50 km/u te hard rijden op autosnelweg met verlaagde maximumsnelheid

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

wizi99
dorpsstraat
Berichten: 132
Lid geworden op: di 01 dec 2015, 0:05

50 km/u te hard rijden op autosnelweg met verlaagde maximumsnelheid

Bericht door wizi99 » zo 21 jun 2020, 20:30

Ik vraag me af wat er gebeurt als je 150 km/u rijdt op een snelweg waar voorheen 130 km/u gold, maar nu 100 (van 6.00 tot 19.00 uur).

Je rijbewijs wordt namelijk ingenomen als je 50km/u te hard rijdt, dit is een veiligheidsmaatregel. De verlaging naar 100 km/u overdag heeft niets met de veiligheid te maken, maar is ingevoerd ivm de stikstof.

Dus is feite rijdt je qua veiligheid 'maar' 20 km/u te hard.

Hebben ze dan grond om je rijbewijs in te vorderen?

Gr. Wizi

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: 50 km/u te hard rijden op autosnelweg met verlaagde maximumsnelheid

Bericht door Palance » zo 21 jun 2020, 20:38

Het blijft 50 te snel, ongeacht wat jij van die snelheidsverlaging vindt.

Dus ja, dat kan gewoon.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: 50 km/u te hard rijden op autosnelweg met verlaagde maximumsnelheid

Bericht door Wouter N14 » zo 21 jun 2020, 20:41

Ja, want anders zijn 90% van de snelwegbekeuring onterecht.

Overigens wel mits de borden op orde zijn uiteraard.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: 50 km/u te hard rijden op autosnelweg met verlaagde maximumsnelheid

Bericht door Palance » zo 21 jun 2020, 20:47

Dat laatste spreekt voor zich :yes:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: 50 km/u te hard rijden op autosnelweg met verlaagde maximumsnelheid

Bericht door Coen Tunnel » zo 21 jun 2020, 20:48

wizi99 schreef: zo 21 jun 2020, 20:30 Ik vraag me af wat er gebeurt als je 150 km/u rijdt op een snelweg waar voorheen 130 km/u gold, maar nu 100 (van 6.00 tot 19.00 uur).

Je rijbewijs wordt namelijk ingenomen als je 50km/u te hard rijdt, dit is een veiligheidsmaatregel. De verlaging naar 100 km/u overdag heeft niets met de veiligheid te maken, maar is ingevoerd ivm de stikstof.

Dus is feite rijdt je qua veiligheid 'maar' 20 km/u te hard.

Hebben ze dan grond om je rijbewijs in te vorderen?

Gr. Wizi
Ja. Een maximumsnelheid is een maximumsnelheid, ongeacht wat de reden voor deze maximumsnelheid is.

Er zijn eerder ook al wegvakken in snelheid teruggebracht van bv. 130 km/u naar 120 km/u (zo'n beetje alles rond de Veluwe). Er zijn ook andere wegvakken die al langer om milieu- of geluidsredenen een lagere Vmax hebben, niet om dat de veiligheid bij 130 km/u in het geding zou komen.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: 50 km/u te hard rijden op autosnelweg met verlaagde maximumsnelheid

Bericht door Lekkere Kwal » zo 21 jun 2020, 23:15

wizi99 schreef: zo 21 jun 2020, 20:30
Dus is feite rijdt je qua veiligheid 'maar' 20 km/u te hard.

Hebben ze dan grond om je rijbewijs in te vorderen?

Gr. Wizi
In feite hebben ze de regels te volgen die zeggen dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen redenen voor maximumsnelheid. En dus wordt de invordering uitgevoerd. Je zou je juist moeten afvragen op welke grond er wat anders zou spelen omdat de reden voor de maximumsnelheid anders is, want die is niet in de wet terug te vinden.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: 50 km/u te hard rijden op autosnelweg met verlaagde maximumsnelheid

Bericht door Attietattie » ma 22 jun 2020, 0:58

wizi99 schreef: zo 21 jun 2020, 20:30Dus is feite rijdt je qua veiligheid 'maar' 20 km/u te hard.
Ja. En de rest 30km/h te langzaam. En dat is een verschil van 50km/h. Dus toch wel een veiligheidsdingetje als jij 150 rijdt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

wizi99
dorpsstraat
Berichten: 132
Lid geworden op: di 01 dec 2015, 0:05

Re: 50 km/u te hard rijden op autosnelweg met verlaagde maximumsnelheid

Bericht door wizi99 » ma 22 jun 2020, 1:02

Mijn punt is dat de 50 km/u regel is ingevoerd voor de veiligheid (ook al staat het niet in de wet, het is wel de reden).

De stikstof heeft op zich niks met de veiligheid op de weg te maken. Je rijbewijs wordt dus ingetrokken op een grond die niks met verkeersveiligheid te maken heeft, maar met een milieumaatregel.

Lijkt mij een beetje krom.

Dat is het zelfde dat je als leraar geen VOG krijgt omdat je een paar snelheidsbekeuringen hebt gekregen.

Ik kan me voorstellen dat een rechter zo'n intrekking kan vernietigen.

wizi99
dorpsstraat
Berichten: 132
Lid geworden op: di 01 dec 2015, 0:05

Re: 50 km/u te hard rijden op autosnelweg met verlaagde maximumsnelheid

Bericht door wizi99 » ma 22 jun 2020, 1:03

Attietattie schreef: ma 22 jun 2020, 0:58
wizi99 schreef: zo 21 jun 2020, 20:30Dus is feite rijdt je qua veiligheid 'maar' 20 km/u te hard.
Ja. En de rest 30km/h te langzaam. En dat is een verschil van 50km/h. Dus toch wel een veiligheidsdingetje als jij 150 rijdt.
Die verschillen heb je ook met een max van 130, er zijn altijd mensen die langzamer rijden

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: 50 km/u te hard rijden op autosnelweg met verlaagde maximumsnelheid

Bericht door Attietattie » ma 22 jun 2020, 2:35

wizi99 schreef: ma 22 jun 2020, 1:02 Mijn punt is dat de 50 km/u regel is ingevoerd voor de veiligheid (ook al staat het niet in de wet, het is wel de reden).
Dit verzin jij zelf. Handhaving kan ook wel degelijk geschieden ten behoeve van het milieu. Maar okee, laat het voor de veiligheid zijn. Dan heb ik je zojuist uitgelegd waarom dat nog steeds overeind blijft.
wizi99 schreef: ma 22 jun 2020, 1:03Die verschillen heb je ook met een max van 130, er zijn altijd mensen die langzamer rijden
Ik hoef je toch niet serieus uit te leggen dat snelheidsverschillen groter zijn bij 150 dan bij 130 he?

Het snelheidsverschil met vrachtverkeer is 70 bij 150. En als men een snelheidsverschil van 20km/h verwacht, is dat een significant verschil.

Begrijp me goed, ik ben geen fan van snelheidshandhaving op snelwegen (ik sta aan jouw kant), maar ik ken dit soort topics: men is op zoek naar een bevestiging van een mening. Dat gaat men hier niet krijgen en vervolgens loopt men stampvoetend weg. Nou zal dat bij jou wel meevallen omdat je hier al even rondloopt, maar het antwoord op je vraag is heel simpel: je rijbewijs zal worden ingevorderd en dat is rechtsgeldig.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

wizi99
dorpsstraat
Berichten: 132
Lid geworden op: di 01 dec 2015, 0:05

Re: 50 km/u te hard rijden op autosnelweg met verlaagde maximumsnelheid

Bericht door wizi99 » ma 22 jun 2020, 3:32

@ Attietattie

Het gaat er niet om wat mijn mening is over de max van 100. Mijn rijbewijs is trouwens niet ingevorderd, en ik heb geen boete gekregen. Ik ben gewoon benieuwd hoe het zit met de rechtsgeldigheid van het intrekken van het rijbewijs om andere redenen dan verkeersveiligheid.

Ik zeg niet dat handhaving niet kan geschieden vanwege milieu redenen. Het gaat erom dat een rijbewijs kan worden ingetrokken voor een andere reden dan veiligheid.

"je rijbewijs zal worden ingevorderd en dat is rechtsgeldig."

Waarom is dat rechtsgeldig?

"Ik hoef je toch niet serieus uit te leggen dat snelheidsverschillen groter zijn bij 150 dan bij 130 he?"

Nee dat hoef je niet uit te leggen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: 50 km/u te hard rijden op autosnelweg met verlaagde maximumsnelheid

Bericht door Palance » ma 22 jun 2020, 6:52

wizi99 schreef: ma 22 jun 2020, 1:02 Dat is het zelfde dat je als leraar geen VOG krijgt omdat je een paar snelheidsbekeuringen hebt gekregen.
Dat soort dingen gaan wel vaker rond: Dat je geen VOG kunt krijgen als je een strafblad hebt. Dat is totale onzin. Het hangt er helemaal van af welke aantekening(en) je hebt en waar je VOG voor nodig is. De kans dat je geen VOG krijgt als leraar terwijl je een snelheidsovertreding buiten de Muldergrens hebt staan is praktisch 0%.
wizi99 schreef: ma 22 jun 2020, 1:02 Ik kan me voorstellen dat een rechter zo'n intrekking kan vernietigen.
Ik niet. En terecht. Een rechter kan wel teruggave bevelen als het bv de eerste keer is. Maar niet op grond van het feit dat jij vindt dat voor jou 130 geldt. Want dat is wel een hele slechte smoes.

Als je staande wordt gehouden met een overtreding > 50 km/h zal de politie je rijbewijs invorderen en dat is gewoon rechtsgeldig. De officier moet dan binnen 10 dagen beslissen of hij het je voorlopig teruggeeft of inhoudt tot aan een eventuele (hoor)zitting.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: 50 km/u te hard rijden op autosnelweg met verlaagde maximumsnelheid

Bericht door Schelpenpaadje » ma 22 jun 2020, 7:35

Voor de veiligheid is het noodzakelijk dat iedereen zich overal aan de regels houdt en niet zelf bedenkt waarom en waar er uitzonderingen zouden kunnen gelden.

Daarbij is 150 sowieso al flink sneller dan 130 dus je neemt bewust een risico op een hoge sanctie.
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op ma 22 jun 2020, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: 50 km/u te hard rijden op autosnelweg met verlaagde maximumsnelheid

Bericht door Snelwegfreak » ma 22 jun 2020, 7:37

wizi99 schreef: ma 22 jun 2020, 3:32Het gaat erom dat een rijbewijs kan worden ingetrokken voor een andere reden dan veiligheid.
Je rijbewijs wordt in dit geval dan ook niet ingevorderd vanwege de veiligheid (kan eventueel op basis van artikel 5), maar vanwege de overschrijding van de maximumsnelheid met meer dan 50 km/h. Daarin is de wet heel duidelijk, dus dat zal ook gewoon gebeuren. Waarom die maximumsnelheid is vastgesteld, is niet van belang.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 50 km/u te hard rijden op autosnelweg met verlaagde maximumsnelheid

Bericht door Peter » ma 22 jun 2020, 8:18

Of je rijbewijs wordt ingevorderd is natuurlijk niet zeker, maar je kan de reden van de verlaging niet aanvoeren, tenzij de Vmax wellicht net verlaagd is en/of slecht aangekondigd. Dan moet je ook nog staande gehouden worden (zodat ook duidelijk is wie de bestuurder is) en ik weet niet of de politie verplicht is je rijbewijs in te houden. Stel dat je om 6:04 betrapt wordt, mag de politie dan de Vmax van 5:59 hanteren als redelijkheid ? Je moet sowieso al stevig boven de 150 rijden om door een politie- of camera-auto met zekerheid boven de 50 km/h te hard aangemerkt te worden, daar deze vaak een soort van trajectcontrole (volgen op paar km) moeten doen en daar een grotere onzekerheid op zit.

Als je gebermflitst wordt, moet je vermoedelijk (als eigenaar of aangewezen bestuurder bij een leaseauto) voorkomen kan deze ingehouden worden, maar als je twijfel zaait over de bestuurder: neef, buurman, collega, ja: ik leen de auto vaak uit..., dan wordt inhouden lastig denk ik.
Geen idee hoe het hier gaat en/of het alleen bij recidive plaatsvindt.
De hoge boete is gewoon voor de kentekenhouder of aangewezen bestuurder natuurlijk.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: 50 km/u te hard rijden op autosnelweg met verlaagde maximumsnelheid

Bericht door Coen Tunnel » ma 22 jun 2020, 8:33

wizi99 schreef: ma 22 jun 2020, 1:02 Mijn punt is dat de 50 km/u regel is ingevoerd voor de veiligheid (ook al staat het niet in de wet, het is wel de reden).

De stikstof heeft op zich niks met de veiligheid op de weg te maken. Je rijbewijs wordt dus ingetrokken op een grond die niks met verkeersveiligheid te maken heeft, maar met een milieumaatregel.

Lijkt mij een beetje krom.

Dat is het zelfde dat je als leraar geen VOG krijgt omdat je een paar snelheidsbekeuringen hebt gekregen.

Ik kan me voorstellen dat een rechter zo'n intrekking kan vernietigen.
Ik kan mij niet voorstellen dat een rechter zal beslissen dat de intrekking van het rijbewijs ongedaan gemaakt moet worden.

Het is niet aan de burger om te oordelen of een snelheidsmaatregel er voor de verkeersveiligheid is of niet. Simpelweg: je hebt je gewoon aan de aangegeven maximumsnelheid te houden, en dat wordt van iedereen verwacht. Rij je 50 km/u te hard, dan ontstaat er wel degelijk een veiligheidsrisico omdat je veel harder rijdt dan andere weggebruikers, en ook een snelheid die buiten het verwachtingspatroon van medeweggebruikers ligt.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: 50 km/u te hard rijden op autosnelweg met verlaagde maximumsnelheid

Bericht door Lekkere Kwal » ma 22 jun 2020, 9:37

Peter schreef: ma 22 jun 2020, 8:18 Of je rijbewijs wordt ingevorderd is natuurlijk niet zeker, maar je kan de reden van de verlaging niet aanvoeren, tenzij de Vmax wellicht net verlaagd is en/of slecht aangekondigd. Dan moet je ook nog staande gehouden worden (zodat ook duidelijk is wie de bestuurder is) en ik weet niet of de politie verplicht is je rijbewijs in te houden. Stel dat je om 6:04 betrapt wordt, mag de politie dan de Vmax van 5:59 hanteren als redelijkheid ?
Moment van vaststelling feit geldt, niet het moment van staandehouding. Invordering is dus verplicht als de meting na 6:00 en voor 19:00 was bij een momentopname of afliep bij trajectmeting.
Je moet sowieso al stevig boven de 150 rijden om door een politie- of camera-auto met zekerheid boven de 50 km/h te hard aangemerkt te worden, daar deze vaak een soort van trajectcontrole (volgen op paar km) moeten doen en daar een grotere onzekerheid op zit.
Inderdaad, maar de surveillant inhalen terwijl ze zelf al zo hard rijden is ook een geldige grond voor verbalisering. Dan moet je dus wel net een camera-auto inhalen die ruim 150 rijdt, niet voor de hand liggend tenzij je het echt op gaat zoeken.
Als je gebermflitst wordt, moet je vermoedelijk (als eigenaar of aangewezen bestuurder bij een leaseauto) voorkomen kan deze ingehouden worden, maar als je twijfel zaait over de bestuurder: neef, buurman, collega, ja: ik leen de auto vaak uit..., dan wordt inhouden lastig denk ik.
Twijfel is niet voldoende, de bewijstlast ligt dan bij jou om aan te tonen dat je het niet kan zijn geweest. Als je dat niet kan aantonen geldt ook invordering. Zelfs verklaringen van een partner zijn daar in niet voldoende, het moet onomstotelijk zijn.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: 50 km/u te hard rijden op autosnelweg met verlaagde maximumsnelheid

Bericht door Attietattie » ma 22 jun 2020, 9:45

wizi99 schreef: ma 22 jun 2020, 3:32"je rijbewijs zal worden ingevorderd en dat is rechtsgeldig."

Waarom is dat rechtsgeldig?
Omdat dat in artikel 164 van de Wegenverkeerswet staat.
Peter schreef: ma 22 jun 2020, 8:18 Of je rijbewijs wordt ingevorderd is natuurlijk niet zeker,
Dat is het wel. Als er na correctie een overschrijding van 50 km/h of meer geconstateerd wordt, moeten ze jouw rijbewijs innemen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: 50 km/u te hard rijden op autosnelweg met verlaagde maximumsnelheid

Bericht door Attietattie » ma 22 jun 2020, 9:52

Lekkere Kwal schreef: ma 22 jun 2020, 9:37Twijfel is niet voldoende, de bewijstlast ligt dan bij jou om aan te tonen dat je het niet kan zijn geweest. Als je dat niet kan aantonen geldt ook invordering. Zelfs verklaringen van een partner zijn daar in niet voldoende, het moet onomstotelijk zijn.
Nou, dat betwijfel ik. Bij Mulder geldt een omgekeerde bewijslast, maar dit valt niet onder Mulder.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 50 km/u te hard rijden op autosnelweg met verlaagde maximumsnelheid

Bericht door Peter » ma 22 jun 2020, 10:12

De Nederlandse snelheids-camerabeelden zijn vaak niet ingesteld op bestuurderherkenning (ze zijn er wel voor bijv controle gordelplicht). Ik denk ook niet dat er een omgekeerde bewijslast is (inderdaad: geen Muldertje). Ik weet niet wat er gebeurt als je ontkent gereden te hebben, maar ook niet aangeeft wie het dan wel geweest moet zijn. Er zijn natuurlijk genoeg gevallen, zeker bij bedrijfsbusjes, waar de bestuurder moeilijk vast te stellen is uit het kentekenregister of een register van de werkgever. Als 6 bouwvakkers mogen rijden....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: 50 km/u te hard rijden op autosnelweg met verlaagde maximumsnelheid

Bericht door Lekkere Kwal » ma 22 jun 2020, 11:45

Ik zat er naast inderdaad, bij dat feit is ontkennen bestuurder te zijn blijkbaar voldoende: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2014:2898
Uit dat bewijsmiddel kan echter niet volgen dat de verdachte het bewezenverklaarde feit als bestuurder heeft gepleegd.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8655
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: 50 km/u te hard rijden op autosnelweg met verlaagde maximumsnelheid

Bericht door Hajo » ma 22 jun 2020, 13:17

^^ Klopt, maar dat moet je wel onomstotelijk kunnen bewijzen.

Bij een overtreding waarbij het voertuig wordt gefotografeerd, gaat de bekeuring naar de kentekenhouder. Dat hoeft niet de bestuurder te zijn, maar bijvoorbeeld lease- en verhuur maatschappijen weten wie de bestuurder is en zullen de kosten op die persoon verhalen. Vaak betaal je dan zelfs meer (extra administratiekosten etc.) dan de bekeuring zelf.

Alleen bij een staande houding is meteen duidelijk wie de bestuurder is en een bekeuring wordt in dat geval altijd op naam van de bestuurder uitgeschreven.

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: 50 km/u te hard rijden op autosnelweg met verlaagde maximumsnelheid

Bericht door Egbert » ma 22 jun 2020, 13:34

Attietattie schreef: ma 22 jun 2020, 2:35
Begrijp me goed, ik ben geen fan van snelheidshandhaving op snelwegen (ik sta aan jouw kant), maar ik ken dit soort topics: men is op zoek naar een bevestiging van een mening. Dat gaat men hier niet krijgen en vervolgens loopt men stampvoetend weg.
Ben ik met je eens, maar ik vind ook dat die veiligheid er altijd met de haren bijgesleept wordt. Nu is opeens iedereen die 130 rijdt waar je 100 mag een aso en onveilig. Ga je de grens over is het opeens geen probleem om 160 te rijden terwijl er ook vrachtwagens rondrijden.

Het mag niet. Punt. Met die hele veiligheidsdiscussie scoor je geen punten.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: 50 km/u te hard rijden op autosnelweg met verlaagde maximumsnelheid

Bericht door Attietattie » ma 22 jun 2020, 14:19

Hajo schreef: ma 22 jun 2020, 13:17Klopt, maar dat moet je wel onomstotelijk kunnen bewijzen.
Bij een Mulder ja. Maar bij een 50+-er ligt de bewijslast bij de officier en niet bij jou.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: 50 km/u te hard rijden op autosnelweg met verlaagde maximumsnelheid

Bericht door Attietattie » ma 22 jun 2020, 14:19

Egbert schreef: ma 22 jun 2020, 13:34maar ik vind ook dat die veiligheid er altijd met de haren bijgesleept wordt.
Ben ik voor 100% met je eens. Maar dat is een heel andere discussie. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

wizi99
dorpsstraat
Berichten: 132
Lid geworden op: di 01 dec 2015, 0:05

Re: 50 km/u te hard rijden op autosnelweg met verlaagde maximumsnelheid

Bericht door wizi99 » ma 22 jun 2020, 14:37

Ik wil helemaal geen discussie voeren over de veiligheid, Het gaat mij er om dan een rijbewijs (een bewijs van rijvaardigheid) niks te maken heeft met een milieumaatregel, En daarom vind ik het vreemd dat het daarom kan worden ingetrokken.

Voor alle duidelijkheid, als je 50 te hard rijdt met een maximumsnelheid van 130, of een lagere snelheid omdat de veiligheid dat vereist, dan begrijp ik het wel enigszins. Want 180 is natuurlijk veel harder dan 130.

Of 150 rijden op een smoordrukke a4, dat is veel gevaarlijker.

Maar stel je rijdt om kwart over 6, zondag ochtend, op een lege a31, 150, na korrektie, rijbewijs kwijt, omdat men de stikstof terug wil dringen. Dan wordt je rijbewijs ingetrokken op een grond waarvan die wet helemaal niet ontworpen is.

Stel een boer maakt een verkeersovertreding met de trekker, dan trekken ze toch ook niet zijn hinderwetvergunning in. 2 hele verschillende dingen.

wizi99
dorpsstraat
Berichten: 132
Lid geworden op: di 01 dec 2015, 0:05

Re: 50 km/u te hard rijden op autosnelweg met verlaagde maximumsnelheid

Bericht door wizi99 » ma 22 jun 2020, 14:39

Excuses.

Want 180 is natuurlijk veel harder dan 130. Moet zijn:

Want 180 is natuurlijk veel harder dan 150.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: 50 km/u te hard rijden op autosnelweg met verlaagde maximumsnelheid

Bericht door Lekkere Kwal » ma 22 jun 2020, 14:39

Hajo schreef: ma 22 jun 2020, 13:17 ^^ Klopt, maar dat moet je wel onomstotelijk kunnen bewijzen.

Bij een overtreding waarbij het voertuig wordt gefotografeerd, gaat de bekeuring naar de kentekenhouder. Dat hoeft niet de bestuurder te zijn, maar bijvoorbeeld lease- en verhuur maatschappijen weten wie de bestuurder is en zullen de kosten op die persoon verhalen. Vaak betaal je dan zelfs meer (extra administratiekosten etc.) dan de bekeuring zelf.

Alleen bij een staande houding is meteen duidelijk wie de bestuurder is en een bekeuring wordt in dat geval altijd op naam van de bestuurder uitgeschreven.
Alleen gaat de kwestie om de rijbewijs invordering, niet de boete. Die invordering kent dus geen eis tot onomstotelijk bewijst dat je het niet was. Zoals in de gelinkte uitspraak is terug te lezen, ontkende de kentekenhouder bestuurder te zijn en dat was voldoende tot vernietiging.
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op ma 22 jun 2020, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: 50 km/u te hard rijden op autosnelweg met verlaagde maximumsnelheid

Bericht door Lekkere Kwal » ma 22 jun 2020, 14:42

wizi99 schreef: ma 22 jun 2020, 14:37 Ik wil helemaal geen discussie voeren over de veiligheid, Het gaat mij er om dan een rijbewijs (een bewijs van rijvaardigheid) niks te maken heeft met een milieumaatregel, En daarom vind ik het vreemd dat het daarom kan worden ingetrokken.
Het gaat ons denk ik ook niet om de discussie wbt de veiligheid, maar dat de wetgeving geen onderscheid maakt tussen de verschillende redenen. Men heeft nou eenmaal ingesteld dat een rijbewijs invordering een sterk middel is om een maatregel te handhaven, dus die geldt ook hier. Je probeert steeds een invalshoek te vinden hoe het uit zou maken dat het hier om het milieu gaat en niet om veiligheid, maar dat is voor de wet irrelevant.

Piles
autoweg
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: 50 km/u te hard rijden op autosnelweg met verlaagde maximumsnelheid

Bericht door Piles » ma 22 jun 2020, 14:55

wizi99 schreef: ma 22 jun 2020, 14:37 Ik wil helemaal geen discussie voeren over de veiligheid, Het gaat mij er om dan een rijbewijs (een bewijs van rijvaardigheid) niks te maken heeft met een milieumaatregel, En daarom vind ik het vreemd dat het daarom kan worden ingetrokken.
Die discussie moet je voeren met de wetgever, niet met de handhaver (en ook niet met de rechterlijke macht). :top:

Plaats reactie