Den Haag - Menton op 17 of 18 juli

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Den Haag - Menton op 17 of 18 juli

Bericht door exroosje » do 25 jun 2020, 10:29

Onze vakantie lijkt door te kunnen gaan, de eerste week zeker, in Menton. (Week 2 en 3 zitten we in Cannobio / Lago maggiore resp Pietralunga /Umbrie). Een schema wat we al voor Corona hadden opgesteld.
We hebben de vrijheid om in Menton op vrijdag of zaterdag aan te komen.

Onze oorspronkelijke overwegingen waren te reizen op vrijdag en autoroute du soleil & Gotthard te vermijden.
Nu liggen er (hopelijk) veel meer routes open.
Via Frankrijk zijn er eigenlijk maar 2 routes : Via Luxemburg of via Charleroi (al is er ook nog Parijs..)
Via Zwitserland is er een keuze tot Basel en na Basel, nl via Luxemburg of Keulen en via Gotthard of Bernhard
OVerwegingen naast reistijd incl verwachte vertragingen ook tol en eventuele uitwijkmogelijkheden bij ongelukken

Mijn auto navi heeft de voorkeur voor de route Keulen / Gotthard (want korter), Google maps is consistent in Frankrijk routes (want sneller).
Een lijstje met afstanden, kale rijstijd volgens google en tolkosten:
Luxemburg/Lyon 1389 12:32 80 euro
Charleroi/Lyon 1381 12:32 85 euro
Parijs/Lyon 1427 12:56 90 euro
Luxemburg /Gotthard 1332 13:05 7+40 euro
Keulen/Gotthard 1385 13:13 40 euro
Luxemburg/Bernhard 1383 13:35 7+40+25 euro
Keulen/Bernhard 1435 13:42 35+25 euro

Mijn eerste neiging was om google maar te volgen, tot ik me bedacht hoe hoog de tolkosten zijn en welk alternatief je heb voor de autoroute du soleil (geen). Ik neig nu naar de route Luxemburg/Gotthard of zelfs helemaal Duitsland , vanwege de lagere tolkosten. Die vallen nog lager uit omdat het zwitserland vignet (40 euro) natuurlijk ook op de terugweg bruikbaar is (al zouden we door Oostenrijk).

Wat verwachten jullie de komende zomer, free flow op zowel autoroute du soleil als Gotthard? .

De situatie op de A26 in Italie kan ook nog van invloed zijn, er is een aardverschuiving geweest bij Masone, waardoor er elke dag een stuk rood is daar vanwege afsluitingen. Eventueel kun je via Turijn rijden, maar vanaf Milaan is dat nogal om. En via Genua kan (nog) niet.
Laatst gewijzigd door exroosje op do 25 jun 2020, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Den Haag - Menton op 17 of 18 juli

Bericht door Rein » do 25 jun 2020, 10:36

Wilde je in één dag rijden of in twee? En indien één dag: op welk moment zou je ongeveer weg willen, want dat kan relevant zijn voor de mogelijke congestie bij de Gotthart, bij Parijs of Lyon.

Zelf zou ik mijn keuze niet laten afhangen van een tientje meer of minder tol. Uiteindelijk is dat peanuts op de totale kosten van een vakantie.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Den Haag - Menton op 17 of 18 juli

Bericht door exroosje » do 25 jun 2020, 10:40

Ja , een dag rijden, vertrekken om een uur of 3 's nachts.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Den Haag - Menton op 17 of 18 juli

Bericht door T-hijs » do 25 jun 2020, 10:43

Kijk voor het stuk naar Basel ook eens naar de route via Liege, Malmedy, Saarbrücken en Strasbourg, of via de Duitse A61, A65, B9 en vervolgens de Franse A35, ook via Strasbourg. Met name de route via Saarbrücken is in mijn herinnering altijd erg rustig.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Den Haag - Menton op 17 of 18 juli

Bericht door Coen Tunnel » do 25 jun 2020, 11:10

exroosje schreef: do 25 jun 2020, 10:29 En via Genua kan (nog) niet.
De SS1 door de stad is in een razend tempo opgewaardeerd en lijkt doorgaans goed door te stromen.

Ik ben meermaals van/naar Nice gereden en ben dan vaak via Gotthard en Milaan gegaan. Maar vanuit noord- en oost-Nederland is dat ook simpelweg korter. De besparing in tol kwam er dan nog bij, zeker omdat we in het verleden voor andere reizen vaak toch al een Zwitsers vignet nodig hadden, dus de reis door Zwitserland leverde geen extra kosten op.

Via Zwitserland heb je inderdaad alternatieven. Mocht het bij de Gotthard of de grensovergang Chiasso/Brogeda nou flink vast staan, dan kun je nog altijd uitwijken naar de Grote-Sint-Bernard (pas of tunnel).
T-hijs schreef: do 25 jun 2020, 10:43 Kijk voor het stuk naar Basel ook eens naar de route via Liege, Malmedy, Saarbrücken en Strasbourg, of via de Duitse A61, A65, B9 en vervolgens de Franse A35, ook via Strasbourg. Met name de route via Saarbrücken is in mijn herinnering altijd erg rustig.
Goede tip, al verwacht ik niet dat de route via Luxemburg, Metz en Straatsburg veel problemen gaat opleveren.

De route via Saarbrücken is inderdaad vrijwel altijd erg rustig, van Verviers tot Saarbrücken zul je op heel rustige wegen rijden. Maar je moet wel door Saarbrücken heen en vervolgens een stukje binnendoor naar de Franse A4. Dat is geen ramp, maar niet iedereen zal dat even prettig vinden. De route via de Duitse A61 en A65 en vervolgens via de B9 naar de Franse A35 is fijner, dat stukje B9 is voornamelijk breed en recht, zonder bebouwde kommen, en is maar een kilometer of 10 lang.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Den Haag - Menton op 17 of 18 juli

Bericht door Pino » do 25 jun 2020, 11:55

De route over Saarbrücken naar Basel is wel wat minder aantrekkelijk als je vanuit het Zuidwesten van het land komt. Want je maakt dan extra kilometers met wat stukjes niet-snelweg erin, waar het vanuit andere regio’s eerder een besparing in kilometers is waarvoor je dan de stukjes niet-snelweg op de koop toe neemt.

Het is wat persoonlijk, maar ik pak op weg naar Basel (vanaf Amsterdam) liever de tol over Metz-Strasbourg. Het scheelt op zo’n lange rit gewoon gedoe ten opzichte van drukte en Baustellen van een route over Karlsruhe en de mindere stukken van een route over Saarbrücken. En de tol streep je wel weg tegen Luxemburgse tankwinst. Maar als je ‘s nachts door Duitsland rijdt -vertrek 3 uur- is de afweging misschien anders. Je moet dan ook even nadenken of je niet per ongeluk in een ochtendspits terecht komt van Luxembourg, Metz of Strasbourg.

Kijk je naar de route als geheel: als je Menton in een dag wilt rijden, zou ik vooral kiezen voor gemak. Met drie uur 's nachts vertrek praat je nog steeds over een aankomst om minstens zeven uur 's avonds, mits je geen noemenswaardige vertragingen oploopt. Dan zou ik niet onderschatten hoe verrekt makkelijk het is om alleen maar rechtdoor die Route du Soleil af te rijden, als bijvoorbeeld tegengesteld aan nog even de Sint Bernhard doen op 2/3e van je rit (hoezeer ik die pas ook een leuke rit vind, die helemaal niet moeilijk is). Of de risico's lopen van Gotthard/Chiasso. De enige afwijking van dat 'zoveel mogelijk rechtdoor' die ik mezelf wel zou permitteren is de trip over Charleroi-Reims. Kost je ietsje meer tol, maar de variant zit zo vroeg in je trip dat het je eerder weer even wakker maakt. En het bespaart je ochtendspits rond Luxembourg/Metz/Nancy.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Den Haag - Menton op 17 of 18 juli

Bericht door exroosje » do 25 jun 2020, 13:55

Ja dat is dan weer het voordeel van de Duitsland route, je bent Keulen vroeg genoeg voorbij en komt dan pas bij Karlsruhe weer in de buurt van een stad (en dan nog). ALs ik nu op de kaart kijk zie ik weinig spitsdrukte, behalve in Luxemburg. Om 3 uur vertrekkend kom je daar om 7 uur langs, dat moet net kunnen, maar dan is het spits bij Metz

Wel zie ik dan weer vertraging door een baustelle op de A5 bij Bruchsal. Krijgen die duitsers het daar nou nooit eens af?
Zal wel een stuk 2 ipv 3 strooks zijn, wat dus ook al jaren zo is op wisselende wegvakken, maar wel altijd op dat stuk.

Die SS1 bij Genua ben ik vorig jaar overgekomen, daar stroomt het inderdaad goed door maar eerst moet je toch echt door een tolstation. Het hele gebied rondom Genua ziet er momenteel niet goed uit. En het is ook weer een stad. Daarom was de tip van Piemontezen altijd om ook Milaan dan te vermijden en bij Varese direct richting A26 te gaan (ook voor de A36 er al lag).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Den Haag - Menton op 17 of 18 juli

Bericht door Pino » do 25 jun 2020, 14:05

exroosje schreef: do 25 jun 2020, 13:55 Wel zie ik dan weer vertraging door een baustelle op de A5 bij Bruchsal. Krijgen die duitsers het daar nou nooit eens af?
Zal wel een stuk 2 ipv 3 strooks zijn, wat dus ook al jaren zo is op wisselende wegvakken, maar wel altijd op dat stuk.
Ja klopt. Ze zijn nu bezig op een noordelijker stuk A5 dan voorheen (eerdere werkzaamheden waren eerder rond Karlsruhe), maar doordat het zo dichtbij Kreuz Walldorf gebeurt, is het ook wel ietsje complexer dan in eerdere jaren. Er is vaak terugslag tot op de A6 langs Hockenheim, en dat moet dan door het knooppunt. Files zijn zwaarder dan voorheen wat dat betreft.

Nu zijn daar op weg naar Basel prima alternatieven voor, via de A65 of eventueel B9, waarna je nog de keuze overhoudt tussen de Franse kant van het Rijndal over de A35 en de Duitse kant over de A5.

Als je voor de route via Genua gaat, ligt een tijdige doorsteek naar de A26 wel voor de hand inderdaad. Denk dat de route via A36 inderdaad het meeste voor de hand ligt, maar bij files rond Como/Chiasso, komt natuurlijk ook de doorsteek Mendrisio-Varese in beeld. Maar goed, dat soort mogelijk gedoe is dan voor mij een reden om toch maar die route via Frankrijk te kiezen (en dan dus over Reims om spits-risico's te minimaliseren).

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Den Haag - Menton op 17 of 18 juli

Bericht door Km357 » do 25 jun 2020, 15:33

Den Haag > Menton in 1 dag is een mooie rit, dat ga je zeker gevoeld hebben als je er toekomt tegen de avond. Persoonlijk denk ik dat je nog altijd beter bent via Luxembourg en dan vol zuid te gaan, want voor Zwitserland heb je een vignet nodig en in Italië en Oostenrijk betaal je ook tol.

Blijf je in Menton zelf?

Wij vertrekken ook op 17 juli 's avonds vanuit Gent naar de Var, ik verwacht enkel wat file bij Lille door de avondspits, maar voor de rest moet het kalm zijn, helpt natuurlijk ook dat ik tegen 5h of zo al bij Aix en Pce zal zijn.
Laatst gewijzigd door Km357 op do 25 jun 2020, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Den Haag - Menton op 17 of 18 juli

Bericht door Rein » do 25 jun 2020, 15:35

Km357 schreef: do 25 jun 2020, 15:33Persoonlijk denk ik dat je nog altijd beter bent via Luxembourg en dan vol zuid te gaan,
Ook op een vrijdag of zaterdag midden in juli waarbij hij zo ongeveer rond het middaguur bij Lyon is?

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Den Haag - Menton op 17 of 18 juli

Bericht door Km357 » do 25 jun 2020, 15:40

^^ Op een vrijdag zou dat geen probleem mogen zijn, op een zaterdag...volgens m'n ouders is het in Zuid-Frankrijk nog steeds enorm rustig. Campings die amper 10-20% bezetting draaien. Tegen gemakkelijk 60% verleden jaar in hetzelfde tijdsbestek.

Anderszijds ga je aan de tunnels toch ook vertraging oplopen of doorheen Oostenrijk-Italië?

Je kan natuurlijk al omrijden langs Grenoble-Sisteron-Aix en Pce, dat zou toch moeten blijven rijden en dan ontkom je wel aan Lyon en de A7. Want die route splitst je al af bij Dijon via de A39 of bij Macon via de A40, of ten allerlaatste bij de A46 rond Lyon.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Den Haag - Menton op 17 of 18 juli

Bericht door Ds79m » do 25 jun 2020, 16:11

^^ Als je dat onderste doet, zou ik doorrijden via de N85/N202 naar Nice. Dat spaart drukte bij Aix en Cannes uit.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Den Haag - Menton op 17 of 18 juli

Bericht door Km357 » do 25 jun 2020, 16:17

Het is zeker goedkoper, maar of het sneller is? Den Haag naar Menton in 1 ruk, da's een flink eind. Grenoble-Sisteron is 100km gewone route nationale, Grenoble-Nice via RN is er 300. Als je een gemiddelde van 60 neemt op die route nationales tegenover 120 op de autoroute doe je er toch al snel een paar uur bij op je totale traject.

Puur omwille van de route zou ik het wel aanraden, 't is zeker een mooi stukje rijden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Den Haag - Menton op 17 of 18 juli

Bericht door Pino » do 25 jun 2020, 16:26

Dan zou je het inderdaad in twee dagen moeten doen. Wel een leuke besteding van je tweede reisdag, maar het verandert de plannen nogal.

Nog even kijkend naar het specifieke weekend: dit is de week van 14 juli, dus alle Fransen zijn vrij op dinsdag. Zou de stroom mensen die dan al op vrijdagmiddag op de Route du Soleil zit dan wat kleiner zijn dan op andere juli-vrijdagen? Simpelweg omdat mensen die kennelijk toch ruimte hebben zitten in hun vrije dagen dan na quartoze juillet gewoon niet meer teruggaan na werk in plaats van een relatief nutteloze woensdag-donderdag nog achter bureau te blijven zitten? Of overschat ik dat effect?
Laatst gewijzigd door Pino op zo 12 jul 2020, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Den Haag - Menton op 17 of 18 juli

Bericht door Km357 » do 25 jun 2020, 16:40

^^ Ik denk wel dat je een punt hebt, voor 2 dagen extra vakantie krijg je op zich een hele week er bij. Sowieso gaat het rustiger zijn op alle punten deze zomer. In België zijn er wat lauwwarme initiatieven om vakantie te houden in eigen land of zelfs alleen in Vlaanderen, en die bestaan in Frankrijk ook op regionaal vlak of maximaal interregionaal dus zo'n 300km in de ronde. Dus ik verwacht toch echt minder volk.

Wat me persoonlijk mooi uitkomt, ik hoef het niet zo druk.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Den Haag - Menton op 17 of 18 juli

Bericht door exroosje » vr 26 jun 2020, 10:25

Ja, ik was de tol in Italie even vergeten. Dat is ook ruim 30 euro voor Como- Ventimiglia via de A7 en Aosta - Ventimiglia via de A5 en A6 is zelfs een ruim een tientje duurder (dat komt vast doordat je dan ook voor die tunnel bij aosta betaalt en de A5 is duur.... ).
Tol in Zwitserland is relatief mild omdat het vignet "herbruikbaar" is..

Als ik nu naar de files kijk is de Gotthard rustig, er is wel wat vertraging bij Bruchsal en de Frankrijk route is vrijwel file vrij (behalve in Belgie, maar ja daar ben ik dan al lang langs ......). Grootste issue is wederom rondom Genua. De A26 is oranje rood, maar ook alle wegen rondom Genua (laatste stuk A7, maar ook A11 en A12 kleuren diverse tinten oranjerood).

Dus autoroute du soleil als het verkeer zo blijft.....

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Den Haag - Menton op 17 of 18 juli

Bericht door exroosje » ma 13 jul 2020, 10:13

Ik begin nu te kantelen naar Basel - Gotthard, omdat het verkeer op de autoroute du soleil drukker is als ik verwachtte. Ok ik zal op vrijdag gaan (de 17e dus) maar ik zie de afgelopen vrijdagen telkens veel vertraging bij Lyon. En ook verderop, al is het lang zo erg niet als afgelopen zaterdag.

Zowel bij Gotthard als Lyon zou ik rond een uur of 12 a 1 aankomen denk ik (Lyon iets later) als ik om 3 uur uiterlijk vertrek.

Maar dan moet er deze week wel verbetering komen in de situatie bij Genua natuurlijk. Het is in elk geval nu niet meer zo rood als vorige week, diverse inspecties zouden eindigen op 15 juli. Voordeel om eerst op Basel aan te koersen is dat als het alsnog hommeles is voor Gotthard je dan nog kan kiezen voor Bernhard + Turijn ipv Gotthard & Genua. In Frankrijk heb je eigenlijk geen alternatieven. Als ik via Luxemburg rij moet de keuze dus gemaakt worden bij Metz.

Krijgt er nog een duitse deelstaat vakantie komende vrijdag?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Den Haag - Menton op 17 of 18 juli

Bericht door Pino » ma 13 jul 2020, 11:16

^^ Bremen, Niedersachsen en Sachsen-Anhalt. Dat zijn niet de deelstaten om je heel druk over te maken. Gotthard stond de afgelopen vrijdagen al vanaf het middaguur drie kilometer file. Reken op een halfuur dan. In Frankrijk denk ik dat je de meute net voor zou zijn. De grote vrijdagdrukte daar ontstaat wanneer de groep 'vertrekkers einde ochtend' uit Parijs Lyon bereikt. Zie in zoverre de voorspelling van Vinci voor afgelopen vrijdag. Maar behoorlijk druk zal het zeker worden, en één aanrijding of regenbui kan Vienne-Orange dan wel tot één grote file maken...

Wat dat laatste betreft: afgelopen vrijdag was er tot einde ochtend niet zoveel aan de hand. Rond 11.30 uur ongeval bij Vienna, waar verkeer maar over één rijstrook langs kon. Meteen vertragingen van een halfuur en vanaf daar is het de middag niet meer goed gekomen. Om 13.00 uur totaal vijftig minuten vertraging tussen Lyon en Orange, maar daarna had je kunnen doorrijden. Zie de tweets van Vinci van vrijdag op https://mobile.twitter.com/A7Trafic

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Den Haag - Menton op 17 of 18 juli

Bericht door exroosje » di 14 jul 2020, 10:36

Daar raak je precies het punt, als er inderdaad op de A7 iets gebeurt zoals vorige week bij Vienne, dan zit je direct klem. Alternatieven zijn er eigenlijk niet(of je moet gezellig met zijn allen op de RN7 vast gaan staan)

Via Basel rijden geeft veel meer alternatieven, Gotthard, of Bernhard, Milaan of Turijn. Eventueel zelfs de Tende tunnel.... Maar goed dat heeft alleen zin als je niet een zekere vertraging bij Genua hebt, dus even 15 juli afwachten.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Den Haag - Menton op 17 of 18 juli

Bericht door Pino » di 14 jul 2020, 11:26

^^ Ik snap je gedachte wel. Het goede nieuws eerst: bij Genua is op het moment niet zoveel aan de hand, dus wellicht is daar het lek boven. Dat zou ook betekenen dat de kans kleiner wordt dat je moet terugvallen op de Sint Bernhard, wat me toch wel een bewerkelijke optie lijkt door de extra kilometers en het snelweg-gat tussen Martigny en Aosta. Voor de combinatie van die twee kun je jezelf wel wat file veroorloven voor de Gotthard of in de Rhonevallei. Mocht je hebben gekozen voor de Gotthard en het bij Genova alsnog fout zien gaan, dan kun je nog denken aan de optie om vanaf de Italiaanse A7 door te steken naar Tende, over de incomplete A33 Cuneo-Asti.

Ik zat nog eens wat te kijken naar mogelijke alternatieven voor de Rhonevallei als je nu toch Lyon nadert en ziet dat het bal is ten zuiden van Lyon. Ze zijn er op zich wel. Je kunt de Frejustunnel nemen: 60 kilometer extra en vrijwel volledig snelweg (zelfs even lang als je de Tendetunnel pakt in plaats van buitenom langs Savona). En je kunt over Grenoble naar Aix rijden. Is maar 20 kilometer extra, maar uiteraard wel een snelweg-gat waar je op dit soort dagen niet alleen zult zijn. Voor alle drie zou ik een 1.00 - 1.30 uur extra rekenen, maar als de vertraging op de A7 op vrijdagmiddag nou groter is dan verwacht, kun je dat wel rechtvaardigen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Den Haag - Menton op 17 of 18 juli

Bericht door Km357 » di 14 jul 2020, 12:02

Het snelweggat tussen Grenoble en Aix is op zich maar 100km, dus dat valt op zich nog wel mee. Ik zou het zeker meenemen als idee als de A7 vastloopt.

De N7 als alternatief voor de A7 raad ik niet aan. Die route dien je te nemen als je de autoroute niet wil nemen en je tijd hebt, maar niet als alternatief voor files. De 2 andere BIS-routes in de Rhônevallei via de oude N86 of de nog oudere D538D938 zijn in hetzelfde bedje ziek, maar zullen altijd kalmer zijn dan de N7.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Den Haag - Menton op 17 of 18 juli

Bericht door Pino » di 14 jul 2020, 13:27

^^ Zoals het altijd heet op 107.7: “de Bis-route zal niet sneller zijn, maar het kan een aardig alternatief zijn.” Je doet het voor je gemoedsrust of lol, en minder omdat je er daadwerkelijk sneller mee zal aankomen. De N7 is daarbij trouwens geen Itinéraire Bis die met een Bis-logo bewegwijzerd staat of die je op de snelweg of 107.7 zo als alternatief kan worden gepresenteerd. De twee laatste routes die je noemt zijn de enige formeel bewegwijzerde Bis-routes in de Rhonevallei.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Den Haag - Menton op 17 of 18 juli

Bericht door Km357 » di 14 jul 2020, 15:26

Weet ik :), ik heb hier nog Bison Futé kaarten liggen uit 1982, 1985 en 1991.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Den Haag - Menton op 17 of 18 juli

Bericht door exroosje » wo 15 jul 2020, 10:06

Nou, vandaag is het bij Genua nog steeds een puinhoop. Dus toch Frankrijk?

Zijn ergens die bis routes in een kaartje online te vinden?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Den Haag - Menton op 17 of 18 juli

Bericht door Pino » wo 15 jul 2020, 10:31

^^ Vrij matig helaas. Ze staan wel goed beschreven op Wikisara, en ik help je graag aan een foto van mijn Bison Futé-kaart uit 1998. Maar je kunt natuurlijk lekker snel zelf iets in elkaar draaien, dus hier wat knutselwerk met Google Maps voor de belangrijkste route oostelijk van de Rhone. Bedenk jezelf daarbij dat je op meerdere plekken kunt doorsteken van of naar de A7, dus je kunt hem altijd later oprijden en eerder verlaten. De voornaamste 'entrée- en verlaat-afritten' zijn Saint Fons, Vienne-Nord, Tain l'Hermitage, Loriol, Bollène en Avignon-Nord. Vanaf die punten is het vooral ook een kwestie van kijken hoe je het snelste kunt komen bij de noord-zuid-route en zou je focus dus moeten zijn op het vinden van de snelste doorsteek naar de D538 (op het noordelijke stuk) dan wel de D938 (op het zuidelijke stuk).
Laatst gewijzigd door Pino op wo 15 jul 2020, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Den Haag - Menton op 17 of 18 juli

Bericht door Chris » wo 15 jul 2020, 10:37

Ik heb delen van die route wel eens gereden. Dat is zoveel binnendoor en bebouwde kommen dat je het al snel zat wordt. De reistijd kan wel eens rond de 5 uur liggen tussen Lyon en Cavaillon, volgens mij kan je dan nog beter op de A7 in de file staan, de A51 / D1075 nemen of zelfs de hele Route Napoléon afrijden.

Of de Fréjustunnel en de Col de Tende nemen. Wellicht is dat bij gebrek aan verkeersdrukte nog wel het meest interessante alternatief. Het is ook niet zo verschrikkelijk lang binnendoor als de Route Napoléon.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Den Haag - Menton op 17 of 18 juli

Bericht door Pino » wo 15 jul 2020, 10:42

Chris schreef: wo 15 jul 2020, 10:37 Ik heb delen van die route wel eens gereden. Dat is zoveel binnendoor en bebouwde kommen dat je het al snel zat wordt. De reistijd kan wel eens rond de 5 uur liggen tussen Lyon en Cavaillon, volgens mij kan je dan nog beter op de A7 in de file staan, de A51 / D1075 nemen of zelfs de hele Route Napoléon afrijden.
Google Maps geeft het nu 4.30 uur, maar ik zou ook wel rekenen op vijf. De oude stelregel van mijn moeder dat binnendoor rijden neerkwam op gemiddeld 50 per uur heeft de tand des tijds prima doorstaan, en je praat hier over een 250 kilometer binnendoor. Als het misgaat op de A7, zou ik kiezen voor de A51/D1075 en Frejus-Tende in het achterhoofd houden. Grootste nadeel van die laatste lijkt me van psychologische aard: je kunt Menton bijkans al ruiken aan het einde van een lange rit en moet nog even een kleine twee uur aan de bak voor de doorsteek van Cuneo naar Ventimiglia. Daar zit je denk ik echt niet op te wachten, en heb je daar dan de hoofdprijs van de Frejustunnel voor betaald …?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Den Haag - Menton op 17 of 18 juli

Bericht door Rein » wo 15 jul 2020, 10:46

Wellicht is het toch nog een optie om een extra overnachting in te plannen? Bijvoorbeeld op vrijdag relatief relaxed rijden tot aan Grenoble en op zaterdag nog relaxter de Route Napoleon? Lijkt mij persoonlijk een stuk prettiger dan het hele stuk per se op één dag (en dan ook nog een erg drukke dag) te willen rijden.
Laatst gewijzigd door Rein op wo 15 jul 2020, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Den Haag - Menton op 17 of 18 juli

Bericht door Ds79m » wo 15 jul 2020, 10:51

Die BIS-route ten oosten van de A7 is inderdaad niet te doen. Reken op een gemiddelde snelheid van 40-50 km/h.

Hou overigens ook rekening met flinke vertraging in de dorpjes op de D1075. Misschien is de Route Napoleon via Gap daar verstandiger.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Den Haag - Menton op 17 of 18 juli

Bericht door exroosje » do 16 jul 2020, 11:50

Echt goede alternatieven in Frankrijk heb ik nog niet gehoord eigenlijk. En ook het laatste stuk (langs Nice en Monaco) wordt vrijdag als rood aangegeven door Vinci (alhoewel daar week geleden geen enkele vertraging was dus in hoeverre ze zich laten leiden door de situatie vorig jaar.....)

De meest file vrije optie is volgens mij naar Basel, dan st Bernard en dan Savona of Tende. Als de Gotthard mee lijkt te vallen dan toch COmo en dan desnoods naar Turijn rijden (als alles even rood is bij Genua als vandaag, geen reden om aan te nemen dat dat niet zo is).

Plaats reactie