[A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
[A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
De Van Brienenoordbrug gaat grootschalig gerenoveerd worden, waarbij beide boogoverspanningen vervangen gaan worden in de periode 2025-2027.
Er wordt eerst een compleet nieuwe boogbrug gebouwd, ingevaren en uitgewisseld. De uitgewisselde boogbrug wordt dan offsite gerenoveerd en daarna verwisseld voor de andere oude boogbrug. Zodoende zijn beide bogen nieuw. Ook wordt het beweegbare deel gedeeltelijk vervangen en de technische installaties.
Dit is volgens mij nog nooit eerder zo gedaan in Nederland (of Europa?)
Link
Er wordt eerst een compleet nieuwe boogbrug gebouwd, ingevaren en uitgewisseld. De uitgewisselde boogbrug wordt dan offsite gerenoveerd en daarna verwisseld voor de andere oude boogbrug. Zodoende zijn beide bogen nieuw. Ook wordt het beweegbare deel gedeeltelijk vervangen en de technische installaties.
Dit is volgens mij nog nooit eerder zo gedaan in Nederland (of Europa?)
Link
-
- Moderator
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Een kamerbrief: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... enoordbrug
Kamerbrief schreef:Geachte voorzitter,
In januari 2018 heb ik uw Kamer geïnformeerd over de grote opgave die er ligt om de bestaande infrastructuur te vernieuwen, verjongen en verduurzamen (Kamerstuk 29 385, nr.95). Veel infrastructuur stamt uit de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw en is toe aan een grondige opknapbeurt. Het is een omvangrijk pakket aan projecten dat de komende jaren wordt uitgevoerd. Een dergelijke operatie zal hinder voor het verkeer en de scheepvaart veroorzaken. Ik heb aangegeven een regionale aanpak te hanteren waarbij ik nauw samenwerk met de regionale overheden en het bedrijfsleven om de bereikbaarheid van de regio’s op peil te houden. De Van Brienenoordbrug is één van de projecten uit het Programma Vervanging en Renovatie.
Het project Van Brienenoordbrug bestaat in totaal uit drie delen: de westelijke boogbrug richting Dordrecht, de oostelijke boogbrug richting Den Haag en de beweegbare delen van de brug. De bruggen zijn nu en de komende jaren veilig te gebruiken. Wel moeten beide boogbruggen worden versterkt om schade aan de staalconstructie van de bruggen te voorkomen en de bruggen ook in de toekomst veilig te kunnen gebruiken. Ook de kleppen en het bewegingswerk van de oostelijke Van Brienenoordbrug moeten worden vervangen. Ten slotte moet er een nieuw systeem voor de bediening en besturing van beide bruggen worden geïnstalleerd. In de bijlage is een foto opgenomen van de brug met aanduiding van de verschillende onderdelen.
Renovatie
Allereerst is de mogelijkheid onderzocht om de beide bogen van de Van Brienenoordbrug te renoveren, omdat renovatie in veel gevallen een efficiënte aanpak is. In deze oorspronkelijke aanpak zou eerst de westelijke boogbrug worden gerenoveerd, dan de beweegbare delen en ten slotte de oostelijke boogbrug. Na renovatie zou de brug vervolgens weer 30 jaar mee kunnen gaan.
Bij de uitwerking van de aanpak van de westelijke boogbrug is gebleken dat er aan renovatie een aantal haken en ogen zit. Om versterkingswerkzaamheden veilig uit te voeren, terwijl het verkeer blijft doorrijden, zijn extra maatregelen nodig die forse verkeershinder veroorzaken. Aanwezigheid van zware metalen in de conservering op de brug maakt een veilige aanpak complex en zorgt ervoor dat de werkzaamheden relatief lang in beslag nemen. Tijdens de renovatie van de westboog zou er al met al anderhalf jaar lang forse hinder ontstaan voor het wegverkeer in beide richtingen. Ook zou de brug dan één tot anderhalf jaar maar zeer beperkt kunnen worden geopend voor de hoge scheepvaart (met een doorvaarthoogte hoger dan +/- 20 meter).
Voor de oostboog geldt bij renovatie een vergelijkbare mate van hinder voor het wegverkeer en de scheepvaart. Bovendien is uit onderzoek gebleken dat delen van de oostboog moeten worden aangepakt, die niet van binnenuit toegankelijk zijn waardoor renovatie in het verkeer tot onveilige situaties leidt voor de aannemer. Renovatie van de oostelijke boogbrug in het verkeer is daarmee niet mogelijk.
Vervanging
Daarom is een alternatieve aanpak voor de Van Brienenoordbrug ontwikkeld. In die alternatieve aanpak wordt de westelijke boogbrug vervangen door een nieuw te bouwen boogbrug met dezelfde functionaliteit. Deze nieuwe boogbrug wordt op de bestaande pijlers gelegd. De oude westelijke boogbrug wordt op een werf gerenoveerd. Het rijdek wordt vernieuwd en de conservering met daarin zware metalen kan onder gecontroleerde omstandigheden worden verwijderd. De vernieuwde brug kan daarna worden omgewisseld met de bestaande oostelijke boogbrug. Beide bogen zijn dan weer als nieuw.
De vervangingsoperatie van de bogen is technisch uitvoerbaar. Het omwisselen van elke boogbrug levert eveneens forse hinder op voor het wegverkeer en de scheepvaart. De verkeershinder kent echter een veel beperktere duur dan bij renovatie omdat de omwisseling uitgevoerd kan worden in de zomervakanties van 2025 (westboog), 2026 en 2027 (oostboog en beweegbare delen). De vervangingsvariant is per saldo doelmatiger dan renovatie in het verkeer, vanwege de beperkte hinder, een langere levensduur en een beter beheersbaar en veiliger werkproces. Gunstige bijkomstigheid is dat met de Blankenburgverbinding in 2024 een extra oeververbinding rond Rotterdam beschikbaar komt voordat de vervanging van de beide bogen start.
Beweegbare delen van de brug
De twee kleppen en het bewegingswerk van de oostelijke Van Brienenoordbrug moeten worden gerenoveerd. De bediening en besturing van het beweegbare deel van beide bruggen wordt vervangen door een nieuw systeem. De uitwerking van de aanpak van de beweegbare delen is minder ver gevorderd dan die van de bogen. De verkeershinder door de werkzaamheden is daarom nog niet precies aan te geven. Vooralsnog ga ik uit van circa 2 maanden hinder voor het wegverkeer in en rond de zomervakantie en 4-5 maanden voor de hoge scheepvaart (circa 50 doorvaarten).
Externe beoordeling
Omdat de vervanging van beide bogen van de Van Brienenoordbrug geen alledaagse klus is, heb ik externe experts van onder andere de Technische Universiteiten Eindhoven en Delft gevraagd de aanpak te beoordelen die Rijkswaterstaat heeft ontwikkeld. De experts hebben zich gericht op de vraag of de beide bogen veilig gebruikt kunnen worden tot aan vervanging van de bogen en of de risico’s die gepaard gaan met de vervangingsoperatie goed in beeld zijn gebracht. Op beide vragen hebben de experts een positief oordeel gegeven.
Regionaal draagvlak
De Van Brienenoordbrug maakt onderdeel uit van een omvangrijk pakket projecten in Zuid-Holland. Naast Rijkswaterstaat voeren ook de provincie Zuid-Holland en verschillende gemeenten werkzaamheden aan wegen en bruggen in de regio uit. Het is passen en meten om de planning van al deze werkzaamheden rond te krijgen op een zodanige manier dat het verkeer er zo min mogelijk hinder van ondervindt. De gemeenten Rotterdam en Capelle, het Havenbedrijf Rotterdam en de Metropoolregio hechten groot belang aan een goede bereikbaarheid van de regio tijdens de uitvoering van de werkzaamheden en staan daarom ook achter de voorgestelde aanpak.
Afweging
Alles overwegende ben ik tot de conclusie gekomen dat de vervangingsvariant voor de Van Brienenoordbrug een betere en doelmatiger aanpak biedt. Deze afweging baseer ik op de onderzoeksresultaten van beide boogbruggen, de analyse en aanpak van Rijkswaterstaat en de externe beoordeling hiervan. Vervanging van beide boogbruggen veroorzaakt significant minder langdurige verkeershinder dan renovatie, heeft minder impact op de planning van overige projecten van Rijk en regio en leidt niet tot verdere vertraging van andere projecten uit het VenR-programma. Bovendien is bij vervanging sprake van een langere levensduur en een beheerster en veiliger werkproces.
Financiën
De kosten voor de gehele aanpak van de Van Brienenoordbrug worden geraamd op € 380 – 600 miljoen. Omdat nog nader moet worden vastgesteld welke onderdelen van het beweegbare deel moeten worden vervangen is de bandbreedte nu nog relatief groot. Begin 2021 is de scope van het project nader uitgewerkt en kan de raming nauwkeuriger worden vastgesteld. De dekking van dit bedrag zal uit het gereserveerde Vervanging en Renovatiebudget (VenR, begrotingsartikel 12.02.04) plaatsvinden.
Planning
Dit jaar vindt de marktconsultatie plaats voor de aanpak van de Van Brienenoordbrug. Vervanging van de westelijke boogbrug is voorzien in de zomervakantie van 2025. Het omwisselen van de oostboog met de gerenoveerde westboog en renovatie van de beweegbare delen volgen dan in de zomervakanties van 2026 en 2027. De beste volgorde hiervan is nog niet helemaal uitgewerkt. De oostboog en de beweegbare delen kunnen mogelijk in de zomer van 2026 gecombineerd worden aangepakt. Dat zou de hinder op de weg en vaarweg verder beperken. De haalbaarheid hiervan wordt de komende tijd nader onderzocht.
-
- Forumbeheerder
Wow, dit is wel een enorme operatie! Het uitvaren en herplaatsen van de bogen gaat wel spectaculair worden.
De eerste vraag die wel in mij gelijk opkomt: de bogen zijn niet even breed. Wat voor gevolgen gaat dat hebben voor de constructie en de weg?
De eerste vraag die wel in mij gelijk opkomt: de bogen zijn niet even breed. Wat voor gevolgen gaat dat hebben voor de constructie en de weg?
-
- 2x3 autosnelweg
Mooi project. Wat ik nog mis is of er ook plannen zijn voor de oude boog die wordt weggehaald. Zou deze nog gerenoveerd en elders hergebruikt kunnen worden?
-
- autoweg
-
- 2x2 autosnelweg

-
- expressweg
In de brief stond aangegeven dat bepaalde delen van deze oude boog vervangen moet worden (zijn niet goed te versterken) en ik denk dat de verzwakking van deze boog op ongeveer dezelfde plekken zitten, als bij de bogen bij de Merwedebrug (A27). Om die reden denk ik dat de boog gesloopt gaat worden.
-
- 2x3 autosnelweg
Ben wel blij dat de Van Brienenoordbrug als dubbele boog in stand blijft en dat er niet voor een saaie kokerligger wordt gekozen als vervanging.
-
- expressweg
Een paar ambtenaren hebben al zitten rekenen hoe ze meer tol inkomsten kunnen genereren voor de A24.
Verder is Dordrecht <> Den Haag een aardig stukje omrijden via de A24.
----
Wordt er in de documenten nog gesproken over meer rijstroken of anders indelen van de rijstroken?
Juist omdat zowel lokale als doorgaand verkeer van de brug gebruik maakt en veel weefbewegingen zijn, slibt de doorstroming snel dicht.
Verder is Dordrecht <> Den Haag een aardig stukje omrijden via de A24.
----
Wordt er in de documenten nog gesproken over meer rijstroken of anders indelen van de rijstroken?
Juist omdat zowel lokale als doorgaand verkeer van de brug gebruik maakt en veel weefbewegingen zijn, slibt de doorstroming snel dicht.
-
- 2x3 autosnelweg

-
- Moderator
Je moet de Blankenburgtunnel zien als een ontlasting van de Beneluxtunnel, waarbij de Beneluxtunnel op zijn beurt weer omrijdend verkeer van de Van Brienenoordbrug kan opvangen.
Men lijkt te rekenen op een wisselperiode van ongeveer 2 maand / zomervakantie. Gedeeltelijk valt dit waarschijnlijk samen met de vervanging van één van de basculebruggen.
Bij een reguliere renovatie had de boog misschien wel 1,5 jaar buiten verkeer gesteld moeten worden, en dat dus twee keer achter elkaar. Dan had je 3 jaar een verkeersinfarct gehad in plaats van nu 2 maanden.
Men lijkt te rekenen op een wisselperiode van ongeveer 2 maand / zomervakantie. Gedeeltelijk valt dit waarschijnlijk samen met de vervanging van één van de basculebruggen.
Bij een reguliere renovatie had de boog misschien wel 1,5 jaar buiten verkeer gesteld moeten worden, en dat dus twee keer achter elkaar. Dan had je 3 jaar een verkeersinfarct gehad in plaats van nu 2 maanden.
-
- stadsweg
Ik hoop de technische installatie uitgebreid getest wordt.
Zou sneu zijn als regio Rotterdam naast Spijkenisser en Botlekbrug nog een tob brug krijgt...
Zou sneu zijn als regio Rotterdam naast Spijkenisser en Botlekbrug nog een tob brug krijgt...
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)
-
- Secretaris
Kijkt u even mee, Duitsland, hoe het ook kan? 

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- autoweg
Valt toch wel mee? Ok, het hangt er vanaf waar je moet zijn in Den Haag. Ik neem als alternatief wel eens de A20, Veilingroute, N211 naar huis i.p.v. A4, N211.
-
- autoweg
Dat valt wel mee, of beter gezegd tegen, Mark. De tweede boog, weet niet meer of het de Westboog of de Oostboog betrof, is toen ter tijd ook compleet ingevaren. Uitwisselen moet mijns inziens gewoon een appel eitje zijn. Heb in 1983 al het invaren van de spoorbrug over de Waal, met 235 meter ook geen kleine jongen, van nabij meegemaakt.
Hergebruik van de boog die overblijft lijkt mij op voorhand mogelijk mits men maar geen andere te hoge brug tegenkomt om de oude boog er heen te slepen.
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
Peter Schoeber uit Remmerden
-
- expressweg

Minder dan 1 uur varen en geen andere kunstwerken die in de "Weg" zitten
-
- autoweg
Interessant project
De nieuwe brug zullen ze niet zo smal maken als de oude... geen 100% kopie dus... maar natuurlijk wel zodanig dat hij past op de oude pijlers.
En de aansluitende rijstroken ietsje breder maken is maar een heel kleine aanpassing na het invaren

Je doelt waarschijnlijk op het feit dat de oude brug (oostboog) smaller is dan de tweede uit de jaren 90 (westboog).
De nieuwe brug zullen ze niet zo smal maken als de oude... geen 100% kopie dus... maar natuurlijk wel zodanig dat hij past op de oude pijlers.
En de aansluitende rijstroken ietsje breder maken is maar een heel kleine aanpassing na het invaren

-
- expressweg
Het kan natuurlijk zijn dat men de boog uit 1990 bij de renovatie compleet gaat aanpassen. Er zijn volgens mij bij beide bogen aparte problemen.
Bij de boog uit 1965 is volgens mij de algehele sterkte van de hoofddraagconstructie niet sterk genoeg om versterkt te worden, waardoor bepaalde delen compleet vervangen moet worden. In dat geval kun je net zo goed een compleet nieuwe boog gaan bouwen.
Bij de boog uit 1990 is het rijdek niet sterk genoeg om de piekbelasting van het vrachtverkeer aan te kunnen, waardoor hier ook aanpassing noodzakelijk zijn.
Volgens mij gaat men het volgende (hopelijk en mogelijk) doen:
De nieuwe boog wordt kwa sterkte aan de nieuwste eisen aangepast en het rijdek krijgt een soortgelijk ontwerp als het rijdek van de Oversteek (brug) bij Nijmegen. Deze brug is van een rijdek voorzien dat optimaal ontworpen is om de voordelen van staal en beton te combineren.
De bestaande boog uit 1990 wordt volgens mij van een compleet nieuw rijdek voorzien en waarschijnlijk 3 meter versmald, zodat deze op de plek van de oude boog geplaatst kan worden. De oude boog kan gesloopt worden.
Bij de boog uit 1965 is volgens mij de algehele sterkte van de hoofddraagconstructie niet sterk genoeg om versterkt te worden, waardoor bepaalde delen compleet vervangen moet worden. In dat geval kun je net zo goed een compleet nieuwe boog gaan bouwen.
Bij de boog uit 1990 is het rijdek niet sterk genoeg om de piekbelasting van het vrachtverkeer aan te kunnen, waardoor hier ook aanpassing noodzakelijk zijn.
Volgens mij gaat men het volgende (hopelijk en mogelijk) doen:
De nieuwe boog wordt kwa sterkte aan de nieuwste eisen aangepast en het rijdek krijgt een soortgelijk ontwerp als het rijdek van de Oversteek (brug) bij Nijmegen. Deze brug is van een rijdek voorzien dat optimaal ontworpen is om de voordelen van staal en beton te combineren.
De bestaande boog uit 1990 wordt volgens mij van een compleet nieuw rijdek voorzien en waarschijnlijk 3 meter versmald, zodat deze op de plek van de oude boog geplaatst kan worden. De oude boog kan gesloopt worden.
-
- 2x2 autosnelweg
Wat zijn eigenlijk de exacte breedtes van beide bruggen?
Wegenwiki geeft geen breedtes.
Wikipedia vermeldt "2 x 28 m", echter in de tekst staat "De tweede (westelijke) boog is iets breder dan de oude"
Een verschil van 3 meter, zoals Rogier hier aangeeft, lijkt me op basis hiervan wel erg groot.
Daarbij is in de praktijk de oostelijke brug momenteel breder doordat hier aan de buitenkant nog het fietspad tegenaan geplakt zit.
Wikipedia vermeldt "2 x 28 m", echter in de tekst staat "De tweede (westelijke) boog is iets breder dan de oude"
Een verschil van 3 meter, zoals Rogier hier aangeeft, lijkt me op basis hiervan wel erg groot.
Daarbij is in de praktijk de oostelijke brug momenteel breder doordat hier aan de buitenkant nog het fietspad tegenaan geplakt zit.
-
- 2x2 autosnelweg
Is 600 miljoen euro niet belachelijk veel geld voor de renovatie / vervanging van een (deel van een) brug? 

-
- dorpsstraat
Schelpenpaadje schreef: ↑wo 10 jun 2020, 10:54 Wat zijn eigenlijk de exacte breedtes van beide bruggen?
In Google Maps gemeten is de westelijke boog 27,7m breed en de oostelijke boog 24,8m. Beide bogen bieden ruimte aan 2x3 rijstroken. Het fietspad zit buiten de oostelijke boog.
In het DTB is het mogelijk om nog nauwkeuriger te meten.
-
- dorpsstraat
Nee, dat kan niet, aangezien de aanbruggen aan de noord- en zuidzijde dezelfde breedtes hebben.
-
- expressweg
Je bouwt er in ieder geval geen A38 naar Krimpen meeSeat Ibiza schreef: ↑wo 10 jun 2020, 11:39 Is 600 miljoen euro niet belachelijk veel geld voor de renovatie / vervanging van een (deel van een) brug?![]()

-
- stadsweg
De Lokale partIj Nissewaard zou graag zien de oude boog ipv gesloopt (als datbedoeling is) naar de gmeente Nissewaard gaat voor extra oeververbinding. Nissewaard is de fusie van Bernisse en Spijkenisse, de laatste woonkern is hard toe aan extra verbinding, de voorkeur is van het eiland Voorne over het Hartelkanaal naar de A15, paralel aan de Hartelbrug.
En hergebruik is Spijkenisse al heel lang bekend mee in vorm van de Spijkenissebrug, welke groot deel onderdelen van de oude Moerdijkbrug bevat
Bron https://www.rijnmond.nl/nieuws/196263/ ... -te-liggen
En hergebruik is Spijkenisse al heel lang bekend mee in vorm van de Spijkenissebrug, welke groot deel onderdelen van de oude Moerdijkbrug bevat
Bron https://www.rijnmond.nl/nieuws/196263/ ... -te-liggen
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)
-
- expressweg
Owh gosh
Helaas komt de suggestie ook nog z'on beetje van de grootste lokale partij.
1 meevaller wel: De wethouder die verantwoordelijk is voor het lokale verkeersbeleid kon geen deuk in een pakje boter slaan bij het ministerie toen de (nieuwe) Botlekbrug storing-op-storing stapelde. Paar kamervraagjes als bonus, met antwoorden waarvan duidelijk bleek dat niemand een euro extra wou uitgeven en de kous was af
Bij de volgende gemeenteraadsverkiezing: 2 Partijen die heel "stoer" met een schep in de hand bij de Oude Maas staan, plechtig beloven iets aan te leggen en 4 jaar later gebeurt de hele PR-ronde opnieuw.
Durf ik rustig een paar taarten op in te zetten.

Helaas komt de suggestie ook nog z'on beetje van de grootste lokale partij.
1 meevaller wel: De wethouder die verantwoordelijk is voor het lokale verkeersbeleid kon geen deuk in een pakje boter slaan bij het ministerie toen de (nieuwe) Botlekbrug storing-op-storing stapelde. Paar kamervraagjes als bonus, met antwoorden waarvan duidelijk bleek dat niemand een euro extra wou uitgeven en de kous was af

Bij de volgende gemeenteraadsverkiezing: 2 Partijen die heel "stoer" met een schep in de hand bij de Oude Maas staan, plechtig beloven iets aan te leggen en 4 jaar later gebeurt de hele PR-ronde opnieuw.
Durf ik rustig een paar taarten op in te zetten.
-
- Forumbeheerder

En dan nu proberen mee te liften met een afdankertje uit 1965 waarvan je je kunt afvragen wat de conditie ervan is...

-
- autoweg
Klopt het dat het wegdek van de oude Brienenoordbrug (dus dat wat vervangen is met de oudste boogbrug) in de A27 bij Hank is beland destijds?
(schreef iemand in een draadje op een ander forum).
(schreef iemand in een draadje op een ander forum).
-
- 4x3 autosnelweg
Zegt mij niets. Misschien is daar iemand in de war met de oude Moerdijkbrug, waarvan een deel is hergebruikt bij Hank. Het andere deel is de Spijkenisserbrug geworden.
-
- autoweg
Die Spijkenisserbrug kwam me al zo bekend voor.
Nooit geweten.