[INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 feb 2020, 19:48

Dit lijkt mij de langste bruikbare en redelijk tot goed gecontinueerde binnenlandse verwijzing in Georgië, vlak na de grens bij Sarpi:
Afbeelding

Al staat er in Batumi een wegwijzer die afstanden aangeeft naar verschillende grensovergangen. Daar staan nog langere afstanden op, Stepantsminda (grens met Rusland) is met 480 km recordhouder:
Afbeelding

Er is ook nog deze wegwijzer naar Sokhumi in het bezette Abchazië, maar daar kun je vanaf hier niet met je eigen voertuig komen:
Afbeelding

Die 1715 km hierboven naar Istanbul is volgens mij ook een record. Ankara komt ook voor op een wegwijzer daar vlakbij (met 995 km afstand), en de andere kant op is er weliswaar geen recordvermelding, maar desondanks is een wegwijzer naar Teheran ook leuk:

Afbeelding

BHJ
verkeersader

Bericht door BHJ » do 19 mar 2020, 20:53

Discussieren is de kunst van het weglaten.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 17 apr 2020, 9:23

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 17 apr 2020, 9:41

Kilpisjärvi heeft iets van 100 inwoners. Het lijkt wel vergelijkbaar met die Poolse grensdorpjes die op honderden kilometers afstand worden/werden aangegeven.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 17 apr 2020, 9:59

^^ Aan de Noorse kant van de grens ligt echter ook niet gelijk iets. Tromsø is vanaf Tornio nog zo'n 620 km, en vanaf Kilpisjärvi nog altijd zo'n 160 km. En Kilpisjärvi heeft ondanks het lage aantal inwoners wel een toeristische infrastructuur, en bv. ook een supermarkt, er is daar verder ook niks anders in de buurt. Na Karesuvanto is Kilvisjärvi het eerste dorp dat je tegenkomt, 109 km verderop.

Bongo
verkeersader

Bericht door Bongo » vr 29 mei 2020, 8:57

Is Oekraïne hier al voorbij gekomen?
Op de snelweg tussen Kiev en Vliegveld Boryspol Staat Kharkiv en Poltava redelijk constsnt aangegeven: https://www.google.nl/maps/@50.4013742, ... 312!8i6656

Maar af en to ook Luhansk: https://www.google.nl/maps/@50.4003052, ... 312!8i6656
Waarschijnlijk vooral om aan te geven dat het toch ook echt deel uitmaakt van Oekraïne, als is de weg onderweg wel een paar keer aan puin geschoten en is de Luhansk er niet te bereiken.
Helemaal onderop het bord nog de verwijzing naar de lokale Porsche dealer :|

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 29 mei 2020, 13:19

Luhansk ben ik in 2017 in Kiev zelf al op de borden tegengekomen, ik keek er toen wel van op: https://www.google.com/maps/@50.4879509 ... 312!8i6656

Eenmaal afgeslagen kwam ik vervolgens op de Prospekt Stepana Bandery de bestemmingen Kharkiv en Donetsk tegen op de borden, ook Donetsk is natuurlijk niet meer bereikbaar vanaf Kiev: https://www.google.com/maps/@50.4884196 ... 312!8i6656

jelger
expressweg

Bericht door jelger » vr 29 mei 2020, 14:34

Zulke borden hebben natuurlijk een hoge symbolische waarde. Je gaf bovenaan deze pagina al Sokhumi in de Georgische Autonome Republiek Abchazië aan, dat in de praktijk niet met de auto via de aangegeven route te bereiken is (een bestemming die frequent terugkeert op borden langs de S1). Dat is ook het geval met Tskhinvali (hoofdstad van de voormalige Autonome Regio Zuid-Ossetie, sinds vorige maand voor feestelijkheden Stalinir genaamd, de naam van 1934 -1961).

Ik zat wat video's van me langs te zappen en kwam het onderstaande bord tegen (met afstand in spoiler).
Een van de weinige waar ze samen in 1 bord staan. Locatie: afslag naar de S10 (in de S1) bij dit punt met 360 graden uit de lucht in alle richtingen
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door jelger op za 13 mar 2021, 0:00, 3 keer totaal gewijzigd.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 29 mei 2020, 14:38

Daar kun je ook wel een leuk lijstje van maken: Welke bestemmingen vind je in de wereld op de bewegwijzering die feitelijk niet (normaal) bereikbaar zijn. Dat zal voornamelijk bij dit soort betwiste gebieden (Donbass, Abchazië, Zuid-Ossetië, etc.) spelen. Stond er in Noord-Korea ook geen bord met Seoul? En in Israel (aan de grens met Libanon) een bord met Beiroet? (Edit: Ja dus).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 29 mei 2020, 15:56

^^ In Zugdidi in Georgië kwam ik deze wegwijzer tegen, met louter Abchazische doelen:

Afbeelding

Sokhumi wordt op de S1 als einddoel gebruikt, Tskhinvali (de hoofdstad van Zuid-Ossetië) wordt ook langs de S1 aangegeven.

In Azerbeidzjan staan er verwijzingen naar Ağdam en Xankəndi (Stepanakert), beiden onder de controle van Nagorno-Karabach. Ook andere plaatsen in Nagorno-Karabach staan op de borden. Dat is deel van een project om de plaatsen in de bezette gebieden toch op de borden te zetten.

In Nagorno-Karabach schijnt op een aantal plekken nog oude Sovjetbewegwijzering naar Baku te staan:

Afbeelding

Ik weet niet of er in Armenië nog plekken zijn waar oude Sovjetbewegwijzering met Turkse doelen te vinden is, maar gezien het feit dat je daar nog nu en dan nog Sovjetbewegwijzering tegenkomt sluit ik het niet uit. Langs de grens met Azerbeidzjan ben ik zelf geen wegwijzers tegengekomen met Azerbeidzjaanse doelen, anders dan in de bezette gebieden gelegen. Karki/Tigranashen aan de M-2 van Yerevan naar Goris is een bekend voorbeeld, de hoofdweg loopt daar door de bezette Azerbeidzjaanse enclave. Maar het zou best kunnen dat er nog wegwijzers zijn met Turkse doelen of Azerbeidzjaanse doelen in niet-bezet gebied.

Turkije verwijst naar de Armeense grens met 'grensovergang Tiknis': https://www.google.nl/maps/@40.7382057, ... 312!8i6656

Maar die grensovergang is gesloten in 1993.

In Israël staat bij de grotten van Rosh HaNiqra langs de oude spoorlijn nog een verwijzing naar Beirut: https://www.google.nl/maps/@33.0933025, ... 312!8i6656

Ik ben enkel aan de andere kant van de grens geweest, maar ik ben in Libanon verder geen verwijzingen naar Israël tegengekomen, maar ik kon dan ook niet helemaal tot de grens reizen, voor de UNIFIL-zone heb je (behalve voor Tyre) een aparte vergunning nodig, ik ben dus niet verder gegaan dan Tyre. Bij het kruisvaarderskasteel Beaufort bij Arnoun (pal naast een oude IDF-bunker uit de jaren '80 of '90) keek ik trouwens wel recht Israël in (richting Metula), en zie je ook duidelijk waarom de Golanhoogten zo heten. Hemelsbreed zat ik toen op een kleine 5 km van Israël. Libanon gebruikt op de hoofdweg langs de kust na Tyre het grensdorpje Naqoura als doel. Israël gebruikt op weg 4 Rosh HaNiqra als grensdoel.

Edit: even googlen leverde deze oudere beelden op van wegwijzers in Naqoura, geen idee of ze er nog staan:

Afbeelding
Bron
Fotograaf: Lena Kara/Shutterstock

Afbeelding

Op de door Israël bezette Golanhoogten staat nog dit ding, maar dat wil voor het Israëlische leger natuurlijk nog niet zeggen dat die plaatsen niet bereikbaar zijn, want grenzen zijn voor de Israëliërs nogal een flexibel begrip:

Afbeelding

Emil
verkeersader

Bericht door Emil » zo 31 mei 2020, 17:43

Streetview snuffelen in Kirgizië leverde dit op. :)

Op het enige klaverblad van het land bij Ak-Dhzol: Tasjkent (Oezbekistan) op 586 kilometer, die route loopt door Kazachstan. En Almaty op 237 kilometer.

Afbeelding

Afbeelding

In Kara-Balta wat verre binnenlandse bestemmingen. Osj op 612 kilometer en Dzjalal-Abad op 512.

Afbeelding

Waarschijnlijk de eerste vermeldingen van Osj, Dzjalal-Abad en Tasjkent. Ook hier Almaty, maar weer anders geschreven. De vijfde bestemming (250 kilometer) kom ik niet uit, mogelijk is het Birlik in Kazachstan op de route richting Astana. (locatie: https://goo.gl/maps/xxB6vXN7aAqFYPbV6)

Afbeelding

Een van de weinige moderne afstandenbord dat heb ik kunnen vinden, op de A365 rond Bisjkek. Kirgizië heeft zeer beperkte bewegwijzering, maar er zit wel enige consistentie in. Veelal worden grotere plaatsen op behoorlijke afstanden vermeld en op internationale routes vaak de grote steden over de grens. Torugart is een bijzondere, dat is de naam van de pas op de grens met China. Ik heb geen Chinese bestemmingen kunnen vinden. Karakol is een binnenlandse bestemming op 400 kilometer.

Afbeelding

Hier wel opeens Taraz (Kazachstan) in plaats van Tasjkent (Oezbekistan), dat is niet consistent. En Balykschy in plaats van Karakol.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Emil op zo 31 mei 2020, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 31 mei 2020, 17:48

Die vijfde bestemming is Issyk Kul, dat is het grote meer van het land.

Emil
verkeersader

Bericht door Emil » zo 31 mei 2020, 17:58

^^ Aha, inderdaad! Nou dan neem ik mijn woorden over consistentie terug. Op de rondweg Bishkek worden afwisselend drie verschillende bestemmingen gebruikt voor de route richting het oosten.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 31 mei 2020, 18:15

Emil schreef: zo 31 mei 2020, 17:43Waarschijnlijk de eerste vermeldingen van Osj, Dzjalal-Abad en Tasjkent. Ook hier Almaty, maar weer anders geschreven. De vijfde bestemming (250 kilometer) kom ik niet uit, mogelijk is het Birlik in Kazachstan op de route richting Astana. (locatie: https://goo.gl/maps/xxB6vXN7aAqFYPbV6)

Afbeelding
Alma-Ata was vroeger de gebruikelijke naam, het is de Russische benaming voor Almaty. Deze wegwijzer zal wellicht nog uit de Sovjet-tijd zijn, al staat Issyk-Kul wel in het Kirgizisch (Ысык-Көл) aangegeven en niet in het Russisch (Иссык-Куль). In 1993 is Alma-Ata officieel hernoemd naar Almaty.

Ik had eigenlijk volgende week in Kirgizië moeten zijn, maar helaas is dat niet doorgegaan... :(
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op zo 31 mei 2020, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » zo 31 mei 2020, 18:18

Alma-Ata is inderdaad de oude naam. Die verandering is al enige tijd geleden: Januari 1993. Laatst toevallig nog opgezocht ihkv mijn treinreis via Alma Ata in 1993.
Laatst gewijzigd door jelger op zo 31 mei 2020, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 31 mei 2020, 18:19

^^ Het was inderdaad in 1993. :top:

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 31 mei 2020, 18:20

^^ Dat staat er toch al?
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » zo 31 mei 2020, 18:20

:? Ja, zie nu dat ik te gretig de wijsneus wil zijn.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 31 mei 2020, 18:23

Kazachstan heeft nogal wat plaatsen die meerdere keren van naam zijn gewisseld in de afgelopen 100 jaar.

Wikipedia heeft er een hele lijst van: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_r ... Kazakhstan

Baikonur heette voor 1995 kennelijk Leninsk. Ik kan mij dat niet echt herinneren. Blijkbaar heette het ruimtevaartstation in de Sovjettijd al Baikonur.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 31 mei 2020, 23:59

harry schreef: zo 31 mei 2020, 18:20 ^^ Dat staat er toch al?
jelger schreef: zo 31 mei 2020, 18:20 :? Ja, zie nu dat ik te gretig de wijsneus wil zijn.
Ik had het aan mijn bericht toegevoegd, dat zal gezien de bewerkingstijd op vrijwel hetzelfde moment geweest zijn als dat Jelger reageerde. Hij heeft het dus niet gezien toen hij zijn reactie plaatste.
Chris schreef: zo 31 mei 2020, 18:23Baikonur heette voor 1995 kennelijk Leninsk. Ik kan mij dat niet echt herinneren. Blijkbaar heette het ruimtevaartstation in de Sovjettijd al Baikonur.
Het verhaal gaat dat het kosmodroom van Baikonur zo genoemd werd om de westerse landen te misleiden omtrent de locatie, Baikonur was namelijk een dorpje op zo'n 320 km van het kosmodroom:
Wikipedia schreef:There are conflicting sources about origins of the name Baikonur. Some sources say that the name was deliberately chosen in 1961 (around the time of Gagarin's flight) to misdirect the Western Bloc to a place about 320 kilometres (200 mi) northeast of the launch center, the small mining town of Baikonur near Jezkazgan.

Other sources state that Baikonur was name of the Tyuratam region even before the cosmodrome existed. Leninsk, the closed city built to support the cosmodrome, was renamed Baikonur on 20 December 1995 by Boris Yeltsin.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 01 jun 2020, 0:10

Coen Tunnel schreef: zo 31 mei 2020, 23:59 Ik had het aan mijn bericht toegevoegd, dat zal gezien de bewerkingstijd op vrijwel hetzelfde moment geweest zijn als dat Jelger reageerde. Hij heeft het dus niet gezien toen hij zijn reactie plaatste.
Ja, ik zag ook pas na mijn reactie op harry dat je jouw bericht ook had ge-edit. Maar toen dacht ik...laat maar lekker staan, daar ga ik geen digitaal forensische analyse voor uittikken. Als Harry nieuwsgierig genoeg is kan ie het zelf wel deduceren. :yes:

Daar is ie immers slim genoeg voor. ;)

Emil
verkeersader

Bericht door Emil » zo 07 jun 2020, 0:33

Langste verwijzing in Estland: Riga 295km. Deze wordt niet gecontinueerd op dit moment, alleen op de nieuwe stukken autosnelweg ten zuiden van Tallinn. Uiteindelijk zal het wel gecontinueerd worden als põhimaantee 4 ooit is omgebouwd tot aan de Letse grens.

Afbeelding

Ook een bijzondere, want dit is een hemelsbrede afstand. Kapellskär (Zweden): 282 kilometer.

Afbeelding

In het uiterste zuidoosten van het land nabij de Russische grens wordt Riga verwezen op de E77 met 215 kilometer, dit was voorheen de langste verwijzing. Pleskau is ook het enige Russische doel dat ik heb kunnen vinden. Op dezelfde kruising wordt ook Tallinn verwezen, maar zonder kilometers en niet gecontinueerd tot aan Tartu.

Afbeelding

Estse doelen in Rusland daarentegen bestaan wel. Tallinn met 317 kilometer nabij Sint-Petersburg.

Afbeelding

BHJ
verkeersader

Bericht door BHJ » zo 07 jun 2020, 8:30

^^ Riga staat al eerder aangegeven op de [2] met 229 km. Narva staat ook op meerdere plekken op 200+ km aangegeven (alleen ik heb er nog geen met afstand kunnen vinden)
Afbeelding

Edit: Riga staat hier op die route al aangegeven met 240+ km. Overigens staat Sint-Petersburg ook aangegeven op de [1] met 338 km. Die verwijzing is ook vrij continu meen ik.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » zo 07 jun 2020, 14:19

^^ De verwijzing naar Riga, Stockholm en St. Petersburg zijn doelen die regelmatig herhaald worden op Mantee 1, 2, 4, 8 & 11.
Zover ik weet is de afstand naar St. Petersburg indd de hoogste in Estland. Die van 334km wist wel (staat net na :AS: Maardu)

Bonus: Alleen in maakund Haarjumaa ga je borden vinden naar Helsingi ;)

Emil
verkeersader

Bericht door Emil » zo 07 jun 2020, 22:30

BHJ schreef: zo 07 jun 2020, 8:30 Edit: Riga staat hier op die route al aangegeven met 240+ km. Overigens staat Sint-Petersburg ook aangegeven op de [1] met 338 km. Die verwijzing is ook vrij continu meen ik.
Ooh huh. Ik heb daar nota bene zelf gereden en dit is mij niet opgevallen. :facepalm: Had daarom de [1] niet eens gecheckt.

Tsja, en dan mis je deze dus ook:

Afbeelding
Jeff schreef: zo 07 jun 2020, 14:19 Bonus: Alleen in maakund Haarjumaa ga je borden vinden naar Helsingi ;)
Deze?

Afbeelding

Andere bonus: Rond Sint-Petersburg wordt nergens Helsinki vermeld, maar wordt de route richting Finland verwezen met 'Scandinavië'.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » zo 07 jun 2020, 22:51

^^ Dat is vlak voor de terminal van de ferry.
Je vindt ze ook buiten de stad, bijv. Tallinna Ringtee (Maantee 11) en de meeste logische locatie: Via Baltica / E67.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 07 jun 2020, 23:08

Emil schreef: zo 07 jun 2020, 22:30 Andere bonus: Rond Sint-Petersburg wordt nergens Helsinki vermeld, maar wordt de route richting Finland verwezen met 'Scandinavië'.
Het Скандинавия (Scandinaviya) is de naam van de weg en niet de bestemming. Daarom kun je ook hier aan de rand van St Petersburg een bord tegenkomen dat “Scandinavië” nog meer twee kilometer weg is. Zodra je op de A-181 zit, wordt Vyborg hoofddoel.

Emil
verkeersader

Bericht door Emil » ma 08 jun 2020, 14:17

Dit is een behoorlijke afstand, in Letland. Locatie: https://goo.gl/maps/twY18PBbcxTQou8D9

Wordt grotendeels gecontinueerd.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 08 jun 2020, 14:22

In Moskou werd Riga ook aangegeven, maar dit schijnt te zijn vervangen door Pskov.

De M9 verliep indertijd ook van Moskou naar Riga. Westelijk van Moskou zijn er in Rusland echter geen belangrijke plaatsen meer op de route.

Emil
verkeersader

Bericht door Emil » ma 08 jun 2020, 14:41

Rond Moskou zie je inderdaad Pskov en Volokalamsk. Verderop verdwijnen die bestemmingen grotendeels en krijg je Riga, Burachki en soms Velikiye Luki ervoor terug.