Afbeelding

Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

BABKay
stadsweg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door BABKay » wo 15 jul 2020, 23:06

Heeft iemand hier enig idee wat er op de A18 richting Arnhem met het vorkbord van de aansluiting Wehl gebeurd is? Ik kwam er afgelopen week langs, en merkte op dat dit bord nog steeds ontbreekt (inmiddels al ruim 2 jaar!). Er staat ook geen tijdelijk exemplaar.

Het gaat om dit bord: https://www.google.nl/maps/@51.9446778, ... 6656?hl=nl (beeld september 2017)
Maar in september 2018 https://www.google.nl/maps/@51.9445969, ... 6656?hl=nl was het ding weg.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 15 jul 2020, 23:09

^^ Ik was al vergeten dat daar ooit NBA gestaan heeft!
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 16 jul 2020, 18:53

De aanduiding "Utrecht - De Uithof" op de borden op de A12 vanuit Arnhem, net voor :KP: Lunetten, is nu afgeplakt en daarmee verdwenen. Het is dus niet vervangen door Utrecht - Science Park. Ik vermoed dan ook dat die borden binnenkort worden vervangen.
Donateur Vereniging Wegenforum

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » do 16 jul 2020, 19:02

^^ Eveneens op de A27 uit het noorden staat alleen nog Amersfoort op sommige borden. Zal zo even kijken of ik er een foto van heb.

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » vr 17 jul 2020, 17:36

Een nieuw vorkbord op de A4-Li bij Knooppunt Sabina. Opzich niet heel bijzonder, maar het A29 schildje is gepopnageld!

Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 17 jul 2020, 17:48

^^ Nou ja, we weten inmiddels dat die omnummering van de A29 tot A4 tussen Klaaswaal en Sabina er ook echt van gaat komen. Dus in die zin is het niet verrassend dat dit bord al op de omnummering tot A4 is voorbereid.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 17 jul 2020, 19:52

Ze hebben A29 ook duidelijker wat krapper uitgevoerd dan normaal; mooi te zien aan de A’s en de negens in A29 en A59 (ik denk dat A29 in Dd staat?). En het schildje staat te ver naar links. Dit is duidelijk gedaan om het tijdelijke schildje op het komende A4-schildje te laten passen.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » vr 17 jul 2020, 22:59

Fijnaart en Dordrecht voor de A59... Een oostelijker gelegen doel had hier bepaald niet misstaan (lees: onbegrijpelijk. Fijnaart?!?)

Wat mij betreft komt er Den Bosch voor in de plaats (ook omdat je dat mooi kunt gebruiken als geleiding op de dubbelnummeringen).

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » vr 17 jul 2020, 23:42

^^ Den Bosch is hier juist weggehaald, en ik snap wel waarom. Deze verbindingsboog wordt onder normale omstandigheden alleen gebruikt voor verkeer vanuit Steenbergen en omgeving. Verkeer vanuit Bergen op Zoom richting de A17 neemt de A58. Hoe groot is de stroom verkeer die hier rijdt en de A58 tot voorbij Zonzeel volgt?
In West-Brabant is Dordrecht de laatste jaren aan een opmars bezig, met vermeldingen vanaf Zoomland en Hooipolder Het wordt gebruikt als hoofddoel voor de A59 en daarvoor werkt het redelijk goed. Het is wat dat betreft veel richtinggevender dan de einddoelen Den Bosch en Zierikzee die daarvoor gebruikt werden.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 18 jul 2020, 8:39

Steyn_E schreef: vr 17 jul 2020, 22:59(lees: onbegrijpelijk. Fijnaart?!?)
Dit bord wordt mede mogelijk gemaakt door Frans Bauer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 18 jul 2020, 9:52

Dit stukje A59 is indertijd aangelegd als bypass van Fijnaart en de enige afrit van het segment gaat naar dat dorp. Dit alles in een tijd dat een oostelijke verlenging over de Maasroute of een combinatie met westelijker rijkswegen naar Schouwen of Grevelingenstad nog niet of maar heel vaag aan de orde was. Dus dat zal bij de vermelding van Fijnaart bij aanleg wel gedreven hebben. Maar dat zegt natuurlijk niet dat de plaats nu nog gehandhaafd zou moeten worden. Als ik zo vlug kijk, zouden er geen contuïteitsproblemen ontstaan elders in de regio als je het weg zou halen.
verfmeer95 schreef: vr 17 jul 2020, 23:42In West-Brabant is Dordrecht de laatste jaren aan een opmars bezig, met vermeldingen vanaf Zoomland en Hooipolder Het wordt gebruikt als hoofddoel voor de A59 en daarvoor werkt het redelijk goed.
Ten westen van de A16 hangt dat samen met de aanleg van de A4 langs Steenbergen. Op meerdere plaatsen moeten daar splitsingen worden gemaakt tussen verkeer richting het Hellegatsplein en richting Moerdijk. Voor de eerste gebruiken ze logischerwijs Rotterdam; de tweede wordt dan Dordrecht (waar voorheen eerder Rotterdam zou worden gebruikt). Op de A59 vanaf Hooipolder snap ik niet heel goed waarom Dordrecht nodig zou zijn naast Rotterdam. Maar op verder vrij lege afstandenborden misstaat het ook niet.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 18 jul 2020, 11:30

Wat mij betreft niks mis met het noemen van Fijnaart. Bewegwijzering is niet alleen voor langeafstandsverkeer, maar ook voor regionaal verkeer en om je ook op regionaal niveau te kunnen oriënteren.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 18 jul 2020, 14:03

Het bord loopt nou niet over door dit extra doel, maar is dit dan echt regionale geleiding? Je krijgt van één Fijnaart nou niet een idee voor welke plaatsen in de regio je af moet slaan en voor welke rechtdoor. En Fijnaart heeft nou ook weer niet de omvang dat het een voornaam deel van het ter plaatse onbekende verkeer binnen deze regio aantrekt ...

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 18 jul 2020, 15:21

Dit stuk A59 is eigenlijk vooral een verbindingsweg tussen de A4 en de A17. In de goede oude tijd was je snel klaar met Fijnaart en Den Bosch of Zierikzee, omdat er geen kruisende doelen werden aangegeven. Nu is dat probleem verholpen, maar wordt Fijnaart blijkbaar nog wel nodig geacht ter oriëntatie. Daar is wat voor te zeggen, al had ik liever gehad dat de A17 zelf genoemd zou worden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » za 18 jul 2020, 18:54

Over Fijnaart gesproken: op het rechtdoorbord op de A59 is Zierikzee overgeplakt met Vlissingen. Verderop bij Sabina staan helemaal geen borden meer richting A4-zuid. Daar zal binnenkort ook wel NBA staan.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 18 jul 2020, 19:09

^^ Ben je daar recent geweest? Want er hadden allang tijdelijke borden moeten staan:
Wouter N14 schreef: vr 31 jan 2020, 15:16 Reactie van RWS op het ontbrekende bord bij Sabina:
De Nationale Bewegwijzeringsdienst (NBd) heeft inmiddels de opdracht verstrekt aan de opdrachtnemer en zou het werk uiterlijk 1 kwartaal 2020 gereed moeten zijn. In 2021 zal tevens op dit traject borden als gevolg van einde levensduur, vervangen gaan worden.
Want het is zo veel werk om even een geel bord in de grond te prikken... ja, want het moet over minstens drie schijven geregeld worden :|
31-1-2020

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » za 18 jul 2020, 22:00

harry schreef: za 18 jul 2020, 18:54 Over Fijnaart gesproken: op het rechtdoorbord op de A59 is Zierikzee overgeplakt met Vlissingen. Verderop bij Sabina staan helemaal geen borden meer richting A4-zuid. Daar zal binnenkort ook wel NBA staan.
Je bedoeld vermoedelijk: op het rechtdoorbord op de A59 is Steenbergen overgeplakt met Vlissingen.
Zierikzee staat er nog.
Bron: https://www.google.nl/maps/@51.6440032, ... 312!8i6656

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » za 18 jul 2020, 22:57

^^ O, ik meende dat ik Rotterdam en Vlissingen zag staan... Dat heb ik dan verkeerd onthouden. Ik heb geen foto gemaakt.
Wouter N14 schreef: za 18 jul 2020, 19:09Ben je daar recent geweest?
Afgelopen woensdag. Ik ben speciaal daar langsgereden omdat ik NBA verwachtte bij Sabina.
--Harry.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » ma 20 jul 2020, 13:03

Wouter N14 schreef: za 18 jul 2020, 11:30 Wat mij betreft niks mis met het noemen van Fijnaart. Bewegwijzering is niet alleen voor langeafstandsverkeer, maar ook voor regionaal verkeer en om je ook op regionaal niveau te kunnen oriënteren.
Op zich mee eens, alleen staat er nu helemaal geen doel over langere afstand meer op. Dat lijkt me nou ook niet de bedoeling. Op de A50 richting Eindhoven staan ook geen doelen voorbij de Randweg op de borden bijvoorbeeld, terwijl ik zou verwachten dat ter hoogte van Oss (na Paalgraven) er toch op z’n minst één doel voorbij Eindhoven bij zou komen (Maastricht bijvoorbeeld). Heb je tenminste wat te volgen over de randweg.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » ma 20 jul 2020, 14:06

^^ Dordrecht ligt hier nog 35 km en twee knooppunten vandaan. Voor Nederlandse begrippen is dat een behoorlijk lange afstand, en zeker lang genoeg om te volgen. De lege afstandsborden bij het naderen van grote steden lijkt mij een andere discussie.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 20 jul 2020, 14:31

^^ Eens. Er staan hier geen doelen op langere afstand omdat de verbinding A4 zuid -> A59 oost feitelijk geen lange-afstandsverkeer ziet. Verkeer uit Zeeland naar het noordoosten rijdt over de A17 naar de Moerdijk of over A58-A16-A59 naar Geertruidenberg; of verder naar het oosten via Hooipolder. Behalve voor verkeer afkomstig uit de directe omgeving van het knooppunt is Dordrecht zo lange-afstand als je het zult krijgen voor deze afslaande richting. Naar het noorden staat -niet onbelangrijk- met Amsterdam wél een lange-afstandsdoel bewegwijzerd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 20 jul 2020, 15:11

Steyn_E schreef: ma 20 jul 2020, 13:03Op de A50 richting Eindhoven staan ook geen doelen voorbij de Randweg op de borden bijvoorbeeld, terwijl ik zou verwachten dat ter hoogte van Oss (na Paalgraven) er toch op z’n minst één doel voorbij Eindhoven bij zou komen (Maastricht bijvoorbeeld). Heb je tenminste wat te volgen over de randweg.
Het meeste verkeer naar Maastricht zal al bij KP Ewijk naar de A73 zijn afgeslagen. Ook verkeer vanuit Nijmegen en Wijchen zal de A73 naar Maastricht nemen.

Dan blijft alleen verkeer vanaf Ravenstein en Oss over waarvoor het doel Maastricht interessant kan zijn. Dat vind ik een beetje karig en niet echt gerechtvaardigd.

Er is een andere optie, bij Ekkersweijer/Batadorp is Antwerpen het enige andere doel dat aangegeven staat en waarvoor vanaf Paalgraven de logische route via Eindhoven loopt. Voor geleiding van lange-afstandsverkeer misschien wenselijk, anders gaat dat verkeer ofwel over de N65, of de A59 met afslaan bij Hooipolder en daarna de drukke A27 (via netwerkdoel Breda dat straks wordt aangegeven over de A50-A59-A27). Op beide wegen wil je het niet hebben; de A50-A2-A67-E34 is een rustiger route en heeft geen gekkigheid als KP Hooipolder of de N65. In principe is er vanaf Paalgraven ruimte op de afstandsborden om ook Antwerpen te vermelden.

Maar ik denk dat Eindhoven dusdanig groot is dat het op zich voldoende richtinggevend is, al snap ik wel de wens om op een gegeven moment ook te beginnen met doelen voorbij Eindhoven. Het is een klein manco van NBA dat soms bij naderen van een netwerkdoel niet verder wordt gekeken naar achterliggende doelen.

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » ma 20 jul 2020, 17:26

Fijnaart is volgens mij geen hoofddoel. Waarom is het gehandhaafd?
Andere plaatsen in West-Brabant zoals Steenbergen, Zevenbergen, Dinteloord en zelfs Etten-Leur zijn van de afstandsborden/borden bij knooppunten verdwenen omdat het geen hoofddoelen zijn. Staan in de nieuwe situatie pas bij de afritten aangegeven.
Waarom is Fijnaart gehandhaafd terwijl Etten-Leur(43.774 inwoners) is verdwenen op het nieuwe NBA-bord bij knooppunt Princeville Breda.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 20 jul 2020, 17:31

^^ De vraag is niet waarom Fijnaart is gehandhaafd, maar waarom E-L is weggehaald.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 20 jul 2020, 21:33

Coen Tunnel schreef: ma 20 jul 2020, 15:11 Dan blijft alleen verkeer vanaf Ravenstein en Oss over waarvoor het doel Maastricht interessant kan zijn. Dat vind ik een beetje karig en niet echt gerechtvaardigd.
Het kan nog wel handig zijn om bij calamiteiten het verkeer vanaf Arnhem/Nijmegen naar Zuid-Limburg makkelijker te kunnen omleiden. Bij het eerste echte keuzepunt na Ewijk staat het doel Maastricht dan alweer regulier op de borden, dus hoef je niet zo te klooien met DRIPs.

Toegegeven, zoiets doen we op veel andere denkbare plaatsen ook niet (bijvoorbeeld Rotterdam-Amsterdam meer aangeven over A2-A12-A20, of Rotterdam en Eindhoven toevoegen op delen van de route via Deil), maar hier zijn de borden dan ook nog eens vrij leeg.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 20 jul 2020, 21:46

Voor Nederlandse begrippen is dat een behoorlijk lange afstand
Precies. Je zou zo'n afstand eens moeten lopen zeg. Is er wel een motel onderweg? Want zo'n afstand in één dag rijden, dat vraagt wat van een automobilist...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 20 jul 2020, 21:49

Nieuwe NBA op de A15, afrit Dodewaard
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nog anderhalve nieuwe op de A16, afrit Dordrecht-Willemsdorp
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door harry op di 21 jul 2020, 0:01, 1 keer totaal gewijzigd.
--Harry.

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » ma 20 jul 2020, 21:56

Pino schreef: ma 20 jul 2020, 21:33 Het kan nog wel handig zijn om bij calamiteiten het verkeer vanaf Arnhem/Nijmegen naar Zuid-Limburg makkelijker te kunnen omleiden. Bij het eerste echte keuzepunt na Ewijk staat het doel Maastricht dan alweer regulier op de borden, dus hoef je niet zo te klooien met DRIPs.

Toegegeven, zoiets doen we op veel andere denkbare plaatsen ook niet (bijvoorbeeld Rotterdam-Amsterdam meer aangeven over A2-A12-A20, of Rotterdam en Eindhoven toevoegen op delen van de route via Deil), maar hier zijn de borden dan ook nog eens vrij leeg.

Rotterdam-Eindhoven via Deil staat al in de startblokken; na Gorinchem komt het op de afstandenborden. Via de A16 verschijnt het na Ridderkerk al.

Oss-Maastricht; ik zou voor de A50 toch, zoals eerder betoogd, toch echt eerst voor Antwerpen gaan, en pas bij de Randweg Maastricht erbij halen. Vroeger stond Maastricht echter wel op de oldschool afstandenborden bij Sint-Oedenrode.

Rotterdam-Amsterdam is eigenlijk net te moeilijk bewegwijzerbaar via de A20-A12-A2 omdat Gouda, Bodegraven en Utrecht er nog tussen zitten. Ik zou dan toch bij hetgene blijven hoe het er nu hangt, dus via de A4/A13. Eventuele omleidingen kun je op de vele DRIPs rond Rotterdam kwijt.
nickdh schreef: vr 17 jul 2020, 17:36 Afbeelding
Ik had niet gedacht dit te zeggen, maar eigenlijk mis ik Zierikzee. Er is geen enkel doel voor de A/N59-west. Dordrecht is prima, en Fijnaart... Tja. Je hebt niks anders, maar het is niet onnodige bordvulling.
harry schreef: ma 20 jul 2020, 21:49 Afbeelding
Gemiste kans om Amsterdam of Den Haag niet te vermelden, aangezien de verlengde A16 nu gebouwd wordt.. Had het dan tenminste afgeplakt, of zonder afstand neergezet.
Laatst gewijzigd door nickdh op ma 20 jul 2020, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » ma 20 jul 2020, 22:00

^^ Zierikzee is hier niet logisch, omdat verkeer van Bergen op Zoom naar Zierikzee er bij de afrit Steenbergen wordt afgestuurd en via de Philipsdam (N257) wordt gestuurd.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 20 jul 2020, 22:01

^^ Maar er is nu dus geen enkel doel bij het wegnummer A59 rechtdoor.
--Harry.