Openbaar vervoer in 1½-meter-maatschappij?

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Openbaar vervoer in 1½-meter-maatschappij?

Bericht door Peter » vr 29 mei 2020, 9:04

In theorie zouden ze de OV-studentenkaart een betaalde optie kunnen maken buiten de vrije uren (net zoals nu de weekend of weekoptie, waarbij je buiten je abonnement gewoon betaalt al dan niet met 40% korting in de trein). Ik lees nergens dat dat ook gebeurd is, los van of dat contracttechnisch wel mag. Weigeren van betalende reizigers zal sowieso niet mogen ivm een vervoersplicht, die volgens mij niet is overruled. Het ontruimen van te volle treinen (zoals een paar keer gebeurd) is waarschijnlijk ook illegaal, maar zolang er geen boetes worden uitgedeeld, kan je moeilijk naar de rechter.

Leerlingen "moeten" ook fietsen straks, en scholen "moeten" vervoer regelen voor leerlingen die ver (onduidelijk wat ver is) weg wonen. Leuk voor de plattelandsscholen. En je mag ook geen taxibusjes inzetten om 8 kinderen (>12 jaar) op te pikken. Maar het moeten lijkt ook hier niet afdwingbaar, dus als de school niets regelt (geen geld, ondoenlijke routes, etc) mag je zeker 25 km fietsen enkele reis, terwijl er wel een bus rijdt.

Ik hoor wel dat (grote) bedrijven en overheden geld terugkrijgen voor (bedrijfsbetaalde) reis-abonnementen, voor wie een OV kaart hebben ipv reisgeld. Dit naast naamloze (leen)kaarten, die uiteraard opgezegd zijn. Werknemers krijgen meestal niets terug, maar degenen met reisgeld blijven dat wel krijgen ondanks thuiswerken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer in 1½-meter-maatschappij?

Bericht door Palance » vr 29 mei 2020, 9:11

Ik heb een zakelijke OV-kaart, maar dat gaat op saldo en is geen abonnement. Daar verandert bij mij dus helemaal niets aan.

Je zou inderdaad via de chipkaart wat kunnen sturen, ja. Je noemde de studenten al. Dan kun je ook direct al dat gratis reizen voor 65+-ers afschaffen. En eventueel de kortingskaarten voor de trein (DalVoordeel bijvoorbeeld) om uitjes te voorkomen.

Er zijn mogelijkheden zat.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Openbaar vervoer in 1½-meter-maatschappij?

Bericht door Peter » vr 29 mei 2020, 11:55

Je kan de korting afschaffen, maar daar betaal je wel voor (5 euro per maand) en je krijgt dat mensen dan de spits niet meer mijden.
Voor de "gratis" 60+ dagen bij NS betaal je 26 Euro (zeg 4 euro per reisdag) als je alle 7 dagen "gratis" rijdt buiten de spits.

Er zijn wel een paar steden die hun ouderen gratis vervoer aanbieden binnen die stad/regio in bus of tram. Ook niet-noodzakelijk uiteraard.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Openbaar vervoer in 1½-meter-maatschappij?

Bericht door Chrysa » vr 29 mei 2020, 12:21

Peter schreef: vr 29 mei 2020, 9:04 Maar het moeten lijkt ook hier niet afdwingbaar, dus als de school niets regelt (geen geld, ondoenlijke routes, etc) mag je zeker 25 km fietsen enkele reis, terwijl er wel een bus rijdt.
Aan de andere kant is het "moeten" ook niet afdwingbaar, en zeker op het platteland rijden de bussen sowieso al bijna alleen maar voor scholieren. Nee, laat die kinderen maar lekker met de bus reizen. Zolang ze verplicht op school moeten zijn is dat toch gewoon een noodzakelijke reis?

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Openbaar vervoer in 1½-meter-maatschappij?

Bericht door Rogier » vr 29 mei 2020, 13:00

Ik vind dat men de afstand voor het fietsen naar 12 kilometer moeten verlengen.
Vervelend, maar het is niet anders want er zijn talloze onderzoeken gedaan, waaruit duidelijk naar voren is gekomen dat veel superspread events in het OV gebeuren. Een paar van deze gebeurtenissen en de boel mag weer op slot, omdat de besmettingen niet meer te volgen zijn.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer in 1½-meter-maatschappij?

Bericht door Willem » vr 29 mei 2020, 13:50

^^ Zeker in een metro zit iedereen op elkaar in een kleine ruimte die met name onder de grond slecht te ventileren is. Dat zijn omstandigheden waarin het virus goed gedijdt.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Openbaar vervoer in 1½-meter-maatschappij?

Bericht door Mark » vr 29 mei 2020, 21:33

^^ Met de raampjes open wilt het af en toe wel lekker doorwaaien hoor in de Rotterdamse metro, erg fijn als het zomers warmpjes is 8-) .

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Openbaar vervoer in 1½-meter-maatschappij?

Bericht door jelger » vr 29 mei 2020, 22:11

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Menno88
polderweggetje
Berichten: 31
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 20:06
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer in 1½-meter-maatschappij?

Bericht door Menno88 » ma 01 jun 2020, 1:05

Marshrutkas met een beperking op het aantal passagiers :rofl2: Dat zal denk ik overal waar die dingen rijden een nieuwigheid van ongekende proporties zijn denk ik :D Normaliter is het eerder andersom en geldt er niet echt een beperking op het aantal passagiers ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer in 1½-meter-maatschappij?

Bericht door Palance » ma 01 jun 2020, 9:22

Mark schreef: vr 29 mei 2020, 21:33 ^^ Met de raampjes open wilt het af en toe wel lekker doorwaaien hoor in de Rotterdamse metro, erg fijn als het zomers warmpjes is 8-) .
Je hebt altijd weer mensen die die raampjes dichtgooien, bang dat ze een (verkoudheids)virus kunnen krijgen door de tocht.
Trams en bussen rijden in Rotterdam amper ondergronds, daar zal wel wat meer ventilatie zijn.

Overigens vind ik de communicatie rondom de mondkapjes in het OV slecht. Ik kan niet vinden op basis van welke wet men boetes wil gaan uitdelen als men ze niet draagt. En ook lees ik telkens het standaardriedeltje dat een sok of een sjaal niet genoeg is. Maar wat dan wel? Als ik een oude sok heb van katoen of polyester, dan mag dat volgens mij wel volgens dit document. Ik heb een paar bandana’s liggen. Die kun je als sjaal gebruiken, maar ook als mondneusbedekking (want van polyethyleen).

Kortom, duidelijkheid is er niet echt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Openbaar vervoer in 1½-meter-maatschappij?

Bericht door boe! » ma 01 jun 2020, 9:56

Palance schreef: ma 01 jun 2020, 9:22Ik kan niet vinden op basis van welke wet men boetes wil gaan uitdelen als men ze niet draagt.
Goed punt. Het woord 'mondkapje' komt natuurlijk in geen enkele wettekst letterlijk voor. Artikel 73 van de Wet Personenvervoer komt naar mijn mening nog het meest in de buurt:
Een ieder is verplicht de aanwijzingen betreffende de orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang op te volgen die door of vanwege de vervoerder duidelijk kenbaar zijn gemaakt.
... waarbij het verplicht dragen van een mondmasker kan worden gezien als een aanwijzing, die via verschillende media kenbaar is gemaakt en dient voor de 'veiligheid' van de reizigers.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer in 1½-meter-maatschappij?

Bericht door Palance » ma 01 jun 2020, 10:23

Ik begreep dat de ‘officiele’ benaming mondneusbedekking is, maar die zie ik ook niet zo snel terug. Ik had de WPEV2000 al doorzocht, maar daarin zijn geen recente wijzigingen aangebracht.

Ik zat ook al aan die aanwijzing te denken, maar die moet wel ergens gedefinieerd staan. Alleeneen losse flodder in de media is juridisch niet houdbaar.

Het boetebedrag voor het verstoren van die bedrijfsgang is 240 Euro, en geen 95. Dat zal hem dus niet zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Openbaar vervoer in 1½-meter-maatschappij?

Bericht door mvalkenburg » ma 01 jun 2020, 12:29

Is daar niet weer een noodverordening voor bedacht, zodat ze zich niet aan een wet hoeven te houden?

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Openbaar vervoer in 1½-meter-maatschappij?

Bericht door Durashift » ma 01 jun 2020, 13:59

^^^ lijkt mij wel, zal op basis van een aanwijzing vanuit de rijksoverheid vertaald zijn naar opname in een noodverordening.
De wvp2000 is (deels) allang opgeschort, want vervoersaanbod is de afgelopen maanden al aardig verschrompeld en de buurtbussen e.d. rijden tot na de zomervakantie niet. Hele delen van ons land zijn daardoor van OV verstoken. Maar ja.. binnenblijven hè, dan heb je dat OV ook niet nodig. :kwaad:

Ik hoorde in het radionieuws bulletin van een buschauffeur dat er op de ticketbox een (touchscreen)knop is gemaakt om de verkeersleiding te waarschuwen als er een passagier zonder mondkapje instapt. Worden de handhavers opgetrommeld. :geenlach:

Wat de verplichting tot dragen van een mondkapje tot de chauffeur / machinist / conducteurs zelf is, is mij nog niet duidelijk.
Gelijke monniken, gelijke kappen wat mij betreft.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Openbaar vervoer in 1½-meter-maatschappij?

Bericht door boe! » ma 01 jun 2020, 14:51

Durashift schreef: ma 01 jun 2020, 13:59De wvp2000 is (deels) allang opgeschort, want vervoersaanbod is de afgelopen maanden al aardig verschrompeld en de buurtbussen e.d. rijden tot na de zomervakantie niet. Hele delen van ons land zijn daardoor van OV verstoken. Maar ja.. binnenblijven hè, dan heb je dat OV ook niet nodig.
Het WPV2000 zal niet worden opgeschort, zolang er nog sprake is van enige vorm van openbaar vervoer. Op basis van een noodverordening kan het openbaar vervoer wel worden stilgelegd.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Openbaar vervoer in 1½-meter-maatschappij?

Bericht door Attietattie » ma 01 jun 2020, 15:18

Durashift schreef: ma 01 jun 2020, 13:59Wat de verplichting tot dragen van een mondkapje tot de chauffeur / machinist / conducteurs zelf is, is mij nog niet duidelijk.
Het is verplicht op plekken waar het ook voor de reiziger verplicht is. En verder vrijwillig.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Openbaar vervoer in 1½-meter-maatschappij?

Bericht door boe! » ma 01 jun 2020, 15:23

^^ Dan blijft de vraag van Durashift staan: waarom een buschauffeur niet? Die zit in dezelfde ruimte als de reizigers.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Openbaar vervoer in 1½-meter-maatschappij?

Bericht door Attietattie » ma 01 jun 2020, 16:38

Die vraag zie ik nergens.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer in 1½-meter-maatschappij?

Bericht door Willem » ma 01 jun 2020, 16:45

Het is geen sinecure om 8 uur lang een mondkapje te dragen.
Er zijn andere maatregelen getroffen waardoor de chauffeur minder contact met anderen heeft en daardoor geen mondkapje hoeft te dragen.

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Openbaar vervoer in 1½-meter-maatschappij?

Bericht door Durashift » ma 01 jun 2020, 17:03

^^ mwah, tijdens pauze mag ie wel af hoor ;)

Geloof dat je na 3/4 uur zo'n ding wel mag verversen.

Maar goed, vrijstellingen van regelgeving hebben andere beroepsgroepen ook wel.. dus dit kan er wel bij. :x

Plus dat de niet medische mondkapjes vooral een bescherming (kunnen) zijn voor de omgeving ipv de dragende persoon, zal de chauffeur wel redelijk veilig zitten, met al die kapjes in zijn rug. :lol:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer in 1½-meter-maatschappij?

Bericht door Palance » di 02 jun 2020, 13:47

Ik heb vanmiddag even bij een tramhalte in de buurt staan kijken wat er allemaal gebeurt.

Veel passagiers zijn er niet, hoogstens 4 of 5 per voertuig, maar omdat de frequentie flink is opgevoerd viel er genoeg te zien.

Ik zag mensen
* Een mondkapje uit hun broekzak halen om op te doen voor het instappen
* Een mondkapje afdoen na het uitstappen en in een tas proppen
* Een mondkapje naar beneden trekken zodat het onder de kin hing bij het uitstappen
En andersom ook mensen met een mondkapje onder de kin, die bij nadering van de tram even snel opgedaan werd.

Ook heb ik passagiers gezien die uitstapten zonder mondkapje op. Het kan natuurlijk zijn dat die net voor het uitstappen af was gedaan, dat kon ik niet goed zien.

Ik zag ook een persoon met een boodschappentrolley lopen in de buurt, met een mondkapje aan de stang vastgebonden.

Niemand gebruikte handschoentjes. Ik zag ook niemand die een wegwerpmondkapje meteen in de prullenmand gooide, die werd meegenomen (voor later gebruik misschien)?

In de laatste vertrekkende tram die ik zag, zaten 2 jongeren achterin zonder mondkapje.

Toen ik op de fiets terugreed langs de trambaan kon ik zo snel niet zien in de passerende trams of iedereen wel zo'n ding op had, dat ging net even te snel.

Kortom: Dat gaat allemaal gesmeerd en volgens de regels :x

De conducteur draagt, voor zover gezien, van die spatschermen, geen mondkapjes. De bestuurder draagt geen van beiden, maar in Rotterdamse trams zitten die in een afgesloten compartiment.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Openbaar vervoer in 1½-meter-maatschappij?

Bericht door waldo79 » di 02 jun 2020, 13:55

Dat mondkapje is één grote farce, maar ditmaal weer afgedwongen door de sector zelf.

Volstrekt contraproductief als je het mij vraagt.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Openbaar vervoer in 1½-meter-maatschappij?

Bericht door boe! » di 02 jun 2020, 14:07

Volgens de planbureaus kunnen we 1 dag per week op kantoor werken en met het OV reizen zonder het OV te overbelasten (mits we niet allemaal op dezelfde dag het OV pakken).
:arrow: https://www.nu.nl/coronavirus/6055266/p ... ntoor.html

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Openbaar vervoer in 1½-meter-maatschappij?

Bericht door mvalkenburg » di 02 jun 2020, 14:30

Palance schreef: di 02 jun 2020, 13:47 Kortom: Dat gaat allemaal gesmeerd en volgens de regels :x
Kortom: exact zoals ook verwacht en voorspeld dus. Zag gisteren ergens een reportage op TV (weet oprecht niet meer waar) en de algemene strekking was dat dat kapje op ging "omdat ik anders niet mee mag". Het antwoord "ja, dit is een goed idee en ik draag een geschikt mondkapje op de juiste manier om besmetting te voorkomen" kwam eigenlijk van niemand.

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Openbaar vervoer in 1½-meter-maatschappij?

Bericht door Durashift » di 02 jun 2020, 14:49

^^^ Begrijp ik wel. Want de kapjesplicht is er vooral omdat de OV frequentie hoger is, verwachte drukte ivm opening middelbare scholen e,d. (die toch vooral op de fiets moeten komen.) etc. Afgelopen maand was er niks verplicht.. en als dan de reizigersaantallen ongeveer gelijk blijven.. wie houdt wie dan voor het lapje?
waldo79 schreef: di 02 jun 2020, 13:55 Dat mondkapje is één grote farce, maar ditmaal weer afgedwongen door de sector zelf.

(..)
Naar mijn mening is dat begonnen bij de overheid: die vraagt om protocollen / ideeën over hoe de sector weer denkt open te kunnen gaan..
(overheid heeft de sector nooit gevraagd hoe die denkt te sluiten destijds..)

Dus, wat doet een sector die graag open wil maar zeker niet de kous op de kop wil krijgen dat er 'onvoldoende veiligheidsmaatregelen zijn getroffen'.. Juist, die schiet door in bepaalde extremen (neem de rijscholen: airco uit, ramen dicht.. :roll: ).

Het mondkapje is alleen in het voertuig, voor de passagiers (op conducteurs na dan, zover ik begreep) verplicht. Dat mensen dat kapje dus na het uitstappen af doen, begrijp ik wel. Al heb ik vorige week in Tiel het ook al anders gezien, persoon liep met mondkapje station uit en de straat in. Het is maar net hoe je erin staat, denk ik.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer in 1½-meter-maatschappij?

Bericht door Palance » di 02 jun 2020, 17:09

Terugkomend op de juridische onderbouwing: Het staat in de noodverordening (per 1 juni 2020) van in ieder geval Zuid-Holland-Zuid en Rotterdam-Rijnmond

Artikel 2.6. Inrichting en beëindiging voorziening openbaar vervoer
1. Vervoerders richten voorzieningen voor openbaar vervoer zodanig in en nemen daarmee samenhangende maatregelen, zodat reizigers in staat worden gesteld zoveel mogelijk een afstand van tenminste 1,5 meter ten opzichte van alle andere in de voorzieningen aanwezige personen in acht te nemen en reizigers van 13 jaar en ouder een niet-medisch mondkapje dragen in voertuigen en vaartuigen.
2. De voorzitter kan na overleg met de vervoerder voorzieningen voor openbaar vervoer beëindigen of beperken, indien:
a. de inrichting van deze voorzieningen en de daarmee samenhangende maatregelen reizigers
niet of onvoldoende in staat stelt zoveel mogelijk een afstand van tenminste 1,5 meter ten opzichte van alle andere in de voorzieningen aanwezige personen in acht te nemen en het dragen van een mondkapje door reizigers van 13 jaar en ouder niet in acht wordt genomen; en
b. de beëindiging van deze voorziening het transport van personen die werkzaam zijn in vitale processen of transport dat anderszins noodzakelijk is voor de mobiliteit van Nederland niet onnodig belemmert.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Openbaar vervoer in 1½-meter-maatschappij?

Bericht door boe! » di 02 jun 2020, 18:47

^^ Idem in Utrecht, met nog een lap tekst in de toelichting waarin nog meer wetsartikelen worden aangestipt.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Openbaar vervoer in 1½-meter-maatschappij?

Bericht door mvalkenburg » di 02 jun 2020, 19:50

Verrassend. Tijd zat om het fatsoenlijk vast te leggen, maar nee, we kiezen voor het gemakkelijke middel van misbruik van de noodverordening. Dat is zo goed bevallen de voorgaande keren...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Openbaar vervoer in 1½-meter-maatschappij?

Bericht door boe! » di 02 jun 2020, 19:58

De 'Coronawet' gaat eerst nog ter consultatie naar de Raad van State. Het is de bedoeling om de wet op 1 juli te laten ingaan.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer in 1½-meter-maatschappij?

Bericht door Palance » wo 03 jun 2020, 13:16

Het moment waarvan je wist dat het zou komen: Een mondkapje (vlakbij een tramhalte) waarvan iemand afstand heeft gedaan.
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie