Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 jun 2020, 12:34

^^ Oei, dat is wel heel slecht. Het impliceert dat je onherroepelijk op de N2 komt, wat niet zo is.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 08 jun 2020, 16:35

Misschien had iemand nog een oude wegenkaart op het bureau liggen? In dat geval is het wachten tot de N2 ook tussen 's-Hertogenbosch en Eindhoven weer op de wegwijzers verschijnt. :hap:

Als je dan toch volledig wilt zijn op zo'n bord, had dan [A2][N2] gedaan.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » ma 08 jun 2020, 18:04

harry schreef: zo 07 jun 2020, 23:36een dubbelnummering A6/A7 tot :KP: Heerenveen klinkt ook interessant...
Ik stem in principe voor. Probleem is dan wel, hoe ga je dat logisch invoeren? Vanaf Heerenveen zowel A6 als A7 doelen?

Dan krijg je Amsterdam, Den Helder, Lelystad, Sneek, Joure... Wordt dat niet wat veel? Plus, hoe ga je de weggebruiker goed van tevoren informeren welke doelen bij welk A-nummer horen?

Dan zou je, wat mij betreft op de afstandenborden de A6 bovenaan en de A7 onder de streep zetten. Zit je echter nog wel met het E-nummer.. Gelijk maar verleggen over de A6? ;)

"Plaatje" bij het praatje:

(A6) (E22)
Amsterdam
Lelystad
-------------------------
(A7) Den Helder
(A7) Sneek

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 08 jun 2020, 19:42

Plaatje bij jouw praatje:
Afbeelding
En dan uiteraard met de bestemmingen die jij noemt.

Dennal
stadsweg

Bericht door Dennal » di 09 jun 2020, 14:26

Op de A50 vanuit Eindhoven is er bij Eerde een nieuw vorkbord geplaatst, Veghel-Centrum is geschrapt en op de bestaande bewegwijzering verwijderd.

https://www.google.nl/maps/@51.5959581, ... 312!8i6656
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » di 09 jun 2020, 14:54

^^
Was mij ook al opgevallen. Onbegrijpelijke keuze wat mij betreft; voor het grootste deel van Veghel (woningen) is dit de snelste en kortste route. De N279 Veghel in staat bovendien altijd vast. Daarnaast is de route via de oude Corridor veel minder overlastgevend voor de mensen die aan de verbindingsweg N279-Corridor wonen.
Eigenlijk alleen voor de wijk ‘t Ven is het sneller om over de A50 naar Veghel-Noord te rijden en voor het centrum is het misschien een klein beetje sneller via de N279 en de NCB-laan. Voor de overige driekwart van de inwoners is het heel simpel; kom je vanuit het noorden neem je afrit Veghel-Noord, kom je vanuit het zuiden neem je afrit Eerde. Kom je vanuit Den Bosch of Helmond ga je überhaupt niet de A50 op.

Wat mij betreft hernoemen ze gewoon die afrit tot Veghel-Zuid. Eerde en Zijtaart zijn totaal nietszeggend voor iemand die niet lokaal bekend is; daarnaast beiden zo klein dat ze samen waarschijnlijk minder verkeer genereren dan alleen de Sligro. Je rijdt bovendien onderaan die afrit praktisch meteen de bebouwde kom in. Dan is het natuurlijk vreemd om twee kleine dorpjes wél op de bewegwijzering te zetten maar de enige grotete plaats niet. De afritnaam Veghel-Zuid heeft maar één nadeel; het is ook de naam van een niet-bewegwijzerde woonwijk die uiteraard alleen vanuit het zuiden ook daadwerkelijk via die afrit bewegwijzerd zou moeten worden. Maar het sluit wel beter aan bij de ligging en het doel van die afrit, en bij de bestaande andere afritnamen (Veghel-Noord —> Veghel —> Veghel-Zuid)

Veghel is in die zin ook redelijk uitzonderlijk in Nederland omdat de oude doorgaande weg altijd is blijven liggen. Voor lokaal verkeer is het dus eigenlijk altijd het snelst om de eerste afrit die je tegenkomt te nemen. Komt nog bij dat de A50 ter hoogte van de N279 zeer filegevoelig is waardoor ook veel verkeer met andere bestemmingen (met name richting de oostkant) liever via de Corridor naar de N279 rijdt dan via de A50. Gevolg is dat de over de Taylorbrug (Corridor) ruim 20.000 mvt/etm rijden waarmee die verbinding eigenlijk structureel overbelast is. Dat ga je echter niet oplossen door het van de borden te halen natuurlijk.

Toevoeging: het servicebord voor de industriegebieden ontbreekt nog; die zal er neem ik aan nog wel komen (mogelijk zo’n dubbel vorkbord voor de twee opeenvolgende afritten?).

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 10 jun 2020, 20:25

Dennal schreef: di 09 jun 2020, 14:26 Op de A50 vanuit Eindhoven is er bij Eerde een nieuw vorkbord geplaatst, Veghel-Centrum is geschrapt en op de bestaande bewegwijzering verwijderd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » vr 12 jun 2020, 20:36

Nieuw bordje op de A4-parallel ri. Amsterdam

Afbeelding

Er stond ook een nieuw volgbord op de hoofdrijbaan, een stukje terug ten opzichte van bovenstaand bord.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 16 jun 2020, 15:58

nickdh schreef: vr 12 jun 2020, 20:36Er stond ook een nieuw volgbord op de hoofdrijbaan, een stukje terug ten opzichte van bovenstaand bord.
Ik heb daar vanmiddag geen nieuw bord gezien.
Het enige NBA-bord dat je zou kunnen bedoelen is het bord in de spoiler, maar dat staat er al sinds 2013:
SPOILER: TOON

Afbeelding
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » di 16 jun 2020, 17:44

^^ Nee, dat is niet dat bord. Het stond tussen het laatste portaal voor de N14 op de A4-HRB en de uitvoegstrook naar de A4-PRB. Ik kom er naar waarschijnlijkheid zaterdag langs.

Ik reed van het weekend op de A28 tussen Zwolle en Amersfoort en het viel me op hoeveel fouten er daar eigenlijk op de borden staan. Volgende afritten die op vorkborden staan (bijv. Nunspeet en Lelystad) kloppen bijvoorbeeld niet, en staan Ermelo en Harderwijk-Zuid samen rechtdoor op een vorkbord..

Sommige trajecten hebben nog wel een polijstbeurt nodig.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 16 jun 2020, 21:10

nickdh schreef: di 16 jun 2020, 17:44fouten
Dat is voortschrijdend inzicht: afritten die van naam veranderen na plaatsing van de eerste NBA. Idem met netwerkdoel-regels (Zwolle met/zonder Groningen richting noord, wel/geen Amsterdam richting zuid).
Onder echte fouten schaar ik het ontbreken van het wegnummer op het vorkbord van afrit Ommen.

Afbeelding
nickdh schreef: di 16 jun 2020, 17:44 en staan Ermelo en Harderwijk-Zuid samen rechtdoor op een vorkbord..
Dat is niet fout. Harderwijk gaat hier rechtsaf. Als er nog delen van Harderwijk rechtdoor gaan, moet dat op het vorkbord. Meestal is dat ook de naam van de volgende afrit, en dan ben je klaar.
Maar soms niet, en dan krijg je dus dit soort dingen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Geheel volgens de regels.
Laatst gewijzigd door harry op di 16 jun 2020, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 16 jun 2020, 21:13

nickdh schreef: di 16 jun 2020, 17:44 Het stond tussen het laatste portaal voor de N14 op de A4-HRB en de uitvoegstrook naar de A4-PRB. Ik kom er naar waarschijnlijkheid zaterdag langs.
Ik ben heel benieuwd. Ik ben er vandaag voor omgereden om er goed op te kunnen letten.

Trouwens, nog een foto van dat 800m-bord, vanuit een andere hoek (van afgelopen zondag):

Afbeelding
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 17 jun 2020, 0:01

harry schreef: di 16 jun 2020, 15:58 Het enige NBA-bord dat je zou kunnen bedoelen is het bord in de spoiler, maar dat staat er al sinds 2013:

Afbeelding
Nu ik naar mijn foto's kijk zie ik dat dit bord is vervangen. Dat was mij "live" niet opgevallen! :D

EDIT: foto van dinsdag:
Afbeelding
Waarom het niet allemaal afrit 8 is, is me niet helemaal duidelijk. Misschien omdat blauwe bestemmingen niet op zo'n servicebord mogen, maar altijd een "route" moeten hebben?
(Dit bord is kennelijk ook al een tijdje geleden ontworpen: "Rijkswaterstaat" nog niet in de bies.)
--Harry.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 17 jun 2020, 23:58

^^ Hé, een nieuwe voetbal!
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 18 jun 2020, 19:50

Ja, dat was makkelijk scoren voor de ontwerper :duck:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 20 jun 2020, 9:37

Afbeelding

in plaats van
Afbeelding
(foto van Harry)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 20 jun 2020, 11:10

Dit is wel een heel duidelijke vooruitgang :top:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 20 jun 2020, 11:24

Waarom is het pijltje op het linkerbord afgeplakt?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 20 jun 2020, 11:37

^^ Waarschijnlijk omdat je die strook ook nog kunt gebruiken voor de A1, totdat de markering is aangepast.

KevinHeijsteeg
zandpaadje

Bericht door KevinHeijsteeg » za 20 jun 2020, 12:03

Weet iemand of ze nu al NBA op hebben gehangen thv Knooppunt Rottepolderplein?

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 20 jun 2020, 12:05

Nog even verder gekeken, het portaal verderop is ook vervangen.

Afbeelding

Foto van Harry met het oude portaal:
Afbeelding

Ik vermoed dat deze ook wel door een portaal wordt vervangen
Afbeelding

waar dan weer een variant van deze aan komt te hangen
Afbeelding

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » za 20 jun 2020, 12:13

^^ Zouden ze dat nog doen? Ik neem aan dat de rest van de bewegwijzering blijft staan totdat de 2x3 gereed is. Anders kan je over een paar jaar weer nieuwe borden plaatsen.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 20 jun 2020, 12:46

^^ Volgend jaar zomer is die verbreding klaar.

Afbeelding

Men is er al mee bezig getuige die nieuwe portalen, nu met ook signalering, in knooppunt Azelo. Het hele deel tussen Rijssen en Azelo is ook voorzien van werkverlichting.
Bij het plaatsen van de portalen is gelijk de nieuwe borden eraan hangen kleine moeite en scheelt weer extra afzettingen, en dus kosten, later. Is bij Deventer ook gedaan, met wat afplakkingen her en der.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 20 jun 2020, 12:53

Moeten echt complete borden vervangen worden enkel omdat er signalering bijkomt? :s
Jackbauer1350 schreef: za 20 jun 2020, 12:46 Bij het plaatsen van de portalen is gelijk de nieuwe borden eraan hangen kleine moeite en scheelt weer extra afzettingen, en dus kosten, later. Is bij Deventer ook gedaan, met wat afplakkingen her en der.
Ook op de A6 bij :AS: 10 Lelystad is de bww voorbereid op drie rijstroken.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » za 20 jun 2020, 13:02

^^ Die borden moeten vervangen worden omdat de weg daar verbreed wordt. Daarom denk ik ook dat het laatste bord dat Jackbauer noemde niet meer terug gaat komen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 20 jun 2020, 13:09

^^ Ik doelde op de eerste borden in de post van Jackbauer1350 van 12:05u, die zijn 1-op-1 vervangen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 20 jun 2020, 14:24

Vandaag viel mij bij dit bord op de A29 (aankondiging VZP Buttervliet) op dat de bordencode met A004 begint.
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 20 jun 2020, 14:42

Dat gedeelte is natuurlijk ook rijksweg 4. Benieuwd of andere borden op dat gedeelte tussen Klaaswaal en Sabina ook die bordcode hebben.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 20 jun 2020, 14:46

Maar het is geen A4.

Het enige andere bord waar ik erop gelet heb is parkeerplaats Oude Kreek, maar daar staat A29 (en is formeel ook nog net RW29).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 20 jun 2020, 14:57

Zolang het deel tussen KP Benelux en Klaaswaal niet is aangelegd kun je de hele A29 beter omnummeren in A4 en het deel van de A15 tussen KP Benelux en KP Vaanplein dubbel nummeren als A4/A15.

Maar goed, als het om hernummeren gaat is het westen van de provincie Noord- Brabant (en de omgeving) een boeiend gebied. Op dit forum is het daar eerder over gegaan en die discussie hoeft niet herhaald te worden.