Signalisatie en bebording bij spoorwegovergangen

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Signalisatie en bebording bij spoorwegovergangen

Bericht door Rene » vr 09 mei 2014, 22:03

Lijkt een beetje op dat riedeltje wat je op Duitse stations nog wel eens wilt horen:
Am Gleis ... bitte Einsteigen. Türen schließen selbsttätig. Vorsicht bei der Abfahrt.

Gebruikersavatar
RVV1966 Fan
dorpsstraat
Berichten: 103
Lid geworden op: za 09 mei 2020, 17:20
Locatie: Nijmegen

Re: Signalisatie en bebording bij spoorwegovergangen

Bericht door RVV1966 Fan » za 09 mei 2020, 21:35

Ik kon geen ander topic vinden die iets met overwegen te maken heeft. Dit was de beste die ik kon vinden.

In het plaatsje Geleen bij de fabriek van Chemelot staan nog hele oude AKI's uit het WVR1950! :wow:
Ik was er een paar weken geleden geweest omdat ik deze overwegen toevallig op YouTube zag staan.

De AKI's zijn nog steeds functioneel. De dag dat ik er was reden er helaas geen treinen.
Op het terrein zelf staan er nog een paar van deze soort AKI's maar daar was het verboden toegang voor onbevoegden. Deze vier AKI's staan op de openbare weg.

Foto's:
SPOILER: TOON

AfbeeldingAKI uit het WVR 1950 by RVV1966 Fan, on Flickr

AfbeeldingAKI uit het WVR 1950 by RVV1966 Fan, on Flickr

AfbeeldingAKI uit het WVR 1950 by RVV1966 Fan, on Flickr

AfbeeldingAKI uit het WVR 1950 by RVV1966 Fan, on Flickr

Detailfoto's

AfbeeldingAKI uit het WVR1950 by RVV1966 Fan, on Flickr

AfbeeldingAKI uit het WVR1950 by RVV1966 Fan, on Flickr

AfbeeldingAKI uit het WVR1950 by RVV1966 Fan, on Flickr
Keer niet om maar ga altijd vooruit. Blijf vooruit gaan op de goede weg.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Signalisatie en bebording bij spoorwegovergangen

Bericht door Kaaiman » za 09 mei 2020, 22:16

Knipperen de bovenste lichten groen in plaats van wit? :s

En wat is er precies WVR 1950 aan? Het ontbreken van een driehoekig schild?

Overigens, bij de introductie van de AKI (in de jaren '30?) was het achtergrondschild een huisvormige vijfhoek met zwarte achtergrond en witte en rode rand:
Afbeelding

Volgens https://www.klassiekebeveiliging.com/Uitleg_ovw.htm is de AKI op jouw foto's van het tweede type, dus zonder driehoekig schild. Die met schild is van het derde type.
Laatst gewijzigd door Kaaiman op za 09 mei 2020, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
RVV1966 Fan
dorpsstraat
Berichten: 103
Lid geworden op: za 09 mei 2020, 17:20
Locatie: Nijmegen

Re: Signalisatie en bebording bij spoorwegovergangen

Bericht door RVV1966 Fan » za 09 mei 2020, 22:19

Nee, ze knipperen gewoon wit maar het glas lijkt inderdaad of de lampen groen zijn.
Ik probeerde steeds een foto te maken terwijl het witte licht aan was maar je kan het bijna niet zien.

Ik dacht dat die AKI's uit het WVR1950 periode kwamen omdat ze toen veel vaker te zien waren in die tijd.
Er staat nog zo'n soort AKI bij het Spoorwegmuseum.
Keer niet om maar ga altijd vooruit. Blijf vooruit gaan op de goede weg.

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 591
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Signalisatie en bebording bij spoorwegovergangen

Bericht door Sibren » za 09 mei 2020, 22:34

Onderstaande video uit 1951 bevat bewegend beeld van zo'n eerste generatie AKI (0:35-0:53). Verder in het filmpje komen nog andere soorten overwegen uit de tijd aan bod, zoals de eerste AHOB, die nog een regelrechte kopie van het Amerikaanse model was. En zoals eerder in het topic genoemd, bij iedere overweg met bovenleiding hing zo'n bord "Aanraken draden levensgevaarlijk".
Link
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Signalisatie en bebording bij spoorwegovergangen

Bericht door Wouter N14 » za 09 mei 2020, 22:39

RVV1966 Fan schreef: za 09 mei 2020, 21:35 Ik kon geen ander topic vinden die iets met overwegen te maken heeft. Dit was de beste die ik kon vinden.
Dat is heel knap na precies zes jaar, je had alleen nog een halfuurtje moeten wachten :lol:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
RVV1966 Fan
dorpsstraat
Berichten: 103
Lid geworden op: za 09 mei 2020, 17:20
Locatie: Nijmegen

Re: Signalisatie en bebording bij spoorwegovergangen

Bericht door RVV1966 Fan » za 09 mei 2020, 22:46

^^
Totaal niet in de gaten gehad :lol:
Onderstaande video uit 1951 bevat bewegend beeld van zo'n eerste generatie AKI (0:35-0:53). Verder in het filmpje komen nog andere soorten overwegen uit de tijd aan bod, zoals de eerste AHOB, die nog een regelrechte kopie van het Amerikaanse model was. En zoals eerder in het topic genoemd, bij iedere overweg met bovenleiding hing zo'n bord "Aanraken draden levensgevaarlijk".
Mooie video! Die heb ik nog niet eerder gezien. :top:
Keer niet om maar ga altijd vooruit. Blijf vooruit gaan op de goede weg.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Signalisatie en bebording bij spoorwegovergangen

Bericht door PeterSchoeber » zo 14 jun 2020, 16:31

RVV1966 Fan schreef: za 09 mei 2020, 21:35 Ik kon geen ander topic vinden die iets met overwegen te maken heeft. Dit was de beste die ik kon vinden.

In het plaatsje Geleen bij de fabriek van Chemelot staan nog hele oude AKI's uit het WVR1950! :wow:
Ik was er een paar weken geleden geweest omdat ik deze overwegen toevallig op YouTube zag staan.

De AKI's zijn nog steeds functioneel. De dag dat ik er was reden er helaas geen treinen.
Op het terrein zelf staan er nog een paar van deze soort AKI's maar daar was het verboden toegang voor onbevoegden. Deze vier AKI's staan op de openbare weg.

Foto's:
SPOILER: TOON

AfbeeldingAKI uit het WVR 1950 by RVV1966 Fan, on Flickr

AfbeeldingAKI uit het WVR 1950 by RVV1966 Fan, on Flickr

AfbeeldingAKI uit het WVR 1950 by RVV1966 Fan, on Flickr

AfbeeldingAKI uit het WVR 1950 by RVV1966 Fan, on Flickr

Detailfoto's

AfbeeldingAKI uit het WVR1950 by RVV1966 Fan, on Flickr

AfbeeldingAKI uit het WVR1950 by RVV1966 Fan, on Flickr

AfbeeldingAKI uit het WVR1950 by RVV1966 Fan, on Flickr
Leuke vondst die "ouderwetse" AKI's. Dat er geen zwart schild zit tussen de 3 lampen kan er wel eens mee te maken hebben dat de spoorlijn particulier eigendom is, van DSM, en daar dus minder stringente regels gelden dan bij PrutsRail die alles veel te moeilijk maakt.

Komt sowieso bij dat er in het door ProRail beheerde net volgens mij geen AKI's zoals op jouw foto's te zien zijn meer bestaan.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Signalisatie en bebording bij spoorwegovergangen

Bericht door Wouter N14 » zo 14 jun 2020, 17:14

^^ Dat er geen groot enkelvoudig achtergrondschild is gebruikt, komt volgens mij gewoon door de ouderdom van de installatie. Ik weet vrij zeker dat het zo met drie losse schilden vroeger standaard was, ook langs het hoofdspoor.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Signalisatie en bebording bij spoorwegovergangen

Bericht door PeterSchoeber » zo 14 jun 2020, 19:47

^^ Nope, in de 90-er jaren van de vorige eeuw zijn ALLE bij het toenmalige Rail Infra Beheer in onderhoud/beheer zijnde AKI's van die zwarte schilden geplaatst. De sporen op het terrein van DSM, tegenwoordig Chemelot, zijn particulier eigendom met hun eigen eisen. Standaard had je inderdaad drie ringen rond de lampen maar vanwege de betere zichtbaarheid werden die ringen dus vervangen door een schild.

Sowieso bestaan er in het beheersgebied van ProRail geen overwegen meer met enkel knipperlichten. Je hebt of een actief beveiligde overweg met halve slagbomen of je hebt een niet actief beveiligde overweg met een enkel of dubbel Andreaskruis. Van laatstgenoemde overweg wil ProRail zo snel mogelijk af door ze op te heffen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Stefanuzz
verkeersader
Berichten: 505
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Signalisatie en bebording bij spoorwegovergangen

Bericht door Stefanuzz » zo 14 jun 2020, 23:10

PeterSchoeber schreef: zo 14 jun 2020, 19:47Sowieso bestaan er in het beheersgebied van ProRail geen overwegen meer met enkel knipperlichten.
Dat is onjuist, er zijn nog diverse overwegen te vinden met een WILO. 'Beter' dan een NABO - want in ieder geval nog een vorm van beveiliging - maar zeker iets waar men ook van af wil gezien er ook op dit soort overwegen nog ongelukken gebeuren.

WILO's hebben een witte en rode lamp:

Afbeelding

Afbeelding
(eigen foto's)

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 591
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Signalisatie en bebording bij spoorwegovergangen

Bericht door Sibren » ma 15 jun 2020, 5:26

Hoe wordt zo'n WILO eigenlijk geactiveerd? Hebben ze hun eigen treindetectie, of luisteren ze mee naar de dichtstbijzijnde AHOB?
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Signalisatie en bebording bij spoorwegovergangen

Bericht door Palance » ma 15 jun 2020, 6:54

Hm, deze lichten heb ik nog nooit eerder gezien. Ik vermoed dat deze zeer weinig voorkomen?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 591
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Signalisatie en bebording bij spoorwegovergangen

Bericht door Sibren » ma 15 jun 2020, 8:59

^^ Volgens mij zijn er best veel, alleen je ziet ze zelden vanaf de openbare weg. De meeste WILO's liggen op doodlopende erf-opritten, of tussen twee landbouwpercelen, waar je dus überhaupt niet vanaf de openbare weg kunt komen.

Op de spoorlijn tussen Zuidhorn en Buitenpost ken ik een aantal WILO's, als het donker is kun je ze vanaf de N355 zien knipperen. Het betreft boeren die aan beide kanten van het spoor land hebben, dus elke dag moeten ze de koeien het spoor laten oversteken om gemolken te worden.

Overigens, omdat er op die spoorlijn nu een extra sneltrein moet gaan rijden, willen de boeren veetunnels onder her spoor door, omdat er anders niet genoeg veilige tijd is tussen treinpassages om over te steken.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Signalisatie en bebording bij spoorwegovergangen

Bericht door PeterSchoeber » ma 15 jun 2020, 10:11

^^ Deze Wilo's liggen, zoals Sibren al aangaf, in particuliere overpaden die alleen voor een beperkt aantal mensen toegankelijk zijn. Dit is veelal een goedkopere oplossing dan een Aki omdat de installatie veel goedkoper in aanleg en onderhoud is dan een gewone Aki of Ahob. Wat ik bedoelde te zeggen is dat er in het openbaar toegankelijke netwerk van overwegen er geen enkele meer ligt die als AKI is uitgevoerd.

De Wilo's rekende ik effe niet mee omdat die gelegen zijn in niet openbaar toegankelijke wegen/paden. Had er in Hooghalen ook zo'n Wilo gestaan dan was het dodelijke ongeluk van enkele weken geleden wellicht niet gebeurd. Viel mij trouwens op dat ProRail in de afhandeling achteraf er niet of nauwelijks een zinspeling op maakte dat de beste overweg geen overweg is. Kennelijk gaat ProRail ook niet helemaal vrijuit in deze kwestie omdat normaliter bij zo'n ongeval geroepen wordt dat de overweg per omgaande dicht moet.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

H_BD
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: za 28 apr 2018, 13:32

Re: Signalisatie en bebording bij spoorwegovergangen

Bericht door H_BD » di 28 jul 2020, 21:44

https://goo.gl/maps/ifm6QuvJG276oQVp9

Dit lijkt mij vrij oud en mogelijk bijzonder. Vlak om de hoek is een overweg, ik neem aan dat deze daar voor dient. Of hij nog functioneert is mij niet bekend.

Gebruikersavatar
RVV1966 Fan
dorpsstraat
Berichten: 103
Lid geworden op: za 09 mei 2020, 17:20
Locatie: Nijmegen

Re: Signalisatie en bebording bij spoorwegovergangen

Bericht door RVV1966 Fan » di 28 jul 2020, 22:07

^^
Dat is inderdaad nog een oude. Die worden tegenwoordig niet meer toegepast.
Aan de achterkant kon vroeger een speciale kap gemaakt worden waardoor de lamp ook aan de andere kant kon schijnen. Vandaar dat de lamp aan een ring werd vastgemaakt.

Afbeelding
Credits: Klassieke Beveiliging

En die stoplichten aan weerszijden van de overweg; zijn die nog functioneel? Als het ontruimingslichten zijn dan ziet het er wel bijzonder uit...
Keer niet om maar ga altijd vooruit. Blijf vooruit gaan op de goede weg.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Signalisatie en bebording bij spoorwegovergangen

Bericht door Vinny » di 28 jul 2020, 22:24

Het was vroeger blijkbaar een vrij belangrijke weg. En een internationale luchthaven vlakbij. Het moest heel wat voorstellen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Signalisatie en bebording bij spoorwegovergangen

Bericht door Mark » di 28 jul 2020, 22:32

Variant met lampen aan beide zijde kan je nog functioneel bewonderen bij Beekbergen bij de VSM.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Signalisatie en bebording bij spoorwegovergangen

Bericht door PeterSchoeber » di 28 jul 2020, 22:33

H_BD schreef: di 28 jul 2020, 21:44 https://goo.gl/maps/ifm6QuvJG276oQVp9

Dit lijkt mij vrij oud en mogelijk bijzonder. Vlak om de hoek is een overweg, ik neem aan dat deze daar voor dient. Of hij nog functioneert is mij niet bekend.
Ga er maar voetstoots vanuit dat dit waarschuwingslicht nog steeds functioneert. Is onderdeel van de beveiliging van de overweg en als er ook maar één lamp(je) kapot gaat krijg je daar volgens mij al een storingsmelding van.

Type lamp is inderdaad zeldzaam aan het worden maar ik vermoed dat ze toch nog op meer plekken zullen staan dan wij denken. Zullen vooral staan bij de oudere generaties AHOB installaties.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Signalisatie en bebording bij spoorwegovergangen

Bericht door Schelpenpaadje » di 28 jul 2020, 23:33

Sibren schreef: ma 15 jun 2020, 8:59
Op de spoorlijn tussen Zuidhorn en Buitenpost ken ik een aantal WILO's, als het donker is kun je ze vanaf de N355 zien knipperen. Het betreft boeren die aan beide kanten van het spoor land hebben, dus elke dag moeten ze de koeien het spoor laten oversteken om gemolken te worden.
Op dat traject zijn door de jaren heen heel wat overwegen opgeheven, voorzien van slagbomen of vervangen door tunneltjes. De spoorlijn doorsnijdt er niet alleen landbouwarealen maar ook een landelijk gebied met doorlopende bebouwing.

Je vindt er ook deze "fietstunnel":
https://maps.app.goo.gl/uX4JPnC1uEGPBhMs6

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Signalisatie en bebording bij spoorwegovergangen

Bericht door Egbert » wo 29 jul 2020, 6:47

Vinny schreef: di 28 jul 2020, 22:24 Het was vroeger blijkbaar een vrij belangrijke weg. En een internationale luchthaven vlakbij. Het moest heel wat voorstellen...
Internationale luchthaven. Ik weet niet wat die mensen gerookt hebben.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Signalisatie en bebording bij spoorwegovergangen

Bericht door Palance » wo 29 jul 2020, 7:07

H_BD schreef: di 28 jul 2020, 21:44 https://goo.gl/maps/ifm6QuvJG276oQVp9

Dit lijkt mij vrij oud en mogelijk bijzonder. Vlak om de hoek is een overweg, ik neem aan dat deze daar voor dient. Of hij nog functioneert is mij niet bekend.
Hier staat alleen de paal nog, het licht is weg. evenals de overweg die al minstens 15 jaar niet meer hier ligt omdat het spoor is opgeruimd. Deze paal is echter nooit weggehaald.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Signalisatie en bebording bij spoorwegovergangen

Bericht door IQ[] » wo 29 jul 2020, 9:06

RVV1966 Fan schreef: za 09 mei 2020, 22:19 Nee, ze knipperen gewoon wit maar het glas lijkt inderdaad of de lampen groen zijn.
Ik probeerde steeds een foto te maken terwijl het witte licht aan was maar je kan het bijna niet zien.
Ik kwam net pas dit topic tegen. Bekende overwegen, ben er jaren lang langsgereden en gelopen (ook op het Chemelot terrein) zonder te beseffen dat ze, blijkbaar, bijzonder zijn. Deze drie overwegen waren toen allemaal tegelijk geschakeld.

Op streetview is de witte lamp wel zichtbaar: https://goo.gl/maps/yZqWz6Fu3EbmQK4V7

Stukje verderop vind je er nog een met achtergrondschilden. Deze zijn nieuwer dan de gefotografeerde AKI's.
https://goo.gl/maps/6BjEAemdQFmjXn767

Ik heb er meer dan eens voor een trein moeten wachten bij die fietsoversteek. Piepen en kraken dat het deed in die bocht. De rails daar hadden ook een soort schuine lasnaden, alsof men scheuren had gerepareerd.

Gebruikersavatar
RVV1966 Fan
dorpsstraat
Berichten: 103
Lid geworden op: za 09 mei 2020, 17:20
Locatie: Nijmegen

Re: Signalisatie en bebording bij spoorwegovergangen

Bericht door RVV1966 Fan » wo 29 jul 2020, 12:16

^^
Op foto's van Chemelot op Google schijnt dat er een derde overweg is uit de tweede generatie ver binnen het terrein. Die kon ik jammer genoeg niet op de foto zetten.

De twee overwegen die ik op de foto heb staan bevinden zich net voor het terrein van Chemelot en is dus semi-openbaar terrein. Al keken de medewerkers wel moeilijk naar mij toen ik de overwegen op de foto aan het zetten was...
Keer niet om maar ga altijd vooruit. Blijf vooruit gaan op de goede weg.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Signalisatie en bebording bij spoorwegovergangen

Bericht door Via » vr 31 jul 2020, 8:40

PeterSchoeber schreef: di 28 jul 2020, 22:33
H_BD schreef: di 28 jul 2020, 21:44 https://goo.gl/maps/ifm6QuvJG276oQVp9

Dit lijkt mij vrij oud en mogelijk bijzonder. Vlak om de hoek is een overweg, ik neem aan dat deze daar voor dient. Of hij nog functioneert is mij niet bekend.
Ga er maar voetstoots vanuit dat dit waarschuwingslicht nog steeds functioneert. Is onderdeel van de beveiliging van de overweg en als er ook maar één lamp(je) kapot gaat krijg je daar volgens mij al een storingsmelding van.

Type lamp is inderdaad zeldzaam aan het worden maar ik vermoed dat ze toch nog op meer plekken zullen staan dan wij denken. Zullen vooral staan bij de oudere generaties AHOB installaties.
Deze zijn toch niet zo zeldzaam? Gisteren nog twee zien staan in Udenhout, maar in ieder geval ook in Oisterwijk en Vught nog heel vaak te vinden.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Signalisatie en bebording bij spoorwegovergangen

Bericht door Schelpenpaadje » wo 12 aug 2020, 15:59

ProRail sluit twee onbewaakte overwegen op de spoorlijn Leeuwarden-Harlingen:
https://www.lc.nl/friesland/waadhoeke/S ... 21164.html

Het betreft spoorwegovergangen die in historische routes door de weilanden die alleen door voetgangers en fietsers worden gebruikt. De paden worden omgelegd naar nabijgelegen bruggetjes in het spoor, waar ze m.b.v. vlonders onderdoor worden geleid. Een nette oplossing.

Naar aanleiding van dit bericht wierp ik een blik op Google Maps en vond elders langs deze spoorlijn een WILO die direct aan de openbare weg ligt: https://goo.gl/maps/zuqiw61poZw8SzRU8

Op enkele andere plaatsen langs de lijn Leeuwarden-Harlingen kan het spoor worden gekruist om weilanden aan de overzijde te bereiken. Een makkelijk bereikbaar voorbeeld hiervan is deze: https://goo.gl/maps/95EpNsKQnLm8VQZX6

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Signalisatie en bebording bij spoorwegovergangen

Bericht door IQ[] » ma 07 sep 2020, 10:21

Was dit inwendig verlichte oudje al bekend (waarschijnlijk is de verlichting al wel stuk)? :J11:
Aankondiging voor een oversteek van een industriespoor langs de Verloren van Themaatweg in Born.

https://maps.app.goo.gl/CUyRYukK9EwTsZWAA

Gebruikersavatar
RVV1966 Fan
dorpsstraat
Berichten: 103
Lid geworden op: za 09 mei 2020, 17:20
Locatie: Nijmegen

Re: Signalisatie en bebording bij spoorwegovergangen

Bericht door RVV1966 Fan » ma 07 sep 2020, 12:45

^^
Een verlichte :J11: ? Dat is wel uiterst zeldzaam! Mooie vondst!
Keer niet om maar ga altijd vooruit. Blijf vooruit gaan op de goede weg.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Signalisatie en bebording bij spoorwegovergangen

Bericht door Davy » di 29 sep 2020, 19:15

Bij ons in de Benelux al een tijdje weg, maar in andere landen zoals Duitsland nog wel te vinden: manueel bediende overwegen, soms zelfs nog met een compleet mechanisch systeem.
Zoals hier in Frankrijk bij Nouan-le-Fuzelier waar ik laatst enkele dagen verbleef:AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Plaats reactie