Nee. Er is niets dat dat rechtvaardigt.exroosje schreef: ↑vr 10 jul 2020, 9:22 Maar als bij die invoegstrook er een doorgetrokken streep is tussen de 2 rijstroken op de rijbaan, mag je dan als je eenmaal gas gegeven hebt om in te voegen op de rechterstrook gewoon blijven accelereren zolang de doorgetrokken streep niet is opgehouden , ongeacht of er een treuzelneef naast je rijdt op de linkerstrook (Ik probeer de discussie wat meer genderneutraal te maken).
Rechts inhalen bij Ringvaartaquaduct
Moderator: Moderatoren
-
- 2x4 autosnelweg
Re: Rechts inhalen bij Ringvaartaquaduct
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- woonerf
Maximumsnelheid in de parallelbuis is al 80km/h.verfmeer95 schreef: ↑ma 06 jul 2020, 20:01 Toch is het wel een belangrijke vraag, zeker nu dit soort situaties bij steeds meer tunnels wordt toegepast. In de net geopende A9 paralleltunnel zijn de rijstroken richting de S112 en de S113 door middel van een verdrijvingsvlak van elkaar gescheiden. Betekent dat dat als er links een vrachtwagen richting de S112 rijdt, verkeer rechts richting de S113 niet harder dan 80 mag rijden?
-
- Voorzitter
Ik had het verkeerd begrepen. Ik dacht aan invoegstroken waar eerst een stuk doorgetroppen streep ligt alvorens de blokmarkering begint zoals hier.Egbert schreef: ↑vr 10 jul 2020, 9:37Ja, dat weet hopelijk iedereen wel. RVV artikel 11.4. Maar wat heeft dat met doorgetrokken strepen te maken?Coen Tunnel schreef: ↑vr 10 jul 2020, 8:49Op in- en uitvoegstroken mag je bij mijn weten sowieso rechts inhalen.
-
- expressweg

Svenlo
-
- 2x4 autosnelweg

-
- 2x3 autosnelweg
Ik zou niet weten waarom dat niet zou mogen.
Van beide zijden mag die streep niet overschreden worden.
Als op rijstrook 2 iemand met 80 km/u rijdt blijf ik daar echt niet schuin achter sukkelen tot de blokmarkering begint. Gas erbij rechts er voorbij.
Van beide zijden mag die streep niet overschreden worden.
Als op rijstrook 2 iemand met 80 km/u rijdt blijf ik daar echt niet schuin achter sukkelen tot de blokmarkering begint. Gas erbij rechts er voorbij.
-
- autoweg
Omdat RVV artikel 11. Leg mij eens uit waarom dat niet zou gelden hier. Het klopt dat je die streep niet mag overschrijden, maar waaruit blijkt dat je dan rechts mag inhalen?
-
- expressweg

Svenlo
-
- autoweg
Dat je dat vindt en dat dat gedaan wordt betekent niet dat het volgens de regels toegestaan is. Nogmaals: volgens welke regel vind je dat het toegestaan is?sven_engelen schreef: ↑za 11 jul 2020, 19:55feitelijk loopt dit door vanaf het puntstuk en wordt een invoegstrook. Dat lijkt mij al meer dan genoeg om rechts inhalen toe te staan (en wordt daar dan ook logischerwijs volop gedaan)
-
- 4x5 autosnelweg
De wetgeving is (nog) niet aangepast op dit soort "nieuwe" markeringsdingetjes. Ik vermoed dat de rechter rechts inhalen in zulke gevallen wel goed zal vinden. Overigens ben ik van mening dat het een goed idee is om nog eens goed de markering tegen het licht te houden en in meer gevallen dan nu rechts inhalen expliciet toe te staan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- autoweg
Soms is wetgeving zodanig geschreven dat dát wat er niet staat, wel zo bedoeld is door de wetgever.

M.a.w... die doorgetrokken streep heeft RwS bedacht om het weefverkeer gelijkmatiger te laten plaatsvinden én op een later moment, dus doorstromingsbevorderend. Een logisch vervolg is dan, mijn inziens, dat dat verkeer in de tijd die het duurt voordat het weefmoment plaats mag vinden, positie kiest om in- of uit te voegen. Dit kan gepaard gaan met een snelheidsvermeerdering en dus het passeren van een langzamer voertuig op de links naastgelegen rijstrook.
-
- expressweg
Sterker nog, als dit niet in het RVV staat mag het er gewoon in geschreven gaan worden. Het zou toch belachelijk zijn als je bewust niet rechts inhaalt terwijl die doorgetrokken streep juist bedoeld is om snelheid te maken en op snelheid in te kunnen voegen? De bocht waar je vandaan komt is vrij scherp en kom je met 90 km/u ongeveer uit.
Svenlo
-
- 2x4 autosnelweg
Het zou pas belachelijk zijn als je als invoegend verkeer je snelheid bewust hoger maakt dan dat van het verkeer op de hoofdrijbaan.sven_engelen schreef: ↑zo 12 jul 2020, 0:47Het zou toch belachelijk zijn als je bewust niet rechts inhaalt terwijl die doorgetrokken streep juist bedoeld is om snelheid te maken en op snelheid in te kunnen voegen?
-
- autoweg

Juist op dergelijke, verlengde, weefstroken is dat dus mogelijk en ook wenselijk, vind ik.
-
- 2x3 autosnelweg
Als ik op een invoeger zit en ruimte zie voor een voertuig op de rechterstrook geef ik inderdaad een dot gas bij om rechts voorbij te gaan en voor dat voertuig in te voegen en dat mag ook.
-
- 2x4 autosnelweg
Alleen naast blokmarkering en niet naast een doorgetrokken streep.
-
- 4x5 autosnelweg
Dat wordt hier dus betwist. In alle gevallen die ik ken heb je eerst een doorgetrokken streep en dan pas blokmarkering. De wegbeheerder meent dus dat rechts inhalen in geval van noodzakelijkheid dus wel zou moeten kunnen. RVV moet maar eens worden aangepast 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x4 autosnelweg
Dat ben ik met je eens. Maar hier wordt beweerd dat het mag en dat is niet zo. Althans, niemand kan het juridisch onderbouwen, dus dan weet ik genoeg.
-
- 2x3 autosnelweg
Er zijn wel vaker gevallen dat een wegbeheerder iets doet dat strookt met het RVV zoals bij rijbaansplitsingen van knooppunten de pijlen op het wegdek gelijk laten beginnen met de blokmarkering. Waardoor je feitelijk dus niet meer mag wisselen van richting, terwijl het bij blokmarkering juist het logische punt is om dat te doen.