Het wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Robbert297 » do 27 feb 2020, 22:21

^^ Erg mooie foto's!

Mijn bouwjaar is 1997, dus dat is voor mijn tijd. Ik wist wel dat dit de voorgangers waren van de Wadlopers, maar niet dat deze wel een eerste klas hadden. Weer wat geleerd. :top:
Слава Україні

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » do 27 feb 2020, 22:41

^^ De Wadlopers op de Groningse lijnen hadden dat ook, als ze op de Friese lijnen werden ingezet gold de eerste klasse niet en kon iedereen er zitten. Dat stond ook met stickers aangegeven.

Zo zag die eerste klasse met groene bekleding er uit; er was ook een scherm als afscheiding met de tweede klasse en kleedjes aan de zijkant:

Afbeelding

Toen Veolia later Wadlopers overnam voor de Maaslijn waren dat vaak Friese Wadlopers en die hadden geen eerste klasse, en dat werd opgelost door een paar hoofdsteunen in rood te bekleden om de eerste klasse aan te geven:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Robbert297 » vr 28 feb 2020, 9:05

^^ Eigenlijk dus dezelfde situatie tot op heden met de huidige SPURT's, waar het enige verschil is dat nu iedere SPURT nog is uitgerust met een eerste klas, die dus alleen aan Groningse zijde de functie voor eerste klas heeft.
Слава Україні

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Egbert » vr 28 feb 2020, 17:02

Peter schreef: do 27 feb 2020, 10:02
De meeste buitenlanden kennen nog wel de 3 soorten (of 4 met een TGV) treinen, zoals RE-IC-ICE in Duitsland, waar de RE (meestal ?) geen 1e klas heeft maar de rest wel.
In Duitsland is een RE of RB zonder 1e klas nog altijd zeldzaam. Oostenrijk heeft de 1e klas in de lokale treinen afgeschaft.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 feb 2020, 18:04

^^ In Duitsland moeten het dan wel hele korte lokale lijntjes zijn, maar zelfs daar heb je vaak wel eerste klasse.

Duitsland heeft een onderscheid tussen Nahverkehr en Fernverkehr. Nahverkeer is RB-RE-IRE; de RegionalBahn is vergelijkbaar met onze stoptreinen en de (Inter)RegionalExpress gaat qua snelheid en comfort al richting onze Intercity's.

In het Fernverkehr heb je de IC/EC en ICE. De InterCity's en EuroCity's zijn comfortabeler dan Nederlandse Intercitytreinen en ook sneller, met minder tussenstations. Echte langeafstandstreinen. De ICE's zijn de hogesnelheidstreinen.

Beiden staan qua tarieven en organisatie los van elkaar en het Nahverkehr wordt ook wel aanbesteed, waardoor er tig regionale vervoerders zijn. In het Fernverkehr heeft DB op enkele lijnen nog wat concurrentie van de private vervoerder Flixtrain.

In Spanje heb je in regionale treinen geen eerste klasse, in Italië wisselt het maar vaak is ook daar geen eerste klasse, evenals in bv. Servië. In Centraal- en Oost-Europa komt het overigens ook op langere internationale verbindingen wel eens voor dat er maar één of twee doorgaande rijtuigen zijn die alleen tweede klasse aanbieden.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Willem » vr 28 feb 2020, 18:33

Tsja, en waar gaat het uiteindelijk om als iemand de keuze voor de 1e klas maakt?

Wat ruimere stoelen of een gordijntje naast het raam is niet de reden dat iemand 40% meer voor een kaartje betaalt. De reden is de rust die er heerst en niet het extra comfort. Die rust maakt dat een zakenreiziger onderweg kan werken ipv tussen giechelende pubers te zitten. Dat is de extra prijs, vanuit het standpunt van zakenreiziger, wel waard.

Tegenwoordig heeft de 2e klas vaak stiltecoupes. Daarmee bereik je uiteindelijk hetzelfde effect: plaatsen waar je niet gestoord wordt door luid converserende medereizigers (en ja: ik weet dat veel reizigers zich niets aantrekken van dat concept, dat is nog een ding).
Als dat bereikt wordt hoeft er geen 1e klas meer te zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 feb 2020, 18:36

^^ Eerste klas biedt ook een veel grotere kans op een zitplaats. Wat dat betreft zal er zeker wel een behoefte aan blijven. De extra beenruimte en het extra comfort maakt langere reizen natuurlijk wel prettiger.

Overigens is wat extra ruimte én privacy best fijn als je in de trein op je laptop moet werken. Dat gaat zeker wel in de tweede klas, maar het houdt niet over.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door jelger » vr 28 feb 2020, 18:41

De garantie op de meeste trajecten dat je kan zitten is ook wat waard. Als ik naar ons andere kantoor ga in zuiden van het land mag ik 1e klas reizen. Ik merk dat dat best wel fijn is. Het kleine beetje extra ruimte en wat riantere zetel is daarnaast ook wel fijn. Echt "1e klas" is het niet in Nederland qua uitstraling, maar als het gaat om zit zekerheid, rust en beetje extra ruimte is het dat allemaal wel waard. Je moet mensen wel wat bieden als ze ook de auto zouden kunnen nemen. Wat dat aangaat zou ik het slecht vinden de eerste klas af te schaffen op alle treinen.

Audifanaticus
dorpsstraat
Berichten: 120
Lid geworden op: do 18 mei 2017, 17:36
Locatie: Vlaanderen

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Audifanaticus » za 29 feb 2020, 10:55

Ik heb enkele weken de trein moeten nemen van iets na 17u in Brussel en die had haast altijd minstens 5 minuten vertraging...

Bij m'n vorige baan nam ik vaak die van een uurtje vroeger en dat ging nog. Net...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chris » za 23 mei 2020, 19:38

De Intercity Nieuwe Generatie (ICNG), zojuist in Zwolle.

Afbeelding
ICNG Zwolle 23-05-2020 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
ICNG Zwolle 23-05-2020 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
ICNG Zwolle 23-05-2020 06 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » za 23 mei 2020, 19:44

aka De Wesp.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door PeterSchoeber » za 23 mei 2020, 21:03

Mooie foto's Chris. Vanwege de klapper bij Hooghalen, waarbij de NS machinist om het leven kwam, zal er de komende dagen wel geen feestelijke aandacht worden besteed aan de binnenkomst in ons land van een nieuw materieeltype.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Demassel » za 23 mei 2020, 21:09

Wat een lelijke neus heeft die trein.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Wouter N14 » za 23 mei 2020, 22:29

Ik weet nog niet wat ik er van vind. Ergens lijkt het meer op een veredelde sprinter, maar die sterk schuin oplopende zijruit naar de voorruit heeft wel iets weg van de Hondekop. Zo bedoeld of toevallige associatie?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door PeterSchoeber » za 23 mei 2020, 22:53

Demassel schreef: za 23 mei 2020, 21:09 Wat een lelijke neus heeft die trein.
Zoiets noemt men "design" :mrgreen: Ik vind er persoonlijk ook niks aan en ik ben ook verbaasd dat Alsthom zoiets kan verzinnen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » za 23 mei 2020, 23:37

Wouter N14 schreef: za 23 mei 2020, 22:29 Ik weet nog niet wat ik er van vind. Ergens lijkt het meer op een veredelde sprinter
Dat zal komen omdat deze trein ook een lage instap heeft. Wat bij mijn weten ook verplicht is voor nieuw materieel.

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 395
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Sondermaut » zo 24 mei 2020, 12:48

De ICNG is een Coradia Stream. Dit ontwerp is een onderdeel van de Coradia-familie van Alstom, die in beginsel gericht is op maatwerk voor regionale treindiensten. De LINT die op Zutphen-Oldenzaal rijdt is ook onderdeel van deze familie. Trenitalia heeft ook Coradia Streams besteld, maar dan voor regionale diensten.
Stadler heeft eerder al Sprinterachtige treinen geleverd voor Intercitydiensten. PKP Intercity heeft twintig IC-FLIRT's en het Tsjechische LEO Express heeft ook een aantal zeer luxe FLIRT's van de vorige generatie in dienst:
Afbeelding
Een en ander over deze serie staat in een speciale editie van Rail Magazine uit 2012.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Durashift » zo 24 mei 2020, 17:25

Een stukje 'Hondekop' zie ik er ook wel in, bij de neuspartij. Voorlopig wel het het laatste, nieuwe materieel, denk ik, gezien de komende jaren van tegenspoed.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Rene » zo 24 mei 2020, 17:45

Palance schreef: za 23 mei 2020, 19:44aka De Wesp.
Wat mij betreft is gifkikker een betere bijnaam.
De fyra was lelijk, en deze is ook allesbehalve mooi.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door jelger » zo 24 mei 2020, 17:50

Waar ik esthetisch niet aan kan wennen zijn de laaggeplaatste ramen. Ja, ik weet het...lage instap, vloer enzo.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » zo 24 mei 2020, 18:09

^^ Het is anders. Het is even wennen. Maar ik vind het op zich wel mooie treinen.
Durashift schreef: zo 24 mei 2020, 17:25 Een stukje 'Hondekop' zie ik er ook wel in, bij de neuspartij. Voorlopig wel het het laatste, nieuwe materieel, denk ik, gezien de komende jaren van tegenspoed.
De ICM's (Koplopers) hebben ook niet het eeuwige leven, deze treinen zijn gebouwd tussen 1983 en 1994. De laatste modernisering was tussen 2007 en 2011, dat is inmiddels ook alweer een tijd geleden. Ik verwacht niet dat de ICM's nog veel langer door gaan rijden dan tot 2025-2030, dus die zullen vroeg of laat ook een keer vervangen moeten worden. De DDZ's zijn maar een tikje nieuwer en zullen rond 2030 hun beste tijd ook wel hebben gehad. VIRM's worden momenteel gemoderniseerd en kunnen dan nog weer mee tot 20235-2040. Maar dan houdt het ook voor die serie op. De ICR's uit de jaren '80 zullen wel afgevoerd worden als de nieuwe ICNG's allemaal geleverd zijn.

NS heeft veel materieel aangeschaft in de jaren '80 en '90, en dat is vanaf het komende decennium aan vervanging toe.

En verder speelt het stukje toegankelijkheid nog mee: al die treinen met een hoge instap zijn alleen met een brug toegankelijk voor rolstoelers. Daar wil men vanaf; niet voor niets is er voor nieuwe treinen een verplichting om materieel met een gelijkvoerse instap aan te schaffen.

Kortom, ondanks tegenspoed zal er toch nieuw materieel moeten komen.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door PeterSchoeber » zo 24 mei 2020, 18:53

^^ Als je de "klaag zang" van de Nederlandse Stoorwegen moet geloven dan zal er na de instroom van het al bestelde materieel niet veel nieuw materieel meer worden besteld omdat men geen enkel idee heeft hoe het reizigersvervoer zich de komende jaren zal ontwikkelen. Met een beetje mazzel hoopt men in 2025 weer op het niveau van 2019 te zitten.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Mark » zo 24 mei 2020, 19:15

Coen Tunnel schreef: zo 24 mei 2020, 18:09De ICM's (Koplopers) hebben ook niet het eeuwige leven, deze treinen zijn gebouwd tussen 1983 en 1994. De laatste modernisering was tussen 2007 en 2011, dat is inmiddels ook alweer een tijd geleden. Ik verwacht niet dat de ICM's nog veel langer door gaan rijden dan tot 2025-2030, dus die zullen vroeg of laat ook een keer vervangen moeten worden. De DDZ's zijn maar een tikje nieuwer en zullen rond 2030 hun beste tijd ook wel hebben gehad. VIRM's worden momenteel gemoderniseerd en kunnen dan nog weer mee tot 20235-2040. Maar dan houdt het ook voor die serie op. De ICR's uit de jaren '80 zullen wel afgevoerd worden als de nieuwe ICNG's allemaal geleverd zijn.
Het is niet in beton gegoten maar ICNG gaat in principe ICR (primair) en het oudste ICM vervangen. Voor vervanging DDZ (wat wel te boek staat als klein zorgenkindje) is recentelijk een tender opgesteld voor nieuw materieel dat gedeeltelijk enkel/dubbeldeks is.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Robbert297 » zo 24 mei 2020, 19:17

Ben ik nou de enige die hem op het eerste gezicht prachtig vind? :s
Слава Україні

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door verfmeer95 » zo 24 mei 2020, 19:18

PeterSchoeber schreef: zo 24 mei 2020, 18:53 ^^ Als je de "klaag zang" van de Nederlandse Stoorwegen moet geloven dan zal er na de instroom van het al bestelde materieel niet veel nieuw materieel meer worden besteld omdat men geen enkel idee heeft hoe het reizigersvervoer zich de komende jaren zal ontwikkelen. Met een beetje mazzel hoopt men in 2025 weer op het niveau van 2019 te zitten.
Op dit moment zal men het even moeten afwachten. De NS en de andere vervoersbedrijven zitten nu in heel zwaar weer omdat de inkomsten hard zijn gedaald terwijl de kosten gelijk blijven. En 40% capaciteit is gewoon niet voldoende om quitte te spelen. Daarom wordt er nu zo hard geklaagd, om in Den Haag extra geld voor het OV te krijgen.

Ik geloof ook niet dat de onzekerheid van nu invloed heeft op de aankoopprocessen binnen de NS. De aanbesteding van deze IC's was 6 jaar geleden. Dus als er vandaag een nieuwe aanbesteding gestart wordt zullen die nieuwe treinen niet voor 2026 in dienst komen. Tegen die tijd zijn de directe effecten van de coronacrisis voorbij, waardoor er redelijk goed voorspeld kan worden hoeveel materieel er nodig is.
Laatst gewijzigd door verfmeer95 op zo 24 mei 2020, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Willem » zo 24 mei 2020, 19:19

Het ontwerp is wel geïnspireerd op de Koploper. Aangezien de poster hiervoor aangaf dat deze treinen de Koplopers gaan vervangen is dat een leuke knipoog.

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 395
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Sondermaut » zo 24 mei 2020, 19:19

Coen Tunnel schreef: zo 24 mei 2020, 18:09NS heeft veel materieel aangeschaft in de jaren '80 en '90, en dat is vanaf het komende decennium aan vervanging toe.
En verder speelt het stukje toegankelijkheid nog mee: al die treinen met een hoge instap zijn alleen met een brug toegankelijk voor rolstoelers. Daar wil men vanaf; niet voor niets is er voor nieuwe treinen een verplichting om materieel met een gelijkvoerse instap aan te schaffen.
Kortom, ondanks tegenspoed zal er toch nieuw materieel moeten komen.
Ergens snap ik ook niet goed waarom men in West-Europa tegenwoordig uitgaat van 30-40 dienstjaren (soms zelfs nóg korter :nuts: ...) en dan volledig vervangen. In veel Oost-Europese landen is 50 tot 60 jaar dienst geen uitzondering. Maar goed... Dat spul uit de jaren '50 en '60 is dan ook meestal zo goed als onverwoestbaar.
Wat betreft oud materieel spant Roemenië toch wel de kroon. Daar rijden nog enkele tientallen railbussen uit de jaren '30 in actieve dienst. Ook hebben Roemeense spoorbedrijven veel oud Frans materieel overgenomen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door jelger » zo 24 mei 2020, 19:37

Willem schreef: zo 24 mei 2020, 19:19 Het ontwerp is wel geïnspireerd op de Koploper. Aangezien de poster hiervoor aangaf dat deze treinen de Koplopers gaan vervangen is dat een leuke knipoog.
Ik vermoed Mat. 54, Hondekop.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Sondermaut schreef: zo 24 mei 2020, 19:19 Ergens snap ik ook niet goed waarom men in West-Europa tegenwoordig uitgaat van 30-40 dienstjaren (soms zelfs nóg korter :nuts: ...) en dan volledig vervangen. In veel Oost-Europese landen is 50 tot 60 jaar dienst geen uitzondering. Maar goed... Dat spul uit de jaren '50 en '60 is dan ook meestal zo goed als onverwoestbaar.
40 jaar is een aardige tijd. Na een midlife update is materieel vaak toch te op om de investering waard te zijn. Dat is in lage lonen landen vaak anders. Men is vaak ook minder veeleisend qua comfort. Met de degelijkheid van NS materieel is doorgaans weinig mis geweest.

Materieel 64 (Plan T) heeft zulke dienstjaren gemaakt, net als al het materieel daarvoor (denk aan de stroomlijn series). Het ICM (Plan Z/Koploper) gaat ook die kant uit. De proefserie van 7 uit 1977 is wel uit dienst (hadden ook coach interieur uit facelift Mat 54 uit foto boven), de rest rijdt nog rond (oudsten 1983).

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Egbert » ma 25 mei 2020, 8:24

Robbert297 schreef: zo 24 mei 2020, 19:17 Ben ik nou de enige die hem op het eerste gezicht prachtig vind? :s
Ja :PP:
Willem schreef: zo 24 mei 2020, 19:19 Het ontwerp is wel geïnspireerd op de Koploper. Aangezien de poster hiervoor aangaf dat deze treinen de Koplopers gaan vervangen is dat een leuke knipoog.
Nee hoor. Dit is gewoon een ontwerp van Alstom (Alstom Coradia Stream), heeft qua vorm en inspiratie niets met de koploper te maken.

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door martwout2 » ma 25 mei 2020, 12:05

Rene schreef: zo 24 mei 2020, 17:45
Palance schreef: za 23 mei 2020, 19:44aka De Wesp.
Wat mij betreft is gifkikker een betere bijnaam.
De fyra was lelijk, en deze is ook allesbehalve mooi.
Een machinist op twitter noemt hem een boefje en schreef nog de volgende toelichting (openbare tweet):
Deze ICNG is overigens vooral voor het technische verhaal in NL. Opleidingen worden voorbereid en werkomschrijvingen voor bijvoorbeeld monteurs worden doorgelopen. Daarna zal dit treinstel terugkeren naar Polen. De ICNG voor testritten in NL wordt volgende maand verwacht.

Plaats reactie