Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » do 23 jul 2020, 22:38

De oostring was vroeger dus gepland als een doorgetrokken A45. Zo'n verbinding is lastig te realiseren gezien het terrein maar zou een enorme meerwaarde hebben te meer omdat autoverplaatsingen vaak een circulair karakter hebben.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » vr 24 jul 2020, 10:36

Een spectaculair ongeval op de A7 bij Hannover. Een vrachtwagen begon te slingeren, en klapte zijdelings tegen een brugpijler, waarna de combinatie in tweeën brak en de helft op de rijbaan van de tegenrichting kwam, waar vervolgens weer een vrachtauto vol op ingeklapt is.

Afbeelding

Afbeelding

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Durashift » za 25 jul 2020, 1:22

Zonde, een DAF 3600 :?: naar de klote.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » zo 26 jul 2020, 1:36

Jeff schreef: do 23 jul 2020, 22:30 Het überhaupt ontbreken van een (Autobahn) Ostring vind ik eigenlijk nog kwalijker voor zo'n grote stad.
Wat er wel ligt (B10 en B14) kan ik niet geschikt noemen voor omleidingen op de BAB 81/BAB 8
Een Nordostring is gepland. Zie hier voor meer info.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Jeff » zo 26 jul 2020, 13:45

@GuteFahrt: Dank voor de aanvulling.
Zo te zien ligt dat er niet voor 2030 (en de prio is momenteel ook niet erg hoog)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » vr 31 jul 2020, 5:33

Actueel sta ik al bijna 2 uur in een “Vollsperrung” op de A5 tussen Langen en Weiterstadt. Een politieauto was aan het slingeren om iedereen tegen te houden. Toen de politieauto eenmaal stil stond, ongeveer 200-300 m voor het ongeval, zat ik precies vooraan.

Aangezien ik geen brand of een vrachtwagen die languit op de snelweg zag, en het er zelfs op leek dat de voertuigen van het ongeval in de berm zijn beland, dacht ik dat het wel in een half uurtje gedaan zou zijn om minimaal 1 rijstrook vrij te maken.

Nou, niet dus. Desondanks 4 rijstroken per rijrichting plus een brede vluchtstrook, houdt men de snelweg nog steeds volledig afgesloten. Nu weet ik niet wat er precies is gebeurd, maar het lijkt er niet op dat de hele snelweg een puinhoop is.

Als klap op de vuurpijl dachten diverse vrachtwagenchauffeurs dat de “Rettungsgasse” ook nog eens een leuke eigen rijstrook is, zodat het nu vooraan een chaos is geworden met gestrande vrachtwagens. De politie was redelijk boos aan het praten “Sie raffen es nicht?!” maar er leken geen bekeuringen uitgedeeld te worden.

Edit: Na 2 - 2,5 uur kon er weer gereden worden. Ze hebben toch echt gewacht met het vrijgeven van de snelweg totdat alle hulpdiensten compleet verdwenen waren (tot de afslepers aan toe) en er niks meer was. Nou ja zeg, daar had makkelijk een rijstrookje ruimte gemaakt kunnen worden. Nu begrijp ik ook wel waarom het nog veel langer duurt als een vrachtwagen op z’n kant zou lighen... daar hebben de Duitsers een halve dag voor nodig.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Jeff » vr 31 jul 2020, 7:23

^^ Inmiddels weer onderweg?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door mavas » vr 31 jul 2020, 9:21

Wie weet is er wel sporenonderzoek gedaan. Dan heb je alle bandensporen nodig om de oorzaak van het ongeval te achterhalen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » vr 31 jul 2020, 9:43

De oorzaak: iemand heeft z'n Audi R8 in de poeiers gereden. De auto kreeg met volle vaart een klapband.

Hessenschau:

In der Nacht hat ein Sportwagen auf der A5 bei Weiterstadt (Darmstadt-Dieburg) einen schweren Unfall verursacht. Ein 40-Jähriger raste laut Polizei gegen 3.40 Uhr mit seinem Audi R8 in Richtung Darmstadt, als ihm bei voller Fahrt ein Reifen platzte. Der Wagen kam ins Schleudern, krachte frontal in die Leitplanken und blieb quer auf der Fahrbahn stehen. "Fahrer und Beifahrer konnten noch aussteigen", sagte ein Polizeisprecher.

Kurz darauf kam ein vollbeladener Kleintransporter ebenfalls mit hoher Geschwindigkeit von hinten. Der 41-jährige Fahrer konnte nicht mehr ausweichen und prallte frontal in die Beifahrerseite des Audi. Durch den Aufprall schleuderte der Transporter nach links in die Betonleitwand. Der Beifahrer erlitt dabei leichte Verletzungen.


Zo je zie maar dat hard rijden best risico's heeft ook al is het rustig in de nacht.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door marcel » za 01 aug 2020, 15:33

SnarfFlevoland schreef: vr 31 jul 2020, 5:33 Ze hebben toch echt gewacht met het vrijgeven van de snelweg totdat alle hulpdiensten compleet verdwenen waren (tot de afslepers aan toe) en er niks meer was. Nou ja zeg, daar had makkelijk een rijstrookje ruimte gemaakt kunnen worden. Nu begrijp ik ook wel waarom het nog veel langer duurt als een vrachtwagen op z’n kant zou lighen... daar hebben de Duitsers een halve dag voor nodig.
Dit is nou precies wat ik bedoelde in een ander topic met
het de autoriteiten schijnbaar weinig kan schelen om mensen urenlang vast te zetten
Ik stond een keer bijna helemaal vooraan bij zo een afsluiting. Het laatste half uur toen de ambulance weg was en er alleen nog politie stond, dacht ik dat ze ieder moment de weg weer zouden kunnen vrijgeven maar nee, ze gingen nog eindeloos praten en papieren invullen. Het was vlakbij een afrit, ze hadden gewoon even hun auto's beneden kunnen parkeren en daar de administratie afhandelen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » di 04 aug 2020, 10:58

De A8 was ten oosten van Rosenheim vanochtend dicht vanwege overstromingen na hevige regenval.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » di 04 aug 2020, 11:34

Beelden die we daar in 2013 ook hebben gezien...alleen toen nog wel wat massaler dan nu.

De dWiSta van weleer is niet meer...

Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » di 04 aug 2020, 15:01

mavas schreef: vr 31 jul 2020, 9:21 Wie weet is er wel sporenonderzoek gedaan. Dan heb je alle bandensporen nodig om de oorzaak van het ongeval te achterhalen.
Aangezien ik helemaal vooraan stond, kon ik dat goed zien. De politie had meteen foto's gemaakt en de boel gedocumenteerd. Daarmee waren ze na zo'n 20-30 minuten wel klaar, waarna men relaxed een sigaretje ging roken, wat over koeitjes en kalfjes ging praten en men zich tenslotte ging bemoeien met vrachtwagens die de Rettungsgasse hadden vastgereden.

Wat me verder nog opviel is dat er enorm veel ambulances en brandweer auto's stonden en ook nog eens na werden besteld, maar dat is typisch Duits bij ongevallen op de snelweg een overkill aan hulpdiensten aan te vragen en na te bestellen, ook al is het niet echt nodig. We hebben dat fenomeen bij ons in NRW ook en schudden ons bij de brandweer soms de hoofden ermee. Natuurlijk beter "safe" dan "sorry", maar je kunt het ook overdrijven.
marcel schreef: za 01 aug 2020, 15:33 Het laatste half uur toen de ambulance weg was en er alleen nog politie stond, dacht ik dat ze ieder moment de weg weer zouden kunnen vrijgeven maar nee, ze gingen nog eindeloos praten en papieren invullen. Het was vlakbij een afrit, ze hadden gewoon even hun auto's beneden kunnen parkeren en daar de administratie afhandelen.
Het laatste uur heb ik helaas niets meer kunnen zien, omdat vrachtwagens voor me werden geparkeerd die voorheen de Rettungsgasse geblokkeerd hadden, maar dat zou dit keer ook wel zo gegaan kunnen zijn ja. :roll:

Heb nu al een aantal keren een Vollsperrung in Duitsland meegemaakt, waarbij ik de laatste afrit voor het ongeluk al voorbij was. Ik kan me van een ongeval op de A5 bij Bruchsal nog herinneren dat ik er ruim 4 uur in stond, maar ook wel op de A1 bij Hagen dat het maar zo'n 30 minuten duurde, alvorens een rijstrook vrijgegeven werd om het verkeer dat geen kant op kon er in ieder geval voorbij te laten (en dat terwijl toen een vrachtwagen op z'n 'gat' lag). Mogelijk zijn er per deelstaat andere protocollen in hoe snel men een weg rij wil / kan maken? In ieder geval vond ik het deze keer echt bespottelijk dat men gewacht had, totdat werkelijk alles weg was. Zeker op een 2x4 snelweg zou je wel 1 rijstrook vrij moeten kunnen maken nadat de eerste sporenonderzoeken gedaan zijn.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Hajo » di 04 aug 2020, 20:36

^^ Als ik dit zo lees schijnen ze geen benul te hebben van incident management en dergelijke. Hier wordt een ongeval altijd zo snel mogelijk afgehandeld en er staan altijd bergers paraat om wrakken en brokstukken meteen op te ruimen.

Misschien dateren de Duitse handboeken over de afhandeling van een ongeval nog uit de jaren vijftig of zo. Uit een tijd toen het veel rustiger op de weg was dan nu.

Gelukkig heb ik zo'n situatie waarbij je uren vast staat nog nooit meegemaakt. Nu ga ik eind deze maand wel naar Duitsland, dus het zou alsnog kunnen.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Durashift » di 04 aug 2020, 21:50

Hajo schreef: di 04 aug 2020, 20:36 (..) Hier wordt een ongeval altijd zo snel mogelijk afgehandeld en er staan altijd bergers paraat om wrakken en brokstukken meteen op te ruimen.

(..)
Tja, denk dat dit beleid van (spits) IM nog maar eens tegen het licht gehouden kan worden in NL.. Het is zo druk niet meer in de spits.
Van Eijck/van Amerongen staat nu dikwijls duimen te draaien op knp. Ewijk. Geen files, dus niks te doen met incidenten. Lekker de gordijnen dicht een tukkie doen in de ochtendzon, zag ik afgelopen maandag (en in de weken daarvoor).

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Robonus » di 11 aug 2020, 8:55

Daar heeft iemand verdomd veel mazzel gehad. Jeep gespietst op geleiderail, bestuurder kan zelf nog uitstappen.

https://www.tag24.de/nachrichten/unfall ... en-1605708

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » di 11 aug 2020, 8:57

^^ Zijwaarts op een terminal gecrasht?

Het is overigens in Oostenrijk.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Seat Ibiza » di 11 aug 2020, 10:25

^^
Denk dat dit de locatie moet zijn: https://goo.gl/maps/o7jRKizBC8PHxzCF6
Wat een bezopen constructie! :facepalm:

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Egbert » di 11 aug 2020, 11:44

Er staat tenminste nog een schrikbord op het uiteinde!
Maar dit is dus de reden waarom je de uiteinden ingraaft. Op de afrit hebben ze dat wel gedaan, maar die lijkt me ook nog niet zo lang geleden vernieuwd te zijn. De hoofdrijbaan met zijn betonplaten is denk ik al tientallen jaren niet aangepakt.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Robonus » di 11 aug 2020, 12:47

Dat schrikbord is een vorm van een terminal. Ze werken vaker niet dan wel, maar in principe is dit in veel landen (vooral USA) een standaard.


Afbeelding

Het idee is dat er 3 soorten zijn, die bijvoorbeeld de plank naar achteren laten wegkrullen of omknikken

Afbeelding

In de praktijk werkt het vaker niet dan wel.

Afbeelding

Zoek maar eens nieuwsresultaten in google voer de x-lite terminal. Veel rechtzaken in de V.S. omdat ze gewoon niet doen wat ze moeten doen.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Robonus » di 11 aug 2020, 12:53

Zie als voorbeeld dit filmpje van zo'n crashtest. Het eerste deel schuift de kop nog netjes over de rail, totdat ie knikt en de geknikte rail door de zijkant van de auto boort.

En dit is een test waarbij de auto loodrecht op de kop rijdt. Als je onder een hoek aankomt (wat in de praktijk altijd gebeurt) dan knikt ie nog veel eerder omdat de schuifkrachten dan niet loodrecht op de rail zijn.

Link filmpje:
https://streamable.com/atbr4e

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » di 11 aug 2020, 13:35

Egbert schreef: di 11 aug 2020, 11:44 Er staat tenminste nog een schrikbord op het uiteinde!
Maar dit is dus de reden waarom je de uiteinden ingraaft. Op de afrit hebben ze dat wel gedaan, maar die lijkt me ook nog niet zo lang geleden vernieuwd te zijn. De hoofdrijbaan met zijn betonplaten is denk ik al tientallen jaren niet aangepakt.
Die afrit is nieuw, die is pas een paar jaar geleden aangelegd. Daarvoor lag hier geen afrit.

De A2 is hier van 1962, maar zo oud zal dat beton niet zijn. Oostenrijk heeft in de jaren '80 en '90 (en misschien daarna ook nog wel) veel beton gebruikt. Ik gok dat dit bij groot onderhoud in de jaren '90 een keer is aangepakt.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Jeff » di 11 aug 2020, 15:05

Kwaliteit van de A2 daar Is prima (september 2019 een keer of 20 overheen gereden).
Ook erg breed: 2x3 voor een lang stuk, vlak voor Wenen 2x5

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Seat Ibiza » wo 12 aug 2020, 10:42

In Duitsland flitst men bij snelheidscontroles van de voorzijde, zoals waarschijnlijk bekend. Dat geeft je dus tijd te reageren... Steek dan beter geen middelvinger op, als de inhoud van je portemonnee en je rijbewijs je lief zijn :mrgreen:

https://www.ad.nl/auto/waarom-je-nooit- ... ~a4f5cced/

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » do 13 aug 2020, 14:39

Een bosbrand langs de A7 ten noorden van Hannover zorgt voor grote problemen. De snelweg is al sinds gisteravond dicht, de reistijd via het onderliggend wegennet bedraagt blijkbaar rond de 2 uur. In de file zijn vrachtwagens gestrand die niet verder mogen rijden en hebben overnacht op de A7. De snelweg is nu weer open richting noorden, maar nog steeds dicht richting zuiden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » vr 14 aug 2020, 23:24

Aardig stukje van de Frankfurter Allgemeine met niet-alledaagse foto's van rond de Autobahn:

https://www.faz.net/aktuell/fotografie/ ... 67892.html
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door mhkamp » za 15 aug 2020, 7:11

^^ Je moet de adblocker uitschakelen :geenlach: Laat maar, krijg je de wereld aan reclame.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » di 18 aug 2020, 17:42

Het verkeer ligt al de hele dag lam aan de zuidkant van Düsseldorf. Op de A46 bij het Kreuz Hilden is in de Baustelle een vrachtwagen met gevaarlijke stoffen gekanteld. Dit ongeval gebeurde al om 8:30 uur maar de snelweg is actueel (bijna 18:00 uur) nog steeds dicht.

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » wo 19 aug 2020, 0:52

^^
Ongelooflijk! En het verkeer dat geen kant meer op kan, hebben ze niet laten passeren of terug rijden naar de laatste op/afrit?! :nothanks:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » wo 19 aug 2020, 11:21

Gisteravond een chaos op de A100 bij Berlijn.
rbb (19-8-2020) schreef:Ein Autofahrer hatte am Dienstag nach bisherigen Ermittlungen kurz vor 19 Uhr mehrere Unfälle absichtlich verursacht; mindestens drei Menschen wurden schwer verletzt, drei weitere leicht. Der Mann soll vor Ort gewarnt haben, eine vermeintliche Munitionskiste bei sich zu tragen.
Dat laatste bleek niet het geval.
Nach den Vorfällen wurde die Autobahn am Dienstagabend von Dreieck Neukölln bis Tempelhofer Damm in beiden Richtungen voll gesperrt. Auf Twitter berichteten Autofahrer von dreistündigen Wartezeiten. Etwa 300 Menschen waren betroffen. Sie mussten die Autobahn vorsichtshalber zu Fuß verlassen.
Het hele verhaal:

https://www.rbb24.de/panorama/beitrag/2 ... oelln.html
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Plaats reactie