In Zugdidi in Georgië kwam ik deze wegwijzer tegen, met louter Abchazische doelen:
Sokhumi wordt op de S1 als einddoel gebruikt, Tskhinvali (de hoofdstad van Zuid-Ossetië) wordt ook langs de S1 aangegeven.
In Azerbeidzjan staan er verwijzingen naar Ağdam en Xankəndi (Stepanakert), beiden onder de controle van Nagorno-Karabach. Ook andere plaatsen in Nagorno-Karabach staan op de borden. Dat is deel van een
project om de plaatsen in de bezette gebieden toch op de borden te zetten.
In Nagorno-Karabach schijnt op een aantal plekken nog oude Sovjetbewegwijzering naar Baku te staan:
Ik weet niet of er in Armenië nog plekken zijn waar oude Sovjetbewegwijzering met Turkse doelen te vinden is, maar gezien het feit dat je daar nog nu en dan nog Sovjetbewegwijzering tegenkomt sluit ik het niet uit. Langs de grens met Azerbeidzjan ben ik zelf geen wegwijzers tegengekomen met Azerbeidzjaanse doelen, anders dan in de bezette gebieden gelegen. Karki/Tigranashen aan de M-2 van Yerevan naar Goris is een bekend voorbeeld, de hoofdweg loopt daar door de bezette Azerbeidzjaanse enclave. Maar het zou best kunnen dat er nog wegwijzers zijn met Turkse doelen of Azerbeidzjaanse doelen in niet-bezet gebied.
Turkije verwijst naar de Armeense grens met 'grensovergang Tiknis':
https://www.google.nl/maps/@40.7382057, ... 312!8i6656
Maar die grensovergang is gesloten in 1993.
In Israël staat bij de grotten van Rosh HaNiqra langs de oude spoorlijn nog een verwijzing naar Beirut:
https://www.google.nl/maps/@33.0933025, ... 312!8i6656
Ik ben enkel aan de andere kant van de grens geweest, maar ik ben in Libanon verder geen verwijzingen naar Israël tegengekomen, maar ik kon dan ook niet helemaal tot de grens reizen, voor de UNIFIL-zone heb je (behalve voor Tyre) een aparte vergunning nodig, ik ben dus niet verder gegaan dan Tyre. Bij het kruisvaarderskasteel Beaufort bij Arnoun (pal naast een oude IDF-bunker uit de jaren '80 of '90) keek ik trouwens wel recht Israël in (richting Metula), en zie je ook duidelijk waarom de Golanhoogten zo heten. Hemelsbreed zat ik toen op een kleine 5 km van Israël. Libanon gebruikt op de hoofdweg langs de kust na Tyre het grensdorpje Naqoura als doel. Israël gebruikt op weg 4 Rosh HaNiqra als grensdoel.
Edit: even googlen leverde deze oudere beelden op van wegwijzers in Naqoura, geen idee of ze er nog staan:
Bron
Fotograaf: Lena Kara/Shutterstock
Op de door Israël bezette Golanhoogten staat nog dit ding, maar dat wil voor het Israëlische leger natuurlijk nog niet zeggen dat die plaatsen niet bereikbaar zijn, want grenzen zijn voor de Israëliërs nogal een flexibel begrip: