Elektrische auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » za 25 apr 2020, 11:36

Een extreem vernielde Tesla in Hulshorst (Gelderland): https://twitter.com/Stefanuzz/status/12 ... 2043674630

De auto ligt op de kop, volledig uitgebrand, de bestuurder was uit de auto geslingerd en het stuur ligt naast de auto. Wat zou daar gebeurd zijn? De auto is kennelijk tegen een boom gereden, maar dit is een onoverzichtelijke landweg, dit soort schade zou je niet verwachten als je 'gewoon' met 50-60 tegen een boom rijdt. Ook dat die auto helemaal op z'n kop terecht is gekomen is opmerkelijk gezien het lage zwaartepunt van een Tesla.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 25 apr 2020, 11:44

Hm, dit wordt wel heel makkelijk om alle vooroordelen op los te laten :|
https://www.stefanverkerk.nl/

En dat er dan een bergingsvoertuig uit Den Haag moet komen, 2x 125 km, voor een brandende elektrische auto :nooo:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » za 25 apr 2020, 12:41

^^ Vreugdenhil komt niet uit Den Haag ;)

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » za 25 apr 2020, 13:16

Het gaat om deze locatie: https://goo.gl/maps/bFQghYfk4BY4xQK18

Je moet dan wel een enorme snelheid hebben gereden inderdaad, ook om dan nog brand te veroorzaken. Ik moest ook gelijk denken aan het ongeval met de Tesla in Baarn van jaren terug waarbij je een logischer gevolg zag van met 60-80 km/h een boom naast de weg raken.

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » za 25 apr 2020, 14:15

Wouter N14 schreef:
za 25 apr 2020, 11:44
(...)

En dat er dan een bergingsvoertuig uit Den Haag moet komen, 2x 125 km, voor een brandende elektrische auto :nooo:
Beetje maf inderdaad.. want er wordt retour gereden zonder de koeling van water. (als ik zo de foto's bestudeer). duss.. kans op ontbranding tijdens de rit, lijkt mij. Daar helpt dat rolzeiltje niks aan.

Verders.. een absurd beeld van een ongeval, gezien locatie, tijdstip..
Wat een reden kan zijn? Het zijn bijzondere tijden.. wellicht dat er een suïcide gedachte achter schuilt?

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » za 25 apr 2020, 14:28

Het doel van zo'n container is de beveiliging tijdens opslag bij de sloper, omdat er nog wel eens een accu later pas in de fik is gegaan en sloperijen vaak niet de beste blusfaciliteiten hebben (noch die kosten willen dragen). Het wrak gaat dus 'droog' terug en pas bij de sloper gaat het water erbij. Mocht er toch onderweg brand uitbreken dan is die op dezelfde manier altijd nog eenvoudig te blussen.

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » za 25 apr 2020, 15:06

.. dus had die lokale berger ook naar Vreugdenhill in Den Hoorn kunnen rijden.. en op de terugweg nog een rental / politie B-klasse ofzo mee terug kunnen nemen. :woop: Efficiënt gebruik van de kilometers..

Maar ja.. rental is geen handel momenteel.. dus interessant is zo'n oplossing nou ook weer niet.. (los van alle protocollen).

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » za 25 apr 2020, 18:03

Lees nog eens goed wat ik als laatste schreef: mocht er toch onderweg brand uitbreken, dan kan het alsnog makkelijk geblust worden (vol laten lopen als een zwembad). Dat is dus niet het geval op de normale 'open' bergingswagen, dat is de hoofdreden waarom ze ook het vervoer in de bak gebeurt. Een tweede reden is ook dat je bij de sloper (en dus niet in Den Hoorn of welke stalling dit voertuig ook vandaan kwam) de container kan afleveren en je bent gelijk klaar. Anders zou je nog bij de sloper op de stoep de overtakeling naar de container moeten doen, alleen maar onhandiger.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 26 apr 2020, 21:29

Durashift schreef:
za 25 apr 2020, 14:15
Verders.. een absurd beeld van een ongeval, gezien locatie, tijdstip..
Wat een reden kan zijn? Het zijn bijzondere tijden.. wellicht dat er een suïcide gedachte achter schuilt?
De locatie is minder absurd als het lijkt. Het slachtoffer werkte bij YMCA Kampeercentra. Het YMCA heeft een kampeerterrein in Hulshorst op 1,5 kilometer afstand van de ongevalsplek. Het andere kampeerterrein ligt in mijn woonplaats Leusden. Dat is ook de reden dat het overlijden hier in de lokale media behoorlijk breed wordt uitgemeten.

:arrow: https://ymca.nl/overlijden-mario-scibelli/

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 29 apr 2020, 16:43

Autoweek heeft de Nissan Leaf E+ als duurtester gehad. Deze heeft een 62 kWh accupakket en heeft dus een groter bereik.

Ze geven overigens aan dat het bereik in de winter 230 km is en in de zomer 270 km. Ik vind dat wel weinig verschil en ik vraag mij af of dat een typefout is want op EV Database geven ze een real range aan van 370 kilometer in de zomer. Frank Jacobs is ook wel lyrisch over het verbeterde bereik dus ik ga er dan maar even vanuit dat het zomerbereik 370 kilometer is. 270 is voor een EV niet echt slecht maar 370 km is voor incidentele ritten toch wel een stuk praktischer.

Ik denk dat een praktisch bereik van rond 350-400 kilometer in combinatie met goede snelladers wel de sweet spot kan zijn van EVs. Grotere accu's maken het voertuig weer duurder, zwaarder en minder zuinig zodat je voor elke toevoegde kWh niet evenredig meer bereik krijgt. En als je echt snel kan laden hoef je ook niet telkens 40 of 50 minuten te laden om weer verder te kunnen.

Link

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » wo 29 apr 2020, 17:54

^^ Bjorn Nyland, toch wel een autoriteit op real-life tests zo langzamerhand, heeft een half jaar geleden een test van die Leaf gedaan:
Link
Wat vooral naar voren komt is dat er geen adequate koeling aanwezig is, dus wordt het snelladen sneller beperkt. Het valt me eigenlijk tegen dat zoiets niet door Autoweek getest wordt, maar als promotiemedium kan ik me ook zo voorstellen dat ze minder ruimte nemen om dit soort zaken echt goed uit te zoeken. Je ziet het nog iets meer bij de ANWB tests maar ook daar hebben ze geen vaste duurtest waarmee je echt goed kunt vergelijken.

Met 17 kW/100km bij 110 km/h en 14 kW/100km bij 90 km/h in heuvelachtig Noorwegen is inderdaad een bereik van toch wel 330-350 km toch wel indrukwekkend, maar dat maakt hem dus meer geschikt om niet te vaak te hoeven laden als je toch alleen korte ritten maakt (zeker in de stad). Voor een echte reiziger is een 60-70 kWh EV die 'gewoon' ook met 70 kW of meer snellaadt toch wat praktischer, zoals de Kona.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 19 jun 2020, 18:43

Twee kleine EV's, getest door de ANWB. Als je het in één woord wil samenvatten: drama.

Link

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » vr 19 jun 2020, 19:04

Chris schreef:
vr 19 jun 2020, 18:43
drama.
Lekker kort. Houd ik van :top:

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » vr 19 jun 2020, 20:26

Toch grappig dat sinds mid-maart niemand - zelfs niet de meest fanatieke Greta's - nog wakker lijken te liggen van klimaat en elektrisch, duurzaam vervoer? Veel te veel schrik van een micro-organisme.

Elektrisch rijden zoals de reclame het voorstelt zijn we nog niet aan toen, binnen 2-3 jaar wie weet?

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » vr 19 jun 2020, 21:48

Km357 schreef:
vr 19 jun 2020, 20:26
Toch grappig dat sinds mid-maart niemand - zelfs niet de meest fanatieke Greta's - nog wakker lijken te liggen van klimaat en elektrisch, duurzaam vervoer?
Die zijn nu druk met racisme.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » vr 19 jun 2020, 21:56

Gelukkig hebben we daar ook geen wakker liggende mensen voor nodig. De CO2-quota's van de EU en de VS zorgen toch al dat autofabrikanten hun transitie moeten doorzetten, in China kan je in veel steden geen parkeervergunning of zelfs toegangsvergunning meer krijgen zonder elektrische auto. En de streeftermijnen om naar elektrisch vervoer over te gaan worden alleen maar omlaag bijgesteld, niet uitgesteld. Wakker liggende mensen geven enkel aan wat er anders zou kunnen, maar dat betekent niet dat als ze uit beeld verdwijnen, dingen niet meer anders worden.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » za 20 jun 2020, 7:23

Chris schreef:
vr 19 jun 2020, 18:43
Twee kleine EV's, getest door de ANWB. Als je het in één woord wil samenvatten: drama.

Link
Nog een fysieke sleutel :facepalm:

En die prijs snap ik ook niet helemaal. EV accu's doen € 150 /kWh, voor € 13.000 heb je 86 kWh. Dus waar komt die prijs vandaan?
Wat dat betreft denk ik dat er vooral nog altijd heel veel ontwikkelingskosten worden meegerekend.

carman6
woonerf

Bericht door carman6 » za 20 jun 2020, 14:29

^^

Waar haal je die €150 /kwh vandaan?
Is dat niet sowieso een beetje kort door de bocht, wat is er bij die prijs inbegrepen? Je kunt misschien wel die accu's inkopen voor dat bedrag, maar dan ben je er nog lang niet. Chassis ontwikkeling voor de accu's, transportkosten voor de accu's naar de fabriek, assemblage van de accu's tot één pakket, batterij controle modules, koeling en waarschijnlijk nog veel meer zijn allemaal gemakkelijk te vergeten kosten die wel bij die accu's horen.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » zo 21 jun 2020, 9:00

carman6 schreef:
za 20 jun 2020, 14:29
^^

Waar haal je die €150 /kwh vandaan?
Algemene informatie die op het internet kunt vinden. Prijzen die gegeven worden zijn vrijwel nooit voor de accu's alleen. 18650 cellen krijg je voor 25 euro/kWh.
Een idee over de prijzen van een accu van Tesla: https://insideevs.com/news/400529/tesla ... -dropping/
Cairn estimates that the company’s pack-level costs reached $158.27 per kilowatt-hour in 2019
pack-level cost, dat is dus het hele accupack, niet alleen de batterijen.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » zo 21 jun 2020, 13:45

Een aspect hierbij is dat Tesla op cilindrische cellen werkt (18650 in de S/X en 21700 in de 3/Y), terwijl de rest hoofdzakelijk platte 'pouch' of 'prismatic' cellen gebruikt, net als in de laptop en de smartphone. Daarnaast hebben maar weinigen een vlakke batterij, maar eerder een stelsel van compartimenten die ze met die cellen opvullen. Dat geeft allemaal bijkomende kosten en complexiteit waar Tesla zwaar op kan besparen via hun ontwerp.

Een tweede aspect is dat Tesla z'n eigen batterijfabriek heeft via z'n samenwerking met Panasonic, waardoor dat de kosten nog verder drukt. Dat prijsniveau wat je citeert is dus niet haalbaar voor veel andere fabrikanten die 'gewoon' moeten inkopen. Dit is dan ook de reden waarom veel merken hard investeren in hun eigen batterijfabrieken, maar voordat die meespelen zie je nog geen effect op de markt noch de fabricagekosten van dergelijke EV's.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 22 jun 2020, 13:27

De eerste (volledig) elektrische auto van Mazda. Veel auto voor je geld, zeker voor een elektrische auto, maar de actieradius is wel heel erg beperkt.
Link

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » ma 22 jun 2020, 13:39

Kurk? Dat is binnen een half jaar versleten. Lijkt me geen goede zet.
Wat ik tegenwoordig mis in autoreviews hoe goed de spraakbediening is. Daar wordt vrijwel nooit over gesproken terwijl dat met die moderne touchscreens wel handig is (omdat die touchscreens niet zo handig zijn).
En dan die schakelpook op zo'n verhoging. De layout van het interieur vind ik niet geslaagd.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 22 jun 2020, 14:10

Spraakbediening vind ik juist één van de meest overgewaarde zaken in een auto. Mazda monteert ook in alle nieuwe auto's een centrale druk-/draai controller om het scherm heel eenvoudig mee te kunnen bedienen zonder continu op het scherm te hoeven kijken.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » ma 22 jun 2020, 17:04

Ik vind deze uitvoering er beter uitzien dat de introductie shots. Die kwamen echt over als voor "de stylish happy few".
Netjes afwerkt, de link naar de Mazda3 en CX-30 zijn duidelijk aanwezig en totaal niet verkeerd om te zien.

Volgens de geruchten komt er in 2021 nog een optie van een oude bekende erbij: De 1.3 wankelmotor als range extender
Zo wordt dit model een allegaartje van 'winks' naar andere Mazda modellen :mrgreen:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 22 jun 2020, 17:06

De actieradius en beperkte laadmogelijkheden zijn een grote afknapper. Je wil een auto die niet alleen voor gemiddelde ritten voldoet, maar ook voor incidentele ritten. En als tweede auto is dit prijssegment voor de happy few.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » ma 22 jun 2020, 17:23

Er zijn ook zat mensen die incidenteel ook niet meer dan 200 km rijden en desnoods een snellaadstop geen beperking vinden. Het blijft wel een ding om de wens van de individu te extrapoleren naar de gehele markt als het om beperkingen van EV's gaat.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 22 jun 2020, 17:36

^^ Volgens mij wordt in de review perfect uitgelegd waarom die vlieger niet op gaat voor deze auto. Voor korte ritjes is deze auto gewoon te duur, voor de meer veelgebruiker is de range in combinatie met de beperkte laadcapaciteit het probleem. Er zijn gewoon EV's die beter scoren in dit prijssegment op dit vlak. Dat zegt niks over of EV's nu wel of niks zijn.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » ma 22 jun 2020, 21:09

In het filmpje noemt hij zelf de MG die een behoorlijk slechte afwerking heeft en een gebrekkig infotainment systeem (kijk maar de Bjorn Nyland filmpjes), en de Niro met een prijskaartje van minstens een paar duizend extra. Dan heb je nog de e-Corsa (nog niet leverbaar) met minder ruimte en dan houdt het aanbod wel op. Net als bij andere auto's is het toch afwegen tussen dat soort eigenschappen, en wat voor de een de afknapper is is bij de ander nauwelijks een issue. Dat bedoel ik ermee te zeggen. Alleen qua rijbereik komt dit punt bij EV's wel steeds naar voren als 'dit wil je niet' of 'ongeschikt voor "echte" ritten' e.d. wat ik te algemeen vind ten opzichte van de marktvraag. Zie ook de aankomende Mini, de Honda E, en de bestaande auto's als de Ioniq en de i3. Die worden toch gereden ook al is hun accu en rijbereik voor sommigen wellicht 'underwhelming', het is echter niet een universeel punt waarop die auto's niet nuttig genoeg zouden zijn, dat bedient simpelweg een doelgroep die minder hoge eisen stelt op dat gebied.

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » zo 12 jul 2020, 0:22

^^^ precies. Toevallig net in de Autovisie de impressie over deze auto gelezen. Ja, dit is Mazda en die doet de zaken nét even iets anders dan de meeste andere fabrikanten. Vanuit de regelgeving (95 gram CO2 uitstoot over het wagenpark) hoeft Mazda (en in mindere mate ook Honda) niet direct super aantallen EV's te verkopen in Europa, lees ik in dat artikel. Simpelweg omdat zij met o.a. de Skyactive motoren al een laag CO2 gemiddelde hebben.

Dus, men kiest voor SUV en een luxe uitstraling voor het B/C segment. Volgens onderzoek van Mazda geven hun klanten aan gemiddeld 48 kilometer per enkele reis te rijden. Dus, een groot batterijpakket is misschien niet zo nodig. Dát scheelt in de kosten.
Zeker in NL nu met een aardig dekkend snellaad netwerk is een groot batterijpakket niet direct noodzakelijk, toch?

Als Mazda de filosofie en gemaakte keuzes goed aan de markt weet over te brengen, zie ik wel potentie in deze auto.
De naamgeving vind ik niet zo goed, eerlijk gezegd. Als in 'niet herkenbaar'. Nu ik die impressie zo gelezen heb, verraste de auto mij juist. Ik had helemaal niet in de gaten dat dit model 'RX8 achterportieren' heeft. :top:
Op basis van het front had ik toch zoiets van: ach ja, een ev aandrijving in een CX30 gestopt.
Maar, het is wel iets meer dan dat, begrijp ik nu. :D

En dat kurk? Gewoon op tijd schuren en aflakken. :woop:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~Uit dit topic: viewtopic.php?f=8&t=17173&start=1110
Boerenkool schreef:
do 09 jul 2020, 21:51
(..) . Tesla's hebben alweer de reputatie dat het een soort verlengstuk van het mannelijk lid is voor de succesvolle alfaman.
(..)
Lekkere Kwal schreef:
do 09 jul 2020, 22:41
^^ ik denk dat je een beetje in de war bent met de Duitse merken. Tesla wordt vooral gereden door de zuinige leaser en vertegenwoordigt niet bepaald een alfatype, die hoeft namelijk niet goedkoop te leasen en neemt dus bijvoorbeeld een M4 of een CLS (of wat minder bedeeld een getunede Golf R32 of iets dergelijks). EV rijden is sowieso nog niet echt als stoer/alfa gezien behalve wellicht in een Taycan.
Ik weet het niet.. naar mijn indruk en het gedrag van vele Model 3 modellen wat ik zie.. heb ik toch wel de indruk dat de (mannelijke) bestuurders van deze EV's graag het acceleratie potentieel benutten en dat soms overschatten. Vooral op de plaatsen waar dit niet echt kan, binnen de bebouwde kom bijvoorbeeld.

Naast dat ik ook veel vrouwen achter het stuur van zo'n Tesla zie zitten (kinderstoel achterin etc..) zal er toch ook wel een club berijders zijn die 10 jaar geleden een BMW 318 net aan kon leasen en dat een Tesla Model 3 toch wel die status overgenomen heeft.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » zo 12 jul 2020, 7:32

Mannen en hard rijden is iets veel algemeners en heeft naar mijn idee niet veel met overduidelijk alfagedrag en verlenging van bepaalde zaken te maken. Daar sloeg mijn nuance op. Dat er veel mee zullen gaan racen zal ik niet ontkennen, en volgens mij gebeurt dat met elke auto die vlot optrekt. Ik herken het namelijk ook van de 500-tjes met de hippe zakenman erin of de Polo's waarbij je een petje moet dragen. Ik vind dat nog altijd een stap verwijderd van een auto rijden als een duidelijk symbool van mannelijkheid, dan komt de Model 3 nou niet bepaald het eerst bij me op, noch de meeste andere EV's. Wellicht dat de Polestar 2 en Ford Mach-E dat wel gaan worden.