[D] Duitsland: verkeersveiligheid

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: [D] Duitsland: verkeersveiligheid

Bericht door Coen Tunnel » di 28 apr 2020, 12:41

Chris schreef: di 28 apr 2020, 12:28In de Oostenrijkse media schijnt men nogal een punt te maken van de Mittler Ring in München, die dan bibeko en 60 km/h zou zijn terwijl dit er uit ziet als een snelweg en je dus bij 81 km/h al je rijbewijs kwijt bent.

Ik heb die weg zelf nog niet gereden.
Dat is inderdaad een plek waar je in de problemen kan raken, maar denk ook aan alle Autobahnen binnen het Bundesland Berlijn. Die liggen formeel ook bibeko (waaronder de kaarsrechte AVUS/A115). Op alle grenzen van het Bundesland staan komborden: https://www.google.nl/maps/@52.4008109, ... 312!8i6656

De A111 heeft bijvoorbeeld een deel wat wat bochtig is, door een bos, waar Vmax 60 geldt: https://www.google.nl/maps/@52.6167834, ... 312!8i6656

Maar dit is dus ook bibeko.

Ik vind de Mittlerer Ring in München dan toch duidelijker een stadsweg, nog veel meer substandaard dan de wegen in Berlijn. Bovendien zijn er toch al genoeg flitsers op de Mittlerer Ring dat het sowieso verstandig is je daar aan de snelheid te houden.

EtienneM
Moderator

Bericht door EtienneM » di 28 apr 2020, 13:03

Coen Tunnel schreef: di 28 apr 2020, 12:41 Op alle grenzen van het Bundesland staan komborden: https://www.google.nl/maps/@52.4008109, ... 312!8i6656
Begrijp ik nou goed dat je dus op dit stuk dus maar 50 km/h mag na het passeren van het kombord?
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 28 apr 2020, 13:12

^^ Goede vraag. Op de meeste plekken staan wel vaste of dynamische borden om de snelheid te regelen, maar die mis ik hier wel.

EtienneM
Moderator

Bericht door EtienneM » di 28 apr 2020, 13:14

^^ Ik heb even doorgeklikt, waarbij bij de tunnelingang inderdaad dynamische borden staan die een maximumsnelheid van 80 km/h aangeven. Strict genomen zou het stuk tussen het kombord en de tunnel dan 50 km/h zijn, maar dat kan ik me niet voorstellen. Ik weet wel dat het in Oostenrijk zo was dat de eerdere maximumsnelheid die was gegeven op een wegvak niet vervalt met een kombord, ik weet echter niet hoe dit in Duitsland zit.
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 28 apr 2020, 13:25

^^ Oostenrijk is daarin volgens mij wel uniek. In Duitsland betekent een kombord simpelweg een beperking tot 50 km/u. Volgens StVO § 3 Geschwindigkeit:

(3) Die zulässige Höchstgeschwindigkeit beträgt auch unter günstigsten Umständen

1. innerhalb geschlossener Ortschaften für alle Kraftfahrzeuge, 50 km/h

Hogere snelheden bibeko zijn wel mogelijk maar moeten expliciet worden aangegeven. Op de meeste Autobahnen in Berlijn is dat 80 en soms kortstondig 60, de A115 heeft (had?) ook wel 100 km/u: https://www.google.nl/maps/@52.4390583, ... 312!8i6656

Wellicht de hoogste Vmax bibeko in Europa? Al is dat kaarsrechte stuk door het Grunewald natuurlijk vooral op papier bibeko...

Maar het maakt wel dat je je hier qua snelheidsovertredingen nog minder kan permitteren dan op andere snelwegen.

In Frankrijk heb je zo'n situatie met de Boulevard Périphérique (al is dat geen snelweg), waar de Vmax 70 is en je met een gemeten snelheid van 76 km/u (na correctie 71 km/u) al een bekeuring van € 90 te pakken kan hebben omdat boetebedragen bibeko het dubbele zijn.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 28 apr 2020, 19:21

Coen Tunnel schreef: di 28 apr 2020, 13:25 Oostenrijk is daarin volgens mij wel uniek.
Zwitserland gaat zelfs nog een stukje verder als Oostenrijk, waar een kombord zelfs in geen enkel geval iets zegt over de Vmax. Zo heb je zo hier en daar nog daadwerkelijk dorpen waar je met 80 km/h doorheen kunt rijden. Vaak kom je echter in Zwitserland de volgende constelatie tegen: Voor het kombord naar 60, dan het kombord, en pas kort voor het centrum 50.
EtienneM schreef: di 28 apr 2020, 13:14 Strict genomen zou het stuk tussen het kombord en de tunnel dan 50 km/h zijn, maar dat kan ik me niet voorstellen.
En toch is dat in dit voorbeeld wel het geval helaas. Ik vind het ook bizar, daar niet van, maar ik zou het er niet op aan laten komen om geflitst te worden, want dan krijg je het in een juridische strijd nog erg lastig.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 15 mei 2020, 8:10

SnarfFlevoland schreef: di 28 apr 2020, 12:26Op de website van de Duitse overheid staat een correct overzicht van de nieuwe "Bußgeldkatalog". Wel heb je vanaf 21 km/h te hard Bibeko een maand lang rijpauze in Duitsland, Bubeko is dat vanaf 26 km/h. De ADAC heeft vooral voor dat laatste kritiek geuit.
Ik zag vanmorgen op de Duitse TV dat men deze maatregel wil aanpassen, omdat de sanctie onevenredig zwaar zou zijn t.o.v. de overtreding.
:arrow: https://www.tagesschau.de/inland/bussge ... r-101.html

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 15 mei 2020, 10:32

Als ik het goed lees is de boete voor 21 km/h te hard € 80. Als je daar bovenop een maand rijverbod krijgt klinkt dat wel heel erg disproportioneel.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 mei 2020, 10:53

SnarfFlevoland schreef: di 28 apr 2020, 19:21
Coen Tunnel schreef: di 28 apr 2020, 13:25 Oostenrijk is daarin volgens mij wel uniek.
Zwitserland gaat zelfs nog een stukje verder als Oostenrijk, waar een kombord zelfs in geen enkel geval iets zegt over de Vmax. Zo heb je zo hier en daar nog daadwerkelijk dorpen waar je met 80 km/h doorheen kunt rijden. Vaak kom je echter in Zwitserland de volgende constelatie tegen: Voor het kombord naar 60, dan het kombord, en pas kort voor het centrum 50.
Hmm, waarom staan er bij de grens dan soms zulke borden, waarbij 50 gewoon als Vmax voor bibeko wordt aangegeven? Of geldt dat echt alleen maar in combinatie met het bord "generell 50"?

De borden bij de grens lijken te suggereren dat de standaard Vmax bibeko 50 is:

https://www.google.nl/maps/@46.24886,6. ... 312!8i6656
https://www.google.nl/maps/@46.2347915, ... 312!8i6656
https://www.google.nl/maps/@46.1543168, ... 312!8i6656
https://www.google.nl/maps/@47.3931408, ... 312!8i6656

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » vr 15 mei 2020, 13:58

In Zwitserland is het dan ook net als in andere landen geregeld met buiten de bebouwde kom en binnen de bebouwde kom.
Erbuiten: 80 (zolang het geen (auto)snelweg is), erbinnen: 50.
Uiteraard kan hier van afgeweken worden, wordt in Nederland ook wel eens gedaan, maar als je een kombord ziet is de snelheid impliciet 50 km/h.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 15 mei 2020, 16:34

^^
Nee, dat klopt zo niet. In Zwitserland heeft een kombord geen enkele Vmax-status. Aan de grens wordt weliswaar anders gesuggereerd, zoals Coen Tunnel correct aangeeft, maar een kombord zonder Vmax bord, betekend dat je daarachter alsnog 80 km/h mag rijden. Er moet inderdaad een bord 50 met "Generell" (of in andere taal, zoals "Limite générale") komen. Dat woord "Generell" heeft daarbij een soort van de facto "Zone" status. Voor sommige kleinere dorpen kan het ook bij 60 km/h blijven, een bord 50 met "Generell" mag alleen geplaatst worden als de bebouwing dicht genoeg is.

Zie ook:
https://de.wikipedia.org/wiki/Ortstafel ... htenstein)
https://de.wikipedia.org/wiki/Strassens ... nalisation
https://www.20min.ch/story/generell-50- ... 2417865074
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

martien
verkeersader

Bericht door martien » vr 15 mei 2020, 16:54

Chris schreef: vr 15 mei 2020, 10:32 Als ik het goed lees is de boete voor 21 km/h te hard € 80. Als je daar bovenop een maand rijverbod krijgt klinkt dat wel heel erg disproportioneel.
Ik vraag mij of dit zomaar teruggedraaid wordt. De Straßenverkehrsordnung (wegenverkeersbesluit) wordt in Duitsland gezamenlijk door de Bundesminister van verkeer en de Bundesrat (afvaardigingen uit de deelstaten) vastgesteld.

In het voorjaar heeft de minister een voorstel voor herziening van de StVO bij de Bundesrat ingediend, de Bundesrat heeft het voorstel geamendeerd met strengere regels voor te hard rijden en de minister heeft uiteindelijk zijn handtekening gezet. De minister had ook kunnen besluiten om te gaan onderhandelen met de Bundesrat, maar wou graag de herziening geregeld hebben.

Nu moet de minister dus alsnog met de Bundesrat gaan onderhandelen om de scherpe randjes er af te halen. Het kan zijn dat de Bundesrat vindt dat er te scherpe randjes zijn. Mocht de Bundesrat tevreden zijn, dan is het een loze belofte tot aanpassing van Scheuer en wederom een grote blunder (die van de Maut gaat nog duur worden...).

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 15 mei 2020, 17:31

boe! schreef: vr 15 mei 2020, 8:10Ik zag vanmorgen op de Duitse TV dat men deze maatregel wil aanpassen, omdat de sanctie onevenredig zwaar zou zijn t.o.v. de overtreding.
:arrow: https://www.tagesschau.de/inland/bussge ... r-101.html
Heb het inmiddels ook meegekregen. Die petitie had ik al dank Facebook gezien en ondertekend. Schijnbaar doet het toch wat. Ben benieuwd, de kans dat het snelle rijbewijsverlies teruggedraaid wordt (los van alle andere nieuwe regels), acht ik voor niet geheel uitgesloten. Chris heeft helemaal gelijk dat €80 boete en een maand rijverbod in geen enkele verhouding met elkaar staat. Dan liever €300 boete en geen rijverbod, dat laatste is voor vele mensen een veel hardere straf. OK, de afgelopen 2 maanden had ik me ook prima zonder kunnen redden, maar dat blijft hopelijk niet de normale situatie. Bovendien zijn alleen al de boodschappen zonder auto vrij lastig.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 15 mei 2020, 18:02

Het is erg raar dat een overtreding die normaal met een boete van 80 euro kan worden afgedaan, nu ook in de invordering van het rijbewijs voor een maand resulteert. Dat is een maatregel die past bij overtredingen met boetes van vele honderden euro's, niet tientjeswerk. Hier moet toch ook wel rationeel over nagedacht zijn op de ministeries? De invordering van het rijbewijs bij zo'n boetebedrag lijkt bijkans bedacht door een kind van 6 of zo.

de_Aristocraat
stadsweg

Bericht door de_Aristocraat » vr 15 mei 2020, 20:43

Chris schreef: vr 15 mei 2020, 18:02 Het is erg raar dat een overtreding die normaal met een boete van 80 euro kan worden afgedaan, nu ook in de invordering van het rijbewijs voor een maand resulteert. Dat is een maatregel die past bij overtredingen met boetes van vele honderden euro's, niet tientjeswerk. Hier moet toch ook wel rationeel over nagedacht zijn op de ministeries? De invordering van het rijbewijs bij zo'n boetebedrag lijkt bijkans bedacht door een kind van 6 of zo.
Er is in bepaalde politieke kringen echt een beleid om de automobilist zoveel mogelijk dwars te zitten en het autorijden zo onaantrekkelijk mogelijk te maken. Dat was ook al zo met de rijverboden voor "oudere" diesels in de meeste steden, waarvan nu blijkt dat het autoverkeer afneemt, maar de schadelijke stoffen waarop het verbod gebaseerd is hetzelfde niveau blijven houden of zelfs toenemen.

Vanuit diezelfde groep / stroming zijn de disproportionele straffen bedacht.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » vr 15 mei 2020, 22:21

SnarfFlevoland schreef: vr 15 mei 2020, 16:34 ^^
Nee, dat klopt zo niet. In Zwitserland heeft een kombord geen enkele Vmax-status.
https://www.ch.ch/de/geschwindigkeitsueberschreitungen/
Ausserorts 80 km/h
Innerorts 50 km/h
https://www.krlaw.ch/uploads/media/CH-D ... chweiz.pdf
In der Schweiz gelten folgende generelle Geschwindigkeitsbegrenzungen: – Innerorts 50 km/h– Ausserorts 80 km/h
Misschien zegt het kombord niet dat het binnen de bebouwde kom of buiten de bebouwde kom is, maar er geldt zo te lezen wel algemeen dat binnen de bebouwde kom 50 km/h is.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 15 mei 2020, 23:08

^^
Heb het nog eens concreet in de Zwitserse wet opgezocht. Daar staat het vrij duidelijk:

VRV - Artikel 4a: "Die allgemeine Höchstgeschwindigkeit von 50 km/h gilt im ganzen dichtbebauten Gebiet der Ortschaft; sie beginnt beim Signal "Höchstgeschwindigkeit 50 generell" (2.30.1) und endet beim Signal "Ende der Höchstgeschwindigkeit 50 generell (2.53.1)."

SSV - Artikel 22: "Der Beginn der allgemeinen Höchstgeschwindigkeit von 50 km/h (Art. 4a Abs. 1 Bst. a VRV) wird mit dem Signal "Höchstgeschwindigkeit 50 generell" (2.30.1) dort angezeigt, wo die dichte Überbauung auf einer der beiden Strassenseiten beginnt. Das Ende der allgemeinen Höchstgeschwindigkeit von 50 km/h wird mit dem Signal "Ende der Höchstgeschwindigkeit 50 generell" (2.53.1) angezeigt; es steht dort, wo keine der beiden Strassenseiten mehr dicht bebaut ist."

SSV - Artikel 50: "Die Signale „Ortsbeginn auf Hauptstrassen“ und „Ortsbeginn auf Nebenstrassen“ werden aufgestellt, wo das locker überbaute Ortsgebiet beginnt;sie dürfen nicht nach dem Signal stehen, das die allgemeine Höchstgeschwindigkeit innerorts anzeigt."

Kortom: Komborden ("Ortschaftstafeln") zeggen niks over de Vmax. Het is zelfs zo dat als je het bord "50 Generell" nog niet gepasseerd bent, maar al wel een kombord, je bij snelheidsovertredingen alleen voor Bubeko boetes in aanmerking komt. In de verkeersboetewet staat namelijk als definitie van "Innerorts" (Bibeko) een referentie op bovengenoemde wetgeving:

OBV - Bijlage 1: "Überschreiten allgemeiner, fahrzeugbedingter oder signalisierter Höchstgeschwindigkeit nach Abzug der vom ASTRA festgelegten Geräte- und Messunsicherheit innerorts (Art. 27 Abs. 1 SVG; Art. 4a Abs. 1 und Art. 5 VRV; Art. 22 Abs. 1, 22a, 22b Abs. 2 und 22c Abs. 1 SSV)"

Betekend in de praktijk min of meer dat de "bebouwde kom" voor verkeersdeelnemers in Zwitserland begint bij het Vmax bord 50 "Generell" en niét bij het kombord met de plaatsnaam erop. Echter in andere definities kan een kombord al wél 'Bibeko' betekenen. Vmax 50 tref je pas aan waar "Bibeko" dichtbebouwd begint te worden.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 16 mei 2020, 17:40

Terloops zie ik hier dat AR soms de kantonale wegnummering aangeeft op de bebouwde komborden, heel interessant.
Dat wist ik niet, ik ben er nooit gaan fotograferen omdat ik dacht dat er geen zichtbaar genummerde wegen waren.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 23 mei 2020, 15:12

Toevallig houd ik mij hier ook voor mijn werk mee bezig, daarom heb ik afgelopen week wat beter op de borden gelet.

Op deze weg geldt 60, dan kom je een bebouwde kombord tegen:
Afbeelding
Er geldt dus nog steeds 60.
Als je dan een zijweg inrijdt, zie je meestal een bord 50 generell, zoals hier (helemaal links)
Afbeelding
maar niet altijd. Als er nou geen bord staat, mag je daar dan ook 60? Of 50 omdat je binnen de bebouwde kom rijdt? Of zelfs 80, al kan dat nooit de bedoeling zijn.

Nog een ander geval:
Je rijdt Effretikon binnen, vanaf hier is het 60
Afbeelding

Als je direct rechtsafslaat kom je in een zone 30
Afbeelding
Als je die uitrijdt, staat er alleen 'einde zone 30', maar hoe hard mag je dan? 50 omdat je nog steeds binnen de bebouwde kom bent, 60 omdat dat de vorige snelheid was die je was tegengekomen (zo schijnt het in Nieuw-Zeeland te werken), of zelfs 80? Ik weet dat dat punt in dit geval (47.434413, 8.689185) binnen het 'generell 50' gebied is, maar dat kun je daar nergens zien.

Ik ga er maar vanuit dat als er binnen de bebouwde kom niets staat, je 50 mag. Maar formeel klopt het vaak niet helemaal.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 23 mei 2020, 15:20

marcel schreef: za 23 mei 2020, 15:12 Op deze weg geldt 60, dan kom je een bebouwde kombord tegen:
Er geldt dus nog steeds 60.
Maar er volgt direct een kruispunt. Welke snelheid geldt na dat kruispunt?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 23 mei 2020, 15:37

Er staat weer een bord met 60, dat op deze foto net niet te zien is door een boom.
Overigens begon de bebouwde kom vroeger een kilometer verderop, en daar begint de zone 50:
Afbeelding

Inmiddels is dit bord vervangen, het oude bebouwde kombord is verdwenen. Toen ik er vanmorgen langskwam wist ik niet dat ik daar geen foto van had.

De rest van mijn foto's van deze weg: https://photos.app.goo.gl/tZbN3FzL8a4i9Pjq7

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » za 23 mei 2020, 17:41

Wat is het verschil tussen een Generell-bord en een Zone-bord in Zwitserland?

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 23 mei 2020, 17:46

Generell betekent dat als er niets anders staat, dat geldt. Als je ergens binnen dat gebied 60 ziet staan, en je slaat af, dan geldt daar weer 50. Binnen een zone kun je volgens mij geen afwijkingen hebben (daar wordt de zone dan weer opgeheven).
Het lijkt dus wel erg op elkaar.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » wo 24 jun 2020, 15:47

SnarfFlevoland schreef: vr 24 apr 2020, 12:18 Vanaf 28 april gaat in Duitsland de "StVO-Novelle" in, dat betekend beduidend hogere boetes, eerder punten en eerder rijverboden.
Ik had gemist dat het grijze gebied omtrent flitsers ook verduidelijkt is en dat ze niet mogen worden weergegeven in navi's, apps, etc., zoals in Zwitserland. In praktijk zal er waarschijnlijk weinig veranderen in apps, behalve dat bijvoorbeeld de TomTom niets meer aan zal gaan geven. Zouden ze er überhaupt op gaan handhaven?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 02 jul 2020, 22:54

SnarfFlevoland schreef: vr 24 apr 2020, 12:18 Vanaf 28 april gaat in Duitsland de "StVO-Novelle" in, dat betekend beduidend hogere boetes, eerder punten en eerder rijverboden. (...) Ook andere overtredingen worden vanaf 28 april aanscherpt.
De ontwerpers van deze nieuwe "StVO-Novelle" hebben een kleine fout gemaakt, zodat een rechter onlangs heeft geoordeeld dat de aangescherpte rijverboden niet opgelegt kunnen worden. Daarop hebben inmiddels de deelstaten Saarland, Bayern en Niedersachsen de nieuwe StVO-Novelle vandaag aan de kant gezet en handteren per direct weer de oude regels van voor 28 april. (Bron)

Om de nieuwe verscherpte rijverboden rechtsgeldig te maken moeten er aanpassingen komen in de nieuwe wetgeving. Dat moet echter weer volledig via de normale weg door de politiek goedgekeurd worden, zodat daar de nodige tijd overheen zal gaan. Bovendien lijkt een meerderheid nu twijfelachtig, waardoor het redelijk waarschijnlijk is dat de strengere rijverboden niet terug zullen komen. Mogelijk zullen de aankomende dagen meerdere deelstaten volgen die de oude boets weer zullen gaan handteren, aangezien anders alle verkeersdeelnemers onder een rijverbod uit kunnen komen. Ook de echte zware overtredingen.

In Duitsland kan qua verkeersbeleid ook niks in 1x goed gaan. In dit geval heeft echter zo'n fiasco ook eens z'n voordeel. Dat je voor 21 km/h je rijbewijs een maand mag inleveren is dus per direct weer voorbij.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 03 jul 2020, 22:22

Het blijkt nu dat zo ongeveer alle staten de nieuwe Bußgeldkatalog hebben afgeschaft, de federale regering roept alle staten ook op om dit te doen: https://www.zdf.de/nachrichten/politik/ ... t-100.html

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 17 sep 2020, 12:27

Een item van omroep Berlin-Brandenburg over een systeem qua hulp voor locatiebepaling voor de hulpdiensten:

https://www.rbb24.de/studiofrankfurt/pa ... ilder.html

Schijnt baanbrekend te zijn. Voorheen meer zoekwerk en soms veel verlies van tijd.

Afbeelding
SPOILER: TOON

Afbeelding
In het videofragment gaat het over :KP: Barnim. Mogelijk wordt het elders uitgerold waar locatiebepaling soms ook een probleem vormt...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 17 sep 2020, 16:39

^^ Klinkt als bordjes die meer informatie geven dan de standaard hectometerpaaltjes die ze in Duitsland hebben. Zoals we in Nederland jaren terug al hebben ingevoerd...

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 27 sep 2020, 13:16

Ze zeggen dat het een idee van de brandweer is terwijl Hamburg al in 2014 met precies dezelfde layout kwam:
Afbeelding

https://www.autobild.de/artikel/hamburg ... 38371.html

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 27 sep 2020, 15:27

Goed dat ze dat doen, maar waarom de hectometerwaarde in zwart op wit? Dat is altijd minder leesbaar dan wit op blauw.
Enne gojje mins blieft altied leave.