Route vanuit midden Nederland Italië Cavallino-Treporti

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
DeeBee
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 29 jul 2020, 12:47

Route vanuit midden Nederland Italië Cavallino-Treporti

Bericht door DeeBee » wo 29 jul 2020, 12:55

Hallo,

Als ik op de ANWB routeplanner de route naar Cavallino-Treporti (adriatische kust Italië) invoer, moet ik gebruik maken van een veerboot. Als ik de optie veerboten vermijden aanklik, moet ik voor mijn gevoel vanaf Venetië een eind omrijden richting Jesolo. Is er een handigere route zonder veerboten?
Wij willen van zondag op maandagnacht gaan rijden (01.00 uur) , en rijden afwisselend met zijn 2en, zou dit te doen zijn in 1 keer? Hebben vaak naar Zuid-Frankrijk gereden (cote d'azur) en doen dat eigenlijk altijd in 1 keer, maar weet niet of dat nu ook een optie is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76495
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Route vanuit midden Nederland Italië Cavallino-Treporti

Bericht door Chris » wo 29 jul 2020, 13:19

Die veerboten zijn volgens mij allemaal niet voor motorvoertuigen, maar voor voetgangers naar Venetië.

Dit schiereiland is één van de meest bekende vakantiehotspots van Italië, het hele schiereiland bestaat uit grote campings en vakantieparken. Je kan er alleen via Jesolo komen, normaal is dit op een wisselweekend één grote gridlock omdat tienduizenden vakantiegangers over die ene weg gaan. Nu met het coronavirus heb je wel een kans dat het minder druk is dan normaal. Van wat ik links en rechts hoor blijven de toeristen nog steeds massaal weg uit Italië, ondanks dat er eigenlijk weinig aan de hand is.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Route vanuit midden Nederland Italië Cavallino-Treporti

Bericht door Rein » wo 29 jul 2020, 13:29

DeeBee schreef: wo 29 jul 2020, 12:55 Als ik op de ANWB routeplanner de route naar Cavallino-Treporti (adriatische kust Italië) invoer, moet ik gebruik maken van een veerboot. Als ik de optie veerboten vermijden aanklik, moet ik voor mijn gevoel vanaf Venetië een eind omrijden richting Jesolo. Is er een handigere route zonder veerboten?
Grofweg kan je vanuit midden Nederland twee redelijk gelijkwaardige routes kiezen die kant op. De ene is via de Gotthard tunnel (en dan moet je inderdaad bij Venetië nog een behoorlijke slinger maken om aan de andere kant van het water te komen), de andere is via de Tauernroute in Oostenrijk (Salzburg - Villach - Udine) waarbij je bij deze laatste geen 'rare slinger' meer hoeft te maken. Als ik nu op Google Maps kijkt dan is het reistijdverschil tussen beide routes minutenwerk. Ook het aantal kilometers is nagenoeg gelijk. Wat dat betreft kan je dus net zo goed de Tauernroute rijden als de Gotthard route. Deze laatste route lijkt me trouwens ook wat minder filegevoelig dan de eerste route.

De wegen op het schiereiland zijn zoals Chris ook al aangaf enorm druk. Zeker in het weekend, maar ook op andere dagen. Het schiet echt voor geen meter op en dat kan denk ik best irritant zijn als je er al een rit van 14 uur op hebt zitten. Nog een tipje mijnerzijds: neem voldoende muggenspray etc mee, want die hoek is befaamd om de grote hoeveelheid muggen. Dat is trouwens voor mij een reden om daar geen vakantie meer te vieren.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Route vanuit midden Nederland Italië Cavallino-Treporti

Bericht door Pino » wo 29 jul 2020, 13:33

Rein schreef:Grofweg kan je vanuit midden Nederland twee redelijk gelijkwaardige routes kiezen die kant op. De ene is via de Gotthard tunnel (en dan moet je inderdaad bij Venetië nog een behoorlijke slinger maken om aan de andere kant van het water te komen), de andere is via de Tauernroute in Oostenrijk (Salzburg - Villach - Udine) waarbij je bij deze laatste geen 'rare slinger' meer hoeft te maken.
De Brenner is natuurlijk ook een geloofwaardige optie op weg naar omgeving Venetië. Het is een 35 kilometer korter in kilometers dan Gotthard en Tauern, maar daar krijg je dan natuurlijk wel het secundaire stuk over de Fernpaß voor terug. Ikzelf zou desalniettemin voor de Tauern kiezen. Scheelt je meteen dat gevoel van een U-bocht wanneer je wel vanaf het westen aan moet komen.

Ik ben inderdaad niet bekend met autoveren naar Cavallino-Treporti. Lees in de tussentijd wel verhalen dat Venetië-stad nu fantastisch is om te bezoeken: eindelijk lekker rustig en alles wat de stad mooi maakt, ligt er nog. Dus pak vooral wel die boten naar de stad; ik ben op voorhand jaloers ;)

Als je de Cote d'Azur in één keer rijdt, zie ik niet waarom je dat op deze route niet zou kunnen. Afstand is vergelijkbaar.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Route vanuit midden Nederland Italië Cavallino-Treporti

Bericht door Rein » wo 29 jul 2020, 13:37

Wat betreft boten naar de stad: er zijn veerboten van het reguliere OV bedrijf van Venetië (ACTV) en boten van commerciële bedrijven. Op voorhand kan wat onduidelijk zijn om beide van elkaar te onderscheiden. Bovendien zijn er bij bepaalde parkeerplaatsen 'behulpzame' Italianen die je vakkundig naar de loketten van deze commerciële bedrijven toeleiden en als je niet oplet koop je daar ook een kaartje.

Nadeel van de boten van de commerciële bedrijven is dat ze minder frequent varen en ook een kleiner netwerk hebben. Voor de boten van ACTV kan je dagkaarten kopen waarmee je op het hele netwerk van het OV bedrijf terecht kan. Zeker als je binnen de stad ook nog van andere boten gebruik wilt maken (wat zeker aan te raden is) is zo'n dagkaart een voordelige optie. Maar dan moet je aan het begin van de dag dus al wel bij het juiste loket een kaartje hebben gekocht.
Laatst gewijzigd door Rein op wo 29 jul 2020, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Route vanuit midden Nederland Italië Cavallino-Treporti

Bericht door Coen Tunnel » wo 29 jul 2020, 13:42

Pino schreef: wo 29 jul 2020, 13:33Lees in de tussentijd wel verhalen dat Venetië-stad nu fantastisch is om te bezoeken: eindelijk lekker rustig en alles wat de stad mooi maakt, ligt er nog. Dus pak vooral wel die boten naar de stad; ik ben op voorhand jaloers ;)
Ik was er vorige maand. Italië had de grenzen op 3 juni weer geopend, op 4 juni stond ik op een leeg San Marcoplein. Ook op het water was het overal ontzettend rustig. Ongelooflijk mooi. Echt een bijzondere ervaring. Het is echt een aanrader om nu naar Venetië te gaan, nu het nog relatief rustig is.

Wat foto's van die dag:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

borglevens
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 13 jul 2015, 20:51

Re: Route vanuit midden Nederland Italië Cavallino-Treporti

Bericht door borglevens » do 30 jul 2020, 21:16

ik ben vorige week in Venetie geweest en het was nog altijd bijzonder rustig. althans naar Venetiaanse normen. geen cruises, geen Amerikanen, Russen of Aziaten. ik schat 15% van wat er anders rondloopt. Zelfs de duiven op San Marco leken me vertrokken. Voor Venetie had ik me op het Tronchetto geparkeerd en een lege People Mover gepakt tot de Piazzale Roma. Echter voor Burano -een paar dagen daarvoor- had ik bij Treporti de boot genomen. de waterbus , enkel voor voetgangers. en het is een feit dat vanaf de autostrade, uitrit Meolo of Noventa di Piave, het nog wel dik 40 minuten rijden is tot Treporti. doe je dat op een voormiddag of vrijdagavond dan staat het snel vast door weekenders of dagjestoeristen. Op een zaterdag of zondag wil ik het niet weten:-) toen wij savonds rond 7 uur vanuit treporti terugreden richting autostrade, deden we er meer dan een half uur extra over, en dat was op doordeweekse dag. allemaal bijna enkelbaans, alleen de ronde punten, die zijn soms op 4 rijstroken voorzien:-)
off topic: als ik een reisverslag wil posten, doe ik dat dan onder het reizen in Europa in tijden van covid19 of eerder hier?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Route vanuit midden Nederland Italië Cavallino-Treporti

Bericht door Coen Tunnel » vr 31 jul 2020, 0:29

borglevens schreef: do 30 jul 2020, 21:16off topic: als ik een reisverslag wil posten, doe ik dat dan onder het reizen in Europa in tijden van covid19 of eerder hier?
Leuk! Daar kun je een nieuwe topic voor aanmaken in het subforum Reisadviezen & Reisverslagen. :)

Plaats reactie