Vreemde redenering met een vergelijking die kant noch wal raakt.Wijkhoven schreef: ↑ma 18 mei 2020, 19:33Het is ook geen restaurant dat het moet hebben van de leuke uitstraling. In geval van nood volstaat het wel lijkt mij.Wouter N14 schreef: ↑za 25 apr 2020, 15:131:09 Die pechhaven met schots en scheef liggende stalen rijplaten nodigt niet echt uit om in een noodgeval in te duiken![]()
[A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x5 autosnelweg
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie
Atlantis • forum voor geofictie
-
- zandpaadje
Bedankt, hier kan ik wat mee!

-
- 2x2 autosnelweg
Ik zou de aannemer niet willen zijn wanneer een auto die gebruik moet maken van die pechhaven plots om z'n as tolt omdat die platen bijvoorbeeld door regen spekglad zijn geworden.Wijkhoven schreef: ↑ma 18 mei 2020, 19:42Ook tijdens een fasering? Dat vind ik wel wat streng.Attietattie schreef: ↑ma 18 mei 2020, 19:41Volgens mij dient zo'n ding in hetzelfde verhardingstype te zijn als de rijbaan.
-
- autoweg
Wellicht rij je dan iets te hard die pechhaven op ;-)
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.
-
- Moderator

In een noodsituatie, bv. een technisch mankement, wil ik zo snel mogelijk een veilige stopplaats bereiken en zo laat mogelijk afremmen. Dan heb ik geen behoefte aan rekening houden met wegschietende of opspringende rijplaten.
-
- Moderator
Weer een ernstig ongeluk op de Ketelbrug, een camper knalde zo te zien met behoorlijke snelheid op een vrachtauto: https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... -ketelbrug
Ideeën om dit veiliger te maken? De filewaarschuwing begint al 3 kilometer voor de brug met matrix bermborden (aan beide kanten). Er zijn geen portalen, behalve direct voor de afsluitbomen.
Ik heb de indruk dat de meeste van deze ongevallen richting noorden gebeuren en dan ook veelal vlak voor de brug. Ondanks dat je dan al heel wat filewaarschuwingen hebt gehad wordt men toch verrast door stilstaand verkeer.
Ideeën om dit veiliger te maken? De filewaarschuwing begint al 3 kilometer voor de brug met matrix bermborden (aan beide kanten). Er zijn geen portalen, behalve direct voor de afsluitbomen.
Ik heb de indruk dat de meeste van deze ongevallen richting noorden gebeuren en dan ook veelal vlak voor de brug. Ondanks dat je dan al heel wat filewaarschuwingen hebt gehad wordt men toch verrast door stilstaand verkeer.
-
- autoweg
Als ik de Google Streetview beelden van juli 2019 gebruik, zie ik de volgende suggesties:
- VMS is hier wel erg magertjes uitgevoerd, portalen neer zetten (met matrixborden) en eventueel extra flashers (2 lampen: onder-boven ) gebruiken
- Opruwen van de wegverharding / nieuwe toplaag ("regulier onderhoud")
- VMS is hier wel erg magertjes uitgevoerd, portalen neer zetten (met matrixborden) en eventueel extra flashers (2 lampen: onder-boven ) gebruiken
-
- 2x5 autosnelweg
Misschien heeft het er ook mee te maken dat je na Almere eigenlijk nauwelijks een gevarieerde omgeving hebt. Het is vrij monotoon.
Vanaf Emmeloord ben je net door een knooppunt gereden en heb je er daardoor meer je aandacht bij.
Minimaal vereist lijkt mij inderdaad ook matrixborden op portalen. Dat is toch altijd wat duidelijker dan naast de weg.
Vanaf Emmeloord ben je net door een knooppunt gereden en heb je er daardoor meer je aandacht bij.
Minimaal vereist lijkt mij inderdaad ook matrixborden op portalen. Dat is toch altijd wat duidelijker dan naast de weg.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x4 autosnelweg
Emmeloord - Ketelbrug is nog best een stukje hoor.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- 2x5 autosnelweg
Dat weet ik, maar het is wel een locatie waar je van het gas af moet en je weer alert door wordt. Dat blijf je dan wel de komende 10 minuten.
De andere kant op rij je toch al gauw 30 minuten zonder dat je van het gas af moet of een moeilijke beslissing moet maken.
Polderblindheid noem ik dit, in optima forma.
De andere kant op rij je toch al gauw 30 minuten zonder dat je van het gas af moet of een moeilijke beslissing moet maken.
Polderblindheid noem ik dit, in optima forma.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- 2x5 autosnelweg
Het gaat allemaal om mindset.
Er is een categorie die denkt: "Gisteren stond er geen file, eergisteren stond er geen file, vorige week stond er geen file, dus dan zal er vandaag ook wel geen file staan". Die rijden op de automatische piloot en die zijn altijd te laat bij afwijkingen.
En dan heb je nog een categorie die op 900 meter een bord
tegenkomt. Als het bord al gezien wordt (mensen zijn regelmatig met andere dingen bezig), dan komt de gemiddelde automobilist niet verder dan 'er komt een brug aan', terwijl de gedachte zou moeten zijn 'er komt een brug aan, wellicht staat die open en ik moet extra opletten'. Die extra stap wordt vaak niet gezet en met een beetje pech krijg je dan dit soort onnodige ongevallen.
En dan kan je wel weer heel veel fysieke maatregelen gaan bedenken, maar er staan al meerdere borden
en er staan al meerdere voorseinen. Hoeveel maatregelen je ook neemt, zolang dit soort leeghoofden achter het stuur plaatsnemen, houd je dit soort ongevallen.
Er is een categorie die denkt: "Gisteren stond er geen file, eergisteren stond er geen file, vorige week stond er geen file, dus dan zal er vandaag ook wel geen file staan". Die rijden op de automatische piloot en die zijn altijd te laat bij afwijkingen.
En dan heb je nog een categorie die op 900 meter een bord

En dan kan je wel weer heel veel fysieke maatregelen gaan bedenken, maar er staan al meerdere borden

-
- Wegnummerfotograaf
Vanaf Urk zie je de brug kilometers ver al liggen. Vanaf Lelystad zit hij verborgen in een bocht achter een viaduct.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 2x5 autosnelweg
Nou nou, heb je iets verkeerds gegeten of zo, om zo een post hier neer te pennenboe! schreef: ↑vr 12 jun 2020, 18:16Het gaat allemaal om mindset.
...
En dan kan je wel weer heel veel fysieke maatregelen gaan bedenken, maar er staan al meerdere bordenen er staan al meerdere voorseinen. Hoeveel maatregelen je ook neemt, zolang dit soort leeghoofden achter het stuur plaatsnemen, houd je dit soort ongevallen.

-
- 4x4 autosnelweg
Valt toch best mee? Helaas zit er een behoorlijke kern van waarheid in.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
-
- Forumbeheerder
Wat bij de Ketelbrug nogal vreemd is, is dat er vroeger (zichtbaar op SV-beelden van 2009) wel 1 portaal over en vervolgens een serie laaggeplaatste uitgebreide signaalgevers langs de A6 stonden. Die zijn ergens tussen 2009 en 2014 verwijderd en vervangen door een setje VWS'en.Jeff schreef: ↑vr 12 jun 2020, 16:25Als ik de Google Streetview beelden van juli 2019 gebruik, zie ik de volgende suggesties:
-
- 2x5 autosnelweg
Het blijft nogal aanmatigend en badinerend overkomen op mij. Maar een ieder mag posten zoals hij wil

-
- 2x5 autosnelweg

-
- autoweg
Is wel een feit helaas...
Dat zijn vaak ook de klappers die op een grote lichtgevende pijl tuffen... Of een wagen van RWS... Wat doet die hier nu ineens...
Als je gewoon voor uitkijkt, naar de borden langs de weg en naar het andere verkeer, dan is een Ketelbrug opening in mijn optiek niet te missen...
Enige wat ik kan bedenken is dat ze dicht op de vrachtwagen reden, waardoor ze aankondigingen gemist hebben.
In dit geval ook, dit is vlak voor de brug, hebben ze mogelijk 3 momenten gemist en hadden ze de 4e kunnen zien in mijn optiek:
- 900 meter voor de brug, voor de bocht/viaduct ook, aan weerszijden A6, op de invoeger vanaf Swifterbant (beide zijden, hier nog 2 stroken)
- 600 meter voor de brug, aan weerszijden A6, op de invoeger vanaf Swifterbant (alleen rechts)
- 300 meter voor de brug aan weerszijden A6
- En die rode van de brug zelf iets verderop boven beide rijstroken (die van de parallelbaan zijn ook te zien)
En de voorwaarschuwing gaan al ruim van tevoren aan, al moet ik wel zeggen, als ik mijn eigen archief met een beroerde dashcam duik, dan zie je de 300 meter aangaan, en sta ik vervolgens al voor het rode. Maar volgens mij is die procedure later nog verlengd (dit filmpje komt uit 2013)...
Link
Dat zijn vaak ook de klappers die op een grote lichtgevende pijl tuffen... Of een wagen van RWS... Wat doet die hier nu ineens...
Als je gewoon voor uitkijkt, naar de borden langs de weg en naar het andere verkeer, dan is een Ketelbrug opening in mijn optiek niet te missen...
Enige wat ik kan bedenken is dat ze dicht op de vrachtwagen reden, waardoor ze aankondigingen gemist hebben.
In dit geval ook, dit is vlak voor de brug, hebben ze mogelijk 3 momenten gemist en hadden ze de 4e kunnen zien in mijn optiek:
- 900 meter voor de brug, voor de bocht/viaduct ook, aan weerszijden A6, op de invoeger vanaf Swifterbant (beide zijden, hier nog 2 stroken)
- 600 meter voor de brug, aan weerszijden A6, op de invoeger vanaf Swifterbant (alleen rechts)
- 300 meter voor de brug aan weerszijden A6
- En die rode van de brug zelf iets verderop boven beide rijstroken (die van de parallelbaan zijn ook te zien)
En de voorwaarschuwing gaan al ruim van tevoren aan, al moet ik wel zeggen, als ik mijn eigen archief met een beroerde dashcam duik, dan zie je de 300 meter aangaan, en sta ik vervolgens al voor het rode. Maar volgens mij is die procedure later nog verlengd (dit filmpje komt uit 2013)...
Link
-
- Wegnummerfotograaf
Volgens mij heb jij gewoon zin om "nou nou" te schrijven.

https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.
--Harry.
-
- Moderator
Wat ook gezien dit ongeval een rol speelt: er rijdt veel vakantieverkeer. Die hebben er vaak al een lange reis op zitten en dan verslapt de concentratie, dat is een bekend gegeven. Bovendien is voor buitenlands verkeer een beweegbare brug in een autosnelweg een rariteit, dus die kunnen dan niet het plaatje maken van aankondiging brug > mogelijke stremming > filerisico > actie!, ook aansluitend bij Boe!.
-
- 4x5 autosnelweg
Waarschijnlijk is het ongeluk gebeurd bij dezelfde brugopening waar ik ook voor moest wachten in omgekeerde rijrichting. Er waren nog geen hulpdiensten namelijk (die kwamen rap aangesneld); maar de camper zag er inderdaad beroerd uit.
te combineren en al met een afstandsindicatie van 5 kilometer. Het zal niet alles schelen, maar beweegbare bruggen in het snelwegennetwerk zijn buiten Nederland bijzonder zeldzaam.

Op de A 7 die ik gisteravond de andere kant op reed staan een hoop borden met 'file mogelijk', vanwege werkzaamheden rondom de Afsluitdijk. Het is misschien een goed idee om op wegen waar veel toeristen op rijdenWat ook gezien dit ongeval een rol speelt: er rijdt veel vakantieverkeer. Die hebben er vaak al een lange reis op zitten en dan verslapt de concentratie, dat is een bekend gegeven. Bovendien is voor buitenlands verkeer een beweegbare brug in een autosnelweg een rariteit, dus die kunnen dan niet het plaatje maken van aankondiging brug > mogelijke stremming > filerisico > actie!, ook aansluitend bij Boe!.

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- expressweg
Bij de Ketelbrug is een verschil tussen aanrijden vanaf zuidelijke en noordelijke richting dat je aan de zuidkant voorafgaand aan de brug om een dijklichaam en onder een viaduct door rijdt.
De brug zelf, eventueel stilstaand/langzaamrijdend verkeer en ook de invoeger vanaf Swifterband zie je daardoor pas laat. Dit zal niet bij elk ongeluk meespelen maar maakt de kans op klappers wel groter.
De noodzaak voor borden en signalering lijkt ook mij intussen wel aangetoond.
De brug zelf, eventueel stilstaand/langzaamrijdend verkeer en ook de invoeger vanaf Swifterband zie je daardoor pas laat. Dit zal niet bij elk ongeluk meespelen maar maakt de kans op klappers wel groter.
De noodzaak voor borden en signalering lijkt ook mij intussen wel aangetoond.
-
- Wegnummerfotograaf
Ofwel, zoals ik eergisteren schreef:Schelpenpaadje schreef: ↑zo 14 jun 2020, 20:01Bij de Ketelbrug is een verschil tussen aanrijden vanaf zuidelijke en noordelijke richting dat je aan de zuidkant voorafgaand aan de brug om een dijklichaam en onder een viaduct door rijdt.
--Harry.
--Harry.
-
- autoweg
-
- Moderator
De bruggen van de A6 over de Lepelaartocht ten zuiden van Lelystad. Dit is vlakbij het wegrestaurant Hajé. Je kan hier van de Lage Vaart naar de Reigerplas varen, een best wel mooie (en volgens mij onbekende) recreatieplas.

A6 brug Lepelaartocht Lelystad 01 by European Roads, on Flickr

A6 brug Lepelaartocht Lelystad 02 by European Roads, on Flickr

A6 brug Lepelaartocht Lelystad 04 by European Roads, on Flickr

A6 brug Lepelaartocht Lelystad 01 by European Roads, on Flickr

A6 brug Lepelaartocht Lelystad 02 by European Roads, on Flickr

A6 brug Lepelaartocht Lelystad 04 by European Roads, on Flickr
-
- expressweg

Weinig plekken in Nederland waar je vanaf een VZP lopend en/of fietsend meteen toegang tot het OWN hebt. Het is de moeite waard. De andere kant op sta je ook zo aan de rand van de Oostvaardersplassen.
-
- expressweg
Een aquaduct in de A6 onder de Skarster Rien bij Scharsterbrug verdwijnt steeds verder uit beeld: https://www.lc.nl/friesland/Aquaduct-Va ... 67922.html
Terwijl de staatssecretaris geen noodzaak ziet en het te duur vindt (in het verleden was er geld gereserveerd) staan er wel nieuwe infraprojecten op haar radar, zoals een spoortunnel onder het Van Harinxmakanaal bij Leeuwarden.
Terwijl de staatssecretaris geen noodzaak ziet en het te duur vindt (in het verleden was er geld gereserveerd) staan er wel nieuwe infraprojecten op haar radar, zoals een spoortunnel onder het Van Harinxmakanaal bij Leeuwarden.
-
- 4x5 autosnelweg
Het Van Harinxmakanaal is ook nog van belang voor de beroepsvaart. De tijdvensters waar de brug geopend kan worden zullen kleiner worden als er meer treinen komen te rijden. Blijkbaar is de politiek vatbaar voor dat soort lobby's...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x2 autosnelweg
En dat terwijl in Friesland al talloze beweegbare bruggen hebben moeten plaatsmaken voor aquaducten. Waarvan een deel ook nog in N-genummerde karrensporen.