[I][A006] Torino - Savona
Moderator: Moderatoren
-
- autoweg
Re: [I][A006] Torino - Savona
Op streetview vanaf andere baan lijk je ook iets van vervorming en vochtaantasting te zien . Moeilijk goed te zien, die fotos vervormen sowieso, maar ik schrok wel
-
- Moderator
De concessiehouder heeft aangegeven in 3-4 maanden een nieuwe brug te kunnen bouwen. Men wil een brug met één overspanning bouwen zodat dit probleem niet nogmaals kan voordoen.
De aardverschuiving ging om 20.000 - 30.000 kubieke meter aan rots en puin dat met 10-20 meter per seconde naar beneden kwam zetten. Dit gebied werd geclassificeerd als zijnde laag risico voor landverschuivingen.
De bouw zou kunnen starten zodra het gebied als veilig beoordeeld is. Dit nieuws is van een maand geleden, maar er is sindsdien geen update geweest van de concessiehouder.
De aardverschuiving ging om 20.000 - 30.000 kubieke meter aan rots en puin dat met 10-20 meter per seconde naar beneden kwam zetten. Dit gebied werd geclassificeerd als zijnde laag risico voor landverschuivingen.
De bouw zou kunnen starten zodra het gebied als veilig beoordeeld is. Dit nieuws is van een maand geleden, maar er is sindsdien geen update geweest van de concessiehouder.
-
- Moderator
Het viaduct dat in november vorig jaar instortte is nu vervangen. Morgen opent deze voor het verkeer.

-
- autoweg
Link
Een video over de bruggen in Italie, met een focus op de A6 Torino - Savona. Ik vond al die gebouwen onder de bruggen al vreemd om te zien als Nederlander, maar nu ik de staat van de bruggen zie zou ik er al helemaal niet graag willen wonen.
Wat mij overigens opviel toen ik in Streetview wat bruggen zat te bekijken: Dit viaduct van de A6 is deels geblurd op Google Maps... Ben heel benieuwd waarom dat gedaan is.
Een video over de bruggen in Italie, met een focus op de A6 Torino - Savona. Ik vond al die gebouwen onder de bruggen al vreemd om te zien als Nederlander, maar nu ik de staat van de bruggen zie zou ik er al helemaal niet graag willen wonen.
Wat mij overigens opviel toen ik in Streetview wat bruggen zat te bekijken: Dit viaduct van de A6 is deels geblurd op Google Maps... Ben heel benieuwd waarom dat gedaan is.
-
- Moderator
Dit is dat viaduct van rond 2:00. Ziet er inderdaad niet best uit: https://www.google.com/maps/@44.3321956 ... 312!8i6656
-
- expressweg
Poeh als je ziet dat bruggen af beginnen te brokkelen dan vermijd je het liefst de Italiaanse snelwegen... poeh
Svenlo
-
- 2x5 autosnelweg
Het is maar goed dat we in ieder geval de aankomende maanden niet in Italië op vakantie mogen 

Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- dorpsstraat
DIe reportage hierboven met dat afbrokkelende viaduct
onvoorstelbaar zeg. Die pijlers ogen ook wel erg iel om zo'n enorm viaduct te moeten dragen....
Hier nog zo'n fijn viaduct van de A6. Zie het compleet gescheurde beton tussen wegdek en pijler.
https://www.google.com/maps/@44.356704, ... 312!8i6656
Een van de barriers op het viaduct is duidelijk verschoven, de (stalen?) verbinding die de boel bij elkaar moet houden is gewoon verdwenen. Let trouwens ook op de maximale doorrijhoogte waarschuwing in het struikgewas naast de weg....
https://www.google.com/maps/@44.3566282 ... 312!8i6656

Hier nog zo'n fijn viaduct van de A6. Zie het compleet gescheurde beton tussen wegdek en pijler.
https://www.google.com/maps/@44.356704, ... 312!8i6656
Een van de barriers op het viaduct is duidelijk verschoven, de (stalen?) verbinding die de boel bij elkaar moet houden is gewoon verdwenen. Let trouwens ook op de maximale doorrijhoogte waarschuwing in het struikgewas naast de weg....
https://www.google.com/maps/@44.3566282 ... 312!8i6656
-
- expressweg

Dit laatste lijkt eerder een constructiefout te zijn, waar men totaal niet naar om kijkt. Volgens mij is de voeg tussen het grotere veld (met de stalen liggers) en deze onderdoorgang te smal uitgevoerd en drukken de liggers deze onderdoorgang compleet aan gort.
-
- verkeersader
Deze zomer is het mij opgevallen dat men met grootschalige renovaties bezig is op de A6. Het hele bergachtige stuk in Ligurie is een eindeloze afwisseling van stukken 2x1 met kleine stukjes 2x2 rondom een aantal tunnels en bruggen. Een lang stuk 2x1 zit er ook bij (ik dacht bijna 20km).
De richting Savona heeft er nog een paar extra secties afvallende rijstrook tov richting Torino (maar beide hebben de lange -Galleria Pione) Filegevoelig dus, al viel ons dat in de zomer nog wel mee, maar leverde het alsnog een kwartier vertraging op. Waardoor een ritje naar het strand alsnog een rit werd.
Meer op https://www.autostradadeifiori.it/lavor ... cativi-a6/ (deze valt niet onder autostrade per l'italia)
De richting Savona heeft er nog een paar extra secties afvallende rijstrook tov richting Torino (maar beide hebben de lange -Galleria Pione) Filegevoelig dus, al viel ons dat in de zomer nog wel mee, maar leverde het alsnog een kwartier vertraging op. Waardoor een ritje naar het strand alsnog een rit werd.
Meer op https://www.autostradadeifiori.it/lavor ... cativi-a6/ (deze valt niet onder autostrade per l'italia)
-
- 4x3 autosnelweg
Wat foto's van het bergachtige stuk A6 direct ten noorden van Savona. Rijdend naar het noorden heb je niet die spectaculaire pirouette, en in het algemeen heet dit de betere weghelft te zijn die beter aan gangbare eisen voor snelwegen dan de oudere baan richting Savona. Met dat voorbehoud vond ik het in algemeen beter te doen dan de A7. Geen bizarre bochten.
Ze zijn nog steeds flink aan het werken aan de renovatie van tunnels en bruggen. Ook bijzonder: vrijwel alle borden op dit stuk weg zijn in het afgelopen jaar voorzien van het wegnummer A6 als rechtdoor-wegnummer. Zouden ze in Italië dan toch het licht hebben gezien of is dit een op zichzelf staand initiatief van de concessionair van deze weg? Op de A10, in beheer van dezelfde Grupo ASTM, zag ik het zo vlug nog niet.
A6 by Pino, on Flickr
A6 by Pino, on Flickr
Leuke herfstkleuren ook.
A6 by Pino, on Flickr
A6 by Pino, on Flickr
Ook opvallend: twee tankstations langs de A6 lijken permanent gesloten. Maar de overkappingen zijn nog vanaf de weg zichtbaar...
A6 by Pino, on Flickr
Linksachter zie je hier de andere rijbaan een stuk hoger liggen. Als ik het goed heb onderdeel van de bekende pirouette.
A6 by Pino, on Flickr
A6 by Pino, on Flickr
A6 by Pino, on Flickr
Deze kabelbaan leek afvoer vanuit een mijn ergens in de bergen. Lijkt niet meer in gebruik.
A6 by Pino, on Flickr
Op veel punten behoorlijk weids uitzicht.
A6 by Pino, on Flickr
A6 by Pino, on Flickr
A6 by Pino, on Flickr
Deze afrit Millesimo is wel een bijzondere. De rijbanen van de A6 liggen hier uit elkaar, dus wanneer je hier afslaat, wissel je feitelijk van de rijbaan richting Torino naar die van Savona (de rijstroken liggen hier ook tegengesteld, dus je maakt een U-bocht naar rechts). Op die rijbaan aangekomen, sla je na een 700 meter pas af naar de echte afrit. Als je bij Millesimo oprijdt, zelfde verhaal: paarhonderd meter richting Savona rijden en dan U-turn.
Ze zijn nog steeds flink aan het werken aan de renovatie van tunnels en bruggen. Ook bijzonder: vrijwel alle borden op dit stuk weg zijn in het afgelopen jaar voorzien van het wegnummer A6 als rechtdoor-wegnummer. Zouden ze in Italië dan toch het licht hebben gezien of is dit een op zichzelf staand initiatief van de concessionair van deze weg? Op de A10, in beheer van dezelfde Grupo ASTM, zag ik het zo vlug nog niet.

Leuke herfstkleuren ook.

Ook opvallend: twee tankstations langs de A6 lijken permanent gesloten. Maar de overkappingen zijn nog vanaf de weg zichtbaar...

Linksachter zie je hier de andere rijbaan een stuk hoger liggen. Als ik het goed heb onderdeel van de bekende pirouette.

Deze kabelbaan leek afvoer vanuit een mijn ergens in de bergen. Lijkt niet meer in gebruik.

Op veel punten behoorlijk weids uitzicht.

Deze afrit Millesimo is wel een bijzondere. De rijbanen van de A6 liggen hier uit elkaar, dus wanneer je hier afslaat, wissel je feitelijk van de rijbaan richting Torino naar die van Savona (de rijstroken liggen hier ook tegengesteld, dus je maakt een U-bocht naar rechts). Op die rijbaan aangekomen, sla je na een 700 meter pas af naar de echte afrit. Als je bij Millesimo oprijdt, zelfde verhaal: paarhonderd meter richting Savona rijden en dan U-turn.
-
- dorpsstraat
Oh! I have the video of the A6 from Mondovi to Savona with separated carriageway. It's really impressive! And you have the turn at 360 degrees though direction Savona.
Link
-
- 4x3 autosnelweg
Grappig. Als je er rijdt, merk je dus niet zoveel van die pirouette. Want je rijdt van boven naar beneden en op het moment dat je onder de hogere snelweg doorrijdt, zit je in een tunnel. Op dit Streetview-beeld kun je het zien wanneer je terug rijdt.
Op het moment is de pirouette dus dicht voor renovatie en rijdt verkeer 2+0 over de andere baan.
Op het moment is de pirouette dus dicht voor renovatie en rijdt verkeer 2+0 over de andere baan.
-
- 4x5 autosnelweg
Waarom moet ik bij A6 en kabelbaan zo ineens aan Almere denken?

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- dorpsstraat
I published my latest video from Turin to Mondovi, through the Po valley
Link
-
- stadsweg
The ropeway is used to transport coke between the port of Savona and a processing plant (the section near the port end has been replaced by an underground conveyor belt some years ago). It has been out of use because of technical problems for some time, but there are plans to reactivate it. Meanwhile, coke is transported on trucks, not on trains.
Note that the railway, just like the A6 and for the same reasons, has been built as two independent single track lines. Trains usually use the less steep one uphill (the northern one) and the other one downhill (the one with the loop). Curiously, the less steep route is the older one, not the newer, according to it.wiki that's because they wanted to cut costs using a less ideal route than the one initially planned. San Giuseppe di Cairo-Altare was opened in 1923 as a stub of little use, Altare-Savona in 1954.
https://www.openstreetmap.org/#map=15/44.3360/8.3942
Note that the railway, just like the A6 and for the same reasons, has been built as two independent single track lines. Trains usually use the less steep one uphill (the northern one) and the other one downhill (the one with the loop). Curiously, the less steep route is the older one, not the newer, according to it.wiki that's because they wanted to cut costs using a less ideal route than the one initially planned. San Giuseppe di Cairo-Altare was opened in 1923 as a stub of little use, Altare-Savona in 1954.
https://www.openstreetmap.org/#map=15/44.3360/8.3942
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia