Zonnepanelen langs autosnelwegen

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door Chris » wo 15 jul 2020, 11:30

Er zijn grote doelstellingen gemaakt voor hernieuwbare energie en grote zonneparken lijken daarin een makkelijke oplossing. Locaties langs autosnelwegen lijken daarbij een voorkeur te hebben.

In Nederland is dit nog een relatief nieuwe ontwikkeling, maar in Duitsland wordt dit al een jaar of 5-10 op grote schaal langs autosnelwegen geplaatst.

Een voorbeeld langs de Duitse A93:
Afbeelding

Afbeelding

In Nederland komt een 4 kilometer lang zonnepark langs de A58 bij Etten-Leur: https://tweakers.net/nieuws/169766/ener ... -leur.html

Het energiebedrijf Vrijopnaam heeft naar eigen zeggen de eerste paal geslagen van het langste zonnepark van Nederland. Op een aarden geluidswal van bijna vier kilometer lang, gesitueerd langs de A58-snelweg bij Etten-Leur, komen ongeveer 6500 zonnepanelen te staan.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door Schelpenpaadje » wo 15 jul 2020, 12:44

Interessant onderwerp. In Nederland zijn er al meerdere initiatieven met zonneparken langs rijkswegen.

Deels zijn dit "traditionele" zonneparken die toevallig langs een snelweg of autoweg liggen.
Deze zonneparken worden ontwikkeld op grond die daarvoor bijvoorbeeld agrarisch werd gebruikt. Dit soort parken lijkt op de voorbeelden hierboven in Duitsland. Het toestaan van dergelijke zonneparken langs snelwegen en autowegen zal waarschijnlijk vooral een landschappelijke overweging zijn; langs wegen die het landschap toch al doorsnijden hebben de parken minder impact op het landschap - al betekent het wel dat je vanaf de weg een totaal andere beleving van ditzelfde landschap krijgt. Ook de eventuele aanwezigheid van stroomvoorzieningen om op aan te haken kan een argument zijn.
Een voorbeeld hiervan is het zonnepark in aanbouw langs de N31 bij Leeuwarden.

Een andere categorie zijn zonneparken aangebracht op geluidswallen e.d.
Dit is een totaal ander verhaal, aangezien er geen agrarische grond 'verloren' gaat, maar er sprake is van een dubbele functie van voorzieningen die een directe relatie hebben met de auto(snel)weg. De overheid is hierin niet alleen een faciliterende partij door het verlenen van vergunningen; als eigenaar van de grond (en alles dat zich daarop bevindt) heeft de overheid/wegbeheerder ook een economische relatie met de initiatiefnemer/exploitant (meestal in de vorm van het verpachten van gronden en/of geluidswallen e.d.)
Een voorbeeld hiervan is het zonnepark in aanbouw langs de A32 bij Oranjewoud.

Onder de tweede categorie kunnen we denk ik ook de zonneparken "op de grond" rekenen die worden ontwikkeld op ongebruikte ruimte binnen knooppunten en afritten. Een voorbeeld in mijn eigen omgeving is het zonnepark bij :AS: Hemriksein van de N31.

Tot slot zijn er nog zonneparken die worden gerealiseerd op gronden die niet direct langs auto(snel)wegen liggen, maar hier wel verband mee houden. Voorbeelden bij (wederom) Leeuwarden zijn de zonneparken op de voormalige N31 Hendrik Algrawei en op een deel van de voormalige N383. De meeste van mijn voorbeelden liggen langs of op (voormalige) autowegen. Als er elders in het land langs snelwegen of op vrijgekomen snelwegtracés vergelijkbare initiatieven bestaan kunnen die interessant zijn voor dit topic.

Dikwijls worden dit soort zonneparken aangeprezen om een (snel)weg 'energieneutraal' of 'CO2-neutraal' te maken.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door Jeff » wo 15 jul 2020, 14:32

In de Provincie Utrecht en Gelderland zijn ook een aantal 'terpen' / wallen te vinden die gevuld zijn met zonnepanelen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door Wouter N14 » wo 15 jul 2020, 16:11

Momenteel worden langs de A58 bij Etten-Leur zonnepanelen geplaatst tussen :AS: 18 en 19. Het wordt een vier kilometer lang "zonnepark" met 6.500 panelen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door CasablancaMarocco » wo 15 jul 2020, 19:38

Bij Eemnes ook zo'n park, persoonlijk ben ik er niet heel erg fan van, omdat je toch steeds meer landschapsvervuiling ziet langs onze snelwegen (bedrijvenparken, windmolens, reclamemasten etc)
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door mavas » do 16 jul 2020, 15:55

Schelpenpaadje schreef: wo 15 jul 2020, 12:44Deels zijn dit "traditionele" zonneparken die toevallig langs een snelweg of autoweg liggen.
Deze zonneparken worden ontwikkeld op grond die daarvoor bijvoorbeeld agrarisch werd gebruikt. Dit soort parken lijkt op de voorbeelden hierboven in Duitsland. Het toestaan van dergelijke zonneparken langs snelwegen en autowegen zal waarschijnlijk vooral een landschappelijke overweging zijn; langs wegen die het landschap toch al doorsnijden hebben de parken minder impact op het landschap - al betekent het wel dat je vanaf de weg een totaal andere beleving van ditzelfde landschap krijgt. Ook de eventuele aanwezigheid van stroomvoorzieningen om op aan te haken kan een argument zijn.
Een voorbeeld hiervan is het zonnepark in aanbouw langs de N31 bij Leeuwarden.
Je ziet met name bij dit soort zonneparken steeds meer weerstand vanuit de bevolking ontstaan. Omdat 1) het uitzicht verstoord wordt
2) de grond niet meer andere doeleinden kan worden gebruikt
Ik vind het eigenlijk opvallend dat er dan ook juist nu zoveel van die parken langs snelwegen verschijnen, want het aantal onbenutte beschikbare vierkante meters op gebouwen is gigantisch.

Ik denk dat zonneparken op agrarische gronden nog wel eens verboden zullen worden, ergens in de toekomst.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door Claus Plein » do 16 jul 2020, 16:19

Langs de A58 wordt een park van drie kilometer lang gerealiseerd op een geluidswal. Mooie oplossing m.i. die alleen vanaf de weg zichtbaar is.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door Schelpenpaadje » do 16 jul 2020, 17:06

mavas schreef: do 16 jul 2020, 15:55
Schelpenpaadje schreef: wo 15 jul 2020, 12:44Deels zijn dit "traditionele" zonneparken die toevallig langs een snelweg of autoweg liggen.
Deze zonneparken worden ontwikkeld op grond die daarvoor bijvoorbeeld agrarisch werd gebruikt. Dit soort parken lijkt op de voorbeelden hierboven in Duitsland. Het toestaan van dergelijke zonneparken langs snelwegen en autowegen zal waarschijnlijk vooral een landschappelijke overweging zijn; langs wegen die het landschap toch al doorsnijden hebben de parken minder impact op het landschap - al betekent het wel dat je vanaf de weg een totaal andere beleving van ditzelfde landschap krijgt. Ook de eventuele aanwezigheid van stroomvoorzieningen om op aan te haken kan een argument zijn.
Een voorbeeld hiervan is het zonnepark in aanbouw langs de N31 bij Leeuwarden.
Je ziet met name bij dit soort zonneparken steeds meer weerstand vanuit de bevolking ontstaan. Omdat 1) het uitzicht verstoord wordt
2) de grond niet meer andere doeleinden kan worden gebruikt
Ik vind het eigenlijk opvallend dat er dan ook juist nu zoveel van die parken langs snelwegen verschijnen, want het aantal onbenutte beschikbare vierkante meters op gebouwen is gigantisch.

Ik denk dat zonneparken op agrarische gronden nog wel eens verboden zullen worden, ergens in de toekomst.
Ik herken wel wat je zegt.

Aan de andere kant van de N31 (bij :KP: Werpsterhoek) is om dezelfde reden een paar jaar geleden een zonnepark afgeschoten. De initiatiefnemer en de gemeente hadden toen niet de juiste procedure gevolgd voor de vergunningverlener.

Om weerstand te voorkomen (en omdat het vaak verplicht wordt gesteld) bieden initiatiefnemers de omgeving de kans om mee te participeren in hun zonnepark. Een deel van de opbrengsten stroomt dan ook terug naar maatschappelijke initiatieven in de buurt. Dit is natuurlijk je reinste omkoping.

In het voorbeeld dat je quote bij de N31 participeert een energiecoöperatie uit het dorp Goutum mee in het zonnepark - terwijl de grond onder het zonnepark tegenwoordig bij Leeuwarden hoort en er een grote nieuwbouwwijk tussen het dorp en het zonnepark wordt ontwikkeld. De bewoners van die wijk hebben straks niet de lusten maar wel de lasten van deze landschapsvervuiling. In plaats dat dorpsbewoners worden verplicht hun daken vol te leggen met zonnepanelen (zoals de kopers in de all-electric nieuwbouwwijk wel genoodzaakt zijn)... En bestuurders en stakeholders maar trots zijn op hun bijdrage aan duurzaamheid en de leefbaarheid :facepalm:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door Coen Tunnel » do 16 jul 2020, 18:29

mavas schreef: do 16 jul 2020, 15:55Ik vind het eigenlijk opvallend dat er dan ook juist nu zoveel van die parken langs snelwegen verschijnen, want het aantal onbenutte beschikbare vierkante meters op gebouwen is gigantisch.
Er zijn genoeg bedrijven en ook particulieren die die dingen niet op hun dak willen hebben vanwege het brandrisico. Ik kan me ook voorstellen dat de premie voor een brandverzekering omhoog gaat voor wie zonnepanelen op het dak heeft liggen.

RTL: Steeds meer branden door zonnepanelen: experts slaan alarm

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door captain007 » vr 17 jul 2020, 16:53

^^ Heb het idee dat dat vooral te maken heeft met beunhazen die niet weten hoe je dat deugdelijk aansluit. Als je het gewoon goed laat monteren en afzekeren is het risico echt wel beheersbaar.
Overigens zie ik persoonlijk liever een zonnepark dan een windpark omdat die in het landschap vaak nog wat beter weggewerkt kunnen worden. Maar is nog een enorme slag te maken door meer daken vol te leggen. Grootste uitdaging is echter dat de elektriciteitsnetten hier niet op ingericht zijn de knelpunten alleen maar toenemen. En dat is een probleem wat de komende jaren alleen maar erger wordt met veel meer decentrale opwek, terwijl we een netwerk hebben wat ingericht is op centrale opwek.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door PeterSchoeber » zo 09 aug 2020, 17:24

Waarom gaat Rijkswaterstaat eigenlijk niet alle, meestal foeilelijke, geluidsschermen volhangen met zonnepanelen? ProRail start medio 2021 een proef in/nabij America, https://www.prorail.nl/nieuws/onderzoek ... idschermen, gemeente Horst a/d Maas naar zonnepanelen op de te plaatsen geluidsschermen.

Lijkt mij twee vliegen in één klap als het lukt.

@Mavas; er zijn inderdaad nog veels te veel daken onbenut voor het gebruik van zonnepanelen, dit ondanks de leuke subsidies die er de afgelopen jaren hiervoor waren. Helaas was ons dak hiervoor te klein omdat wij niet genoeg vermogen konden opwekken om voor subsidie in aanmerking te komen.

De gemeente Horst a/d Maas heeft, als ik mij niet vergis, in de vergunning verlening voor de nieuw te bouwen opslagloodsen op Trade Port Noord als eis gesteld dat de daken van de "blokkendozen" voorzien dienen te worden van zonnepanelen. Met een 150 kV schakelstation dichtbij moet het afvoeren van het opgewekte vermogen niet zo moeilijk zijn lijkt mij.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door Egbert » zo 09 aug 2020, 18:36

PeterSchoeber schreef: zo 09 aug 2020, 17:24
De gemeente Horst a/d Maas heeft, als ik mij niet vergis, in de vergunning verlening voor de nieuw te bouwen opslagloodsen op Trade Port Noord als eis gesteld dat de daken van de "blokkendozen" voorzien dienen te worden van zonnepanelen. Met een 150 kV schakelstation dichtbij moet het afvoeren van het opgewekte vermogen niet zo moeilijk zijn lijkt mij.
Dat zou mooi zijn. Het DC van Arrow dat net aan de kant van Horst ligt heeft die nog niet volgens satellietfoto's (maar het kan zijn dat die net te vroeg genomen zijn), XPO wat iets zuidelijker ligt wel.
Maar ook aan de Venlose kant zijn een paar grote daken met zonnepanelen, maar helaas de meesten niet.

En inderdaad, met een 150 kV station op maximaal 4 km hemelsbreed moet capaciteit geen probleem zijn. Ik denk dat dergelijke DC's sowieso al gauw een dedicated 10 kV lijn hebben.

Ik hoop dat meer gemeentes die stap nemen.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door Durashift » zo 09 aug 2020, 19:42

Het brandrisico wordt wel een dingetje.. denk ik.
(..) Er moet een landelijk plan worden opgesteld voor de aanpak van branden waar glas vrijkomt van zonnepanelen, zegt de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord. Afgelopen week brandden twee loodsen af bij een bollenbedrijf in Moerbeek. Daarna lag de wijde omgeving bezaaid met kleine stukjes glas van zonnepanelen die door de brand waren verspreid.

Het opruimen van het versplinterde glas is duur en tijdrovend. "Niemand weet de oplossing voor dit probleem", vertelt Louis Winder van de Omgevingsdienst aan NH Nieuws.

Werknemers van het getroffen bollenbedrijf zijn samen met een saneringsbedrijf al dagen bezig om de stukjes glas te verzamelen. Het gaat om ruim een miljoen vierkante meter grond(..)
https://nos.nl/artikel/2342992-weides-v ... dacht.html

Nu is zo'n zonneweide vrij laag gebouwd.. dus dan verwacht ik bij brand kleinere kans op verspreiding van glasdeeltjes van grote hoogte ver weg in de omgeving.. maar het zal toch wat zijn als dat park langs de A1 in de hens vliegt en de A1 dagenlang dicht is voor opruimwerk.. alhoewel het met een zoab cleaner misschien wel snel geregeld kan zijn. :?:

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door Lekkere Kwal » zo 09 aug 2020, 21:10

^^ klinkt als goede reden om cellen op basis van een zachte kunststof (zoals thin film) via een norm af te dwingen op zulke locaties.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door mavas » ma 10 aug 2020, 19:23

PeterSchoeber schreef: zo 09 aug 2020, 17:24 Waarom gaat Rijkswaterstaat eigenlijk niet alle, meestal foeilelijke, geluidsschermen volhangen met zonnepanelen? ProRail start medio 2021 een proef in/nabij America, https://www.prorail.nl/nieuws/onderzoek ... idschermen, gemeente Horst a/d Maas naar zonnepanelen op de te plaatsen geluidsschermen.

Lijkt mij twee vliegen in één klap als het lukt.

@Mavas; er zijn inderdaad nog veels te veel daken onbenut voor het gebruik van zonnepanelen, dit ondanks de leuke subsidies die er de afgelopen jaren hiervoor waren. Helaas was ons dak hiervoor te klein omdat wij niet genoeg vermogen konden opwekken om voor subsidie in aanmerking te komen.

De gemeente Horst a/d Maas heeft, als ik mij niet vergis, in de vergunning verlening voor de nieuw te bouwen opslagloodsen op Trade Port Noord als eis gesteld dat de daken van de "blokkendozen" voorzien dienen te worden van zonnepanelen. Met een 150 kV schakelstation dichtbij moet het afvoeren van het opgewekte vermogen niet zo moeilijk zijn lijkt mij.
Bij de aanleg van het geluidsscherm langs de A9 tussen Holendrecht en Ouderkerk heeft men dit geïntegreerd. Maar of die zonnepanelen ooit hebben gefunctioneerd betwijfel ik.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door GuteFahrt » wo 19 aug 2020, 15:16

Schelpenpaadje schreef: wo 15 jul 2020, 12:44 Een andere categorie zijn zonneparken aangebracht op geluidswallen e.d.
Dit is een totaal ander verhaal, aangezien er geen agrarische grond 'verloren' gaat, maar er sprake is van een dubbele functie van voorzieningen die een directe relatie hebben met de auto(snel)weg. De overheid is hierin niet alleen een faciliterende partij door het verlenen van vergunningen; als eigenaar van de grond (en alles dat zich daarop bevindt) heeft de overheid/wegbeheerder ook een economische relatie met de initiatiefnemer/exploitant (meestal in de vorm van het verpachten van gronden en/of geluidswallen e.d.)
Een voorbeeld hiervan is het zonnepark in aanbouw langs de A32 bij Oranjewoud.
Blijkbaar is hier een kink in de kabel: https://www.lc.nl/friesland/heerenveen/ ... 38437.html
Hoe zit dit? Het Zuid-Koreaanse bedrijf Hanwha Q-Cells heeft eerder deze zomer in Düsseldorf een rechtszaak gewonnen tegen concurrenten Longi, JinkoSolar en REC Solar. De zaak draaide, kort samengevat, om het overnemen en gebruiken van technologie van Hanwha. De drie andere bedrijven deden dit illegaal, oordeelde de Duitse rechter. Al sinds eind januari 2019.

De uitspraak is omvangrijk en gaat zelfs zo ver dat Hanwha de drie concurrenten kan dwingen om al geplaatste zonnepanelen in velden en op daken te verwijderen en vernietigen, vertelt Alexander Louwers van het Limburgse bedrijf Xperal. De gevolgen kunnen dus enorm zijn. De zaak loopt nog.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door Chris » za 26 sep 2020, 10:46

Het zonnepark langs de A58 bij Etten-Leur. De minister komt dit op 1 oktober openen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door Kaaiman » za 26 sep 2020, 13:34

Recentelijk zag ik langs de A32 een houten stellage op het talud langs de weg gebouwd worden, ergens tussen Steenwijk en Heerenveen. Gezien de opstelling vermoedde ik dat er zonnepanelen op zouden komen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door Palance » za 26 sep 2020, 13:38

Daar leek het wel op, daar waren ze de afgelopen week aan het werk. het was op dit stuk tussen Heerenveen-Zuid en Heerenveen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door Schelpenpaadje » za 26 sep 2020, 16:51

Kaaiman schreef: za 26 sep 2020, 13:34 Recentelijk zag ik langs de A32 een houten stellage op het talud langs de weg gebouwd worden, ergens tussen Steenwijk en Heerenveen. Gezien de opstelling vermoedde ik dat er zonnepanelen op zouden komen.
Zie deze post ;)

viewtopic.php?p=1108870#p1108870

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door Willem » za 26 sep 2020, 17:52


Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door Via » zo 27 sep 2020, 8:48

Chris schreef: za 26 sep 2020, 10:46 Het zonnepark langs de A58 bij Etten-Leur. De minister komt dit op 1 oktober openen.

Afbeelding
Dit vind ik er best fraai uitzien. Beter dan een leeg weiland hiervoor opsouperen.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door Durashift » ma 14 jun 2021, 21:04

De NOS heeft wat vragen bij RwS uitgezet:
Er is veel potentie voor het opwekken van groene energie langs snelwegen. In antwoord op vragen van de NOS komt Rijkswaterstaat met een eerste inschatting van de mogelijkheden op grond langs Nederlandse snelwegen, zoals de berm of middenberm. Die grond is eigendom van Rijkswaterstaat. Het gaat om 1,5 tot 4 terawattuur die vooral door zonnepanelen kan worden geproduceerd. Dat is genoeg stroom voor zeker honderdduizenden tot meer dan een miljoen huishoudens.(..)
De Drentse Zonneroute langs de A37 is één van pilot projecten en in ver ontwikkeld stadium.
Verdiepte ligging van de panelen, in bijpassende kleur t.o.v. de omgeving.
In tien pilots wordt ervaring opgedaan. "Bijvoorbeeld: hoe zet je zonnepanelen zodanig neer dat ze niet schitteren, zodat mensen er in het verkeer geen last van hebben, en ook: hoe voorkom je geluidsoverlast."

Rijkswaterstaat gaat niet zelf aan de slag met duurzame energie, maar stelt de grond beschikbaar. Op behoorlijk wat plekken staan al windmolens. "Er is nog wel potentie voor meer", zegt Heijnis, "maar de weerstand tegen windenergie neemt toe. We kijken daarom goed naar wat de omgeving wil. Er zijn in ieder geval genoeg plekken die je kunt benutten voor zonne-energie."

Voorbeeld A37

Een van de pilots die het verst is ontwikkeld is de 'Drentse Zonneroute'. Hierbij gaat het om zonne-energie langs de A37, een stuk snelweg van meer dan veertig kilometer tussen Hoogeveen en de Duitse grens. Er kan naar verwachting 200 megawatt worden opgewekt, genoeg stroom voor ongeveer 50.000 huishoudens. (..)
https://nos.nl/artikel/2385022-grote-po ... -snelwegen

Impressie:

Afbeelding
Ziet er niet verkeerd uit, vind ik. Er spreekt mij uit (toe) dat er al goed over nagedacht is én dat het niet persé de goedkoopste oplossing moet zijn.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door Wouter N14 » ma 14 jun 2021, 21:11

Wordt wel interessant als daar een vrachtwagen linksaf slaat.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door captain007 » ma 14 jun 2021, 21:11

Het is wel weer gevalletje oud nieuws.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door Durashift » ma 14 jun 2021, 21:26

^^^ klopt, het kwam mij ook niet onbekend voor. Maar de A037 zag ik niet direct staan in de lijst en dit onderwerp kwam ik bij verkeer & milieu wel tegen. Lijkt mij toepasselijk. Er komen nog meer pilotprojecten aan, langs snelwegen, begrijp ik.

Dineke
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: di 15 jun 2021, 8:45

[A037] Ombouw N37 -> A37

Bericht door Dineke » di 15 jun 2021, 9:19

Ik ben blij met de ontwikkeling, om zonnepanelen in de bermen aan te leggen. En wat betreft geluidshinder? We rijden straks allemaal in stille elektrische auto's! (Dan hebben we ook de duurzame stroom extra hard nodig!)

Wat betreft bedrijfspanden: Men zou kunnen beginnen met panden, die al meer dan een jaar leegstaan, dat levert al ook flink wat oplervlakte op (staan ook allemaal langs de snelweg) ;) een aanstaande huurder kan er dan van verzekerd zij dat het zonnepark hem geld oplevert.

Er wordt gedacht aan kleurtjes, misschien kunnen ontwerpers en kunstenaars worden ingezet, om hier en daar met die kleuren en ook met de vormen te spelen! Blijft het voor de automobilist ook nog een beetje leuk.
Laatst gewijzigd door Dineke op di 15 jun 2021, 9:25, 1 keer totaal gewijzigd.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [A037] Ombouw N37 -> A37

Bericht door exroosje » di 15 jun 2021, 9:22

Een kleurtje gaat wel ten koste van het rendement.

Van een middenberm snap ik het nog wel maar voor het overige zie ik meer in het volzetten van bestaande daken. Ik geloof dat er nu eindelijk wetgeving komt die dat ook af kan dwingen. Al die platte dozen zonder zonnepanelen doen mij pijn aan de ogen (vooral als de eigenaren zelf vol tromgeroffel praten over hun groene data center)

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A037] Ombouw N37 -> A37

Bericht door Peter » di 15 jun 2021, 10:44

Ik niet dat die wetgeving er komt als het gaat om huizen in privebezit. En zo wel dat is die niet handhaafbaar. Wellicht wel voor woningbouwflats, kantoorpanden en loodsen. Die hebben ze vaak ook al.

Je bent bij een snelweg iets gevoeliger voor schitteringen, waardoor je de hoek niet ideaal kan zetten of een mat-uitvoering moet kiezen met verlies aan rendement. Ik verwacht dat de panelen ook sneller vuil worden door roetuitstoot en stof dat door banden wordt opgeworpen. Onderhoud in de middenberm zal ook duurder zijn.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A037] Ombouw N37 -> A37

Bericht door Vinny » di 15 jun 2021, 12:10

Ja dat is een typisch geval van greenwashing. Jaren geleden wilde sommigen ook al zonnepanelen op spoordijken. Is ook niet rondgekomen omdat ProRail niet zat te wachten op extra onderhoudsgevoelige objecten langs het spoor. Kosten wegen niet op tegen de baten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie