[BiH] Bosnië-Herzegovina - Bosna i Hercegovina

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: [BiH] Bosnië-Herzegovina - Bosna i Hercegovina

Bericht door Palance » vr 29 nov 2019, 17:25

Chris schreef: vr 29 nov 2019, 15:44 Bewegwijzering die aangeeft hoeveel van een weg verhard of onverhard is. Ook: moet dit niet geel zijn?
Zie deze post waar het al ter sprake kwam.
Dit zijn oude Joegoelavische borden, toen werd voornamelijk blauw gebruikt op het OWN.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 20 dec 2019, 11:51

Er is een aanbesteding aangekondigd voor 50 kilometer A1 tussen Konjic en Mostar.

Dit is verreweg het meest complexe deel van de A1, het omvat twee segmenten, namelijk 35 kilometer tussen Ovčari en Mostar-Noord, dat € 600 miljoen kost en een 10.165 meter lange dubbelbuizige tunnel 'Prenj' omvat, en 15 kilometer als omlegging van Mostar, dat ook ondertunneld moet worden en € 240 miljoen kost.

De openstelling van dit traject zal een ongelofelijke verbetering van de reistijd binnen Bosnië-Herzegovina betekenen. Google Maps rekent nu 2 uur en 15 minuten voor het traject Sarajevo - Mostar, dat kan teruggebracht worden tot een uur.

De Tunnel Prenj wordt de langste tunnel van Zuidoost-Europa, de eerste tunnel langer dan 10 kilometer die in een lager ontwikkeld land in Europa wordt gebouwd, en pas de derde tunnel van 10+ kilometer die buiten de Alpen of Scandinavië wordt aangelegd. Een project van superlatieven dus.

En het wordt zo te zien ook een erg mooie snelweg om te berijden:

Link

NWH
verkeersader

Bericht door NWH » vr 20 dec 2019, 12:17

Wauw, dat gaat er zeker mooi uitzien. Benieuwd óf en hoeveel de EU hieraan gaat bijdragen.
Ik verbaas me over het feit dat dit pas de 3e 10+ kilometer tunnel is die buiten de Alpen of Scandinavië wordt aangelegd.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 20 dec 2019, 13:07

NWH schreef: vr 20 dec 2019, 12:17 Wauw, dat gaat er zeker mooi uitzien. Benieuwd óf en hoeveel de EU hieraan gaat bijdragen.
De EU zal er wel baat bij hebben. Deze noord-zuidverbinding is ook zeer handig voor verkeer vanuit Hongarije, Slowakije, Polen en noord-Kroatië naar de zuidelijke Kroatische kust (en eventueel een ferry naar zuid-Italië)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

NWH
verkeersader

Bericht door NWH » vr 20 dec 2019, 14:26

^^ Dat geloof ik ook.
Ik zie de verbinding tussen Mostar en de A1 bij de grens met Kroatië niet zo snel in zijn geheel in OSM terugkomen. Plannen die ik wel zie zijn die tussen Zvirovići en Počitelj. (zoals in de posts hieronder). Is dat dan ook straks de doorgaande route naar Mostar vanaf de Kroatische kust?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 20 dec 2019, 14:39

Ik zie het wel op Open Street Map:

Afbeelding

Het deel rond Mostar zelf en verder tot bij Sarajevo zal nog niet op OSM staan, omdat het beleid daar kennelijk is dat alleen projecten die daadwerkelijk in uitvoering zijn, op de kaart worden aangegeven. Dus geen projecten die nog in de planuitwerking zitten. Vroeger was dat anders, toen kon je geplande wegen ook zien.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 20 dec 2019, 16:37

NWH schreef: vr 20 dec 2019, 12:17 Wauw, dat gaat er zeker mooi uitzien. Benieuwd óf en hoeveel de EU hieraan gaat bijdragen.
Ik verbaas me over het feit dat dit pas de 3e 10+ kilometer tunnel is die buiten de Alpen of Scandinavië wordt aangelegd.
De andere twee zijn de Gran Sasso-tunnel in de Italiaanse A24, en de A86 Duplextunnel bij Parijs.

De Fehmarnbelttunnel tussen Duitsland en Denemarken is natuurlijk ook nog steeds gepland, maar of die eerder is dan deze tunnel in Bosnië, ik vraag het me af.

NWH
verkeersader

Bericht door NWH » vr 20 dec 2019, 17:06

^^ Ik mis dan wel de in aanleg zijnde Eysturoyartunnel op de Faeröer eilanden. die is 11 km lang.

Vegi
verkeersader

Bericht door Vegi » vr 20 dec 2019, 17:22

Ze bouwen ondertussen wel hard door in Bosnië, er is al met al best wat snelweg in aanleg of aanbesteed als ik dit topic zo een beetje doorlees. Ik vraag mij af waar ze het geld vandaan halen

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 20 dec 2019, 18:17

Ik vind nou niet echt dat het allemaal heel erg hard gaat...

Autosnelwegen.net

Vegi
verkeersader

Bericht door Vegi » vr 20 dec 2019, 18:36

Voor mijn gevoel was er 5 jaar geleden nog geen autoput 9 januar en ontbrak ook een groot deel van de A1.
Met deze aanleggingen is zuid Kroatië - Zenica in aanleg/klaar, denk ik? Dan ontbreekt Doboj - Zenica, maar van een goed deel van noord-oost Kroatië naar Zuid Kroatië zal dan mogelijk sneller via Bosnië zijn.

Ik vind dus dat ze best snel de A1 aan het aanleggen zijn, zeker omdat er tot een aantal jaar geleden bijna niks leek te gebeuren..

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 20 dec 2019, 18:48

De Autoput 9 januar is inderdaad vrij snel aangelegd, ik doelde zelf eerder op de A1. Deels komt het doordat het terrein van de A1 stukken lastiger is, de Autoput 9 januar is wat dat betreft makkelijker aan te leggen.

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 20 dec 2019, 22:08

Ik heb zelf de A1 tussen Tarcin en Sarajevo gereden, en de Autoput 9. januar en aansluitend de E661 tussen Doboj en Gradiska. Ik moet zeggen dat de snelwegen in Bosnië er heel goed bijliggen, en ook goed aangelegd zijn (geen gekke ontwerpelementen).

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 21 jan 2020, 15:05

Zo af en toe zijn er in de Federatie Bosnië-Herzegovina overdrachten van wegen van de regio naar entiteitsniveau. Daarbij verandert ook het wegnummer van regionale naar magistrale status (zoals in Nederland 3-cijferige nummers in theorie in een 1- of 2-cijferige nummers zouden moeten worden veranderd).

De oorspronkelijke wegnummering in BiH is uit de Joegoslavische periode. Maar nu het land uit 2 entiteiten bestaat zie je dat bij toekenning van wegnummering er niet verder wordt gekeken op landelijk niveau, maar slechts binnen de eigen entiteit. En dus krijg je de situatie dat je in verschillende delen van het land hetzelfde wegnummer kunt tegenkomen.

Vandaag vond ik weer een aantal overdrachten en hernummeringen, met een prachtig voorbeeld van hoe egocentrisch het er soms op de Balkan aan toe gaat. Wegnummer R474a komt nog uit de Joegoslavische tijd, maar ligt sinds de oorlog in de Republika Srpska. Een suffix betekende vaak dat de weg of heel dichtbij het eigenlijke wegnummer ligt, of het kruist.
De R474a kruist de R474 in Srpska. Maar de Federatie heeft nu een weg van lokale weg naar regionale weg opgewaardeerd die begint op de M4, maar in de buurt ligt van de R474. Men heeft dus de wijsheid in pacht menen te hebben om niet een vrij nummer te nemen (die zijn er genoeg) maar ook een R474a.
Beide wegen hebben niks met elkaar te maken, maar liggen maximaal 7 kilometer van elkaar af. Hier is echt goed over nagedacht :roll:

Ter illustratie een kaartje: Weg R474a bovenin bestaat dus al, de groene versie onderin is nieuw. En liggen vlakbij elkaar. Maar ja, wel in verschillende entiteiten, dus dat telt hier blijkbaar niet :ongeduldig:

Afbeelding

Er zijn meer voorbeelden, van wegnummers die dubbelvoorkomen, maar zo dicht bij elkaar heb ik het nog niet gezien.

Autosnelwegen.net

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 04 feb 2020, 15:24

Palance schreef: zo 20 jan 2019, 9:55 Er is een conceptversie in omloop van hercategorisatie en hernummering van de wegen in de Republika Srpska. Een van de opvallendste dingen die ik zag zijn de (waarschijnlijke) introductie van A-nummers:

Afbeelding
Gradiška-Banja Luka (de E661) zou dan de A1 worden, en Banja-Luka-Doboj (“autoput 9.januar”) de A2. Dan krijg je dus 2 stukken A1 in een land die niets met elkaar te maken hebben.

Verder zou er volgens dit systeem nieuwe M- en R-nummers worden geïntroduceerd die de huidige Joegoslavische nummering zouden moeten vervangen.

In 2014 zou eenzelfde wijziging gaan plaatsvinden in de Federatie. Die is toen uitgesteld tot maart 2018, maar sindsdien is er op dat vlak niks meer gebeurd, hoewel ik las nog ergens lag dat het nog in de pijplijn zit.
Als dat ooit nog mocht gebeuren zal de Joegoslavische nummering in heel BiH echt verleden tijd zijn, alleen krijg je dan M- en R-wegen die in het land dubbel voorkomen maar niets met elkaar te maken hebben, zoals de hierboven genoemde A1. Zo zou volgens alle bestaande voorstellen de M101 in Srpska de huidige M16 moeten vervangen, en in de Federatie de M4.2 en M14. Hemelsbreed 100 kilometer van elkaar verwijderd, maar ze lopen niet in elkaar over.

Dit soort decentralisatie zal tot een hoop verwarring kunnen leiden.
In oktober 2019 heeft de entiteit Republika Srpska officieel de nieuwe wegcategorisatie en wegnummering vastgesteld (zie hier).

Gevolg is dat de Republika Srpska nu een andere wegnummering kent dan de Federatie Bosnië-Herzegovina (dat in de media hier veelal "moslim-Kroatische federatie wordt genoemd). Als we het alleen op snelwegen betrekken, dan zijn er nu 2 snelwegen met het nummer A1 in verschillende delen van het land, terwijl die stukken niks met elkaar te maken hebben.
Ook is in Srpska de oude Joegoslavische M-nummering nu definitief afgeschaft en vervangen door een eigen systeem. Het gevolg is dat als je een weg hebt die de entiteitengrens tussen beide landsdelen overschrijft, je ineens een ander wegnummer krijgt. En op wegen die meerdere malen die grens in korte reistijd passeren krijg je dus diverse malen met wisselingen van wegnummers te maken. Voor de duidelijkheid voor de weggebruiker is dit uiteraard erg slecht, maar beide landsdelen zijn zodanig op zichzelf gericht dat daar echt niet naar gekeken wordt. Je zou dit kunnen vergelijken met bv België als Vlaanderen ineens besluit een totaal ander wegnummersysteem in te voeren en Wallonië daarin niet meegaat.
Daarnaast is er ook nog het District Brčko rondom de gelijknamige stad (hoort officieel bij zowel Srpska als de Federatie, maar in de praktijk hebben die daar niets te zeggen en bepaalt men het eigen beleid), dat ook de oude Joegolavische nummerking nog heeft behouden.

Ik vraag me dan ook af in hoeverre dit in de praktijk uit gaat pakken: Of nieuwe nummers ook op de borden verschijnen en in de media vermeld worden bijvoorbeeld. Als men dat door gaat voeren, dan zal dit nog jaren in beslag nemen.

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 04 feb 2020, 15:35

Klinkt als het Verenigd Koninkrijk; M- en A-nummers worden in Groot-Brittannië én Noord-Ierland gebruikt. Het VK heeft dus twee M1's.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 04 feb 2020, 15:47

Klopt, maar niet op één stuk land (op hetzelfde eiland dus). Maar het idee is inderdaad hetzelfde.

Autosnelwegen.net

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » di 04 feb 2020, 16:55

Je zou denken dat ze voorsorteren op een Srpxit. :lol:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 04 feb 2020, 17:40

Dat is wel degelijk iets dat daar al jaren speelt, dus het zou er inderdaad nog eens van kunnen komen. Dat ook dat vervelende gevolgen zou kunnen gaan hebben voor de regio is evident. Behalve niet goed gedefinieerde interne grenzen (met bijkomende problemen bij een eventuele afscheiding) is het ook geen geheim dat de Kroaten zich ook uit de Federatie los willen weken en hun eigen entiteit - of eigen republiek Herceg-Bosna (die ook tijdens de oorlog tussen 1991 en 1994 bestond) op willen richten - dan wel aan willen sluiten bij Kroatië.

Er zijn dus nog genoeg problemen die kunnen ontstaan.

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 04 feb 2020, 20:25

Er zijn nog steeds groepen die een Groot-Servië willen hebben, dus inclusief de Republika Srpska, Brcko en Noord-Kosovo:

Afbeelding

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 04 feb 2020, 20:42

Er bestaan ook kaarten van een Groot-Kroatië, Groot-Albanië, Groot-Slovenië en Groot-Bosnië. Het behoeft geen uitleg dat daar toch wel enige overlap in bestaat. :twisted:

Dit is bv zo’n kaart van Groot-Bosnië, mede gebaseerd op grenzen van eeuwen geleden.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Palance op di 04 feb 2020, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Autosnelwegen.net

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » di 04 feb 2020, 20:43

Je zou toch verwachten dat ze dan heel Kosovo claimen...

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 04 feb 2020, 20:51

Het gaat - in Servië - voornamelijk om de regio Sandžak (waar dan ook weer een onafhankelijkheidsbeweging bestaat). De islamitische Bošnjaken die daar wonen zijn van Slavische afkomst, de moslims in Kosovo zijn dat niet (Albanezen).

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 04 feb 2020, 21:18

Chrysa schreef: di 04 feb 2020, 20:43 Je zou toch verwachten dat ze dan heel Kosovo claimen...
Er zijn meerdere uitleggen van Groot-Servië. Het getoonde kaartje toont Servisch bevolkte gebieden; de Republika Srpska en Noord-Kosovo zijn overwegend Servisch bevolkt.
Palance schreef: di 04 feb 2020, 20:42 Er bestaan ook kaarten van een Groot-Kroatië, Groot-Albanië, Groot-Slovenië en Groot-Bosnië. Het behoeft geen uitleg dat daar toch wel enige overlap in bestaat. :twisted:
Dit is wel een mooi voorbeeld, met een Groot-Kroatië maar ook een Groot-Servië dat uit vrijwel heel ex-Joegoslavië bestaat, uitgezonderd Slovenië en een klein deel van Kroatië:

Afbeelding

Sommigen vinden dat ook een deel van Albanië bij Groot-Servië hoort:

Afbeelding

En sommigen willen nog verder gaan :mrgreen::

Afbeelding

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 08 feb 2020, 16:42

Kroatische fietsbewegwijzering in het grensstadje Kozarska Dubica. Omdat het in Bosnië-Herzegovina staat is ook het cyrillisch schrift gebruikt. Het routenummer is echter Kroatisch, SMŽ verwijst naar de Kroatische provincie Sisak-Moslavina aan de overkant van de Una. Feitelijk is dit dus zo’n beetje de enige plek in Bosnië-Herzegovina waar een buitenlands wegnummer te vinden is :)
Afbeelding

Grote versie
SPOILER: TOON

Afbeelding
In Kroatië wordt ook naar Kozarska Dubica verwezen.
Afbeelding

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 21 feb 2020, 14:26

De A1 bij Zenica.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 27 feb 2020, 19:30

De “Korridor Vc” die in de Federatie Bosnië-Herzegovina in aanleg is, wordt voor ruim 40 kilometer onderbroken door de entiteit Republika Srpska. Lange tijd was het onduidelijk of die entiteit ook haar deel van de Koridor Vc wilde aanleggen (zodat er uiteindelijk ooit een aaneengesloten noord-zuid-snelweg door het land komt te liggen.

De Republika Srpska gaat een bypass aanleggen ten westen van Doboj. De noordkant van dit tracé krijgt een brug over de Bosna en zal tzt ook aansluiten op de A2 Doboj-Banja Luka. (“Autoput 9.januar”)
Het zuidelijke deel krijgt 2 tunnels vernoemd naar de daar gelegen berg Putnikovo Brdo. De eerste wordt 1600 meter lang, de tweede 400 meter, waarvan 150 meter in de Fedeatie Bosnië-Herzegovina, zodat er voor het eerste een snelweg de entiteitengrens zal passeren. Vanaf daar zal de A1 uiteindelijk gebouwd moeten worden naar Žepče en Zenica.

Van het deel Doboj - Svilaj (dat nog vrijwel helemaal moet worden gebouwd) heb ik een animatie gevonden
Link

Autosnelwegen.net

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 05 apr 2020, 14:37

De aanleg van de M17 bij Zenica, 1973
Afbeelding

Autosnelwegen.net

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 06 apr 2020, 19:50

De aanleg van de A1 in Herzegovina tussen Počitelj en Buna (ten zuiden van Mostar).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Autosnelwegen.net

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 04 mei 2020, 12:57

In september 2019 is begonnen met de aanleg van een nieuwe tunnel in het oosten van het land. Deze tunnel zal met 5.790 meter de langste verkeerstunnel van Bosnië-Herzegovina worden en bijna de langste binnen het voormalige Joegoslavië (alleen de Mala Kapelatunnel in Kroatië is iets langer).

De tunnel heet Hranjen en is vernoemd naar het gebergte waar het onderdoor gaat lopen.

Behalve deze tunnel (die enkelbuizig wordt, hoewel er een servicetunnel naast wordt gebouwd) wordt er ook een nieuwe brza cesta (autoweg) aangelegd tussen de M5 bij Prača en de M20 bij Goražde. Hierdoor zal de afstand tussen Sarajevo en Goražde (nu ongeveer 95 kilometer) met ruim 40 kilometer bekort worden, in de praktijk betekent dit ook een halvering van de reistijd van anderhalf uur naar drie kwartier. Dat komt omdat deze nieuwe weg en tunnel redelijk recht liggen, waar het verkeer nu of flink om moet rijden, of de bergachtige R448 moet nemen.

Zie hier de situatie op deze kaart: Nu moet het verkeer via route 1 (via Pale, Prača en de bergpas op de R448), of routes 2 (via Rogatica) of 3 (via Trnovo en Foča) nemen. Het bergachtige deel in de rode cirkel wordt straks omzeild door de nieuwe tunnel en de nieuwe weg.
Afbeelding

Hele duidelijke kaarten over de routes zijn er nog niet. Op deze kaart zie je in het rood de nieuwe tunnel, en in het groen de nieuwe weg vanaf het zuidoostelijke portaal naar Goražde toe.
Afbeelding

De reden dat hier in dit gebied een tunnel en nieuwe weg wordt aangelegd is geopolitiek van aard: Goražde behoort tot de moslim-Kroatische Federatie Bosnië-Herzegovina. Dat deel is weliswaar verbonden met de rest van de Federatie, maar er lopen geen wegen daarheen, al het verkeer moet altijd via de Republika Srpska, het andere deel van Bosnië rijden. Dat gaat overigens niet veranderen met de aanleg van deze weg, tussen Sarajevo en Prača moet verkeer altijd nog door Srpska reizen. Wel is het bedoeld om dit oostelijke deel van het land wat meer leven in te blazen omdat het nogal geïsoleerd ligt binnen de Federatie.

Tot slot is er nog een animatie van hoe de weg (en de tunnel) zullen lopen in het huidige terrein. De animatie is van noordwest naar zuidoost.
Link
Afbeelding

Autosnelwegen.net