Beesd - Lessach (A)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

T-hijs
stadsweg

Beesd - Lessach (A)

Bericht door T-hijs » ma 15 jun 2020, 0:32

Hallo,

Op zondag 26 juli vertrek ik 's morgens vroeg met de mini-T-hijs van inmiddels 10 jaar richting Lessach, waar ik maandag begin van de middag wil aankomen. Ik overweeg een overnachting in Rosenheim (daar is 'ie weer, Pino! :) ).

De route die ik in gedachten heb is via Köln, Frankfurt, Nürnberg, München naar Rosenheim; de route de volgende dag zou logischerwijs via Salzburg lopen.

De terugreis vangt aan op maandag 3 augustus. Ik denk dat ik die ook in twee dagen wil doen, maar als ik de kolder in de kop heb zou het ook nog in één dag kunnen. De route terug zal waarschijnlijk dezelfde zijn als op de heenweg. Alternatief is natuurlijk nog om via Stuttgart/Karlsruhe te rijden, maar omdat de terugweg op één of twee werkdagen plaatsvindt, vind ik de A3 gevoelsmatig fijner omdat die route een groter deel met drie of meer rijstroken kent...

We rijden overigens met een benzinegestookte Kia Niro, mijn nieuwe leaseauto, en eigenlijk nooit sneller dan 140 km/u.

Puur ter bepaling van de gedachten: zien jullie op die dagen grote problemen op die route? Zou je zelf een andere route en/of tussenstop overwegen? Ben gewoon benieuwd naar ideeën van anderen...
Momenteel vooral aan te treffen in en rond Beesd

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Beesd - Lessach (A)

Bericht door Coen Tunnel » ma 15 jun 2020, 1:12

Ik verwacht eigenlijk geen grote problemen op die route. Rij op de heenweg in ieder geval niet over de A61, die is tussen Bergheim en Kerpen afgesloten vanwege wegwerkzaamheden. Ik verwacht op de maandag dat je terugrijdt weinig problemen; de A8 is helemaal niet zo'n gek alternatief want die kent nauwelijks wegwerkzaamheden, dus voor de afwisseling het overwegen waard. De A3 heeft inderdaad meer 2x3, maar het 2x2-deel tussen Würzburg en Nürnberg is vaak zo druk dat er maar iets hoeft te gebeuren en je daar ook gauw vertraging kan oplopen.

Ik verwacht sowieso minder verkeersdrukte dan in andere jaren, dus dat zal ook wel schelen.

BABKay
stadsweg

Bericht door BABKay » za 20 jun 2020, 18:25

Er zijn deze zomer wel vrij hinderlijke wegwerkzaamheden op de A9 tussen Nürnberg en München (op meerdere plekken op dit traject), waarbij één van de rijbanen compleet afgesloten is. Al het verkeer moet daardoor over de andere rijbaan, waar slechts plaats is voor 5 smalle rijstroken. In de spits zijn er in de spitsrichting dan 3 rijstroken beschikbaar, en in de andere richting 2. Buiten de spits worden de barriers omgezet en zijn er in beide richtingen maar 2 rijstroken. Meer informatie onder andere op: https://a9-erhaltung.de/
Ook wordt er bij Würzburg nog steeds gewerkt aan de A3. Richting Nürnberg zijn hier 2 rijstroken beschikbaar, en richting Frankfurt 3. De voorbereidende werkzaamheden voor de verbreding tussen Würzburg en Nürnberg lijken ook gestart te zijn, maar ik verwacht niet dat dit veel hinder oplevert.

Wat betreft de route via Stuttgart: de A8 lijkt dit jaar redelijk vrij te zijn van wegwerkzaamheden, en op wat kleine stukjes na zijn er tussen Karlsruhe en München 2x3 rijstroken beschikbaar. Op de A5 bij Kreuz Walldorf lijkt wel een Baustelle te zitten die voor files zorgt; dit kan vermeden worden door ofwel de A6/A81 te nemen via Heilbronn (de A6 tussen Walldorf en Heilbronn wordt momenteel wel verbreed; in totaal zo'n 30 kilometer Baustelle...) of door via de A65/B9 te rijden en dan een stukje door Karlsruhe richting de A5 (aansluiting Karlsruhe-Mitte). Deze route is volledig ongelijkvloers. Komende vanaf Frankfurt is dit alternatief helaas wat minder makkelijk (betekent bij Hockenheim een stukje via de A61 "terug"rijden richting Speyer), dus wanneer er op de A5 slechts een korte file staat kan het sneller zijn daar in aan te sluiten.

Verder is het handig om er rekening mee te houden dat de A3 tussen Köln en Oberhausen op werkdagen vanaf ongeveer 15:00 vastloopt bij Kreuz Leverkusen, en tussen Kaiserberg en Kreuz Oberhausen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 20 jun 2020, 20:05

BABKay schreef:
za 20 jun 2020, 18:25
Wat betreft de route via Stuttgart: de A8 lijkt dit jaar redelijk vrij te zijn van wegwerkzaamheden, en op wat kleine stukjes na zijn er tussen Karlsruhe en München 2x3 rijstroken beschikbaar. Op de A5 bij Kreuz Walldorf lijkt wel een Baustelle te zitten die voor files zorgt; dit kan vermeden worden door ofwel de A6/A81 te nemen via Heilbronn (de A6 tussen Walldorf en Heilbronn wordt momenteel wel verbreed; in totaal zo'n 30 kilometer Baustelle...) of door via de A65/B9 te rijden en dan een stukje door Karlsruhe richting de A5 (aansluiting Karlsruhe-Mitte).
Ik denk dat je A65/B10 bedoelt door Karlsruhe. Een verder alternatief zou de B9 langs Speyer zijn en dan de B35 langs Graben-Neudorf. Dan kom je bij Bruchsal weer op de A5, voorbij de werkzaamheden. Dat is een stukje 1x2 autoweg (conflictvrije), dat echter doorgaans prima doorrijdt en je hebt geen stadsverkeer Karlsruhe.

Tot het uitbreken van Corona waren de files rondom Walldorf best heftig en gaf ook de A6 gedoe. Het stuk A6 tussen Hockenheim en Walldorf was dusdanig filegevoelig dat het doorgaans beter was om de werkzaamheden (als je daar toch doorheen wilde) vanaf Heidelberg te benaderen. Weet niet precies hoe dat nu zit, maar ik verwacht ook wel dat de zondag als vanouds de zondag zal blijven. Niet de grootste drukte dus, maar ken je alternatieven!

T-hijs
stadsweg

Bericht door T-hijs » za 20 jun 2020, 20:15

Dit voorjaar heb ik naar en van de skivakantie inderdaad de route via B9 en B35 genomen. Dat beviel prima. Als ik via de A61, A5 en A8 ga, zal ik dat alternatief zeker in gedachten houden. Waze kwam er trouwens zelf mee... Maar dan heb ik een alternatief nodig voor de afsluiting op de A61. Is via Heerlen een goede optie?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 20 jun 2020, 20:20

Als je via de A61 wil heb je twee goede opties, de A57 via Neuss-Köln of de route via Heerlen-Aachen. Het verschil tussen beiden is maar een paar kilometer / minuten. Ik kan mij op zondagochtend niet voorstellen dat één van beiden problemen zou opleveren.

T-hijs
stadsweg

Bericht door T-hijs » za 20 jun 2020, 20:24

Dank je wel, Chris! De A57 heeft natuurlijk als enorm voordeel dat ik bij Köln pas hoef te besluiten of ik via de A3 en A9 of via de A61, A5 en A8 ga rijden.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 20 jun 2020, 20:26

^^ Eens. A57 is vanaf Deil vijf kilometer korter, maar dan krijg je er het enkelbaans stuk N322 bij en de passage van Köln. Uiteraard ben je wel sneller in Duitsland en van onze 100 overdag af. En je behoudt net ietsje meer flexibiliteit om toch maar voor Rechtsrheinisch te kiezen.

T-hijs
stadsweg

Bericht door T-hijs » za 20 jun 2020, 20:30

Haha... Meestal rijd ik gewoon de A15 af tot knooppunt Valburg... Hoewel de N322 geen vervelende weg is, en zeker zondagmorgen vroeg zal ik daar nergens last van hebben...

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 20 jun 2020, 20:40

Kan ik zeker bijkomen. Maar dan is je vijf kilometer voordeel ten opzichte van rijden over Heerlen wel meteen weg ;)

T-hijs
stadsweg

Bericht door T-hijs » za 20 jun 2020, 20:50

^^
Die paar kilometer interesseren mij niet zo veel. Als de route bij wijze van spreken een halfuur langer is, maar veel rustiger, dan heb ik dat er graag voor over. Zo neem ik bij Paris van de A1 naar de A10 met plezier de A104/N104 als dat een mierenhoop op de A86 scheelt...

T-hijs
stadsweg

Bericht door T-hijs » ma 06 jul 2020, 22:10

Het ei is eigenlijk wel gelegd. Ga waarschijnlijk via Heerlen en dan de route via Karlsruhe. Ik blijf de Albaufstieg ook altijd wel een mooi stukje vinden.

T-hijs
stadsweg

Bericht door T-hijs » vr 24 jul 2020, 11:11

Hoi,

Ik twijfel nog steeds over de te volgen route. Zijn er momenteel bij jullie feiten bekend die pleiten voor de ene of de andere route?

Uiteraard houd ik zondag de verkeersinformatie in de gaten, maar ik krijg de indruk dat overal wel iets aan de hand is qua werkzaamheden, waardoor ik niet meer weet wat wijsheid is... A9 mijden lijkt evident, maar misschien heb ik dat ook mis? Of toch gewoon via de A57 naar Köln en dan handelen naar bevind van zaken?

T-hijs
stadsweg

Bericht door T-hijs » wo 29 jul 2020, 7:52

Terugkoppeling van de heenreis:

5.40 vertrokken. Via Heerlen naar de A61 gereden. Bij Speyer de omleiding via B9 en B35 naar Bruchsal gepakt, omdat Waze deze suggereerde. En terwijl we daar reden hoorde ik voor het eerst die dag dat er file voor Walldorf stond.

A5 en begin A8 waren erg druk. 10 minuten vertraging op A8 voor Pforzheim, 10 minuten vertraging voor de Albaufstieg en een minuut of 10 op de A99 en aansluitend op de A8. Met rustig aan doen waren we om half 4 in ons hotel in Rosenheim.

De volgende dag in iets meer dan twee uur naar Lessach gereden. Veel werkzaamheden op de A10 én gedonder met de vooraf geboekte Streckenmaut. Kenteken werd niet herkend bij de afrit Sankt-Michael im Lungau en vervolgens bleek ik ook vooraf nog eens het dubbele te hebben betaald. Blijkbaar heb ik niet gezien dat ik ook kon boeken voor alleen het eerste stuk. Nou ja, dat merk ik niet op het vakantiebudget, maar wel suf dat die camera mijn kenteken niet herkent...

De terugweg volgende week gaat met een overnachting in Nürnberg voor een bezoek dinsdagmorgen aan het verkeersmuseum (eigenlijk DB-museum). Iemand nog tips voor een leuk uitje aldaar op maandagmiddag?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 29 jul 2020, 8:43

T-hijs schreef:
wo 29 jul 2020, 7:52
De terugweg volgende week gaat met een overnachting in Nürnberg voor een bezoek dinsdagmorgen aan het verkeersmuseum (eigenlijk DB-museum). Iemand nog tips voor een leuk uitje aldaar op maandagmiddag?
Als je de WO2-historie interessant vindt is een bezoekje aan het Zeppelinfeld wel leuk, al kun je daar niet een hele middag mee vullen.

Met kinderen is een bezoek aan het speelgoedmuseum ook een idee. Maar misschien zijn twee musea op een dag wat teveel van het goede.

Wat ik in die regio ook erg mooi vindt, maar het is iets verder weg (iets minder dan een uurtje rijden vanaf Nürnberg), is de Teufelshöhle, een prachtige druipsteengrot in Pottenstein. Ligt ook in een mooie omgeving, de Fränkische Schweiz.

T-hijs
stadsweg

Bericht door T-hijs » wo 29 jul 2020, 9:23

^^
Dank! Dat Zeppelinfeld is juist wel leuk als we maandagmiddag in Nürnberg aankomen.

Dinsdag alleen DB-museum. Daarna naar huis. ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 29 jul 2020, 10:31

T-hijs schreef:
maar wel suf dat die camera mijn kenteken niet herkent...
Ik vraag mij wel eens af of dit komt door het gebruik van de koppelstreepjes in ons kenteken. Ik heb wel eens systemen gezien waarbij expliciet wordt aangegeven dat je die niet moet invoeren, maar bij andere moet dat misschien wel omdat het wel weer gelezen wordt door ANPR systemen als streepjes. Dan weet je niet of je het nu wel of niet moet invoeren, en bij systemen die internationaal gebruikt worden staan ook geen standaard formats of maximale lengtes, omdat dit per land verschilt.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 29 jul 2020, 13:48

T-hijs schreef:
De volgende dag in iets meer dan twee uur naar Lessach gereden. Veel werkzaamheden op de A10 én gedonder met de vooraf geboekte Streckenmaut. Kenteken werd niet herkend bij de afrit Sankt-Michael im Lungau en vervolgens bleek ik ook vooraf nog eens het dubbele te hebben betaald. Blijkbaar heb ik niet gezien dat ik ook kon boeken voor alleen het eerste stuk. Nou ja, dat merk ik niet op het vakantiebudget, maar wel suf dat die camera mijn kenteken niet herkent...
Dat kan misschien komen omdat je voor het hele traject had betaald en niet een deeltraject. Mogelijk dat het systeem dan niet zo is ingesteld dat als je bij Sankt Michael de A10 verlaat dat als het gebruiken van de Digitale Streckenmaut wordt gezien.

Ik heb zelf nog nooit zulke problemen gehad in Oostenrijk en gebruik tegenwoordig de Digitale Streckenmaut Flex. Dan koppel je een creditcard aan je kentekennummer en kun je altijd doorrijden, hoef je ook niks vooraf aan te schaffen. Binnen een paar minuten na passage van het tolstation heb je een factuurtje in je e-mail. Ik heb het al op de A9, A10 en A13 gebruikt, zonder enig probleem.

T-hijs
stadsweg

Bericht door T-hijs » wo 29 jul 2020, 16:22

^^
Goeie tip, dank je wel! Dan moet ik nog wel steeds het digitale vignet aanschaffen voor de overige snelwegen, neem ik aan?

Overigens: heb jij een Nederlands kenteken? En zo ja, heb je dat met of zonder streepjes ingevoerd?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 29 jul 2020, 16:25

^^ Ja, voor de overige snelwegen heb je dan een (digitaal of fysiek) vignet nodig. Maar het werkt prima, en direct, voor alle Sondermautstrecken. Ik heb het vorig jaar geactiveerd, ik ben er tevreden over. Vooral toen ik vorig jaar na de GP van Oostenrijk voor het (vrij kleine) tolstation van de Bosrucktunnel in de file stond en zodra er ruimte was toch gelijk naar links kon gaan om het poortje van de Digitale Streckenmaut te pakken, heel veel andere Nederlanders in verbazing achter mij latend. :lol:

Ik heb het in de app 'Unterwegs' van ASFiNAG ingesteld, maar ik weet niet zeker of je per se die app geïnstalleerd moet hebben. Ik meen dat het ook gewoon via de website kan. En ja, ik heb een Nederlands kenteken - zonder streepjes ingevuld, zoals het volgens mij ook aangegeven was door ASFiNAG.

T-hijs
stadsweg

Bericht door T-hijs » di 04 aug 2020, 21:12

Allereerst: @Coen, dank voor je tip. Die ga ik volgende keer zeker uitproberen!

Gisteren hebben we de eerste helft van de terugreis gemaakt, tot Nürnberg.

Dit keer trof ik bij de oprit naar de A10 een zeer knorrige dame achter het loket die vond dat mijn streepjescode bij haar niet geldig was. Toen ik haar vroeg waarom dan niet (ik spreek toevallig heel aardig Duits), want ik had er toch voor betaald, ging ze zoeken in de computer, zei "Passt" en de slagboom ging open. Dat kostte gelukkig hooguit een minuut.

Op de A10 was het vanaf Bisschofshofen bij de diverse Baustellen erg druk, met veel stop & go. En regen, ook dat. Bij de grens met Duitsland een kwartier oponthoud, maar niet merkbaar gecontroleerd. Op de A8 nog meer regen (maar niet zoveel als daar vandaag viel, gelukkig). Wel nog een omleiding gepakt via Bernau am Chiemsee en Prien am Chiemsee vanwege een ongeval. Puur geluk eigenlijk, want de file begon bij een afrit waar de brandweer met gillende sirenes de weg op kwam en ik kon nog net de afrit Bernau am Chiemsee op. Daarna redelijk door kunnen rijden tot de beruchte Baustelle op de A9. Daar had vooral het vrachtverkeer veel vertraging; via de linkerrijstrook kon ik redelijk door tot deze afviel. Verder weinig bijzonderheden.

De route vandaag, van Nürnberg naar Beesd, was creatief te noemen. Rijdend op de A3 vlak voor Dreieck Dernbach hoorde ik op de radio dat een stukje verderop op de A3 een ongeluk was gebeurd, met het advies vooral uit de buurt te blijven. Dus bij Dreieck Dernbach de A48 op en via de A61 naar Köln. Daar hoorde ik van een Volsperrung, waardoor Waze mij vanaf Dreieck Jackerath via de A44 en A46 naar de A57 leidde. Dat was druk, maar goed te doen. Uiteindelijk hierdoor bij Boxmeer Nederland binnengereden.

Al met al wel een beste omweg, maar da's beter dan de fuik in rijden... Lang leve Waze én een radio die ongevraagd verkeersinformatie geeft!