Half sterknooppunt vs Trompetknooppunt

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Stroomweg
dorpsstraat

Half sterknooppunt vs Trompetknooppunt

Bericht door Stroomweg » do 19 mar 2020, 13:43

Mij viel pas op dat er tegenwoordig naar mijn idee meer halve sterknooppunten worden gebouwd in Nederland dan trompetknooppunten.
Denk aan Joure, Hintham, de knooppunten rond Eindhoven, het knooppunt tussen de N62 en de N254 nabij Vlissingen en Werpsterhoek bij Leeuwarden.
Ook staan er nog best een aantal gepland: Hofvliet nabij Leiden, De Liemers nabij Zevenaar, Blankenburg, Vlaardingen en Zestienhoven.
Echter worden er de laatste tijd bij snelwegen bijna geen nieuwe trompetknooppunten gepland.

Men hoeft geen verkeerskundige te zijn om te begrijpen dat een half sterknooppunt veel beter is voor de doorstroming dan een trompetknooppunt. Echter is een half sterknooppunt ook duurder om aan te leggen. Is er de laatste tijd meer geld bij gekomen voor wegenbouw? Of is men tot het inzicht gekomen dat een grotere investering in een beter knooppunt op lange termijn gunstiger is? Ik ben wel benieuwd naar jullie inzichten hierover.

Chris
Moderator

Re: Half sterknooppunt vs Trompetknooppunt

Bericht door Chris » do 19 mar 2020, 13:52

Ik denk dat het beeld dat een half sterknooppunt enorm duur is ten opzichte van andere knooppunten, niet per se juist is. Alhoewel de kunstwerken wellicht wat duurder zijn, blijft het een betrekkelijk eenvoudig knooppunttype, met twee viaducten over elkaar. Een voordeel van een (half) sterknooppunt is het sterk verminderde ruimtebeslag. Een half sterknooppunt buigt veel minder ver van de snelweg uit dan een trompetknooppunt. Helemaal als dat trompetknooppunt ook een hoge ontwerpsnelheid moet hebben.

Een compleet sterknooppunt is wel duidelijk duurder qua kunstwerken vanwege de 4 niveaus en veel grotere viaducten die dan nodig zijn. De viaductlengte kan beperkt worden door zo lang mogelijk met taluds te werken. Echter ook een volledig sterknooppunt heeft een sterk verminderd ruimtebeslag ten opzichte van een klaverblad met rangeerbanen. Een compact sterknooppunt kan op een 300 x 300 meter, terwijl een goed ontworpen klaverblad snel op 500 x 500 of zelfs 600 x 600 meter zit.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 19 mar 2020, 21:03

Veel trompetknooppunten met rechte centrale viaducten waren ooit bedoeld om in een later stadium de snelweg door te trekken en het knooppunt om te bouwen tot klaverblad of vlinderdas. De knooppunten Grijsoord, Sabina, Noordhoek, De Stok, Zonzeel, Empel (oud), Rijkevoort, Holendrecht-Zuid, Muiderberg (oud), Azelo, Boterdiep zijn hier voorbeelden van. Ook knooppunt Emmeloord is een trompet met doortrekkingsverschijnselen; daar heeft men niet het centrale viaduct aangelegd, maar in feite het klaverlusje op het viaduct van de semi-directe verbindingsboog erbij gepropt.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Victor
autoweg

Bericht door Victor » do 19 mar 2020, 21:30

Kaaiman schreef: do 19 mar 2020, 21:03 Ook knooppunt Emmeloord is een trompet met doortrekkingsverschijnselen; daar heeft men niet het centrale viaduct aangelegd, maar in feite het klaverlusje op het viaduct van de semi-directe verbindingsboog erbij gepropt.
Voor dat scenario vind ik dat viaduct wel erg breed als dat alleen maar bedoeld zou zijn voor de verbindingsboog.
En zo te zien is het ook niet naderhand verbreed, het vormt een geheel. Van begin af zo aangelegd.
https://www.google.nl/maps/@52.6915784, ... 312!8i6656

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 19 mar 2020, 21:45

Van de Wegenwiki:
De oorspronkelijke plannen voorzagen een doortrekking van de A6 in noordoostelijke richting, naar Groningen. Daarbij was het huidige kunstwerk voorzien voor de semi-directe verbindingsweg van Amsterdam naar Joure, terwijl de lus vanuit Zwolle richting Lelystad op een andere plek zou liggen. De ruime opzet van het knooppunt laat duidelijk ruimte over voor deze configuratie.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 19 mar 2020, 22:31

De doortrekking van rijksweg 6 werd in 1968 al op de lange baan geschoven en ik meen in 1975 definitief geschrapt.

Knooppunt Emmeloord is in diezelfde jaren aangelegd. Waarschijnlijk dat men in de dimensionering van het knooppunt en met name dat viaduct toen al wel rekening hield met een zeer late doortrekking van rijksweg 6 en dus een voldoende breed viaduct die ook voor een definitieve situatie zonder doortrekking zou kunnen voldoen.

'Gepropt' is dan inderdaad niet het juiste woord. In mijn herinnering waren er geen volwaardige vluchtstroken op het viaduct, maar die blijken er dus wel te zijn.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 19 mar 2020, 23:45

Chris schreef: do 19 mar 2020, 13:52 Ik denk dat het beeld dat een half sterknooppunt enorm duur is ten opzichte van andere knooppunten, niet per se juist is. Alhoewel de kunstwerken wellicht wat duurder zijn, blijft het een betrekkelijk eenvoudig knooppunttype, met twee viaducten over elkaar. Een voordeel van een (half) sterknooppunt is het sterk verminderde ruimtebeslag. Een half sterknooppunt buigt veel minder ver van de snelweg uit dan een trompetknooppunt. Helemaal als dat trompetknooppunt ook een hoge ontwerpsnelheid moet hebben.
Ik denk dat hoge ontwerpsnelheid, en bijbehorende doorstroming in het bijzonder, een belangrijke rol heeft gespeeld bij de keuze om enkele recente knooppunten als half sterknooppunt neer te leggen. Het feit dat verkeer niet massaal snelheid hoeft terug te nemen bij het afslaan helpt files te voorkomen. Bij een knooppunt als Joure speelt dat wellicht minder, maar veel van de andere maatregelen van de laatste tijd of nog in uitvoering zijn toch geen projecten in stedelijke gebieden waar flink verkeer wordt verwacht. Meestal zijn het ook projecten waar al zeer diep voor in de buidel wordt getest, waarbij het extra kunstwerk het grote prijsverschil niet zal maken.

Joure is misschien een mooi voorbeeld van spelen met ruimtebeslag. Het is allemaal net wat minder ingrijpend voor de omliggende kavels.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 20 mar 2020, 0:14

^^ Bij Joure ligt ook een oude vuilstort in het verlengde van de omgelegde A7. Ruimte voor een trompet was er daardoor niet echt. De fly-overs zijn er overheen/omheen gelegd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 20 mar 2020, 20:24

Joure is misschien een mooi voorbeeld van spelen met ruimtebeslag
Het project heeft zelfs vertraging opgelopen omdat het ontwerp niet geschikt bleek voor een maximumsnelheid van 130 km/h op de hoofdrijbaan. Ik vermoed (maar weet dat niet zeker) dat dat te maken heeft met de lengte van het weefvak. Ook de beweegbare brug over de Scharsterrijn was een probleem bij het ontwerp van het knooppunt. Eigenlijk had daar een aquaduct moeten komen, maar dat is te elfder ure uit de plannen gehaald omdat het te duur was. Nu ontstaat er een potentieel onveilige situatie als verkeer van de A 7 geconfronteerd wordt met stilstaand verkeer op de A 6. Maar goed, je wordt er wel voor gewaarschuwd: https://goo.gl/maps/QeABeWqbiriv2fr16
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 01 mei 2020, 19:11

Trompetknooppunten kunnen opzich ook op een hoeveelheid grondoppervlak die niet persé meer is dan een half-ster.
Dan krijg je alleen van die ingedrukte lussen zoals bijvoorbeeld :KP Neerbosch en Lankhorst.
Uiteraard niet echt geschikt wanneer een grote doorstroomsnelheid gewenst is.
Bij Neerbosch schijnen wel eens ideeën geweest te zijn voor een directe doortrekking naar de A15. Aan het knooppunt zelf niet direct te zien. Wel heeft de sloot die er boven loopt een raar hoekig verloop. Of dat er mee te maken heeft?

Maanderbroek heeft ook wel een wat aparte lus met die rare slinger in de verbindingsweg. Gedaan om die rechts te kunnen laten invoegen.
Ommedijk wordt dan nog een nieuw aangelegde trompet.
En het knooppunt tussen de N366 en N391 is een nieuwe trompet. Wellicht dat de
provincie er nog een knooppuntnaam aan gaat geven?
St. Annabosch is ook wel apart vormgegeven. Gedaan om de geen extra doorsnijding van het bos te creeëren en kosten te besparen.

Bij Ridderkerk-Zuid ben ik wel benieuwd hoe dat knooppunt had moeten worden wanneer besloten zou zijn om rijksweg 15 richting de A29 bij Barendrecht door te trekken.

Dan is er nog Zoomland dat een half-klaverblad is geweest.

Wat betreft half-ster is er ook nog een reguliere aansluiting in deze vorm, de aansluiting Helmond van de A50 met John F. Kennedylaan.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 01 mei 2020, 23:23

Jackbauer1350 schreef: vr 01 mei 2020, 19:11Bij Neerbosch schijnen wel eens ideeën geweest te zijn voor een directe doortrekking naar de A15. Aan het knooppunt zelf niet direct te zien. Wel heeft de sloot die er boven loopt een raar hoekig verloop. Of dat er mee te maken heeft?
Volgens mij niet, bij mijn weten is het knooppunt niet voorbereid op een doortrekking naar het noorden. Op de kadastrale kaart zie ik daar ook geen aanwijzingen voor.
Ommedijk wordt dan nog een nieuw aangelegde trompet.
En Hessenpoort (A28xN340) ook. Voor knooppunten met N-wegen zal het nog wel gangbaar blijven, verwacht ik.
En het knooppunt tussen de N366 en N391 is een nieuwe trompet. Wellicht dat de provincie er nog een knooppuntnaam aan gaat geven?
Dan mogen de provincies Groningen en Drenthe gaan overleggen, want de provinciegrens loopt door het knooppunt. :D
St. Annabosch is ook wel apart vormgegeven. Gedaan om de geen extra doorsnijding van het bos te creeëren en kosten te besparen.
Maar is feitelijk ook een aangepaste half-ster. Ik heb hier op het forum wel eens tekeningen gezien van hoe Sint Annabosch oorspronkelijk gepland was.
Dan is er nog Zoomland dat een half-klaverblad is geweest.
De oude verbindingsboog van de Wouwsestraatweg naar de A4-zuid is nog duidelijk te herkennen. 8-)

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 02 mei 2020, 13:04

Coen Tunnel schreef: vr 01 mei 2020, 23:23 Dan mogen de provincies Groningen en Drenthe gaan overleggen, want de provinciegrens loopt door het knooppunt. :D
Drentingen? :lol:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » za 02 mei 2020, 19:55

Grothe trompet. 8-)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 02 mei 2020, 20:30

Jackbauer1350 schreef: vr 01 mei 2020, 19:11 Bij Ridderkerk-Zuid ben ik wel benieuwd hoe dat knooppunt had moeten worden wanneer besloten zou zijn om rijksweg 15 richting de A29 bij Barendrecht door te trekken.
De trompet van Ridderkerk-Zuid lag er al bij opening van het knooppunt in 1957. Daarna is het knooppunt natuurlijk nog op de schop gegaan, maar dat was eerder het verruimen van de constructie die in de jaren ‘50 al was aangelegd. De plannen voor een westelijke doortrekking van RW15 kwamen later pas, dus die zullen totaal niet zijn voorzien in het ontwerp.

Er had vermoedelijk een totaal nieuw ontwerp moeten komen als die plannen werkelijkheid waren geworden. Maar een ontwerp-knooppunt heb ik er nooit van gezien. Sterknooppunt, zou ik verwachten.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » zo 03 mei 2020, 19:31

Coen Tunnel schreef: vr 01 mei 2020, 23:23
Maar is feitelijk ook een aangepaste half-ster. Ik heb hier op het forum wel eens tekeningen gezien van hoe Sint Annabosch oorspronkelijk gepland was.
Het oude Falk-plattegrond waar de grote half-ster heel mooi geprojecteerd stond heb ik al vele jaren niet meer... maar we hebben wel Topotijdreis.
En Printscreen.
En Paint.
;)

Afbeelding

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 03 mei 2020, 19:45

Was even vergeten hoe groot dat was. Bijna een soort Belgische A601.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 03 mei 2020, 20:57

^^ Bedoel je niet :KP: Neufchâteau? De A601 was een kilometer of vier lang.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 03 mei 2020, 21:09

^^ Nee ik bedoelde toch echt de A601. Uiteraard wel met overdrijf-modus aan. Neemt niet weg dat dit flinke verbindingsbogen waren. Kleine drie kilometer als ik het zo bekijk. Wat ietsje groter zou zijn dan Neufchateau en al helemaal in vergelijking met knooppunten als Joure of Waterberg of meer stedelijke halve sterknooppunten. Ook in de vergelijking met halve sterknooppunten uit het buitenland die ik als ruim ken: Karlsruhe, Hockenheim, Mönchhofdreieck, Beaune, dat soort werk. Twee Engelse knooppunten hebben ook lussen van een 3 kilometer: Thurcroft (M1-M18) en Ray Hall (M5-M6).

In die zin: enig idee wat de grootste halve sterknooppunten van Europa (of de wereld) zijn? Al loop je daar vroeg of laat tegen een definitiekwestie aan, voordat iemand begint over het Hamburgse driehoekje tussen A7 en A1.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » zo 03 mei 2020, 22:18

Grootste in Europa weet ik niet, maar in Nederland zijn Diemen en Zurich goede kandidaten.

De voorgeschiedenis van het huidige :KP: Diemen (verbouwd van trompet naar een bijzondere halve ster) is sowieso wel een mooi voorbeeld voor dit topic.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 mei 2020, 1:21

Pino schreef: zo 03 mei 2020, 21:09 ^^ Nee ik bedoelde toch echt de A601. Uiteraard wel met overdrijf-modus aan. Neemt niet weg dat dit flinke verbindingsbogen waren. Kleine drie kilometer als ik het zo bekijk.
Inderdaad, groter dan ik had gedacht. Van Galder richting Hooipolder zal het met een directe verbindingsboog al gauw 1-1,5 km korter zijn dan de huidige route. En dat is een drukke verbindingsboog. Misschien wel iets van 20.000-30.000 mvt/dag (heeft iemand cijfers?). Op jaarbasis kunnen dan heel wat kilometers, brandstof en uitstoot worden bespaard. :idea:
Wat ietsje groter zou zijn dan Neufchateau en al helemaal in vergelijking met knooppunten als Joure of Waterberg of meer stedelijke halve sterknooppunten. Ook in de vergelijking met halve sterknooppunten uit het buitenland die ik als ruim ken: Karlsruhe, Hockenheim, Mönchhofdreieck, Beaune, dat soort werk. Twee Engelse knooppunten hebben ook lussen van een 3 kilometer: Thurcroft (M1-M18) en Ray Hall (M5-M6).
Hattenbacher Dreieck vanaf de A7 vanuit Fulda naar de A5 richting Gießen is ook 3 km.

Het driehoekje bij de Bergisel-schans ten zuiden van Innsbruck is feitelijk ook één knooppunt, maar komt niet aan zulke afstanden. Iets boven de 2 km. Het ruimste echte half-sterknooppunt in Oostenrijk zal wel Wels zijn, bijna 2 km vanaf de A25 naar de A8 richting Voralpenkreuz. Steinhäusl is wat vreemder vormgegeven, maar vanaf de A21 is het, gerekend vanaf de splitsing naar beide richtingen van de A1, 2,1 km totdat je invoegt op de A1 richting Linz.

De verbindingsweg van de A2 vanuit Bellinzona naar de A8 richting Interlaken in :KP: Lopper telt ook 2,5 km. Grotendeels ondergronds.

En het is een vorkknooppunt, maar de verbindingsweg vanaf de A215 naar de A7 in :KP: Bordesholm is bijna 4 km (!) als je rekent van het punt waarop de rijbanen van de A215 zich splitsen tot de A215 invoegt op de A7. Na het viaduct over de A7 loopt de verbindingsweg nog zo'n 2,7 km door totdat je eindelijk invoegt.
In die zin: enig idee wat de grootste halve sterknooppunten van Europa (of de wereld) zijn? Al loop je daar vroeg of laat tegen een definitiekwestie aan, voordat iemand begint over het Hamburgse driehoekje tussen A7 en A1.
Hmm, qua halve sterren weet ik het niet precies. De splitsingen in het Deense E20-E45-driehoekje noordelijk van Kolding zijn ook allemaal erg ruim opgezet (en bij elkaar ook één groot knooppunt ;)).

Geen sterknooppunt, maar de verbindingsweg van de A131 vanuit het oosten naar de A29 richting Pont de Normandie bij Le Havre is ongeveer 3,3 km lang. Ook een bijzonder ding.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 04 mei 2020, 9:21

Denemarken:
Afbeelding

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 04 mei 2020, 9:27

Coen Tunnel schreef: ma 04 mei 2020, 1:21 Van Galder richting Hooipolder zal het met een directe verbindingsboog al gauw 1-1,5 km korter zijn dan de huidige route. En dat is een drukke verbindingsboog. Misschien wel iets van 20.000-30.000 mvt/dag (heeft iemand cijfers?). Op jaarbasis kunnen dan heel wat kilometers, brandstof en uitstoot worden bespaard.
Antwerpen (en verder) - Amsterdam. Ik zit regelmatig in deze verbindingsboog en ben er op zijn zachtst gezegd geen fan van. Je zit echt enorm lang op een stuk van één rijstrook met altijd een trage weggebruiker voor je (en op de heenweg had je even verderop bij Galder ook al zo'n drama-boog). Lijkt nog wel eens alsof men indertijd dacht dat internationaal noord-zuid verkeer wel de E19 zou volgen en niet over de A27 zou rijden. Al zal zeker ook een rol spelen dat Galder-Sint Annabosch is aangelegd in de jaren '80 toen het economisch tij inhield dat de budgetten krap waren als er dan eindelijk eens iets kon worden aangelegd.
Het driehoekje bij de Bergisel-schans ten zuiden van Innsbruck is feitelijk ook één knooppunt, maar komt niet aan zulke afstanden. Iets boven de 2 km.
De langste lus in dat driehoekje is Brenner -> München. Da's eerder drie kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 mei 2020, 14:27

Nog een lange verbindingsweg in Duitsland: bij :KP: München-Süd van de A99 naar de A8 richting Salzburg, die verbindingsweg is 3 km.

Stroomweg
dorpsstraat

Bericht door Stroomweg » ma 04 mei 2020, 14:35

In feite is de A5 bij Schiphol ook zoiets, hoewel Badhoevedorp en Raasdorp zelf volledige knooppunten zijn.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 mei 2020, 14:55

^^ Zo zijn er nog wel wat meer voorbeelden. De Belgische A601 (nu afgesloten), de Duitse A99a (Eschenrieder Spange). De Britse M49 en M26 liggen al weer wat gecompliceerder.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 05 mei 2020, 22:02

De discussie over de E133 in Denemarken is afgesplitst: viewtopic.php?p=1092621#p1092621