deze Zomer.

In Noorwegen is het niet veel anders. Alleen liggen de aantallen veel hoger.

Maar je kan natuurlijk altijd naar Zweden. In Zweden is het vrijheid blijheid.

@Ik reis 2x per week door alle 3 de landen.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » vr 24 apr 2020, 8:05

De praktijk schreef: vr 24 apr 2020, 0:05@Ik reis 2x per week door alle 3 de landen.
Dan zijn die grenzen dus niet potdicht?

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door jelger » vr 24 apr 2020, 11:50

^^
ik zie een toekomst als transporteur voor je, kun je vrij reizen in tijden als deze.

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door De praktijk » vr 24 apr 2020, 23:57

mvalkenburg schreef: vr 24 apr 2020, 8:05
De praktijk schreef: vr 24 apr 2020, 0:05@Ik reis 2x per week door alle 3 de landen.
Dan zijn die grenzen dus niet potdicht?
Ik wil je wel een inkijkje geven.
Als ik, en mijn collega's stoppen, of de grens niet over mogen, gaat het licht uit in Zweden. Letterlijk.
Wij moeten dus blijven rijden. En de grenzen over gaan.

Verder gaat de vis de grens nog over.
En de levensmiddelen. Denk daarbij aan het verkeer 'Oslo' Noord Noorwegen wat via Zweden/Finland gaat.
Verder is een nog een klein beetje overig vrachtverkeer voor de paar bedrijven die nog werken.

Luxe wagens gaan de grens bijna helemaal niet over. Uitgezonderd de mensen die werk hebben over de grens.
En dat zijn dan nog locale mensen.
De Oostblokkers die met de luxe wagen van thuis komen, en bv in Noorwegen werken, die zie je eigenlijk niet meer.
Dit komt omdat men bij aankomst eerst 14 dagen in charantaine moet.

Aan de grens gaat het ongeveer zo.... (En ik/wij mogen de grens over.)
Dan heb ik het over een Finse/Noorse grens. Omdat er aan de Zweedse kant 0,0 controle is.

Finland, (wij moeten eerst Douane papieren doen), buiten dat word om een paspoort gevraagd.
Dan naar buiten. Daar komt de Douane voor controle. Waar kom je vandaag? Waar ga je heen? Voel je je eigen gezond?
En dan vaak ook nog doorzoeking van het voertuig.
Vervolgens staat iets verderop de Marechaussee. Paspoort. Die word dan gescand.
Zelfde vragen weer….
Dan krijg je een papier meer met de instrucies.
Dan halen ze de pilonen of auto weg, en mogen we Finland verlaten.

100 meter verder. (Ligt een beetje aan de situatie van de echte grens.)
Daar staan Noorse Miltairen.
Paspoort, en zelfde rijtje vragen.
Dan volgt de Politie. Die kijkt naar de militair of alles ok was.
Terwijl doen ze een kenteken controlle.
Alles ok, dan staat een stukje verder de Noorse Douane.
Zelfde vragen, en soms voertuig controlle.
Als alles ok is mag je Noorwegen in.
(Als toerist heb je er niet mee te maken, maar vaak staat Statens Vegvezen er ook nog voor controlle.)

Elke dag hetzelfde als we de grens overgaan. En ze kennen ons daar!

Trek zelf je concusie of de grenzen potdicht zijn of niet.
En of je als toerist kans maakt.
Of dan je denk dat het over 3 maanden wel weer open is.
(Kijk naar de getallen die ik gister posten, en die van NL, en hoe ze het hier doen.)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » za 25 apr 2020, 0:03

Bedankt voor je uitleg. Noorwegen en Finland controleren dus streng, maar aan de Zweedse kant is dus helemaal geen enkele controle op in- of uitreizen?

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Km357 » za 25 apr 2020, 8:40

De grenzen zijn dus niet potdicht en op een dag in november 89 gingen de grenzen van zo ook eens opeens volledig open. Ik zou toch proberen het allemaal niet té zwartgallig te willen zien.

In BE wordt eind mei naar voren geschoven als datum om een beslissing te maken over internationaal reizen. Vanaf 4 mei mag men weer in klein familieverband van een BBQ buiten genieten. Horeca opent niet voor 8 juni.

EDIT:
Dat van die BBQ in familieverband vanaf 4 mei vind ik nu niet meer terug, onder voorbehoud te nemen dus.

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door De praktijk » za 25 apr 2020, 21:32

Coen Tunnel schreef: za 25 apr 2020, 0:03 Bedankt voor je uitleg. Noorwegen en Finland controleren dus streng, maar aan de Zweedse kant is dus helemaal geen enkele controle op in- of uitreizen?
Noorwegen, Finland en Denemarken zitten op slot.
Met Duitsland zit er water tussen.
Maar Zweden is gewoon open. Maar door de buurlanden toch dicht.
Aan de Zweedse kant is er idd 0,0 controlle.

Vanuit de Regering werd er gezegd, oudere mensen blijf binnen en mijd elk contact.
En de rest van Zweden is vrij om te gaan waar ze willen.
Je ziet wel (grote) bedrijven die dicht zijn gegaan.
Maar in Zweden kan je gewoon uit eten, naar de bar, en naar de kapper.

De getallen van Zweden.
(Besmettingen.) Bekräftat smittade i Sverige: 18 177​
​(Aantal doden.) Dödsfall: 2 192
(Doden vandaag. Zaterdag.) Dödsfall inrapporterade senaste dygnet: 40

Hier het aantal besmettingen en doden per provincie.

Smittade och döda
Stockholm
7 148
1 208
Västra Götaland
1 965
161
Östergötland
1 325
91
Sörmland
1 081
153
Uppsala
862
70
Örebro
838
52
Jönköping
661
51
Västmanland
660
78
Skåne
644
61
Dalarna
640
79
Gävleborg
491
48
Halland
300
29
Västerbotten
282
13
Jämtland
264
11
Kronoberg
238
14
Norrbotten
231
28
Västernorrland
190
27
Kalmar
139
10
Värmland
130
5
Blekinge
63
2
Gotland
25
1
Totalt
18 177 Besmettingen.
2 192 Doden.
Meer dan de helft van het aantal besmettingen en doden is van rond Stockholm.

Iedereen mag naar Stockholm, en de mensen uit Stockholm mogen ook overal naar toe.
Je begrijpt misschien waarom de buurlanden de grenzen hebben gesloten.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » za 25 apr 2020, 21:47

Een samenvatting van de maatregelen per land (met links naar de relevante lokale autoriteiten) is te vinden op de site van de EU: https://ec.europa.eu/transport/coronavirus-response_en

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door De praktijk » za 25 apr 2020, 22:03

Km357 schreef: za 25 apr 2020, 8:40 De grenzen zijn dus niet potdicht en op een dag in november 89 gingen de grenzen van zo ook eens opeens volledig open. Ik zou toch proberen het allemaal niet té zwartgallig te willen zien.
De grens Oost West Duitsland is ook nooit potdicht geweest.

Het verschil met '89 is, dat er toen een verschuiving kwam in de politiek.
Ik denk niet dat we een datum kunnen stellen voor Corona.

Ik zie het verder niet zo zwartgallig. Ik vertel alleen hoe het er nu aan toegaat aan de grens.
Ik las hier dat mensen vakantieplannen maken richting Scandinavie, en ik geef mijn indruk, dat ik denk dat dat niet gaat gebeuren dit jaar.

Er was hier een Nederlandse, die deed gids/safari werk met toeristen.
Die kwam zonder werk te zitten en is terug gegaan naar NL.
(Dat was haar plan toch al, alleen nu iets eerder dan verwacht.)
Volgend jaar wil ze dan naar Nieuw Zeeland.
Echter denkt ze dat dat misschien wel niet mogelijk is.
Ze heeft de optie open gehouden om hier volgend jaar weer terug te komen.
Nu in NL gaat ze proberen werk te vinden.

Ik sprak vandaag een andere gids, en B&B verhuurder.
En die zat vol met plannen voor volgend jaar.
Zelfs uitbreiding van de B&B.

Nu hij totaal zonder werk is, komt die zijn tijd door met dingen doen waar die anders geen tijd voor had.

Maar toen ik hem vroeg, maar wat als er volgend jaar nog geen toeristen zijn?
Nou daar dacht die toch heel anders over.
In de Zomer gaan die gewoon weer komen.

Om dan terug tekomen op het zwartgalige.
Wie van de 2 gidsen ziet het, het meest zwartgallig?

Gaat alles weer open, dan is iedereen weer tevreden.
Echter, als dit nog een jaar of langer gaat duren, weet ik wel welke van de 2 de grootste klap krijgt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Pino » za 25 apr 2020, 22:13

Ach, je ziet ook hier allerlei horeca-mensen die nu aan het verven en ander onderhoudswerk aan het doen zijn. En anderen klagen vooral. Het hangt natuurlijk van de omvang van de investering af, maar er zijn goede redenen om het nu te doen.

Enigszins gerelateerd aan jouw verhaal over Scandinavische grenzen kwam mijn zus met de vraag “alle wegen leiden naar Rome, maar welke zou je op mogen of kan ik beter het vliegtuig nemen?” Ik denk dat met de auto nog steeds geen optie is als je geen dringende reden hebt? Dat geldt in ieder geval in Italië en ook routes door Frankrijk vallen om deze reden af. Maar Duitsland mag je gewoon nog in, meen ik, en Zwitserland laat transitoverkeer door?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » za 25 apr 2020, 22:25

^^ Duitsland kom je wel in. En Zweden ook, met de veerboot vanaf Duitsland. Kiel-Göteborg, Travemünde-Trelleborg en Rostock-Trelleborg varen nog. Via Denemarken is geen optie, want daar kom je alleen in met een zwaarwegende reden (transit naar Zweden voor vakantie is dat niet). Maar daar houdt de wereld met de auto dan ook wel zo'n beetje op. Duitsland heeft vooralsnog wel toeristische overnachtingen verboden. Hotels zijn wel open, maar in principe niet voor toeristische doeleinden.

Leuk dat Zwitserland transitverkeer toelaat, maar aangezien Italië, Oostenrijk en Frankrijk de facto de grenzen dichthouden of quarantainemaatregelen van toepassing zijn heb je daar ook niks aan. In Oostenrijk kom je er in met een maximaal vier dagen oud Duits- of Engelstalig attest dat je negatief hebt getest op corona, maar dat is momenteel in Nederland ook zeer lastig te krijgen omdat je in principe niet getest wordt als je niet in een risicogroep valt of er andere zwaarwegende redenen zijn om te testen.

Met het oog op het opstarten van toerisme zou het misschien een idee kunnen zijn om tegen betaling voor burgers zonder indicatie coronatesten te kunnen verstrekken via bv. de GGD's (net zoals die reizigersvaccinaties aanbieden). Er zullen vast wel meer landen zijn die er om gaan vragen.

Met het vliegtuig gelden voor de meeste landen ook inreisrestricties. Als Nederlander kun je nog wel naar Duitsland en Zweden vliegen (maar dat kan dus ook over land), en voor zover ik weet nog steeds naar Wit-Rusland. Naar al die landen zijn ook nog rechtstreekse vluchten vanaf Amsterdam.

In andere landen die door rechtstreekse vluchten bediend worden zijn de grenzen vaak dicht voor Nederlanders, die kunnen dus alleen gebruikt worden door terugkerende locals vanaf Nederland, of terugkerende Nederlanders naar Nederland.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op za 25 apr 2020, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door De praktijk » za 25 apr 2020, 22:54

Pino schreef: za 25 apr 2020, 22:13Enigszins gerelateerd aan jouw verhaal over Scandinavische grenzen kwam mijn zus met de vraag “alle wegen leiden naar Rome, maar welke zou je op mogen of kan ik beter het vliegtuig nemen?”
Je zus en iedereen denk, zou de manier van denken moeten veranderen. (Moeten is een groot word.)
Je kan misschien wel ergens heen, maar wil je dat ook?
Regels kunnen zomaar veranderen.
Neem bv Anouk. Even een paar dagen naar Marokko.

Maar dat zijn dan maar de beperkingen. Stel dat je Corona heb, en ze ontdekken dat als je in het buitenland ben.

@Off topic.
Het val me op hoe weinig mensen der eigen thuis kunnen vermaken.
Ze 'moeten' er echt even uit. Nu dan is het bos vlak in de buurt, waar ze misschien nooit geweest zijn, voor Corona 'moesten' ze er even uit voor een weekendje 'New York'.
Quality time was 6 maanden geleden nog belangrijk.
Nu hebben ze zoveel quality time dat ze gek worden van hun eigen partner en kinderen. :rofl2:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » za 25 apr 2020, 23:45

De praktijk schreef: za 25 apr 2020, 22:54@Off topic.
Het val me op hoe weinig mensen der eigen thuis kunnen vermaken.
Ze 'moeten' er echt even uit. Nu dan is het bos vlak in de buurt, waar ze misschien nooit geweest zijn, voor Corona 'moesten' ze er even uit voor een weekendje 'New York'.
Millennials en Generatie Z, zeg maar iedereen geboren na 1980, zijn opgegroeid in een Europa zonder grenzen, en velen gingen als kind al veelvuldig op vakantie naar het buitenland. Reizen is voor veel mensen een iets wat heel prettig is, een welkome afwisseling van alle dag, even uit de huiselijke setting. Ik haal zelf heel veel voldoening uit nieuwe landen en culturen ontdekken. Reizen maakt me gelukkig. Dat is waar ik voor werk, want het meeste geld dat ik overhoud na noodzakelijke uitgaven gaat op aan reizen. Tussen 2008 en 2016 reisde ik frequent heel (West-)Europa door als wielersupporter, en zelfs een paar keer intercontinentaal. Daarna hebben mijn vriendin en ik elk jaar wel meerdere mooie reizen gemaakt waarbij we telkens nieuwe landen ontdekten.

Ik kan er ook nu van genieten om lekker ergens in een bos te wandelen, om de natuur in Nederland te (her)ontdekken en naar plaatsen te gaan waar ik al lang niet meer geweest ben. Ik heb dan het geluk dat ik ruim twee maanden geleden nog op reis was, en in Spanje en Andorra geweest ben. Dat is nog vrij recent.

Ik ben in het verleden met mijn eigen auto in Noorwegen geweest. In Engeland. In Gibraltar. In Albanië. In Wit-Rusland. Zelfs helemaal in Azerbeidzjan. Voor mij is het een ontzettend raar en beklemmend gevoel dat ik nu niet eens meer de grens over kan naar België, of naar het door mij zo geliefde Luxemburg. En tja, het zal toch wel weer een keer gaan kriebelen om de grens over te trekken.

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door De praktijk » zo 26 apr 2020, 1:37

Dat snap ik ook wel.
Je leef, of weet niet beter als welvaart.
Je kan dat immers alleen maar doen omdat je er het geld voor heeft.

Maar het is volgens mij ook juist de generatie die minder werken, quality time, Papadag, etc zo 'belangrijk' vinden. Of moet ik zeggen vonden?
Ik heb dan het geluk dat ik ruim twee maanden geleden nog op reis was
Dit vind ik zo'n ''mooi'' iets. En verklaart denk veel.

Het is niet persoonlijk.
Maar er gaan mensen dood op de wereld omdat ze geen eten hebben.
Of dichterbij huis, die nu zonder werk, en inkomen zitten.
Of die familie niet mogen bezoeken.
Dat je ''geluk'' dan moet zitten in dat je pas nog op vakantie ben geweest.
Terwijl het 'geluk' toch bij je eigen partner of kinderen zou moeten zijn.
Maar daar zitten mensen nu semi mee opgesloten.

Nogmaals, niks persoonlijks.
Ik ben van een andere genaratie. En ik herken niks in jou 'situatie'
Ik mag heel graag thuis zijn.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » zo 26 apr 2020, 7:56

De praktijk schreef: zo 26 apr 2020, 1:37 Ik mag heel graag thuis zijn.
En dat is voor een ieder nou net weer even anders. Daar snap ik nou net niets van. Ieder zijn ding.
Ik ben ook blij dat ik in ieder geval in de kerstvakantie een mooie reis (met het gezin, quality time!)
Ik kan de huidige situatie, met name voor mijn kinderen nauwelijks als quality time bestempelen.
Ik snap de drang om te filosoferen over reismogelijkheden dan ook volkomen.

On topic: “zakelijk” naar Duitsland kan dus wel. In dat geval is een optie: Visitekaartje mee, factuur op naam van je werkgever laten maken en klaar. Scheelt je in veel gevallen ook nog de Kurtax/toeristenbelasting.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Pino » zo 26 apr 2020, 7:58

De praktijk schreef: za 25 apr 2020, 22:54
Pino schreef: za 25 apr 2020, 22:13Enigszins gerelateerd aan jouw verhaal over Scandinavische grenzen kwam mijn zus met de vraag “alle wegen leiden naar Rome, maar welke zou je op mogen of kan ik beter het vliegtuig nemen?”
Je zus en iedereen denk, zou de manier van denken moeten veranderen. (Moeten is een groot woord.)
Je kan misschien wel ergens heen, maar wil je dat ook?
Mijn zus was alleen maar aan het denken gezet toen iemand haar iets uitlegde met de beeldspraak “er leiden meerdere wegen naar Rome.” Die gaat voorlopig nergens heen. Maar stuurt mij wel de app “jij weet dat vast.” Kan hier nou echt geen discussie gevoerd worden over de huidige situatie op de weg zonder posts wat in deze fase verstandig en moreel is? :?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » zo 26 apr 2020, 11:14

^^ De morele discussie hoeft van mij ook niet, tenminste, dat is niet het idee waar ik deze topic mee ben begonnen. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die anderen die wel willen reizen (of het nou binnenlands of buitenlands is) bekritiseren, maar ik ben deze topic gestart met het idee om informatie te kunnen uitwisselen over wat er legaal mogelijk is. Naar welke landen mogen we reizen, wat zijn de veranderingen, wanneer worden beperkingen weer opgeheven, etc.

Me dunkt dat er mensen zullen zijn die het immoreel en onverstandig vinden om dit jaar überhaupt nog op vakantie te gaan. Dat kan. Maar zolang mensen zich aan de wet houden en hun verstand gebruiken, moet er toch wel plek zijn voor een topic als deze waarin gewoon feitelijke informatie en ervaringen kunnen worden uitgewisseld.
De praktijk schreef: zo 26 apr 2020, 1:37Het is niet persoonlijk.
Maar er gaan mensen dood op de wereld omdat ze geen eten hebben.
Of dichterbij huis, die nu zonder werk, en inkomen zitten.
Of die familie niet mogen bezoeken.
Dat is altijd zo geweest, en dat zal altijd zo blijven. Als ik dat als referentiekader gebruik heb ik het, als persoon met een modaal inkomen, altijd beter dan heel veel andere mensen.

Natuurlijk begrijp ik ook wel dat mijn 'problemen' luxeproblemen zijn en ben ik blij dat mijn partner en ik beiden een baan hebben, financieel beperkt geraakt worden en beiden niet getroffen zijn door dit virus. Het had allemaal veel slechter gekund, dat besef ik me ook wel. Maar daarom mogen we het wel jammer vinden dat het momenteel zo moeilijk is om normaal op vakantie te kunnen gaan.
Dat je ''geluk'' dan moet zitten in dat je pas nog op vakantie ben geweest.
Terwijl het 'geluk' toch bij je eigen partner of kinderen zou moeten zijn.
Maar daar zitten mensen nu semi mee opgesloten.
Wie bepaalt waar mijn geluk moet zijn? Volgens mij doe ik dat nog altijd zelf.

Mijn partner en ik vinden het leuk om samen te reizen. En dat ligt nu een stuk lastiger.

Maar we maken er thuis het beste van en dat gaat ook prima hoor. :) We zijn elkaar zeker niet zat en we kunnen ook prima thuis zijn. En ik probeer toch elke week weer een rustig natuurgebied te zoeken om even lekker te wandelen en te genieten van wat Nederland te bieden heeft.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door jelger » zo 26 apr 2020, 12:43

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op wo 10 mar 2021, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » zo 26 apr 2020, 12:45

^^ Goed idee van die openingspost. Ik ga er mee bezig.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » zo 26 apr 2020, 13:41

^^ Er is nu een overzichtje in de openingspost van landen die hun grenzen niet helemaal gesloten hebben en geen quarantainemaatregelen verplichten. Ik hoor het graag als iemand aanvullingen heeft!

Plaats reactie