Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 14 mar 2020, 12:35

In Tirol is het skiseizoen dit weekend voortijdig geëindigd vanwege coronavirus.

Echter afgaande op de verkeersdrukte is iedereen al weg. Er staan nergens files in Tirol, zelfs niet op de Fernpass. Het is ook in Zuid-Duitsland veel rustiger dan andere zaterdagen, er staan vrijwel geen files.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 14 mar 2020, 12:48

In het Paznauntal (waar vooral Ischgl een haar was geworden van coronagevallen) en St. Anton am Arlberg zijn gisteren de toeristen al geëvacueerd en zijn de dorpen van de buitenwereld afgesloten. Vandaag kwam Heiligenblut (aan de zuidkant van de Großglocknerstraße) daarbij.

Het is bizar te zien dat er nu ook voor een deel van Oostenrijk een negatief reisadvies geldt:

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 09 apr 2020, 15:39

Normaal zou het vandaag één van de drukste dagen van het jaar zijn, de reisdag voor het lange paasweekend.

Het enige wat Google Maps nu detecteert is vrachtverkeer waar het normaal veel autoverkeer met hogere snelheid verwacht (=oranje). In delen van Spanje is zo weinig verkeer dat Google Maps helemaal geen verkeersdata meer kan leveren, in Europa zie je dat normaal zelfs 's nachts niet op snelwegen. Normaal is dit de drukste dag van het hele jaar in Spanje.

Afbeelding

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 11 apr 2020, 13:30

In Italië gisteren toch files op de nodige uitvalswegen van de grote steden: een combinatie van mensen die toch een poging waagden om Pasen ergens buiten door te brengen en politiecontroles om juist dat te voorkomen.

Op de GRA werd alle verkeer naar een verzorgingsplaats geleid om daar te worden gecontroleerd op de papieren die iedereen bij zich moet dragen (onder andere met de verklaring dat je voor een van de geautoriseerde doeleinden buiten bent). Sowieso is het geluid dat mensen in Italië weer veel meer buiten zijn; mensen die vijf keer per dag twee boodschappen gaan doen, dat soort werk :|

https://www.corriere.it/cronache/20_apr ... 8c99.shtml

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » wo 27 mei 2020, 16:54

En wat is de verwachting voor zwarte zaterdagen dit jaar. Afwezig? Dus doorkarren door de Gotthard en de autoroute du soleil? Of zal er toch weer zoveel op gang komen en zonder vliegverkeer dat er toch weer veel verkeersaanbod zal zijn...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 27 mei 2020, 17:10

Ik vind dat lastig in te schatten.

Het afgelopen weekend liet in Noord-Duitsland duidelijk zien dat er genoeg recreatieverkeer onderweg is om op de bekende trajecten serieuze files te veroorzaken (denk aan Hamburg, bij Bremen en ten noorden van Hannover).

Maar dat is binnenlands toerisme. Ik kan mij wel indenken dat de vraag naar reizen naar Italie en Spanje een stuk minder is geworden. Dus wellicht dat het 'over de Alpen' wel een stuk minder blijft.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 27 mei 2020, 19:31

Eens met Chris, maar het kan bijna niet anders dan dat het minder erg zijn dan in vorige jaren. Je hebt geen enorme vraaguitval nodig om het verschil te maken tussen druk maar in beweging naar file, en enige vraaguitval lijkt toch wel gegeven.

Maar volledig doorrijden? Ik zie het uiteindelijk niet gebeuren. Zeker niet op de Route du Soleil, waar de files toch het sterkste worden gemaakt door hetzelfde binnenlands toerisme als wat in Duitsland alweer files veroorzaakt. Zodra dat weer op gang mag komen (nu mogen Fransen zich niet zonder geldige reden meer dan 100 kilometer verplaatsen), krijg je ook weer de bijbehorende files. Gotthard is wellicht een ander verhaal, omdat die vrijwel volledig draait om buitenlands bezoek naar Italië. Dat moet je wel mogen en willen. Ik denk dat veel mensen Italië toch links zullen laten liggen deze zomer. Hoewel de cijfers er niet echt aanleiding toe geven, zullen hun statistieken van het voorjaar en het feit dat zij de eerste waren hun werk wel doen. Maar goed, de capaciteit van de Gotthard is zo beperkt, daar zullen echt wel momenten komen dat er meer vraag is dan capaciteit. Al was het maar voor Duitsers en Zwitsers die Noord-Italië inruilen voor Ticino dit jaar.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 29 mei 2020, 13:07

De vrijdag voor het pinksterweekend: 13 uur. Al best veel files in Duitsland.

Afbeelding

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 29 mei 2020, 13:47

Wel bijzonder dat de A4 ten oosten van Keulen vast staat. Dat stuk weg is toch niet zo'n knelpunt?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 29 mei 2020, 16:19

Noord-Duitsland om 16:15 uur. De gebruikelijke filepunten zijn weer op volle sterkte aanwezig. Dit lijkt niet heel anders dan in pre-coronatijd.

Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 29 mei 2020, 16:24

^^ Tja, in de meeste Bundesländer mag men weer op pad, en nu is er een lang weekend.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » vr 29 mei 2020, 22:33

De N256, N59 en N57 waren rond 15:00 al goed gevuld: ik schatte dat 1 op de 5 auto's een Duits kenteken had.
Qua snelheid schoot het ook niet echt op: 55 - 70 km/h - harder ging het niet. Grotendeels leek dit veroorzaakt te worden door de hoeveelheid rotondes en VRI's kruisingen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 10 jun 2020, 16:04

Chris schreef:
wo 10 jun 2020, 14:49
Ik reed net de N50 van Emmeloord naar Zwolle. Ongeveer de helft van het verkeer in de tegenrichting was Duits. Mensen laten zich niet meer tegenhouden door vrees voor het virus, dit is vergelijkbaar met een normale zomer.
Chris schreef:
wo 10 jun 2020, 16:00
brytje008 schreef:
wo 10 jun 2020, 15:06
^^ Beetje een vreemde dag ook, zomaar op een woensdag . Moeten die mensen niet werken ? :lol:
Even opgezocht: morgen is Fronleichnam, in een behoorlijk deel van Duitsland betekent dat een lang weekend.
Best druk in Duitsland momenteel.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 20 jun 2020, 10:35

Het is duidelijk drukker aan het worden in Italië.

Afbeelding

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 03 jul 2020, 15:10

Dit zou in een normaal jaar het eerste grotere uitreis-weekend worden op de Europese wegen. Een soort opwarm-weekend in zekere zin: nog geen echt lange files, maar wel degelijk vertragingen op de vakantieroutes. In Frankrijk is dit weekend, evenals hetzelfde weekend vorig jaar, oranje geklasseerd, dus in zoverre kijk ik ernaar als een eerste graadmeter hoe anders de zomerdrukte dit jaar zal zijn dan in andere jaren.

Ik houd twee plekken in de gaten: de Route du Soleil en de Gotthard - niet omdat er geen andere relevante plaatsen zijn, maar omdat ik daar beter weet hoe de hazen normaal hadden gelopen. Tussenstand halverwege de middag:
  • 3 km file voor de Gotthard aan de noordkant. Dat is net iets minder dan vorig jaar om deze tijd.
  • op de Franse A7 kleurt het oranje, maar nog geen echte files. Lyon fungeert op dit moment als flessenhals (en het is file voor de tunnel, wat er voor mij op duidt dat het niet alleen vrijdagmiddag-vertrekkers uit de stad zelf zijn).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 03 jul 2020, 15:16

Slovenië controleert wel vrij streng aan de grens op nationaliteit in verband met corona, en dat zorgt regelmatig voor een uur of meer wachttijd voor de Karawankentunnel.

Ik vraag mij ook af wat er rond Genova aan de hand is. Al een paar weken kleurt het hele snelwegennet daar rood op de A7, A10, A12 en en A26. Dat is volgens mij niet gerelateerd aan het Morandi fiasco.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 03 jul 2020, 15:35

^^ Nee, dat is gerelateerd aan de tunnels. Men heeft een enorme tunnelveiligheids-controle geëist van de concessionairs. Daardoor is in veel tunnels één buis dicht en moet al het verkeer op 2+0 door de andere.

https://www.autoappassionati.it/code-e- ... -ingorghi/

Het is mij niet duidelijk waarom dit alleen in Liguria speelt.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » vr 03 jul 2020, 16:38

Dat is omdat eerder op de A26 een plafond naar beneden is gekomen denk ik. En er is op 9 juni een landslide geweest bij Masone volgens autostrada Italia.

Vergeet ook niet dat de A10 en A12 een enorme hoeveelheid tunnels hebben, als je vanaf Menton naar la Spezia rijdt kom je er een stuk of 100 tegen. Dus er ligt relatief veel werk.

Dit weekend zullen er ook afsluitingen zijn op de A26 en ook af en toe 's nachts door de week al. Mogelijk dat het daarna verbetert?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 03 jul 2020, 16:50

^^ Ja, ik lees dat ze half juli een hoop opgelost proberen te hebben. De hoeveelheid tunnels in de regio is bekend, maar wie eist dan een check op alle tunnels in de regio? Waarom niet in andere regio’s? Ik kan me nog ergens voorstellen dat nieuwe tunnels in de A1 (Variante di Valico) en A2 nieuw genoeg zijn om even buiten beeld te laten, terwijl hoofdassen als A1, A4, A14 en A21 verder maar heel weinig tunnels hebben, maar nog wel genoeg oudere tunnels op wegen in Alpiene regio’s, Sicilië, de SS3bis...

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » za 04 jul 2020, 11:22

Momenteel zie ik behoorlijk wat kleine stukjes oranje en rood op de autoroute du soleil, volgens google is de vertraging op Dijon - Aix-en-P toch maar 15-20 minuten. 15 minuten vertraging voor de Gotthard (op het traject Bsael Como in totaal 25) en op de A26 in Italie is het 20 minuten voor Genua

Lijkt aan de ene kant mee te vallen, maar ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat het in werkelijkheid meer is.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » za 04 jul 2020, 12:06

Bij Lyon is de vertraging overigens ook een half uur, kennelijk iets wat google alleen laat zien als je vanaf macon navigeert, vananf NL gaat ie er vanuit dat het wel opgelost is als je er bent... Beetje naief op een grijze /zwarte zaterdag

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 04 jul 2020, 12:33

Ja als je dit soort vertragingen wil weten moet je een punt vlak voor en vlak na de file zetten, niet vanuit Nederland rekenen, want Google neemt ongeveer niks mee aan vertragingen als het meer dan 1 - 1,5 uur verderop is.

En dan nog wordt de vertraging vaak onderschat als het echt goed vast staat.

brytje008
stadsweg

Bericht door brytje008 » za 04 jul 2020, 12:57

exroosje schreef:
za 04 jul 2020, 12:06
Bij Lyon is de vertraging overigens ook een half uur, kennelijk iets wat google alleen laat zien als je vanaf macon navigeert, vananf NL gaat ie er vanuit dat het wel opgelost is als je er bent... Beetje naief op een grijze /zwarte zaterdag
Behoort een Zaterdag vroeg in Juli tegenwoordig ook al in de categorie zwarte Zaterdag? Zoveel mensen zijn er toch nog niet vrij? :dontknow:
Touren is rough so you got to be tough

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 04 jul 2020, 13:09

^^ Bij Bison Futé is hij oranje, en dat lijkt me ook buiten Frankrijk wel een mooie klassering. De zomervakantie begint dit weekend in de eerste grotere regio’s: heel Frankrijk, Hessen, Noord-Nederland. Nordrhein-Westfalen is al een week vrij.
Chris schreef:
za 04 jul 2020, 12:33
En dan nog wordt de vertraging vaak onderschat als het echt goed vast staat.
De algoritmes van de Franse tolmaatschappijen vertrouw ik wat meer hier, want die zijn feitelijk gemaakt voor dit soort ritten en momenten. Als je reistijden Beaune-Orange optelt (via Fourvière), kom je op een klein uur vertraging. Tussen Parijs en Bordeaux verlies je maar een minuut of twintig.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 05 jul 2020, 20:28

Op de Gotthard was het dit weekend beduidend minder druk dan vorig jaar in het weekend van 5-7 juli. De files waren minder lang en stonden er in het algemeen ook korter. Vorig jaar stond er op zaterdag om 13.00 uur acht kilometer en stond er richting zuid file van 5-17 uur. Dit jaar maximaal drie kilometer en stond er file tussen 8-16 uur.

Het enige dat ik opvallend vond, is dat het vrijdag relatief lang file bleef, met om 21 uur nog drie kilometer file (die daarna trouwens vrij snel oploste). Op 5 juli vorig jaar had je drie kilometer file om 17 uur, twee om 18 uur en daarna om 21 uur totaal geen vertraging meer. Geen idee wat daarvoor zou hebben kunnen gezorgd. Zou zomaar iets kunnen zijn als een net wat grotere stroom reizigers uit Nordrhein-Westfalen die in de vrijdagmiddag zijn gaan rijden. Vorig jaar rond deze tijd kregen ze daar pas half juli vakantie; dit jaar is de vakantie daar al een week onderweg.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » vr 10 jul 2020, 9:29

Vanochtend start het rustig, nog geen grote vertragingen zichtbaar richting zuiden muv een beetje bij de Lyon tunnels en natuurlijk de inmiddels bekende gridlock rond Genua. Voor de rest alleen hier en daar wat oranje bij baustelles, bv op de A35 voorbij Straatsburg en natuurlijk de A3 / A5 in Duitsland (maar ook dat valt mee). Ben benieuwd hoe het ich vandaag en morgen ontwikkelt. Frankrijk verwacht een drukke zaterdag ivm 14 juli.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 10 jul 2020, 9:59

Het is ook nog te vroeg voor vakantiedrukte. Dat begint meestal pas eind van de ochtend een beetje zichtbaar te worden, in Duitsland vaak al vanaf circa 12 uur, elders meestal na 14-15 uur.

Op zaterdagen is de drukte wel vaak een stuk vroeger.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 10 jul 2020, 10:42

^^ Gotthard begint meestal wel vroeger op vrijdagochtend. Daar staat nu een kilometer, wat nog steeds minder is dan vorig jaar om deze tijd. In Frankrijk gaat vrijdag-drukte een beetje uit van vroeg in de middag vertrekken vanuit Parijs. Het hoogtepunt ligt rond 17.00 uur, maar de drukte op Beaune-Lyon is er natuurlijk eerder dan kort voor Orange.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » vr 10 jul 2020, 14:15

Het is nu 3km , rond het middaguur was het 2km bij de Gotthard (ca 30min) . Rond Lyon kleurt het rood, wederom door een ongeval, net als vorige week. Op Macon - Valence is er nu ca 40min vertraging.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 10 jul 2020, 14:31

^^ Vorig jaar rond deze tijd stond er acht kilometer voor de Gotthard.