Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » wo 29 apr 2020, 20:52

^^ Ik denk dat er geen verplichting komt overal waar we die 1,5 meter goed kunnen respecteren. In supermarkten en op straat gaat dat in de regel best aardig, dus daar is het niet nodig. Maar in het OV gaat dat, zeker als het middelbaar en hoger onderwijs weer gaat beginnen, nooit lukken om 1,5 meter afstand te houden dus dan is mondbedekking mogelijk de alternatieve optie.

Maar dit is al meer iets voor de coronatopic in het Wegrestaurant. ;)

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door De praktijk » wo 29 apr 2020, 23:47

Km357 schreef: wo 29 apr 2020, 19:40 Sowieso is grenzen afblokken nogal dom. Corona zit nu toch overal in Europa, dus de grenzen blokkeren heeft op zich geen nut meer.
Corona kwam juist overal door de open grenzen.
Corona is dan wel overal, maar in sommige landen meer als in andere.

Heb je als land je grenzen gesloten, en je kan Corona terug krijgen naar 0, dan ben je als land weer veilig, en kan met in eigen land weer doen en laten wat je wil.
Maar dan nog steeds je grenzen dicht houden. Je zou dan een uitzondering kunnen maken voor mensen uit andere veilige landen.

In NL zie je de cijfers dalen, en worden dingen weer langzaam vrij gegeven.
Het is wachten op de tweede golf, en die komt er denk ook wel, en dan kijken hoe hoog die golf word.
Bij een te hoge golf, ga je weer terug naar af.

In Finland, waar het aantal besmettingen heel veel lager ligt als in NL, zit alles nog dicht. Ook de grens.
1 Mei word een feestdag, maar mensen moeten binnen blijven. De Politie controleert fel.

2 Mei komt de regering met nieuwe mededelingen.
Wel is bekend geworden dat per 14 Mei de lagere scholen weer opengaan, en dat AL die kinderen dan weer naar school moeten.

Even wat cijfers.
Finland. Aantal nieuwe besmettingen vandaag: 166. Aantal doden vandaag: 7
Kan de cijfers van het aantal nieuwe besmettingen in NL even niet zo snel vinden, maar zijn dat er niet ruim 600 per dag?
Aantal doden vandaag: 146.

Finland houd alles nog even dicht, en in NL doen ze dingen weer langzaam open.

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door De praktijk » wo 29 apr 2020, 23:58

Over toerisme.

Finland. De mensen die in de huisjesverhuur zitten krijgen veel boekingen binnen.
De grootste verhuurder, 4000 huisjes, schrijft dat het skyhigh gaat.

Noorwegen. De camping eigenaren zeggen dat het al druk is op de campings voor de tijd van het jaar.

Uiteraard betreft het alleen toeristen uit eigen land.

En uit eigen ervaring weet ik dat 1 Duits gezin zijn vakantie in rook zag opgaan. :mrgreen:
Die kwam met zijn camper aan grens Bjornfjell, en mocht Noorwegen niet in. :rofl2:

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door jelger » do 30 apr 2020, 0:30

De praktijk schreef: wo 29 apr 2020, 23:47 Corona kwam juist overal door de open grenzen.
Corona is dan wel overal, maar in sommige landen meer als in andere.
Mobiliteit tussen landen en continenten is de drijvende factor geweest. Niet "open" grenzen, in welke variant je ook voor kan stellen. De landen in de EU als je daar aan refereert zijn niet veel meer dan (deel)staten in India of de VS.

Al.Jazeera publiceerde een paar dagen geleden een uitbundige lijst van veel landen in de wereld - dus ook Europa - met de reis restricties.

https://www.aljazeera.com/news/2020/03/ ... 05922.html

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door De praktijk » do 30 apr 2020, 0:58

jelger schreef: do 30 apr 2020, 0:30
De praktijk schreef: wo 29 apr 2020, 23:47 Corona kwam juist overal door de open grenzen.
Corona is dan wel overal, maar in sommige landen meer als in andere.
Mobiliteit tussen landen en continenten is de drijvende factor geweest. Niet "open" grenzen, in welke variant je ook voor kan stellen. De landen in de EU als je daar aan refereert zijn niet veel meer dan (deel)staten in India of de VS.
Je begreep wat ik bedoelde.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6379
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Seat Ibiza » do 30 apr 2020, 11:11

De praktijk schreef: wo 29 apr 2020, 23:47 Corona kwam juist overal door de open grenzen.
Corona is dan wel overal, maar in sommige landen meer als in andere.

Heb je als land je grenzen gesloten, en je kan Corona terug krijgen naar 0, dan ben je als land weer veilig, en kan met in eigen land weer doen en laten wat je wil. Maar dan nog steeds je grenzen dicht houden. Je zou dan een uitzondering kunnen maken voor mensen uit andere veilige landen.
Het ligt er een beetje aan wat je bedoelt met "gesloten grenzen". Vind je dat België z'n grens op dit moment gesloten heeft? Zelf vinden ze van wel. Ik durf te stellen dat dat onzin is, want er zijn nog veel uitzonderingen gemaakt. Dagelijks reizen er mensen België in en uit. Dus kan het virus ook gewoon de grens passeren. Een maatregel puur voor de bühne dus als je het mij vraagt.

de_Aristocraat
stadsweg
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 17:20
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door de_Aristocraat » do 30 apr 2020, 11:29

Hebben mensen hier ervaring met de situatie aan de Duits-Nederlandse grens, en dan met name het inreizen naar Duitsland? Hoe gaat dat, zijn er continu controle's, wat willen ze van je weten?

Weliswaar woon ik in Duitsland, maar heb de afgelopen 2 maanden in Nederland bij mijn gezin gezeten. Echter wil / moet ik over 3 weken een aantal dagen terug "naar huis" om privézaken (administratieve handelingen, o.a. belastingaangifte) te regelen + voor ons familiebedrijf (waar ik tijdens piekmomenten bijspring) een aantal containers met goederen te verwerken.

En voor mij is het stukje rondom de grens van belang. Als ik twee weken in thuisquarantaine moet heeft de trip voor mij geen zijn, en hebben wij op ons bedrijf een probleem (containers staan al op de boot vanuit China). Heb mij al zoveel mogelijk ingelezen en informatie tot mij genomen, maar wie kan mij inzicht verschaffen in hoe de situatie aan de NL-DLD grens is (met inreizen richting Duitsland)?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » do 30 apr 2020, 11:46

Als jij in Duitsland woont mag je het land gewoon in. Wel zul je 14 dagen in thuisquarantaine moeten.

Grenscontroles lijken beperkt plaats te vinden, er zijn ook genoeg plekken waar je de grens kan passeren zonder controle. Maar ook dan geldt die 14 dagen thuisquarantaine nog steeds.

Zie ook de FAQ van de Duitse overheid: https://www.bmi.bund.de/SharedDocs/faqs ... -faqs.html

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Wesso » do 30 apr 2020, 11:57

^^ Maar hoe worden de quarantaineregels dan gehandhaafd bij Duitse staatsburgers die (ook als er geen grenscontrole is) inreizen? Daarvoor verwijst men naar het beleid per deelstaat.

Twee weken verplicht thuis blijven is niet onoverkomelijk mits je de juiste voorbereidingen treft.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » do 30 apr 2020, 12:01

^^ Die handhaving is inderdaad de verantwoordelijkheid van de deelstaat. Hoe dat precies gehandhaafd wordt zal naar ik aanneem wel te vinden zijn op de websites van de individuele deelstaten. Maar in elke deelstaat geldt de 14 dagen quarantaine.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door brytje008 » do 30 apr 2020, 12:05

Een interessant artikel in de Volkskrant. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bcc95b6d/

Wat er ook in staat "Maar op de bonnefooi in de auto stappen en naar een van de schnitzellanden rijden lijkt voor de zomer van 2020 een onwaarschijnlijk scenario."

Ik vraag me dan af of je dan wel op een "normale" autovakantie mag gaan ipv op de bonnefooit, als ze dit nu al zeggen.
Touren is rough so you got to be tough

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6379
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Seat Ibiza » do 30 apr 2020, 12:11

Coen Tunnel schreef: do 30 apr 2020, 11:46 Grenscontroles lijken beperkt plaats te vinden, er zijn ook genoeg plekken waar je de grens kan passeren zonder controle. Maar ook dan geldt die 14 dagen thuisquarantaine nog steeds.

Zie ook de FAQ van de Duitse overheid: https://www.bmi.bund.de/SharedDocs/faqs ... -faqs.html
En dat dus niet aan de grens NL-D: "Checks at the borders with Austria, Switzerland, France, Luxembourg and Denmark and for passengers arriving by air from Italy and Spain remain in effect until 4 May 2020."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Chris » do 30 apr 2020, 12:17

brytje008 schreef: do 30 apr 2020, 12:05 Een interessant artikel in de Volkskrant. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bcc95b6d/

Wat er ook in staat "Maar op de bonnefooi in de auto stappen en naar een van de schnitzellanden rijden lijkt voor de zomer van 2020 een onwaarschijnlijk scenario."

Ik vraag me dan af of je dan wel op een "normale" autovakantie mag gaan ipv op de bonnefooit, als ze dit nu al zeggen.
Het artikel is wel interessant, maar gaat eigenlijk niet verder dan op weinig feiten gebaseerde speculatie. Eigenlijk weet niemand wat er na mei gaat gebeuren.

De vraag is ook of de toeristen überhaupt wel willen komen, er is best een deel mensen dat doodsbang thuis zit. En er is een deel die niet kunnen wachten om weer op pad te gaan, plus een afwachtende grote groep daar tussen.

Ik denk dat als vliegen niet praktisch / commercieel mogelijk is, al een best groot deel van het internationaal massatoerisme wegvalt. Weinigen zullen met de auto naar Griekenland of Zuid-Spanje gaan, laat staan één van de eilanden in het Middellandse Zeegebied. Daarnaast moeten de quarantaineregels worden beëindigd, anders is het zinloos om te gaan reizen.

De vraag is ook wat er gebeurd indien blijkt dat het aantal besmettingen gedurende de zomer snel toeneemt, of juist vlak na de zomer als seizoenseffect. Best kans dat de grenzen dan heel snel weer dicht gaan, dus of het verstandig is om je zinnen te zetten op een vakantie eind september is nogal twijfelachtig. Voor je het weet heb je dezelfde situatie als begin maart.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » do 30 apr 2020, 12:26

Seat Ibiza schreef: do 30 apr 2020, 12:11
Coen Tunnel schreef: do 30 apr 2020, 11:46 Grenscontroles lijken beperkt plaats te vinden, er zijn ook genoeg plekken waar je de grens kan passeren zonder controle. Maar ook dan geldt die 14 dagen thuisquarantaine nog steeds.

Zie ook de FAQ van de Duitse overheid: https://www.bmi.bund.de/SharedDocs/faqs ... -faqs.html
En dat dus niet aan de grens NL-D: "Checks at the borders with Austria, Switzerland, France, Luxembourg and Denmark and for passengers arriving by air from Italy and Spain remain in effect until 4 May 2020."
Feit is dat er wel op sommige plekken (incidenteel?) grenscontroles plaatsvinden op de grens tussen Nederland en Duitsland. Als ik Google Maps mag geloven de laatste dagen vooral op de A7/A280 bij Bunde en de A37/B402 bij Schöninghsdorf. Van die eerste zijn hier ook al beelden gepost, dus het is niet zo dat er helemaal geen grenscontroles tussen Nederland en Duitsland zijn. Alleen niet structureel, zoals aan de andere genoemde grenzen.

Zie deze post uit het algemene coronatopic, Duitse grenscontrole vanaf 1:53:
VA Boekel schreef: wo 29 apr 2020, 18:44 Hier wat beeldmateriaal van grenscontroles.
Link

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » do 30 apr 2020, 12:42

brytje008 schreef: do 30 apr 2020, 12:05 Een interessant artikel in de Volkskrant. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bcc95b6d/

Wat er ook in staat "Maar op de bonnefooi in de auto stappen en naar een van de schnitzellanden rijden lijkt voor de zomer van 2020 een onwaarschijnlijk scenario."

Ik vraag me dan af of je dan wel op een "normale" autovakantie mag gaan ipv op de bonnefooit, als ze dit nu al zeggen.
Daar ga ik niet van uit. Er moeten nog heel wat maatregelen versoepeld worden voordat er weer wat kan. De zomervakantie begint in ongeveer twee maanden. Het lijkt me veel te kort dag dat het normale toerisme dan al weer mogelijk is. De vraag is ook of landen daar op zitten te wachten. Ieder land trekt zijn eigen plan, maar het terug opstarten van het toerisme vergt wel samenwerking, je wil niet hebben dat sommige landen overspoeld raken, omdat dat ook weer voor een verdere verspreiding kan zorgen als die mensen weer thuis zijn. Ik denk dat er in sommige landen vakantiemogelijkheden zullen komen, landen als Griekenland en Kroatië zullen inderdaad graag toeristen gaan ontvangen omdat hun economie er sterk afhankelijk van is. Maar of je er met de auto naar toe kan... Ik denk dat het vooral vliegen wordt, kun je het aantal inreizende passagiers ook veel beter reguleren. Toerisme zal ook deze zomer in grote delen van Europa maar mondjesmaat mogelijk zijn en veel mensen zullen hun plannen moeten bijstellen. En vooral kijken naar wat er kan en mogelijk is. Roadtrippen door meerdere landen is, ondanks dat je dan drukke plekken makkelijk kan vermijden, door de verschillende regels betreffende inreizen en eventuele quarantaines iets wat ook in de zomer nog enorm lastig zal liggen.

Intercontinentaal zullen er vanzelf ook wel weer wat landen zijn die hun eigen plan gaan trekken. Het is alleen afwachten welke landen, en wanneer. Vermoedelijk vooral landen die een grote afhankelijkheid hebben van buitenlands toerisme. Maar of reizigers de gok willen wagen met het risico in lockdown te komen in een land ver van huis, en eventueel moeten wachten op repatriëring...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Hajo » do 30 apr 2020, 13:31

Ik heb volgende week vrij. Was van plan een paar dagen op Terschelling door te brengen. Gaat niet door. Mijn zomervakantie zou vrijwel zeker westkust USA zijn geworden. Ook geschrapt. :(

Het is afwachten hoe de situatie zich verder ontwikkeld. Komende week trek ik er wel op uit, maar gewoon binnen Nederland en zonder overnachtingen. Zo groot is het land niet. Nadeel is wel dat ik ons land heel goed ken, ik ben in alle provincies en op alle Waddeneilanden geweest.

Daarbij komt dan ook nog dat alles dicht is. Waar moet je bijvoorbeeld eten? Bij de grote M? Dat kan voor heel af en toe, maar fastfood is niet iets voor dagelijks en ik hou sowieso niet van die kleffe meuk. :pukey:

Het liefst ga ik naar het buitenland. Of dat dit jaar nog mogelijk zal zijn, is afwachten. Anders volgend jaar dubbel en dwars inhalen. 8-)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » do 30 apr 2020, 13:39

Hajo schreef: do 30 apr 2020, 13:31Het liefst ga ik naar het buitenland. Of dat dit jaar nog mogelijk zal zijn, is afwachten. Anders volgend jaar dubbel en dwars inhalen. 8-)
Of dat volgend jaar mogelijk is, is ook afwachten.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » do 30 apr 2020, 14:17

Hajo schreef: do 30 apr 2020, 13:31 Daarbij komt dan ook nog dat alles dicht is. Waar moet je bijvoorbeeld eten? Bij de grote M? Dat kan voor heel af en toe, maar fastfood is niet iets voor dagelijks en ik hou sowieso niet van die kleffe meuk.
De grote M verkoopt ook salades. En bij de grotere tankstations zul je, neem ik aan, nog steeds belegde/voorverpakte broodjes kunnen kopen?

En anders neem je zelf je bammetjes mee voor onderweg :honger:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » do 30 apr 2020, 14:27

^^ Belegde en voorverpakte broodjes zijn inderdaad te krijgen, Subway is ook open voor afhalen of drive-thru. Daar kun je ook verse belegde broodjes en verse salades krijgen.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door brytje008 » do 30 apr 2020, 14:32

Coen Tunnel schreef: do 30 apr 2020, 13:39
Hajo schreef: do 30 apr 2020, 13:31Het liefst ga ik naar het buitenland. Of dat dit jaar nog mogelijk zal zijn, is afwachten. Anders volgend jaar dubbel en dwars inhalen. 8-)
Of dat volgend jaar mogelijk is, is ook afwachten.
En toch kan ik me dat niet voorstellen. Gezondheid gaat voor zeker weten, maar om nou heel de toerisme branche om zeep te helpen is ook geen pretje voor mensen (vooral die in die branche werken). 2 jaar lang geen tot bijna geen toeristen in een land gaat het echt moeilijk maken voor de toeristische sector.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » do 30 apr 2020, 14:47

^^ Wat er nu gaande is konden we ons twee maanden geleden ook niet voorstellen.

Sommige landen zullen de grenzen echt voor langere tijd dichthouden. Zeker voor sommige intercontinentale bestemmingen kan het nog wel eens lang gaan duren voor het weer mogelijk is.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door SnarfFlevoland » do 30 apr 2020, 14:50

brytje008 schreef: do 30 apr 2020, 14:32 En toch kan ik me dat niet voorstellen. Gezondheid gaat voor zeker weten, maar om nou heel de toerisme branche om zeep te helpen is ook geen pretje voor mensen (vooral die in die branche werken). 2 jaar lang geen tot bijna geen toeristen in een land gaat het echt moeilijk maken voor de toeristische sector.
Correct. Bovendien is het nog helemaal niet zeker of er ooit een echt goed vaccin tegen Covid-19 gevonden zal worden. Ja, men is er nu erg druk mee bezig, er worden miljarden erin geïnvesteerd, en diverse (onafhankelijke) instituten schijnen al kandidaten voor een vaccin te hebben en deze te testen. Echter is dit nog altijd geen garantie op een echt werkend vaccin tegen Covid-19. Het staat allemaal nog in de kinderschoenen en binnen 12 maanden kunnen we zeker geen vaccin voor de hele wereldbevolking verwachten.

Kortom: We moeten vroeger of later een moment zien te vinden, waarop we het toerisme weer voorzichtig op laten bloeien. Met z'n allen wachten dat er volgend jaar wel een goed vaccin beschikbaar zal zijn, is een grote gok, waarmee je de hele economie kan verpesten. Ja, als het klopt, redden we er mogelijk mensenlevens mee, maar evengoed is dat vaccin er toch nog niet en zitten we met een onoverzienlijk hoge schade (die nu na 2 maanden al enorm is), die dan achteraf helemaal niet nodig was geweest.

Aan de andere kant ben ik er ook erg voorzichtig mee zomaar alles weer toe te laten. Wat dat betreft ben ik iemand die vrij in het midden staat. Ja, van gesloten grenzen e.d. ben ik überhaupt geen fan. Maar dat Covid-19 allemaal niet zo erg is en we er ons maar weinig van aan moeten trekken, vind ik ook geen goed idee. Echter moeten we wel een duidelijk plan hebben, waar we in de aankomende maanden naartoe willen werken.
Coen Tunnel schreef: do 30 apr 2020, 12:42 Ik denk dat het vooral vliegen wordt, kun je het aantal inreizende passagiers ook veel beter reguleren. Toerisme zal ook deze zomer in grote delen van Europa maar mondjesmaat mogelijk zijn en veel mensen zullen hun plannen moeten bijstellen. En vooral kijken naar wat er kan en mogelijk is.
Daar denk ik ook meer zo over. Via de luchtweg heb je veel meer controle op je toeristen, wie het land in- en uit gaat etc. Bovendien hebben de luchtvaartmaatschappijen er ook baat bij, mogelijk dat de niet te onderschatte luchtvaart-lobby zich daar bij de politiek ook voor in zet.
Coen Tunnel schreef: do 30 apr 2020, 14:47 Sommige landen zullen de grenzen echt voor langere tijd dichthouden. Zeker voor sommige intercontinentale bestemmingen kan het nog wel eens lang gaan duren voor het weer mogelijk is.
Dat zondermeer, maar ik verwacht dat er binnen Europa wel wat beweging zal komen. Vooral die genoemde landen, die enorm op toerisme zijn aangewezen, waaronder Kroatië of Griekenland. En binnen de DACH-regio zie je de grenzen ook langzaam openbrokkelen, mogelijk dat je in de zomer ook weer tamelijk vrij tussen Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland kunt reizen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door RikB » do 30 apr 2020, 15:15

SnarfFlevoland schreef: do 30 apr 2020, 14:50 Via de luchtweg heb je veel meer controle op je toeristen, wie het land in- en uit gaat etc. Bovendien hebben de luchtvaartmaatschappijen er ook baat bij, mogelijk dat de niet te onderschatte luchtvaart-lobby zich daar bij de politiek ook voor in zet.
Maar in vliegtuigen ben je zeker van verspreiding omdat 1,5 meter echt niet mogelijk is in een vliegtuig.
Ik voel me in de auto veiliger 8-)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Chris » do 30 apr 2020, 15:17

Ik was de BNR 'Perestrojkast' aan het luisteren, een podcast over Oost-Europa. En daar komt ene Jelger als Georgië-kenner aan het woord over de impact op reizen en toerisme in Georgië :top:

https://www.bnr.nl/podcast/perestrojkas ... orona-ciao

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » do 30 apr 2020, 16:04

RikB schreef: do 30 apr 2020, 15:15 Maar in vliegtuigen ben je zeker van verspreiding omdat 1,5 meter echt niet mogelijk is in een vliegtuig.
Kam best, maar dan heb je een toestel dat voor een kwart gevuld is. En de piloot moet het in z'n eentje doen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

de_Aristocraat
stadsweg
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 17:20
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door de_Aristocraat » do 30 apr 2020, 16:14

Wesso schreef: do 30 apr 2020, 11:57 ^^ Maar hoe worden de quarantaineregels dan gehandhaafd bij Duitse staatsburgers die (ook als er geen grenscontrole is) inreizen? Daarvoor verwijst men naar het beleid per deelstaat.

Twee weken verplicht thuis blijven is niet onoverkomelijk mits je de juiste voorbereidingen treft.
In mijn geval gaat dat dus niet op, omdat ik een aantal werkzaamheden op ons transportbedrijf (in Duitsland) moet gaan uitvoeren waarbij ik fysiek aanwezig moet zijn. Als dat klaar is ga ik weer richting Nederland, omdat mijn partner niet erop zit te wachten twee weken alleen met de kinderen te zijn. Daarnaast begint mijn eigen werkgever ook weer langzaam te zinspelen op het richting kantoor komen van een aantal medewerkers, uiteraard met de nodige voorzorgsmaatregelen.

Dus voor mij vormt twee weken thuis blijven wel een serieus probleem. Ik snap wat de huidige maatregelen zijn, alleen gaat het voor mij om een aantal noodzakelijke activiteiten die uitgevoerd moeten worden en niet om allerhande "leuke activiteiten" (daaronder schaar ik bijv. sociale contacten, cafébezoek, vakantie, etc.). Overigens zal het aantal mensen waar ik mee in contact kom relatief beperkt zijn, namelijk 2 personen.

Inmiddels is bij mij de bereidheid om in de kleine kring (de directe omgeving) nog verregaande maatregelen te accepteren snel aan het eroderen, waar ik voorlopig nog wel kan leven met de maatregelen in de grotere kring (openbare ruimte, werk, vrienden, vakantie). Akkefietjes zoals vanochtend in de (zeer grote en helemaal lege) AH XL, waar een bejaard echtpaar onder dreiging van de politie de toegang tot de winkel werd ontzegd (althans, de bejaarde vrouw), doen verder hun werk om het brede maatschappelijke draagvlak onder diverse (zinvolle) maatregelen helemaal te doen wegbreken.

Dat was zo smerig om te zien, dit is niet de maatschappij waarin ik 1 of 2 jaar zou willen leven, op een gegeven moment gaat de kont gewoon tegen de krib.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Rein » do 30 apr 2020, 16:23

Coen Tunnel schreef: do 30 apr 2020, 12:42 Intercontinentaal zullen er vanzelf ook wel weer wat landen zijn die hun eigen plan gaan trekken. Het is alleen afwachten welke landen, en wanneer. Vermoedelijk vooral landen die een grote afhankelijkheid hebben van buitenlands toerisme. Maar of reizigers de gok willen wagen met het risico in lockdown te komen in een land ver van huis, en eventueel moeten wachten op repatriëring...
Ik verwacht dat er geen massale repatriëring meer zal komen de komende jaren. De overheid en de luchtvaartmaatschappijen hebben zich de afgelopen weken extreem schappelijk opgesteld op dit gebied vanuit de gedachte dat de Nederlanders die waar ook ter wereld zaten toen de wereld op slot ging er ook allemaal niks aan konden doen. Maar wie de komende jaren naar verre bestemmingen gaat in de wetenschap dat het virus nog niet weg is en er zo weer nieuwe lock downs kunnen volgen, nemen zelf dat risico. Ik ga ervan uit dat de overheid (en de luchtvaartmaatschappijen) dan zeggen 'zoek het maar lekker zelf uit nu'.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Km357 » do 30 apr 2020, 16:29

Palance schreef: do 30 apr 2020, 16:04
RikB schreef: do 30 apr 2020, 15:15 Maar in vliegtuigen ben je zeker van verspreiding omdat 1,5 meter echt niet mogelijk is in een vliegtuig.
Kam best, maar dan heb je een toestel dat voor een kwart gevuld is. En de piloot moet het in z'n eentje doen.
Of je nu anderhalve meter uit elkaar zit in een vliegtuig of niet, de airco laat alles toch rond circuleren...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » do 30 apr 2020, 16:38

Km357 schreef: do 30 apr 2020, 16:29Of je nu anderhalve meter uit elkaar zit in een vliegtuig of niet, de airco laat alles toch rond circuleren...
Klopt, maar daar gaat alle lucht 20-30 keer per uur door een HEPA-filter dat minimaal 99,95-99,97% van de allerkleinste deeltjes moeten tegenhouden. Deze filters worden ook gebruikt in operatieruimtes en quarantaineafdelingen van ziekenhuizen, in de farmaceutische industrie, bij de productie van elektronica zoals chips en halfgeleiders, etc. De filters die in vliegtuigen worden gebruikt hebben dezelfde specificaties als die in operatiezalen in ziekenhuizen. Natuurlijk zijn een vliegtuig en de inzittenden niet steriel, maar aan de luchtcirculatie in het vliegtuig zal het niet liggen. Dat is niet het risico. Veel belangrijker is hoe goed alle stoelen, touchscreens, wc's, bagagebakken en alle andere oppervlakken e.d. zijn schoongemaakt.
Rein schreef: do 30 apr 2020, 16:23Ik verwacht dat er geen massale repatriëring meer zal komen de komende jaren. De overheid en de luchtvaartmaatschappijen hebben zich de afgelopen weken extreem schappelijk opgesteld op dit gebied vanuit de gedachte dat de Nederlanders die waar ook ter wereld zaten toen de wereld op slot ging er ook allemaal niks aan konden doen. Maar wie de komende jaren naar verre bestemmingen gaat in de wetenschap dat het virus nog niet weg is en er zo weer nieuwe lock downs kunnen volgen, nemen zelf dat risico. Ik ga ervan uit dat de overheid (en de luchtvaartmaatschappijen) dan zeggen 'zoek het maar lekker zelf uit nu'.
Eén en ander zal ook afhangen van de reisadviezen die de overheid uitgeeft. Nu is alles nog oranje of rood. Zodra dat weer naar geel of zelfs groen gaat ontraadt de overheid niet meer het reizen naar bepaalde bestemmingen en zul je dus op steun van de overheid moeten kunnen rekenen. Daar ligt dus ook een verantwoordelijkheid voor de overheid zelf.
de_Aristocraat schreef: do 30 apr 2020, 16:14In mijn geval gaat dat dus niet op, omdat ik een aantal werkzaamheden op ons transportbedrijf (in Duitsland) moet gaan uitvoeren waarbij ik fysiek aanwezig moet zijn. Als dat klaar is ga ik weer richting Nederland, omdat mijn partner niet erop zit te wachten twee weken alleen met de kinderen te zijn. Daarnaast begint mijn eigen werkgever ook weer langzaam te zinspelen op het richting kantoor komen van een aantal medewerkers, uiteraard met de nodige voorzorgsmaatregelen.
Als ik het goed begrijp sta je in Duitsland ingeschreven en ben je dus Duits ingezetene, en woont de rest van je gezin in Nederland.

In dat geval moet je, als je langer dan een bepaalde tijd (vaak 24-72 uur) in het buitenland bent geweest, wat op jou nu van toepassing is, twee weken in quarantaine in Duitsland. Dat maakt het nogal onpraktisch. Hoe dan ook mag je niet direct weer buitenshuis aan de slag en mag je niet fysiek aanwezig zijn in de eerste twee weken na terugkomst. Dat zijn de Duitse regels, niet de Nederlandse.

En elke keer als je langer dan een bepaalde tijd in Nederland bent geweest zul je in Duitsland weer twee weken in quarantaine moeten. Dat maakt het voor jouw situatie, met je gezin in Nederland, enorm onpraktisch. Ik heb zeker empathie voor de gevoelens die je benoemt. Maar even sec naar jouw situatie gekeken, het enige waar je nog een beroep op zou kunnen doen als ik die al genoemde site van de Duitse overheid bekijk is dit:
The model ordinance on quarantine makes the following exceptions only for people who are not showing any symptoms of infection with the coronavirus (COVID-19) and who meet the following conditions:

4. people who urgently need to enter the federal territory daily or for a few days for work or medical reasons which do not allow for postponement;
Maar dan moet je kijken of de regels van jouw Bundesland dat toestaan en hoe je die uitzondering kan krijgen. En zul je vermoedelijk moeten kunnen aantonen dat alleen jij en niemand anders die werkzaamheden kan doen en dat het dus noodzakelijk is dat jij het gaat doen en die uitzondering krijgt.

de_Aristocraat
stadsweg
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 17:20
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door de_Aristocraat » do 30 apr 2020, 17:01

Coen Tunnel schreef: do 30 apr 2020, 16:38Als ik het goed begrijp sta je in Duitsland ingeschreven en ben je dus Duits ingezetene, en woont de rest van je gezin in Nederland.

In dat geval moet je, als je langer dan een bepaalde tijd (vaak 24-72 uur) in het buitenland bent geweest, wat op jou nu van toepassing is, twee weken in quarantaine in Duitsland. Dat maakt het nogal onpraktisch. Hoe dan ook mag je niet direct weer buitenshuis aan de slag en mag je niet fysiek aanwezig zijn in de eerste twee weken na terugkomst. Dat zijn de Duitse regels, niet de Nederlandse.

En elke keer als je langer dan een bepaalde tijd in Nederland bent geweest zul je in Duitsland weer twee weken in quarantaine moeten. Dat maakt het voor jouw situatie, met je gezin in Nederland, enorm onpraktisch. Ik heb zeker empathie voor de gevoelens die je benoemt. Maar even sec naar jouw situatie gekeken, het enige waar je nog een beroep op zou kunnen doen als ik die al genoemde site van de Duitse overheid bekijk is dit:
The model ordinance on quarantine makes the following exceptions only for people who are not showing any symptoms of infection with the coronavirus (COVID-19) and who meet the following conditions:

4. people who urgently need to enter the federal territory daily or for a few days for work or medical reasons which do not allow for postponement;
Maar dan moet je kijken of de regels van jouw Bundesland dat toestaan en hoe je die uitzondering kan krijgen. En zul je vermoedelijk moeten kunnen aantonen dat alleen jij en niemand anders die werkzaamheden kan doen en dat het dus noodzakelijk is dat jij het gaat doen en die uitzondering krijgt.
Je hebt het correct omschreven, het exact volgen van de regels is enorm onpraktisch in mijn situatie. Alleen de uitzondering die jij noemt had ik niet eerder in de gaten, dat geeft mij wel weer mogelijkheden. Dank hiervoor. :top:

Plaats reactie