[P] Portugal
Moderator: Moderatoren
-
- 2x4 autosnelweg
Re: [P] Portugal
Dat is zo, maar hoeft niet, tenzij er extra gegevens nodig zijn, die voor de toltarieven (I)FEP niet relevant zijn, zoals brandstoftype, ledig gewicht of milieuklasse. Je moet om het automatisch te maken uiteraard wel enige poortjes of portalen hebben nabij de grensovergangen. Maar de kosten zijn te verwaarlozen ten opzichte van bemande hokjes of verkoop van stickers.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- Voorzitter

-
- Moderator
Ik heb vandaag van de easytoll gebruik gemaakt, op de A24 bij Chaves zit kort na de grens een soort parkeerplaats met twee betaalautomaten. Het werkt eenvoudig: je komt aanrijden, stopt bij het betaalautomaat, credit card er in en er weer uit en het kenteken is gekoppeld. Je krijgt dan een bon die je moet bewaren.
Het is overigens niet compatibel met de Via Verde stroken op de reguliere tolwegen. Als je geen transponder hebt moet je daar van de reguliere tolpoorten gebruik maken.

Portugal electronic toll registration by European Roads, on Flickr
Het is overigens niet compatibel met de Via Verde stroken op de reguliere tolwegen. Als je geen transponder hebt moet je daar van de reguliere tolpoorten gebruik maken.

Portugal electronic toll registration by European Roads, on Flickr
-
- Moderator
Een paar foto's van de N103 in het noorden van Portugal. Een bijzonder kronkelige weg. Je snapt wel dat de autosnelwegen in Portugal een mega tijdswinst bieden, ook al is het gebruik vaak laag.
1. Landschap tussen Chaves en Montalegre.

N103 Portugal 01 by European Roads, on Flickr
2. Een kilometerpaal.

N103 Portugal 02 by European Roads, on Flickr
3. Een bestemming tussen haakjes is indirect, in dit geval ligt Montalegre dus niet direct aan de N103.

N103 Portugal 03 by European Roads, on Flickr
4.

N103 Portugal 05 by European Roads, on Flickr
5.

N103 Portugal 06 by European Roads, on Flickr
1. Landschap tussen Chaves en Montalegre.

N103 Portugal 01 by European Roads, on Flickr
2. Een kilometerpaal.

3. Een bestemming tussen haakjes is indirect, in dit geval ligt Montalegre dus niet direct aan de N103.

N103 Portugal 03 by European Roads, on Flickr
4.

N103 Portugal 05 by European Roads, on Flickr
5.

N103 Portugal 06 by European Roads, on Flickr
-
- 4x3 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
Heeft blijkbaar een opknapbeurt gehad, zie streetview van een jaar eerderChris schreef: ↑zo 01 dec 2019, 17:37 2. Een kilometerpaal.
https://www.google.de/maps/@41.7091854, ... 312!8i6656
-
- Moderator
Een paar foto's van de A24 in Noord-Portugal die ik in september heb genomen.
1. Elektronische tol.

A24 Chaves Portugal 01 by European Roads, on Flickr
2.

A24 Chaves Portugal 02 by European Roads, on Flickr
3. De Portugese bewegwijzering kan mij niet echt bekoren.

A24 Chaves Portugal 04 by European Roads, on Flickr
4.

A24 Chaves Portugal 08 by European Roads, on Flickr
5.

A24 Chaves Portugal 09 by European Roads, on Flickr
6.

A24 Chaves Portugal 12 by European Roads, on Flickr
1. Elektronische tol.

A24 Chaves Portugal 01 by European Roads, on Flickr
2.

A24 Chaves Portugal 02 by European Roads, on Flickr
3. De Portugese bewegwijzering kan mij niet echt bekoren.

A24 Chaves Portugal 04 by European Roads, on Flickr
4.

A24 Chaves Portugal 08 by European Roads, on Flickr
5.

A24 Chaves Portugal 09 by European Roads, on Flickr
6.

A24 Chaves Portugal 12 by European Roads, on Flickr
-
- Moderator
De bouw van de A25 bij Vilar Formoso, dit is het ontbrekende stuk bij de Spaanse grens (aansluitend op de Spaanse A-62). Het lijkt niet erg snel te gaan. De A-62 is al gereed terwijl dit eruit ziet dat het nog wel een jaar of langer gaat duren. Volgens mij is dit actueel het enige snelwegproject dat echt in aanbouw is in heel Portugal.

-
- Moderator
Op 26 juni is 13 kilometer van de A26 geopend in Portugal, tussen de IP8 en de A2, ten zuidoosten van Grândola. De A26 is het meest vertraagde project van Portugal, de bouw begon in 2010, maar is vrij snel daarna gestaakt vanwege de financiële crisis. De wegenbouw in Portugal is de afgelopen 10 jaar bijna volledig tot stilstand gekomen, er is nergens meer geld voor.

-
- 2x2 autosnelweg
-
- Moderator
Er is een nieuwe optie voor buitenlanders om de elektronische tolwegen in Portugal te gebruiken. Sinds 15 juli is het mogelijk om het kenteken + creditcard online te registreren (vervalt automatisch na 30 dagen). De tol wordt dan automatisch afgeschreven. Dit is een extra functionaliteit van EasyToll.
Tot nu toe was het alleen mogelijk om dit bij een betaalautomaat bij een paar grensovergangen te doen.
Persbericht: https://www.infraestruturasdeportugal.p ... onalidades
EasyToll online (onderaan de pagina): http://www.portugaltolls.com/en/web/por ... agens/home
Tot nu toe was het alleen mogelijk om dit bij een betaalautomaat bij een paar grensovergangen te doen.
Persbericht: https://www.infraestruturasdeportugal.p ... onalidades
EasyToll online (onderaan de pagina): http://www.portugaltolls.com/en/web/por ... agens/home
-
- Voorzitter

Ik kan me van vier jaar geleden nog herinneren dat ik 's avonds nog naar een postagentschap in Albufeira moest om de tol van mijn huurauto (zonder transponder) te betalen. Ik kon de gegevens wel online opvragen, maar online betalen, ho maar.

-
- expressweg
Ik heb keurig online geregistreerd vorig jaar en vooraf betaald voor zo'n tegoed kaart van 10 euro.. tegoed kaart gekoppeld aan kenteken. Is er niks van afgehaald. En nooit post gehad ook achteraf. Gratis gereden en toch ook niet. 

-
- 2x4 autosnelweg
Volgens Google-maps is het Spaanse deel A62 nabij de grens ook nog niet open (op de satellite view zie je wel asfalt, maar geen lijnen), terwijl je via dit stuk (indien open) niet meer door de dorpen hoeft (je kan via een by-pass de grens over). Wellicht kom ik er dit najaar (november).Chris schreef: ↑di 26 mei 2020, 17:11 De bouw van de A25 bij Vilar Formoso, dit is het ontbrekende stuk bij de Spaanse grens (aansluitend op de Spaanse A-62). Het lijkt niet erg snel te gaan. De A-62 is al gereed terwijl dit eruit ziet dat het nog wel een jaar of langer gaat duren. Volgens mij is dit actueel het enige snelwegproject dat echt in aanbouw is in heel Portugal.
-
- autoweg

Er wordt alleen geen reden gegeven waarom men niet al de korte route mogelijk maakt. Misschien wil men voorkomen dat de Portugezen dan ook rustiger aan gaan doen.The rest of the section up to the limit with Portugal will be put into service once the works on the Portuguese section, "Frontera Hispano-Lusa - Vilar Formoso", are completed.
-
- Moderator
De bouw van de A25 bij Vilar Formoso op een satellietbeeld van 26 mei. Rechts zie je nog net de grens met Spanje. Dat viaduct links moet gesloopt worden.

-
- 4x5 autosnelweg
Van 1 tot 15 augustus ben ik met het gezin met de auto op vakantie in Portugal geweest.
Met een overnachting in Bénesse in Zuidwest-Frankrijk, kwamen we via Vilar Formoso het land binnen.
Het huisje dat we geboekt hadden lag op ongeveer 20 minuten noordoostelijk van Viseu, in de buurt van V.N. de Paiva..
Tijdens het verblijf zijn we naar Porto, Braga en Guimaraes geweest. Leuke steden, maar door de corona-psychose erg weinig toeristen.
Noord-Portugal is ook landschappelijk een mooie streek, zo hebben we de N222 door de Douro-vallei gereden tussen de IP2 bij (V.N. de) Foz Coa en (P.d.) Régua. Een weg met duizenden bochten, erg mooi, met veel mogelijkheden om via miradours mooie uitzichten te hebben op de Douro. Ik kan iedereen die naar Noord-Portagal gaat aanraden om deze weg een keer te rijden om de Douro streek te zien, maar neem er wel de tijd voor. Door al die bochten is de gemiddelde snelheid laag.
De snelwegen die ik gereden heb liggen er over het algemeen heel goed bij. Daaronder de A1 Porto-Aveiro, de A4 Vila Real-A11, de A11 Braga-A4, de A20 Porto Noord- Porto Zuid, de A24 Vila Real-Viseu, de A25 Vilar Formoso-Aveiro, de A29 Porto-Aveiro en de A44 tussen de A29 en Gaia. Opvallend is de 5,7 km lange Tunnel Do Marao in de A4 tussen Boavista en Casal. Wel is de A11 in het noorden van de stad Braga erg sub-standaard.
Het onderliggend wegennet ligt er minder geweldig bij. Veel wegvakken met slecht wegdek. Opvallend zijn de vele stoplichten die slechts het doel van snelheidscontrole hebben. Ze gaan rood als je te hard rijdt. Ik denk dat in Nederland maar weinigen zouden wachten voor rood bij dergelijke installaties...
Ik heb dit jaar voor het eerst een APRR bagde voor telepeage in Frankrijk die ook werkt in Spanje en Portugal. Dat ding werkte prima.
In Frankrijk kun je met 30 km/h zonder stoppen door de poortjes, bij Brisa in Portugal met 60 km/h door de poortjes, en op de snelwegen met electronische tol kun je in Portugal gewoon met 120 km/h doorrijden. De tolkosten zijn in Portugal erg laag in vergelijking met Frankrijk. Die tolbadges werken ook in veel parkeergarages in Portugal; erg handig omdat de kassa-automaten vaak geen bankkaarten accepteren.
Opvallend was dat de meeste buitenlandse auto's in Noord-Portugal een Zwitsers, Frans of Luxemburgs kenteken hadden. Waarbij de Zwitsers opvielen door het doorgaans erg asociale weggedrag. Veel te hard, inhalen waar het niet mag, etcetera. Terwijl de Portugezen zelf erg relaxt rijden en de andere buitenlanders doorgaans ook op hun gemak in het land rondrijden.
Opvallende dingen die ik heb gezien op de heen- en terugreis:
- op de heenreis in Spanje gereden via de A1 tussen San Sebastian en Alsasua, inclusief de befaamde snelweg-haardspeldbocht bij Puerto de Echegarate. Een route die in kilometers niet veel verschilt van de route AP1-AP8. Alleen was de tolweg op de terugweg wel een uur korter in rijtijd. In de vele tunnels op de AP-1 tussen Gasteiz en de AP-8 mag je zelfs 120 km/h rijden.
- op de terugweg in Frankrijk in Parijs de A89 duplextunnel gereden. Op zondag was de dynamische tol maar 7 euro (door de weeks veel duurder). Een hele ervaring, dat ding. Hier had ik al een video daarvan geplaatst.
- door de corona beperkingen volledig non-stop door België, Parijs en Baskenland
Met een overnachting in Bénesse in Zuidwest-Frankrijk, kwamen we via Vilar Formoso het land binnen.
Het huisje dat we geboekt hadden lag op ongeveer 20 minuten noordoostelijk van Viseu, in de buurt van V.N. de Paiva..
Tijdens het verblijf zijn we naar Porto, Braga en Guimaraes geweest. Leuke steden, maar door de corona-psychose erg weinig toeristen.
Noord-Portugal is ook landschappelijk een mooie streek, zo hebben we de N222 door de Douro-vallei gereden tussen de IP2 bij (V.N. de) Foz Coa en (P.d.) Régua. Een weg met duizenden bochten, erg mooi, met veel mogelijkheden om via miradours mooie uitzichten te hebben op de Douro. Ik kan iedereen die naar Noord-Portagal gaat aanraden om deze weg een keer te rijden om de Douro streek te zien, maar neem er wel de tijd voor. Door al die bochten is de gemiddelde snelheid laag.
De snelwegen die ik gereden heb liggen er over het algemeen heel goed bij. Daaronder de A1 Porto-Aveiro, de A4 Vila Real-A11, de A11 Braga-A4, de A20 Porto Noord- Porto Zuid, de A24 Vila Real-Viseu, de A25 Vilar Formoso-Aveiro, de A29 Porto-Aveiro en de A44 tussen de A29 en Gaia. Opvallend is de 5,7 km lange Tunnel Do Marao in de A4 tussen Boavista en Casal. Wel is de A11 in het noorden van de stad Braga erg sub-standaard.
Het onderliggend wegennet ligt er minder geweldig bij. Veel wegvakken met slecht wegdek. Opvallend zijn de vele stoplichten die slechts het doel van snelheidscontrole hebben. Ze gaan rood als je te hard rijdt. Ik denk dat in Nederland maar weinigen zouden wachten voor rood bij dergelijke installaties...
Ik heb dit jaar voor het eerst een APRR bagde voor telepeage in Frankrijk die ook werkt in Spanje en Portugal. Dat ding werkte prima.
In Frankrijk kun je met 30 km/h zonder stoppen door de poortjes, bij Brisa in Portugal met 60 km/h door de poortjes, en op de snelwegen met electronische tol kun je in Portugal gewoon met 120 km/h doorrijden. De tolkosten zijn in Portugal erg laag in vergelijking met Frankrijk. Die tolbadges werken ook in veel parkeergarages in Portugal; erg handig omdat de kassa-automaten vaak geen bankkaarten accepteren.
Opvallend was dat de meeste buitenlandse auto's in Noord-Portugal een Zwitsers, Frans of Luxemburgs kenteken hadden. Waarbij de Zwitsers opvielen door het doorgaans erg asociale weggedrag. Veel te hard, inhalen waar het niet mag, etcetera. Terwijl de Portugezen zelf erg relaxt rijden en de andere buitenlanders doorgaans ook op hun gemak in het land rondrijden.
Opvallende dingen die ik heb gezien op de heen- en terugreis:
- op de heenreis in Spanje gereden via de A1 tussen San Sebastian en Alsasua, inclusief de befaamde snelweg-haardspeldbocht bij Puerto de Echegarate. Een route die in kilometers niet veel verschilt van de route AP1-AP8. Alleen was de tolweg op de terugweg wel een uur korter in rijtijd. In de vele tunnels op de AP-1 tussen Gasteiz en de AP-8 mag je zelfs 120 km/h rijden.
- op de terugweg in Frankrijk in Parijs de A89 duplextunnel gereden. Op zondag was de dynamische tol maar 7 euro (door de weeks veel duurder). Een hele ervaring, dat ding. Hier had ik al een video daarvan geplaatst.
- door de corona beperkingen volledig non-stop door België, Parijs en Baskenland
-
- autoweg
Dat zijn allemaal gewoon Portugese arbeidsmigranten toch In al die landen hebben ze veel Portugese producten in de supermarkten in ieder geval. Ik vond ze een paar jaar terug allemaal erg hard rijden, en er werd ook heel veel ingehaald op plekken waar het eigenlijk net niet pastte, zeker op enkelbaans expreswegen zoals de IC8 en IC9. Spanje was daarna een verademing.Rene schreef: ↑zo 30 aug 2020, 22:51 Opvallend was dat de meeste buitenlandse auto's in Noord-Portugal een Zwitsers, Frans of Luxemburgs kenteken hadden. Waarbij de Zwitsers opvielen door het doorgaans erg asociale weggedrag. Veel te hard, inhalen waar het niet mag, etcetera. Terwijl de Portugezen zelf erg relaxt rijden en de andere buitenlanders doorgaans ook op hun gemak in het land rondrijden.

Die verkeerslichten voor snelheidscontroles zie je inderdaad erg vaak. In Italië zie ik ze ook erg vaak, maar daar hangt er ook aan de achterkant nog een klein cameraatje... Ik vraag me af of ze daar dan wel bekeuren als je doorrijdt.
-
- Moderator
Er wordt gesproken over een autosnelweg die in het verlengde van de IP2 moet gaan verlopen van Macedo de Cavaleiros tot A Gudiña.
Het lijkt mij onrealistisch. Het is een beetje een weg van niks naar nergens, althans als je kijkt naar de inwonertallen en potentieel gebruik van zo'n route. Alhoewel de connectiviteit in deze streek slecht is (minimaal 1h30 - 1h45 rijden voor hemelsbreed 55 kilometer) kan ik mij niet voorstellen dat het hier ooit van komt. Er ligt in het verlengde ook geen logische route verder noordwaarts. Ook is het terrein in deze streek bergachtig.
Op de A24 rijdt bijvoorbeeld al bijna geen verkeer (3.000 - 5.000 per dag) en die verbindt veel meer plaatsen van enig belang dan een IP2 verlenging.

Het lijkt mij onrealistisch. Het is een beetje een weg van niks naar nergens, althans als je kijkt naar de inwonertallen en potentieel gebruik van zo'n route. Alhoewel de connectiviteit in deze streek slecht is (minimaal 1h30 - 1h45 rijden voor hemelsbreed 55 kilometer) kan ik mij niet voorstellen dat het hier ooit van komt. Er ligt in het verlengde ook geen logische route verder noordwaarts. Ook is het terrein in deze streek bergachtig.
Op de A24 rijdt bijvoorbeeld al bijna geen verkeer (3.000 - 5.000 per dag) en die verbindt veel meer plaatsen van enig belang dan een IP2 verlenging.

-
- 2x4 autosnelweg
Vermoedelijk wordt het een E-weg met zware Europese subsidie als zijnde grensoverschrijdend.Chris schreef: ↑di 03 nov 2020, 11:07 Er wordt gesproken over een autosnelweg die in het verlengde van de IP2 moet gaan verlopen van Macedo de Cavaleiros tot A Gudiña.
-
- Moderator
De A25 tot aan de Spaanse grens bij Vilar Formoso is quasi gereed, alleen moet de bestaande aansluiting bij Vilar Formoso nog gereconstrueerd worden. De opening wordt verwacht in juli 2021, toch nog weer een jaar later dan eerder de bedoeling was.

-
- expressweg
Het überhaupt nog bijzonder dat dit project afgerond wordt -- de laatste 3 jaar is amper iets gebeurd op 2x2 expressweg/autosnelweg in Portugal
-
- woonerf
Tjee, gaan we een keer naar Portugal via een andere route, blijkt dus dat onze vertrouwde grensovergang vernieuwd en verbeterd wordt..
Wat de easy toll betreft, daar maken we vanaf dit jaar geen gebruik meer van.
Ook wij hebben nu een Topeurop badge voor Frankrijk, Spanje en Portugal incl. electronic toll.
Het aanmaken van de account voor easy toll was trouwens nooit lastig, we maakten er gelijk een pauzestop van.
Wel zijn we nu verlost van wel of geen creditcard of contante betaling.
We gaan het mee maken komende agustus.
Wat de easy toll betreft, daar maken we vanaf dit jaar geen gebruik meer van.
Ook wij hebben nu een Topeurop badge voor Frankrijk, Spanje en Portugal incl. electronic toll.
Het aanmaken van de account voor easy toll was trouwens nooit lastig, we maakten er gelijk een pauzestop van.
Wel zijn we nu verlost van wel of geen creditcard of contante betaling.
We gaan het mee maken komende agustus.
-
- Moderator
-
- Moderator
Ik was de invoering van de elektronische tolheffing in Portugal nader aan het bekijken. In 2010 en 2011 zijn in twee fases de SCUT-regimes (schaduwtol) vervangen door de elektronische tolheffing. Op veel autosnelwegen daalde de verkeersintensiteit na invoering met 30 tot 50%.
Een reden is het lage inkomen in Portugal. Ik vond deze grafiek van Eurostat wel schokkend: Portugal heeft gerekend naar koopkracht het op één na laagste salaris in de Europese Unie, alleen in Bulgarije ligt dit lager. Het gemiddelde uurloon is bruto maar € 5.

Een reden is het lage inkomen in Portugal. Ik vond deze grafiek van Eurostat wel schokkend: Portugal heeft gerekend naar koopkracht het op één na laagste salaris in de Europese Unie, alleen in Bulgarije ligt dit lager. Het gemiddelde uurloon is bruto maar € 5.

-
- expressweg

Prijzen van de Supers (inclusief Hypers) liggen tot 20% lager dan in Spanje.
En mijn ervaring is dat de prijzen van supermarkten een betere afspiegeling zijn/vormen dan bijv een "hamburger-index".
Dus zelfs wanneer men 1 a 2 cent/km op de tolweg rekent, is het voor menig huishouden simpelweg te duur.
Vandaar dat er creatieve constructies zitten op de bruggen rondom Lisboa/Lissabon, die daarom wel werken (en verkeer trekken).
-
- Voorzitter
Als je kijkt naar BNP per inwoner (dat zegt niet alles, maar wel heel wat) doet Portugal het ook gewoon slechter dan Slovenië, Tsjechië, Estland, Litouwen, en zit het tussen de meeste Centraal-Europese landen in. Van de landen die langer bij de EU zitten scoort alleen Griekenland slechter, en dat is pas sinds de economische crisis zo.
Waar Portugal sinds 1976 een democratie is, en sinds 1986 lid van de EU, doen landen die dat proces veel later doormaakten het beduidend beter dan Portugal, en gaat de ontwikkeling daar een stuk sneller. Dat verschil zal alleen maar toenemen en ook landen als Letland, Slowakije, Polen en Hongarije zullen Portugal op termijn economisch inhalen.
Het land zal sterk afhankelijk blijven van toerisme, wat door de lage lonen nog wel gunstig zal blijven. Het is in Portugal beduidend goedkoper dan aan de Spaanse costa's. Een paar jaar geleden moet ik in februari een weekje aan de Algarve zijn. Nu zijn hotels dan sowieso goedkoop, want er zijn daar heel veel hotels en het is dan laagseizoen, maar € 19 per nacht voor een tweepersoonskamer (€ 114 voor 6 nachten) in een prima driesterrenhotel en € 100 om een week lang een auto (ook nog een luxe Peugeot 308 SW) te huren is natuurlijk bespottelijk goedkoop.
Het zijn maar wat voorbeelden, maar ook als je in het land zelf bent, en vooral in het binnenland, dan zie je het wel: Portugal is niet zo welvarend.
Waar Portugal sinds 1976 een democratie is, en sinds 1986 lid van de EU, doen landen die dat proces veel later doormaakten het beduidend beter dan Portugal, en gaat de ontwikkeling daar een stuk sneller. Dat verschil zal alleen maar toenemen en ook landen als Letland, Slowakije, Polen en Hongarije zullen Portugal op termijn economisch inhalen.
Het land zal sterk afhankelijk blijven van toerisme, wat door de lage lonen nog wel gunstig zal blijven. Het is in Portugal beduidend goedkoper dan aan de Spaanse costa's. Een paar jaar geleden moet ik in februari een weekje aan de Algarve zijn. Nu zijn hotels dan sowieso goedkoop, want er zijn daar heel veel hotels en het is dan laagseizoen, maar € 19 per nacht voor een tweepersoonskamer (€ 114 voor 6 nachten) in een prima driesterrenhotel en € 100 om een week lang een auto (ook nog een luxe Peugeot 308 SW) te huren is natuurlijk bespottelijk goedkoop.
Het zijn maar wat voorbeelden, maar ook als je in het land zelf bent, en vooral in het binnenland, dan zie je het wel: Portugal is niet zo welvarend.
-
- 4x3 autosnelweg
Ik ken alleen de directe omgeving van Lissabon wat over het algemeen niet representatief is voor het platteland. Mijn indruk is ook van een wat achtergebleven land met wel potentie.
Maar Centraal-Europa en de Baltische Staten draaien toch meer mee met de rest van de EU.
Maar Centraal-Europa en de Baltische Staten draaien toch meer mee met de rest van de EU.
-
- 2x2 autosnelweg
Ik ben enkele jaren geleden een verlengd weekend naar Porto geweest. Mijn indruk was die van een land met veel geschiedenis waar we hier maar een fractie van weten, een trots land dat jammer genoeg de sprong naar de 21e wat gemist heeft. Ik heb verschillende prachtige historische gebouwen gezien waar enkel de gevel nog gestut van recht stond.
Wat de prijzen betreft, het verblijf en de kleine boodschappen in de winkel waren inderdaad spotgoedkoop vanuit ons standpunt. De horeca daarentegen was toch wel wat meer richting ons niveau. Ik kan me niet voorstellen dat de gemiddelde Portugees het zich kan permitteren om in zo'n stad elke avond te gaan tafelen en/of op de lappen te gaan. Je merkte ook vaak dat er ofwel toeristen of deftig volk zat.
Wat de prijzen betreft, het verblijf en de kleine boodschappen in de winkel waren inderdaad spotgoedkoop vanuit ons standpunt. De horeca daarentegen was toch wel wat meer richting ons niveau. Ik kan me niet voorstellen dat de gemiddelde Portugees het zich kan permitteren om in zo'n stad elke avond te gaan tafelen en/of op de lappen te gaan. Je merkte ook vaak dat er ofwel toeristen of deftig volk zat.
-
- 4x3 autosnelweg
Ik zou denken dat locatie ook behoorlijk tegen het land werkt. Portugal is ooit groot geworden door de positie aan de Atlantische Oceaan, als ideaal vertrekpunt over de wereldzeeën, maar voor handel binnen Europa ligt het gewoon een heel eind weg van alles. Opening van het Suezkanaal heeft ook de maritieme positie aardig uitgekleed. De Centraal-Europese landen hebben een mooie sleutelpositie in handelsnetwerken, dubbel met een langzame opening van een Eurazische markt. Daar zal Portugal niet zo snel de vruchten van plukken.
Spanje heeft dit probleem ergens ook, maar de locatie is wat minder ongunstig voor de export naar noordelijker Europa en het land heeft na 1975 een enorme transitie doorgemaakt in de economie: met dienstverlening en consumentengoederen in het bijzonder (mode bijvoorbeeld). Weet niet hoeveel sturing daarbij heeft gezeten of dat een grotere binnenlandse markt Spanje een cruciaal voordeel gaf, maar het zijn hoe dan ook slagen die Portugal nooit heeft weten te maken...
Spanje heeft dit probleem ergens ook, maar de locatie is wat minder ongunstig voor de export naar noordelijker Europa en het land heeft na 1975 een enorme transitie doorgemaakt in de economie: met dienstverlening en consumentengoederen in het bijzonder (mode bijvoorbeeld). Weet niet hoeveel sturing daarbij heeft gezeten of dat een grotere binnenlandse markt Spanje een cruciaal voordeel gaf, maar het zijn hoe dan ook slagen die Portugal nooit heeft weten te maken...