[A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Als Spijkenisse haar bereikbaarheid wil verbeteren zonder nieuwe oeververbindingen aan te leggen, dan had Spijkenisse gewoon al vele jaren geleden een bouwstop moeten afkondigen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg
Het vervangen van de Moerdijkbruggen was nog van ver voor je tijd Chrysa. Weet nog dat als je over de brug reed deze "golfde" omdat de doorvaart hoogte omhoog moest en de oude brugdelen daarvoor zijn opgevijzeld.
Ben er regelmatig, als klein jochie, over gekomen toen mijn ouders met ons als gezin naar 's Gravendeel gingen, inclusief het pontje bij Dordt, toen mijn oom en tante daar woonde.
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
-
- autoweg
Voor 1965 was er volgens mij geen Brienenoordbrug. Oversteken in Rotterdam ging toen over de Willemsbrug of door de Maastunnel.
-
- autoweg
Waarschijnlijk niet herkend van de oorspronkelijke Moerdijkbrug maar van de Keizersveerbrug. Geen tijdreizen noodzakelijk.PeterSchoeber schreef: ↑vr 12 jun 2020, 8:40Het vervangen van de Moerdijkbruggen was nog van ver voor je tijd Chrysa. Weet nog dat als je over de brug reed deze "golfde" omdat de doorvaart hoogte omhoog moest en de oude brugdelen daarvoor zijn opgevijzeld.
Ben er regelmatig, als klein jochie, over gekomen toen mijn ouders met ons als gezin naar 's Gravendeel gingen, inclusief het pontje bij Dordt, toen mijn oom en tante daar woonde.
-
- autoweg
Herkend van de jeugdfoto's van mijn vader en het monument dat ernaast staat. 
Het verhaal hier in de streek gaat ook dat er een deel van de oude Moerdijkbrug naar Suriname is gegaan. Deze kan ik op Google maps echter nergens terugvinden. Iemand die weet of dat verhaal überhaupt klopt?

Het verhaal hier in de streek gaat ook dat er een deel van de oude Moerdijkbrug naar Suriname is gegaan. Deze kan ik op Google maps echter nergens terugvinden. Iemand die weet of dat verhaal überhaupt klopt?
-
- 4x3 autosnelweg
Het monument is toch ook neergezet bij opening van de nieuwe (huidige) brug in 1978?
-
- 2x5 autosnelweg
Delen van de oude Moerdijkbrug zijn naar Keizersveer gegaan. De oude Keizersveerbrug zou naar Suriname gaan, maar dat schijnt uiteindelijk nooit gebeurd te zijn.
-
- Moderator
Er schijnen meerdere verhalen te zijn;
* delen Moerdijkbrug zijn naar Suriname gegegaan
* delen oude Keizersveerbrug zijn naar Suriname gegaan
* oude Keizersveerbrug zou naar Suriname gaan, maar is uiteindelijk niet doorgegaan.
Suriname heeft maar een paar vaste bruggen dus dat zou wel snel vast te stellen moeten zijn of de brug werkelijk daarheen verscheept is of niet.
-
- dorpsstraat
Zie de reactie op het onderwerp: https://www.bhic.nl/ontdekken/verhalen/ ... eizersveerChrysa schreef: ↑vr 12 jun 2020, 12:37 Herkend van de jeugdfoto's van mijn vader en het monument dat ernaast staat.
-
- 2x3 autosnelweg
Deze misschien?Chris schreef: ↑vr 12 jun 2020, 12:51Er schijnen meerdere verhalen te zijn;
* delen Moerdijkbrug zijn naar Suriname gegegaan
* delen oude Keizersveerbrug zijn naar Suriname gegaan
* oude Keizersveerbrug zou naar Suriname gaan, maar is uiteindelijk niet doorgegaan.
Suriname heeft maar een paar vaste bruggen dus dat zou wel snel vast te stellen moeten zijn of de brug werkelijk daarheen verscheept is of niet.
https://www.google.nl/maps/@5.830518,-5 ... 456!8i2592
https://www.google.nl/maps/@5.8292708,- ... 540!8i1345
Keizersveerbrug ter vergelijking

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- Moderator
Nee dat is 'm niet. Die Surinaamse brug heeft een vakwerk van 4 elementen in de boog, de oude Keizersveerbrug was langer.
-
- 2x3 autosnelweg
Hmmja, goed punt.
Dan kan ik hem niet vinden, de enige andere ietwat relevante brug die ik kon vinden via GEarth is opgeleverd in 2014 en lijkt vanaf de grond al helemaal niet op de oude Keizersveerbrug.
Dan kan ik hem niet vinden, de enige andere ietwat relevante brug die ik kon vinden via GEarth is opgeleverd in 2014 en lijkt vanaf de grond al helemaal niet op de oude Keizersveerbrug.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
-
- autoweg
Als ik mij niet heel sterk vergis, en dat doe ik op dit vlak slechts zelden, dan zijn zes van de tien overspanningen van de Moerdijkbrug naar Keizersveer gegaan waarbij ze twee aan twee langs elkaar zijn gelegd. De overige vier delen zijn naar Spijkenisse gegaan waarbij de twee middelste delen hefbaar zijn gemaakt.
De oude Spijkernisserbrug is gesloopt terwijl het idd in de bedoeling lang om de oude brug uit Keizersveer naar Suriname te verschepen. Uiteindelijk is dat vanwege het ontbreken van de nodige financiën niet door gegaan. Technisch moet het gekund hebben.
De oude Spijkernisserbrug is gesloopt terwijl het idd in de bedoeling lang om de oude brug uit Keizersveer naar Suriname te verschepen. Uiteindelijk is dat vanwege het ontbreken van de nodige financiën niet door gegaan. Technisch moet het gekund hebben.
Met vriendelijke groet,
-
- autoweg

https://www.google.nl/maps/@51.7195434, ... a=!3m1!1e3
https://www.google.nl/maps/@51.8595379, ... a=!3m1!1e3
-
- stadsweg
Mooi hoe een onderwerp kan verschuiven.
Gaaf te lezen, bedankt voor de verschoven draad info
Gaaf te lezen, bedankt voor de verschoven draad info

toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)
-
- Wegnummerfotograaf

wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- autoweg
Toevallig kwam ik nog een flimpje over het plaatsen van de 2e van Brienenoordbrug tegen. https://www.youtube.com/watch?v=sSelnNnco5s voor het filmpje. Veel kijkplezier.
Met vriendelijke groet,
-
- stadsweg
Overigens zijn de middelste 2 oude moerdijkbrugdelen bij Keizersveer ingekort. Maar dit terzijde...PeterSchoeber schreef: ↑vr 12 jun 2020, 16:11 Als ik mij niet heel sterk vergis, en dat doe ik op dit vlak slechts zelden, dan zijn zes van de tien overspanningen van de Moerdijkbrug naar Keizersveer gegaan waarbij ze twee aan twee langs elkaar zijn gelegd...
-
- stadsweg
Dat zou ook de oude Heusdense brug kunnen zijn, die is volgens mij wel naar Suriname verscheept.
-
- Moderator
Toevallig heb ik recentelijk over de Heusdensebrug wat opgezocht op Delpher. De Heusdensebrug is inderdaad gekocht door Suriname voor een symbolisch bedrag, maar uiteindelijk is de brug nooit naar Suriname verscheept omdat men de transportkosten niet kon betalen. De brug is later gesloopt op de werf in Kinderdijk.
https://www.wegenwiki.nl/Heusdensebrug
https://www.wegenwiki.nl/Heusdensebrug
-
- stadsweg
-
- Moderator
Een kamerbrief met updates: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... enoordbrug
Het project wordt een jaar later uitgevoerd:
In juni 2020 is aan uw Kamer gemeld dat vervanging van de westelijke boogbrug is voorzien in de zomervakantie van 2025. Het omwisselen van de oostboog met de gerenoveerde westboog en de renovatie van de beweegbare delen zou dan plaatsvinden in en rond de zomervakanties van 2026 en 2027. Ik heb daarbij aangegeven dat de haalbaarheid hiervan nog zou worden onderzocht.
In de nieuwe planning is de vervanging van de westelijke boogbrug gepland in en rond de zomer van 2026, de beweegbare delen in en rond de zomer van 2027 en de oostboog in en rond de zomer van 2028. De zomer van 2025 wordt beschikbaar gehouden voor voorbereidende werkzaamheden. De zomer van 2029 wordt aangehouden als reserveperiode.
Onderhoud tot aan de vervanging:
Op grond van herberekeningen, de eerder uitgevoerde second opinion en expert judgement, is er geen aanleiding om te veronderstellen dat er voorafgaand aan de uitwisselingen een gebruiksbeperking noodzakelijk is. Indien nodig worden op een beheerste manier (nachtelijke) reparaties uitgevoerd.
En het gaat veel geld kosten:
In mijn eerdere brief van juni 2020 heb ik indicatief een bandbreedte voor de raming aangegeven van € 380 - 600 mln. De huidige raming ligt aan de bovenkant van deze bandbreedte.
Het project wordt een jaar later uitgevoerd:
In juni 2020 is aan uw Kamer gemeld dat vervanging van de westelijke boogbrug is voorzien in de zomervakantie van 2025. Het omwisselen van de oostboog met de gerenoveerde westboog en de renovatie van de beweegbare delen zou dan plaatsvinden in en rond de zomervakanties van 2026 en 2027. Ik heb daarbij aangegeven dat de haalbaarheid hiervan nog zou worden onderzocht.
In de nieuwe planning is de vervanging van de westelijke boogbrug gepland in en rond de zomer van 2026, de beweegbare delen in en rond de zomer van 2027 en de oostboog in en rond de zomer van 2028. De zomer van 2025 wordt beschikbaar gehouden voor voorbereidende werkzaamheden. De zomer van 2029 wordt aangehouden als reserveperiode.
Onderhoud tot aan de vervanging:
Op grond van herberekeningen, de eerder uitgevoerde second opinion en expert judgement, is er geen aanleiding om te veronderstellen dat er voorafgaand aan de uitwisselingen een gebruiksbeperking noodzakelijk is. Indien nodig worden op een beheerste manier (nachtelijke) reparaties uitgevoerd.
En het gaat veel geld kosten:
In mijn eerdere brief van juni 2020 heb ik indicatief een bandbreedte voor de raming aangegeven van € 380 - 600 mln. De huidige raming ligt aan de bovenkant van deze bandbreedte.
-
- 2x5 autosnelweg
Gelukkig maar dat er geen beperkingen op de brug hoeven te worden ingesteld. Anders blijven er maar oeververbindingen over voor exceptioneel transport.
Wat een geld trouwens voor een vervanging.
Wat een geld trouwens voor een vervanging.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- autoweg

-
- autoweg
-
- autoweg

Zorgvuldig de bouten vast houden in de brug lijkt mij ook verstandig.

https://www.rijnmond.nl/nieuws/1280638/ ... rdbrug-A16Meerdere vrachtwagens hebben dinsdagochtend lekke banden opgelopen op de Van Brienenoordbrug (A16). Een bout op het brugdek, op de speciale baan voor vrachtwagens, stak enkele centimeters uit.
De rechterrijstrook op de hoofdrijbaan en de parallelbaan waren dinsdagochtend dicht richting het Terbregseplein. Dat zorgde voor vertraging. (..)
-
- Moderator
Re: [A016][N210] HBAC - Herontwerp Brienenoord en Algeracorridor
AD.nl, 13-5-2022De Van Brienenoordbrug krijgt een nieuw kleurtje: niet gebroken wit, maar staalblauwgrijs. Deze ‘typische ingenieurskleur’ past beter bij dit pronkstuk van civiele techniek, aldus Rijkswaterstaat. De Rotterdamse welstandscommissie is nog niet overtuigd.
Alles beter dan die huidige afwerking in dat moderne cortenstaal. Of is het toch gewoon armoedige roest

Kom op zeg,Het voorstel werd deze week besproken in de Rotterdamse welstandscommissie, die de esthetiek van bouwprojecten toetst. Dit gezelschap is nog niet overtuigd. Het ontbreekt volgens hen aan een goede onderbouwing van deze kleurkeuze. Rijkswaterstaat moet daarom een ‘historische kleurenstudie’ laten uitvoeren en verschillende voorbeelden naast elkaar leggen.

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x3 autosnelweg
Elke verfwinkel heeft monsters met voorbeeld kleuren. Eentje uitkiezen, digitaal bekijken hoe de brug er in die kleur, bijvoorbeeld geel, uit zou komen te zien en voila. 

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- stadsweg
-
- 2x4 autosnelweg
En later wordt dan geklaagd over kostenoverschrijdingen tijdens de planfase....