[N233] Veenendaal - Ochten

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Wijkhoven
zandpaadje

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door Wijkhoven » di 22 okt 2019, 16:09

^^
De brug bij Wijk bij Duurstede in de N229 is al een heel oud onderwerp en klinkt op het eerste gezicht niet onlogisch. Echter, denk ik niet dat het huidige bestuur in Wijk bij Duurstede nog steeds een „onwrikbare overtuiging" vóór de brug heeft. Wijk bij Duurstede wil juist uitbreiden met huizenbouw en heeft de ambitie voor 1000+ nieuwbouwwoningen uitgesproken. Maarrr, daar is de provincie tegen vanwege de capaciteit op die N229. Deze weg is in de spits vrij druk en grootschalige woningbouw in Wijk bij Duurstede zou de weg helemaal doen verstoppen. Een eventuele brug over de Lek zou hetzelfde effect op de N229 hebben. Deze brug is alleen een nuttige optie als de N229 flink wordt opgeschaald, mogelijk zelfs 2x2.

En nu heb ik het nog niet over "Wijk bij Duurstede dat zijn karakter als historisch stadje moet blijven behouden". ;)
Laatst gewijzigd door Wijkhoven op di 22 okt 2019, 16:30, 3 keer totaal gewijzigd.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 22 okt 2019, 16:23

Het nadeel van het vervangen van veren door vaste oeververbindingen is inderdaad dat de aangrenzende wegen daar vaak niet op berekend zijn. Die zul je dus ook moeten opwaarderen.

Daarbij stuit je misschien niet op natuurgebieden en karakteristieke landschappen, maar vaak wel op bebouwing. Veel veerponten zijn ontstaan om dorpen en steden aan weerszijden van een rivier te verbinden (of andersom: de plaatsen ontstonden waar de rivier overgestoken kon worden).

Dit geldt bij Wijk bij Duurstede, maar nog sterker bij de genoemde N836. De routes naar de N225 en N781 lopen dwars door Wageningen, via straten die niet geschikt zijn om veel meer verkeer af te handelen dan ze nu doen. Om een brug te rechtvaardigen zal deze, naast het bieden van meer comfort en een kortere reistijd aan huidige veergebruikers, ook aardig wat extra verkeer moeten kunnen bedienen.

Het lijkt me (economisch én landschappelijk) handiger om één hoogwaardige noord-zuidas toe te voegen tussen de routes A27-A2 en A50 dan meerdere oeververbindingen en wegen te moeten opwaarderen.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » wo 18 dec 2019, 23:36

Er is weer enig nieuws te melden rondom de Rijnbrug in Rhenen, nu aangaande de richtlijnen voor de toekomstige MER rapportage. De tegenstanders van een nieuwe brug laten weer goed van zich horen, https://www.gelderlander.nl/rhenen/advi ... ~ac5b51c8/ en https://www.gelderlander.nl/de-vallei/b ... ~a4b663ee/. Helaas vergeten de tegenstanders, voor hun gemak en beeldvorming vermoed ik, even dat deze zaken in het verleden al zijn onderzocht. De wensdroom van een rotonde is daarbij, tegen behoorlijke kosten, onderzocht en als niet uitvoerbaar zonder grote ingrepen in de omgeving afgevallen.

De beste oplossing is natuurlijk de doortrekking van de A30 naar de A15 maar dat gaat te lang duren om Rhenen te ontstoppen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 22 dec 2019, 0:12

PeterSchoeber schreef: wo 18 dec 2019, 23:36De beste oplossing is natuurlijk de doortrekking van de A30 naar de A15 maar dat gaat te lang duren om Rhenen te ontstoppen.
Dat is niet de beste oplossing voor het noordelijke deel, heb ik eerder al uitgelegd.
Als het er ooit van komt is dat waarschijnlijk in de 22e eeuw als de laagste delen van het Binnenveld permanent onder water staan. :roll:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » zo 22 dec 2019, 8:30

^^ Heb je een linkje naar die uitleg?

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 22 dec 2019, 22:20

^^ In 2015 bleek uit een informatieavond in Veenendaal dat er veel minder interregionaal verkeer op de N233 reed dan velen dachten. Beide provincies hadden nauwelijks overleg met elkaar en de focus lag op de bestaande N233. Dat maakte een doorgetrokken A30 onwaarschijnlijk.

Een jaar later bleek uit een informatieavond dat een doorgetrokken A30 nooit is onderzocht en dat er over Gelderland 'niets valt te zeggen'.

Ik heb ook aangegeven - even vanuit Veenendaals perspectief - dat er o.a. grote (transport)bedrijven aan de rand zijn die voor verkeer op de Rondweg-Oost zorgen en dat die weg de meest logische plek heeft als je dat koppelt aan de verkeersafwikkeling. Een verbinding dwars door het Binnenveld vraagt daarbij om een aftakking naar de oostkant van Veenendaal, wat het nog moeilijker maakt gezien de weerstand in en om het gebied. Bovendien is men nu een heel eind op weg met de planvorming voor de Rondweg-Oost waar de echte problemen moeten worden opgelost. Het zou bizar zijn om nu nog een fortuin in onderzoek naar een doorgetrokken A30 te steken, waar ook geen enkel serieus signaal vanuit de overheden voor is te bekennen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » zo 22 dec 2019, 23:06

Juist om de redenen die je noemt zijn een opwaardering van de oostelijke rondweg Veenendaal en een doorgetrokken A30 niet per se uitwisselbaar.

Een doorgetrokken A30 lost de problemen op de oostelijke rondweg niet op, maar na een upgrade van de rondweg blijf je met doorgaand verkeer zitten dat de capaciteit van de weg blijft opvullen totdat de vertraging hoger oploopt dan de extra reistijd van omrijden.

Planologisch heeft Veenendaal de plank flink misgeslagen door een nieuwe woonwijk aan te leggen aan een drukke rondweg die niet op zoveel verkeer is berekend. Voor deze woningen mocht wel een deel van het Binnenveld worden opgeofferd.
De bedrijventerreinen aan de zuidkant liggen ook erg onhandig op grote afstand van de A12. Je zou daarvan op zijn minst het deel ten westen van de N233 kunnen verplaatsen en herontwikkelen met woningbouw.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 22 dec 2019, 23:25

Schelpenpaadje schreef: zo 22 dec 2019, 23:06 na een upgrade van de rondweg blijf je met doorgaand verkeer zitten dat de capaciteit van de weg blijft opvullen
Maar het merendeel van het verkeer op de Rondweg-Oost is lokaal en bestemmingsverkeer. Of dat in de toekomst zo blijft weet ik echter niet.
Planologisch heeft Veenendaal de plank flink misgeslagen door een nieuwe woonwijk aan te leggen aan een drukke rondweg die niet op zoveel verkeer is berekend.
En daar sla je de spijker op z'n kop. De gemeente heeft een fantastisch uitgestrekt woongebied helpen opbouwen, maar moet nu in de buidel tasten om het probleem van een dichtgeslibde provinciale weg (voor de Veenendalers) op te lossen.
Laatst gewijzigd door Wesso op ma 23 dec 2019, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 22 dec 2019, 23:48

Wesso schreef: zo 22 dec 2019, 23:25
Schelpenpaadje schreef: zo 22 dec 2019, 23:06 na een upgrade van de rondweg blijf je met doorgaand verkeer zitten dat de capaciteit van de weg blijft opvullen
Maar het merendeel van het verkeer op de Rondweg-Oost is lokaal en bestemmingsverkeer.
(..)
Zijn die telcijfers nog actueel?

Als ik daar rijd (en ik gebruik de hele rondweg) dan zie ik toch veel verkeer de rondweg 'af rijden'..naar - en van Rhenen.

Ja, het eerste stuk vanaf de A12 naar de 1e rotonde... daar komt meer verkeer er op en gaat er af naar de woonwijken.

Evengoed, zo'n ontsluiting voor de woonwijk Oost op de Rondweg is niet uniek.
Ik was van de week in Vathorst tijdens de ochtendspits.. wijkje(..Meer) in.. nou, daar staat dus een fikse file van auto's die de wijk uit moeten.. en de bottleneck? een kruisend fietspad.. :roll:

De westelijke rondweg in Vathorst stond ook lekker 'vol' van noord naar zuid.. alhoewel dat na dik 10 minuten ook zo weer weg was.. best gek eigenlijk..

Het is toch in al die 'Vinex 4' wijken een gedrocht qua verkeer(auto)afwikkeling? Het is allemaal maar krap en irritant aangelegd, naar mijn mening.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 23 dec 2019, 7:31

Zelfs als die cijfers actueel zijn - zodra de doorstroming verbetert wordt de route interessanter voor doorgaand verkeer (want minder reistijd verlies) en loopt het vanzelf weer vol.

Bij een wijk als Vathorst zijn het vooral de bewoners zelf die last hebben van vastlopend verkeer. Met een groene bril op kun je zelfs zeggen dat je autogebruik in zo'n wijk niet teveel moet stimuleren. Behalve minder conflicten met fietsers had Vathorst wel een extra aansluiting op de A1 of A28 kunnen gebruiken.

Bij Veenendaal/Rhenen hebben we het echter over een doorgaande provinciale N-weg die rijkswegen met elkaar verbindt.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » ma 23 dec 2019, 11:33

^^ De cijfers zullen zeker niet meer actueel zijn omdat die alweer enkele jaren, 3 a 4, oud zijn en er intussen veel verkeer is bijgekomen door de economische groei in ons land. Dat Veenendaal Oost slechts één aansluiting heeft op de Rondweg Oost is een politieke keuze die destijds zo is gemaakt door "de politiek" in Veenendaal.

Zelf maak ik tijdens/rond de spits zo weinig mogelijk gebruik van de Rondweg Oost als ik van Rhenen van/naar Ede moet. De oude Rondweg west is tijdens de spits een goed alternatief door de mooie groene golf. Als je eenmaal aan het rijden bent kun je met een rustig gangetje doorkachelen op die weg.
Met vriendelijke groet,

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » ma 23 dec 2019, 12:39

hmm, die ervaring heb ik vooral aan de randuren.. weinig verkeer, dan springen de lichten voor mij op groen inderdaad. :top:
Jammer alleen dat de spoorovergang soms enkele minuten roet in het eten gooit.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 23 dec 2019, 12:54

Ik rij liever rechtsom (vanuit Oost) via A12 en Rondweg-West naar het Franse Gat dan linksom via de Rondweg en de Cuneraweg. Het linksafslaan op die tweestrooksrotonde is echt een drama als het druk is. En dat is het meestal natuurlijk. Of je neemt de binnenbocht en dan moet je je ertussen proppen om af te slaan (geen voorrang, verkeer dat de rotonde nadert ziet je niet of komt te hard aansjezen) of je neemt de buitenbocht en dan word je afgesneden. Ben er helemaal klaar mee.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » ma 23 dec 2019, 19:41

^^ Wie gaat er dan ook in Veenendaal Oost wonen? :mrgreen:
Met vriendelijke groet,

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 23 dec 2019, 20:07

^^ Ik woon er bijna zes jaar, als ik terugkijk naar 2014 was het nog een oase van rust tussen de zandhopen. Toen kon je ook vrij makkelijk de rotonde 3/4 nemen. :emo:

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 24 dec 2019, 1:23

Ja, beetje 'brutaal' voor 3/4 rond moet je wel zijn.. zeker vanaf A12 naar Oost, dus op de 1e rotonde 3/4 is lastig want veel (dubbel) verkeer op 1/2. Maar meestal ben je de enige die 3/4 moet.. degene naast je gaat 1/4 OF 1/2 (meestal) en als je dus iets voor diegene rijdt.. dan ben ik op 1/2 wel op beide rijstroken.. zodat het verkeer op 1/2 ff niet de rotonde op komt rijden.. want dan is het wel ruk ja.. als diegene niet 'begrijpt' dat jij er gelijk weer af moet..

Soms wil ik nog weleens de binnenbocht pakken bij 1/2 rotonde (als er geen verkeer links van mij zit natuurlijk) om ruimte te maken voor de oprijder op 1/4.. wordt (vaak) niet gesnapt.. maar de doorgewinterde forens (vooral op de laatste rotonde bij Bochane heb je dat vaak :top: ) snapt dat wel en pakt dan ook de binnenbocht zodat ik (rijdend op de rondweg) al de rotonde op kan rijden. :woop:

Afgelopen middag ook.. de auto voor hem/haar vergat richting aan te geven (moest 1/4..) waardoor ik al bijna stil stond.. maar die auto erachter moest dus 3/4 vanaf het industriegebied en pakte de binnenbocht.. waardoor ik mooi kon oprijden via de buitenbocht. :top:

playertwo
dorpsstraat

Bericht door playertwo » zo 29 dec 2019, 19:50

Wesso schreef: ma 23 dec 2019, 20:07 ^^ Ik woon er bijna zes jaar, als ik terugkijk naar 2014 was het nog een oase van rust tussen de zandhopen. Toen kon je ook vrij makkelijk de rotonde 3/4 nemen. :emo:
Gewoon achterlangs door het veld was toen toch veel makkelijker, en dan via Achterberg naar Rhenen. Tot 2 jaar geleden volkomen legaal
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 29 dec 2019, 20:37

^^ Hé, een buurtgenoot? :D

Die achteruitgang over de Dragonderweg is nog wel mogelijk voorbij het obstakel, maar nu liggen er van die prefab drempels die het rijden onaangenaam maken. Als de Veenderij wordt afgerond zullen de straten wel lekker smal worden en de drempels hoger.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » zo 29 dec 2019, 20:45

^^ En ook nog eens dik kans dat je van "Oost" niet meer de Dragonderweg op kunt komen omdat men deze natuurlijk zo verkeersluw als maar mogelijk is wil maken met al die duurdere woningen daar.

@ playertwo, als ik mij niet heel sterk vergis is de Dragonderweg al een jaar of vier/vijf afgesloten voor doorgaand verkeer, vanaf de Wageningselaan, en sindsdien is het inrijden dus eigenlijk min of meer illegaal als je er niet hoeft te zijn.

Van Rhenen naar een klant in Ede hebben wij vaak over de Dragonderweg gereden, voordat de rondweg Oost helemaal klaar was, en daar stond ooit eens een bordje Rottweiler pups te koop hetgeen ons in 2007, ofzo, een hele mooie Rottweiler pup heeft opgeleverd.
Met vriendelijke groet,

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 29 dec 2019, 21:03

^^ Inderdaad, ik heb vroeger gefietst over de hele Dragonderweg toen er nog niets aan was gedaan.

De eerste versperring was een 'bussluis' bij de Spitsbergenweg, die moet rond 2010 geplaatst zijn. Daarna is Oost gebouwd met tijdelijke aansluitingen op de Dragonderweg waardoor je in zuidelijke richting kon kon rijden. Begin 2017 zijn de betonbanden bij de kruising Waterhoen (ten noorden van Veenderij) aangelegd. Sindsdien zijn er twee losse gedeelten voor autoverkeer: Buurtlaan Oost - Spitsbergenweg en Waterhoen - brug over de Grift (- Rauweveldseweg). Je kunt nog steeds over de Rauweveldseweg naar de Wageningselaan.

playertwo
dorpsstraat

Bericht door playertwo » do 02 jan 2020, 21:31

Wesso schreef: zo 29 dec 2019, 20:37 ^^ Hé, een buurtgenoot? :D
Dat niet. Wel regelmatig op familiebezoek geweest tijdens de avondspits en in Rhenen gewoond. Dan leer je vanzelf alternatieve routes kennen
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » di 21 apr 2020, 22:23

Is er nog nieuws over de rijnburg? (bijv wanneer gaat de aanbesteding starten / heeft de Raad van State al uitspraak gedaan)

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » di 21 apr 2020, 22:32

^^ Weinig nieuws, beter gezegd, niks meer te melden dan dat ik al eens eerder heb vermeld. Op dit moment kunnen de verzoeken/aandachtspunten voor de te starten MER procedure worden ingebracht. Dan volgt er, maar nu even niet, een consultatie van de stakeholders waarna de startnotitie voor de MER gemaakt kan worden. Volgend jaar zou de MER dan in procedure moeten gaan met daarbij natuurlijk alle ins en outs. Verwacht van de MER geen probleem omdat het stikstof gebeuren in de uiterwaarden minder speelt dan op de zandgronden van de Veluwe.

Aanbesteden in 2022 en dan bouwen in 2023 en 2024. Een en ander als alles een beetje meezit natuurlijk. Hoe je, mijns inziens, kunt/moet bouwen kun je in mijn Flickr fotoalbums terugvinden van de vele werken, "brugjes" vervangen, die ik de loop van 35 jaar heb gefotografeerd.
Met vriendelijke groet,

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 23 apr 2020, 14:44

Ondanks dat de brug op vrij korte termijn vervangen / aangepast gaat worden voor de verbreding naar 2x2 rijstroken is er nog wel groot onderhoud gepland deze zomer:
Rijkswaterstaat schreef:Werkzaamheden en afsluiting Rijnbrug (N233) bij Rhenen; 29-30 april 2020

Rijkswaterstaat voert van woensdag 29 april van 20.00 tot donderdag 30 april 2020 06.00 uur inspecties uit aan de Rijnbrug over de Nederrijn bij Rhenen. Tijdens de werkzaamheden is de brug in beide richtingen afgesloten voor motoren, auto’s en vrachtwagens. Weggebruikers moeten rekening houden met een langere reistijd van ongeveer 30 minuten.

Omleidingen werkzaamheden Rijnbrug Rhenen

Omleidingsroutes voor de Rijnbrug (N233) gaan via de snelwegen A50, A12, A15 en autoweg N225. Gele borden langs de weg geven de omleidings- en adviesroutes aan. De weggebruiker moet rekening houden met langere reistijd tot ongeveer een half uur. (Brom)fietsers en hulpdiensten hebben in beide richtingen gewoon doorgang. De lijnbusdienst maakt wel gebruik van de brug tussen 20.00 en 23.00 uur door de inzet van kleinere bussen.

Werkzaamheden Rijnbrug Rhenen

De werkzaamheden aan de Rijnbrug bestaan uit een inspectie van de voegovergangen en het wegdek vooruitlopend op het uit te voeren groot onderhoud aan de brug. Het groot onderhoud staat gepland voor juli/augustus 2020. De snelwegen, bruggen en viaducten in Nederland zijn van een goede kwaliteit. Om dit zo te houden, voert Rijkswaterstaat beheer- en onderhoudswerkzaamheden uit. Zo kunnen mensen en goederen ook in de toekomst vlot en veilig hun bestemming bereiken.
Dat Rijkswaterstaat dit uitvoert betekent zeker ook dat de hele brug in het beheer van Rijkswaterstaat is en dus niet van de provincies Utrecht en Gelderland?

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » do 23 apr 2020, 16:23

^^ Is het niet zo dat Rijkswaterstaat verantwoordelijk is voor alle bruggen over de waterwegen die in eigendom/beheer zijn bij het Rijk? Brug staat, gelet op de leeftijd en de constructiewijze, onder een verscherpt inspectie beleid en wordt jaarlijks geïnspecteerd. Zoals ik in mijn vorige post schreef zal vervanging nog wel enkele jaren op zich laten wachten. De voegovergangen vormen kennelijk een uitdaging in het beheer want daar is ieder jaar wel wat mee.

Ik kan op dit moment ook niet inschatten wat de gevolgen van het Corona virus zijn op dit project. In feite kan men achter de schermen veilig doorgaan met dit project met dien verstande dan een eventueel gesprek/inspraak met de klankbordgroep Rijnbrug moeilijk kan worden georganiseerd.
Met vriendelijke groet,

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 23 apr 2020, 16:31

PeterSchoeber schreef: do 23 apr 2020, 16:23^^ Is het niet zo dat Rijkswaterstaat verantwoordelijk is voor alle bruggen over de waterwegen die in eigendom/beheer zijn bij het Rijk?
Vaak wel, maar niet altijd. Bijvoorbeeld de Prins Willem-Alexanderbrug en de Andrej Sacharovbrug zijn in het beheer van de provincie Gelderland. In de provincie Flevoland is het zo dat bruggen van N-wegen die onderdeel zijn van een sluiscomplex van het rijk zijn, maar de overige van de provincie.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » do 23 apr 2020, 19:09

Veel van de bruggen over het ARK zijn ook in beheer van RWS aangezien die beheerder van het kanaal en de dijklichamen is.
De wegen op de dijk zijn dan vaak weer in gemeentelijk beheer.

Verhoging/vervanging van de Amsterdamsebrug, Weesperbrug, Loenerslootsebrug, Breukelerbrug en Maarsserbrug zijn in opdracht van RWS uitgevoerd.
De spoorbruggen worden als het goed is allemaal beheerd door Prorail.
De nieuwe Liniebrug bij Nigtevecht voor fietsers is dan weer in beheer van de provincie Utrecht.
Dacht eerst ook dat alle bruggen onder RWS vielen omdat die beheerder is van het kanaal maar dat is dus niet zo.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 23 apr 2020, 20:01

De Prins Clausbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal in Utrecht is in beheer bij de gemeente Utrecht. En de Zuilense Brug (N230) iets noordelijker bij de Provincie Utrecht. Alles kan dus zeg maar.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 23 apr 2020, 20:31

^^ Dat zal er wel mee te maken hebben dat beide later zijn aangelegd dan het ARK zelf.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 23 apr 2020, 20:40

Wellicht, maar bijvoorbeeld de Uylanderbrug bij Diemen/IJburg is ook pas van 2014 of zo en weer wel in beheer bij RWS.

Het bijzondere (vind ik dan) is dat deze brug meer specifiek in beheer is bij RWS Midden Nederland, terwijl de nabije bruggen in de A1 en A9 in beheer zijn bij RWS West Nederland.
Jackbauer1350 schreef: do 23 apr 2020, 19:09 De nieuwe Liniebrug bij Nigtevecht voor fietsers is dan weer in beheer van de provincie Utrecht.
Nee, deze is in beheer bij RWS, aldus RWS zelf.