Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 jun 2020, 11:01

^^ Normaal gesproken gaat het om het land waar je woonachtig bent. Zweden weigeren terwijl ze in Duitsland of Nederland wonen heeft natuurlijk geen zin.

Omgekeerd is het een stuk lastiger om Duitsers of Nederlanders die in Zweden wonen te weigeren, als je alleen het paspoort controleert kun je vaak niet zien waar iemand woont, omdat het paspoort niet gebruikt kan worden om de woonplaats vast te stellen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door SnarfFlevoland » wo 10 jun 2020, 12:13

^^
Met een paspoort kan dat inderdaad niet. Met een ID-kaart zijn er wel diverse landen die daar het hoofdadres op schrijven, waaronder Duitsland. Zo is meteen te zien waar je woont. Als ik deze zomer nog eens naar een land wil waar wel Duitsers zijn toegestaan, maar geen Nederlanders, neem ik een kopie met bewijs van Duitse inschrijving mee. Dat is sowieso praktisch voor sommige landen, want aan de Georgisch-Armeense grens vonden ze het ook maar vreemd dat ik een Nederlands paspoort had, maar aangaf in Duitsland te wonen en met een Duits rijbewijs. Dat zorgde voor wat discussië, niet erg ofzo, maar het is makkelijker om dan snel een bewijs te kunnen overhandigen. Ik was op die reis begin maart maar Italiaan geweest, dan had ik overal heel wat uit te leggen. :geenlach:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » wo 10 jun 2020, 12:20

Dan zou je, vanuit Nederlands oogpunt bekeken, een uittreksel GBA moeten hebben. En dan zou je dat eigenlijk moeten laten vertalen in de taal/talen van de landen waar je (door)heen reist.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door SnarfFlevoland » wo 10 jun 2020, 12:24

^^
Ergens heb ik onder een dik pak stof in een archiefmap nog m'n uitschrijvingsbewijs uit Nederland liggen. Die is meteen in meerdere talen uitgevoerd, waaronder het Engels. Kan ik ook een kopie van maken. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 jun 2020, 14:06

SnarfFlevoland schreef: wo 10 jun 2020, 12:13 ^^
Met een paspoort kan dat inderdaad niet. Met een ID-kaart zijn er wel diverse landen die daar het hoofdadres op schrijven, waaronder Duitsland. Zo is meteen te zien waar je woont.
Dat deed Nederland vroeger ook, met het oude model ID-kaart dat op het gemeentehuis ter plekke werd gemaakt, voordat het huidige creditcardformaat geïntroduceerd werd. Maar als je ging verhuizen bleef je ID-kaart gewoon geldig, dus kon je er nog niet met zekerheid het adres uit afleiden.

Boeck536
dorpsstraat
Berichten: 245
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 19:37
Locatie: Dolmayrac

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Boeck536 » wo 10 jun 2020, 14:19

Vanaf zaterdag 13 juni gaat de grens tussen Duitsland en Polen open: https://www.rbb24.de/politik/thema/2020 ... kung.html

Vanaf vrijdag 12 juni gaat de grens tussen Polen en Litouwen open: https://www.finanzen.at/nachrichten/akt ... 029291865

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Chris » wo 10 jun 2020, 14:49

Ik reed net de N50 van Emmeloord naar Zwolle. Ongeveer de helft van het verkeer in de tegenrichting was Duits. Mensen laten zich niet meer tegenhouden door vrees voor het virus, dit is vergelijkbaar met een normale zomer.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door brytje008 » wo 10 jun 2020, 15:06

^^ Beetje een vreemde dag ook, zomaar op een woensdag . Moeten die mensen niet werken ? :lol:
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door paolie » wo 10 jun 2020, 15:19

^^ Dat is nou de befaamde grijze golf ;-)

Even een vraag aan de Duitslandkenners (ik denk met name aan Frans). We willen vanaf 4 juli 3 weken gaan kamperen. Normaal gesproken trekken we rond (ongeveer 5 campings in 3 weken) en reserveren we nooit van te voren. In Frankrijk weten we dat het altijd mogelijk is een plek te vinden op een camping, zelfs in het volle hoogseizoen. We verwachten dat dat dit jaar in Frankrijk nog makkelijker zal lukken, aangezien ik verwacht dat de gebruikelijke kampeerders in Frankrijk (Nederlanders, Belgen, Engelsen) veel minder massaal aanwezig zullen zijn.

Maar hoe zit dat met bestemmingen waar normaal gesproken veel Duitsers heengaan. Dan denk ik aan Oostenrijk, Italië en Kroatië. Uit ervaring weet ik dat op dergelijke bestemmingen het veel moeilijker is om zonder te reserveren een plek te vinden. Zijn Duitsers deze zomer, net als heel veel Nederlanders, van plan om in eigen land te gaan kamperen? Of gaan ze wel naar het buitenland, maar dan dichter bij huis, waardoor het op die plekken wel eens juist heel druk kan worden (Oostenrijk? Zuid-Tirol?). Kortom, wat is de verwachting voor dergelijke bestemmingen? Wordt het rustiger, drukker, zou ik zonder te reserveren er kunnen rondtrekken?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Chris » wo 10 jun 2020, 15:26

Ik ben ook van plan om eind juni / begin juli richting de Alpen te gaan kamperen. Ik reserveer ook nooit van te voren, ik heb wel gemerkt dat vorig jaar Südtirol rond het pinksterweekend alles behoorlijk vol zat. Het stikte daar van de Duitsers, op de wegen had meer dan de helft van het verkeer kentekens uit Zuid-Duitsland.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Chris » wo 10 jun 2020, 16:00

brytje008 schreef: wo 10 jun 2020, 15:06 ^^ Beetje een vreemde dag ook, zomaar op een woensdag . Moeten die mensen niet werken ? :lol:
Even opgezocht: morgen is Fronleichnam, in een behoorlijk deel van Duitsland betekent dat een lang weekend.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 jun 2020, 16:44

^^ Inderdaad, dan gaan de Duitsers massaal op pad. Vanuit het noorden naar o.a. Nederland (en momenteel zijn er ook geen andere alternatieven in het nabije buitenland), vanuit het zuiden naar Zuid-Tirol.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door SnarfFlevoland » wo 10 jun 2020, 19:49

paolie schreef: wo 10 jun 2020, 15:19 Maar hoe zit dat met bestemmingen waar normaal gesproken veel Duitsers heengaan. Dan denk ik aan Oostenrijk, Italië en Kroatië. Uit ervaring weet ik dat op dergelijke bestemmingen het veel moeilijker is om zonder te reserveren een plek te vinden. Zijn Duitsers deze zomer, net als heel veel Nederlanders, van plan om in eigen land te gaan kamperen? Of gaan ze wel naar het buitenland, maar dan dichter bij huis, waardoor het op die plekken wel eens juist heel druk kan worden (Oostenrijk? Zuid-Tirol?). Kortom, wat is de verwachting voor dergelijke bestemmingen? Wordt het rustiger, drukker, zou ik zonder te reserveren er kunnen rondtrekken?
Als ik als refferentie mijn eigen omgeving neem, dan zullen er velen er nog wel opuit gaan trekken. Vooral landen als Oostenrijk en Kroatië zullen in trek zijn. Italië mogelijk wel een flink stuk minder, omdat het toch nog wel wat negatief beladen is, ook al is Italië buiten de regio Lombardije om geen risicogebied meer. Daarvoor zal het toerisme in eigen land nog wel aanzwengelen, en mogelijk zullen ook een hoop Duitsers naar Nederland en Denemarken reizen.

Wat betreft reserveren zou ik in Oostenrijk, Slovenië, Kroatië, en ook in gebieden als Zuid-Tirol en toeristische delen van Duitsland (vooral Beieren en overal waar water is: Bodensee, Ostsee, Nordsee etc.) het zekere voor het onzekere nemen. Voor de rest zou ik ook mooi op de bonnefooi gaan reizen. En voor wat betreft Oostenrijk geldt ook wel: Hoe oostelijker, des te minder toeristisch. Onder Duitsers is vooral Karinthië het meest populair.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Peter » wo 10 jun 2020, 20:46

Chris schreef: wo 10 jun 2020, 16:00
brytje008 schreef: wo 10 jun 2020, 15:06 ^^ Beetje een vreemde dag ook, zomaar op een woensdag . Moeten die mensen niet werken ? :lol:
Even opgezocht: morgen is Fronleichnam, in een behoorlijk deel van Duitsland betekent dat een lang weekend.
Sacramentsdag. Een obscure feestdag in alleen de katholieke deelstaten. Altijd een feest op de E30 Hengelo naar Hannover die wel 4 keer de staatsgrens kruist en wel niet wel niet wel door vrachtverkeer bereden mag worden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door harry » wo 10 jun 2020, 21:04

^^ Dit jaar (ik bedoel: tijdens de 2020-versie van het feestweekend) mogen er nog steeds alle dagen vrachtwagens over de Duitse wegen. Als ik de DRIP op de A12 mag geloven.
Laatst gewijzigd door harry op do 11 jun 2020, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Peter » do 11 jun 2020, 8:13

Ik denk niet t/m december, maar nu nog wel ja.
Die deelstaat-feestdagen waren (en worden) altijd lastig voor vervoerders, die een oorsprong en bestemming buiten die deelstaten hadden. De E30 (A30-A2) voorop. Omrijden is vaak niet eenvoudig (binnendoorwegen of via Bremen). RosenMontag is zo'n andere, die ook alleen in de katholieke deelstaten gevierd wordt (carnaval), maar er zijn er nog een paar.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

mark0
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 0:13
Locatie: Arnhem

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mark0 » do 11 jun 2020, 10:37

is het in Duitsland toegestaan om met 3 personen, uit 2 huishoudens, in 1 auto te zitten?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » do 11 jun 2020, 13:32

^^ Volgens mij is dit nog niet toegestaan, maar SnarfFlevoland (die in Duitsland woont) kan dit beter beantwoorden.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door boe! » do 11 jun 2020, 13:58

Ik weet niet of alle noodverordeningen in Duitsland aan elkaar gelijk zijn, maar dit is de versie van Baden-Würtemberg.
Einschränkung des Aufenthalts im öffentlichen Raum und von Ansammlungen, Pflicht zum
Tragen von Mund-Nasen-Bedeckungen
(1) Der Aufenthalt im öffentlichen Raum ist bis zum Ablauf des 30. Juni 2020 nur alleine
oder in einer Gruppe mit Angehörigen von bis zu zwei Haushalten oder mit bis zu zehn
Personen gestattet. Zu anderen Personen ist im öffentlichen Raum, wo immer möglich, ein
Mindestabstand von 1,5 Metern einzuhalten.
Oftewel maximaal 2 huishoudens in één auto is toegestaan zonder de 1,5 meter in acht te nemen.

Boeck536
dorpsstraat
Berichten: 245
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 19:37
Locatie: Dolmayrac

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Boeck536 » do 11 jun 2020, 15:40

Finland heft vanaf 15 juni de grenscontroles op met Denemarken, Noorwegen, IJsland, Estland, Letland en Litouwen. Zweden wordt gepasseerd. Persbericht in het Fins:

https://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/a ... ennallaan

Opvallend is dat niet wordt gesproken over de nationaliteit van de persoon die inreist maar enkel over het opheffen van de grenscontroles. Het lijkt er dus op dat je vanaf Nederland naar Finland zult kunnen reizen, mits dit over land gebeurt, en niet via Zweden.

Deze situatie geldt tot 14 juli, aannemelijk is dat de landgrens tussen Finland en Zweden, en de grens tussen Finland en de rest van de EU vanaf die datum opent.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » do 11 jun 2020, 16:00

^^ Het is op die site ook in het Engels beschikbaar, ik denk dat de meesten dat wat beter beheersen dan Fins. ;)

https://valtioneuvosto.fi/en/article/-/ ... -ennallaan

Dan zou je dus via Estland kunnen reizen en vanaf daar met de boot naar Helsinki.

Een zelfquarantaine van 14 dagen wordt aanbevolen (maar niet verplicht) voor mensen die uit andere landen naar Finland reizen.

Boeck536
dorpsstraat
Berichten: 245
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 19:37
Locatie: Dolmayrac

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Boeck536 » do 11 jun 2020, 16:06

Ik zie dat ze het Engelstalige artikel nu ook volledig hebben gemaakt, eerder vandaag was dat alleen nog een samenvatting van de Finse tekst, vandaar dat ik die link erin had gezet. Mooi dat de Finse regering een vertaler erop heeft gezet, wel zo begrijpelijk[emoji3]

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Pino » do 11 jun 2020, 16:08

Het wordt weer drukker op de Italiaanse wegen. Aardig persbericht van ANAS over de verkeersintensiteiten dit jaar tegenover die van dezelfde weken vorig jaar: https://www.stradeanas.it/it/anas-con-l ... ta-la-rete
  • Het is nu een 20% minder druk dan vorig jaar rond deze tijd.
  • Op 3 juni, de dag waarop interregionaal verkeer weer zonder beperking mogelijk werd, lagen de intensiteiten zelfs op 90% van dezelfde woensdag in 2019.
  • Sinds half mei wordt het iedere week drukker op de wegen; met gemiddeld 7% per week.
  • Rustigste week was laatste week maart, met 81% minder personenauto's en 49% minder vrachtwagens.

Boeck536
dorpsstraat
Berichten: 245
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 19:37
Locatie: Dolmayrac

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Boeck536 » do 11 jun 2020, 16:21

Coen Tunnel schreef:^^ Het is op die site ook in het Engels beschikbaar, ik denk dat de meesten dat wat beter beheersen dan Fins. ;)

https://valtioneuvosto.fi/en/article/-/ ... -ennallaan

Dan zou je dus via Estland kunnen reizen en vanaf daar met de boot naar Helsinki.

Een zelfquarantaine van 14 dagen wordt aanbevolen (maar niet verplicht) voor mensen die uit andere landen naar Finland reizen.
Ik heb de tekst nog wat grondiger bestudeerd. De Finse regering heeft het over interne grenzen en over externe grenzen. Daarmee worden de EU-grenzen bedoeld. De buitengrenzen (externe grenzen) van de EU blijven gesloten tot minstens 14 juli (dat was al bekend en is een besluit van de EU als geheel). De interne grenzen zijn dus de grenzen tussen Finland en alle landen van de EU (en wellicht Schengen). Daarover wordt gezegd dat over twee weken de situatie opnieuw wordt beoordeeld.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » do 11 jun 2020, 18:08

En ondertussen is bekend geworden dat je je geld terug kunt halen bij KLM en Transavia als je vlucht vanwege corona is geannuleerd, zelfs als je al eerder een reisvoucher hebt gehad.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door jelger » do 11 jun 2020, 19:02

Coen Tunnel schreef: do 11 jun 2020, 16:00 Dan zou je dus via Estland kunnen reizen en vanaf daar met de boot naar Helsinki.
Of gewoon Travemünde - Helsinki. :yes:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » do 11 jun 2020, 19:04

jelger schreef: do 11 jun 2020, 19:02
Coen Tunnel schreef: do 11 jun 2020, 16:00 Dan zou je dus via Estland kunnen reizen en vanaf daar met de boot naar Helsinki.
Of gewoon Travemünde - Helsinki. :yes:
Die noemde ik dus specifiek niet, omdat de grenscontroles met Duitsland in stand blijven. Duitsland wordt ook als voorbeeld genoemd op de website van de Finse overheid.

Maar die veerdienst vaart natuurlijk wel gewoon, en de 14 dagen zelfquarantaine in Finland is slechts een aanbeveling.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door jelger » do 11 jun 2020, 19:06

:facepalm: overheen gekeken.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Jeff » do 11 jun 2020, 20:23

^^ Die Ferry overtocht (DE <-> FIN) is de duurste overtocht die ik kon vinden in Europa: 1200 a 1500 euro retour (2 personen, auto & hut ).
Daarnaast: Je zit 37! uur op een boot(enkele vaart), dus je moet je wel kunnen vermaken :shutup:

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door jelger » do 11 jun 2020, 20:37

Ja, die is nooit goedkoop geweest. Ik zou het niet erg vinden 37 uur (ik lees overigens 29 uur). Goed beschouwd is het twee nachten en een overdag er tussen. Dat is echt wel te doen en niet heel veel anders dan 24-uurs overtochten die ik in het verleden wel heb gedaan (Amsterdam - Gothenburg [bestaat niet meer], Igoumenitsa- Venetië)

Maar goed, blijkbaar heb je daar in dit geval niets aan. :lol:

Plaats reactie