Snelweg oversteken

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

BaldFett
woonerf

Snelweg oversteken

Bericht door BaldFett » do 30 jul 2020, 10:06

Het is voor voetgangers verboden om een snelweg te betreden, maar geldt dit ook al je die zou willen oversteken? (even los van dat dit een buitengewoon gevaarlijk idee is).

Stel dat je door een bos aan het lopen bent, en voor wat voor reden dan ook moet je aan de andere kant zijn van wat duidelijk een weg is, maar ja, is dit een snelweg? Jij hebt nergens een bord zien staan (je bent immers niet bij een toerit of zo). Je bent niet van plan langs de weg te lopen, maar wil alleen naar de andere kant.

Mag dit, juridisch gezien?

Piles
verkeersader

Re: snelweg oversteken

Bericht door Piles » do 30 jul 2020, 10:12

Als jij een snelweg kan oversteken, zonder 'm te betreden, dan is het vast geen probleem :lol:

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » do 30 jul 2020, 13:24

Je vraagt dit voor een vriend? :lol:
I'm average height... in Thailand.

Instagram // Flickr // Twitter

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 30 jul 2020, 13:31

Ongeacht het soort weg, je mag ander verkeer niet in gevaar brengen. Het lijkt mij logisch dat jou voorbeeld daar niet aan voldoet.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 30 jul 2020, 13:50

Verander in de openingspost het woord 'snelweg' eens door 'spoorlijn'.
Ook die mag je niet betreden, borden of geen borden.

Hoewel er best 2x2 wegen bestaan die je mag oversteken, verwacht ik dat een rechter zal oordelen dat een snelweg voldoende als zodanig herkenbaar is aan kenmerken als vluchtstroken, breedte van de rijstroken, snelheid van het verkeer en (eventuele) geleiderails en bebording.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 30 jul 2020, 13:53

Goede vraag. En ik denk dat er niet zo simpel een antwoord op te geven is.

Lopen op de auto(snel)weg is verboden in artikel 42 van het RVV 1990:
Artikel 42

1 Het gebruik van de autosnelweg is slechts toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van ten minste 60 km per uur mag en kan worden gereden.

2 Het gebruik van de autoweg is slechts toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van ten minste 50 km per uur mag en kan worden gereden.
Immers, het gebruik van de auto(snel)weg is slechts toegestaan aan bestuurders van een motorvoertuig dat ook een bepaalde snelheid kan en mag rijden. Dat sluit voetgangers, fietsers en bromfietsers al uit, evenals brommobielen, tracoren, etc.

Echter, dat roept de vraag op: is het kruisen van een weg altijd hetzelfde als gebruiken? En dat is volgens mij niet zo.

Tot iets van 15 jaar geleden lag er op de A7 bij Sneek een overpad. Daarbij kon legaal gelijkvloers de weg gekruist worden, ook door langzaam verkeer.

En al zijn ze veeal opgeruimd, autowegen hebben soms nog gelijkvloerse oversteken (N377 Nieuwleusen). Een weg als de N381 hadden tien jaar geleden nog gelijkvloerse oversteken, dus iets dat alleen maar door fietsers en voetgangers gebruikt kon worden (N381 Appelscha, en de N48 had gelijkvloerse kruispunten met het OWN, voorzien van jughandles, waar de autowegstatus van de N48 niet werd opgeheven, waar ook van alles de weg kon kruisen.

Een ander voorbeeldje is wat simpeler: als je afslaat en met de auto een doorlopend fietspad kruist, gebruik je dat fietspad immers ook niet (anders zou je er niet mogen komen).

Kortom, kruisen is mijns inziens niet per definitie gelijk aan gebruiken.

Is kruisen dan per definitie toegestaan? Ik denk dat als iets eruit ziet als een snelweg, je een heel goed verhaal moet hebben om het te rechtvaardigen. En aangezien er vaak over vangrails geklommen moet worden, lijkt het mij dat een rechter zal zeggen dat het toch wel duidelijk had moeten zijn dat je daar niet had moeten oversteken. Maar ik zou het er wel op gooien dat in andere situaties kruisen niet altijd gelijk is aan oversteken. Je hebt meer kans om gelijk te krijgen als het oversteken fysiek zonder hindernissen mogelijk is. Het zal er ook van afhangen waarvoor geschreven is. Als dat is voor het lopen op de snelweg, heb je denk ik meer kans dat je gelijk krijgt dan als er voor artikel 5 van de WvW wordt geschreven.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 30 jul 2020, 14:00

Persoonlijk heb ik het overigens weleens zien gebeuren. Dat was op de A6, ter hoogte van de parkeerplaatsen bij het Tjeukemeer. Het waren waarschijnlijk zwemmers (jongeren). Ze hadden er zichtbaar lol in tijdens de sprint zag ik in een flits, maar het ging werkelijk maar net goed. Was dan ook op klaarlichte dag met nogal verkeer in beide richtingen.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 30 jul 2020, 14:01

Coen Tunnel schreef:
do 30 jul 2020, 13:53

En al zijn ze veeal opgeruimd, autowegen hebben soms nog gelijkvloerse oversteken
Denk alleen al aan bijvoorbeeld gelijkvloerse fietsoversteken. Daar zullen er nog talloze van zijn vermoed ik.

NWH
stadsweg

Bericht door NWH » do 30 jul 2020, 14:06

Hier wat foto's van harry van de voormalige oversteek op de voormalige A7 bij Sneek.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 30 jul 2020, 14:14

Foto van mijn uit 2005.
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 30 jul 2020, 15:21

Rein schreef:
do 30 jul 2020, 14:01
Coen Tunnel schreef:
do 30 jul 2020, 13:53

En al zijn ze veeal opgeruimd, autowegen hebben soms nog gelijkvloerse oversteken
Denk alleen al aan bijvoorbeeld gelijkvloerse fietsoversteken. Daar zullen er nog talloze van zijn vermoed ik.
Ik doelde eigenlijk op ongeregelde oversteken, zonder VRI's. Daar waar je als fietser of voetganger gewoon een autoweg kan oversteken waar 100 km/u gereden wordt. Dat is wel wat anders dan bij een VRI oversteken.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 30 jul 2020, 21:33

Het oversteken van een autosnelweg (gemakshalve hou ik het bij autosnelweg, maar in plaats daarvan kun je ook autoweg lezen) is levensgevaarlijk en daarom verboden.

Lopen op een autosnelweg is dus verboden, sterker nog: dit houdt ook in dat je een autosnelweg als voetganger, fietser e.d. niet mag betreden. Als je een autosnelweg oversteekt, loop je ook op de snelweg. En om juridische haarkloverij te voorkomen: het tempo waarmee je de snelweg oversteekt, doet er niet toe. Ook al ben je Usain Bolt. ;)

Boete: € 390 ex administratiekosten.
Laatst gewijzigd door Hajo op do 30 jul 2020, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Donateur Vereniging Wegenforum

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 30 jul 2020, 21:40

Dat het hoogst onverstandig is om te doen, maar hier gaat het om de theoretische situatie dat een voetganger het betreffende bord niet is tegengekomen en zo vanuit een weide of iets dergelijks de weg dwarst.

Een wat academische discussie als je het mij vraagt :p

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 30 jul 2020, 21:46

Hajo schreef:
do 30 jul 2020, 21:33
Ook al ben je Justin Bolt.
De wereldberoemde stagiair werktuigbouwkunde? Of bedoel je Usain Bolt?

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 30 jul 2020, 22:13

^^ Usain. De hardloper. :)

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 30 jul 2020, 22:16

Hajo schreef:
Het oversteken van een autosnelweg (gemakshalve hou ik het bij autosnelweg, maar in plaats daarvan kun je ook autoweg lezen) is levensgevaarlijk en daarom verboden.

Lopen op een autosnelweg is dus verboden, sterker nog: dit houdt ook in dat je een autosnelweg als voetganger, fietser e.d. niet mag betreden. Als je een autosnelweg oversteekt, loop je ook op de snelweg. En om juridische haarkloverij te voorkomen: het tempo waarmee je de snelweg oversteekt, doet er niet toe. Ook al ben je Usain Bolt. ;)

Waar er hierboven door verschillende mensen nog wat gespeculeerd wordt over de juridische basis ('oversteken is wel/niet gebruiken' vs. artikel 5) ben jij erg helder.

Heb je voor de volledigheid nog even de rechtsgrond (oftewel welk wetsartikel) waarop dit verbod en genoemde boete volgens jou gebaseerd is?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 31 jul 2020, 0:55

Schelpenpaadje schreef:
do 30 jul 2020, 13:50
Dit is in deze discussie echt het allerslechtst denkbare voorbeeld. :lol: Een spoorlijn mag je oversteken/kruisen.
Hajo schreef:

Lopen op een autosnelweg is dus verboden, sterker nog: dit houdt ook in dat je een autosnelweg als voetganger, fietser e.d. niet mag betreden. Als je een autosnelweg oversteekt, loop je ook op de snelweg.

Dus het oversteken van een autoweg is verboden? Jij was toch agent? Stuur je oud-collega's maar op pad, want dit is makkelijk scoren dan: https://goo.gl/maps/5h6fHxSxE8vzsqjT9
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 31 jul 2020, 0:57

Ik zal nog even inhoudelijk reageren: je mag als voetganger geen doorgetrokken streep overschrijden. Dus voor mijn part kruis je de vluchtstrook en dan moet je weer terug.

Edit: ha, onzin! Althans, het klopt wel, maar de doorgetrokken streep mag worden overschreden als je de vluchtstrook betreedt of verlaat.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 31 jul 2020, 1:10

Attietattie schreef:
vr 31 jul 2020, 0:55
Schelpenpaadje schreef:
do 30 jul 2020, 13:50
Dit is in deze discussie echt het allerslechtst denkbare voorbeeld. :lol: Een spoorlijn mag je oversteken/kruisen.
Dit topic gaat over oversteken op een plek die daarvoor niet is aangewezen.

Jij steekt op een station op een willekeurige plek de sporen over om op een ander perron te raken?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 31 jul 2020, 1:26

Schelpenpaadje schreef:
vr 31 jul 2020, 1:10
Er staat in de wet inderdaad expliciet dat het verbod geldt met uitzondering van een perron, die niet zijn gelegen in een gelijkvloerse kruising met een weg of in een voor het openbaar verkeer openstaande weg. Maar dat geldt niet voor autosnelwegen/autowegen. Dus bovenstaande zin haal jij er zelf bij.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 31 jul 2020, 8:32

^^ Je mag als voetganger niet op een autoweg lopen (niet betreden), dus eigenlijk (letter van de wet) mag je hier niet oversteken. Maar hier is min of meer sprake van een uitzondering: dit is een oversteek = recht van overpad. Hier oversteken mag dus, maar wordt afgeraden omdat het erg gevaarlijk is.

Denk eens aan een autoweg met een gelijkvloerse kruising: de autoweg eindigt vóór de kruising (vaak met een vmax van 70) en pas ná de kruising krijgt de weg weer een autoweg status. Waarom is dat, denk je? ;)

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 31 jul 2020, 8:41

^^ Dat laatste is onzin. Meeste autowegen worden bij kruisingen niet onderbroken. Vmax wordt wel vaak beperkt, maar dat is uit veiligheidsoogpunt.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 31 jul 2020, 8:45

Ik zie hier bijvoorbeeld op de op de N205 de autowegstatus anders niet opgeheven/onderbroken worden. Alleen een beperking naar 70 km/u.

edit: Rein was mij net voor

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 31 jul 2020, 9:12

Hajo schreef:
vr 31 jul 2020, 8:32
^^ Je mag als voetganger niet op een autoweg lopen (niet betreden), dus eigenlijk (letter van de wet) mag je hier niet oversteken. Maar hier is min of meer sprake van een uitzondering: dit is een oversteek = recht van overpad. Hier oversteken mag dus, maar wordt afgeraden omdat het erg gevaarlijk is.
Door wie en hoe wordt dit afgeraden?

Soms heb je niet eens een alternatieve route.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 31 jul 2020, 9:27

Attietattie schreef:
vr 31 jul 2020, 1:26
Schelpenpaadje schreef:
vr 31 jul 2020, 1:10
Er staat in de wet inderdaad expliciet dat het verbod geldt met uitzondering van een perron, die niet zijn gelegen in een gelijkvloerse kruising met een weg of in een voor het openbaar verkeer openstaande weg. Maar dat geldt niet voor autosnelwegen/autowegen. Dus bovenstaande zin haal jij er zelf bij.
Waarom ik het er bij haalde is de hoofdvraag in de OP of iets juridisch ook verboden is wanneer je geen borden tegenkomt.

De discussie neemt een wending waarin gebruikers elkaar voornamelijk vliegen afvangen.

Ik haak hier af.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 31 jul 2020, 11:28

Rein schreef:
vr 31 jul 2020, 8:41
^^ Dat laatste is onzin. Meeste autowegen worden bij kruisingen niet onderbroken. Vmax wordt wel vaak beperkt, maar dat is uit veiligheidsoogpunt.
Het is geen onzin: er zijn altijd uitzonderingen mogelijk. Zoals, mooi voorbeeld, de N205. De autoweg loopt hier (foto Jackbauer1350) inderdaad door en de vmax is uit veiligheidsoverwegingen beperkt tot 70 km/h. Maar verderop ligt een onderdoorgang. Er is dus daarom geen reden de autoweg status hier tijdelijk op te heffen. ;)

@Coen Tunnel:
Door wie het oversteken van een autoweg op zo'n punt wordt afgeraden? Gezond verstand. :p Maar er is geen agent die je op de bon slingert als je het toch doet. Uiteraard is heel goed opletten wel de boodschap.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 31 jul 2020, 11:48

Hajo schreef:
vr 31 jul 2020, 11:28
Rein schreef:
vr 31 jul 2020, 8:41
Het is geen onzin: er zijn altijd uitzonderingen mogelijk. Zoals, mooi voorbeeld, de N205. De autoweg loopt hier (foto Jackbauer1350) inderdaad door en de vmax is uit veiligheidsoverwegingen beperkt tot 70 km/h. Maar verderop ligt een onderdoorgang. Er is dus daarom geen reden de autoweg status hier tijdelijk op te heffen. ;)
Het is wel onzin. Bij deze kruising wordt de autowegstatus ook niet tijdelijk beëindigd, ook al kan langzaam verkeer (zoals tractoren) hier de weg wel kruisen. Zo ook hier. En hier kruist zelfs een treinspoor een autoweg, terwijl ik nergens in de Wet zie staat dat treinen op een autoweg zijn toegelaten. :lol:

Victor
autoweg

Bericht door Victor » vr 31 jul 2020, 13:40

Rein schreef:
vr 31 jul 2020, 11:48
En hier kruist zelfs een treinspoor een autoweg,
De stoomtram 8-)
Zo'n belangrijke weg "even stilleggen" maakt natuurlijk ook deel uit van de toeristische attractie ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 31 jul 2020, 15:02

^^ We hebben ook nog een spoorwegovergang van een reguliere spoorlijn in een autoweg (al is dit ook niet een heel belangrijke spoorlijn...): https://www.google.nl/maps/@52.9533141, ... 312!8i6656
Hajo schreef:
vr 31 jul 2020, 11:28
Door wie het oversteken van een autoweg op zo'n punt wordt afgeraden? Gezond verstand. :p Maar er is geen agent die je op de bon slingert als je het toch doet. Uiteraard is heel goed opletten wel de boodschap.
Het huis links kun je per fiets of auto bijvoorbeeld alleen bereiken door de autoweg te kruisen: https://www.google.nl/maps/@53.2874245, ... 312!8i6656

Er zijn zeker in het noorden en oosten van het land nog zoveel plekken waar je gelijkvloers en ongeregeld een overweg moet kruisen, soms ook omdat het de enige route is. En vaak gaat het om autowegen met vrij lage intensiteiten waar dat oversteken niet noemenswaardig gevaarlijker is dan het oversteken van een GOW-80.
Hajo schreef:

Welke feitcode? Waarvoor wordt er dan geschreven?

Als het R563 is, voor lopen waar verboden is middels een :C16: (Lopen in strijd met geslotenverklaring), is de boete maar € 25,00.

Als ik hier de snelweg op loop dien ik volgens mij voor feitcode R563 bekeurd te worden. Want die feitcode omschrijft precies mijn overtreding. Volgens mij kan er niet zomaar voor artikel 5 geschreven worden als er een passende feitcode is.

Kortom, die boete zal niet altijd € 390,00 zijn.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 31 jul 2020, 15:44

Hajo schreef:
vr 31 jul 2020, 8:32
^^ Je mag als voetganger niet op een autoweg lopen (niet betreden), dus eigenlijk (letter van de wet) mag je hier niet oversteken.
Voetgangers kunnen niet eens weten dat ze een autoweg oversteken.

Sterker nog, het verkeersbord :D4:, verplicht bestuurders rechtdoor over te steken. Dat geldt voor voetgangers niet. En omdat het autowegbord niet wordt herhaald, zou men daar gewoon in de berm mogen wandelen. Althans, het mag niet, maar dat kan de voetganger niet weten.
Laatst gewijzigd door Attietattie op vr 31 jul 2020, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.