[D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Duitse autosnelwegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door mavas » vr 22 nov 2019, 8:39

Die bypass naar Rust blijft toch gewoon?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door IQ[] » vr 22 nov 2019, 10:18

Ja. Volgens het plaatje wordt alleen het verkeer dat linksaf wil via de toekomstige VRI afgehandeld.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Chris » vr 10 jan 2020, 9:53

Bij Darmstadt verkeren de viaducten van / over de A5 en A672 in dramatische conditie, vrijwel alles moet gesloopt worden.

Vanaf vanavond wordt de flyover voor verkeer van Mannheim naar Köln op het Darmstädter Kreuz permanent afgesloten. Dit duurt tot eind 2021. Dit is de drukste afslaande beweging van het knooppunt, verkeer wordt omgeleid via het Frankfurter Kreuz.

Daarna worden de centrale kunstwerken van het Darmstädter Kreuz vervangen (Heidelberg - Köln vv). Dit was eerder gepland voor de periode 2017-2018 maar is nog niet tot uitvoering gekomen. Dit duurt tot eind 2023.

Ook wordt dit jaar gestart met de vervanging van de viaducten van het Dreieck Darmstadt/Griesheim (A67-A672). Al eerder zijn de viaducten van het Dreieck Darmstadt (A5/A672) vervangen, evenals een ander kunstwerk over de A5.


Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Chris » vr 14 feb 2020, 11:56

Chris schreef: di 17 sep 2019, 20:07
Chris schreef: do 18 jul 2019, 19:14 Tot nu toe valt het dit jaar mee met de werkzaamheden op de A5 rond Karlsruhe, maar dat gaat veranderen. In september begint de grootschalige heraanleg van de A5 tussen het Kreuz Walldorf en net voorbij de aansluiting Kronau. Over 6,6 kilometer wordt de rijbaan in beide richtingen vernieuwd en 3 kunstwerken vervangen. Dit duurt tot midden 2021.

(...)

In het artikel staat niet wat voor verkeersvoering er komt, maar als men al het verkeer op één richting gaat omleggen (zoals het klinkt) kan dat wel eens een vermindering van het aantal rijstroken betekenen. De ervaring van de afgelopen jaren is dat dit tot hevige congestie leidt vanwege het hoge verkeersaanbod.
Het slechte scenario is inderdaad gepland: een versmalling naar 2 rijstroken per richting. De werkzaamheden starten op 30 september: https://bnn.de/lokales/bruchsal/achtung ... auf-der-a5

Men verwacht forse congestie, men heeft deze week al voorwaarschuwingen voor files neergezet.

Dit wegvak verwerkt 113.000 voertuigen per dag, waaronder 18.500 vrachtauto's. Dat gaat echt enorme verkeershinder opleveren.
Ik heb de situatie rond het Kreuz Walldorf de afgelopen tijd in de gaten gehouden, en dit blijkt inderdaad een hotspot voor files te zijn, in alle richtingen ook. De files zijn vooralsnog niet extreem lang, maar wel zeer hardnekkig, ze staan er van 's ochtends tot 's avonds en vaak ook in het weekend. Op de A5 in beide richtingen en op de A6 vaak twee files achter elkaar, vanuit Mannheim voor het Kreuz Walldorf en ook na het Kreuz Walldorf richting Heilbronn, dat komt kennelijk door werkzaamheden op de A6 zelf.

Dat wordt nog wat deze zomer. Richting Stuttgart is het ook niet echt te vermijden tenzij je via Würzburg omrijdt. Of via de A65 en A8 via Karlsruhe maar daar zijn ook problematische stukken (zoals bij Pforzheim).

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door T-hijs » vr 14 feb 2020, 12:08

Oeps... Vandaag over twee weken rij ik naar Füssen... Maar eens even heel goed kijken welke route ik ga nemen...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Chris » wo 25 mar 2020, 19:24

De eerste planuitwerking voor de verbreding van de A5 tussen Offenburg en Riegel is afgerond. Hieruit is besloten dat de verbreding van de A5 symmetrisch zal plaatsvinden. Dit besluit is van belang vanwege de uitbouw van de Rheintalbahn, die gebundeld zal worden met de A5, zodat de nieuwe spoorlijn en de verbreding van de A5 op elkaar afgestemd kunnen worden.

De eigenlijke plangoedkeuring moet nog opgestart worden. Het te verbreden deel is bijna 40 kilometer lang. De plangoedkeuring van de spoorlijn loopt al wel. Het spoorproject is ruimtelijk gezien veel ingrijpender omdat over grote afstand een nieuw tracé aangelegd zal gaan worden. De A5 zal een eenvoudige verbreding zijn aan weerszijden van de bestaande Autobahn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Chris » za 20 jun 2020, 10:51

Op Google Earth kwam ik deze route tegen als bypass van het Kreuz Walldorf. Je neemt dan de B36 en B35. Deze weg is semi-ongelijkvloers en gaat door geen enkele bebouwde kom. Op dit moment is deze route ook sneller dan via het Kreuz Walldorf.

Bij een grote file ligt het natuurlijk wel voor de hand dat deze route snel volloopt.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Coen Tunnel » za 20 jun 2020, 11:20

^^ Je moet natuurlijk al over de A67-A6 aan komen rijden wil dit interessant zijn. Vanaf de A5 of A61 heb je er niet zoveel aan. Kan dus best eens meevallen qua drukte. Het hangt er ook van af hoeveel navigatiesystemen en -apps bij file deze route gaan adviseren.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door T-hijs » za 20 jun 2020, 11:29

Afgelopen voorjaar heb ik die route vanaf de A61 genomen, en terug ook, vanwege de beruchte file bij Walldorf. Ook dan een zeer geschikt alternatief; de route via de A65 en door Karlsruhe vind ik dan echt minder fijn. Waze kwam overigens zelf met deze route...

Edit: klopt niet helemaal. Ik ben eerst via de B9 gereden. Kwam wel op hetzelfde punt op de A5 uit.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Chris » za 20 jun 2020, 11:36

Noord-zuidverkeer in deze streek gaat vaak via de A67-A6 omdat deze route grotendeels 2x3 rijstroken telt, terwijl de A5 veelal hogere intensiteiten heeft en maar 2x2 rijstroken telt. Zelfs doorgaand verkeer op de A5 is veelal beter af om een stukje A67-A6 te nemen tussen Darmstadt en Walldorf.

Komende vanaf de A61 heb je de keuze voor de A65/B10 of de B9 en B35. Of helemaal via Frankrijk.

Het meest lastige is verkeer richting de A6 naar Heilbronn. Daar kan je wel via de B36, L723 en B39 naar de aansluiting Wiesloch/Rauenberg. Die vermijdt ook de bebouwde kommen maar lijkt wel een stuk meer kruispunten te hebben.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Coen Tunnel » za 20 jun 2020, 12:02

Chris schreef: za 20 jun 2020, 11:36 Noord-zuidverkeer in deze streek gaat vaak via de A67-A6 omdat deze route grotendeels 2x3 rijstroken telt, terwijl de A5 veelal hogere intensiteiten heeft en maar 2x2 rijstroken telt. Zelfs doorgaand verkeer op de A5 is veelal beter af om een stukje A67-A6 te nemen tussen Darmstadt en Walldorf.
Mijn ervaringen daarmee zijn wat wisselend. Ja, ik geef ook de voorkeur aan de A67 en A6, aan de andere kant zorgen de enkelstrooks verbindingsbogen in Kreuz Walldorf wel voor wat oponthoud. Van zuid naar noord is dat met dat klaverlusje nog erger natuurlijk.

Als ik vanuit het noorden kom en richting Stuttgart/Ulm wil, dan geef ik sowieso vaak de voorkeur aan de route via Heilbronn. Dan maak ik bij Darmstadt dus al de keuze voor A67-A6, zodat ik bij Walldorf niet meer hoef te wisselen. Richting Karlsruhe/Basel neem ik ook wel eens de A67-A6, maar ik heb wel eens gehad dat het nog knap lastig was om nog uit te kunnen voegen naar de enige, vaak erg drukke, uitvoegstrook vanaf de A6 naar de A5, en dan je dan ook met lage snelheid achter vrachtwagens door die enkelstrooks verbindingsboog zit te sukkelen.

Op rustige tijdstippen ('s nachts bijvoorbeeld) rij ik noord-zuid altijd over de A67-A6, want het afslaan bij Walldorf is dan geen probleem, maar zuid-noord rij ik komende vanaf Basel altijd over de A5, zodat ik niet door het klaverlusje hoef. Komende vanaf Stuttgart/Heilbronn blijf ik wel gewoon de A6-A67 volgen.
Komende vanaf de A61 heb je de keuze voor de A65/B10 of de B9 en B35. Of helemaal via Frankrijk.
Ja, daar heb je best wat opties, en de routes via Frankrijk worden door Duitsers zelf toch vaak genegeerd. Ik kan me nog wel herinneren dat SnarfFlevoland daar ooit iets over heeft gepost.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Chris » zo 21 jun 2020, 20:34

Vanmiddag heb ik de A5 tussen Giessen en Basel gereden. Behalve een stukje A67-A6-A656 tussen Darmstadt en Heidelberg.

Er zijn eigenlijk weinig werkzaamheden, maar die ten zuiden van Kreuz Walldorf is wel een serieuze. Er stond ook vandaag zonder vrachtverkeer een paar kilometer file.

Zuidelijk van Karlsruhe rijdt het wel lekker door, het 2x3 deel is nu echt een flink stuk naar het zuiden. Op nieuwere wegwijzers wordt ook Strasbourg aangegeven, op oudere Strassburg. Paris staat ook bij een afrit ten noorden van Offenburg ergens aangegeven. En Lyon bij het knooppunt naar de Franse A36 (aangegeven als E54 op de afstandsborden). Genoeg Franse bestemmingen dus.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door marcel » zo 21 jun 2020, 20:42

Chris schreef: zo 21 jun 2020, 20:34 Op nieuwere wegwijzers wordt ook Strasbourg aangegeven, op oudere Strassburg.
Dat was mij nooit opgevallen, terwijl ik er vaak langskom. Ik vind in mijn foto's alleen drie afstandsborden met Strassburg:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Deze foto's zijn van 2014 en 2016 maar het zal nog wel zo zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Coen Tunnel » zo 21 jun 2020, 20:45

^^ Ik kan me ook wel herinneren dat Strasbourg en Straßburg door elkaar gebruikt worden op de afritborden. Op de afstandenborden weet ik het zo niet.
Chris schreef: zo 21 jun 2020, 20:34Paris staat ook bij een afrit ten noorden van Offenburg ergens aangegeven.
Paris staat volgens mij bij Achern op de borden, via Rheinau-Freistett over de L87 en D2 naar de Franse A35 bij Offendorf. Vanaf daar is het niet meer ver naar de A4, en het voorkomt de passage door Strasbourg. Dat is een vlotte doorsteek zonder bebouwde kommen.

De E52 loopt formeel over de B28 vanaf Appenweier, en daarna de Franse N4, maar dan kom je dwars door Strasbourg heen. Op weg naar Parijs is dat zeker niet sneller.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door verfmeer95 » zo 21 jun 2020, 20:48

Chris schreef: zo 21 jun 2020, 20:34 Paris staat ook bij een afrit ten noorden van Offenburg ergens aangegeven.
Dat zal wel zijn om aan te geven dat doorgaand verkeer naar de A4/A35 niet dwars door Kehl en Straatsburg moet.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door mhkamp » zo 21 jun 2020, 20:53

De foto's die Marcel post zijn nogal hetzelfde, geen verandering.

Afbeelding

Afbeelding
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door marcel » zo 21 jun 2020, 21:01

Coen Tunnel schreef: zo 21 jun 2020, 20:45 Paris staat volgens mij bij Achern op de borden, via Rheinau-Freistett over de L87 en D2 naar de Franse A35 bij Offendorf.
Klopt inderdaad, en het stond op het afritnaambord met een heel klein opzetbordje (weet niet of dat nog steeds zo is, foto van 2012)

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Coen Tunnel » zo 21 jun 2020, 21:02

Het is inderdaad bij Achern dat Paris vermeld staat (foto van 2016): https://www.mapillary.com/app/?lat=48.6 ... ocus=photo

Eerder werd het (ook) bij Baden-Baden vermeld als doel voor de B500, maar daar is het weggehaald en is Paris zelfs expliciet via de A5 verwezen, via Achern dus: https://www.mapillary.com/app/?lat=48.7 ... ocus=photo

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door marcel » zo 21 jun 2020, 21:10

Dat is opmerkelijk: in Juli 2018 staat het er weer bij:

Afbeelding

(Verderop staat dit bord ook in Mapillary maar zonder Paris)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Pino » zo 21 jun 2020, 21:17

^^ Ik vind de B500 ook een veel logischer plek om door te steken, maar mogelijk ligt het in Frankrijk gevoelig in de zin dat het veel extra vrachtverkeer naar de A35 brengt. Men heeft daar nogal het idee slachtoffer te zijn van LKW-Maut-ontwijkers.

Wat betreft Strasbourg: er zijn nu drie bewegwijzerde routes Strasbourg vanaf de A5: Sud (via Pont Pfimlin = N353/L98), Mitte (via Europabrücke = B28/ex-N4) en Nord (via sluis Gambsheim = L87/D2). De splitsing in drie is daarbij volgens mij tot stand gekomen na de opening van de Pont Pfimlin in 2002. Nord bestond al sinds 1974, maar had tot dan toe vooral een lokale functie, mede omdat de A35-noord aan Franse zijde pas in 1996 tot stand was gekomen. Je zou zeggen dat de bewegwijzering inderdaad mede zo is ontstaan om Transit verkeer van de oude route door Strasbourg af te houden. Wat me zeer logisch lijkt, misschien toch ook eens de E52 onderhanden nemen (of afschaffen).

Wat betreft de spelling van Strasbourg: op de drie afritten gast het goed, maar zo hier en daar staat er nog wel eens een ouder afstandenbord langs de A5 met exoniem erop. Of heeft men niet goed opgelet bij een vervanging.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Coen Tunnel » zo 21 jun 2020, 22:08

marcel schreef: zo 21 jun 2020, 21:10 Dat is opmerkelijk: in Juli 2018 staat het er weer bij:
Was dit wellicht tijdelijk vanwege langdurige wegwerkzaamheden? Dat zou een reden kunnen zijn.
Pino schreef: zo 21 jun 2020, 21:17Je zou zeggen dat de bewegwijzering inderdaad mede zo is ontstaan om Transit verkeer van de oude route door Strasbourg af te houden. Wat me zeer logisch lijkt, misschien toch ook eens de E52 onderhanden nemen (of afschaffen).
Ten zuiden van Karlsruhe loopt de E52 tot aan Appenweier gelijk met de E35, en westelijk van Appenweier ligt nog maar een klein stukje over niet-snelwegen tot aan Strasbourg.

Maar goed, als het gaat om het bedienen van Strasbourg is de route over de B28 niet zo gek. Als het gaat om doorgaand verkeer te geleiden is via Baden-Baden en de A35 meer voor de hand liggend, de E52 kan dan eindigen op de E25 ten noorden van Strasbourg. Er is op zich wel wat voor te zeggen om de E52 in ieder geval ergens door te trekken tot de E25.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Pino » zo 21 jun 2020, 22:47

Je had ooit de E11 en de E12 als grote oost-west-corridors vanuit Parijs. E11 verliep over de oude Franse N4 over Nancy-Strasbourg en dan verder conform huidige E52 naar de Duitse A8. E12 volgde de Franse N3 en de huidige E50. Met de keuze om beide binnen Frankrijk feitelijk via één snelweg af te handelen (splitsing pas kort voor de grens, bij Freyming-Merlebach), bleef er bij aanleg van de Franse A4 in de jaren ‘70 binnen Frankrijk voor de E11 niet zoveel over. En toen hebben ze de opvolger daarvan in het E-schema van 1975 zelfs nog niet bij Freyming laten beginnen, maar op de E25.

Ik kan daar wel inkomen, want oost-westverkeer vanaf Metz gaat gewoon niet naar Strasbourg. Maar had dan gewoon de E-route lekker in Karlsruhe op de E35 laten beginnen. Dit is nogal half, wellicht ingegeven door wat Europese symboolwaarde. De brug Strasbourg-Kehl -Europabrücke/Pont d’Europe- staat immers toch wel een beetje symbool voor de manier waarop Frankrijk en (West-)Duitsland elkaar op de puinhopen van WO2 wisten te vinden en gezamenlijke wegen naar voren vonden. Waar de E-wegen onmiskenbaar onderdeel van uitmaakten.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Coen Tunnel » zo 21 jun 2020, 23:28

^^ Strasbourg is natuurlijk geen gek eindpunt, maar doorgaand belang is inderdaad klein. Er is ook wat voor te zeggen om de weg bij Karlsruhe te laten eindigen, maar de Europese symboliek is wellicht ook wat waard, en dan is Strasbourg het geschikte eindpunt.

Overigens wel opvallend dat men in Frankrijk de E44 en E46 over de meest onmogelijke wegen leidt, en er iets ten zuiden van Strasbourg zelfs een weg als de E512 ligt waar doorgaand vrachtverkeer verboden is, maar dat er dan geen E52 over het N4-tracé gekomen is. Niet dat het heel veel toe zou voegen (maar dat doen de E44 en E46 ook niet), al wordt de N4 wel steeds meer en meer goed uitgebouwd. Vanaf Strasbourg (Phalsbourg aan de A4) heb je op een kort gelijkvloers 1x2 stukje van 8,5 km na tot aan Vitry-le-François een hoogwaardige weg liggen. Grotendeels 2x2, bij Saint-Dizier 1x2 ongelijkvloers.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Pino » ma 22 jun 2020, 10:02

^^ Uitbouw van de N4 is goed voor de betrokken regio’s, maar het zal nooit een route van Europees belang worden. Verder heb ook ik me vaak verbaasd over sommige E-routes binnen Frankrijk. Misschien wat gevalletjes regionale politiek. Als ze onder die noemer een E-nummer voor de N4 hadden behouden, had het er nog wel bij gekund. Maar het maakt er geen zinnige E-route van ...

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door nederland24 » zo 28 jun 2020, 17:24

Eigenlijk zou het best logisch zijn om de Franse A4 door te trekken naar de Duitse A5, waardoor aan de noordkant van Straatsburg ook een goede ontstaat naar de Duitse A5.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Chris » zo 28 jun 2020, 18:01

Het is eigenlijk wel raar dat er geen goede snelwegverbindingen zijn tussen Duitsland en Frankrijk. Alleen naar Mulhouse is er een goede verbinding. Lyon staat ook al aangegeven vanaf de A5.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Coen Tunnel » zo 28 jun 2020, 18:11

^^ Noordelijker is er natuurlijk de Duitse A6/Franse A320 via Metz en Saarbrücken. Van Parijs naar Frankfurt en verder biedt dat een goede verbinding. Naar Zuid-Duitsland op zich ook wel, al is het met een omweggetje langs Ludwigshafen.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door verfmeer95 » zo 28 jun 2020, 18:20

Er is gewoon sprake van een gebrek aan afstemming. Beide landen hebben hoogwaardige wegen naar de grens lopen, ze sluiten alleen niet aan.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Pino » zo 28 jun 2020, 18:58

De A8 door het Pfälzer Wald was natuurlijk de route die bij uitstek was bedacht om oost-westverkeer tussen Noord-Frankrijk en Zuid-Duitsland te faciliteren (verkeer naar de meeste andere delen van Duitsland gaat via België). Maar die kwam er om bekende redenen niet. Hoewel veel vrachtverkeer alsnog de B10 pakt en de omweg langs Ludwigshafen ook aanvaard wordt, heeft het ontbreken van de A8 ook enig oost-westverkeer gebracht naar de A35 Strasbourg-Lauterbourg. Slechte afstemming zou ik dat soort bijvangst niet noemen. Dat diezelfde A35 niet aansluit op een Duitse noord-zuid-snelweg maar op de B9 is een gevolg van eeuwigdurende milieu-discussies in Duitsland, wederom niet van slecht afstemmen.

Waar ik wel minder vind, is het ontbreken van een over de gehele lengte hoogwaardige Rijnoversteek tussen Neuenburg en Karlsruhe. Dat ze rond 2000 de Pont Pfimlin hebben aangelegd en hoogwaardig hebben ontsloten aan Franse kant en je dan aan Duitse kant over een Landstrasse moet: hoe verzin je het? De doorsteek Saarbrücken-A4, met een hoogwaardiger route aan Franse zijde dan aan de Duitse, is daar ook een voorbeeld van. Maar in veel gevallen zijn die expreswegen ook eerder ontstaan door de situatie rondom de grens en forensenverkeer over de grens dan om een idee over een internationale hoofdroute waar ook verkeer op de middellange afstand vruchten van moet plukken.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [D][A005] A5 Hattenbach - Frankfurt - Karlsruhe - Basel

Bericht door Rein » zo 28 jun 2020, 19:39

Pino schreef: zo 28 jun 2020, 18:58Waar ik wel minder vind, is het ontbreken van een over de gehele lengte hoogwaardige Rijnoversteek tussen Neuenburg en Karlsruhe. Dat ze rond 2000 de Pont Pfimlin hebben aangelegd en hoogwaardig hebben ontsloten aan Franse kant en je dan aan Duitse kant over een Landstrasse moet: hoe verzin je het?
Eens dat die weg wel wat meer had mogen zijn dan een Landstrasse. Aan de andere kant is het wel een redelijk goed uitgebouwde Landstrasse en kan je er best redelijk doorrijden. Bovendien is het maar een paar kilometer van de Franse grens tot aan BAB5.

Plaats reactie