[CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » vr 05 jun 2020, 19:52

De Furkapass en de Grimselpass zijn op 29 mei opengesteld. De Nufenenpass is vandaag opengesteld. Momenteel is in Centraal-Zwitserland alleen nog de Sustenpass dicht, naar verwachting gaat deze op 13 juni open (alternerend verkeer in de tunnel op de pashoogte). Vanaf 26 juni zijn daar dan twee rijstroken.

De Umbrail en Forcola di Livigno zijn nog dicht vanwege het coronavirus. De Splügenpass is open tot de pashoogte.

De komende week wordt het vrij wisselvallig en koel weer, wat op de hoge passen nog sneeuwval betekent. Gisteren werd de Grimselpass nog wit:

Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 06 jun 2020, 20:14

Bij de technische universiteit in Zürich is een soort mini-stadssnelweg.
Ik heb dat zo'n 10 jaar geleden al gezien, en was toen van plan er een keer te gaan fotograferen maar ben het toen vergeten. Vanmorgen ben ik er eindelijk gaan kijken.
In het album vind je eerst de weg naar het noorden, dan terug naar het zuiden en tenslotte wat foto's van aansluitende wegen.

https://photos.app.goo.gl/PZtsSNbSzxNrXxUJ8

Voorwegwijzer in noordelijke richting
Afbeelding

Trompetaansluiting met de Albert Einstein-Strasse in zuidelijke richting gezien
Afbeelding

Hier is helemaal geen voorwegwijzer
Afbeelding

Bij de volgende afrit houdt het alweer op
Afbeelding

Die afrit is onvolledig, in de andere richting kun je niet afslaan.

Verder naar het noorden is er de helling op een tweede rijstrook
Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 14 jun 2020, 14:08

Opmerkelijke kruising in Rifferswil:

Afbeelding

Afbeelding

Deze weg heeft bij alle haarspeldbochten verkeerslichten:

Afbeelding

Ze waren gisteren uit. Ik neem aan dat ze bedoeld zijn voor lange voertuigen die de bocht niet kunnen nemen zonder op de andere rijstrook te komen maar ik vraag mij af hoe ze dan geactiveerd worden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 14 jun 2020, 16:06

In de bus heb je dat de chauffeur toetert zodat tegenliggers weten dat ze de ruimte moeten geven. Dat werkt wel aardig; neem aan dat vrachtwagens dat ook doen. Wellicht is dat op deze weg te vaak mis gegaan?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 14 jun 2020, 16:11

Er zal wel ergens een drukknop zitten waarmee het ding in te schakelen is.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 14 jun 2020, 16:22

Of een telefoonnummer van een verkeerscentrale. Alleen bereikbaar op werkdagen en voor 1,10 per minuut :facepalm:

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » zo 14 jun 2020, 16:55

Artikel gevonden: https://www.limmattalerzeitung.ch/limma ... -128770578

Dit systeem is volgens die informatie in 2015 geïnstalleerd met het oog op gelede ov bussen ('harmonicabussen') die vanaf dat jaar van deze route (op traject Bonstetten - Wiedikon) gebruik gingen maken en inderdaad daar de breedte van de weg nogal nodig hebben voor het maken van de draai. Het zal dan wel op deze manier werken vermoed ik.

Locatie betreft de zogenaamde "Whiskypass," tussen Wettswil am Albis en Landikon: https://goo.gl/maps/S2ijcAERSrDjdXJ67

Systeem in werking: https://youtu.be/YlxMZp6YLek?t=471
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » zo 14 jun 2020, 17:22

Vinny schreef: zo 14 jun 2020, 16:06 In de bus heb je dat de chauffeur toetert zodat tegenliggers weten dat ze de ruimte moeten geven. Dat werkt wel aardig; neem aan dat vrachtwagens dat ook doen. Wellicht is dat op deze weg te vaak mis gegaan?
In Zwitserland zijn veel van dit soort wegen sowieso al verboden voor (langere) vrachtwagens.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 16 jun 2020, 16:34

Alle passen zijn nu open. De Sustenpass was de laatste met een wintersluiting en opende op 14 juni. Op 15 juni openden de grenspassen met Italië.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 24 jun 2020, 14:04

Ik ben op vakantie in Zwitserland. Het is nu vanwege covid een stuk rustiger, vanochtend een bijna uitgestorven Mürren. Alleen de kabelbaan (Schilthornbahn) had redelijk wat klanten, vooral Zwitsers. Daarna teruggewandeld naar Stechelberg, 900 meter afdalen.

Gisteren de passen Grimsel, Furka, Oberalp en Susten gereden. Alleen de Grimsel was vrij druk, de weg naar de Oberaarsee was helaas nog dicht. De Sustenpass was erg rustig. Na halverwege de middag heb je ook veel minder motoren en fietsers.

Ondanks covid zie je veel buitenlanders, maar deze omgeving is ook wel de creme de la crème van Zwitserland.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 25 jun 2020, 14:07

^^
Wat was jou indruk van het type buitenlanders? Ik zie her en der nog best wat Asiaten in Zwitserland, maar die wonen en werken daar deels ook. Die komen natuurlijk niet met het vliegtuig uit Azië. Veder kom je natuurlijk wat auto's en mensen uit de buurlanden tegen, maar veel vind ik het nog niet. En zeker auto's uit de Benelux kan je er op 1 hand tellen. Hoe lang ben je nog in Zwitserland?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » do 25 jun 2020, 14:10

SnarfFlevoland schreef: do 25 jun 2020, 14:07 Ik zie her en der nog best wat Asiaten in Zwitserland, maar die wonen en werken daar deels ook. Die komen natuurlijk niet met het vliegtuig uit Azië.
Dit is heel makkelijk te bewijzen door het feit dat Vaduz compleet uitgestorven is. :lol:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 25 jun 2020, 18:16

Je komt inderdaad nog wel wat Aziaten tegen, maar niet in groepsverband. Nederlanders kom ik hier voortdurend tegen onderweg. Geen hordes, maar meer dan ‘sporadisch’. Op de camping hier staan mensen uit heel Europa, behalve Scandinavië. Maar wel Slovenen, Italianen, Roemenen en Polen. En veel Duitsers en Zwitsers zelf.

Ik zag net een filmpje van RTL Nieuws over kamperen in Duitsland, waar je overal een mondkapje op moet, tot in het sanitair aan toe. In Zwitserland zijn ze veel losser, je ziet slechts sporadisch iemand met een mondkapje.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 25 jun 2020, 22:05

Chris schreef: do 25 jun 2020, 18:16 Nederlanders kom ik hier voortdurend tegen onderweg. Geen hordes, maar meer dan ‘sporadisch’.
Interessant, ik kon ze nog op 1 hand tellen die ik de laatste tijd in Zwitserland tegengekomen ben. Maar goed, in een week tijd kan er veel veranderen. Zeker op campings en overdag op de weg kom je natuurlijk sneller met Nederlanders en toeristen in het algemeen in aanmerking, dan wanneer ik in de randuren over de weg rij. Afgelopen weekend zag ik in Oostenrijk ook een paar auto's met Nederlands kenteken, maar eigenlijk ook alleen in het Zillertal, vond het voor de rest ook daar nog erg meevallen.
Chris schreef: do 25 jun 2020, 18:16 Ik zag net een filmpje van RTL Nieuws over kamperen in Duitsland, waar je overal een mondkapje op moet, tot in het sanitair aan toe. In Zwitserland zijn ze veel losser, je ziet slechts sporadisch iemand met een mondkapje.
Ja, in Zwitserland zijn ze wat dat betreft een stuk meer ontspannen. In Oostenrijk zijn de mondkapjes ook niet meer verplicht en afgelopen weekend zag ik meteen dat ook niemand meer zo'n ding in de supermarkt of tankstation op deed. Alleen in de restaurants moest de bediening nog een mondkapje op of een visier dragen. Dat vervalt in Oostenrijk ook vanaf a.s. week zover ik meekreeg.

Het is in Duitsland soms best irritant met die mondkapjes. Aan de andere kant zie ik deels het nut er ook wel van in. Mij hoor je niet klagen. Daarvoor mogen in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland allemaal twee huishoudens elkaar ontmoeten en de 1,5 meter afstand daarbij onderschreiden. In Nederland mag dat weer niet. Ik mag zelfs geen eens m'n vader omarmen, wat juist in Duitsland en zeker in Zwitserland geen probleem is.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 26 jun 2020, 18:02

Ik reed vandaag van Interlaken naar Sion, via de Col des Mosses. De Col du Pillon was helaas dicht. De wegen liggen er veelal goed bij, maar de H11 was in Vaud duidelijk minder goed onderhouden. Het valt wel op hoe geruisloos de taalgrens is. Ineens zijn de borden in het Frans.

De Jaunpass is ook wel aardig overigens. Wel valt op dat de bergen rond het Simmental echt stukken lager zijn dan bij Interlaken.

Gisteren een rondje Brienzersee gedaan. Het heeft toch wel het karakter van Annecy of Garda, maar dan zonder de drukte en files. Sommigen hebben palmbomen in de tuin staan. Het was in Interlaken ook structureel 5 graden warmer dan Lauterbrunnen terwijl het geen groot hoogteverschil is.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 26 jun 2020, 18:42

Het valt wel op hoe geruisloos de taalgrens is. Ineens zijn de borden in het Frans.
Belangrijkste verschil met België is dat in Zwitserland er geen frictie tussen de taalgroepen bestaat. Tweetalige gebieden zijn wel heel zeldzaam: eigenlijk is alleen Biel/Bienne écht tweetalig. Sierre/Siders heeft tweetalige stationsborden, maar straatnamen lijken voornamelijk eentalig Frans. En je hebt langs de snelweg een bordje 'Fribourg, historischer altstadt'. Dat is in feite incorrect, er zou moeten staan 'centre ville historique', want de stad is zelf niet tweetalig al staat het bord net nog in het Duitssprekende gedeelte van Zwitserland.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 26 jun 2020, 19:36

^^ Fribourg is voor 63% Franstalig en voor 21% Duitstalig. Officieel is het geen tweetalige stad meer zoals Biel/Bienne dat wel is, en hoeft bijvoorbeeld het stadsbestuur niet in het Duits naar zijn inwoners te communiceren, alleen Frans volstaat. Maar de facto is het met zo'n groot aandeel aan oorspronkelijk Duitstalige inwoners nog steeds tweetalig, ook al zijn de Franstaligen in de meerderheid. De percentages zijn nou ook weer niet zo gek veel anders dan in Biel/Bienne, waar 55% Duitstalig en 28% Franstalig is.

21% Duitstaligen is wel een aanzienlijk aandeel.

In Sierre (Siders) heb je 8% Duitstaligen in een overwegend Franstalige stad.

In Murten (Morat) 13% Franstaligen in een overwegend Duitstalig dorp, overigens gelegen in het overwegend Franstalige kanton Fribourg. Datzelfde geldt voor het aangrenzende dorp Meyriez, dat ondanks dat alleen de Franse naam gebruikt wordt (en niet de Duitse naam Merlach), 81% Duitstaligen en 14% Franstaligen heeft. Murten heeft wel tweetalige komborden, Meyriez niet.

In het nabijgelegen Courgevaux is ook een Duitstalige meerderheid, 57% Duitstaligen en 40% Franstaligen, ook hier eentalig Franse komborden, zonder de Duitse naam Gurwolf. En zo zijn daar nog wat kleine tweetalige plaatsen in die regio waar het aandeel Franstaligen en Duitstaligen dicht bij elkaar ligt, en waar de Duitstalige naam in onbruik is geraakt, zoals Coussiberlé (Guschubürli), Cressier (Grissach), Villarepos (Ruppertswil), Courtepin (Curtepy), Barberêche (Bärfischen) en Faoug (Pfauen). Iets verderop in Avenches is het aandeel Duitsers nog altijd zo'n 13%. In dit grensgebied tussen Bern, Fribourg en Vaud, zijn in de 17e en 18e eeuw een aantal dorpen die oorspronkelijk Franstalig waren uiteindelijk tweetalig geworden, of zelfs overwegend Duitstalig.

Eigenlijk kun je het gehele gebied in de driehoek Fribourg-Murten-Avenches als tweetalig beschouwen. Sommige erg kleine dorpen zijn vrij homogeen qua taal, maar in vrijwel alle ietwat grotere dorpen heeft de tweede taal minimaal 10% aandeel en soms wel meer dan 40%. Dan is er van tweetaligheid zeker wel sprake. Een harde grens tussen Duits- en Franstalig gebied kun je hier echt niet trekken.

Bosco/Gurin in Ticino is dan nog zo'n andere tweetalige plaats (met net als Biel/Bienne een formele dubbelnaam inclusief schuine streep), met 52% Italiaanstaligen en 32% Duitstaligen.

De meeste andere plaatsen hebben toch een aardig homogene bevolkingssamenstelling als het gaat om taal, of het zijn immigrantentalen die een groot aandeel hebben en niet echt tweetaligheid.

Overigens is de stelling dat er geen frictie tussen de taalgroepen bestaat niet helemaal juist, het voornamelijk Franstalige kanton Jura ontstond in 1979 als afsplitsing van het tegenwoordig voornamelijk Duitstalige kanton Bern vanwege een taalstrijd. Al heb je ook in Jura toch nog één officieel Duitstalige gemeente, te weten Ederswiler (85% Duitstalig, 10% Franstalig). Ederswiler grenst direct aan het Duitstalige kanton Basel-Landschaft.

Het zuidelijke deel van de regio Jura is overigens ook Franstalig, maar besloot toch bij Bern te blijven. Hier zal religie een rol gespeeld hebben: het huidige kanton Jura is vooral katholiek, terwijl in het zuiden ook in het Franstalige deel voornamelijk protestanten wonen. Verder is Bern een veel rijker en welvarender kanton dan Jura. Jura is één van de minst welvarende kantons van Zwitserland en heeft hoge belastingen. Wel zijn er meer recent voorstellen geweest om het zuidelijke deel van Jura, dat nu dus nog in kanton Bern ligt, hierbij aan te sluiten. Maar daar is het laatste woord nog zeker niet over gezegd. Van Wikipedia:

Since 1994, the question of the Jura region has again been controversial. In 2004, a federal commission proposed that the French-speaking southern Jura be united with the canton of Jura, as the language question now seems to be more important than the denominational one. A possible solution would be to create two half-cantons, as reunification with the creation of only a single canton would mean a complete restructuring of the Jura's current political system, with the cantonal capital being transferred from Delémont to Moutier.

On 18 June 2017, the town of Moutier voted to quit Bern and join the canton of Jura. On 17 September 2017, the nearby municipalities of Belprahon and Sorvilier conversely voted to remain in the canton of Bern. The vote in Moutier has since been declared invalid.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 26 jun 2020, 19:58

Ik zit nu tussen Sierre en Susten, exact op de taalgrens dus. De camping heeft een Franse naam maar alles is in het Duits aangegeven. De camping is eenvoudig maar wel vrij groot. Men durft niet echt te investeren omdat het niet duidelijk is hoe de A9 hier nou exact gaat verlopen door het Pfynwald.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 26 jun 2020, 20:11

^^ Het Pfynwald is van oudsher de grens tussen Frans- en Duitstalig gebied. Vroeger waarschijnlijk nog wel een duidelijke barrière.

Al hebben sommige plaatsen in Wallis sowieso wel een naam in de andere taal. Ik kwam in een bericht over wielrennen ooit de plaats Loèche-les-Bains tegen. Ik moest even googlen om er achter te komen dat dat Leukerbad is. :lol: Viège voor Visp is ook zo'n voorbeeld, andersom Sitten voor Sion ook.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » za 27 jun 2020, 1:22

Chris schreef: vr 26 jun 2020, 19:58 Ik zit nu tussen Sierre en Susten, exact op de taalgrens dus. De camping heeft een Franse naam maar alles is in het Duits aangegeven.
Laat me raden: Die camping ken ik! :dyn_hyp: Heb je een PB gestuurd.
Chris schreef: vr 26 jun 2020, 18:02 Gisteren een rondje Brienzersee gedaan. Het heeft toch wel het karakter van Annecy of Garda, maar dan zonder de drukte en files.
Dat is ook mijn indruk daar. Ben zelf een grote fan van de Brienzersee. Relatief weinig toerisme, zelfs vergeleken met de Thunersee, en toch ontzettend mooi.
Coen Tunnel schreef: vr 26 jun 2020, 19:36 Overigens is de stelling dat er geen frictie tussen de taalgroepen bestaat niet helemaal juist, het voornamelijk Franstalige kanton Jura ontstond in 1979 als afsplitsing van het tegenwoordig voornamelijk Duitstalige kanton Bern vanwege een taalstrijd.
Dat klopt, maar inmiddels is het ook in kanton Jura überhaupt geen probleem meer Duits te praten. De meeste mensen verstaan het wel en staan je ook super vriendelijk in het Duits, met uiteraard een flink Frans accent, te woord. Dat kan je van België denk ik zo niet echt zeggen. In Wallis is het anders: Daar bestaat weliswaar geen taalstrijd, maar de Franstaligen kunnen gewoon geen Duits en de Duitstaligen geen Frans. Het Pfynwald is echt een keiharde taalgrens. Salgesch is de eerste Duitstalige plaats. In andere regio's, zoals rond Fribourg, is de taalgrens net ietsje soepeler al is de taalgrens tussen Jura en Basel-Landschaft ook wel vrij hard.

Wallis had overigens heel vroeger ook wel een strijd tussen de taalgebieden, maar dan minder om de taal, als meer om de principiële macht van Oberwallis (Duitstaligen) over het Unterwallis (Franstaligen).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 27 jun 2020, 15:23

Vandaag eerst naar Lac de Moiry gereden, daarna naar Zinal. De bergwegen zijn in Franstalig Wallis vrij matig onderhouden, soms zelfs vol gaten, vooral Grimentz naar Zinal is dramatisch slecht, lijkt wel Oekraïne.

Daarna naar Col du Sanetsch, op de grens van Wallis naar Bern, maar alleen vanaf Wallis te bereiken. De weg loopt kort na de pashoogte dood. Ondanks het weekend was het helemaal niet druk.

Het is wel tijdrovend om de zijdalen in en uit te rijden. Lac de Moiry is vanaf Sierre wel 50 minuten terwijl het hemelsbreed maar 20 km is of zo.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 27 jun 2020, 17:09

Het zijn wegen in beheer van het kanton, in kantons met relatief veel kilometers weg in beheer per inwoner. Zeker in het relatief kleine Val d’Anniviers, dat nu ook geen enorme toeristen-hotspot is, kun je je indenken dat dit soort wegen geen hoge prioriteit hebben. Deels zijn ze ook in het wit bewegwijzerd, dus Nebenstrasse of gemeentelijke weg. En als het al Hauptstrassen zijn, dan toch van het minder belangrijke soort.

Het is een kleine dertig jaar terug dat ik in het Val d’Anniviers ben geweest, maar de hoofdinfrastructuur is er (op onderhoud na) vast niet enorm veranderd. Mij staan de klimmetjes bij van Sierre direct omhoog, maar bijvoorbeeld ook wanneer je wisselt van de oostelijke kant van het dal naar de kant van Grimentz. Smalle wegen, krappe bochten ook. Dan duren die tochtjes naar het einde van het dal dus ook behoorlijk lang ...

Nog over taalgebruik in komnamen en bewegwijzering, ik kwam de regel tegen dat bij een minderheid van tenminste 30% de bewuste plaats tweetalig op de borden zou moeten komen (artikel 49 Signalisationsverordnung). Dus dat verklaart geen Siders, Freiburg en Morat en wel Bosco/Gurin en Biel/Bienne. Overigens heb ik bij het treinstation Sierre/Siders het idee dat dat vooral tweetalig is, omdat het een intercity-station is waar verkeer van en naar Duitstalige dorpen oostelijk van het Pfynwald vaak zou overstappen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 27 jun 2020, 20:52

Pino schreef: za 27 jun 2020, 17:09Dus dat verklaart geen Siders, Freiburg en Morat en wel Bosco/Gurin en Biel/Bienne.
Maar Murten heeft wel tweetalige komborden: https://www.google.nl/maps/@46.9255902, ... 312!8i6656

Terwijl Courgevaux (57% Duitstaligen, 40% Franstaligen) alleen in het Frans wordt aangegeven en de Duitstalige naam nauwelijks in gebruik is. En Meyriez, pal naast Murten, is al helemaal een mooi voorbeeld: net als Murten rond de 80% Duitstaligen, maar alleen de Franse naam is gebruikelijk.

Kortom, er zijn wel wat grensgevallen die afwijken van de norm.
Overigens heb ik bij het treinstation Sierre/Siders het idee dat dat vooral tweetalig is, omdat het een intercity-station is waar verkeer van en naar Duitstalige dorpen oostelijk van het Pfynwald vaak zou overstappen.
De naam van het treinstation Sierre/Siders is al decennialang tweetalig. Wellicht dat de regels vroeger anders waren.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 28 jun 2020, 0:35

Disentis/Mustér is nog een mooi voorbeeld daarvan, al betreft dat het Duits en Reto-Romaans. ;)
Chris schreef: za 27 jun 2020, 15:23 Vandaag eerst naar Lac de Moiry gereden, daarna naar Zinal. De bergwegen zijn in Franstalig Wallis vrij matig onderhouden, soms zelfs vol gaten, vooral Grimentz naar Zinal is dramatisch slecht, lijkt wel Oekraïne.
Was dat zo erg? :o Dan is dat nog vrij recent, vorig jaar was die weg niet super, maar nog lang niet met beelden uit Oekraïne te vergelijken. Maar in een jaar kan er in de bergen veel gebeuren. En het betrof ook alleen de verbindingsweg tussen Grimentz en Zinal die inderdaad ook geen grote prioriteit heeft. De hoofdweg tussen Vissoie en Zinal is prima. Desalniettemin ben ik het wel met je eens dat de wegen in Franstalig Wallis (Unterwallis) regelmatig de wensen overlaat. Dat is in Oberwallis (Duitstalig deel) een flink stuk beter, alhoewel niet zo perfect als elders in Zwitserland.
Chris schreef: za 27 jun 2020, 15:23 Daarna naar Col du Sanetsch, op de grens van Wallis naar Bern, maar alleen vanaf Wallis te bereiken. De weg loopt kort na de pashoogte dood. Ondanks het weekend was het helemaal niet druk.
Leuk! Wat vond je ervan? Ben er in 2014 geweest, kort daarna was Coen Tunnel er geloof ik ook. Afgelopen september ben ik er met het vliegtuig overheen gevlogen. Daar werd me pas echt bewust hoe dichtbij Gstaad er eigenlijk achter ligt. Je ziet het wel op de kaart, maar met de auto is dat nog een wereldreis en voelt het enorm ver weg.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 28 jun 2020, 0:39

^^ Ik ben er inderdaad ook geweest. Leuke weg om te rijden.
TOEVOEGING
Ik zie dat ik hier op 3 oktober 2015 heb gepost dat ik er die dag heb gereden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 28 jun 2020, 1:56

Apropos Wallis en luchtbeelden... Ruim een jaar geleden schreef ik de volgende post:
SnarfFlevoland schreef: ma 27 mei 2019, 18:15Begin deze maand volgende foto's boven Zwitserland genomen vanuit de lucht van Duitsland naar Italië:
Vrijdag heb ik een video daarvan geupload, uiteraard met de niet te missen Matterhorn, maar ook met de Eiger, Jungfrau, Thunersee, Rhône, Rhein etc. In 1,5 uur van Freiburg naar Aosta is zeer relaxed. :)
Link

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 28 jun 2020, 9:27

Chris schreef: za 27 jun 2020, 15:23 Vandaag eerst naar Lac de Moiry gereden, daarna naar Zinal. De bergwegen zijn in Franstalig Wallis vrij matig onderhouden, soms zelfs vol gaten, vooral Grimentz naar Zinal is dramatisch slecht, lijkt wel Oekraïne.
Sinds ik recent dit boek heb gelezen durf ik daar niet meer te komen :mrgreen:

(Een horrorverhaal dat zich daar afspeelt. Iets met geïrriteerde berggeesten enzo)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 28 jun 2020, 18:14

Vandaag nog wat meer rondgetoured in Franstalig Wallis. Eerst naar de Grand Dixence dam, met 285 meter de hoogste dam in Europa. Met een kabelbaan naar boven en dan mooi wandelen.

In Zwitserland zijn overigens nog best veel betaalbare kabelbanen. Jungfraujoch, Schilthorn of Gornergrat zijn extreem duur, maar er zijn best wat baantjes waar je voor 10 tot 20 CHF een retour hebt. En die bieden vaak ook een grandioos uitzicht. Een Zwitser vertelde mij dat die banen naar Gornergrat of Jungfraujoch ook voor hen erg duur zijn.

Daarna via Sion naar het Lac du Derborence geweest, de andere kant van de Rhônevallei. Een avontuurlijke weg: zeer onoverzichtelijk en op veel plekken te smal voor twee auto’s. Geen buitenlander gezien daar. In Wallis sowieso minder Nederlanders dan rond Interlaken.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 28 jun 2020, 22:23

Gisteren heb ik voor het eerst sinds maart weer een langere afstand gereden (460 km) o.a. naar Neuchâtel.
De N20 west staat nog steeds met een blauw nummer aangegeven
Afbeelding
Ik heb maar één km bord met een rood nummer 20 gezien maar de foto daarvan is helaas mislukt. Wel heb ik N20 op dit soort borden gezien:
Afbeelding
Ik ben alleen tot Malvilliers geweest.

De N20 oost heeft wel overal zulke borden op het autoweggedeelte
Afbeelding
en het stuk niet-autoweg heeft in FR dit soort hm bordjes (dit is dus km 42)
Afbeelding
Het was erg druk, ik moest minuten lang wachten tot ik kon oversteken om deze foto te nemen.

Hier had de N20 eigenlijk moeten aansluiten bij Kerzers:
Afbeelding

Dit is overigens omgebouwd van 2x2 naar 2x1:
Afbeelding

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » ma 29 jun 2020, 10:16

Chris schreef: zo 28 jun 2020, 18:14Daarna via Sion naar het Lac du Derborence geweest, de andere kant van de Rhônevallei. Een avontuurlijke weg: zeer onoverzichtelijk en op veel plekken te smal voor twee auto’s.
Dan heb je nog geluk gehad dat je de postbus niet bent tegengekomen in die tunnels. Dat heb ik een keer meegemaakt, die bus past precies, maar wij moesten wel in de achteruit. Overigens, het is een zeer mooi natuurgebied, heb je er ook een rondje gelopen rond het meer?